Yleistä keskustelua sähköautoista

Kylläpäs ID.7 saa kehuja tiloistaan esim. uusin Tuulilasi. Kävin tuon ID.7 perusmallin (en toureria), niin ei tuo mitenkään erityisen tilavalta tuntunut esim. v90 verrattuna. Pitänee käydä uudestaan katselemassa, kerta sitä jokaisessa rewikassa kehutaan. Tuskin tuohonkaan kolmea lastenistuinta sitten mahtuu? Vai joko on joku id7.kuski päässyt testaamaan?
Ja oliko GTX ID.7 myös hipaisurattia (=turn off)? Passathan oli erinomainen fyysisillä napeillaan.
 
Nyt on vuosi tullut ajettua pistokehybridillä ja nyt suunnitelmissa päivittää toinen perheen auto täyssähköksi.

Hakusessa olisi max 2v vanha vähän ajettu sähkäri, jolla kustannukset pysyisivät järkevällä tasolla. Budjetti maksimissaan 40K€.

Nyt listalla Cupra Born ja Tesla Model 3 takavetoversio. Vaimo ja muu perhe ei oikein Teslasta pidä, joten Cupra tällä hetkellä kärjessä, joten onko siitä mihinkään?

Ja ehdotuksia muistakin vaihtoehdoista otetaan vastaan?

Kiinalaiset vaihtoehdot ei nyt oikein nappaa.
 
Kylläpäs ID.7 saa kehuja tiloistaan esim. uusin Tuulilasi. Kävin tuon ID.7 perusmallin (en toureria), niin ei tuo mitenkään erityisen tilavalta tuntunut esim. v90 verrattuna. Pitänee käydä uudestaan katselemassa, kerta sitä jokaisessa rewikassa kehutaan. Tuskin tuohonkaan kolmea lastenistuinta sitten mahtuu? Vai joko on joku id7.kuski päässyt testaamaan?
Ja oliko GTX ID.7 myös hipaisurattia (=turn off)? Passathan oli erinomainen fyysisillä napeillaan.
Mahtuu varmasti, kun mahtuu ID4 ja on isompi.
 
Polestar 2 tilailtu, kiitos täällä annetuista näkemyksistä.

Jännittävää hypätä arkeen sähköauton kanssa, uusi maailma itselle. Mitä sovelluksia kannattaa puhelimeen latailla latauksia varten ja tietenkin noin yleisesti kiva kuulla vinkkejä aloittavalle sähköautoilijalle.
Ottaa sen polestar chargen käyttöön niin juurikaan mitää appeja tarvitse piatsi ehkä abc. Tesla, ionity ja recharge ainakin kuuluvat siihen ja saa 30% halvemmalla lataukset.
 
Nyt on vuosi tullut ajettua pistokehybridillä ja nyt suunnitelmissa päivittää toinen perheen auto täyssähköksi.

Hakusessa olisi max 2v vanha vähän ajettu sähkäri, jolla kustannukset pysyisivät järkevällä tasolla. Budjetti maksimissaan 40K€.

Ja ehdotuksia muistakin vaihtoehdoista otetaan vastaan?
Ariya, Audi Q4, Mach-E, Peugeot e-308?
 
Nyt on vuosi tullut ajettua pistokehybridillä ja nyt suunnitelmissa päivittää toinen perheen auto täyssähköksi.

Hakusessa olisi max 2v vanha vähän ajettu sähkäri, jolla kustannukset pysyisivät järkevällä tasolla. Budjetti maksimissaan 40K€.

Nyt listalla Cupra Born ja Tesla Model 3 takavetoversio. Vaimo ja muu perhe ei oikein Teslasta pidä, joten Cupra tällä hetkellä kärjessä, joten onko siitä mihinkään?

Ja ehdotuksia muistakin vaihtoehdoista otetaan vastaan?

Kiinalaiset vaihtoehdot ei nyt oikein nappaa.
Tuollahan saa uuden takavetoisen Model 3 ns. highlandin 4 vuoden täystakuulla. Vaikka Cupralla en ole ajanut niin ID.3:lla olen ja ero on valtava Teslan eduksi. Paljon saatte Elonia vihata että kannattaa lyödä kirveellä polveen.

Highland-päivitetty auto vertautuu ajossa johonkin 3 sarjan bemariin siinä missä Cupra vertautuu VW Poloon. Tuolla budjetilla nyt on paljon muutakin valinnanvaraa.
 
Tuollahan saa uuden takavetoisen Model 3 ns. highlandin 4 vuoden täystakuulla. Vaikka Cupralla en ole ajanut niin ID.3:lla olen ja ero on valtava Teslan eduksi. Paljon saatte Elonia vihata että kannattaa lyödä kirveellä polveen.

Highland-päivitetty auto vertautuu ajossa johonkin 3 sarjan bemariin siinä missä Cupra vertautuu VW Poloon. Tuolla budjetilla nyt on paljon muutakin valinnanvaraa.
Takuu riippuu siitä miten paljon tulee kilsoja, jos tulee paljon, ei takuu ole 4 vuotta.
Tesla ei vaan aina sovi kaikille.
 
Tuo bemun iX nyt yhtenä vaihtoehtona alkaa näyttäytymään niin kuinkahan noissa saksasta/ruotsista uitetuissa takuut toimii jos alle 2-vuotista kattelis kun aika kivasti uuden hinnasta on lohjennut pois. Entäs se bemun lisäturva jonka saa takuun päälle, saako se tuotuihin autoihin. Ei oikein nykyaikana uskalla mitään ilman kunnon takuita ostella
 
Viimeksi muokattu:
Takuu riippuu siitä miten paljon tulee kilsoja, jos tulee paljon, ei takuu ole 4 vuotta.
Tesla ei vaan aina sovi kaikille.
No joo, itsellä oli rajoittamaton joten en tiennyt että ovat rajanneet 80tkm. Vastaavasti Cuprallahan on ihan asiallinen 5v / 100tkm, kun Audissa oli 2 vuotta.

ID.3 oli ehdolla kakkosautoksi siinä missä highland olisi kelvannut ykkösautoksi, mikäli siihen olisi saanut siirtää FUSCin ja kontti olisi vähän käytännöllisempi.

Autot jos jotkut ostetaan tunteella, se on fakta.
 
Tuo bemun iX nyt yhtenä vaihtoehtona alkaa näyttäytymään niin kuinkahan noissa saksasta/ruotsista uitetuissa takuut toimii jos alle 2-vuotista kattelis kun aika kivasti uuden hinnasta on lohjennut pois. Entäs se bemun lisäturva jonka saa takuun päälle, saako se tuotuihin autoihin. Ei oikein nykyaikana uskalla mitään ilman kunnon takuita ostella
Kyllä mun käsittääkseni lisätakuun saa ostettua. Joissain voi olla jo Saksassa hommattuna. Itsekin joitain käytettyjä katselun ja oli 4v takuu ainakin yhdessä. Pyydä VIN ja sillä saa netistä tsekattua.
 
Tuollahan saa uuden takavetoisen Model 3 ns. highlandin 4 vuoden täystakuulla. Vaikka Cupralla en ole ajanut niin ID.3:lla olen ja ero on valtava Teslan eduksi. Paljon saatte Elonia vihata että kannattaa lyödä kirveellä polveen.

Highland-päivitetty auto vertautuu ajossa johonkin 3 sarjan bemariin siinä missä Cupra vertautuu VW Poloon. Tuolla budjetilla nyt on paljon muutakin valinnanvaraa.
Kannattaa ennen mutuilua käydä vilkaisemassa Cupraa. Ero on aika iso id.3 nähden. Myös uusi id.3 on parannus vanhempiin. Eipä tuo Tesla ainakaan alustallaan juhli, että en nyt tiedä mihin eroon arviosi perustat. Suurin ongelma id3/Born on hyvin lähelle id.4 osuva hinta.
 
Toinen häiritsevä asia on monessa paikassa ABC-latausasemien yleistäminen hitaiksi tuulipukukansan asemiksi. Itsellä ei ole yhtään ainutta huonoa ABC-latauskokemusta. Tosin en väkisin änkeä jollekin 6 tolpan 200kW kokonaistehon latauskentille, vaan käytän pääosin asemia joissa on asialliset kokonaistehot ja riittävästi tolppia. Eilen tuli ladattua Tiiriössä ABC:llä, jossa 26 tolppaa ja 2400kW kokonaisteho. Eipä löydy yhtä komeaa kenttää muilta tarjoajilta. Vieressä vielä parin sadan metrin päässä bonuksena Citymarketin 18 tolpan kenttä.
ABC:llähän vasta nyt on alettu ymmärtämään kokonaiskapasiteettien päälle. Itsellä ainoat hitaudesta johtuen huonot kokemukset ovat aina olleet abc kentillä. Helsingistä Kuopioon ajellessa ideaali paikat pysähtyä on joko Joutsan ABC, tai viitostien varrelta Mikkelin Pitkäjärvi ABC tai Juvan ABC. Jokainen kenttä varustettu jollain 250kW kokonaiskapalla ja 6kahvalla.
 
Pitäiskös hd lataus ja kotilataus keskustelu kans siirtää muualle täältä yleisestä? Tai joku sähkislatausketju?
Taitais olla sähkis latauskentät ketjullekin paikka?
 
Kannattaa ennen mutuilua käydä vilkaisemassa Cupraa. Ero on aika iso id.3 nähden. Myös uusi id.3 on parannus vanhempiin. Eipä tuo Tesla ainakaan alustallaan juhli, että en nyt tiedä mihin eroon arviosi perustat. Suurin ongelma id3/Born on hyvin lähelle id.4 osuva hinta.
Ennemmin kannattaa käydä kokeilemassa MG4 jos pikkuautomainen formaatti riittää. Siinä on rahalle vastinetta. M3 SR ja varusteet ja range Cupraan maksaa 46ke, ja sillä hinnalla saa LR nelivedon vetokoukulla.

Highlandin alustasta en ole lukenut kuin ylistystä ja aika suurelta harppaukselta se vaikutti lyhyellä koeajolla.
 
Ennemmin kannattaa käydä kokeilemassa MG4 jos pikkuautomainen formaatti riittää. Siinä on rahalle vastinetta. M3 SR ja varusteet ja range Cupraan maksaa 46ke, ja sillä hinnalla saa LR nelivedon vetokoukulla.

Highlandin alustasta en ole lukenut kuin ylistystä ja aika suurelta harppaukselta se vaikutti lyhyellä koeajolla.
Siinä oli ehtona että kiinalaiset ei nappaa, minkä ymmärrän täysin ja en itsekään ostaisi.
 
Ennemmin kannattaa käydä kokeilemassa MG4 jos pikkuautomainen formaatti riittää. Siinä on rahalle vastinetta. M3 SR ja varusteet ja range Cupraan maksaa 46ke, ja sillä hinnalla saa LR nelivedon vetokoukulla.

Highlandin alustasta en ole lukenut kuin ylistystä ja aika suurelta harppaukselta se vaikutti lyhyellä koeajolla.
Millä rahalla siihen Teslaan saa kunnon takaluukun ja hierovan penkin? Kolmosen hinta on toki kilpailukykyinen, mutta puutteita riiittää myös siinä määrin, että ei tuo ole selllainen no-brainer kuten esität. Jos koko ei häiritse, niin id.4 ja Cupran vastine ovat melkein samoissa rahoissa.
 
Millä rahalla siihen Teslaan saa kunnon takaluukun ja hierovan penkin?
Tai tunnokkaan ohjauksen ja kääntyvät etupyörät? Autoilija voi arvostaa myös säädettävää reisitukea, ei-muovisia penkkejä, lasikaton sähköistä aurinkoverhoa, kuljettajan näyttöä, säädettävää alustaa, heijastusnäyttöä, Apple CarPlay:ta tai vaikkapa vllkkuviikseä. Jos olisi pakko ajaa tuon hintaluokan autolla niin ennemmin ottaisin ID.3:n kuin Tesla Model 3:n pelkästään ohjaustuntuman ja kelvollisten penkkien perusteella. Joku muu voi valita toisin, mikäli pystyy elämään Teslan puutteiden kanssa.
 
Tai tunnokkaan ohjauksen ja kääntyvät etupyörät? Autoilija voi arvostaa myös säädettävää reisitukea, ei-muovisia penkkejä, lasikaton sähköistä aurinkoverhoa, kuljettajan näyttöä, säädettävää alustaa, heijastusnäyttöä, Apple CarPlay:ta tai vaikkapa vllkkuviikseä. Jos olisi pakko ajaa tuon hintaluokan autolla niin ennemmin ottaisin ID.3:n kuin Tesla Model 3:n pelkästään ohjaustuntuman ja kelvollisten penkkien perusteella. Joku muu voi valita toisin, mikäli pystyy elämään Teslan puutteiden kanssa.
Aloittajan budjetilla ei saa id3 kattoverhoja, sori. Eikä mitään muutakaan hienoa erikoisvarustetta. Ja siinä ei tuu tuolla hinnalla olemaan ees akun esilämmitystä. Eikä tehoja, matrixeistakaan ei tartte haaveilla. Ja siinä on myös Volkkarin softa johon ei tule enää päivityksiä. Jos saat käännettyä jonku pään ostamaan tommosen softan osalta jo unohdetun lagittavaan käyttäliittymän päälle rakennetun mopoauton uuden Model 3 sijaan niin nostan sulle hattua. :D
 
Pari kuukautta nyt seuraillut alle 30k nelivetoja, enempää en halua työmatkakulkineesta maksaa. Taidan lykätä ostoa vielä puolella vuodella niin alkaa saamaan jo muutakin kuin Teslaa. Nyt näyttää että ID4 GTX on siinä haarukassa hyvinkin siinä vaiheessa ja onhan se nyt ajettavuudeltaan ihan toista maata M3 verrattuna. Omalla perverssillä tavallaan nuo Renault 5 ja 4 herättää kiinnostusta ja jos siihen hankkisi kylkeen parin tonnin neliveto-Sorenton tms mökki/retkikäyttöön talveksi.
 
Itekin kattonu 40ke/2v luokassa nelikko sähköautoa, kyllä se varmaan XC40 tulee olemaan. Muita kandidaatteja oli esim. Enyaq, Ioniq5/EV6, EQC. Autossa saisi olla maavaraa ja nelikko, koska tulee ajettua tosi huonoja ja auraamattomia teitä aika useinkin (esim. pihasta lähtiessä).

- ID-sarja tipahtaa pois esim. ratin takia.
- Teslat ei kiinnosta ajotuntuman ja monen muun ärsyttävyyden/puutteen takia
- EQC näytti hyvältä, kunnes tarkistin maavaran, 14cm ja lastattuna alle 10cm. Kaupunkilaiselle varmaan hyvä. Bonuksena vanhanaikaisuus eli olis kytkimiä lähes kaikelle, ei tarvi niin paljoa näpelöidä kosketusnäyttöä.
- Ioniqista puuttuu takapyyhin ja sitä tarvitaan siinä kommenttien mukaan. Noh nää on kyllä halpoja, pitää pohtia. ICCU ja täristävä alusta mietityttää myös.
- EV6 on potentiaalinen, mutta siinäkin on maavara vähän siinä ja siinä, käyttöliittymä kans hieman kysymysmerkki. Takapyyhkimen puute ei kuulemma tässä haittaa. Varusteita olis riittävästi.
- Enyaqissa olis maavara ja varusteet kunnossa, mutta onkohan turhan iso. Lisäksi se OPD puuttuu, voi olla killeri tälle. Pitää koeajaa.
- XC40 Twin Pro/Ultimate kaikki auto-ominaisuudet olis kunnossa, range vähän kysymysmerkki.

Noh jatkais vatvomista loppuvuoden ja jos alkuvuodesta laittais ostohousuja jalkaan.
 
Itekin kattonu 40ke/2v luokassa nelikko sähköautoa, kyllä se varmaan XC40 tulee olemaan. Muita kandidaatteja oli esim. Enyaq, Ioniq5/EV6, EQC. Autossa saisi olla maavaraa ja nelikko, koska tulee ajettua tosi huonoja ja auraamattomia teitä aika useinkin (esim. pihasta lähtiessä).

- ID-sarja tipahtaa pois esim. ratin takia.
- Teslat ei kiinnosta ajotuntuman ja monen muun ärsyttävyyden/puutteen takia
- EQC näytti hyvältä, kunnes tarkistin maavaran, 14cm ja lastattuna alle 10cm. Kaupunkilaiselle varmaan hyvä. Bonuksena vanhanaikaisuus eli olis kytkimiä lähes kaikelle, ei tarvi niin paljoa näpelöidä kosketusnäyttöä.
- Ioniqista puuttuu takapyyhin ja sitä tarvitaan siinä kommenttien mukaan. Noh nää on kyllä halpoja, pitää pohtia. ICCU ja täristävä alusta mietityttää myös.
- EV6 on potentiaalinen, mutta siinäkin on maavara vähän siinä ja siinä, käyttöliittymä kans hieman kysymysmerkki. Takapyyhkimen puute ei kuulemma tässä haittaa. Varusteita olis riittävästi.
- Enyaqissa olis maavara ja varusteet kunnossa, mutta onkohan turhan iso. Lisäksi se OPD puuttuu, voi olla killeri tälle. Pitää koeajaa.
- XC40 Twin Pro/Ultimate kaikki auto-ominaisuudet olis kunnossa, range vähän kysymysmerkki.

Noh jatkais vatvomista loppuvuoden ja jos alkuvuodesta laittais ostohousuja jalkaan.
Mites bemun iX1?

Noita saa näköjään kanssa n. 40ke.
 
- Ioniqista puuttuu takapyyhin ja sitä tarvitaan siinä kommenttien mukaan.
Pyyhin on lisätty uusimpaan varianttiin ja paljon muitakin parannuksia. Ilmeisesti jotain alustaankin liittyen.

Tässä tosin kyllä taidettiinkin pohtia käytettyä. Käytettynä näitä ei ihan heti vielä saa.

 
Viimeksi muokattu:
Itekin kattonu 40ke/2v luokassa nelikko sähköautoa, kyllä se varmaan XC40 tulee olemaan. Muita kandidaatteja oli esim. Enyaq, Ioniq5/EV6, EQC. Autossa saisi olla maavaraa ja nelikko, koska tulee ajettua tosi huonoja ja auraamattomia teitä aika useinkin (esim. pihasta lähtiessä).

- ID-sarja tipahtaa pois esim. ratin takia.
- Teslat ei kiinnosta ajotuntuman ja monen muun ärsyttävyyden/puutteen takia
- EQC näytti hyvältä, kunnes tarkistin maavaran, 14cm ja lastattuna alle 10cm. Kaupunkilaiselle varmaan hyvä. Bonuksena vanhanaikaisuus eli olis kytkimiä lähes kaikelle, ei tarvi niin paljoa näpelöidä kosketusnäyttöä.
- Ioniqista puuttuu takapyyhin ja sitä tarvitaan siinä kommenttien mukaan. Noh nää on kyllä halpoja, pitää pohtia. ICCU ja täristävä alusta mietityttää myös.
- EV6 on potentiaalinen, mutta siinäkin on maavara vähän siinä ja siinä, käyttöliittymä kans hieman kysymysmerkki. Takapyyhkimen puute ei kuulemma tässä haittaa. Varusteita olis riittävästi.
- Enyaqissa olis maavara ja varusteet kunnossa, mutta onkohan turhan iso. Lisäksi se OPD puuttuu, voi olla killeri tälle. Pitää koeajaa.
- XC40 Twin Pro/Ultimate kaikki auto-ominaisuudet olis kunnossa, range vähän kysymysmerkki.

Noh jatkais vatvomista loppuvuoden ja jos alkuvuodesta laittais ostohousuja jalkaan.
Onko Bz4x suljettu pois? Jos ei tee paljoa reissuja niin tuo on varmaan aika kova hintalaatusuhteeltaan normipörräilyyn koska ihmiset ei osta noita sen pikalatausnopeuden takia.
 
Aloittajan budjetilla ei saa id3 kattoverhoja, sori. Eikä mitään muutakaan hienoa erikoisvarustetta. Ja siinä ei tuu tuolla hinnalla olemaan ees akun esilämmitystä. Eikä tehoja, matrixeistakaan ei tartte haaveilla. Ja siinä on myös Volkkarin softa johon ei tule enää päivityksiä. Jos saat käännettyä jonku pään ostamaan tommosen softan osalta jo unohdetun lagittavaan käyttäliittymän päälle rakennetun mopoauton uuden Model 3 sijaan niin nostan sulle hattua. :D
On ostamassa max 2v vuotta vanhaa käytettyä ja budjetilla 40k.
Tuolla saa jo vaikka mitä. Ei ehkä sitä tehoa mutta tarvitseeko sitä tehoa aina olla? Sähköautot ovat monesti polttikseen verrattuna hyvin tehokkaita ja ripeitä.
 
Itekin kattonu 40ke/2v luokassa nelikko sähköautoa, kyllä se varmaan XC40 tulee olemaan. Muita kandidaatteja oli esim. Enyaq, Ioniq5/EV6, EQC. Autossa saisi olla maavaraa ja nelikko, koska tulee ajettua tosi huonoja ja auraamattomia teitä aika useinkin (esim. pihasta lähtiessä).

- ID-sarja tipahtaa pois esim. ratin takia.
- Teslat ei kiinnosta ajotuntuman ja monen muun ärsyttävyyden/puutteen takia
- EQC näytti hyvältä, kunnes tarkistin maavaran, 14cm ja lastattuna alle 10cm. Kaupunkilaiselle varmaan hyvä. Bonuksena vanhanaikaisuus eli olis kytkimiä lähes kaikelle, ei tarvi niin paljoa näpelöidä kosketusnäyttöä.
- Ioniqista puuttuu takapyyhin ja sitä tarvitaan siinä kommenttien mukaan. Noh nää on kyllä halpoja, pitää pohtia. ICCU ja täristävä alusta mietityttää myös.
- EV6 on potentiaalinen, mutta siinäkin on maavara vähän siinä ja siinä, käyttöliittymä kans hieman kysymysmerkki. Takapyyhkimen puute ei kuulemma tässä haittaa. Varusteita olis riittävästi.
- Enyaqissa olis maavara ja varusteet kunnossa, mutta onkohan turhan iso. Lisäksi se OPD puuttuu, voi olla killeri tälle. Pitää koeajaa.
- XC40 Twin Pro/Ultimate kaikki auto-ominaisuudet olis kunnossa, range vähän kysymysmerkki.

Noh jatkais vatvomista loppuvuoden ja jos alkuvuodesta laittais ostohousuja jalkaan.

Volvo on sinänsä ihan mukava kulkine, mutta eipä siitäkään maavara ole kuin 17 cm ja lastin kanssa tietty vähemmän. Velipojalla on tuo etuvetona ja on sinänsä ollut tyytyväinen, mutta range on tosiaan reissukäytössä suoraan sanottuna surkea. Kesärange 300-400 km ja talvella voi ottaa melkein puolet pois. Lataa toki ihan ripeästi ja jos ei pidempää matkaa koko ajan taita niin kyllähän tuolla ihan hyvin pärjää.

Ilmeisesti Volvossa on myös talvisin ollut jonkin verran huurtumisongelmia, jotka kuulostavat aika vittumaisilta, mutta ne taitaa olla vähän yhden jos toisen sähkärin ongelmia kun ei olekaan loputtomasti hukkalämpöä laseille puhalleltavaksi.
 
Aloittajan budjetilla ei saa id3 kattoverhoja, sori. Eikä mitään muutakaan hienoa erikoisvarustetta. Ja siinä ei tuu tuolla hinnalla olemaan ees akun esilämmitystä. Eikä tehoja, matrixeistakaan ei tartte haaveilla. Ja siinä on myös Volkkarin softa johon ei tule enää päivityksiä. Jos saat käännettyä jonku pään ostamaan tommosen softan osalta jo unohdetun lagittavaan käyttäliittymän päälle rakennetun mopoauton uuden Model 3 sijaan niin nostan sulle hattua. :D
En tiedä oliko ihan vaan hupailukommentti tai trolli, kun liki mikään ( pl. tehot ) tässä ei pitänyt paikkaansa, mutta op:n esimerkkiautonkin, tuliterän Cupran saa 40ke. Pikkuakkuisia ID3:sia saa reilusti allekin. Esittelyautoja varmasti pikku kyselyllä saa kaikenlaisin varusteidenkin kera, koska nuo Cupra -hinnastot eivät ole Teslamaisesti annettuja vaan niistä ( ikävä kyllä ) joutuu tinkaamaan.

Olen kyllä samaa mieltä että kaikkine isoine heikkouksineenkin tuo Model 3 on tuossa kyseisessä hintaluokassa usein parempi valinta, mutta en nyt ihan noin tunteikkaaksi eläytyisi, siinähän sitä lainaamassasi viestissä oli useita syistä miksi jokin muu merkki voi kiehtoa.

Ite olen esittely Cuprassa istunut, mutten ajanut, ja alkutunnelma oli, että varmasti monen tarpeisiin paljon parempi kuin Model 3. Jos esim. jakkarat tuntuu omaan ahteriin huomattavasti paremmilta, ja jos tämä on dealbreaker, niin Model 3 vastaava varustepaketti maksaa 20ke? Varmasti on monta skenaariota missä Cupra on sitä mitä haettiin.


Henkilökohtainen ensimmäinen suositus olisi myös Model 3, tasapainoinen paketti. Jos vieläkin tunnoton ohjaus, esim. se penkki tai vaikka alusta aiheuttaa koeajolla allergiaa, niin sitten mietiskelee näitä muita. Cupra on varmasti nykymuodossaan hyvä vaihtoehto. Omasta mielestäni Cupraa ei missään nimessä kuitenkaan kannata ostaa kovin vanhana käytettynä, koska vasta about 2024 tulleissa malleissa on akun esilämmitys ja yleisesti paljon parempi ohjelmisto.

Yleensä ottaen suosittelen käymään koeajamassa eri vaihtoehtoja ja pohtimaan itselle tärkeitä asioita. Siinähän se selviää.
 
Volvo on sinänsä ihan mukava kulkine, mutta eipä siitäkään maavara ole kuin 17 cm ja lastin kanssa tietty vähemmän. Velipojalla on tuo etuvetona ja on sinänsä ollut tyytyväinen, mutta range on tosiaan reissukäytössä suoraan sanottuna surkea. Kesärange 300-400 km ja talvella voi ottaa melkein puolet pois. Lataa toki ihan ripeästi ja jos ei pidempää matkaa koko ajan taita niin kyllähän tuolla ihan hyvin pärjää.
Joo no tuo maavara on ihan ok, reissukäyttö se vähän mietityttää. Ei lasten kanssa nyt käytännössä koskaan yli 300km siivuja vedetä, vähintään vessatauko tulee jo siinä. Kuvittelisin että vois riittää jos latailee 3h välein. Siinä sen ehkä 250km just kerkee ajamaan kotimaan teillä. Päivittäiset työajotkin näyttäis menevän kaikki tuolla heittämällä.
Mites bemun iX1?

Noita saa näköjään kanssa n. 40ke.
Vaimo ei jostain syystä tykkää bemareista, vaikka meillä yksi i-bemmi jo on. Noh ei mahdoton silti.
Onko Bz4x suljettu pois? Jos ei tee paljoa reissuja niin tuo on varmaan aika kova hintalaatusuhteeltaan normipörräilyyn koska ihmiset ei osta noita sen pikalatausnopeuden takia.

Tojot ei kyllä varsinkaan tuon matkakäytön takia sovellu. Tän auton pitäis olla vähän pidemmille matkoille, meillä on yks pikkusähkövatkain lähiajeluun.
 
Viimeksi muokattu:
Itekin kattonu 40ke/2v luokassa nelikko sähköautoa, kyllä se varmaan XC40 tulee olemaan. Muita kandidaatteja oli esim. Enyaq, Ioniq5/EV6, EQC. Autossa saisi olla maavaraa ja nelikko, koska tulee ajettua tosi huonoja ja auraamattomia teitä aika useinkin (esim. pihasta lähtiessä).

- ID-sarja tipahtaa pois esim. ratin takia.
- Teslat ei kiinnosta ajotuntuman ja monen muun ärsyttävyyden/puutteen takia
- EQC näytti hyvältä, kunnes tarkistin maavaran, 14cm ja lastattuna alle 10cm. Kaupunkilaiselle varmaan hyvä. Bonuksena vanhanaikaisuus eli olis kytkimiä lähes kaikelle, ei tarvi niin paljoa näpelöidä kosketusnäyttöä.
- Ioniqista puuttuu takapyyhin ja sitä tarvitaan siinä kommenttien mukaan. Noh nää on kyllä halpoja, pitää pohtia. ICCU ja täristävä alusta mietityttää myös.
- EV6 on potentiaalinen, mutta siinäkin on maavara vähän siinä ja siinä, käyttöliittymä kans hieman kysymysmerkki. Takapyyhkimen puute ei kuulemma tässä haittaa. Varusteita olis riittävästi.
- Enyaqissa olis maavara ja varusteet kunnossa, mutta onkohan turhan iso. Lisäksi se OPD puuttuu, voi olla killeri tälle. Pitää koeajaa.
- XC40 Twin Pro/Ultimate kaikki auto-ominaisuudet olis kunnossa, range vähän kysymysmerkki.

Noh jatkais vatvomista loppuvuoden ja jos alkuvuodesta laittais ostohousuja jalkaan.
Riippuu ihan käytöstä annanko suositusta, mutta Audi E-tron 55 hinnat ovat tosi maahan lyötyjä.

Itsellä se on vkloppu mökkimatkavatkaimena ja siinä erittäin mukava. Läskihän se on ja kulutus sen mukaista, mutta talvikelilläkin pääsee 300km maantietä ilman kompromisseja. Itselläni matka suuntaansa on 250km ja vuoden viikonloput on tuolla rallateltu. Viimeinen kolmannes on sen verran huonoa tietä että puolet vuodesta ilma-alusta ja neliveto ovat perusteltuja.

Etenemiskyky huonolla kelillä ja jopa auraamattomalla tiellä on maastoautomaista luokkaa. Maavara ilmajousitus yläasennossa 248mm.
 
Riippuu ihan käytöstä annanko suositusta, mutta Audi E-tron 55 hinnat ovat tosi maahan lyötyjä.

Itsellä se on vkloppu mökkimatkavatkaimena ja siinä erittäin mukava. Läskihän se on ja kulutus sen mukaista, mutta talvikelilläkin pääsee 300km maantietä ilman kompromisseja. Itselläni matka suuntaansa on 250km ja vuoden viikonloput on tuolla rallateltu. Viimeinen kolmannes on sen verran huonoa tietä että puolet vuodesta ilma-alusta ja neliveto ovat perusteltuja.

Etenemiskyky huonolla kelillä ja jopa auraamattomalla tiellä on maastoautomaista luokkaa. Maavara ilmajousitus yläasennossa 248mm.
Paljon tuollainen imee kWh/100km motarilla?
 
Itsellä sähkäripohdinnat jatkuu ja jatkuu... Aloin tuossa taas kerran korkotarjouksen ja hintapudotuksen houkuttelemana pohtimaan, että pystyisiköhän tuon Solterran rangen kanssa kuitenkin elämään, kun muuten siinä on about kaikki varsin hyvin kohdillaan, mutta sitten törmäsin tietoon, että huoltoväli on 15 tkm tai 1v, eli meidän kilsoilla pitäisi aikalailla kahdesti vuodessa käyttää sähköautoa valohoidossa. Ilmeisesti Tohon Burzumissa nuo huollot on vielä varsin tyyriitäkin.

Tuo oli kyllä viimeinen naula arkkuun omissa Solterran mietinnöissä...
 
Itsellä sähkäripohdinnat jatkuu ja jatkuu... Aloin tuossa taas kerran korkotarjouksen ja hintapudotuksen houkuttelemana pohtimaan, että pystyisiköhän tuon Solterran rangen kanssa kuitenkin elämään, kun muuten siinä on about kaikki varsin hyvin kohdillaan, mutta sitten törmäsin tietoon, että huoltoväli on 15 tkm tai 1v, eli meidän kilsoilla pitäisi aikalailla kahdesti vuodessa käyttää sähköautoa valohoidossa. Ilmeisesti Tohon Burzumissa nuo huollot on vielä varsin tyyriitäkin.

Tuo oli kyllä viimeinen naula arkkuun omissa Solterran mietinnöissä...
Kyllähä sie oot sen auton jo kauaa tienny. ;)
 
Itsellä sähkäripohdinnat jatkuu ja jatkuu... Aloin tuossa taas kerran korkotarjouksen ja hintapudotuksen houkuttelemana pohtimaan, että pystyisiköhän tuon Solterran rangen kanssa kuitenkin elämään, kun muuten siinä on about kaikki varsin hyvin kohdillaan, mutta sitten törmäsin tietoon, että huoltoväli on 15 tkm tai 1v, eli meidän kilsoilla pitäisi aikalailla kahdesti vuodessa käyttää sähköautoa valohoidossa. Ilmeisesti Tohon Burzumissa nuo huollot on vielä varsin tyyriitäkin.

Tuo oli kyllä viimeinen naula arkkuun omissa Solterran mietinnöissä...

Sama 15tkm/1 vuosi huoltoväli on myös burzumissa, mutta takuussa näyttää olevan eroa.(ehkä?)

Subarussa 100tkm/3 vuotta, ei mainita tarkemmin mitään lisäehtoja.

Toyota sama 100tkm/3 vuotta perustakuu, jonka lisäksi
  • Sähköautoille 3 v/100 000 km, korin puhkiruostumattomuustakuu 12 v. Säännöllisesti huollettujen sähköautojen akkutakuu 8 v/160 000 km kun akun heikentyminen alle 70 %:iin alkuperäisestä kapasiteetista ja EV-järjestelmän takuu 5 v/100 000 km.
  • Sähköautojen ajoakuille myönnetään 10 vuotta / 1 milj. km kattava Toyota määräaikaishuollon aktivoima EV-akkuturva. Koskee vain henkilöautoja. Ei koske Proace tuoteperhettä ml. Proace City -mallit.
Ellei sitten jossain ole tarkempaa Subarun takuuselostetta, pitäisin vähän erikoisena että se olisi eri kun autohan on liki täysin sama. (Toisaalta onhan Seatin ja Audinkin takuu eri)
 
Itsellä sähkäripohdinnat jatkuu ja jatkuu... Aloin tuossa taas kerran korkotarjouksen ja hintapudotuksen houkuttelemana pohtimaan, että pystyisiköhän tuon Solterran rangen kanssa kuitenkin elämään, kun muuten siinä on about kaikki varsin hyvin kohdillaan, mutta sitten törmäsin tietoon, että huoltoväli on 15 tkm tai 1v, eli meidän kilsoilla pitäisi aikalailla kahdesti vuodessa käyttää sähköautoa valohoidossa. Ilmeisesti Tohon Burzumissa nuo huollot on vielä varsin tyyriitäkin.

Tuo oli kyllä viimeinen naula arkkuun omissa Solterran mietinnöissä...

Ekan huollon hinta kympeissä (vajaa satku) ja seuraava jonnin matkaa toista sataa niin onko noilla merkitystä? Eka kalliimpi huolto vissiin 90k.
 
Ekan huollon hinta kympeissä (vajaa satku) ja seuraava jonnin matkaa toista sataa niin onko noilla merkitystä? Eka kalliimpi huolto vissiin 90k.
Itselläni tulisi 3 huoltoa vuodessa. Menee jo aika työlääksi. Viikossa helposti 1500-2000km niin ihan mahdoton edes ajoittaa noita kun tuleekin yllättäen tommonen 2000km ajo niin rajat paukkuu ja takuulle voi sanoi hei hei.
 
Ekan huollon hinta kympeissä (vajaa satku) ja seuraava jonnin matkaa toista sataa niin onko noilla merkitystä? Eka kalliimpi huolto vissiin 90k.

Eka huolto on tosiaan satasen verran, siitä eteenpäin huollot onkin vähän tyyrimpiä, varsinkin kun kyseessä lähinnä valohoito.

Screenshot_20241208-173224.png

Puhumattakaan tosiaan tuosta jo mainitusta vaivalloisuudesta olla koko ajan roudaamassa autoa huoltoon.

Samaisessa Tekniikan maailman jutussa (17/24) kävi myös ilmi, että vakuutusten hinta oli Burzumille 1300€/v (sis. liikennevakuutuksen), eli näyttäisi olevan myös muilla kuin holtittomasti kaahavilla Tesla-miehillä aika arvokasta tuo sähköauton vakuuttaminen.
 
Viimeksi muokattu:
Itse päädyin ostamaan itsenikin yllättäen 2v, 39K ajetun id5 kaikilla herkuilla vajaa 40Ke luottokuluineen. Ei kulumisen jälkiä juuri missään. Tuli 1kk ajettua id4, koska oli vaimolla sijaisautona, niin tykästyin siihen sen verran. Id5 menevämmän näköinen, eikä tule kaduilla hirveesti vastaan. Pitkään meinasin Tesla Y:tä, mutta näin tällä kertaa.
 
Eka huolto on tosiaan satasen verran, siitä eteenpäin huollot onkin vähän tyyrimpiä, varsinkin kun kyseessä lähinnä valohoito.

Screenshot_20241208-173224.png

Puhumattakaan tosiaan tuosta jo mainitusta vaivalloisuudesta olla koko ajan roudaamassa autoa huoltoon.

Samaisessa Tekniikan maailman jutussa (17/24) kävi myös ilmi, että vakuutusten hinta oli Burzumille 1300€/v (sis. liikennevakuutuksen), eli näyttäisi olevan myös muilla kuin holtittomasti kaahavilla Tesla-miehillä aika arvokasta tuo sähköauton vakuuttaminen.

Tjaajoo nyt oli puhe tojosta. Subarun huolto aavistuksen edullisempi.
 
Riippuu ihan käytöstä annanko suositusta, mutta Audi E-tron 55 hinnat ovat tosi maahan lyötyjä.

Itsellä se on vkloppu mökkimatkavatkaimena ja siinä erittäin mukava. Läskihän se on ja kulutus sen mukaista, mutta talvikelilläkin pääsee 300km maantietä ilman kompromisseja. Itselläni matka suuntaansa on 250km ja vuoden viikonloput on tuolla rallateltu. Viimeinen kolmannes on sen verran huonoa tietä että puolet vuodesta ilma-alusta ja neliveto ovat perusteltuja.

Etenemiskyky huonolla kelillä ja jopa auraamattomalla tiellä on maastoautomaista luokkaa. Maavara ilmajousitus yläasennossa 248mm.

On kyllä hinnat pudonneet, varsinkin pikkuakkusia saa todella halvalla. Isoakkuisetkin on ihan järkihinnoissa. Ominaisuuksiltaan olis kyllä herraskainen kulkupeli ilma-alustalla. Mahtaako noissa olla minkälaiset huoltokulut? Kosahtaako ilma-alustat ja viiden vuoden kohdalla kompurat vaihtoon?

Noh voi olla kyllä turhan iso auto, vaimolta voi tulla rutinaa parkkeerauksesta.
 
Itse päädyin ostamaan itsenikin yllättäen 2v, 39K ajetun id5 kaikilla herkuilla vajaa 40Ke luottokuluineen. Ei kulumisen jälkiä juuri missään. Tuli 1kk ajettua id4, koska oli vaimolla sijaisautona, niin tykästyin siihen sen verran. Id5 menevämmän näköinen, eikä tule kaduilla hirveesti vastaan. Pitkään meinasin Tesla Y:tä, mutta näin tällä kertaa.
ID4 olisi varmasti tilojen puolesta ihan ok mutta nyt reilu 2 vuotta ajeltu ID3:lla ja muutamat häiritsevät jutut vähän hiertää mm. tuo vikaantuva solenoidi latausluukussa ja Kempowerin laturien hylkiminen. Model Y kiinnostelisi myös paljon mutta joka toinen päivä tuo lämpöpumppuvika on deal breaker ja joka toinen päivä ajattelee että kai siihen voi ottaa ulkopuolisen takuun. Ei ole helppoa auton hankinta. ID:n puolella sekä 4 ja 5 on kyllä paljon autoa siihen n. 30-40te haarukkaan.
 
Ekaa kertaa pitempää siivua nyt EV6 kanssa ajamassa ja aika erilainen matkantekotaktiikka saa olla kuin Enyaqilla.

Skodalla piti aina ajaa mahdollisimman pienille prosenteille jotta akun lämmitys toimii kun taas Kia kanssa pitäisi se 25% jättää pohjalle. Tarkoittaa sitä että Skodalla tuli vedettyä välillä ihan höyryille (n. 300km) kun Kia kanssa pitää pysähdellä noin 200km välein jos haluaa parhaat tehot laturista.

165kW keskiteholla näyttää nyt parhaimmillaan 55kWh siirtyneen, siinä ei kauaa ehdi bigmäkin kanssa ihmetellä. MEBbiläisen kanssa tauot oli lepposampia, 10-20 min pidempiä yleensä.
 
Saako noihin vanhempiin etroneihin jotain jatkotakuita akulle tms? Mitäköhän akun vaihto noihin maksaa ylipäätänsä?
 
ID4 olisi varmasti tilojen puolesta ihan ok mutta nyt reilu 2 vuotta ajeltu ID3:lla ja muutamat häiritsevät jutut vähän hiertää mm. tuo vikaantuva solenoidi latausluukussa ja Kempowerin laturien hylkiminen. Model Y kiinnostelisi myös paljon mutta joka toinen päivä tuo lämpöpumppuvika on deal breaker ja joka toinen päivä ajattelee että kai siihen voi ottaa ulkopuolisen takuun. Ei ole helppoa auton hankinta. ID:n puolella sekä 4 ja 5 on kyllä paljon autoa siihen n. 30-40te haarukkaan.
Repäise se hyödytön lukitus mäkeen vaan. Niin tekisin itsekin mutta kun on vuokra-auto niin ei viitsi.

Aivan järjetöntä joku latausluukun lukitus. Jos se on ilkivallan takia niin autossa on aika paljon muutakin suojaamatonta helpommin rikottavaa.
 
ID4 olisi varmasti tilojen puolesta ihan ok mutta nyt reilu 2 vuotta ajeltu ID3:lla ja muutamat häiritsevät jutut vähän hiertää mm. tuo vikaantuva solenoidi latausluukussa ja Kempowerin laturien hylkiminen. Model Y kiinnostelisi myös paljon mutta joka toinen päivä tuo lämpöpumppuvika on deal breaker ja joka toinen päivä ajattelee että kai siihen voi ottaa ulkopuolisen takuun. Ei ole helppoa auton hankinta. ID:n puolella sekä 4 ja 5 on kyllä paljon autoa siihen n. 30-40te haarukkaan.
Kempowerilla ei ole ongelmia ikinä kun teet auton haluamassa järkässä eli letku kiinni vasta kun lataus aloitettu sovelluksesta. Alkuun tuskailin niiden kanssa. Solenoidi vikaa ei ole vielä näkynyt n. 90tkm aikana. Eikai se sloenoidi oo ku muutaman kympin osa itse vaihdettuna vaikka porsisi, naurettavia nuo marmorin vaihdetaan koko luukku. Yksi koiranluu vaihtui eteen n. 60tkm kohdilla. T. Nelkun omistaja
 
Miten tämä toimii käytännössä? Eihän esim. ABC.llä pysty aloittamaan latausta appista ennenkuin letku on kiinni?
Itse ainakin käynnistänyt latauksen appista aina ensiksi abc:llä ennen letkujen laittoja ja melkeinpä kaikki lataukset tehty abc:llä 0kpl tilanteita ettei lataus olisi lähtenyt päälle. Alla meb alusta myös (Cupra).
 
Itse ainakin käynnistänyt latauksen appista aina ensiksi abc:llä ennen letkujen laittoja ja melkeinpä kaikki lataukset tehty abc:llä 0kpl tilanteita ettei lataus olisi lähtenyt päälle. Alla meb alusta myös (Cupra).
Olen tehnyt kaikilla autoilla näin ja sitten ihmettelin kun K-lataus ei suostunut toimimaan. Vähän hassua että on tämmöisiä eroja mutta ei ole kans ollut ABC:n kanssa mitään ongelmia useammalla MEBillä tai millään muullakaan.
 
Kempowerilla ei ole ongelmia ikinä kun teet auton haluamassa järkässä eli letku kiinni vasta kun lataus aloitettu sovelluksesta. Alkuun tuskailin niiden kanssa. Solenoidi vikaa ei ole vielä näkynyt n. 90tkm aikana. Eikai se sloenoidi oo ku muutaman kympin osa itse vaihdettuna vaikka porsisi, naurettavia nuo marmorin vaihdetaan koko luukku. Yksi koiranluu vaihtui eteen n. 60tkm kohdilla. T. Nelkun omistaja
On tehty kuten tässä kuvattu ja kaikki mahdolliset yhdistelmät. Välillä toimii kun junan vessa ja välillä vasta kymmenes kerta toden sanoo. Eniten vituttaa toki kun vihmoo vettä vaakatasossa ja yrität toisella kädellä säätää puhelimesta sen kuudennen kerran latausta päälle ja kempoweri ei vaan kättele. On tuohon kikka että ottaa toisella kädellä pistoolista ja toisella letkusta kiinni ja kääntää pistoolia samalla yläviistoon kun käynnistää latausta. Näin on vähän parempi todennäköisyys. Monesti tulee valittua MEBn kanssa ennemmin esim Karisman kauppakeskuksen Siemens? pömpeli joka on tähän asti toiminut 10/10.

Solenoidin olen kerran vaihdattanut takuuseen kun jätti lukkoon työpaikan pihalle, onneksi Olarin K-autossa oli viimeinen solenoidi ja kaukalo hyllyssä niin matka jatkui päivän päätteeksi. Ajettu nyt yhteensä 115tkm josta itse n. 65tkm. Tälle talvelle muistin silikonilla rasvata tapin mutta jää nähtäväksi miten pelaa. Tuohon saisi suunnitella jonkun DIY ratkaisun vaikka 3D tulostamalla ja parilla magneetilla että ei menisi enää lukkoon mutta omat skillit on sen suhteen olemattomat.
 
Paljon tuollainen imee kWh/100km motarilla?
Hieman vaihtelee riippuen varustuksesta (paino/ilmanvastus).

Verrokiksi eiliseltä Tampereen reissulta 26-27kWh/100km.
- 80% moottoritieajoa, 20% 80km/h.
- Lämpötila -1C, tien pinta kuiva ja välillä märkä/loskainen
- 19" kitkat
- Sportback
- Efficiency mode (alusta alhaalla, ilmastointi ecolla jne.)
- 115-125kmh
- 2 aikuista ja kaksi lasta turvaistuimineen

Q8 55 e-tron eli isompi akkukin painaa enemmän kuin vanhemmassa e-tron 55. n. 340km olisi päässyt tuolla kombolla
 
Paljon tuollainen imee kWh/100km motarilla?
Keskiviikkona menomatkalla mökille ensimmäiset 70 km oli motaria (lämpötila -7C) ja maantielle vaihtaessa kulutus oli noin 29 kWh / 100 km. Eli kyllähän se vie. Paluumatkalla oli -1C ja kokonaiskulutus oli noin 2,5 kWh / 100km vähemmän. Ajonopeus oli 100-110km/h.

Rengastus on tietysti olennainen: 245/55R19 Nokian R5:t jotka ovat vielä sisäänajossa. Q7:n 5-puolaisilla vanteilla ei ehkä aerodynaamisin vaihtoehto. 20" R3:t veivät saman verran alkuperäisillä Dynamic vanteilla.

Lisätään vielä vertailuna yllä olevaan, että autoni on SUV-malli jossa kulutus on hitusen korkeampi. En käytä efficiency modea koska Teslabjörn teki vertailutestin jossa sen todettiin kuluttavan saman verran kuin normaali Auto-mode. Hitusen pintakovuutta se kuitenkin lisää (jota ei kyllä huomaa 19"-kitkoilla). Sisätilan lämmöt olivat 21 astetta etu- ja takapenkkiläisillä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 227
Viestejä
4 865 231
Jäsenet
78 620
Uusin jäsen
J.R

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom