Yleistä keskustelua sähköautoista

Ulkomitoilta isompi. Takakontti 8 litraa isompi :tdown:

Joo Ariyaan menee varmaan 4 lätkäkassia (silmää on ku pelataan lätkää), EV3:een ehkä 2. Ariyassa voi mailat tulla takapenkkien yli mut EV3 on aikas hankalaa jos nyt ei mitään ihan pikkuskidien vehkeitä ole. Ihan sama mitkä on litrat mut 2wd Ariyan kontti on valtava vs. EV3. EV3 on lyhyt se kontti ja litroihin laskettu varmaan takapenkkien kääntöä mukaan ja varmaan vähän kattoverhoilua ym. käyttökelvottomia pohjan hinauskoukkulokeroita.

Siitä ei päässy mihkään et EV3 etupenkin niskatuet oli mukavat.

Ja tosiaan fwd Ariyaa on saanu uutenakin 0-korolla 42900 € varustepaketillakin tjsp. ja vähän käytettyä on paljon 3-alkuisia. Huonoimmillakin varusteluilla pesee EV3:n sisustassa.
 
Aikaisempi (uusi) auto oli Nissan Leaf 40kWh. Mutta tuo pihassa oleva on aika Nissania vastaava eli Peugeot e-2008 50kWh akulla. Tuo on pysynyt ainakin vielä täysin ehjänä.

Sähköautohistoria:
Seat Mii
VW id3 62kWh
Nissan Leaf 40kWh
Tesla Model 3 Performance (käytetty)
Peugeot e-2008 50kWh

Noista uutena ostetuista luultavasti id3 olisi paras? Hinnaltaan taas Mii. Aika hyvään hintaan saisi nyt jonkun käytetyn id3 Volkkarin. Tai sitten vaikka Model 3 nelivetona.


Seat Mii:stä meni akku rikki heti toisena omistuspäivänä. En muista enää tarkasti, mutta olisiko akkua ja jotain kaapeleita korjattu 2kk? Muut on liikkuneet omin voimin ilman hinausautoa :)

Käytetty Tesla jotain häiriötä hieman ilmoitteli kerran (etumoottori), mutta siinä oli kyllä 80tkm takuu voimassa (ajettu noin 60tkm). Jostain syystä tuo häiriö kyllä hävisi itsestään.
Pitkä on historiasi sähköisillä, tässä ensimmäisen sähköisen kanssa harjoitellaan
 
Joku norjalainen

Teslabjörn tekee testinsä banaanilaatikoilla, mikä on mielestäni todella huono tapa myös. Jos kontti sattuu sopivasti olemaan sen muotoinen, että mitat passaa banaanilaatikon dimensioihin niin niitä saa kyytiin ties kuinka monta enemmän vaikka litroja on ihan yhtä paljon. Ja aika harva meistä kuljettaa kovin usein nimenomaan banaanilaatikoita.

Parempi olisi ilmoittaa tilavuus vaikka niin, että mikä on isoin mahdollinen suorakaiteen muotoinen laatikko joka mahtuu konttiin väliverhon/hattuhyllyn alle ja lisäksi vaikka litran mittalaatikoilla mitattu tilavuus. Ja toki pohjan ja hattuhyllyn välistä vain ja erikseen ilmoitettuna välipohjan alla olevat tilat.

Se sata litraa mikä on välipohjan alla lohduttaa aika vähän siinä kohtaa kun kontti on täynnä muuta tavaraa ja pitäisi sieltä saada jotain pois tai sinne jotain.
 
Teslabjörn tekee testinsä banaanilaatikoilla, mikä on mielestäni todella huono tapa myös. Jos kontti sattuu sopivasti olemaan sen muotoinen, että mitat passaa banaanilaatikon dimensioihin niin niitä saa kyytiin ties kuinka monta enemmän vaikka litroja on ihan yhtä paljon. Ja aika harva meistä kuljettaa kovin usein nimenomaan banaanilaatikoita.

Parempi olisi ilmoittaa tilavuus vaikka niin, että mikä on isoin mahdollinen suorakaiteen muotoinen laatikko joka mahtuu konttiin väliverhon/hattuhyllyn alle ja lisäksi vaikka litran mittalaatikoilla mitattu tilavuus. Ja toki pohjan ja hattuhyllyn välistä vain ja erikseen ilmoitettuna välipohjan alla olevat tilat.

Se sata litraa mikä on välipohjan alla lohduttaa aika vähän siinä kohtaa kun kontti on täynnä muuta tavaraa ja pitäisi sieltä saada jotain pois tai sinne jotain.
Itse taas suurinpiirtein tiedän mitä kuskaan mukana niin kiinnostaisi lähinnä pituus, leveys ja korkeus. Näitä ei meinaa löytyä mistään muualta kuin autogefuhl videoista.
 
Itse taas suurinpiirtein tiedän mitä kuskaan mukana niin kiinnostaisi lähinnä pituus, leveys ja korkeus. Näitä ei meinaa löytyä mistään muualta kuin autogefuhl videoista.
Itse katson pääasiassa heidän videoitaan, kun aina samat jutut suurinpiirtein samassa järjestyksessä. Monella muulla tuppaa olemaan myös markkinointimiesten spiikit korvanapissa. Tais olla jossain rellussa, missä eri tekijät kehui takapenkin keskinojan kännykkäpidikettä, joka oikeasti ei toiminut yhdenkään puhelimella kunnolla :D Samaa taisi olla EV3:n leikkuulaudassa.
 
Pituuden, leveyden ja korkeuden lisäksi hyödyllistä olisi kyllä tietää jokin muukin mitta kontista jos oikeasti pitää tavaroita kuskata. Nykyisten autojen suurin "ongelma" vanhoihin farmareihin tottuneena on entistäkin vinompi takaistuin ja toiseen suuntaan kalteva perä tai ainakin takalasi. Litroja ehkä on, mutta käytettävyys on huonompi.

Kävin esimerkiksi katselemassa BMW iX:ää mökkitavarat ja koira kuljetustarpeina. Kontin pohjan mitat aika samat kuin muissakin eli noin metri leveyttä ja syvyyttä, mutta syvyys takapenkkien yläreunan korkeudella on vain 50cm, kun esimerkiksi Audi Q6 etronissa ja Volvo xc60:ssa se on melkein 10cm enemmän.

Tavaratilan lisäksi Bemarista puuttui myös nimimerkki @Honzo n mainitsemat tarjoukset. Faceliftista ei ollut tietoa, uusia tehdastilauksia ei otettu vastaan ja karvalakkimalli ilman adaptiivista vakionopeudensäädintä ynnä muuta avaruusajan teknologiaa olisi maksanut +70k€.
 
Nyt tulin 60km / ~30min motariajolta ionitylle 13% soc:lla ~ +7C kelissä auton seistyä parkkitalossa päivän ja tämä antaa 95-100kW.

Mikäs nyt kanittaa, kai tän pitäisi ainakin 130kW, ellei 170kW:kin antaa näillä nurkilla jos lämmöt olisivat kunnossa.

Nyt 105kW 25%:ssa. Vissiin vaan kylmä ahdistaa?

Eipä tuo puolessa tunnissa lämpene itsekseen. Mutta matkassa kun käyttää ensin kylmästä akullisen niin sitten lataa ok. Toki ei silloinkaan huippuihin pääse, mutta ei vaikuta juurikaan matkantekoon. Sellainen -17…-20`C tuntuisi olevan se raja*, kun kylmyys alkaa vaikuttamaan, mutta nollakeli tai -10`C ovat vielä sellaisia lämpöjä, että matkassa lataa lähes kuin kesällä kunhan akku on max 10% ja takana on lähes akullinen ajoa. Huomattavasti todennäköisempää, että matkassa laturi-infran tilanne vaikuttaa enemmän latausaikaan kuin lämpötila.

Tuli juuri ajeltua etelästä 900km siivu pohjoiseen ja Lahden motarin jälkeen alkoi pakkanen kiristyä niin, että Mikkelistä eteenpäin -20…-25,5’C.

12-79% ajolämmin mebbiakku -24’C: IMG-0341 hosted at ImgBB

Mutta sitten yön yli seissyt auto kunnon pakkasessa ja 1,5h ajoa, jonka jälkeen laturille liian täydellä akulla -23`C: IMG-0340 hosted at ImgBB


*Joskus aikaisemmin jaoinkin Suomussalmelta kuitista screenshotin, jossa puolessa tunnissa ladattu noin 50kWh. Tuolloin keli oli juuri jotain tuollaista perustalvea ja laturille alle 10% SOCilla matkalämpimänä.
 
Pituuden, leveyden ja korkeuden lisäksi hyödyllistä olisi kyllä tietää jokin muukin mitta kontista jos oikeasti pitää tavaroita kuskata. Nykyisten autojen suurin "ongelma" vanhoihin farmareihin tottuneena on entistäkin vinompi takaistuin ja toiseen suuntaan kalteva perä tai ainakin takalasi. Litroja ehkä on, mutta käytettävyys on huonompi.
Hyvä pointti ja itse asiassa "vanhoissa farmareissakin" oli sama juttu. Itse mittailin tästä syystä erikseen syvyyden takaluukkuun tavaratilan pohjan ja takapenkkien selkänojan yläosan tasolla. Käytettävissä olevan tilan korkeuteen vaikutti ainakin silloin joissakin malleissa myös se, onko tavaratilassa välipohja vai 10cm syvennys. Pari vuotta on jo kulunut mutta sen muistan että Skoda Superbin kolmosmallin takalasi oli viistompi kuin Octavia III:ssa niin että tavaratilan pohjalta mitattu vajaan 20cm syvyysetu katosi 0,5m ylempänä ja käytännössä jo silloin kun ison matkalaukun laittoi lappeelleen, ja että BMW 500-sarjan ja VW Passatin pohjan mitat olivat aika lailla samat kuin em. malleissa.
 
Viimeksi muokattu:
Pituuden, leveyden ja korkeuden lisäksi hyödyllistä olisi kyllä tietää jokin muukin mitta kontista jos oikeasti pitää tavaroita kuskata. Nykyisten autojen suurin "ongelma" vanhoihin farmareihin tottuneena on entistäkin vinompi takaistuin ja toiseen suuntaan kalteva perä tai ainakin takalasi. Litroja ehkä on, mutta käytettävyys on huonompi.

Kävin esimerkiksi katselemassa BMW iX:ää mökkitavarat ja koira kuljetustarpeina. Kontin pohjan mitat aika samat kuin muissakin eli noin metri leveyttä ja syvyyttä, mutta syvyys takapenkkien yläreunan korkeudella on vain 50cm, kun esimerkiksi Audi Q6 etronissa ja Volvo xc60:ssa se on melkein 10cm enemmän.

Tavaratilan lisäksi Bemarista puuttui myös nimimerkki @Honzo n mainitsemat tarjoukset. Faceliftista ei ollut tietoa, uusia tehdastilauksia ei otettu vastaan ja karvalakkimalli ilman adaptiivista vakionopeudensäädintä ynnä muuta avaruusajan teknologiaa olisi maksanut +70k€.
Mistä kysyit iX:ää? Ainakin reilu kuukausi sitten oli Hangossa ainakin 10-20kpl iX40 Fully Charged - varusteilla. Kilpailutin Hedinin ja Autokeskuksen välillä samaa autoa. Useampaa väriä (ainakin valkoinen, Oxide Grey, punainen ja Storm Bay Metallic). Taisi jopa kaikissa olla ilma-alusta ja jotain muutakin lisävarustetta. Fully Charged sisältää jo liki kaiken kyllä (HUD, lasikatto, parhaat ajoavustimet, vetokoukku, Comfort access, heat Comfort (ratti+kyynärnoja ja ovipaneelit), 4-alue ilmastoint, laservalot, tummennetut takaikkunat, ja kristallisomisteet). Noista sitten sai valita. Ja maahantuoja tarjosi jotain tukea rahoitukseen, jolloin korko noihin oli 1,99% + kulut.

Faceliftia ei ole kai vieläkään virallisesti julkaistu, mutta 03/25 alkanee valmistus. Siksi varmaan ei enää saa uusia tehdastilauksia.

Tässä Faceliftistä:
Upgraded (nothing major, still 400V) drivetrain. Some body rework will add 12mm to the overall length. The new lineup:
  • xDrive45: 400hp / 765Nm (same front motor now as the other models), battery increased to 96kWh usable, curb weight goes up to 2450kg (DIN. w/o driver)
  • xDrive60: 535hp / 765Nm, very close to the pre-LCI xDrive50, just a small bump in usable battery to 109.6kWh and -5kg weight
  • M70 xDrive: 650hp / 1015Nm, same 109.6kWh usable battery, loses 15kg compared to M60, 22" wheels becoming standard.
M Sport Package will become available on the lesser models. Adds Iconic Glow kidneys (of course), many new wheel choices.

Anything not mentioned here - likely not coming.

Paints I see: Alpine White, Sapphire Black, Carbon Black, Aventurin Red, Mineral White, Arctic Race Blue, Storm Bay, Dune Grey, Frozen Deep Grey, Dark Graphite, Tanzanite Blue.




Eli ulkonäkö ei juuri muutu, sisusta myös melko sama. Ratin saa pyöreänän ja sporttisemmat penkit lisävarusteena.
Para juttu on toi hinnat alkaen mallin iX45 96kWh akku (ja samalla teho nousee 322hp-400hp). Van saapi nähdä mikä tulee olemaan hinta? Jos on sama kuin nykyinen iX40, niin sitten kauppa käynee ja iX40 hinnat ottaa kyllä osumaa.

Itse tartten auton nyt, eikä 6kk päästä, jolloin faceliftiä ehkä saanee? Ja uuteen tuskin mitään 1.99% korkoa on myöskään tarjolla..
 
Ja uuteen tuskin mitään 1.99% korkoa on myöskään tarjolla..
Ihan uusien mallien ostamisessa on se kiva puoli , että niistä ei isoja alennuksia saa eikä pahemmin myöskaan kaupanpäälisiä. Ei tarvii arvuutella että teinkö hyvät kaupat. Teit aina huonot :)

Tuo autojen tehojen jatkuva nouseminen on kanssa aika turhamaisuutta. Tehot on kivoja mutta pitääkö niitä jatkuvasti nostella ja nokitella toisia valmistajia. Lukemat alkavat olemaan jo sellaisia , että alta pois. Kuvastaa vain meidän kuluttajien/autoilijoiden turhamaisuutta. Toisaaltaa varmaan hyvin helppoa valmistajalle buustata auton "paremmuutta" kuin joillain muulla keinolla. Teslako tämänkin turhuuden aloitti :)
 
Autojen tehot on nousseet joku 100 vuotta ja nyt se on Teslan vika. 80-luvulla 100 hp. 90-luvulla 150 hp. 10-luvulla 250 ja nyt 20 luvulla paukutellaan 300 hp.
 
Kyllä minä ainakin kuluttajana haluan että uusi auto on parempi mitä vanha. Myös tehoiltaan. Jos tänään on 3s 0-100 se hyvä tulos niin ensi vuonna sitten 2,9s 0-100. Parikymmentä vuotta niin puhutaan 1s 0-100 autoista kauppakasseina.
 
Autojen tehot on nousseet joku 100 vuotta ja nyt se on Teslan vika. 80-luvulla 100 hp. 90-luvulla 150 hp. 10-luvulla 250 ja nyt 20 luvulla paukutellaan 300 hp.
Kyllähän säköistäminen mahdollisti ison loikan tehoihin ja kaikki tästä mahdolisuudesta näköjään otetaan irti. Vähän turhankin paljon ja täysin tarpeettomasti.

Tesla taisi olla se joka keksi tehdä perusperheauton ja suvin jonka pitää kiihtyä tarpeettoman kovaa. Kaikki on aina Teslan syytä jos siihen annetaan mahdollisuus :)
 
Mistä kysyit iX:ää? Ainakin reilu kuukausi sitten oli Hangossa ainakin 10-20kpl iX40 Fully Charged - varusteilla. Kilpailutin Hedinin ja Autokeskuksen välillä samaa autoa. Useampaa väriä (ainakin valkoinen, Oxide Grey, punainen ja Storm Bay Metallic). Taisi jopa kaikissa olla ilma-alusta ja jotain muutakin lisävarustetta. Fully Charged sisältää jo liki kaiken kyllä (HUD, lasikatto, parhaat ajoavustimet, vetokoukku, Comfort access, heat Comfort (ratti+kyynärnoja ja ovipaneelit), 4-alue ilmastoint, laservalot, tummennetut takaikkunat, ja kristallisomisteet). Noista sitten sai valita. Ja maahantuoja tarjosi jotain tukea rahoitukseen, jolloin korko noihin oli 1,99% + kulut.

Faceliftia ei ole kai vieläkään virallisesti julkaistu, mutta 03/25 alkanee valmistus. Siksi varmaan ei enää saa uusia tehdastilauksia.

Tässä Faceliftistä:
Upgraded (nothing major, still 400V) drivetrain. Some body rework will add 12mm to the overall length. The new lineup:
  • xDrive45: 400hp / 765Nm (same front motor now as the other models), battery increased to 96kWh usable, curb weight goes up to 2450kg (DIN. w/o driver)
  • xDrive60: 535hp / 765Nm, very close to the pre-LCI xDrive50, just a small bump in usable battery to 109.6kWh and -5kg weight
  • M70 xDrive: 650hp / 1015Nm, same 109.6kWh usable battery, loses 15kg compared to M60, 22" wheels becoming standard.
M Sport Package will become available on the lesser models. Adds Iconic Glow kidneys (of course), many new wheel choices.

Anything not mentioned here - likely not coming.

Paints I see: Alpine White, Sapphire Black, Carbon Black, Aventurin Red, Mineral White, Arctic Race Blue, Storm Bay, Dune Grey, Frozen Deep Grey, Dark Graphite, Tanzanite Blue.




Eli ulkonäkö ei juuri muutu, sisusta myös melko sama. Ratin saa pyöreänän ja sporttisemmat penkit lisävarusteena.
Para juttu on toi hinnat alkaen mallin iX45 96kWh akku (ja samalla teho nousee 322hp-400hp). Van saapi nähdä mikä tulee olemaan hinta? Jos on sama kuin nykyinen iX40, niin sitten kauppa käynee ja iX40 hinnat ottaa kyllä osumaa.

Itse tartten auton nyt, eikä 6kk päästä, jolloin faceliftiä ehkä saanee? Ja uuteen tuskin mitään 1.99% korkoa on myöskään tarjolla..

Hedinillä kävin. Muutamia iX 40-malleja oli vielä varastossa, mutta ilmeisesti kato on käynyt sopivalla tahdilla, kun fully charged versiot talvirenkaineen kaikkineen eivät millään irronneet enää alle 80k€:n summilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 077
Viestejä
4 545 156
Jäsenet
74 915
Uusin jäsen
Diapolo10

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom