Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä sitä puristeltiinkin, tuo Suomen Bassadone konsernin (Bassadone Automotive Nordic Oy) vetäjä johti myös Auto-Bonin hallitusta, joten hullarikuvio kosketti sitä täysin mitoin.Olisi tässä voitu Bassadonea vähän puristella kiveksistä kun nehän Auto-Bonin omistaa
Eipä tuossa mitään erikoista ole. Näillä keleillä kannattaa ehkä huomioda se, ettei tuo varoita loppuvasta lasinpesunesteestä.Erikoisjärjestelyllä tulossa BYD Atto 3 muutamaksi kuukaudeksi käyttöön. Tarkoitus vähän testailla sähköautoilua ennenkuin oman ostaa..onko tuosta Bydistä mitään parviäly kommentteja? Vaikka olikin ihan pätevä peli ajoltaan, niin ehken kyllä ihan omaksi ostais, mutta nythän tuosta saa vähän pidemmän koeajon.
Ei jenkeissä ole kovinkaan kummoinen kuluttajansuoja, mutta se niiden oikeuslaitossysteemi tekee tuon tyyppisistä ongelmista valtavan taloudellisen riskin. Samalla se valtavan korvauksen mahdollisuus myös kannustaa lähtemään sinne oikeuteen hyvin pienellä kynnyksellä, joten sinne oikeussaliin päätyy aivan 100varmasti jos asiaa ei korjaa välittömästi.Jenkeissä kuluttajansuoja on vielä hieman eri tasolla. Euroopassa vaihdettiin uudet akut tiettyihin autoihin, ostaiskohan ne ton oman vielä joku päivä sen lisäks takasin![]()
Kyllähän tämä hintojen karkaaminen näkyy monella muullakin merkillä. Sähkölisä on edelleen se 10 KEUR. Mutta kelpaisihan sitä tuolla ajella kummasti.Hienolta vaikuttais, mutta sieluun alkaa sattua isoakkuisen nelikon ja/tai Ässäfarkun hintalappu.
Autossa on silti helppo matkustaa pidempiäkin aikoja ja istuinosa on riittävän korkealla.
Väittäisin, että tuota 100k Audia vastaavaa BYD/NIO/jne saa kiinalaisen lähempänä 50k hintalappua kuin tuota satasta.
Helpompaa lienee vaan vetää Peltorit päähän ja kuunnella Tauskia. Ei pikku piipitykset häiritse.Saisko EU:lle tehtyä jotain kansalaisaloitetta? Vai pitääks sopulien vaan hyväksyä kaikki mitä sieltä tulee?
Vireysvahdit on tärkeitä, näiden toimivuuden arviointi auto testeissä tärkeää, niin asiakkaat voi tehdä valintoja lompakolla.Onko kuljettajan vireysvalvontakin nyt pakollinen uusissa autoissa? Taas yksi hiton ärsyttävä piipittäjä kaista- ja nopeusvahtien ym. lisäksi.
Vuodenajasta johtuen ei tullut kokeiltua miten tuo piipittää jos on aurinkolasit päässä..
Into uuteen (sähkö)autoon on vähäinen ennen kuin näistä luovutaan.
Ajokunto, mieliala-ajokunto vahti voisi olla seuraava isoa turvavaruste.Oma pinna välillä niin kireällä (liikenteessä) ettei yhtään ylimääräisiä piipityksiä jaksaisi..
Tämä. Vaikka en mielellään ostakaan uutta autoa mutta ostaessani vähän käytetyn, haluaisin ostaa vähän käytetyn 'uuden' auton. Täyssähköautoissa tilanne on se, että markkinoilla ei etenkään nelikoita ole ns. uutta länsiautoa tarjolla. Niin VAGit( ehkä Cupraa lukuunottamatta) kuin saksalaisetkin ovat kaikki jo muuttumattomia ominaisuuksiltaan tai ulkonäöltään useamman vuoden takaa( Bemmu vähän nuorempi). Muissa sähköautoissa tilanne ei ole paljoa parempi.No eipä tuo Teslakaan ole muuttunut pahemmin , ainakin tälläsen henkilön näkökulmasta joka Teskaa ei omista. Joten siinä mielessä puntit ihan tasan perinnevalmistajien kanssa
M3 on edelleen ihan sama auto kuin julkaisussa. S:llä sama juttu. Ei kovinkaan houkuttelevaa, eikä saa kiinnostusta heräämään.
Mutkia suoriksi vetäen, Auto on uusi ja parempi kun se näyttää riittävän erinlaiselta verrattuna vanhaan![]()
No, tottahan tuo on( toisaalta yli 30 vuoden yhteiselon jälkeen vaimo saattaa jo tietää, että välillä katse harhailee kesämekkolaisiin ihan huomaamattakin) mutta kyllä minun mielestä EV3:n kohdalla mennään jo yli tuon kanssa jos ei saa mittaristoa katsoa useampaa sekuntia putkeen ilman varoitusta( olisi edes kuormariippuvainen varoitus mutta tyhjällä motarilla...). Koeajolenkillä se piippasi jatkuvaan kun samalla katsoin sivupeileihin, takanäkymäpeiliin, 'keskinäyttöön' tai mittariston kulutustietoja.Tai sitten vaan muuttaa omaa asennetta liikenteessä. Mikäs siinä kun on uusi sähköauto alla, joka niin vaivattomasti ja eleettömästi menee liikenteen mukana niin hymyssä suin voi rauhallisesti ajella. Ja jos nyt kesäpäivänä sattuu kevyenliikenteenväylällä olemaan edustava daami lyhyessä kesämekossa ja auto muistuttaa liian pitkään viipyvästä katseesta niin siinäkin voi vain naureskella, että toden totta, liikennettähän tässä on syytä seurata. Ja samalla päivitellä, että huhhuh mitkä sääret. Tämä toki kannattaa suorittaa äänettömästi jos puoliso sattuu istumaan vieressä, koska silloin tämä autossa vallitseva rauhallinen zen saattaa särkyä.
Parkkitutkat kyllä lähti vähän ikävästi kesken kaiken ja korvaavaa ominaisuutta saatiin odottaa pitkään. Nythän tuo HiFi parkkiavustin on ihan OK ja luottaahan Tesla tuohon itsekkin kun tuonut Summonin ja Autoparkin takaisin.Kyllä itsellä ainakin on hieman korkeampi kynnys ottaa "sama" auto tilalle vaikka auto sisuksiltaan parantunut. Tulee liikaa mieleen puhelimien päivittely nykyään kun asetuksien säädön jälkeen tajuaa, että ei se luuri ole käytännössä yhtään erilainen kuin vanha vaikka siinä on parempi prossu, näyttö ja kamera. Varmaan osittain tuonkin takia on jokainen auto tähän mennessä ollut eri merkkinen. Pidän kyllä enemmän perinteisestä julkaisusyklistä vs esim Teslan tapa. Riippumatta siitä onko auto sisältä päiväittynyt niin se ulkokuori alkaa tuntua vanhentuneelta. Ostajan näkökulma on myös huonompi kuin osat muuttuvat lennosta niin voi saada vaikka yllättäen mallin josta puuttuu esim parkkitutkat.
Kyllä tuolla Intel Atom -> AMD Ryzen päivityksellä oli käytettävyyteen parannusta. HW4 toi paremmat kamerat, joten mukavampi katelle parempilaatusta kuvaa.Mikään noista ei vaikuta käytettävyyteen merkittävästi mitenkään. Se, että pellin alla vaihtuu rautaa on ihan jees, mutta eivät noi ole muuttaneet autoilussa yhtään mitään.
Sinänsä ei jatkuvaa säätämistä vastaan itsellä mitään ole, siinähän muuttelevat ja päivittävät (sitähän jotkut haluavat pesukoneelta tai vaikka jääkaapiltakin). Mutta onhan esim. tuo automaattiparkkeeraus edelleen vaihtelevasti toimiva ja toimii ilman viivoja lähinnä tuurilla. Viivojen kanssa toimii suht hyvin, mitä nyt ei suostu etuperin parkkeeraamaan.
HW eri versioiden hehkuttaminen joka versiolla myös vähän hymyilyttää, kun eivät ole tarkoittaneet toimivuuden osalta mitään lisää. Ehkä joku päivä...
Bemun iX lähtee i5:sta halvemmalla. iX40 saa reilusti alle 80te kaksilla renkailla Fully Chargedina. Kannattaa käydä koeajolla (tai sitten ei, kun EQB tai id7 ei tunnu miltään ton jälkeen…)Nyt kun auton vaihto alkaa olla edessä niin täyssähkö alkaisi olla ykkösvaihtoehto. Mersun EQB:tä hieman harkinnut, onkohan noista mitään ihmeempää kuulunut. Passat id7 gtx farkku vois kiinnostaa kans. Onkos waginat sähkövatkaimina tolkkuja autoja (polttomoottorisiin waginoihin en koske) vai ovatko onnistuneet nekin kusemaan (hipaisunäppäimet tiedossa). Bemun i5 farkkukin tieten ois aika bueno mutta hinta karkaa xdrivella liian kauas ( sama pätee audi a6 quatro).
Bemun iX lähtee i5:sta halvemmalla. iX40 saa reilusti alle 80te kaksilla renkailla Fully Chargedina. Kannattaa käydä koeajolla (tai sitten ei, kun EQB tai id7 ei tunnu miltään ton jälkeen…)
Aivan eri auto. Mulla ollut iX2 Fully Charged kesäkuusta alla ja vaihtuu nyt iX40 kahden viikon päästä. 17tkm ajettu tuolla nykyisellä.Koeajoitko pienempää iX1:tä? Millainen se oli tuohon nähden?
i4M50 oli päivän koeajossa ja iX40 seuraavan. Onhan toi i4 myös hieno, mutta ei sytyttänyt mua. Matala ja ahdas.. Kulkua liikaakiniX on aivan huikean hyvä auto oikeastaan kaikilla mittareilla. iX40 range tosin ei kovinkaan kummoinen että jos pinkka riittää niin ix50 jo ihan toista maata.
Jos tilat riittää ni vaikka tyyliin kaikki sähköautot tullut koeajettua niin i4 tuntuisi olevan hinta/laatu paras mitä markkinoilla on, erittäin ahdas takaalta se kyllä on.
Hinnat on kyllä tulleet alas aika rajusti jo nyt. Varmasti Neue Klasse vähän vaikuttaa lisää, mutta iX on näillä näkymin mallistossa 2028 asti. Ovat kuitenkin eri kokoluokan autoja.iX tuntui fiilikseltään vähän pakettiautomaiselta ja muotoilu ja käyttöliittymä on vähän väkisin erikoisuutta tavoitteleva. Weirdmobile jotta X5 myisi.
Ensi vuonna kun tulee neue klasse iX3 niin noiden hinnat tulevat alas kuin kivi. Sitten voisi jonkun seuraavaksi leluksi ottaakin ellei Macan ole tarpeeksi mukava.
En ole iX:ää ajanut, kun ei varsinaisesti kiinnosta ostomielessä, mutta eikös sen käyttöliittymä ole sama kuin kaikissa nyky Bemareissa? Jos siis tarkoitat sitä tietoviihdenäyttöä. Toki napit on tyylitelty puu- eikä muovipaneeliin, mutta tuo on lähinnä ulkonäköseikka.iX tuntui fiilikseltään vähän pakettiautomaiselta ja muotoilu ja käyttöliittymä on vähän väkisin erikoisuutta tavoitteleva. Weirdmobile jotta X5 myisi.
Ensi vuonna kun tulee neue klasse iX3 niin noiden hinnat tulevat alas kuin kivi. Sitten voisi jonkun seuraavaksi leluksi ottaakin ellei Macan ole tarpeeksi mukava.
Siis meinaat, että miksi persposkella pelkääjän puolella? Kadunvarteen kun ajat ja laitat lataukseen, niin on "oikealla" puolella? Mahtaakohan tuohon mitään erityistä syytä olla nykypäivänä. Vakiintuneena tapana parempi tietysti merkille pitää samalla puolella kuin ennenkin vaikka käyttötarkoitus on vaihtunut. Mutta onhan noissa jossain molemmillakin puolin töpselit.Voisiko joku selittää (yksinkertaiselle...), mikä se tyypillinen ajatus on sijoittaa noissa saksalaisissa autoissa tankin/latauspistokkeen sijainti mahdollisimman kauaksi ajoneuvon kuljettajasta? Tuo on paskalla säällä erityisen paska, enkä oikein ymmärrä milloin se on sijaintina hyvä. Silloin se on kai saattanut olla hyvä tankin sijaintina, kun huoltoasemilla vielä palveltiin (eikä autossa tarvinnut bensahöyryjä tuon vuoksi yhtä paljon haistella?), mutta sähköautossa hyöty on sitten taas missä?
Tästä on täällä väännetty kovastikkin...Voisiko joku selittää (yksinkertaiselle...), mikä se tyypillinen ajatus on sijoittaa noissa saksalaisissa autoissa tankin/latauspistokkeen sijainti mahdollisimman kauaksi ajoneuvon kuljettajasta? Tuo on paskalla säällä erityisen paska, enkä oikein ymmärrä milloin se on sijaintina hyvä. Silloin se on kai saattanut olla hyvä tankin sijaintina, kun huoltoasemilla vielä palveltiin (eikä autossa tarvinnut bensahöyryjä tuon vuoksi yhtä paljon haistella?), mutta sähköautossa hyöty on sitten taas missä?
iX3 on kuitenkin pienempi sekä muutenkin halvemman luokan auto. Eli vaikka on uusi alusta se ei välttämättä ole kaikessa parannus. Itsellä oli juuri huollon sijaisautona 225e ja se tuntui ihan rimpulalta i4 verrattuna. Sama pykälä sitten vitossarjaan hypätessä, johon iX:kin kuuluu. Tuo sarja kun ei määritä pelkkää auton kokoa, vaan myös ajettavuus ja laatuvaikutelma on hyvin vahvasti sidoksissa siihen.
EQB ollut keväästä asti (~13tkm takana) ensimmäisenä sähköautona ja tähän oltu kyllä erittäin tyytyväisiä.Nyt kun auton vaihto alkaa olla edessä niin täyssähkö alkaisi olla ykkösvaihtoehto. Mersun EQB:tä hieman harkinnut, onkohan noista mitään ihmeempää kuulunut. Passat id7 gtx farkku vois kiinnostaa kans. Onkos waginat sähkövatkaimina tolkkuja autoja (polttomoottorisiin waginoihin en koske) vai ovatko onnistuneet nekin kusemaan (hipaisunäppäimet tiedossa). Bemun i5 farkkukin tieten ois aika bueno mutta hinta karkaa xdrivella liian kauas ( sama pätee audi a6 quatro).
Tottakai eli ennakkosuunnittelua vaatii. Nyt tuli lähtö tien päälle ex-tempore, jolloin akku ei ollut lähtöpisteessä täyteen ladattuna ja heti hankaloitti matkantekoa.Kuusamon Prisman kaikki 11 latauspaikkaa oli täynnä ja Kuusamon muut pikalatauspaikat myös? Ja liikkeelle oli pakko lähteä heti vaikka range selkeästikin oli jo lähtiessä riskirajoilla?
Toki tuolla suunnalla on vähemmän latureita, mutta eikö se matkanvarren laturitilanne nyt sitten pitäisi ottaa huomioon lähtöpisteessä ja ladata varmasti riittävästi ennenkuin matkaa jatkaa eteenpäin.
Vaimo haluaisi autolla Lappiin, hänellä on myös range-kammo, eli rupeaa stressaamaan kun alle 20 pinnaa akkua. Taidan näyttää tuon yo. tekstin niin ei tarvii lähteä![]()
Ei kai se mikään pakko ole työsuhdeautolla ajaa? Itse olen vuoroin ajanut omalla/yksityisliisarilla/työsuhdeautolla. Aina tilanteen mukaan. Aina on ollut mahdollisuus ottaa työsuhdeauto, mutta se ei ole ollut aina järkevää.Nyt verrattaneen tulevaan neue klasse iX3een, eikä nykyiseen joka taitaa EQCn tyyliin olevan vedetty pois aktiivisesta myynnistä. Toisin kuin vaikka Audi, baijerilaisissa ei tunnu olevan halpuutus prio 1, joten odotukset uuden kolmos-äksän suhteen on kovat. Moni muu tuntuu halpuuttavan, mutta BMW ei niin pahasti.
Harmi kun iX -diilit eivät näy virallisissa hinnastoissa. Nuo korkoalet tai muuten isommat alet kun ei lämmitä niitä, ketkä joutuvat pelaamaan verotusarvojuttujen kanssa.
Ehkä opimme että pakkasella pitää 20% jättää suosilla ajotietokoneen numeroista pois. Kovilla pakkasilla sitten 30-40% koska tielle jääminen lapissa -30 asteessa ei välttämättä ole herkkua josta kaikki pitää.Pientä seikkailua tämä sähköautoilu edelleen pohjoisessa Suomessa.
Pohjoisesta eilen tulossa Oulua kohti Nissan Ariyalla. Tarkoitus oli ladata Kuusamossa, mutta melkopika-laturit olivat varattuina. No kaupassa käynnin aikana muutama prosentti AC-laturilla mehua akkuun, latasi sentään 21kw:n teholla. Kuusamosta liikenteeseen, akunvaraus 41%. Ajotietokone arveli, että toimintamatkaa jäljellä 139m ja Pudasjärvelle ionityn laturille 130km. Navigaattori tosin ilmoitti, että akunvaraus ei riitä Pudasjärvelle asti. Pakkasta ~-15 astetta.
Noh pääsihän sitä, mutta hieman jo jännitti. 10km ennen Pudasjärven ajotietokone heitti toimintamatkan viivoille, kun akunvarausta 5% jäljellä. Varoitti myös, että jos auton sammuttaa niin sitä ei saa enää käyntiin ennen latausta. 3% oli varausta jäljellä, kun pääsi laturille. Auton maksimitehoista oli tuolloin käytettävissä enää 30%. ~Melko kylmä oli akku myös, sillä aloitti latauksen 55kw:n teholla ja nousi siitä reiluun 80kw:n.
Hieman mustaa aluetta laturien suhteen Oulu-kuusamo väli. 130km on kuitenkin talvikelissä kohtuu pitkä matka ilman laturia ja ennakkosuunnittelua vaatii matkanteko.
No jaa riippuu mallista, uusi vitonen on aika rankasti halpuutettu, mutta ehkä (toivottavasti) se johtuu siitä että se on vielä ns. välimallia käyttövoimien suhteen.Toisin kuin vaikka Audi, baijerilaisissa ei tunnu olevan halpuutus prio 1, joten odotukset uuden kolmos-äksän suhteen on kovat. Moni muu tuntuu halpuuttavan, mutta BMW ei niin pahasti.
Pakkasella jättää sen +50km varaa jos ainoa laturi niin ei koskaan mitään ongelmia. Kotiintullessa eilen viimeksi 10km sekä 3% akkua uskaltaa ottaa hieman enemmän riskiä. En jaksanut jäädä 12km päähänPientä seikkailua tämä sähköautoilu edelleen pohjoisessa Suomessa.
Pohjoisesta eilen tulossa Oulua kohti Nissan Ariyalla. Tarkoitus oli ladata Kuusamossa, mutta melkopika-laturit olivat varattuina. No kaupassa käynnin aikana muutama prosentti AC-laturilla mehua akkuun, latasi sentään 21kw:n teholla. Kuusamosta liikenteeseen, akunvaraus 41%. Ajotietokone arveli, että toimintamatkaa jäljellä 139m ja Pudasjärvelle ionityn laturille 130km. Navigaattori tosin ilmoitti, että akunvaraus ei riitä Pudasjärvelle asti. Pakkasta ~-15 astetta.
Noh pääsihän sitä, mutta hieman jo jännitti. 10km ennen Pudasjärven ajotietokone heitti toimintamatkan viivoille, kun akunvarausta 5% jäljellä. Varoitti myös, että jos auton sammuttaa niin sitä ei saa enää käyntiin ennen latausta. 3% oli varausta jäljellä, kun pääsi laturille. Auton maksimitehoista oli tuolloin käytettävissä enää 30%. ~Melko kylmä oli akku myös, sillä aloitti latauksen 55kw:n teholla ja nousi siitä reiluun 80kw:n.
Hieman mustaa aluetta laturien suhteen Oulu-kuusamo väli. 130km on kuitenkin talvikelissä kohtuu pitkä matka ilman laturia ja ennakkosuunnittelua vaatii matkanteko.
Mitä siinä on halpuutettu ?No jaa riippuu mallista, uusi vitonen on aika rankasti halpuutettu,