Yleistä keskustelua sähköautoista

Ulkomitoilta isompi. Takakontti 8 litraa isompi :tdown:

Joo Ariyaan menee varmaan 4 lätkäkassia (silmää on ku pelataan lätkää), EV3:een ehkä 2. Ariyassa voi mailat tulla takapenkkien yli mut EV3 on aikas hankalaa jos nyt ei mitään ihan pikkuskidien vehkeitä ole. Ihan sama mitkä on litrat mut 2wd Ariyan kontti on valtava vs. EV3. EV3 on lyhyt se kontti ja litroihin laskettu varmaan takapenkkien kääntöä mukaan ja varmaan vähän kattoverhoilua ym. käyttökelvottomia pohjan hinauskoukkulokeroita.

Siitä ei päässy mihkään et EV3 etupenkin niskatuet oli mukavat.

Ja tosiaan fwd Ariyaa on saanu uutenakin 0-korolla 42900 € varustepaketillakin tjsp. ja vähän käytettyä on paljon 3-alkuisia. Huonoimmillakin varusteluilla pesee EV3:n sisustassa.
 
Aikaisempi (uusi) auto oli Nissan Leaf 40kWh. Mutta tuo pihassa oleva on aika Nissania vastaava eli Peugeot e-2008 50kWh akulla. Tuo on pysynyt ainakin vielä täysin ehjänä.

Sähköautohistoria:
Seat Mii
VW id3 62kWh
Nissan Leaf 40kWh
Tesla Model 3 Performance (käytetty)
Peugeot e-2008 50kWh

Noista uutena ostetuista luultavasti id3 olisi paras? Hinnaltaan taas Mii. Aika hyvään hintaan saisi nyt jonkun käytetyn id3 Volkkarin. Tai sitten vaikka Model 3 nelivetona.


Seat Mii:stä meni akku rikki heti toisena omistuspäivänä. En muista enää tarkasti, mutta olisiko akkua ja jotain kaapeleita korjattu 2kk? Muut on liikkuneet omin voimin ilman hinausautoa :)

Käytetty Tesla jotain häiriötä hieman ilmoitteli kerran (etumoottori), mutta siinä oli kyllä 80tkm takuu voimassa (ajettu noin 60tkm). Jostain syystä tuo häiriö kyllä hävisi itsestään.
Pitkä on historiasi sähköisillä, tässä ensimmäisen sähköisen kanssa harjoitellaan
 
Joku norjalainen

Teslabjörn tekee testinsä banaanilaatikoilla, mikä on mielestäni todella huono tapa myös. Jos kontti sattuu sopivasti olemaan sen muotoinen, että mitat passaa banaanilaatikon dimensioihin niin niitä saa kyytiin ties kuinka monta enemmän vaikka litroja on ihan yhtä paljon. Ja aika harva meistä kuljettaa kovin usein nimenomaan banaanilaatikoita.

Parempi olisi ilmoittaa tilavuus vaikka niin, että mikä on isoin mahdollinen suorakaiteen muotoinen laatikko joka mahtuu konttiin väliverhon/hattuhyllyn alle ja lisäksi vaikka litran mittalaatikoilla mitattu tilavuus. Ja toki pohjan ja hattuhyllyn välistä vain ja erikseen ilmoitettuna välipohjan alla olevat tilat.

Se sata litraa mikä on välipohjan alla lohduttaa aika vähän siinä kohtaa kun kontti on täynnä muuta tavaraa ja pitäisi sieltä saada jotain pois tai sinne jotain.
 
Teslabjörn tekee testinsä banaanilaatikoilla, mikä on mielestäni todella huono tapa myös. Jos kontti sattuu sopivasti olemaan sen muotoinen, että mitat passaa banaanilaatikon dimensioihin niin niitä saa kyytiin ties kuinka monta enemmän vaikka litroja on ihan yhtä paljon. Ja aika harva meistä kuljettaa kovin usein nimenomaan banaanilaatikoita.

Parempi olisi ilmoittaa tilavuus vaikka niin, että mikä on isoin mahdollinen suorakaiteen muotoinen laatikko joka mahtuu konttiin väliverhon/hattuhyllyn alle ja lisäksi vaikka litran mittalaatikoilla mitattu tilavuus. Ja toki pohjan ja hattuhyllyn välistä vain ja erikseen ilmoitettuna välipohjan alla olevat tilat.

Se sata litraa mikä on välipohjan alla lohduttaa aika vähän siinä kohtaa kun kontti on täynnä muuta tavaraa ja pitäisi sieltä saada jotain pois tai sinne jotain.
Itse taas suurinpiirtein tiedän mitä kuskaan mukana niin kiinnostaisi lähinnä pituus, leveys ja korkeus. Näitä ei meinaa löytyä mistään muualta kuin autogefuhl videoista.
 
Itse taas suurinpiirtein tiedän mitä kuskaan mukana niin kiinnostaisi lähinnä pituus, leveys ja korkeus. Näitä ei meinaa löytyä mistään muualta kuin autogefuhl videoista.
Itse katson pääasiassa heidän videoitaan, kun aina samat jutut suurinpiirtein samassa järjestyksessä. Monella muulla tuppaa olemaan myös markkinointimiesten spiikit korvanapissa. Tais olla jossain rellussa, missä eri tekijät kehui takapenkin keskinojan kännykkäpidikettä, joka oikeasti ei toiminut yhdenkään puhelimella kunnolla :D Samaa taisi olla EV3:n leikkuulaudassa.
 
Pituuden, leveyden ja korkeuden lisäksi hyödyllistä olisi kyllä tietää jokin muukin mitta kontista jos oikeasti pitää tavaroita kuskata. Nykyisten autojen suurin "ongelma" vanhoihin farmareihin tottuneena on entistäkin vinompi takaistuin ja toiseen suuntaan kalteva perä tai ainakin takalasi. Litroja ehkä on, mutta käytettävyys on huonompi.

Kävin esimerkiksi katselemassa BMW iX:ää mökkitavarat ja koira kuljetustarpeina. Kontin pohjan mitat aika samat kuin muissakin eli noin metri leveyttä ja syvyyttä, mutta syvyys takapenkkien yläreunan korkeudella on vain 50cm, kun esimerkiksi Audi Q6 etronissa ja Volvo xc60:ssa se on melkein 10cm enemmän.

Tavaratilan lisäksi Bemarista puuttui myös nimimerkki @Honzo n mainitsemat tarjoukset. Faceliftista ei ollut tietoa, uusia tehdastilauksia ei otettu vastaan ja karvalakkimalli ilman adaptiivista vakionopeudensäädintä ynnä muuta avaruusajan teknologiaa olisi maksanut +70k€.
 
Nyt tulin 60km / ~30min motariajolta ionitylle 13% soc:lla ~ +7C kelissä auton seistyä parkkitalossa päivän ja tämä antaa 95-100kW.

Mikäs nyt kanittaa, kai tän pitäisi ainakin 130kW, ellei 170kW:kin antaa näillä nurkilla jos lämmöt olisivat kunnossa.

Nyt 105kW 25%:ssa. Vissiin vaan kylmä ahdistaa?

Eipä tuo puolessa tunnissa lämpene itsekseen. Mutta matkassa kun käyttää ensin kylmästä akullisen niin sitten lataa ok. Toki ei silloinkaan huippuihin pääse, mutta ei vaikuta juurikaan matkantekoon. Sellainen -17…-20`C tuntuisi olevan se raja*, kun kylmyys alkaa vaikuttamaan, mutta nollakeli tai -10`C ovat vielä sellaisia lämpöjä, että matkassa lataa lähes kuin kesällä kunhan akku on max 10% ja takana on lähes akullinen ajoa. Huomattavasti todennäköisempää, että matkassa laturi-infran tilanne vaikuttaa enemmän latausaikaan kuin lämpötila.

Tuli juuri ajeltua etelästä 900km siivu pohjoiseen ja Lahden motarin jälkeen alkoi pakkanen kiristyä niin, että Mikkelistä eteenpäin -20…-25,5’C.

12-79% ajolämmin mebbiakku -24’C: IMG-0341 hosted at ImgBB

Mutta sitten yön yli seissyt auto kunnon pakkasessa ja 1,5h ajoa, jonka jälkeen laturille liian täydellä akulla -23`C: IMG-0340 hosted at ImgBB


*Joskus aikaisemmin jaoinkin Suomussalmelta kuitista screenshotin, jossa puolessa tunnissa ladattu noin 50kWh. Tuolloin keli oli juuri jotain tuollaista perustalvea ja laturille alle 10% SOCilla matkalämpimänä.
 
Pituuden, leveyden ja korkeuden lisäksi hyödyllistä olisi kyllä tietää jokin muukin mitta kontista jos oikeasti pitää tavaroita kuskata. Nykyisten autojen suurin "ongelma" vanhoihin farmareihin tottuneena on entistäkin vinompi takaistuin ja toiseen suuntaan kalteva perä tai ainakin takalasi. Litroja ehkä on, mutta käytettävyys on huonompi.
Hyvä pointti ja itse asiassa "vanhoissa farmareissakin" oli sama juttu. Itse mittailin tästä syystä erikseen syvyyden takaluukkuun tavaratilan pohjan ja takapenkkien selkänojan yläosan tasolla. Käytettävissä olevan tilan korkeuteen vaikutti ainakin silloin joissakin malleissa myös se, onko tavaratilassa välipohja vai 10cm syvennys. Pari vuotta on jo kulunut mutta sen muistan että Skoda Superbin kolmosmallin takalasi oli viistompi kuin Octavia III:ssa niin että tavaratilan pohjalta mitattu vajaan 20cm syvyysetu katosi 0,5m ylempänä ja käytännössä jo silloin kun ison matkalaukun laittoi lappeelleen, ja että BMW 500-sarjan ja VW Passatin pohjan mitat olivat aika lailla samat kuin em. malleissa.
 
Viimeksi muokattu:
Pituuden, leveyden ja korkeuden lisäksi hyödyllistä olisi kyllä tietää jokin muukin mitta kontista jos oikeasti pitää tavaroita kuskata. Nykyisten autojen suurin "ongelma" vanhoihin farmareihin tottuneena on entistäkin vinompi takaistuin ja toiseen suuntaan kalteva perä tai ainakin takalasi. Litroja ehkä on, mutta käytettävyys on huonompi.

Kävin esimerkiksi katselemassa BMW iX:ää mökkitavarat ja koira kuljetustarpeina. Kontin pohjan mitat aika samat kuin muissakin eli noin metri leveyttä ja syvyyttä, mutta syvyys takapenkkien yläreunan korkeudella on vain 50cm, kun esimerkiksi Audi Q6 etronissa ja Volvo xc60:ssa se on melkein 10cm enemmän.

Tavaratilan lisäksi Bemarista puuttui myös nimimerkki @Honzo n mainitsemat tarjoukset. Faceliftista ei ollut tietoa, uusia tehdastilauksia ei otettu vastaan ja karvalakkimalli ilman adaptiivista vakionopeudensäädintä ynnä muuta avaruusajan teknologiaa olisi maksanut +70k€.
Mistä kysyit iX:ää? Ainakin reilu kuukausi sitten oli Hangossa ainakin 10-20kpl iX40 Fully Charged - varusteilla. Kilpailutin Hedinin ja Autokeskuksen välillä samaa autoa. Useampaa väriä (ainakin valkoinen, Oxide Grey, punainen ja Storm Bay Metallic). Taisi jopa kaikissa olla ilma-alusta ja jotain muutakin lisävarustetta. Fully Charged sisältää jo liki kaiken kyllä (HUD, lasikatto, parhaat ajoavustimet, vetokoukku, Comfort access, heat Comfort (ratti+kyynärnoja ja ovipaneelit), 4-alue ilmastoint, laservalot, tummennetut takaikkunat, ja kristallisomisteet). Noista sitten sai valita. Ja maahantuoja tarjosi jotain tukea rahoitukseen, jolloin korko noihin oli 1,99% + kulut.

Faceliftia ei ole kai vieläkään virallisesti julkaistu, mutta 03/25 alkanee valmistus. Siksi varmaan ei enää saa uusia tehdastilauksia.

Tässä Faceliftistä:
Upgraded (nothing major, still 400V) drivetrain. Some body rework will add 12mm to the overall length. The new lineup:
  • xDrive45: 400hp / 765Nm (same front motor now as the other models), battery increased to 96kWh usable, curb weight goes up to 2450kg (DIN. w/o driver)
  • xDrive60: 535hp / 765Nm, very close to the pre-LCI xDrive50, just a small bump in usable battery to 109.6kWh and -5kg weight
  • M70 xDrive: 650hp / 1015Nm, same 109.6kWh usable battery, loses 15kg compared to M60, 22" wheels becoming standard.
M Sport Package will become available on the lesser models. Adds Iconic Glow kidneys (of course), many new wheel choices.

Anything not mentioned here - likely not coming.

Paints I see: Alpine White, Sapphire Black, Carbon Black, Aventurin Red, Mineral White, Arctic Race Blue, Storm Bay, Dune Grey, Frozen Deep Grey, Dark Graphite, Tanzanite Blue.




Eli ulkonäkö ei juuri muutu, sisusta myös melko sama. Ratin saa pyöreänän ja sporttisemmat penkit lisävarusteena.
Para juttu on toi hinnat alkaen mallin iX45 96kWh akku (ja samalla teho nousee 322hp-400hp). Van saapi nähdä mikä tulee olemaan hinta? Jos on sama kuin nykyinen iX40, niin sitten kauppa käynee ja iX40 hinnat ottaa kyllä osumaa.

Itse tartten auton nyt, eikä 6kk päästä, jolloin faceliftiä ehkä saanee? Ja uuteen tuskin mitään 1.99% korkoa on myöskään tarjolla..
 
Ja uuteen tuskin mitään 1.99% korkoa on myöskään tarjolla..
Ihan uusien mallien ostamisessa on se kiva puoli , että niistä ei isoja alennuksia saa eikä pahemmin myöskaan kaupanpäälisiä. Ei tarvii arvuutella että teinkö hyvät kaupat. Teit aina huonot :)

Tuo autojen tehojen jatkuva nouseminen on kanssa aika turhamaisuutta. Tehot on kivoja mutta pitääkö niitä jatkuvasti nostella ja nokitella toisia valmistajia. Lukemat alkavat olemaan jo sellaisia , että alta pois. Kuvastaa vain meidän kuluttajien/autoilijoiden turhamaisuutta. Toisaaltaa varmaan hyvin helppoa valmistajalle buustata auton "paremmuutta" kuin joillain muulla keinolla. Teslako tämänkin turhuuden aloitti :)
 
Autojen tehot on nousseet joku 100 vuotta ja nyt se on Teslan vika. 80-luvulla 100 hp. 90-luvulla 150 hp. 10-luvulla 250 ja nyt 20 luvulla paukutellaan 300 hp.
 
Kyllä minä ainakin kuluttajana haluan että uusi auto on parempi mitä vanha. Myös tehoiltaan. Jos tänään on 3s 0-100 se hyvä tulos niin ensi vuonna sitten 2,9s 0-100. Parikymmentä vuotta niin puhutaan 1s 0-100 autoista kauppakasseina.
 
Autojen tehot on nousseet joku 100 vuotta ja nyt se on Teslan vika. 80-luvulla 100 hp. 90-luvulla 150 hp. 10-luvulla 250 ja nyt 20 luvulla paukutellaan 300 hp.
Kyllähän säköistäminen mahdollisti ison loikan tehoihin ja kaikki tästä mahdolisuudesta näköjään otetaan irti. Vähän turhankin paljon ja täysin tarpeettomasti.

Tesla taisi olla se joka keksi tehdä perusperheauton ja suvin jonka pitää kiihtyä tarpeettoman kovaa. Kaikki on aina Teslan syytä jos siihen annetaan mahdollisuus :)
 
Mistä kysyit iX:ää? Ainakin reilu kuukausi sitten oli Hangossa ainakin 10-20kpl iX40 Fully Charged - varusteilla. Kilpailutin Hedinin ja Autokeskuksen välillä samaa autoa. Useampaa väriä (ainakin valkoinen, Oxide Grey, punainen ja Storm Bay Metallic). Taisi jopa kaikissa olla ilma-alusta ja jotain muutakin lisävarustetta. Fully Charged sisältää jo liki kaiken kyllä (HUD, lasikatto, parhaat ajoavustimet, vetokoukku, Comfort access, heat Comfort (ratti+kyynärnoja ja ovipaneelit), 4-alue ilmastoint, laservalot, tummennetut takaikkunat, ja kristallisomisteet). Noista sitten sai valita. Ja maahantuoja tarjosi jotain tukea rahoitukseen, jolloin korko noihin oli 1,99% + kulut.

Faceliftia ei ole kai vieläkään virallisesti julkaistu, mutta 03/25 alkanee valmistus. Siksi varmaan ei enää saa uusia tehdastilauksia.

Tässä Faceliftistä:
Upgraded (nothing major, still 400V) drivetrain. Some body rework will add 12mm to the overall length. The new lineup:
  • xDrive45: 400hp / 765Nm (same front motor now as the other models), battery increased to 96kWh usable, curb weight goes up to 2450kg (DIN. w/o driver)
  • xDrive60: 535hp / 765Nm, very close to the pre-LCI xDrive50, just a small bump in usable battery to 109.6kWh and -5kg weight
  • M70 xDrive: 650hp / 1015Nm, same 109.6kWh usable battery, loses 15kg compared to M60, 22" wheels becoming standard.
M Sport Package will become available on the lesser models. Adds Iconic Glow kidneys (of course), many new wheel choices.

Anything not mentioned here - likely not coming.

Paints I see: Alpine White, Sapphire Black, Carbon Black, Aventurin Red, Mineral White, Arctic Race Blue, Storm Bay, Dune Grey, Frozen Deep Grey, Dark Graphite, Tanzanite Blue.




Eli ulkonäkö ei juuri muutu, sisusta myös melko sama. Ratin saa pyöreänän ja sporttisemmat penkit lisävarusteena.
Para juttu on toi hinnat alkaen mallin iX45 96kWh akku (ja samalla teho nousee 322hp-400hp). Van saapi nähdä mikä tulee olemaan hinta? Jos on sama kuin nykyinen iX40, niin sitten kauppa käynee ja iX40 hinnat ottaa kyllä osumaa.

Itse tartten auton nyt, eikä 6kk päästä, jolloin faceliftiä ehkä saanee? Ja uuteen tuskin mitään 1.99% korkoa on myöskään tarjolla..

Hedinillä kävin. Muutamia iX 40-malleja oli vielä varastossa, mutta ilmeisesti kato on käynyt sopivalla tahdilla, kun fully charged versiot talvirenkaineen kaikkineen eivät millään irronneet enää alle 80k€:n summilla.
 
Tuo autojen tehojen jatkuva nouseminen on kanssa aika turhamaisuutta. Tehot on kivoja mutta pitääkö niitä jatkuvasti nostella ja nokitella toisia valmistajia. Lukemat alkavat olemaan jo sellaisia , että alta pois.
Autojen painot ovat myös kasvaneet niin, että alta pois.

Jos haluat ohituskiihtyvyyden 80->120 pysyvän samana kun auton paino nousee 1500 -> 2500kg ja otsapinta-ala kasvaa parikymmentä pinnaa niin tehoja saa lykkiä huolella lisää.

Edit:
Hohhoijaa, ajoin parkkihalliin jossa 4/4 CCS pikalaturia appsin mukaan vapaana. Vielä mitä, kaikki neljä dinotettuja. Pari jotain huoltomiesten pakua ja joku normi-bensa vain huvikseen tiellä.

Oli sentään type2:sia vapaana ja 2h parkituksen aikana sai siedettävästi juissia siitäkin, mutta olisi sitä nyt voinut lähteä 90% soc:llakin veke.
 
Itse olen ottanut tavaksi informoida tuon tyyppisistä aina latauksen tarjoajaa. Toki toimimattomiata latureistakin (jos siis laturissa ei ole jotain ei-toimi tms. lappua) tulee ilmoitettua.

Ainakin erään ostoskeskuksen tapauksessa muuten vain parkeeraaminen on selvästi vähentynyt, että tiedä sitten onko valvontaa lisätty (varoitustekstit lataamisen vaatimisesta ovat myös toki lisääntyneet).
 
Autojen painot ovat myös kasvaneet niin, että alta pois.

Jos haluat ohituskiihtyvyyden 80->120 pysyvän samana kun auton paino nousee 1500 -> 2500kg ja otsapinta-ala kasvaa parikymmentä pinnaa niin tehoja saa lykkiä huolella lisää.

Onhan se noinkin, mutta onhan nuo kiihtyvyydet nouseet rajusti, kertoo teho/painosuhteen radikaalista noususta. Saati sitten vääntö/painosuhteen muutoksesta.
 
Itse en tunne sähkömoottoridesigniä niin hyvin, että pystyisin arvioimaan sitä, että onko huipputehojen lisäämisestä jotain oikeaa konkreettista haittaa.

”Normaalikäytössä” sähköauton moottori pitäisi saada toimimaan mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella jollain tehoalueella 5-50kW ja en osaa yhtään sanoa, että vaikuttaako tuohon negatiivisesti se että mahdollistetaan ylipäätään jollain hyötysuhteella 250kW teho.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en tunne sähkömoottoridesigniä niin hyvin, että pystyisin arvioimaan sitä, että onko huipputehojen lisäämisestä jotain oikeaa konkreettista haittaa.

”Normaalikäytössä” sähköauton moottori pitäisi saada toimimaan mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella jollain tehoalueella 5-50kW ja en osaa yhtään sanoa, että vaikuttaako tuohon negatiivisesti, että mahdollistetaan ylipäätään jollain hyötysuhteella 250kW teho.
Ei kai siitä muuta haittaa ku että tietysti alustan osat pitää (tai ainakin pitäisi) myös mitoittaa sen mukaan ni tottakai johonki 100 heppaiseen on aika helvetisti halvemmat jarrut ja muut alustan osat ku 500 heppaiseen.
 
Ei kai siitä muuta haittaa ku että tietysti alustan osat pitää (tai ainakin pitäisi) myös mitoittaa sen mukaan ni tottakai johonki 100 heppaiseen on aika helvetisti halvemmat jarrut ja muut alustan osat ku 500 heppaiseen.
Ei moottoriteho lisää jarrutustehon tarvetta. Massa ja nopeus kyllä, mutta sähköautoissa on äärimmäisen helppoa rajoittaa nopeutta ohjelmallisesti. Suurimmassa osassa (kaikissa?) onkin rajoitettu.
 
Tehoja rajoitetaan vakiona luonnostaan jo akun olotilan mukaan suhteessa moottoreiden tehoon/haluttuun tehoon. Toki tähän on näitä eri moodejakin joilla tehonottoa rajoitetaan tai sitten on ihan suoraan rajoitettu kun akusta ei saada niin paljon tehoja kun kuviteltiin (tai jätettiin testaamatta kunnolla). Kuten tämä model3 perffin jenkki vs. muut tehot ja kiihtyvyydet.
 
Ei moottoriteho lisää jarrutustehon tarvetta. Massa ja nopeus kyllä, mutta sähköautoissa on äärimmäisen helppoa rajoittaa nopeutta ohjelmallisesti. Suurimmassa osassa (kaikissa?) onkin rajoitettu.

Ei normaaliliikenteessä, mutta sitten kun ajetaan ”dynaamisesti” tai radallla, niin vaihdellaan kiihdytyksen ja jarrutuksen välillä. Eikös jostain Kiina-autosta syttynyt jarrupalat palamaan TM testissä…
 
Ei normaaliliikenteessä, mutta sitten kun ajetaan ”dynaamisesti” tai radallla, niin vaihdellaan kiihdytyksen ja jarrutuksen välillä. Eikös jostain Kiina-autosta syttynyt jarrupalat palamaan TM testissä…
Ei mitään normaaleita kauppakasseja mitoiteta rata-ajoon, vaan yhteen täydellä kuormalla tehtävään hätäjarrutukseen.

Rata-ajosta kiinnostuneille myydään sitten noita performance-paketteja myös sähköautoissa.

Edit: en tiedä miksi sähköautoissa on yleisesti valtavat rengaskoot, mutta yksi syy voisi olla juuri tuo lisääntyneen massan tarvitsema suurempi jarrukoko joka vaatii isompia vanteita. Ennen monessa autossa oli 15-16” rengasta, sähköautoista ei noita löydä pl. Aivan minimallit. ID3:senkin rengaskoot alkavat suunnilleen siitä mihin Golffin rengaskoot loppuvat tjsp.
 
Ei mitään normaaleita kauppakasseja mitoiteta rata-ajoon, vaan yhteen täydellä kuormalla tehtävään hätäjarrutukseen.

Rata-ajosta kiinnostuneille myydään sitten noita performance-paketteja myös sähköautoissa.

Edit: en tiedä miksi sähköautoissa on yleisesti valtavat rengaskoot, mutta yksi syy voisi olla juuri tuo lisääntyneen massan tarvitsema suurempi jarrukoko joka vaatii isompia vanteita. Ennen monessa autossa oli 15-16” rengasta, sähköautoista ei noita löydä pl. Aivan minimallit. ID3:senkin rengaskoot alkavat suunnilleen siitä mihin Golffin rengaskoot loppuvat tjsp.

No itselläkin kauppakassina valmistajan edullisin malli vain 320hp tehoilla, kyllä tuosta sanomista tulisi jos muutaman mutkapätkän jälkeen jarrut olisivat tipotiessään. Ongelmahan on tehokkaalla autolla saa taas vauhtia äkkiä lisää ennen seuraava jarrutusta, joka taas moninkertaisesti lisää lämpökuormaa jarruille.
 
Se näissä sähköauton tehoilla neppailuissa on myös että ovat yleensä aika hetkellisiä ja vaativat tietyt olosuhteet. Toisin kun vanhoissa perinneautoissa sitä tehoa tulee pihalle kaikissa normaaleissa olosuhteissa niin pitkään kun ainetta tankissa riittää.
 
Ei kai siitä muuta haittaa ku että tietysti alustan osat pitää (tai ainakin pitäisi) myös mitoittaa sen mukaan ni tottakai johonki 100 heppaiseen on aika helvetisti halvemmat jarrut ja muut alustan osat ku 500 heppaiseen.
Isoakkuinen Nissan Leaf on tästä hyvä esimerkki, että siinä on pikkuakkuisen tai jonku Micran alusta ja kolisee/lyö läpi/pohjaan pirun helposti. Selkeesti ihan liian painava akku/auto alustan kykyyn nähden. Just taas tollanen ajossa, ihan hirvee alusta EV6 GT-linen jälkeen (se on kolarikorjuussa).
 
Isoakkuinen Nissan Leaf on tästä hyvä esimerkki, että siinä on pikkuakkuisen tai jonku Micran alusta ja kolisee/lyö läpi/pohjaan pirun helposti. Selkeesti ihan liian painava akku/auto alustan kykyyn nähden. Just taas tollanen ajossa, ihan hirvee alusta EV6 GT-linen jälkeen (se on kolarikorjuussa).
Painokaan ei juuri mitenkään liity tehoon. Tehokkaampi sähkömoottori painaa max. muutamia kiloja enemmän kuin vähemmän tehokas. 1500-2500kg autossa ero on pyöristysvirheen sisällä ja kuskin mahalla on usein yhtä suuri merkitys kokonaismassaan jota alustan pitää hanskata.
 
Viimeksi muokattu:
Huomautus - keskity tämän toistuvan paasaamiseen sijaan asialliseen rakentavaan keskusteluun
Isoakkuinen Nissan Leaf on tästä hyvä esimerkki, että siinä on pikkuakkuisen tai jonku Micran alusta ja kolisee/lyö läpi/pohjaan pirun helposti. Selkeesti ihan liian painava akku/auto alustan kykyyn nähden. Just taas tollanen ajossa, ihan hirvee alusta EV6 GT-linen jälkeen (se on kolarikorjuussa).
Leafin alusta pitää olla todella paska, jos EV6 alusta joka on kanssa aivan hirveää paskaa sekä täysin epämääräinen ajettava, huojuu ja vatkaa joka suuntaan sekä uraherkkä kuin mikä. En juuri yhtään ihmettele, miksi KIA romu on kolarissa ollut, pomppi varmaan tai veteli suoralla tiellä ojaan. Siinä onkin taas korjaamon kavereilla tekemistä, että Etolan muoviromun saavat läjättyä :D
 
Leafin alusta pitää olla todella paska, jos EV6 alusta joka on kanssa aivan hirveää paskaa sekä täysin epämääräinen ajettava, huojuu ja vatkaa joka suuntaan sekä uraherkkä kuin mikä. En juuri yhtään ihmettele, miksi KIA romu on kolarissa ollut, pomppi varmaan tai veteli suoralla tiellä ojaan. Siinä onkin taas korjaamon kavereilla tekemistä, että Etolan muoviromun saavat läjättyä :D

Niin. Oli kadunvarsiparkissa leffateatterikäynnin ajan ja sillä aikaa edestä lähtenyt pakitti vetokoukullansa keulan alamaskin säleikön + aktiivisäleet rikki. Hitsi on kyl paska auto, Tesla olis väistänyt itsekseen varmaan parkistakin sammuksista äkisti päälle peruuttavaa? :D

Kannattaa käydä oikeesti ajamassa joskus sit kun herää päiväunilta tai saa vaikka ajokortin. EV6 parhaita puolia on pitkän akselivälin tuoma vakaus ja suuntavakavuus. Ei ota tuulikaan yhtään tuulisellakaan kelillä + alusta on äärimmäisen jämpti (facelift pehmennetty kuulema vähän / iskunvaimennusta säädetty) ja ei vetele uriin muuten ei sitten yhtään. Mulla 20" Contit kesällä ja 19" GY UG Arctic 2 nastat. Huonoja puolia on Teslalta matkitut paskakahvat ovissa (kiitos Elon näistä, ilman sua oliskin liian hyvä) ja laivan kääntösäde mutta maantietä kun nielee enimmäkseen niin oiva peli. Varsinki hintasekseen. Onhan se voittanut Vuoden autoa vaikka mitä muuta palkintoa kymmenittäin, mut ehkä ne ja me kaikki muut vaan ollaan väärässä ja sä oikeassa.
 
Maantiellä korealaiset ovat ihan mukavia, melueristystä ei tietysti koskaan ole tarpeeksi. Parkkihallissa alkaa tosiaan vituttaa. Kannattaa käydä kokeilemassa koeajolla, jos meinaa ostaa jonkun noista sisarmalleista. Ero on aikamoinen siihen nähden mihin esim. Q6 etron pystyy.
 
Maantiellä korealaiset ovat ihan mukavia, melueristystä ei tietysti koskaan ole tarpeeksi. Parkkihallissa alkaa tosiaan vituttaa. Kannattaa käydä kokeilemassa koeajolla, jos meinaa ostaa jonkun noista sisarmalleista. Ero on aikamoinen siihen nähden mihin esim. Q6 etron pystyy.
Volvoista tuttu suunnittelu, ei kulu nivelet niin pahasti kun pyörät ei käänny :lol:

Ohjaus tuntuu omaan makuunkin turhan hitaalta ja ehkä jopa raskaalta monee nyky euroautoon verrattuna.
 
Volvoista tuttu suunnittelu, ei kulu nivelet niin pahasti kun pyörät ei käänny :lol:

Ohjaus tuntuu omaan makuunkin turhan hitaalta ja ehkä jopa raskaalta monee nyky euroautoon verrattuna.
On kyllä bemarillakin kunnon aivopieruja ohjauksen toteutuksen kanssa. Jos ratti ei ole semi suorassa niin ei anna täysiä tehoja mikä antaa mielenkiintoisia ylläreitä kun yhtäkkiä antaakin joku parisataaheppaa lisää tehoa kun ratin kulma osuu oikeaksi.
Tämä ei tietenkään koske niitä jotka eivät pelleile autollaan kun tulee sopivasti liukasta mutta kun bemmistä onneksi saa kaikki luistonestot ja vakauttimet oikeasti pois niin tuo aiheuttaa vähän lisätilanteita.
 
Äkkiseltään etsien luokkaa 12,5m. Verrokkina eri sukupolvien V70 10,5-11,5 noin karkeasti, en ottanut desimaalien tarkkuudella, saattoi mennä 0,3 virhemarginaaliin.

Eli aika kankea värkki kun ei Volvoakaan notkeaksi voinut haukkua aikanaan.
 
Äkkiseltään etsien luokkaa 12,5m. Verrokkina eri sukupolvien V70 10,5-11,5 noin karkeasti, en ottanut desimaalien tarkkuudella, saattoi mennä 0,3 virhemarginaaliin.

Eli aika kankea värkki kun ei Volvoakaan notkeaksi voinut haukkua aikanaan.
Myös esim. Tesla model Y:n kääntösäde on yli 12m. Muita verrokkeja
Kia ev3 10,4m
Kia ev6 11,6m
Nissan ariya 10,8m
Polestar 2 11,5m
Ev-databasesta noita voi tutkia, jos kinostaa.
 
Jep Ioniq 5:n kääntösäde on lähinnä koominen. Ehkä yksittäinen huonoin asia autossa.

En saanu koeajon jälkeen sitä (Ioniq5 awd premium) ees autokaupan pihassa eteenpäin ajaessa 90 asteen käännöksellä ruutuun 2 auton väliin ilman että venkslasin 2 kertaa pakille / korjasin jne... EV6 pikkusen notkeempi (0,4 m verran pienempi kääntöympyrä elo 11,6 m vs. 12,0 m) ja myös helpompi muoto hahmottaa niin tän kans pystyy elään mut ei mikään herkku just 90 asteen pysäköintikäännöksiin jos ajoväylä kapea. Eipä se pääosin täällä landella haittaa mut mustan pyöreen ja myös pesiksen perässä kun ajellaan ympäriinsä niin jotku pk-seudun parkit aika persreikiä.

Mut sehän on fakta, et näistä EV6/Ioniq5&6 ei lie kellään hajonnut alustasta mitään isommillakaan kilsoilla. Tai mistään ainakaan oo luettavissa mitään sen suuntaista.
 
Eilen näin EV-9, etäisesti kiihottaa muutaman vuoden päästä kun on saanut faceliftin ja mahdolliset "kulmat" hiottua. Itse muotokielen kulmikkuudessa ei moitittavaa.
 
Kävin koeajamassa Kia EV3:n. Puolison mukaan ihan tilava ja hyväkyytinen auto. Verrattuna siis aika pieneen (pienempään) Peugeot e-2008, joka on vuoden vanha. Takatilat molemmissa taitaa olla niukat.

EV3 miinuksena siten ensimmäisenä hinta. Tuo koeajettukin tietysti etuveto ja hinta niinkin suolainen, kuin 50k€. 1500€ olisi saanut alennusta. Jotain piippailuja autosta hieman kuului ja ekana piti se ohjaus laittaa pois, koska piti pysyä tarkasti urissa kitkarenkailla. Peugeotissa taas nastat, eli suora vartailu äänekkyydessä ei ollut järkevää. Kia myös toki piippailee nopeusrajoituksista, mutta on kytkettävissä jostain helposti pois.

Vanhan mallin Kia EV6 saattaisi olla järkevämpi tai omaan silmään ehkä paremman näköinen kuin EV3. Ehkä siiten käytetty EV6 joskus ja se voisi olla neliveto.
 
Kävin koeajamassa Kia EV3:n. Puolison mukaan ihan tilava ja hyväkyytinen auto. Verrattuna siis aika pieneen (pienempään) Peugeot e-2008, joka on vuoden vanha. Takatilat molemmissa taitaa olla niukat.

EV3 miinuksena siten ensimmäisenä hinta. Tuo koeajettukin tietysti etuveto ja hinta niinkin suolainen, kuin 50k€. 1500€ olisi saanut alennusta. Jotain piippailuja autosta hieman kuului ja ekana piti se ohjaus laittaa pois, koska piti pysyä tarkasti urissa kitkarenkailla. Peugeotissa taas nastat, eli suora vartailu äänekkyydessä ei ollut järkevää. Kia myös toki piippailee nopeusrajoituksista, mutta on kytkettävissä jostain helposti pois.

Vanhan mallin Kia EV6 saattaisi olla järkevämpi tai omaan silmään ehkä paremman näköinen kuin EV3. Ehkä siiten käytetty EV6 joskus ja se voisi olla neliveto.
On kyllä kallis. Johan tolla rahalla saa EX40:n.

Eikun jaa olihan tossa halvempiakin tasoja. Isoakkuinen etuveto vois kelvata mulle jos takakontti ei olis noin onneton. Kialta puuttuu EV3 ja EV9 väli kokonaan.
 
Ev3:ssa on se perusmalli mielestäni ihan kilpailukykyinen. Ongelma tulee itsellä siinä, että vetokyky on vain 500 eli vaatii sen isompiakkuisen jarruttomaan 750 vetokykyyn ja se on sitten suhteessa mielestäni aika kallis.
 
Ev3:ssa on se perusmalli mielestäni ihan kilpailukykyinen. Ongelma tulee itsellä siinä, että vetokyky on vain 500 eli vaatii sen isompiakkuisen jarruttomaan 750 vetokykyyn ja se on sitten suhteessa mielestäni aika kallis.
Totta. Heti tulee tonneja lisää isosta akusta.
Screenshot_2024-12-21-11-48-37-82_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76~2.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 229
Viestejä
4 549 088
Jäsenet
74 947
Uusin jäsen
Wilmeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom