Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko kuljettajan vireysvalvontakin nyt pakollinen uusissa autoissa? Taas yksi hiton ärsyttävä piipittäjä kaista- ja nopeusvahtien ym. lisäksi.

Vuodenajasta johtuen ei tullut kokeiltua miten tuo piipittää jos on aurinkolasit päässä..

Into uuteen (sähkö)autoon on vähäinen ennen kuin näistä luovutaan.
Vireysvahdit on tärkeitä, näiden toimivuuden arviointi auto testeissä tärkeää, niin asiakkaat voi tehdä valintoja lompakolla.

Oma pinna välillä niin kireällä (liikenteessä) ettei yhtään ylimääräisiä piipityksiä jaksaisi..
Ajokunto, mieliala-ajokunto vahti voisi olla seuraava isoa turvavaruste. :-)
 
No eipä tuo Teslakaan ole muuttunut pahemmin , ainakin tälläsen henkilön näkökulmasta joka Teskaa ei omista. Joten siinä mielessä puntit ihan tasan perinnevalmistajien kanssa

M3 on edelleen ihan sama auto kuin julkaisussa. S:llä sama juttu. Ei kovinkaan houkuttelevaa, eikä saa kiinnostusta heräämään.


Mutkia suoriksi vetäen, Auto on uusi ja parempi kun se näyttää riittävän erinlaiselta verrattuna vanhaan :)
Tämä. Vaikka en mielellään ostakaan uutta autoa mutta ostaessani vähän käytetyn, haluaisin ostaa vähän käytetyn 'uuden' auton. Täyssähköautoissa tilanne on se, että markkinoilla ei etenkään nelikoita ole ns. uutta länsiautoa tarjolla. Niin VAGit( ehkä Cupraa lukuunottamatta) kuin saksalaisetkin ovat kaikki jo muuttumattomia ominaisuuksiltaan tai ulkonäöltään useamman vuoden takaa( Bemmu vähän nuorempi). Muissa sähköautoissa tilanne ei ole paljoa parempi.
Takaraivossa jostain syystä järjettömyyden ääni haluaa, että seuraava pihaan tuleva auto näyttää kaikille siltä, että se on uusinta vuosimallia.

Tilannehan muuttuu pakotettuna ensi vuoden aikana ja tarjolle tulee niin pököttiä kuin Kiaa nelikkona 'tuoreella' kuosilla.
 
Tai sitten vaan muuttaa omaa asennetta liikenteessä. Mikäs siinä kun on uusi sähköauto alla, joka niin vaivattomasti ja eleettömästi menee liikenteen mukana niin hymyssä suin voi rauhallisesti ajella. Ja jos nyt kesäpäivänä sattuu kevyenliikenteenväylällä olemaan edustava daami lyhyessä kesämekossa ja auto muistuttaa liian pitkään viipyvästä katseesta niin siinäkin voi vain naureskella, että toden totta, liikennettähän tässä on syytä seurata. Ja samalla päivitellä, että huhhuh mitkä sääret. Tämä toki kannattaa suorittaa äänettömästi jos puoliso sattuu istumaan vieressä, koska silloin tämä autossa vallitseva rauhallinen zen saattaa särkyä.
No, tottahan tuo on( toisaalta yli 30 vuoden yhteiselon jälkeen vaimo saattaa jo tietää, että välillä katse harhailee kesämekkolaisiin ihan huomaamattakin) mutta kyllä minun mielestä EV3:n kohdalla mennään jo yli tuon kanssa jos ei saa mittaristoa katsoa useampaa sekuntia putkeen ilman varoitusta( olisi edes kuormariippuvainen varoitus mutta tyhjällä motarilla...). Koeajolenkillä se piippasi jatkuvaan kun samalla katsoin sivupeileihin, takanäkymäpeiliin, 'keskinäyttöön' tai mittariston kulutustietoja.
Ja ioniq 6:ssa taas piippaili nopeudenylitysilmoitin kuin flipperin erikoisefektit( tähän on tullut softapäivitys ja mute-näppäintä pitkään painamalla ennen lähtöä kyseisen hälytyksen saa pois). Ja niin kauan kun ei mennä Outlanderin( vm19) piipitystiheyteen niin asiat ovat paremmin kuin hyvin. Silti vm 21 autosta on jopa vaikeaa luopua kun se ei vielä piippaile edes silloin kun pitäisi
 
Kyllä itsellä ainakin on hieman korkeampi kynnys ottaa "sama" auto tilalle vaikka auto sisuksiltaan parantunut. Tulee liikaa mieleen puhelimien päivittely nykyään kun asetuksien säädön jälkeen tajuaa, että ei se luuri ole käytännössä yhtään erilainen kuin vanha vaikka siinä on parempi prossu, näyttö ja kamera. Varmaan osittain tuonkin takia on jokainen auto tähän mennessä ollut eri merkkinen. Pidän kyllä enemmän perinteisestä julkaisusyklistä vs esim Teslan tapa. Riippumatta siitä onko auto sisältä päiväittynyt niin se ulkokuori alkaa tuntua vanhentuneelta. Ostajan näkökulma on myös huonompi kuin osat muuttuvat lennosta niin voi saada vaikka yllättäen mallin josta puuttuu esim parkkitutkat.
 
Kyllä itsellä ainakin on hieman korkeampi kynnys ottaa "sama" auto tilalle vaikka auto sisuksiltaan parantunut. Tulee liikaa mieleen puhelimien päivittely nykyään kun asetuksien säädön jälkeen tajuaa, että ei se luuri ole käytännössä yhtään erilainen kuin vanha vaikka siinä on parempi prossu, näyttö ja kamera. Varmaan osittain tuonkin takia on jokainen auto tähän mennessä ollut eri merkkinen. Pidän kyllä enemmän perinteisestä julkaisusyklistä vs esim Teslan tapa. Riippumatta siitä onko auto sisältä päiväittynyt niin se ulkokuori alkaa tuntua vanhentuneelta. Ostajan näkökulma on myös huonompi kuin osat muuttuvat lennosta niin voi saada vaikka yllättäen mallin josta puuttuu esim parkkitutkat.
Parkkitutkat kyllä lähti vähän ikävästi kesken kaiken ja korvaavaa ominaisuutta saatiin odottaa pitkään. Nythän tuo HiFi parkkiavustin on ihan OK ja luottaahan Tesla tuohon itsekkin kun tuonut Summonin ja Autoparkin takaisin.

Tuohon Teslan malli on pääpiirteittän hyvä että autoja kehitetään jatkuvasti. Vai olisiko mm. Ryzen, HW4, 16V litium akku saanut tulla vasta ensivuoden Juniper Y:hyn?
 
Mikään noista ei vaikuta käytettävyyteen merkittävästi mitenkään. Se, että pellin alla vaihtuu rautaa on ihan jees, mutta eivät noi ole muuttaneet autoilussa yhtään mitään.

Sinänsä ei jatkuvaa säätämistä vastaan itsellä mitään ole, siinähän muuttelevat ja päivittävät (sitähän jotkut haluavat pesukoneelta tai vaikka jääkaapiltakin). Mutta onhan esim. tuo automaattiparkkeeraus edelleen vaihtelevasti toimiva ja toimii ilman viivoja lähinnä tuurilla. Viivojen kanssa toimii suht hyvin, mitä nyt ei suostu etuperin parkkeeraamaan.

HW eri versioiden hehkuttaminen joka versiolla myös vähän hymyilyttää, kun eivät ole tarkoittaneet toimivuuden osalta mitään lisää. Ehkä joku päivä...
 
Mikään noista ei vaikuta käytettävyyteen merkittävästi mitenkään. Se, että pellin alla vaihtuu rautaa on ihan jees, mutta eivät noi ole muuttaneet autoilussa yhtään mitään.

Sinänsä ei jatkuvaa säätämistä vastaan itsellä mitään ole, siinähän muuttelevat ja päivittävät (sitähän jotkut haluavat pesukoneelta tai vaikka jääkaapiltakin). Mutta onhan esim. tuo automaattiparkkeeraus edelleen vaihtelevasti toimiva ja toimii ilman viivoja lähinnä tuurilla. Viivojen kanssa toimii suht hyvin, mitä nyt ei suostu etuperin parkkeeraamaan.

HW eri versioiden hehkuttaminen joka versiolla myös vähän hymyilyttää, kun eivät ole tarkoittaneet toimivuuden osalta mitään lisää. Ehkä joku päivä...
Kyllä tuolla Intel Atom -> AMD Ryzen päivityksellä oli käytettävyyteen parannusta. HW4 toi paremmat kamerat, joten mukavampi katelle parempilaatusta kuvaa.
 
Nyt kun auton vaihto alkaa olla edessä niin täyssähkö alkaisi olla ykkösvaihtoehto. Mersun EQB:tä hieman harkinnut, onkohan noista mitään ihmeempää kuulunut. Passat id7 gtx farkku vois kiinnostaa kans. Onkos waginat sähkövatkaimina tolkkuja autoja (polttomoottorisiin waginoihin en koske) vai ovatko onnistuneet nekin kusemaan (hipaisunäppäimet tiedossa). Bemun i5 farkkukin tieten ois aika bueno mutta hinta karkaa xdrivella liian kauas ( sama pätee audi a6 quatro).
 
EQB ainakin takaoven karmit ja ikkunat falskas motarilla ihan perkeleesti, jos ois satanu niin varmaan ois tullu vedet takapenkille + muutenki melua/suhinoita liikaa muka-Mersuksi.. Lisäks kulutus todella kova kesäkelissäkin ja range surkee suhteessa varsinki hintalappuseen kunnon varusteilla. Ei jatkoon. Saatto toki ko. yksilössä olla vikaa mut onhan noita vähän käytettynä yllättävän paljo myynnissä varmaan syystä... Olen vallan tyytyväinen / heinäkuus tuli alle uusi ev6 awd gt-line pp kattoluukulla ja tummilla nahoilla.
 
Nyt kun auton vaihto alkaa olla edessä niin täyssähkö alkaisi olla ykkösvaihtoehto. Mersun EQB:tä hieman harkinnut, onkohan noista mitään ihmeempää kuulunut. Passat id7 gtx farkku vois kiinnostaa kans. Onkos waginat sähkövatkaimina tolkkuja autoja (polttomoottorisiin waginoihin en koske) vai ovatko onnistuneet nekin kusemaan (hipaisunäppäimet tiedossa). Bemun i5 farkkukin tieten ois aika bueno mutta hinta karkaa xdrivella liian kauas ( sama pätee audi a6 quatro).
Bemun iX lähtee i5:sta halvemmalla. iX40 saa reilusti alle 80te kaksilla renkailla Fully Chargedina. Kannattaa käydä koeajolla (tai sitten ei, kun EQB tai id7 ei tunnu miltään ton jälkeen…)
 
Bemun iX lähtee i5:sta halvemmalla. iX40 saa reilusti alle 80te kaksilla renkailla Fully Chargedina. Kannattaa käydä koeajolla (tai sitten ei, kun EQB tai id7 ei tunnu miltään ton jälkeen…)

Koeajoitko pienempää iX1:tä? Millainen se oli tuohon nähden?
 
Koeajoitko pienempää iX1:tä? Millainen se oli tuohon nähden?
Aivan eri auto. Mulla ollut iX2 Fully Charged kesäkuusta alla ja vaihtuu nyt iX40 kahden viikon päästä. 17tkm ajettu tuolla nykyisellä.

Siis hyvä auto tuollainen iX1/iX2 on, mutta iX on aivan eri planeetalta. Noissa pienemmissäkin kyllä hinnat tulleet alas. Mun iX2 oli reilu 70te, mutta nyt noita saa 6-7te halvemmalla.
 
Ja mulla oli edellisenä autona X3 30e Msport. Toi iX2 on aika lähellä sitä. Ehkä puoli napsua alaspäin sisätiloissa, mutta taas tavaratilassa voittaa. Laatufiilis on kyllä noissa iX1/2 noussut edellisestä sukupolvesta huimasti (huollon sijaisautona ajanut). Ei siis tuntunut siirtymiseltä alaspäin X3 —> iX2. Vaan iX on kaksi napsua ylöspäin tosta. Kaikilla mittareilla.
 
iX on aivan huikean hyvä auto oikeastaan kaikilla mittareilla. iX40 range tosin ei kovinkaan kummoinen että jos pinkka riittää niin ix50 jo ihan toista maata.
Jos tilat riittää ni vaikka tyyliin kaikki sähköautot tullut koeajettua niin i4 tuntuisi olevan hinta/laatu paras mitä markkinoilla on, erittäin ahdas takaalta se kyllä on.
 
iX on aivan huikean hyvä auto oikeastaan kaikilla mittareilla. iX40 range tosin ei kovinkaan kummoinen että jos pinkka riittää niin ix50 jo ihan toista maata.
Jos tilat riittää ni vaikka tyyliin kaikki sähköautot tullut koeajettua niin i4 tuntuisi olevan hinta/laatu paras mitä markkinoilla on, erittäin ahdas takaalta se kyllä on.
i4M50 oli päivän koeajossa ja iX40 seuraavan. Onhan toi i4 myös hieno, mutta ei sytyttänyt mua. Matala ja ahdas.. Kulkua liikaakin :)

Ajoin myös Polestar 4 ja 3. P3 meni hinnassa vähän pitkäksi, vaikka hieno auto onkin. P4 taas oli tosi buginen käyttis ja takalasin puute mietityttää.

Ajoin myös iX50, mutta 25te hintaero vastaavaan iX40. En pystynyt itselleni perustelemaan hintaeroa. Mulle tulee kuitenkin ilma-alusta tohon ja se on suht harvinainen noissa iX40 (myös iX50) ja se nostaa ajettavuudeen ja mukavuuden vielä uudelle tasolle. Omat ajot 99% alle 200km päivässä. Mökillekään ei ole kuin 155km. Ix40 range pitäisi olla ihan sama kuin ton mun nykyisen iX2 ja sillä kesälomareissu meni pikalaturine kanssa, ilman mitään valittamista. Muuten olen varmaan kolme kertaa heinä-joulukuu välillä käyttänyt pikalaturia (työkeikkoja, lounastauko lataukseen). Kotona lataan öisin 11kW nyt. Tulevassa iX40 22kW lataus, niin saatan laittaa vähän isommat nallit ja latailla 3x20A, niin saisi vielä vähän liukkaammin ladattua.
 
iX tuntui fiilikseltään vähän pakettiautomaiselta ja muotoilu ja käyttöliittymä on vähän väkisin erikoisuutta tavoitteleva. Weirdmobile jotta X5 myisi.

Ensi vuonna kun tulee neue klasse iX3 niin noiden hinnat tulevat alas kuin kivi. Sitten voisi jonkun seuraavaksi leluksi ottaakin ellei Macan ole tarpeeksi mukava.
 
iX tuntui fiilikseltään vähän pakettiautomaiselta ja muotoilu ja käyttöliittymä on vähän väkisin erikoisuutta tavoitteleva. Weirdmobile jotta X5 myisi.

Ensi vuonna kun tulee neue klasse iX3 niin noiden hinnat tulevat alas kuin kivi. Sitten voisi jonkun seuraavaksi leluksi ottaakin ellei Macan ole tarpeeksi mukava.
Hinnat on kyllä tulleet alas aika rajusti jo nyt. Varmasti Neue Klasse vähän vaikuttaa lisää, mutta iX on näillä näkymin mallistossa 2028 asti. Ovat kuitenkin eri kokoluokan autoja.
 
iX tuntui fiilikseltään vähän pakettiautomaiselta ja muotoilu ja käyttöliittymä on vähän väkisin erikoisuutta tavoitteleva. Weirdmobile jotta X5 myisi.

Ensi vuonna kun tulee neue klasse iX3 niin noiden hinnat tulevat alas kuin kivi. Sitten voisi jonkun seuraavaksi leluksi ottaakin ellei Macan ole tarpeeksi mukava.
En ole iX:ää ajanut, kun ei varsinaisesti kiinnosta ostomielessä, mutta eikös sen käyttöliittymä ole sama kuin kaikissa nyky Bemareissa? Jos siis tarkoitat sitä tietoviihdenäyttöä. Toki napit on tyylitelty puu- eikä muovipaneeliin, mutta tuo on lähinnä ulkonäköseikka.

iX3 on kuitenkin pienempi sekä muutenkin halvemman luokan auto. Eli vaikka on uusi alusta se ei välttämättä ole kaikessa parannus. Itsellä oli juuri huollon sijaisautona 225e ja se tuntui ihan rimpulalta i4 verrattuna. Sama pykälä sitten vitossarjaan hypätessä, johon iX:kin kuuluu. Tuo sarja kun ei määritä pelkkää auton kokoa, vaan myös ajettavuus ja laatuvaikutelma on hyvin vahvasti sidoksissa siihen.
 
Voisiko joku selittää (yksinkertaiselle...), mikä se tyypillinen ajatus on sijoittaa noissa saksalaisissa autoissa tankin/latauspistokkeen sijainti mahdollisimman kauaksi ajoneuvon kuljettajasta? Tuo on paskalla säällä erityisen paska, enkä oikein ymmärrä milloin se on sijaintina hyvä. Silloin se on kai saattanut olla hyvä tankin sijaintina, kun huoltoasemilla vielä palveltiin (eikä autossa tarvinnut bensahöyryjä tuon vuoksi yhtä paljon haistella?), mutta sähköautossa hyöty on sitten taas missä?
 
Voisiko joku selittää (yksinkertaiselle...), mikä se tyypillinen ajatus on sijoittaa noissa saksalaisissa autoissa tankin/latauspistokkeen sijainti mahdollisimman kauaksi ajoneuvon kuljettajasta? Tuo on paskalla säällä erityisen paska, enkä oikein ymmärrä milloin se on sijaintina hyvä. Silloin se on kai saattanut olla hyvä tankin sijaintina, kun huoltoasemilla vielä palveltiin (eikä autossa tarvinnut bensahöyryjä tuon vuoksi yhtä paljon haistella?), mutta sähköautossa hyöty on sitten taas missä?
Siis meinaat, että miksi persposkella pelkääjän puolella? Kadunvarteen kun ajat ja laitat lataukseen, niin on "oikealla" puolella? Mahtaakohan tuohon mitään erityistä syytä olla nykypäivänä. Vakiintuneena tapana parempi tietysti merkille pitää samalla puolella kuin ennenkin vaikka käyttötarkoitus on vaihtunut. Mutta onhan noissa jossain molemmillakin puolin töpselit.
 
Voisiko joku selittää (yksinkertaiselle...), mikä se tyypillinen ajatus on sijoittaa noissa saksalaisissa autoissa tankin/latauspistokkeen sijainti mahdollisimman kauaksi ajoneuvon kuljettajasta? Tuo on paskalla säällä erityisen paska, enkä oikein ymmärrä milloin se on sijaintina hyvä. Silloin se on kai saattanut olla hyvä tankin sijaintina, kun huoltoasemilla vielä palveltiin (eikä autossa tarvinnut bensahöyryjä tuon vuoksi yhtä paljon haistella?), mutta sähköautossa hyöty on sitten taas missä?
Tästä on täällä väännetty kovastikkin...
 
iX3 on kuitenkin pienempi sekä muutenkin halvemman luokan auto. Eli vaikka on uusi alusta se ei välttämättä ole kaikessa parannus. Itsellä oli juuri huollon sijaisautona 225e ja se tuntui ihan rimpulalta i4 verrattuna. Sama pykälä sitten vitossarjaan hypätessä, johon iX:kin kuuluu. Tuo sarja kun ei määritä pelkkää auton kokoa, vaan myös ajettavuus ja laatuvaikutelma on hyvin vahvasti sidoksissa siihen.

Nyt verrattaneen tulevaan neue klasse iX3een, eikä nykyiseen joka taitaa EQCn tyyliin olevan vedetty pois aktiivisesta myynnistä. Toisin kuin vaikka Audi, baijerilaisissa ei tunnu olevan halpuutus prio 1, joten odotukset uuden kolmos-äksän suhteen on kovat. Moni muu tuntuu halpuuttavan, mutta BMW ei niin pahasti.

Harmi kun iX -diilit eivät näy virallisissa hinnastoissa. Nuo korkoalet tai muuten isommat alet kun ei lämmitä niitä, ketkä joutuvat pelaamaan verotusarvojuttujen kanssa.
 
Nyt kun auton vaihto alkaa olla edessä niin täyssähkö alkaisi olla ykkösvaihtoehto. Mersun EQB:tä hieman harkinnut, onkohan noista mitään ihmeempää kuulunut. Passat id7 gtx farkku vois kiinnostaa kans. Onkos waginat sähkövatkaimina tolkkuja autoja (polttomoottorisiin waginoihin en koske) vai ovatko onnistuneet nekin kusemaan (hipaisunäppäimet tiedossa). Bemun i5 farkkukin tieten ois aika bueno mutta hinta karkaa xdrivella liian kauas ( sama pätee audi a6 quatro).
EQB ollut keväästä asti (~13tkm takana) ensimmäisenä sähköautona ja tähän oltu kyllä erittäin tyytyväisiä.
300 AMG line melkein kaikilla varusteilla, eikä oikein mitään osaa kaivata lisää.

Auto on hyvä ajaa, alusta on mukava, mutta jämpti.
Mitään suhinoita tai veden valumisia sisään ei ole kuulunut eikä näkynyt, vaan hiljaista ja laadukasta on ollut meno.

Kävin koeajamassa Model Y:n ja Q4 e-tronin ennen tätä, ja heti sisään istuessa tiesin melkeinpä että tähän päädyn. Hieno ja tilava sisältä ja kaikki tarpeellinen löytyy fyysisistä napeista.

Ehkä ainoina miinuksina tähän asti on ollut se, että Android autoa käytettäessä näyttö on jostain hölmöstä syystä hieman pienemmällä pinta-alalla kuin voisi. Tämä on kai uusimpaan vuosimalliin muutettu. Lisäksi takakontin kauppakassikoukut ovat jotenkin onnistuttu tekemään surkeiksi :)

Kulutuksesta - mielestäni kesällä meni ihan kelvollisilla arvoilla, 80km/h rajoituksilla työmatkaa tehtäessä itselläni yleisesti ottaen 15-16kWh/100km, vaimo ajeli välillä jopa noin 13kWh/100 tuntumassa.
Nyt toki kylmemmällä kelillä kulutus nousee, mutta ei mielestäni mitenkään poikkeuksellisen kovaksi siltikään. Akustohan tässä on 66kWh, joten mitään älyttömiä matkoja sillä ei taiteta yhteen soittoon, mutta oman käyttötarpeen mukaan voi olla hyvinkin passeli.

Bonuksena MB:n app on mielestäni tosi jees ja auto lämpeää nopeasti pakkasilla nappia painamalla.

Vähän käytettynähän näitä on tuotu paljon Saksasta ja hinnasta on sulanut uusien Suomi-autojen hintoihin nähden niin paljon, että alkavat olemaan aika houkuttelevia.

Itseltäni ainakin suositus käydä katsomassa ja kokeilemassa, ei ole tosiaan hankinta harmittanut :)
 
Pientä seikkailua tämä sähköautoilu edelleen pohjoisessa Suomessa.
Pohjoisesta eilen tulossa Oulua kohti Nissan Ariyalla. Tarkoitus oli ladata Kuusamossa, mutta melkopika-laturit olivat varattuina. No kaupassa käynnin aikana muutama prosentti AC-laturilla mehua akkuun, latasi sentään 21kw:n teholla. Kuusamosta liikenteeseen, akunvaraus 41%. Ajotietokone arveli, että toimintamatkaa jäljellä 139m ja Pudasjärvelle ionityn laturille 130km. Navigaattori tosin ilmoitti, että akunvaraus ei riitä Pudasjärvelle asti. Pakkasta ~-15 astetta.
Noh pääsihän sitä, mutta hieman jo jännitti. 10km ennen Pudasjärven ajotietokone heitti toimintamatkan viivoille, kun akunvarausta 5% jäljellä. Varoitti myös, että jos auton sammuttaa niin sitä ei saa enää käyntiin ennen latausta. 3% oli varausta jäljellä, kun pääsi laturille. Auton maksimitehoista oli tuolloin käytettävissä enää 30%. ~Melko kylmä oli akku myös, sillä aloitti latauksen 55kw:n teholla ja nousi siitä reiluun 80kw:n.
Hieman mustaa aluetta laturien suhteen Oulu-kuusamo väli. 130km on kuitenkin talvikelissä kohtuu pitkä matka ilman laturia ja ennakkosuunnittelua vaatii matkanteko.
 
Vaimo haluaisi autolla Lappiin, hänellä on myös range-kammo, eli rupeaa stressaamaan kun alle 20 pinnaa akkua. Taidan näyttää tuon yo. tekstin niin ei tarvii lähteä :lol:
 
Kuusamon Prisman kaikki 11 latauspaikkaa oli täynnä ja Kuusamon muut pikalatauspaikat myös? Ja liikkeelle oli pakko lähteä heti vaikka range selkeästikin oli jo lähtiessä riskirajoilla?

Toki tuolla suunnalla on vähemmän latureita, mutta eikö se matkanvarren laturitilanne nyt sitten pitäisi ottaa huomioon lähtöpisteessä ja ladata varmasti riittävästi ennenkuin matkaa jatkaa eteenpäin.
 
Kuusamon Prisman kaikki 11 latauspaikkaa oli täynnä ja Kuusamon muut pikalatauspaikat myös? Ja liikkeelle oli pakko lähteä heti vaikka range selkeästikin oli jo lähtiessä riskirajoilla?

Toki tuolla suunnalla on vähemmän latureita, mutta eikö se matkanvarren laturitilanne nyt sitten pitäisi ottaa huomioon lähtöpisteessä ja ladata varmasti riittävästi ennenkuin matkaa jatkaa eteenpäin.
Tottakai eli ennakkosuunnittelua vaatii. Nyt tuli lähtö tien päälle ex-tempore, jolloin akku ei ollut lähtöpisteessä täyteen ladattuna ja heti hankaloitti matkantekoa.
Teslan latureilla olisi ollut tilaa, mutta pyrin pitämään lataussovellukset kohtuuden rajoissa eli tällä hetkellä käytössä virta, k-lataus, s-lataus ja Fortum charge&drive, jossa on pirusti latauspisteitä, mutta ei esim. noita Teslan latureita.
Ja pitäähän se joskus testata mihin oman auton rajat, kestääkö akun ajaa nollaan ja onko ajotietokoneen näyttämä lukema kuinka luotettava. Muistaakseni viime talven TM testissä sähköautoja hyytyi tien päälle vaikka ajotietokoneen mukaan akun varausta oli vielä jäljellä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt verrattaneen tulevaan neue klasse iX3een, eikä nykyiseen joka taitaa EQCn tyyliin olevan vedetty pois aktiivisesta myynnistä. Toisin kuin vaikka Audi, baijerilaisissa ei tunnu olevan halpuutus prio 1, joten odotukset uuden kolmos-äksän suhteen on kovat. Moni muu tuntuu halpuuttavan, mutta BMW ei niin pahasti.

Harmi kun iX -diilit eivät näy virallisissa hinnastoissa. Nuo korkoalet tai muuten isommat alet kun ei lämmitä niitä, ketkä joutuvat pelaamaan verotusarvojuttujen kanssa.
Ei kai se mikään pakko ole työsuhdeautolla ajaa? Itse olen vuoroin ajanut omalla/yksityisliisarilla/työsuhdeautolla. Aina tilanteen mukaan. Aina on ollut mahdollisuus ottaa työsuhdeauto, mutta se ei ole ollut aina järkevää.
 
Pientä seikkailua tämä sähköautoilu edelleen pohjoisessa Suomessa.
Pohjoisesta eilen tulossa Oulua kohti Nissan Ariyalla. Tarkoitus oli ladata Kuusamossa, mutta melkopika-laturit olivat varattuina. No kaupassa käynnin aikana muutama prosentti AC-laturilla mehua akkuun, latasi sentään 21kw:n teholla. Kuusamosta liikenteeseen, akunvaraus 41%. Ajotietokone arveli, että toimintamatkaa jäljellä 139m ja Pudasjärvelle ionityn laturille 130km. Navigaattori tosin ilmoitti, että akunvaraus ei riitä Pudasjärvelle asti. Pakkasta ~-15 astetta.
Noh pääsihän sitä, mutta hieman jo jännitti. 10km ennen Pudasjärven ajotietokone heitti toimintamatkan viivoille, kun akunvarausta 5% jäljellä. Varoitti myös, että jos auton sammuttaa niin sitä ei saa enää käyntiin ennen latausta. 3% oli varausta jäljellä, kun pääsi laturille. Auton maksimitehoista oli tuolloin käytettävissä enää 30%. ~Melko kylmä oli akku myös, sillä aloitti latauksen 55kw:n teholla ja nousi siitä reiluun 80kw:n.
Hieman mustaa aluetta laturien suhteen Oulu-kuusamo väli. 130km on kuitenkin talvikelissä kohtuu pitkä matka ilman laturia ja ennakkosuunnittelua vaatii matkanteko.
Ehkä opimme että pakkasella pitää 20% jättää suosilla ajotietokoneen numeroista pois. Kovilla pakkasilla sitten 30-40% koska tielle jääminen lapissa -30 asteessa ei välttämättä ole herkkua josta kaikki pitää.
 
Toisin kuin vaikka Audi, baijerilaisissa ei tunnu olevan halpuutus prio 1, joten odotukset uuden kolmos-äksän suhteen on kovat. Moni muu tuntuu halpuuttavan, mutta BMW ei niin pahasti.
No jaa riippuu mallista, uusi vitonen on aika rankasti halpuutettu, mutta ehkä (toivottavasti) se johtuu siitä että se on vielä ns. välimallia käyttövoimien suhteen.
 
Pientä seikkailua tämä sähköautoilu edelleen pohjoisessa Suomessa.
Pohjoisesta eilen tulossa Oulua kohti Nissan Ariyalla. Tarkoitus oli ladata Kuusamossa, mutta melkopika-laturit olivat varattuina. No kaupassa käynnin aikana muutama prosentti AC-laturilla mehua akkuun, latasi sentään 21kw:n teholla. Kuusamosta liikenteeseen, akunvaraus 41%. Ajotietokone arveli, että toimintamatkaa jäljellä 139m ja Pudasjärvelle ionityn laturille 130km. Navigaattori tosin ilmoitti, että akunvaraus ei riitä Pudasjärvelle asti. Pakkasta ~-15 astetta.
Noh pääsihän sitä, mutta hieman jo jännitti. 10km ennen Pudasjärven ajotietokone heitti toimintamatkan viivoille, kun akunvarausta 5% jäljellä. Varoitti myös, että jos auton sammuttaa niin sitä ei saa enää käyntiin ennen latausta. 3% oli varausta jäljellä, kun pääsi laturille. Auton maksimitehoista oli tuolloin käytettävissä enää 30%. ~Melko kylmä oli akku myös, sillä aloitti latauksen 55kw:n teholla ja nousi siitä reiluun 80kw:n.
Hieman mustaa aluetta laturien suhteen Oulu-kuusamo väli. 130km on kuitenkin talvikelissä kohtuu pitkä matka ilman laturia ja ennakkosuunnittelua vaatii matkanteko.
Pakkasella jättää sen +50km varaa jos ainoa laturi niin ei koskaan mitään ongelmia. Kotiintullessa eilen viimeksi 10km sekä 3% akkua uskaltaa ottaa hieman enemmän riskiä. En jaksanut jäädä 12km päähän
 
Sisustasta ainakin. Ja kummastakin, sekä i5 ja uusi A6 e-tron avant on lakattu käyttämästä automaattisesti nousevaa tavaraverkkoa, Bemarilla takaikkunan avaus myös jätetty pois.

Uus viitonen on kolkko vaikka sen rahalla varusteliskin. Jos G/F vertaa.
 
Ehkä opimme että pakkasella pitää 20% jättää suosilla ajotietokoneen numeroista pois. Kovilla pakkasilla sitten 30-40% koska tielle jääminen lapissa -30 asteessa ei välttämättä ole herkkua josta kaikki pitää.
Melko hyvin ajotietokone mukautuu olosuhteisiin ja päivittää rangea sen mukaan.Toki varmaan vaihtelua automallien välillä tässä. Nytkin näytti rangen melko kohdilleen, jos lähtiessä Kuusamosta rangea 139km ja 130km ajon jälkeen 3% akun varausta jäljellä.
Toki kovilla pakkasilla kannattaa jättää hieman pelivaraa, kun tosiaan saattaa kylmä tulla tienposkessa hinausautoa odotellessa.
 
Pientä seikkailua tämä sähköautoilu edelleen pohjoisessa Suomessa.
Pohjoisesta eilen tulossa Oulua kohti Nissan Ariyalla. Tarkoitus oli ladata Kuusamossa, mutta melkopika-laturit olivat varattuina. No kaupassa käynnin aikana muutama prosentti AC-laturilla mehua akkuun, latasi sentään 21kw:n teholla. Kuusamosta liikenteeseen, akunvaraus 41%.
Oliko ne Kuusamon 8x superchargeritkin varattuja?
 
i4M50 oli päivän koeajossa ja iX40 seuraavan. Onhan toi i4 myös hieno, mutta ei sytyttänyt mua. Matala ja ahdas.. Kulkua liikaakin :)

Jos pitäs i4M50 kiteyttää 2 sanalla niin ekat mikä tulee mieleen: ahdas, ylimatala (maavara täysin järjetön Suomeen). Kyllä tuntui korealaisihme EV6 hyvin avaralta ja ilmavalta tuon jälkeen. Ihme megalomaaninen keskitunneli tossa i4M50 joka leikkaa etupään jalkatilaakin kapenemaan päin ja olis vähä ku kilpa-autossa tunnelma. Ei sovi mitenkään perhekäyttöön mut pienille sinkuille varmaan ihan jees.
 
Melko hyvin ajotietokone mukautuu olosuhteisiin ja päivittää rangea sen mukaan.Toki varmaan vaihtelua automallien välillä tässä. Nytkin näytti rangen melko kohdilleen, jos lähtiessä Kuusamosta rangea 139km ja 130km ajon jälkeen 3% akun varausta jäljellä.
Toki kovilla pakkasilla kannattaa jättää hieman pelivaraa, kun tosiaan saattaa kylmä tulla tienposkessa hinausautoa odotellessa.
Kannattaa myös muistaa että ainakin osassa autoja akun esilämmitys katkeaa pienillä prosenteilla.
 
Jos muistikuvat pitävät paikkansa niin Facebookista lukenut että Korealaisissa on ollut taipumusta yhtäkkiä tiputtaa 20% yllättäen talvikelillä. Eli on voinut tippua 25%->5% yhtäkkiä ja siinä on ollut kuski pulassa.
 
Jos pitäs i4M50 kiteyttää 2 sanalla niin ekat mikä tulee mieleen: ahdas, ylimatala (maavara täysin järjetön Suomeen). Kyllä tuntui korealaisihme EV6 hyvin avaralta ja ilmavalta tuon jälkeen. Ihme megalomaaninen keskitunneli tossa i4M50 joka leikkaa etupään jalkatilaakin kapenemaan päin ja olis vähä ku kilpa-autossa tunnelma. Ei sovi mitenkään perhekäyttöön mut pienille sinkuille varmaan ihan jees.
Maavara siinä ihan riittävä. Vajaa 50tkm nyt ajettu ja kertaakaan ei ole pohja ottanut kiinni minnekään, talvella joo rohisee kun sopivien kinosten läpi ja yli ajelee mutta mitä sitten?
Ainakin itse pidän siitä että on sellainen tyköistyvä tunnelma siinä kuskin paikalla eikä sellainen transit fiilis. Ainahan bemareissa on ollu kuskinpaikka vähän sellanen potero verrattuna kilpailijoihin mikä on omaan makuun jees. Perheautoksi siitä ei joo tosiaan ole mikäli pitää kaksi 190cm istua peräkkäin, ei mahdu. Muuten soveltuu siihenki hommaan ihan vallan mainiosti.
 
Lieneekö sittenkin enemmän makuasioista ? Tai vaan siitä että uusi on erinlainen kuin on totuttu. Jonkun ajan kuluttua se on ihan jees, ja G/F vanhanaikainen.
Ei valitettavasti, mm. varusteita on huononnettu tai poistettu kokonaan: comforttipenkeistä on poistettu säätöjä ja paras hifioptio on poistunut kokonaan. Viimeistely on huonompaa esim. takakäsinojan verhoilu repsottaa ja mukitelineet avonaiset, sisävalaistus - kattovalot ja tunnelma - on huono (takapenkeillä olematon), säilytystilasta on karsittu. Kuten @Mariini sanoi niin yleisfiilis on kolkko, siinä missä ennen vitonen tuntui parhammillaan vähän pienemmältä seiskalta, niin nyt seiska on huomattavasti paremman oloinen, vaikka ei sekään ole täydellisesti edellistä parempi.

Edit: Ei se siis kokonaan vanhaa huonompi auto ole, hinnasta jos pääsee yli niin pelkkä voimalinjan päivitys hybridi- ja sähköversioissa voi olla syy vaihtaa vanhasta. Olisi vain voinut olla paljon parempikin vähän paremmalla viimeistelyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla kuskeilta nuo tiukimmat arviot tulee, vaikka oma auto on pelkkää muovia penkkejä myöden ja AP ei toimi koska lunta.
 
Teslan omistaja osaa(?) myös suhteuttaa vaateita hintaan, "it is what it is" menee Myskin viidenkuudenkympin hahlossa, mutta jos laitan yli satasen kiinni niin oletan ainakin saavani valmistajalta vastaavan tuotteen edelliseen sukupolveen nähden parannusta, en heikennystä huonommilla materiaaleilla, poistetuilla ominaisuuksilla ja karsituilla varustelistoilla.
 
Jos pitäs i4M50 kiteyttää 2 sanalla niin ekat mikä tulee mieleen: ahdas, ylimatala (maavara täysin järjetön Suomeen). Kyllä tuntui korealaisihme EV6 hyvin avaralta ja ilmavalta tuon jälkeen. Ihme megalomaaninen keskitunneli tossa i4M50 joka leikkaa etupään jalkatilaakin kapenemaan päin ja olis vähä ku kilpa-autossa tunnelma. Ei sovi mitenkään perhekäyttöön mut pienille sinkuille varmaan ihan jees.
Minä vertailemassa 2000 luvun Nissanin muovilla sisustettua EV6:sta ja BMW:tä keskenään, siinä ei muuta hyvää olekkaan kuin avaruus ja vielä lisää löytyy avaruutta kun sulkee silmänsä kaikelta muovisuudelta, voi kuvitella istuvansa jossain muussa kuin köyhien ihmisten autossa. Ihan kamalaa paskaa on myös myös "uusi", EV3 joka on ihana aikamatka 200x luvun Japanilaisiin muovikippoihin, Etolaa löytyy enemmän kuin tarpeeksi sisustasta ja kaikki rämisee.
 
Jos muistikuvat pitävät paikkansa niin Facebookista lukenut että Korealaisissa on ollut taipumusta yhtäkkiä tiputtaa 20% yllättäen talvikelillä. Eli on voinut tippua 25%->5% yhtäkkiä ja siinä on ollut kuski pulassa.
Ei kyllä kuulosta uskottavalta. Ioniq 5 ainakin akun varauksen näyttää hyvin lineaarisesti ja tarkasti. Ehkä sulla meni sekaisin muistissa akku ja kantama? Kantamahan voi reagoida nopeasti, jos kulutustaso muuttuu. Tasaisella kulutuksella Ioniq 5 on minulla arvannut loogisesti muutaman prossan sisään oikein. Ärsyttävää vaan, että navi sanoo akun loppuvan, jos lopputulos on auton mielestä alle 10 %.
 
Googlen käyttiksessä on tuo range ennustus toiminut hyvin ja sen kanssa ei ole kyllä loppunut uskallus ajaa jopa 0 % tasolle.
 
AP ei toimi koska lunta.

Mitä olen Volkkarilla talvikeleillä ajanut niin tiputtaa vakkarinkin ja kaikki turvaominaisuudet jos on vähän lunta näkyvissä, eli oliko tämä kuitenkin kehu Teslalle missä nämä jatkavat toimivina hyvinkin huonossa kelissä pl. AP? Harvoin sitä näkee tällä palstalla joten pakko ihmetellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 422
Viestejä
4 917 892
Jäsenet
79 183
Uusin jäsen
Gosse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom