Yleistä keskustelua sähköautoista

Varmaan eniten ärsyttäisi jos pitäisi jatkuvasti ajaa kelloa vastaan jotain 600-700 km ajosuoritteita missä saa usein jo pari kertaa latailla. Toisaalta en tiedä ärsyttäisikö siltikään, kun on tarpeeksi pihi luonne. Aika on tässä tapauksessa rahaa toiseen suuntaan, kun 10 tkm matkalla säästää 1000 euroa polttonesteissä.
Suomen yhdistelmä ”törkeän halpa sähkö” ja ”törkeän kallis diesel/bensa”, ei ole mikään yleispätevä tilanne, vaan monessa paikassa pikalatauksesta pääsee maksamaan tuplasti suomeen verrattuna samalla kun polttoaineet ovat hieman halvempia.

Esim. Mulle Eqyaqilla ajo on Espanjassa hieman kalliimpaa kuin diesel-golffilla ajo. 23kWh/100km x 37snt/kWh = 8.5€/100km.

Golffi meni 1.23€/litra x 5.5l/100 = 6.8€/100km.

Ranskassa pääsee sähköllä vähän voitolle, saksassa polttoaineella ajo on halvempaa ja sveitsissä ollaan aika tasoissa.

Tämä siis oletuksella että kaikki lataus julkisilla pikalatureilla.
 
Ranskassa kun on tullut etanoligolffilla ajettua niin muu polttoaine kun on aika Suomen hinnassa ja etanoli about puolet verrattuna nuihin niin kustannus on todella paljon pienempi. Sähkön uskoisin pärjäävän kotilatauksen takia ihan jees. Pidemmät matkat sitten sähkön osalta vähän haastavampia juuri kustannusten takia.
 
Suomen yhdistelmä ”törkeän halpa sähkö” ja ”törkeän kallis diesel/bensa”, ei ole mikään yleispätevä tilanne, vaan monessa paikassa pikalatauksesta pääsee maksamaan tuplasti suomeen verrattuna samalla kun polttoaineet ovat hieman halvempia.

Esim. Mulle Eqyaqilla ajo on Espanjassa hieman kalliimpaa kuin diesel-golffilla ajo. 23kWh/100km x 37snt/kWh = 8.5€/100km.

Golffi meni 1.23€/litra x 5.5l/100 = 6.8€/100km.

Ranskassa pääsee sähköllä vähän voitolle, saksassa polttoaineella ajo on halvempaa ja sveitsissä ollaan aika tasoissa.

Tämä siis oletuksella että kaikki lataus julkisilla pikalatureilla.
Joo, omat reissut on ollut pohjoismaissa niin vähän eri hinnat polttoaineissa. Lisäksi Ionityllä saa 30 snt/kWh sähköt niin vaaka kallistuu selvästi. Puhumattakaan siitä koko vuoden kulutuksesta, kun 90 % ajosta on jotain ihan muuta kun Euroopan-matkailua.
 
Suomen yhdistelmä ”törkeän halpa sähkö” ja ”törkeän kallis diesel/bensa”, ei ole mikään yleispätevä tilanne, vaan monessa paikassa pikalatauksesta pääsee maksamaan tuplasti suomeen verrattuna samalla kun polttoaineet ovat hieman halvempia.

Esim. Mulle Eqyaqilla ajo on Espanjassa hieman kalliimpaa kuin diesel-golffilla ajo. 23kWh/100km x 37snt/kWh = 8.5€/100km.

Golffi meni 1.23€/litra x 5.5l/100 = 6.8€/100km.

Ranskassa pääsee sähköllä vähän voitolle, saksassa polttoaineella ajo on halvempaa ja sveitsissä ollaan aika tasoissa.

Tämä siis oletuksella että kaikki lataus julkisilla pikalatureilla.
Suurteholatureilla latailu on kallista, peruslatureilla vähän halvempaa, kotilataus halvinta.

Oman Enyaqin kirjanpito näyttää nyt 30 250km matkalle kuluksi 3,47€/100km
Pääosin kotilatausta, mutta on myös reisattu ympäri suomea ja reissuissa käytetty suurteholatureita.
 
Oman Enyaqin kirjanpito näyttää nyt 30 250km matkalle kuluksi 3,47€/100km
Tässä ei ole mukana arvonalenemaa vai onko kyseessä leasing-auto? Arvonalenema on kuitenkin uudemmissa autoissa ylivoimaisesti suurin kulu. Kiinnostaisi tietää paljonko tuollainen Enyaq menettää arvoaan kuukaudessa, jääkö kolminumeroiseksi summaksi vai ei :beye:
 
Tässä ei ole mukana arvonalenemaa vai onko kyseessä leasing-auto? Arvonalenema on kuitenkin uudemmissa autoissa ylivoimaisesti suurin kulu. Kiinnostaisi tietää paljonko tuollainen Enyaq menettää arvoaan kuukaudessa, jääkö kolminumeroiseksi summaksi vai ei :beye:
Ei ole arvonalenemaa tuossa, vain "polttoaine" eli sähkökulu.
Käytettynä noin vuoden vanhana tuon ostin aikoinaan, taitaa nykyisellään arvonalenema olla nippanappa kolminumeroinen kuukaudessa.
Edelleen jos kokonaiskuluna arvonalenemisineen haluaa halvinta mahdollista, niin se max 2000€ perus bensapirssi on se edullisin.
Ei tarvi rahoituskuluja ja kaskonkin voi uneuttaa kunhan liikennevakuutus vaan on. Hyvässä lykyssä arvo voi jopa nousta ajansaatossa.
 
Tässä ei ole mukana arvonalenemaa vai onko kyseessä leasing-auto? Arvonalenema on kuitenkin uudemmissa autoissa ylivoimaisesti suurin kulu. Kiinnostaisi tietää paljonko tuollainen Enyaq menettää arvoaan kuukaudessa, jääkö kolminumeroiseksi summaksi vai ei :beye:
Pakkoko sitä autoa on vuoden välein vaihtaa?

Pidät 5v, niin kummasti vähenee kuukausikohtainen arvon alenema.
 
Suurteholatureilla latailu on kallista, peruslatureilla vähän halvempaa, kotilataus halvinta.
En ole vielä löytänyt keskieuroopasta hidaslatausta joka olisi yhtä halpa kuin Ionity powerpassilla.

Luonnollisesti Ionityjä vaan ei ole lähikaupan parkkiksilla ja jos lomamajoituksessa ei ole laturia, niin olis kätevin latailla kauppareissun aikana jollain 50kW tai edes 11kW pömpelillä.
 
Pakkoko sitä autoa on vuoden välein vaihtaa?

Pidät 5v, niin kummasti vähenee kuukausikohtainen arvon alenema.
Totta tämäkin, mutta jos Gugi on ajanut 30 000 km käyttökuluilla 1 000 euroa kun samaan aikaan ajoneuvon arvo laskee tuon käyttökulujen verran kuussa olisi mielestäni älyllistä epärehellisyyttä jättää arvonalenema huomioimatta. Toki arvonlasku pitää jyvittää koko käyttöajalle, kuluja alkuvaiheessa laskettaessa se on jäätävän iso. Itselläni lähes nelivuotias Volvo XC90 laski arvoaan vielä yli tonnin kuussa Autovexin tarjousten perusteella, en halua edes arvailla mitä arvonalenema oli uutena :beye: Nimimerkillä ei koskaan enää autoa omiin nimiin.
 
Totta tämäkin, mutta jos Gugi on ajanut 30 000 km käyttökuluilla 1 000 euroa kun samaan aikaan ajoneuvon arvo laskee tuon käyttökulujen verran kuussa olisi mielestäni älyllistä epärehellisyyttä jättää arvonalenema huomioimatta. Toki arvonlasku pitää jyvittää koko käyttöajalle, kuluja alkuvaiheessa laskettaessa se on jäätävän iso. Itselläni lähes nelivuotias Volvo XC90 laski arvoaan vielä yli tonnin kuussa Autovexin tarjousten perusteella, en halua edes arvailla mitä arvonalenema oli uutena :beye: Nimimerkillä ei koskaan enää autoa omiin nimiin.
No näin mäkin oon järkeillyt ja 2017 lähtien vain liisareita/työsuhdeautoaja tai takaisinostosopparillisia. Vaan nytpä ei ollutkaan mulle mieluista tarjolla mihinkään järkihintaan (Polestarit ei vain napanneet), niin halvalla korolla saa ainakin halvoilla kuukausimaksuilla auton alle. Katsotaan sitten paljonko maksoi oikeasti kun vaihtoaika tulee..
 
Viimeksi muokattu:
Sähköatoissakin on valikoimaa, joissa kolmi-nelivuotiailla ei enää ole ihmeempää arvonmenetystä vuosittain. Muistelin kyllä että jossain on ohjeistettu ettei autoa pitäisi ostaa suoralla tilisiirrolla, mutten muista missä ja miksi. Oma excelöinti näyttää vaan että halvinta on omistaa verrattuna siihen että joku muu omistaa ja itse maksat hieman extraa siitä hyvästä.

Tähän asti kaikki autot nykyinen sähkäri mukaanlukien on suoritettu suoralla tilisiirrolla. Työsuhdesähköautoa tarjottiin palkan päälle hiljattain, mutta taas laskin että pirun kalliiksi tulisi sekin vaihtoehto, kun nyt ajan omalla työajot kilometrikorvauksilla.
 
Sähköatoissakin on valikoimaa, joissa kolmi-nelivuotiailla ei enää ole ihmeempää arvonmenetystä vuosittain. Muistelin kyllä että jossain on ohjeistettu ettei autoa pitäisi ostaa suoralla tilisiirrolla, mutten muista missä ja miksi. Oma excelöinti näyttää vaan että halvinta on omistaa verrattuna siihen että joku muu omistaa ja itse maksat hieman extraa siitä hyvästä.

Tähän asti kaikki autot nykyinen sähkäri mukaanlukien on suoritettu suoralla tilisiirrolla. Työsuhdesähköautoa tarjottiin palkan päälle hiljattain, mutta taas laskin että pirun kalliiksi tulisi sekin vaihtoehto, kun nyt ajan omalla työajot kilometrikorvauksilla.
Eihän autossa kannata rahaa kiinni pitää. Itse otin 75te lainaa nollakäsirahalla. Todellinen korko n.2.3%. Rahat pidän sijoituksissa, joissa tuotto-odotus paljon suurempi.

Ei rahaa kannata autoon sitoa.
 
En ole vielä löytänyt keskieuroopasta hidaslatausta joka olisi yhtä halpa kuin Ionity powerpassilla.

Luonnollisesti Ionityjä vaan ei ole lähikaupan parkkiksilla ja jos lomamajoituksessa ei ole laturia, niin olis kätevin latailla kauppareissun aikana jollain 50kW tai edes 11kW pömpelillä.
Tämän huomannut kans. Kerrassaan koomista että hidaslataukset luokkaa 50 snt/kWh kun Suomessa saa 15-20 snt. Pikalataus sitten saman hintaista.
 
No ei silti kannata pitää rahaa kiinni autossa. Ei liity kilsakorvauksiin mitenkään. Aika paljon saat noihin rahoihin ajaa.

Ja kyllä se auto kuluukin noilla kilsoilla ja arvo laskee.
Jep. Mutta kuitenkin pidän tätä sijoituksena henkilökohtaiseen huoltovarmuuteen. Jos vaikka sijoitukset pääsisi romahtamaan ja siinä samassa menisi vielä työt, niin aika pulassa olisi jonkun osamaksuvirityksen kanssa.

Jos ottaa lainaa autoa varten ja sijoittaa rahoja osakkeisiin, niin sehän olisi ihan sama ottaa lainaa sijoittamista varten myös. Jota en myöskään harrasta(siis lainarahalla).
 
Jep. Mutta kuitenkin pidän tätä sijoituksena henkilökohtaiseen huoltovarmuuteen. Jos vaikka sijoitukset pääsisi romahtamaan ja siinä samassa menisi vielä työt, niin aika pulassa olisi jonkun osamaksuvirityksen kanssa.

Jos ottaa lainaa autoa varten ja sijoittaa rahoja osakkeisiin, niin sehän olisi ihan sama ottaa lainaa sijoittamista varten myös. Jota en myöskään harrasta(siis lainarahalla).
Tässä toki se ero, että autolainan voi hyvällä tarjouksella saada pienellä korolla. Sijoituslainoissa taitaa nykyään korot olla hieman korkeammat tai ainakaan en 2.3% korolla ole missään sijoituslainoja nähnyt.
 
Tässä toki se ero, että autolainan voi hyvällä tarjouksella saada pienellä korolla. Sijoituslainoissa taitaa nykyään korot olla hieman korkeammat tai ainakaan en 2.3% korolla ole missään sijoituslainoja nähnyt.
Autolainan saa normaalilainaa pienemmällä korolla sillä mekanismilla että siinä auton hinnassa on ylimääräistä.
 
Sisarmallin 118tkm kokemuksella ei johdu esilämmityksen puutteesta. Ihan normi, että prefl-mebbi ei lähde hyvällä käyrällä lataamaan noin täydellä akulla vaan laturille on hyvä tulla noin 10% SOCilla. Tuo tulee lataamaan 95% identtisesti keskellä kesääkin. Aika nopeasti tuohon saa tatsin ja navi päällä rangearvio on tarkka.
Nyt tulin 60km / ~30min motariajolta ionitylle 13% soc:lla ~ +7C kelissä auton seistyä parkkitalossa päivän ja tämä antaa 95-100kW.

Mikäs nyt kanittaa, kai tän pitäisi ainakin 130kW, ellei 170kW:kin antaa näillä nurkilla jos lämmöt olisivat kunnossa.

Nyt 105kW 25%:ssa. Vissiin vaan kylmä ahdistaa?
 
Eihän autossa kannata rahaa kiinni pitää. Itse otin 75te lainaa nollakäsirahalla. Todellinen korko n.2.3%. Rahat pidän sijoituksissa, joissa tuotto-odotus paljon suurempi.

Ei rahaa kannata autoon sitoa.

Sanoisin kuitenkin että rahaa ei kannata autoon sitoa jos sitä saa noin alhaisella korolla, mutta eihän sitä aina saa. Uusiin on todella paljon parempia diilejä tarjolla kuin käytettyihin, mutta arvonalenema uudessa kyllä tuntuu.

Keskiverto tallaajalle autorahoitus käytettyyn on ennemminkin 8 kuin 2%.
 
Viimeksi muokattu:
Autolainan saa normaalilainaa pienemmällä korolla sillä mekanismilla että siinä auton hinnassa on ylimääräistä.
No ei kyllä ole mikään universaali totuus tämä. Mun kaksi viimeistä autokauppaa (muut siis liisareita tms.) ovat 2019 ostettu uusi Ibiza FR, kuluton, koroton ja käsirahaton (eli oikea 0% laina), autosta alennusta >15%. Nyt ostettu iX, todellinen vuosikorko 2,3% ja ilman käsirahaa. Auton listahinnasta alennusta >22%.

Sama kun katselin Polestareja, niin P3 saa 0% ja P4 1,99%. Noista ei mitään alennuksia saa, ostaa lainalla tai ilman. Näissä vaan jälleenmyyntiarvo voi olla ihan mitä vaan, johtuen myös Polestarin tilanteesta. Sama Teslan kanssa.

Ja kyllä, uuden sähkärin kanssa palaa rahaa, jos pitää vain 1-2v. Eli onhan tossa omat riskinsä. Vaan ajattelin sen 3-5v pitää (80-100tkm) . Akkutakuu kuitenkin 8v/160tkm, eli kai tosta eroon pääsee. Hinta sxelviää sitten.
 
Sanoisin kuitenkin että rahaa ei kannata autoon sitoa jos sitä saa noin alhaisella korolla, mutta eihän sitä aina saa. Uusiin on todella paljon parempia diilejä tarjolla kuin käytettyihin, mutta arvonalenema uudessa kyllä tuntuu.

Keskiverto tallaajalle autorahoitus käytettyyn on ennemminkin 8 kuin 2%.
Nythön on hyviä korkodiilejä näin loppuvuonna käytettyihinkin. Useampaa iX:ää kyselin myös käyettynä ja korkoja oli 1.99-3.5% välissä monellakin. Ja hinnat ihan kohdallaan.
 
Hetkonen, väitätkö että sait iX:n hinnasta 22% alennusta ? Huima luku. Uusi vai käytetty ?
Uusi iX40. Listahinta BMW konfiguraattorilla 99te mun paketilla, maksoin 76,7te. Teknisesti alennus sopparissa lukee 17000e ja auton ohjehinta 93700. Tosin tohon tuli vielä päälle 21" alkuperäinen BMW kitkarengassetti ovh. 5222e, eli tekee listahinnalla sen 99te koko roska.

Alla kuvat. Tossa vielä mukana kaupan päälle tullut BMW Wallbox. Jätettiin se pois ja hinta tippui tosta 500e.

1734504414418.png

1734504430159.png
 
Uusi iX on just tulossa ja noita vanhoja varastoja pistetään ulos aggressiivilla hinnoilla ja rahoituksella. Jännä et käytettyjen iX hintoihin tuo ei ole vielä tarttunut, mut ennustan droppia niihin ensi vuodelle.
 
Uusi iX on just tulossa ja noita vanhoja varastoja pistetään ulos aggressiivilla hinnoilla ja rahoituksella. Jännä et käytettyjen iX hintoihin tuo ei ole vielä tarttunut, mut ennustan droppia niihin ensi vuodelle.
No uusi ja uusi. Ulkoisesti ihan minimalistisia muutoksia. IX40 kyllä poistuu ja korvautuu iX45, jossa akku suurempi. IX50 ei käytännössä muutu yhtään.

muoks. Ja varmasti hinnat tippuvat ihan reippaasti. Mutta en nyt usko mihinkään romahdukseen. 4v. pitoajalla 40te ois ihan ok. Eli karvan alle 40te jos tosta 4v vajaa 100tkm ajettuna saisi, niin ok.
 
Viimeksi muokattu:
Bytbilissä on jo vähän edullisemminkin ihan ilman "kovia alennuksia" uusia iX40 listattuna. Ja 1-2 vuotta vanhat normaalit 20-40tkm ajetut ovat -50% listahinnasta.

 
Bytbilissä on jo vähän edullisemminkin ihan ilman "kovia alennuksia" uusia iX40 listattuna. Ja 1-2 vuotta vanhat normaalit 20-40tkm ajetut ovat -50% listahinnasta.

No toi linkin takana on 67te. Tohon talvirenkaat päälle, tekee sen 72te. Päälle vielä ilmajousitus, kuten mulla, niin tekee 74te. Eipä tossa nyt radikaalia eroa Suomen hintaan ole. Ja onko tossa koukkua? Mulle ehdoton.

Itsekin noita Ruotsista katselin, mutta rahoituskuvion ja kuitenkin pienen hintaeron takia en lähtenyt noihin.
 
No toi linkin takana on 67te. Tohon talvirenkaat päälle, tekee sen 72te. Päälle vielä ilmajousitus, kuten mulla, niin tekee 74te. Eipä tossa nyt radikaalia eroa Suomen hintaan ole. Ja onko tossa koukkua? Mulle ehdoton.

Itsekin noita Ruotsista katselin, mutta rahoituskuvion ja kuitenkin pienen hintaeron takia en lähtenyt noihin.
Pointti oli ettei tuossa ole mitään erityistä alennusta, vaan se on ihan julkinen hinta. Ilmoitettu hinta tuskin on sielläkään tiukka ja ei epäilystäkään etteikö tuohon voisi saada 5 miljardin euron arvoisen talvirengassetin ihan ilmaiseksi.
 
Totta tämäkin, mutta jos Gugi on ajanut 30 000 km käyttökuluilla 1 000 euroa kun samaan aikaan ajoneuvon arvo laskee tuon käyttökulujen verran kuussa olisi mielestäni älyllistä epärehellisyyttä jättää arvonalenema huomioimatta. Toki arvonlasku pitää jyvittää koko käyttöajalle, kuluja alkuvaiheessa laskettaessa se on jäätävän iso. Itselläni lähes nelivuotias Volvo XC90 laski arvoaan vielä yli tonnin kuussa Autovexin tarjousten perusteella, en halua edes arvailla mitä arvonalenema oli uutena :beye: Nimimerkillä ei koskaan enää autoa omiin nimiin.

Kertokaas tyhmälle, eikö (yksityis)liisatessa se arvonalenema ole laskettu mukaan siihen hintaan? Toki se on sit etukäteen tiedossa jos tuleekin jotain tesla jne. tyylisiä yhden yön 6000e hinnanpudotuksia mutta jos näitä ei lasketa mukaan niin eikö noi nyt aikalailla vastaa toisiaan?
 
Kertokaas tyhmälle, eikö (yksityis)liisatessa se arvonalenema ole laskettu mukaan siihen hintaan? Toki se on sit etukäteen tiedossa jos tuleekin jotain tesla jne. tyylisiä yhden yön 6000e hinnanpudotuksia mutta jos näitä ei lasketa mukaan niin eikö noi nyt aikalailla vastaa toisiaan?
Kyllä, mutta usein näissä liisarikampanjoissa se liisinkifirma saa maahantuojalta ison alennuksen niistä autoista ja tästä sitten myös liisaaja hyötyy. Esim. tuossa Polestarin syksyn kampanjassa alennusten täytyy olla jotain 20ke luokkaa ainakin tai muuten tuo ei mitenkään voi olla kannattavaa.

Samaan tapaan voi toki yrittää itse ostaa vastaavilla alennuksilla (kuten tuo Honzon bemari) mutta aina se ei onnistu.
 
Tottakai, ei se liisarifirma mikään hyväntekeväisyysjärjestö ole.

Aasiakas maksaa. :psmoke:
Voi se ollakin jos katsoi vaikka noita Drivalian Polestar-kampanjan hintoja, joka päättyi 13.12. Tai sitten Polestar itse rahoitti osan kuluista. Polestar 4:sta alkaen 699€/kk ja Polestarin oman liisauksen kautta 1200€/kk.
 
Myyn itsekkin tuollaisia noin sähköauton hintaisia tuotteita ja lähtöhintoja ja muuta viilaamalla voidaan saada mikävaan diili näyttämään paremmalta kuin mitä se oikeasti on. Autopuolella on aika hyvin saatu ihmiset uskomaan että nyt ostettiin jotain "alennuksella".

Ihan vihjeeksi että jos maksat välikädelle, joka maksaa eteenpäin ja pitää osan, maksat enemmän kun kaikki muuttujat kaupanteossa on laskettu oikein.
 
En edes koeta väittää saaneeni jotain superalennusta. Vaan vielä viime vuonna noita iX40 myytiin kyllä se 10te kalliimmalla. Eli listahinnat pysyneet, mutta ulosmyyntihinnat pudonneet reippaasti.

Nytkin on uusia nettiautossa 79te. Talvirenkaista ei mainintaa, mutta saattaahan ne tulla. Hyvä rahoitus mulla tän ratkaisi. Kohtuullisella 830€/kk saa auton alle ilman käsirahaa. Murehditaan arvonalenemaa sitten joskus.
 
Myyn itsekkin tuollaisia noin sähköauton hintaisia tuotteita ja lähtöhintoja ja muuta viilaamalla voidaan saada mikävaan diili näyttämään paremmalta kuin mitä se oikeasti on. Autopuolella on aika hyvin saatu ihmiset uskomaan että nyt ostettiin jotain "alennuksella".

Ihan vihjeeksi että jos maksat välikädelle, joka maksaa eteenpäin ja pitää osan, maksat enemmän kun kaikki muuttujat kaupanteossa on laskettu oikein.
En allekirjoita. Just tohon Polestarin yksityisleasingiin viitaten. Väitän, että halvemmaksi tuli tolla kamppiksella 24kk auto liisata kuin ostaa. Toki mitä järkeä ostaa autoa joku 40-50tkm ja 24kk ajaksi. Joku 3-5v alkaa arvonalenema varmasti taittumaan.
 
Sähköautojen markkinan ollessa vielä murrosvaiheessa arvonalenema ja jälleenmyynnin helppous on vielä vähän epävarmoja, ei oikein voi varmaksi sanoa mitä tulee tapahtumaan.

Tästä syystä se voi hyvinkin olla perusteltua ottaa liisari tms, jolloin sen riskin pystyy(korvausta vastaan) ulkoistamaan muualle.

Ja koska se homma on noiden firmojen bisnes, ne todennäköisesti osaavat laskea sen niin että jäävät voitolle. Se mikä sekoittaa pakkaa on nuo liisarifirmojen saamat alennukset valmistajilta ja korkokampanjat joissa valmistaja tai maahantuoja maksaa osan kuluista.

Eli 1:1 vertailu noiden välillä on aika hankalaa kun normi kuluttaja ei yleensä pysty sitä autoa samoilla aleilla ostamaan.
 
Toki mitä järkeä ostaa autoa joku 40-50tkm ja 24kk ajaksi. Joku 3-5v alkaa arvonalenema varmasti taittumaan.
Näinhän se. Oletaan vaikka 60 k€ auto ja 15% vuotuinen arvonalenema.
Kahden vuoden pitoajalla kuukausittainen arvonalenema läpi omistusajan on lähes 700 euroa. Lisäkuukausi tiputtaa arvoa edelleen 640 euroa.
Jos samaa autoa pitää viisi vuotta, niin omistusajan keskimääräinen arvonalenema on enää 550 euroa. Lisäkuukausi tiputtaa arvoa 400 euroa
Ja seitsemän vuotta pidettynä enää 480 euroa. Tässä kohtaa lisäkuukausi tiputtaa arvoa enää 280 euroa.

Tämän tyyppisellä laskelmalla tuli perusteltua itselleni sähköauto kolme vuotta sitten. Autoa on tarkoitus pitää ainakin 5-7 vuotta.

1734514759329.png
 
Tämän tyyppisellä laskelmalla tuli perusteltua itselleni sähköauto kolme vuotta sitten. Autoa on tarkoitus pitää ainakin 5-7 vuotta.
Näinhän tai jollain muulla tavoin sitä aina tulee itteensä kusetettua, itte perustelin 40-vuotissynttärilahjana ihan ex tempore kun myyjä soitteli hyvää tarjousta juhlapäivää edeltävänä iltana :D Mut yhtään autoa en oo pitänyt yli 4,5 vuotta, on niistä aina pitänyt hankkiutua eroon varsinkin 2010-luvusta lähtien ennen ku loppuu joku 5 vuoden takuu/bmw-turva tms. lisäturva. Nyt toki alla Kia EV6 150 tkm / 7 vuoden takuulla mut mun ajoilla takuu päättyy 6. vuoden alkupuolella ja aika hullu sais olla, että tota(kaan) pitäis yhtään yli takuun päättymisen. Seuraavasta vaan hyvissä ajoin kauppaa lukkoon, että varmasti on takuuta vanhassa vaikka mitä viivästyksiä tulis. Autot kuitenkin kehittyy ja paranee koko ajan hurjasti, kyllä mäkin Kioille naureskelin vielä viime vuosikymmenellä kovastikin. Voisin veikata, että seuraavan generaation sähkikset on taas paljon edeltäjiään parempia ja sitä rataa...

Jotta olis jotain asiaakin, niin kävin maanantaina istumassa EV3:n ja EV6 faceliftin. EV3 oli kyl huikeen tilava ja hyvä kokosekseen, joskin onhan sillä taas 10 k€ liikaa hintaa kuten kaikilla muillakin pikkusähkiksillä. Silleen ku aattelee 50 k€ EV3 GT-Line FWD 81,4kWh:sta + talvirengasta yms. niin täysin hullua ku vieressä koreili MY25 EV6 gt-line awd comfort packilla 60 k€ tai MY25 Proceed-farkku kaikilla herkuilla 35 k€ tai vaikka uudenkarheeta vaan nimeksi käytettyä etuvetoista Nissan Ariyaa 38 k€ talvirenkainensa (ihan pirusti hienompi ja isompi auto) :D
 
Toki mitä järkeä ostaa autoa joku 40-50tkm ja 24kk ajaksi. Joku 3-5v alkaa arvonalenema varmasti taittumaan.
Noinhan se onneksi menee. On tavallaan jumissa 3-5 vuotta ja sitten myynti voisi olla rahallisesti järkevää.

Oman auton hinta oli uutena maltillisempi 28k€. Nyt vuoden vanha. Mutta samat "kaaviot" menee varmaan joka hintaluokassa.

Takuu on kanssa 5 vuotta, eli sen ajan periaatteessa turvallista pitää ja huoletonta. Ja jos vähän vielä venyttäisi, niin akkutakuu loppuu toki 8 vuoden kohdalla, vuonna 2031. Saattaa kyllä takuun kilometrit ylittyä, kun "vain" 160tkm asti se voimassa. Noin 6.5 vuotta, jos ajaa 25tkm vuodessa.
 
Jotta olis jotain asiaakin, niin kävin maanantaina istumassa EV3:n ja EV6 faceliftin. EV3 oli kyl huikeen tilava ja hyvä kokosekseen, joskin onhan sillä taas 10 k€ liikaa hintaa kuten kaikilla muillakin pikkusähkiksillä. Silleen ku aattelee 50 k€ EV3 GT-Line FWD 81,4kWh:sta + talvirengasta yms. niin täysin hullua ku vieressä koreili MY25 EV6 gt-line awd comfort packilla 60 k€ tai MY25 Proceed-farkku kaikilla herkuilla 35 k€ tai vaikka uudenkarheeta vaan nimeksi käytettyä etuvetoista Nissan Ariyaa 38 k€ talvirenkainensa (ihan pirusti hienompi ja isompi auto) :D

Samaa mieltä. EV3 on täysin pilalle hinnoiteltu. Aikanaan tuleva nelivetomalli tulee olemaan toisen rengassetin kanssa aika varmasti paljon lähempänä kuutta kuin viittäkymmentätonnia hinnaltaan. Itse en vaan tuon auton hehkutusta ymmärrä, kun minusta se on kuitenkin perheautoksi liian pieni ja pikkuautoksi liian kallis, eikä siinä muutenkaan ole mitään erityisen mullistavaa. Ehkä en vaan kuulu kohderyhmään.
 
Noinhan se onneksi menee. On tavallaan jumissa 3-5 vuotta ja sitten myynti voisi olla rahallisesti järkevää.

Oman auton hinta oli uutena maltillisempi 28k€. Nyt vuoden vanha. Mutta samat "kaaviot" menee varmaan joka hintaluokassa.

Takuu on kanssa 5 vuotta, eli sen ajan periaatteessa turvallista pitää ja huoletonta. Ja jos vähän vielä venyttäisi, niin akkutakuu loppuu toki 8 vuoden kohdalla, vuonna 2031. Saattaa kyllä takuun kilometrit ylittyä, kun "vain" 160tkm asti se voimassa. Noin 6.5 vuotta, jos ajaa 25tkm vuodessa.
Nissan?
 
Aikaisempi (uusi) auto oli Nissan Leaf 40kWh. Mutta tuo pihassa oleva on aika Nissania vastaava eli Peugeot e-2008 50kWh akulla. Tuo on pysynyt ainakin vielä täysin ehjänä.

Sähköautohistoria:
Seat Mii
VW id3 62kWh
Nissan Leaf 40kWh
Tesla Model 3 Performance (käytetty)
Peugeot e-2008 50kWh

Noista uutena ostetuista luultavasti id3 olisi paras? Hinnaltaan taas Mii. Aika hyvään hintaan saisi nyt jonkun käytetyn id3 Volkkarin. Tai sitten vaikka Model 3 nelivetona.


Seat Mii:stä meni akku rikki heti toisena omistuspäivänä. En muista enää tarkasti, mutta olisiko akkua ja jotain kaapeleita korjattu 2kk? Muut on liikkuneet omin voimin ilman hinausautoa :)

Käytetty Tesla jotain häiriötä hieman ilmoitteli kerran (etumoottori), mutta siinä oli kyllä 80tkm takuu voimassa (ajettu noin 60tkm). Jostain syystä tuo häiriö kyllä hävisi itsestään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 969
Viestejä
4 542 028
Jäsenet
74 914
Uusin jäsen
PatrikV

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom