Yleistä keskustelua sähköautoista

Ulkomitoilta isompi. Takakontti 8 litraa isompi :tdown:

Joo Ariyaan menee varmaan 4 lätkäkassia (silmää on ku pelataan lätkää), EV3:een ehkä 2. Ariyassa voi mailat tulla takapenkkien yli mut EV3 on aikas hankalaa jos nyt ei mitään ihan pikkuskidien vehkeitä ole. Ihan sama mitkä on litrat mut 2wd Ariyan kontti on valtava vs. EV3. EV3 on lyhyt se kontti ja litroihin laskettu varmaan takapenkkien kääntöä mukaan ja varmaan vähän kattoverhoilua ym. käyttökelvottomia pohjan hinauskoukkulokeroita.

Siitä ei päässy mihkään et EV3 etupenkin niskatuet oli mukavat.

Ja tosiaan fwd Ariyaa on saanu uutenakin 0-korolla 42900 € varustepaketillakin tjsp. ja vähän käytettyä on paljon 3-alkuisia. Huonoimmillakin varusteluilla pesee EV3:n sisustassa.
 
Aikaisempi (uusi) auto oli Nissan Leaf 40kWh. Mutta tuo pihassa oleva on aika Nissania vastaava eli Peugeot e-2008 50kWh akulla. Tuo on pysynyt ainakin vielä täysin ehjänä.

Sähköautohistoria:
Seat Mii
VW id3 62kWh
Nissan Leaf 40kWh
Tesla Model 3 Performance (käytetty)
Peugeot e-2008 50kWh

Noista uutena ostetuista luultavasti id3 olisi paras? Hinnaltaan taas Mii. Aika hyvään hintaan saisi nyt jonkun käytetyn id3 Volkkarin. Tai sitten vaikka Model 3 nelivetona.


Seat Mii:stä meni akku rikki heti toisena omistuspäivänä. En muista enää tarkasti, mutta olisiko akkua ja jotain kaapeleita korjattu 2kk? Muut on liikkuneet omin voimin ilman hinausautoa :)

Käytetty Tesla jotain häiriötä hieman ilmoitteli kerran (etumoottori), mutta siinä oli kyllä 80tkm takuu voimassa (ajettu noin 60tkm). Jostain syystä tuo häiriö kyllä hävisi itsestään.
Pitkä on historiasi sähköisillä, tässä ensimmäisen sähköisen kanssa harjoitellaan
 
Joku norjalainen

Teslabjörn tekee testinsä banaanilaatikoilla, mikä on mielestäni todella huono tapa myös. Jos kontti sattuu sopivasti olemaan sen muotoinen, että mitat passaa banaanilaatikon dimensioihin niin niitä saa kyytiin ties kuinka monta enemmän vaikka litroja on ihan yhtä paljon. Ja aika harva meistä kuljettaa kovin usein nimenomaan banaanilaatikoita.

Parempi olisi ilmoittaa tilavuus vaikka niin, että mikä on isoin mahdollinen suorakaiteen muotoinen laatikko joka mahtuu konttiin väliverhon/hattuhyllyn alle ja lisäksi vaikka litran mittalaatikoilla mitattu tilavuus. Ja toki pohjan ja hattuhyllyn välistä vain ja erikseen ilmoitettuna välipohjan alla olevat tilat.

Se sata litraa mikä on välipohjan alla lohduttaa aika vähän siinä kohtaa kun kontti on täynnä muuta tavaraa ja pitäisi sieltä saada jotain pois tai sinne jotain.
 
Teslabjörn tekee testinsä banaanilaatikoilla, mikä on mielestäni todella huono tapa myös. Jos kontti sattuu sopivasti olemaan sen muotoinen, että mitat passaa banaanilaatikon dimensioihin niin niitä saa kyytiin ties kuinka monta enemmän vaikka litroja on ihan yhtä paljon. Ja aika harva meistä kuljettaa kovin usein nimenomaan banaanilaatikoita.

Parempi olisi ilmoittaa tilavuus vaikka niin, että mikä on isoin mahdollinen suorakaiteen muotoinen laatikko joka mahtuu konttiin väliverhon/hattuhyllyn alle ja lisäksi vaikka litran mittalaatikoilla mitattu tilavuus. Ja toki pohjan ja hattuhyllyn välistä vain ja erikseen ilmoitettuna välipohjan alla olevat tilat.

Se sata litraa mikä on välipohjan alla lohduttaa aika vähän siinä kohtaa kun kontti on täynnä muuta tavaraa ja pitäisi sieltä saada jotain pois tai sinne jotain.
Itse taas suurinpiirtein tiedän mitä kuskaan mukana niin kiinnostaisi lähinnä pituus, leveys ja korkeus. Näitä ei meinaa löytyä mistään muualta kuin autogefuhl videoista.
 
Itse taas suurinpiirtein tiedän mitä kuskaan mukana niin kiinnostaisi lähinnä pituus, leveys ja korkeus. Näitä ei meinaa löytyä mistään muualta kuin autogefuhl videoista.
Itse katson pääasiassa heidän videoitaan, kun aina samat jutut suurinpiirtein samassa järjestyksessä. Monella muulla tuppaa olemaan myös markkinointimiesten spiikit korvanapissa. Tais olla jossain rellussa, missä eri tekijät kehui takapenkin keskinojan kännykkäpidikettä, joka oikeasti ei toiminut yhdenkään puhelimella kunnolla :D Samaa taisi olla EV3:n leikkuulaudassa.
 
Pituuden, leveyden ja korkeuden lisäksi hyödyllistä olisi kyllä tietää jokin muukin mitta kontista jos oikeasti pitää tavaroita kuskata. Nykyisten autojen suurin "ongelma" vanhoihin farmareihin tottuneena on entistäkin vinompi takaistuin ja toiseen suuntaan kalteva perä tai ainakin takalasi. Litroja ehkä on, mutta käytettävyys on huonompi.

Kävin esimerkiksi katselemassa BMW iX:ää mökkitavarat ja koira kuljetustarpeina. Kontin pohjan mitat aika samat kuin muissakin eli noin metri leveyttä ja syvyyttä, mutta syvyys takapenkkien yläreunan korkeudella on vain 50cm, kun esimerkiksi Audi Q6 etronissa ja Volvo xc60:ssa se on melkein 10cm enemmän.

Tavaratilan lisäksi Bemarista puuttui myös nimimerkki @Honzo n mainitsemat tarjoukset. Faceliftista ei ollut tietoa, uusia tehdastilauksia ei otettu vastaan ja karvalakkimalli ilman adaptiivista vakionopeudensäädintä ynnä muuta avaruusajan teknologiaa olisi maksanut +70k€.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Nyt tulin 60km / ~30min motariajolta ionitylle 13% soc:lla ~ +7C kelissä auton seistyä parkkitalossa päivän ja tämä antaa 95-100kW.

Mikäs nyt kanittaa, kai tän pitäisi ainakin 130kW, ellei 170kW:kin antaa näillä nurkilla jos lämmöt olisivat kunnossa.

Nyt 105kW 25%:ssa. Vissiin vaan kylmä ahdistaa?

Eipä tuo puolessa tunnissa lämpene itsekseen. Mutta matkassa kun käyttää ensin kylmästä akullisen niin sitten lataa ok. Toki ei silloinkaan huippuihin pääse, mutta ei vaikuta juurikaan matkantekoon. Sellainen -17…-20`C tuntuisi olevan se raja*, kun kylmyys alkaa vaikuttamaan, mutta nollakeli tai -10`C ovat vielä sellaisia lämpöjä, että matkassa lataa lähes kuin kesällä kunhan akku on max 10% ja takana on lähes akullinen ajoa. Huomattavasti todennäköisempää, että matkassa laturi-infran tilanne vaikuttaa enemmän latausaikaan kuin lämpötila.

Tuli juuri ajeltua etelästä 900km siivu pohjoiseen ja Lahden motarin jälkeen alkoi pakkanen kiristyä niin, että Mikkelistä eteenpäin -20…-25,5’C.

12-79% ajolämmin mebbiakku -24’C: IMG-0341 hosted at ImgBB

Mutta sitten yön yli seissyt auto kunnon pakkasessa ja 1,5h ajoa, jonka jälkeen laturille liian täydellä akulla -23`C: IMG-0340 hosted at ImgBB


*Joskus aikaisemmin jaoinkin Suomussalmelta kuitista screenshotin, jossa puolessa tunnissa ladattu noin 50kWh. Tuolloin keli oli juuri jotain tuollaista perustalvea ja laturille alle 10% SOCilla matkalämpimänä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 021
Viestejä
4 543 492
Jäsenet
74 915
Uusin jäsen
Diapolo10

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom