Yleistä keskustelua sähköautoista

Osa asemoi itsensä kuten IONITY, maksaville asiakkaille tarjoaa lähes aina varman pysähdyksen parhaalla teholla, ettei tarvi jäädä kolmanneksi jonottelemaan absin letkua. Teslan laturikentät rakentuu solmukohtiin ja panostaa vaivattomuuteen matkanteossa.
Ainakin E18 tietä (erityisesti 1-tien osuus) paljon käyttävänä Teslan laturit ovat ylivoimaisesti huonoimmissa paikoissa. Lopetettu huoltoasema, Ikean piha, ... ABC. K ja ST1 on järjestäen vähintään 24 asti auki olevan huoltiksen vieressä. Neste 24/7. Ihan viime aikoina Teslan latureita on alkanut ilmestymään ABC:n kenttien viereen. Duopoli voitti tämänkin sodan. Neste ja ST1 saattavat vielä päästä junaan mukaan.
 
No ei noi kristallit ole kaikissa, vaan tietyssä exclusive -paketissa. Eli ilmankin saa.

Kyllä iX5 on tulossa iX:n seuraajaksi/korvaajaksi (2027 kai esittely, 2028 loppuu iX:n valmistus). Eli iX5 tulee oleman iX:n kokoinen ja iX3 sitten kokoluokkaa pienempi. Eipä esim Q6 ole kovinkaan tilava ja samaan luokkaa iX3 asettunee. iX taas on valtava sisätiloiltaan. Kontti siinä kyllä pienehkö. No omaan kahden hengen käyttöön täysin riittävä.

Olen nyt 6kk iDrive 9 käyttänyt ja hyvin se toimii ja peruskäyttö on helppoa. Ja apple Carplay toimii saumattomasti sekin. Ekoissa (3/2023) asti iX:sää on vanha idrive 8.0, joka on hieman sekava kyllä. Uudemmissa on idrive 8.5 (aika vatsaava kuin 9.0, joka siis on oma haaransa, ei 8.5 seuraaja) joka on helpompi, esim. ilmastointivalikkon on paljon selkeämpi.

Mikä tekniikassa nyt on mennyt niin paljon eteenpäin? Niin että normikäytössä näkyy.
Kristallit ovat vain räikein esimerkki, koko muotoilukonsepti on väkinäinen. Se on tosin ihan ok jos siitä ei tarvitse maksaa.

Kaikkien käyttöliittymien kanssa oppii elämään. Eri autojen kanssa päivittäinen eläminen kokonaisuutena onkin se mikä ei todellakaan välity TM testeistä, useimmista youtube-videoista tai edes koeajolla. Esim Audi e-tron on aika kökkö Tesloihin verrattuna

Kun olen sähköautojen kehitystä seurannut yli 10 vuotta ja sähköautoillutkin jo hyvän matkaa 8. vuotta, ja myös purkanut ja perehtynyt muutamiin hands-on, sanoisin lyhyenä versiona, että jokainen suunnittelusukupolvi on vienyt valtavasti eteenpäin sitä mitä rahalla saa. Jatkuvasti opitaan valmistamaan parempaa halvemmalla. Se näkyy auton teknisten järjestelmien integraatiossa, kulutuksessa ja akkujen ominaisuuksissa. iX on kallis jo nyt sen ominaisuuksiin nähden. Bemari feilaa pahasti jos pitkään suunniteltu seuraavan sukupolven iX3 ei hyppää kehityksessä yli, kuten Q6 teki Q8:lle.
 
Q6 e-tron on ilmeinen korvaaja Q8:lle, ja odotan saman tapahtuvan baijerissa. Koska iX:lle ei ole tiedossa seuraajaa, voidaan olettaa ettei suunnittelijoita estetä ylittämässä kalliimman mallin ominaisuuksia. Tekniikka on mennyt nopeammin eteenpäin vuosissa kuin moneen vuosikymmeneen yhteensä.
Ja vielä Audista. Ei Q6 mitenkään korvaa Q8:a. Moni nyt autoa ostava varmasti harkitsee noiden kahden välillä, mutta Q8 on selkeästi isompi ja hienostuneempi, vaikka vanha onkin.

Eiköhän Audilta tule Q8 tilalle uusi malli jossain vaiheessa. Ei Q6 kilpaile täysin samoista ostajista. Siellä on EQE ja EQS SUV ja iX vastassa.
 
Kun olen sähköautojen kehitystä seurannut yli 10 vuotta ja sähköautoillutkin jo hyvän matkaa 8. vuotta, ja myös purkanut ja perehtynyt muutamiin hands-on, sanoisin lyhyenä versiona, että jokainen suunnittelusukupolvi on vienyt valtavasti eteenpäin sitä mitä rahalla saa. Jatkuvasti opitaan valmistamaan parempaa halvemmalla. Se näkyy auton teknisten järjestelmien integraatiossa, kulutuksessa ja akkujen ominaisuuksissa. iX on kallis jo nyt sen ominaisuuksiin nähden. Bemari feilaa pahasti jos pitkään suunniteltu seuraavan sukupolven iX3 ei hyppää kehityksessä yli, kuten Q6 teki Q8:lle.
Varmasti tulee parempaa ja uudempaa tekniikkaa. Vaan ei se tee aiemmista malleista käyttökelvottomia. Aika moni on aivan tyytyväinen vaikka Q8 tai iX:n kanssa ja varmasti ajaa vielä vuosia ihan tyytyväisenä. Kyllä monet nykyiset sähköautot ovat jo todella hyviä. Yllättävän moni pärjää jollain 300-400km rangella ja 150kW latauksella, kunhan on akun lämmitys.

Esim. Mulla ei joku 600km range ja 250 kW latausnopeus ole mikään valintakriteeri. Muut asiat autossa paljon tärkeämpiä. Toki osa ajaa paljon pitkää matkaa ja silloin noilla lienee joku merkitys. Meillä on pihassa 17kk vanha Opel corsa-e ja sillä ajettu nyt 50tkm 99% pelkillä halvoilla kotilatauksilla öisin. Todella hyvä auto hintaansa nähden (349€/kk 24kk/50tkm, ylikilsat 0,20€/km).

Ainakin mun mielestä esim. Nykyisen oman iX2:n kaikki avustavat järjestelmät toimivat hienosti. Ajan jatkuvasti driving assistantilla, vaikea nähdä mitä mullistavaa neue klasse nyt voisi tuoda? Ja nyt ole 6kk aikana ajanut tuolla reilut 17tkm ilman minkäänlaista range taikka latausnopeusahdistusta. Pisimmät päivämatkat n. 600km. Mutta noita ihan muutama, pääosin max. 200km päivässä ollut ajoa.
 
Ja vielä Audista. Ei Q6 mitenkään korvaa Q8:a. Moni nyt autoa ostava varmasti harkitsee noiden kahden välillä, mutta Q8 on selkeästi isompi ja hienostuneempi, vaikka vanha onkin.

Eiköhän Audilta tule Q8 tilalle uusi malli jossain vaiheessa. Ei Q6 kilpaile täysin samoista ostajista. Siellä on EQE ja EQS SUV ja iX vastassa.
Q8 on täysin sama auto kuin 2019 e-tron parilla eri akkukoolla ja varmaan paras esimerkki siitä miten tekniikka on hypännyt vain 5 vuodessa. Eikä ihme että noiden hinnat tulevat käytettyinä alas 50% parissa vuodessa.

Q8:n lopetus (jo ensi vuonna) taitaa olla jo vähintään puolivirallista tietoa. Badge-tuunaus Q8:ksi oli Audilta silmänkääntötemppu. Mitään erityistä hienostuneisuutta en ole kokenut tuolla ajaessa, vaikka mukava auto onkin. Q5 taitaa olla lähempänä kuin Q8 polttiksista.
 
Onko Teslan latausverkosto Suomessa ollut joku erityinen myyntivaltti? Lähinnähän tuo on ollut Jenkkilässä iso juttu ja sielläkin lähinnä sen takia, että kaikki muut laturit on järjettömän epäluotettavaa paskaa ja/tai surkeita kattavuudeltaan. Suomessa taas on ollut alusta asti jokseenkin yhtä luotettavia latureita ihan yhtä kattavasti.

Ei ainakaan nyt enää ole ollut vuosiin myyntivaltti. Esimerkillinen edelleenkin luotettavuuden ja helppokäyttöisyyden puolesta.
 
No eikä tiputa. Tiputtaa nollakelin loskassa ja räntäsateessa jos se loska kerääntyy tutkan eteen. Aidossa talvikelissä eli lumisateessa tai -kelissä ei näin tapahdu ja viime lapin reissullakin adaptiivinen vakkari piti etäisyyden edellämenevään vaikka lumi pöllysi niin ettei sitä edellämenijää itse edes nähnyt.

Onneksi en ole hetkeen ID autolla joutunut ajamaan, joten parannusta on voinut tapahtua. 21-22 talvella tuli paljonkin lapin reissua ja harvoin sai käyttää vakkaria.

Kuului ihmeellinen räsähdys

Jos on sama räsähdys mitä aikoinaan oli niin liittyy jotenkin SOS järjestelmään kun se hukkaa verkon. Voi olla toki uusi vika
 
Tuskin noissa tutkissa on mitään tapahtunut jos sinne ei ole lämmitystä tullut. Ne tippuvat pois jos keula muurautuu umpeen eikä siinä auta mikään.
 
Yllättävän moni pärjää jollain 300-400km rangella ja 150kW latauksella, kunhan on akun lämmitys.
Täysin samaa mieltä ja sen takia itse päädyinkin ostamaan "outdated" e-tronin josta oli 70% ovh hinnasta lähtenyt 2,5 vuodessa. Kaikki ominaisuudet riittävät minulle. Jahdatkoon 800V akkuja ja 1,5 minuuttia nopeampia pikalatauksia hinnalla millä tahansa ne jotka eivät vielä tiedä miten marginaalisista ja sattumanvaraisista hyödyistä puhutaan ylivoimaisesti suurimmassa osassa käyttötapauksia. En tarvitse edes sitä akun lämmitystä.

Varaan täten oikeuden ostaa iX kun kyllästyn tähän.
 
Q8 on täysin sama auto kuin 2019 e-tron parilla eri akkukoolla ja varmaan paras esimerkki siitä miten tekniikka on hypännyt vain 5 vuodessa. Eikä ihme että noiden hinnat tulevat käytettyinä alas 50% parissa vuodessa.

Q8:n lopetus (jo ensi vuonna) taitaa olla jo vähintään puolivirallista tietoa. Badge-tuunaus Q8:ksi oli Audilta silmänkääntötemppu. Mitään erityistä hienostuneisuutta en ole kokenut tuolla ajaessa, vaikka mukava auto onkin. Q5 taitaa olla lähempänä kuin Q8 polttiksista.
Q8 taisi jo esittelyssä olla vanhanaikainen ja kulutukseltaan enintään välttävä. Tai siis ei edes 2019 ollut mitenkään erikoinen, olipa vain eka iso EV SUV ja sai siksi suosiota. Molemmat iX ja EQE/S SUV on yleisesti todettu olevan paljon Audia edellä.
 
Täysin samaa mieltä ja sen takia itse päädyinkin ostamaan "outdated" e-tronin josta oli 70% ovh hinnasta lähtenyt 2,5 vuodessa. Kaikki ominaisuudet riittävät minulle. Jahdatkoon 800V akkuja ja 1,5 minuuttia nopeampia pikalatauksia hinnalla millä tahansa ne jotka eivät vielä tiedä miten marginaalisista ja sattumanvaraisista hyödyistä puhutaan ylivoimaisesti suurimmassa osassa käyttötapauksia. En tarvitse edes sitä akun lämmitystä.

Varaan täten oikeuden ostaa iX kun kyllästyn tähän.
No mä saan kahden viikon päästä iX40 Fully Chargedin ja tärkeimpänä lisävarusteena ilma-alusta. Tosin menin uuden ostamaan ihan halvan rahoituksen ja hyvän alen takia. Eiköhän tuolla 4-5v pärjää. Kai sen joku vielä sitten poiskin ostaa..
 
Polestar 2 tilailtu, kiitos täällä annetuista näkemyksistä.

Jännittävää hypätä arkeen sähköauton kanssa, uusi maailma itselle. Mitä sovelluksia kannattaa puhelimeen latailla latauksia varten ja tietenkin noin yleisesti kiva kuulla vinkkejä aloittavalle sähköautoilijalle.
 
Riippuu lähinnä missä käyt kaupassa, K-kauppa vai S-mafia, L-ketju on tippunut pelistä sähköilijän kannalta ennenkuin saavat "paskansa nippuun."

*Kotilaturia ostamaan vaan asennettuna ja hyvää matkaa. :love2:

*Ketju aiheesta palstalla on jo.
 
Polestar 2 tilailtu, kiitos täällä annetuista näkemyksistä.

Jännittävää hypätä arkeen sähköauton kanssa, uusi maailma itselle. Mitä sovelluksia kannattaa puhelimeen latailla latauksia varten ja tietenkin noin yleisesti kiva kuulla vinkkejä aloittavalle sähköautoilijalle.
Lataussovelluksista K-Lataus, ABC-mobiili ja Lidl Plus melkein ne yleisimmät. Itse käyn enimmäkseen K-Latauksella niin tilasin sovelluksen kautta avaimenperään RFID tagin minkä olen kokenut ihan näppäräksi. Ei tarvitse kaivella aina sovellusta vaan voi vilautella sitä lätkää laturilla. Ainakin Helsingin alueella Oma Helen on ollut myös ihan näppärä ja Tampereella Plugit App. Mahdollisesti Nesteen sovellus voi myös olla hyvä. Ei noita ehkä ihan kaikkia kannata etukäteen kuitenkaan latailla. Nopeasti saa käyttöön tarvittaessa ja sovelluksia on hirveästi sekä hyvin paikkakohtaista mitkä tarpeen. Yleensä nuo ruokakauppojen latauspaikat tuppaavat hinnoiltaan olemaan fiksuimpia ja K/S löytyy aika monesta paikkaa nopeitakin latureita.
 
Polestar 2 tilailtu, kiitos täällä annetuista näkemyksistä.

Jännittävää hypätä arkeen sähköauton kanssa, uusi maailma itselle. Mitä sovelluksia kannattaa puhelimeen latailla latauksia varten ja tietenkin noin yleisesti kiva kuulla vinkkejä aloittavalle sähköautoilijalle.
Onnea uudelle autolle. Varaudu uskomattomaan tunteeseen siitä ettei tarvitse enää _koskaan_ valuttaa ruplia itärajan yli.

Kannattaa perehtyä vakioreitteihin ja missä lataukset olisi miellyttävintä tehdä. Latailet sitten niiden operaattoreiden appit jotka reiteille sattuvat. ABC lataus on varmasti yleisin.

Abetterrouteplanner taitaa olla Polestarin omistama ja muutenkin pätevä softa tuohon suunnitteluun.

Latauskartta.fi on hyvä sivu varsinkin kohteessa tapahtuvaa latausta etsiessä. Kohteessa lataukseen kannattaa panostaa, niin selviää ilman latauksen odotteluja. Kotilataus tietysti paras.

Pian tuo ei ole sen kummempi juttu kuin bensa-asemien käyttö ja muu polttomoottorin ylläpito.
 
Ja tien päällä latauksetkin ellet ajele kauas voi olla aika harvinaisia kun kotitallissa systeemi, katselin tuossa et lokakuulla on ollu itselläni pieni stoppi laturissa, syyskuusta tähän nykyhetkeen.

Ja ajan työkseni. Et kotilataus sähköautoilevalle: :joy:
 
Kylläpäs ID.7 saa kehuja tiloistaan esim. uusin Tuulilasi. Kävin tuon ID.7 perusmallin (en toureria), niin ei tuo mitenkään erityisen tilavalta tuntunut esim. v90 verrattuna. Pitänee käydä uudestaan katselemassa, kerta sitä jokaisessa rewikassa kehutaan. Tuskin tuohonkaan kolmea lastenistuinta sitten mahtuu? Vai joko on joku id7.kuski päässyt testaamaan?
Ja oliko GTX ID.7 myös hipaisurattia (=turn off)? Passathan oli erinomainen fyysisillä napeillaan.
 
Nyt on vuosi tullut ajettua pistokehybridillä ja nyt suunnitelmissa päivittää toinen perheen auto täyssähköksi.

Hakusessa olisi max 2v vanha vähän ajettu sähkäri, jolla kustannukset pysyisivät järkevällä tasolla. Budjetti maksimissaan 40K€.

Nyt listalla Cupra Born ja Tesla Model 3 takavetoversio. Vaimo ja muu perhe ei oikein Teslasta pidä, joten Cupra tällä hetkellä kärjessä, joten onko siitä mihinkään?

Ja ehdotuksia muistakin vaihtoehdoista otetaan vastaan?

Kiinalaiset vaihtoehdot ei nyt oikein nappaa.
 
Kylläpäs ID.7 saa kehuja tiloistaan esim. uusin Tuulilasi. Kävin tuon ID.7 perusmallin (en toureria), niin ei tuo mitenkään erityisen tilavalta tuntunut esim. v90 verrattuna. Pitänee käydä uudestaan katselemassa, kerta sitä jokaisessa rewikassa kehutaan. Tuskin tuohonkaan kolmea lastenistuinta sitten mahtuu? Vai joko on joku id7.kuski päässyt testaamaan?
Ja oliko GTX ID.7 myös hipaisurattia (=turn off)? Passathan oli erinomainen fyysisillä napeillaan.
Mahtuu varmasti, kun mahtuu ID4 ja on isompi.
 
Polestar 2 tilailtu, kiitos täällä annetuista näkemyksistä.

Jännittävää hypätä arkeen sähköauton kanssa, uusi maailma itselle. Mitä sovelluksia kannattaa puhelimeen latailla latauksia varten ja tietenkin noin yleisesti kiva kuulla vinkkejä aloittavalle sähköautoilijalle.
Ottaa sen polestar chargen käyttöön niin juurikaan mitää appeja tarvitse piatsi ehkä abc. Tesla, ionity ja recharge ainakin kuuluvat siihen ja saa 30% halvemmalla lataukset.
 
Nyt on vuosi tullut ajettua pistokehybridillä ja nyt suunnitelmissa päivittää toinen perheen auto täyssähköksi.

Hakusessa olisi max 2v vanha vähän ajettu sähkäri, jolla kustannukset pysyisivät järkevällä tasolla. Budjetti maksimissaan 40K€.

Ja ehdotuksia muistakin vaihtoehdoista otetaan vastaan?
Ariya, Audi Q4, Mach-E, Peugeot e-308?
 
Nyt on vuosi tullut ajettua pistokehybridillä ja nyt suunnitelmissa päivittää toinen perheen auto täyssähköksi.

Hakusessa olisi max 2v vanha vähän ajettu sähkäri, jolla kustannukset pysyisivät järkevällä tasolla. Budjetti maksimissaan 40K€.

Nyt listalla Cupra Born ja Tesla Model 3 takavetoversio. Vaimo ja muu perhe ei oikein Teslasta pidä, joten Cupra tällä hetkellä kärjessä, joten onko siitä mihinkään?

Ja ehdotuksia muistakin vaihtoehdoista otetaan vastaan?

Kiinalaiset vaihtoehdot ei nyt oikein nappaa.
Tuollahan saa uuden takavetoisen Model 3 ns. highlandin 4 vuoden täystakuulla. Vaikka Cupralla en ole ajanut niin ID.3:lla olen ja ero on valtava Teslan eduksi. Paljon saatte Elonia vihata että kannattaa lyödä kirveellä polveen.

Highland-päivitetty auto vertautuu ajossa johonkin 3 sarjan bemariin siinä missä Cupra vertautuu VW Poloon. Tuolla budjetilla nyt on paljon muutakin valinnanvaraa.
 
Tuollahan saa uuden takavetoisen Model 3 ns. highlandin 4 vuoden täystakuulla. Vaikka Cupralla en ole ajanut niin ID.3:lla olen ja ero on valtava Teslan eduksi. Paljon saatte Elonia vihata että kannattaa lyödä kirveellä polveen.

Highland-päivitetty auto vertautuu ajossa johonkin 3 sarjan bemariin siinä missä Cupra vertautuu VW Poloon. Tuolla budjetilla nyt on paljon muutakin valinnanvaraa.
Takuu riippuu siitä miten paljon tulee kilsoja, jos tulee paljon, ei takuu ole 4 vuotta.
Tesla ei vaan aina sovi kaikille.
 
Tuo bemun iX nyt yhtenä vaihtoehtona alkaa näyttäytymään niin kuinkahan noissa saksasta/ruotsista uitetuissa takuut toimii jos alle 2-vuotista kattelis kun aika kivasti uuden hinnasta on lohjennut pois. Entäs se bemun lisäturva jonka saa takuun päälle, saako se tuotuihin autoihin. Ei oikein nykyaikana uskalla mitään ilman kunnon takuita ostella
 
Viimeksi muokattu:
Takuu riippuu siitä miten paljon tulee kilsoja, jos tulee paljon, ei takuu ole 4 vuotta.
Tesla ei vaan aina sovi kaikille.
No joo, itsellä oli rajoittamaton joten en tiennyt että ovat rajanneet 80tkm. Vastaavasti Cuprallahan on ihan asiallinen 5v / 100tkm, kun Audissa oli 2 vuotta.

ID.3 oli ehdolla kakkosautoksi siinä missä highland olisi kelvannut ykkösautoksi, mikäli siihen olisi saanut siirtää FUSCin ja kontti olisi vähän käytännöllisempi.

Autot jos jotkut ostetaan tunteella, se on fakta.
 
Tuo bemun iX nyt yhtenä vaihtoehtona alkaa näyttäytymään niin kuinkahan noissa saksasta/ruotsista uitetuissa takuut toimii jos alle 2-vuotista kattelis kun aika kivasti uuden hinnasta on lohjennut pois. Entäs se bemun lisäturva jonka saa takuun päälle, saako se tuotuihin autoihin. Ei oikein nykyaikana uskalla mitään ilman kunnon takuita ostella
Kyllä mun käsittääkseni lisätakuun saa ostettua. Joissain voi olla jo Saksassa hommattuna. Itsekin joitain käytettyjä katselun ja oli 4v takuu ainakin yhdessä. Pyydä VIN ja sillä saa netistä tsekattua.
 
Tuollahan saa uuden takavetoisen Model 3 ns. highlandin 4 vuoden täystakuulla. Vaikka Cupralla en ole ajanut niin ID.3:lla olen ja ero on valtava Teslan eduksi. Paljon saatte Elonia vihata että kannattaa lyödä kirveellä polveen.

Highland-päivitetty auto vertautuu ajossa johonkin 3 sarjan bemariin siinä missä Cupra vertautuu VW Poloon. Tuolla budjetilla nyt on paljon muutakin valinnanvaraa.
Kannattaa ennen mutuilua käydä vilkaisemassa Cupraa. Ero on aika iso id.3 nähden. Myös uusi id.3 on parannus vanhempiin. Eipä tuo Tesla ainakaan alustallaan juhli, että en nyt tiedä mihin eroon arviosi perustat. Suurin ongelma id3/Born on hyvin lähelle id.4 osuva hinta.
 
Toinen häiritsevä asia on monessa paikassa ABC-latausasemien yleistäminen hitaiksi tuulipukukansan asemiksi. Itsellä ei ole yhtään ainutta huonoa ABC-latauskokemusta. Tosin en väkisin änkeä jollekin 6 tolpan 200kW kokonaistehon latauskentille, vaan käytän pääosin asemia joissa on asialliset kokonaistehot ja riittävästi tolppia. Eilen tuli ladattua Tiiriössä ABC:llä, jossa 26 tolppaa ja 2400kW kokonaisteho. Eipä löydy yhtä komeaa kenttää muilta tarjoajilta. Vieressä vielä parin sadan metrin päässä bonuksena Citymarketin 18 tolpan kenttä.
ABC:llähän vasta nyt on alettu ymmärtämään kokonaiskapasiteettien päälle. Itsellä ainoat hitaudesta johtuen huonot kokemukset ovat aina olleet abc kentillä. Helsingistä Kuopioon ajellessa ideaali paikat pysähtyä on joko Joutsan ABC, tai viitostien varrelta Mikkelin Pitkäjärvi ABC tai Juvan ABC. Jokainen kenttä varustettu jollain 250kW kokonaiskapalla ja 6kahvalla.
 
Pitäiskös hd lataus ja kotilataus keskustelu kans siirtää muualle täältä yleisestä? Tai joku sähkislatausketju?
Taitais olla sähkis latauskentät ketjullekin paikka?
 
Kannattaa ennen mutuilua käydä vilkaisemassa Cupraa. Ero on aika iso id.3 nähden. Myös uusi id.3 on parannus vanhempiin. Eipä tuo Tesla ainakaan alustallaan juhli, että en nyt tiedä mihin eroon arviosi perustat. Suurin ongelma id3/Born on hyvin lähelle id.4 osuva hinta.
Ennemmin kannattaa käydä kokeilemassa MG4 jos pikkuautomainen formaatti riittää. Siinä on rahalle vastinetta. M3 SR ja varusteet ja range Cupraan maksaa 46ke, ja sillä hinnalla saa LR nelivedon vetokoukulla.

Highlandin alustasta en ole lukenut kuin ylistystä ja aika suurelta harppaukselta se vaikutti lyhyellä koeajolla.
 
Ennemmin kannattaa käydä kokeilemassa MG4 jos pikkuautomainen formaatti riittää. Siinä on rahalle vastinetta. M3 SR ja varusteet ja range Cupraan maksaa 46ke, ja sillä hinnalla saa LR nelivedon vetokoukulla.

Highlandin alustasta en ole lukenut kuin ylistystä ja aika suurelta harppaukselta se vaikutti lyhyellä koeajolla.
Siinä oli ehtona että kiinalaiset ei nappaa, minkä ymmärrän täysin ja en itsekään ostaisi.
 
Ennemmin kannattaa käydä kokeilemassa MG4 jos pikkuautomainen formaatti riittää. Siinä on rahalle vastinetta. M3 SR ja varusteet ja range Cupraan maksaa 46ke, ja sillä hinnalla saa LR nelivedon vetokoukulla.

Highlandin alustasta en ole lukenut kuin ylistystä ja aika suurelta harppaukselta se vaikutti lyhyellä koeajolla.
Millä rahalla siihen Teslaan saa kunnon takaluukun ja hierovan penkin? Kolmosen hinta on toki kilpailukykyinen, mutta puutteita riiittää myös siinä määrin, että ei tuo ole selllainen no-brainer kuten esität. Jos koko ei häiritse, niin id.4 ja Cupran vastine ovat melkein samoissa rahoissa.
 
Millä rahalla siihen Teslaan saa kunnon takaluukun ja hierovan penkin?
Tai tunnokkaan ohjauksen ja kääntyvät etupyörät? Autoilija voi arvostaa myös säädettävää reisitukea, ei-muovisia penkkejä, lasikaton sähköistä aurinkoverhoa, kuljettajan näyttöä, säädettävää alustaa, heijastusnäyttöä, Apple CarPlay:ta tai vaikkapa vllkkuviikseä. Jos olisi pakko ajaa tuon hintaluokan autolla niin ennemmin ottaisin ID.3:n kuin Tesla Model 3:n pelkästään ohjaustuntuman ja kelvollisten penkkien perusteella. Joku muu voi valita toisin, mikäli pystyy elämään Teslan puutteiden kanssa.
 
Tai tunnokkaan ohjauksen ja kääntyvät etupyörät? Autoilija voi arvostaa myös säädettävää reisitukea, ei-muovisia penkkejä, lasikaton sähköistä aurinkoverhoa, kuljettajan näyttöä, säädettävää alustaa, heijastusnäyttöä, Apple CarPlay:ta tai vaikkapa vllkkuviikseä. Jos olisi pakko ajaa tuon hintaluokan autolla niin ennemmin ottaisin ID.3:n kuin Tesla Model 3:n pelkästään ohjaustuntuman ja kelvollisten penkkien perusteella. Joku muu voi valita toisin, mikäli pystyy elämään Teslan puutteiden kanssa.
Aloittajan budjetilla ei saa id3 kattoverhoja, sori. Eikä mitään muutakaan hienoa erikoisvarustetta. Ja siinä ei tuu tuolla hinnalla olemaan ees akun esilämmitystä. Eikä tehoja, matrixeistakaan ei tartte haaveilla. Ja siinä on myös Volkkarin softa johon ei tule enää päivityksiä. Jos saat käännettyä jonku pään ostamaan tommosen softan osalta jo unohdetun lagittavaan käyttäliittymän päälle rakennetun mopoauton uuden Model 3 sijaan niin nostan sulle hattua. :D
 
Pari kuukautta nyt seuraillut alle 30k nelivetoja, enempää en halua työmatkakulkineesta maksaa. Taidan lykätä ostoa vielä puolella vuodella niin alkaa saamaan jo muutakin kuin Teslaa. Nyt näyttää että ID4 GTX on siinä haarukassa hyvinkin siinä vaiheessa ja onhan se nyt ajettavuudeltaan ihan toista maata M3 verrattuna. Omalla perverssillä tavallaan nuo Renault 5 ja 4 herättää kiinnostusta ja jos siihen hankkisi kylkeen parin tonnin neliveto-Sorenton tms mökki/retkikäyttöön talveksi.
 
Itekin kattonu 40ke/2v luokassa nelikko sähköautoa, kyllä se varmaan XC40 tulee olemaan. Muita kandidaatteja oli esim. Enyaq, Ioniq5/EV6, EQC. Autossa saisi olla maavaraa ja nelikko, koska tulee ajettua tosi huonoja ja auraamattomia teitä aika useinkin (esim. pihasta lähtiessä).

- ID-sarja tipahtaa pois esim. ratin takia.
- Teslat ei kiinnosta ajotuntuman ja monen muun ärsyttävyyden/puutteen takia
- EQC näytti hyvältä, kunnes tarkistin maavaran, 14cm ja lastattuna alle 10cm. Kaupunkilaiselle varmaan hyvä. Bonuksena vanhanaikaisuus eli olis kytkimiä lähes kaikelle, ei tarvi niin paljoa näpelöidä kosketusnäyttöä.
- Ioniqista puuttuu takapyyhin ja sitä tarvitaan siinä kommenttien mukaan. Noh nää on kyllä halpoja, pitää pohtia. ICCU ja täristävä alusta mietityttää myös.
- EV6 on potentiaalinen, mutta siinäkin on maavara vähän siinä ja siinä, käyttöliittymä kans hieman kysymysmerkki. Takapyyhkimen puute ei kuulemma tässä haittaa. Varusteita olis riittävästi.
- Enyaqissa olis maavara ja varusteet kunnossa, mutta onkohan turhan iso. Lisäksi se OPD puuttuu, voi olla killeri tälle. Pitää koeajaa.
- XC40 Twin Pro/Ultimate kaikki auto-ominaisuudet olis kunnossa, range vähän kysymysmerkki.

Noh jatkais vatvomista loppuvuoden ja jos alkuvuodesta laittais ostohousuja jalkaan.
 
Itekin kattonu 40ke/2v luokassa nelikko sähköautoa, kyllä se varmaan XC40 tulee olemaan. Muita kandidaatteja oli esim. Enyaq, Ioniq5/EV6, EQC. Autossa saisi olla maavaraa ja nelikko, koska tulee ajettua tosi huonoja ja auraamattomia teitä aika useinkin (esim. pihasta lähtiessä).

- ID-sarja tipahtaa pois esim. ratin takia.
- Teslat ei kiinnosta ajotuntuman ja monen muun ärsyttävyyden/puutteen takia
- EQC näytti hyvältä, kunnes tarkistin maavaran, 14cm ja lastattuna alle 10cm. Kaupunkilaiselle varmaan hyvä. Bonuksena vanhanaikaisuus eli olis kytkimiä lähes kaikelle, ei tarvi niin paljoa näpelöidä kosketusnäyttöä.
- Ioniqista puuttuu takapyyhin ja sitä tarvitaan siinä kommenttien mukaan. Noh nää on kyllä halpoja, pitää pohtia. ICCU ja täristävä alusta mietityttää myös.
- EV6 on potentiaalinen, mutta siinäkin on maavara vähän siinä ja siinä, käyttöliittymä kans hieman kysymysmerkki. Takapyyhkimen puute ei kuulemma tässä haittaa. Varusteita olis riittävästi.
- Enyaqissa olis maavara ja varusteet kunnossa, mutta onkohan turhan iso. Lisäksi se OPD puuttuu, voi olla killeri tälle. Pitää koeajaa.
- XC40 Twin Pro/Ultimate kaikki auto-ominaisuudet olis kunnossa, range vähän kysymysmerkki.

Noh jatkais vatvomista loppuvuoden ja jos alkuvuodesta laittais ostohousuja jalkaan.
Mites bemun iX1?

Noita saa näköjään kanssa n. 40ke.
 
- Ioniqista puuttuu takapyyhin ja sitä tarvitaan siinä kommenttien mukaan.
Pyyhin on lisätty uusimpaan varianttiin ja paljon muitakin parannuksia. Ilmeisesti jotain alustaankin liittyen.

Tässä tosin kyllä taidettiinkin pohtia käytettyä. Käytettynä näitä ei ihan heti vielä saa.

 
Viimeksi muokattu:
Itekin kattonu 40ke/2v luokassa nelikko sähköautoa, kyllä se varmaan XC40 tulee olemaan. Muita kandidaatteja oli esim. Enyaq, Ioniq5/EV6, EQC. Autossa saisi olla maavaraa ja nelikko, koska tulee ajettua tosi huonoja ja auraamattomia teitä aika useinkin (esim. pihasta lähtiessä).

- ID-sarja tipahtaa pois esim. ratin takia.
- Teslat ei kiinnosta ajotuntuman ja monen muun ärsyttävyyden/puutteen takia
- EQC näytti hyvältä, kunnes tarkistin maavaran, 14cm ja lastattuna alle 10cm. Kaupunkilaiselle varmaan hyvä. Bonuksena vanhanaikaisuus eli olis kytkimiä lähes kaikelle, ei tarvi niin paljoa näpelöidä kosketusnäyttöä.
- Ioniqista puuttuu takapyyhin ja sitä tarvitaan siinä kommenttien mukaan. Noh nää on kyllä halpoja, pitää pohtia. ICCU ja täristävä alusta mietityttää myös.
- EV6 on potentiaalinen, mutta siinäkin on maavara vähän siinä ja siinä, käyttöliittymä kans hieman kysymysmerkki. Takapyyhkimen puute ei kuulemma tässä haittaa. Varusteita olis riittävästi.
- Enyaqissa olis maavara ja varusteet kunnossa, mutta onkohan turhan iso. Lisäksi se OPD puuttuu, voi olla killeri tälle. Pitää koeajaa.
- XC40 Twin Pro/Ultimate kaikki auto-ominaisuudet olis kunnossa, range vähän kysymysmerkki.

Noh jatkais vatvomista loppuvuoden ja jos alkuvuodesta laittais ostohousuja jalkaan.
Onko Bz4x suljettu pois? Jos ei tee paljoa reissuja niin tuo on varmaan aika kova hintalaatusuhteeltaan normipörräilyyn koska ihmiset ei osta noita sen pikalatausnopeuden takia.
 
Aloittajan budjetilla ei saa id3 kattoverhoja, sori. Eikä mitään muutakaan hienoa erikoisvarustetta. Ja siinä ei tuu tuolla hinnalla olemaan ees akun esilämmitystä. Eikä tehoja, matrixeistakaan ei tartte haaveilla. Ja siinä on myös Volkkarin softa johon ei tule enää päivityksiä. Jos saat käännettyä jonku pään ostamaan tommosen softan osalta jo unohdetun lagittavaan käyttäliittymän päälle rakennetun mopoauton uuden Model 3 sijaan niin nostan sulle hattua. :D
On ostamassa max 2v vuotta vanhaa käytettyä ja budjetilla 40k.
Tuolla saa jo vaikka mitä. Ei ehkä sitä tehoa mutta tarvitseeko sitä tehoa aina olla? Sähköautot ovat monesti polttikseen verrattuna hyvin tehokkaita ja ripeitä.
 
Itekin kattonu 40ke/2v luokassa nelikko sähköautoa, kyllä se varmaan XC40 tulee olemaan. Muita kandidaatteja oli esim. Enyaq, Ioniq5/EV6, EQC. Autossa saisi olla maavaraa ja nelikko, koska tulee ajettua tosi huonoja ja auraamattomia teitä aika useinkin (esim. pihasta lähtiessä).

- ID-sarja tipahtaa pois esim. ratin takia.
- Teslat ei kiinnosta ajotuntuman ja monen muun ärsyttävyyden/puutteen takia
- EQC näytti hyvältä, kunnes tarkistin maavaran, 14cm ja lastattuna alle 10cm. Kaupunkilaiselle varmaan hyvä. Bonuksena vanhanaikaisuus eli olis kytkimiä lähes kaikelle, ei tarvi niin paljoa näpelöidä kosketusnäyttöä.
- Ioniqista puuttuu takapyyhin ja sitä tarvitaan siinä kommenttien mukaan. Noh nää on kyllä halpoja, pitää pohtia. ICCU ja täristävä alusta mietityttää myös.
- EV6 on potentiaalinen, mutta siinäkin on maavara vähän siinä ja siinä, käyttöliittymä kans hieman kysymysmerkki. Takapyyhkimen puute ei kuulemma tässä haittaa. Varusteita olis riittävästi.
- Enyaqissa olis maavara ja varusteet kunnossa, mutta onkohan turhan iso. Lisäksi se OPD puuttuu, voi olla killeri tälle. Pitää koeajaa.
- XC40 Twin Pro/Ultimate kaikki auto-ominaisuudet olis kunnossa, range vähän kysymysmerkki.

Noh jatkais vatvomista loppuvuoden ja jos alkuvuodesta laittais ostohousuja jalkaan.

Volvo on sinänsä ihan mukava kulkine, mutta eipä siitäkään maavara ole kuin 17 cm ja lastin kanssa tietty vähemmän. Velipojalla on tuo etuvetona ja on sinänsä ollut tyytyväinen, mutta range on tosiaan reissukäytössä suoraan sanottuna surkea. Kesärange 300-400 km ja talvella voi ottaa melkein puolet pois. Lataa toki ihan ripeästi ja jos ei pidempää matkaa koko ajan taita niin kyllähän tuolla ihan hyvin pärjää.

Ilmeisesti Volvossa on myös talvisin ollut jonkin verran huurtumisongelmia, jotka kuulostavat aika vittumaisilta, mutta ne taitaa olla vähän yhden jos toisen sähkärin ongelmia kun ei olekaan loputtomasti hukkalämpöä laseille puhalleltavaksi.
 
Aloittajan budjetilla ei saa id3 kattoverhoja, sori. Eikä mitään muutakaan hienoa erikoisvarustetta. Ja siinä ei tuu tuolla hinnalla olemaan ees akun esilämmitystä. Eikä tehoja, matrixeistakaan ei tartte haaveilla. Ja siinä on myös Volkkarin softa johon ei tule enää päivityksiä. Jos saat käännettyä jonku pään ostamaan tommosen softan osalta jo unohdetun lagittavaan käyttäliittymän päälle rakennetun mopoauton uuden Model 3 sijaan niin nostan sulle hattua. :D
En tiedä oliko ihan vaan hupailukommentti tai trolli, kun liki mikään ( pl. tehot ) tässä ei pitänyt paikkaansa, mutta op:n esimerkkiautonkin, tuliterän Cupran saa 40ke. Pikkuakkuisia ID3:sia saa reilusti allekin. Esittelyautoja varmasti pikku kyselyllä saa kaikenlaisin varusteidenkin kera, koska nuo Cupra -hinnastot eivät ole Teslamaisesti annettuja vaan niistä ( ikävä kyllä ) joutuu tinkaamaan.

Olen kyllä samaa mieltä että kaikkine isoine heikkouksineenkin tuo Model 3 on tuossa kyseisessä hintaluokassa usein parempi valinta, mutta en nyt ihan noin tunteikkaaksi eläytyisi, siinähän sitä lainaamassasi viestissä oli useita syistä miksi jokin muu merkki voi kiehtoa.

Ite olen esittely Cuprassa istunut, mutten ajanut, ja alkutunnelma oli, että varmasti monen tarpeisiin paljon parempi kuin Model 3. Jos esim. jakkarat tuntuu omaan ahteriin huomattavasti paremmilta, ja jos tämä on dealbreaker, niin Model 3 vastaava varustepaketti maksaa 20ke? Varmasti on monta skenaariota missä Cupra on sitä mitä haettiin.


Henkilökohtainen ensimmäinen suositus olisi myös Model 3, tasapainoinen paketti. Jos vieläkin tunnoton ohjaus, esim. se penkki tai vaikka alusta aiheuttaa koeajolla allergiaa, niin sitten mietiskelee näitä muita. Cupra on varmasti nykymuodossaan hyvä vaihtoehto. Omasta mielestäni Cupraa ei missään nimessä kuitenkaan kannata ostaa kovin vanhana käytettynä, koska vasta about 2024 tulleissa malleissa on akun esilämmitys ja yleisesti paljon parempi ohjelmisto.

Yleensä ottaen suosittelen käymään koeajamassa eri vaihtoehtoja ja pohtimaan itselle tärkeitä asioita. Siinähän se selviää.
 
Volvo on sinänsä ihan mukava kulkine, mutta eipä siitäkään maavara ole kuin 17 cm ja lastin kanssa tietty vähemmän. Velipojalla on tuo etuvetona ja on sinänsä ollut tyytyväinen, mutta range on tosiaan reissukäytössä suoraan sanottuna surkea. Kesärange 300-400 km ja talvella voi ottaa melkein puolet pois. Lataa toki ihan ripeästi ja jos ei pidempää matkaa koko ajan taita niin kyllähän tuolla ihan hyvin pärjää.
Joo no tuo maavara on ihan ok, reissukäyttö se vähän mietityttää. Ei lasten kanssa nyt käytännössä koskaan yli 300km siivuja vedetä, vähintään vessatauko tulee jo siinä. Kuvittelisin että vois riittää jos latailee 3h välein. Siinä sen ehkä 250km just kerkee ajamaan kotimaan teillä. Päivittäiset työajotkin näyttäis menevän kaikki tuolla heittämällä.
Mites bemun iX1?

Noita saa näköjään kanssa n. 40ke.
Vaimo ei jostain syystä tykkää bemareista, vaikka meillä yksi i-bemmi jo on. Noh ei mahdoton silti.
Onko Bz4x suljettu pois? Jos ei tee paljoa reissuja niin tuo on varmaan aika kova hintalaatusuhteeltaan normipörräilyyn koska ihmiset ei osta noita sen pikalatausnopeuden takia.

Tojot ei kyllä varsinkaan tuon matkakäytön takia sovellu. Tän auton pitäis olla vähän pidemmille matkoille, meillä on yks pikkusähkövatkain lähiajeluun.
 
Viimeksi muokattu:
Itekin kattonu 40ke/2v luokassa nelikko sähköautoa, kyllä se varmaan XC40 tulee olemaan. Muita kandidaatteja oli esim. Enyaq, Ioniq5/EV6, EQC. Autossa saisi olla maavaraa ja nelikko, koska tulee ajettua tosi huonoja ja auraamattomia teitä aika useinkin (esim. pihasta lähtiessä).

- ID-sarja tipahtaa pois esim. ratin takia.
- Teslat ei kiinnosta ajotuntuman ja monen muun ärsyttävyyden/puutteen takia
- EQC näytti hyvältä, kunnes tarkistin maavaran, 14cm ja lastattuna alle 10cm. Kaupunkilaiselle varmaan hyvä. Bonuksena vanhanaikaisuus eli olis kytkimiä lähes kaikelle, ei tarvi niin paljoa näpelöidä kosketusnäyttöä.
- Ioniqista puuttuu takapyyhin ja sitä tarvitaan siinä kommenttien mukaan. Noh nää on kyllä halpoja, pitää pohtia. ICCU ja täristävä alusta mietityttää myös.
- EV6 on potentiaalinen, mutta siinäkin on maavara vähän siinä ja siinä, käyttöliittymä kans hieman kysymysmerkki. Takapyyhkimen puute ei kuulemma tässä haittaa. Varusteita olis riittävästi.
- Enyaqissa olis maavara ja varusteet kunnossa, mutta onkohan turhan iso. Lisäksi se OPD puuttuu, voi olla killeri tälle. Pitää koeajaa.
- XC40 Twin Pro/Ultimate kaikki auto-ominaisuudet olis kunnossa, range vähän kysymysmerkki.

Noh jatkais vatvomista loppuvuoden ja jos alkuvuodesta laittais ostohousuja jalkaan.
Riippuu ihan käytöstä annanko suositusta, mutta Audi E-tron 55 hinnat ovat tosi maahan lyötyjä.

Itsellä se on vkloppu mökkimatkavatkaimena ja siinä erittäin mukava. Läskihän se on ja kulutus sen mukaista, mutta talvikelilläkin pääsee 300km maantietä ilman kompromisseja. Itselläni matka suuntaansa on 250km ja vuoden viikonloput on tuolla rallateltu. Viimeinen kolmannes on sen verran huonoa tietä että puolet vuodesta ilma-alusta ja neliveto ovat perusteltuja.

Etenemiskyky huonolla kelillä ja jopa auraamattomalla tiellä on maastoautomaista luokkaa. Maavara ilmajousitus yläasennossa 248mm.
 
Riippuu ihan käytöstä annanko suositusta, mutta Audi E-tron 55 hinnat ovat tosi maahan lyötyjä.

Itsellä se on vkloppu mökkimatkavatkaimena ja siinä erittäin mukava. Läskihän se on ja kulutus sen mukaista, mutta talvikelilläkin pääsee 300km maantietä ilman kompromisseja. Itselläni matka suuntaansa on 250km ja vuoden viikonloput on tuolla rallateltu. Viimeinen kolmannes on sen verran huonoa tietä että puolet vuodesta ilma-alusta ja neliveto ovat perusteltuja.

Etenemiskyky huonolla kelillä ja jopa auraamattomalla tiellä on maastoautomaista luokkaa. Maavara ilmajousitus yläasennossa 248mm.
Paljon tuollainen imee kWh/100km motarilla?
 
Itsellä sähkäripohdinnat jatkuu ja jatkuu... Aloin tuossa taas kerran korkotarjouksen ja hintapudotuksen houkuttelemana pohtimaan, että pystyisiköhän tuon Solterran rangen kanssa kuitenkin elämään, kun muuten siinä on about kaikki varsin hyvin kohdillaan, mutta sitten törmäsin tietoon, että huoltoväli on 15 tkm tai 1v, eli meidän kilsoilla pitäisi aikalailla kahdesti vuodessa käyttää sähköautoa valohoidossa. Ilmeisesti Tohon Burzumissa nuo huollot on vielä varsin tyyriitäkin.

Tuo oli kyllä viimeinen naula arkkuun omissa Solterran mietinnöissä...
 
Itsellä sähkäripohdinnat jatkuu ja jatkuu... Aloin tuossa taas kerran korkotarjouksen ja hintapudotuksen houkuttelemana pohtimaan, että pystyisiköhän tuon Solterran rangen kanssa kuitenkin elämään, kun muuten siinä on about kaikki varsin hyvin kohdillaan, mutta sitten törmäsin tietoon, että huoltoväli on 15 tkm tai 1v, eli meidän kilsoilla pitäisi aikalailla kahdesti vuodessa käyttää sähköautoa valohoidossa. Ilmeisesti Tohon Burzumissa nuo huollot on vielä varsin tyyriitäkin.

Tuo oli kyllä viimeinen naula arkkuun omissa Solterran mietinnöissä...
Kyllähä sie oot sen auton jo kauaa tienny. ;)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 299
Viestejä
4 534 310
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom