Yleistä keskustelua sähköautoista

Sisustasta ainakin. Ja kummastakin, sekä i5 ja uusi A6 e-tron avant on lakattu käyttämästä automaattisesti nousevaa tavaraverkkoa, Bemarilla takaikkunan avaus myös jätetty pois.

Uus viitonen on kolkko vaikka sen rahalla varusteliskin. Jos G/F vertaa.
 
Ehkä opimme että pakkasella pitää 20% jättää suosilla ajotietokoneen numeroista pois. Kovilla pakkasilla sitten 30-40% koska tielle jääminen lapissa -30 asteessa ei välttämättä ole herkkua josta kaikki pitää.
Melko hyvin ajotietokone mukautuu olosuhteisiin ja päivittää rangea sen mukaan.Toki varmaan vaihtelua automallien välillä tässä. Nytkin näytti rangen melko kohdilleen, jos lähtiessä Kuusamosta rangea 139km ja 130km ajon jälkeen 3% akun varausta jäljellä.
Toki kovilla pakkasilla kannattaa jättää hieman pelivaraa, kun tosiaan saattaa kylmä tulla tienposkessa hinausautoa odotellessa.
 
Pientä seikkailua tämä sähköautoilu edelleen pohjoisessa Suomessa.
Pohjoisesta eilen tulossa Oulua kohti Nissan Ariyalla. Tarkoitus oli ladata Kuusamossa, mutta melkopika-laturit olivat varattuina. No kaupassa käynnin aikana muutama prosentti AC-laturilla mehua akkuun, latasi sentään 21kw:n teholla. Kuusamosta liikenteeseen, akunvaraus 41%.
Oliko ne Kuusamon 8x superchargeritkin varattuja?
 
i4M50 oli päivän koeajossa ja iX40 seuraavan. Onhan toi i4 myös hieno, mutta ei sytyttänyt mua. Matala ja ahdas.. Kulkua liikaakin :)

Jos pitäs i4M50 kiteyttää 2 sanalla niin ekat mikä tulee mieleen: ahdas, ylimatala (maavara täysin järjetön Suomeen). Kyllä tuntui korealaisihme EV6 hyvin avaralta ja ilmavalta tuon jälkeen. Ihme megalomaaninen keskitunneli tossa i4M50 joka leikkaa etupään jalkatilaakin kapenemaan päin ja olis vähä ku kilpa-autossa tunnelma. Ei sovi mitenkään perhekäyttöön mut pienille sinkuille varmaan ihan jees.
 
Melko hyvin ajotietokone mukautuu olosuhteisiin ja päivittää rangea sen mukaan.Toki varmaan vaihtelua automallien välillä tässä. Nytkin näytti rangen melko kohdilleen, jos lähtiessä Kuusamosta rangea 139km ja 130km ajon jälkeen 3% akun varausta jäljellä.
Toki kovilla pakkasilla kannattaa jättää hieman pelivaraa, kun tosiaan saattaa kylmä tulla tienposkessa hinausautoa odotellessa.
Kannattaa myös muistaa että ainakin osassa autoja akun esilämmitys katkeaa pienillä prosenteilla.
 
Jos muistikuvat pitävät paikkansa niin Facebookista lukenut että Korealaisissa on ollut taipumusta yhtäkkiä tiputtaa 20% yllättäen talvikelillä. Eli on voinut tippua 25%->5% yhtäkkiä ja siinä on ollut kuski pulassa.
 
Jos pitäs i4M50 kiteyttää 2 sanalla niin ekat mikä tulee mieleen: ahdas, ylimatala (maavara täysin järjetön Suomeen). Kyllä tuntui korealaisihme EV6 hyvin avaralta ja ilmavalta tuon jälkeen. Ihme megalomaaninen keskitunneli tossa i4M50 joka leikkaa etupään jalkatilaakin kapenemaan päin ja olis vähä ku kilpa-autossa tunnelma. Ei sovi mitenkään perhekäyttöön mut pienille sinkuille varmaan ihan jees.
Maavara siinä ihan riittävä. Vajaa 50tkm nyt ajettu ja kertaakaan ei ole pohja ottanut kiinni minnekään, talvella joo rohisee kun sopivien kinosten läpi ja yli ajelee mutta mitä sitten?
Ainakin itse pidän siitä että on sellainen tyköistyvä tunnelma siinä kuskin paikalla eikä sellainen transit fiilis. Ainahan bemareissa on ollu kuskinpaikka vähän sellanen potero verrattuna kilpailijoihin mikä on omaan makuun jees. Perheautoksi siitä ei joo tosiaan ole mikäli pitää kaksi 190cm istua peräkkäin, ei mahdu. Muuten soveltuu siihenki hommaan ihan vallan mainiosti.
 
Lieneekö sittenkin enemmän makuasioista ? Tai vaan siitä että uusi on erinlainen kuin on totuttu. Jonkun ajan kuluttua se on ihan jees, ja G/F vanhanaikainen.
Ei valitettavasti, mm. varusteita on huononnettu tai poistettu kokonaan: comforttipenkeistä on poistettu säätöjä ja paras hifioptio on poistunut kokonaan. Viimeistely on huonompaa esim. takakäsinojan verhoilu repsottaa ja mukitelineet avonaiset, sisävalaistus - kattovalot ja tunnelma - on huono (takapenkeillä olematon), säilytystilasta on karsittu. Kuten @Mariini sanoi niin yleisfiilis on kolkko, siinä missä ennen vitonen tuntui parhammillaan vähän pienemmältä seiskalta, niin nyt seiska on huomattavasti paremman oloinen, vaikka ei sekään ole täydellisesti edellistä parempi.

Edit: Ei se siis kokonaan vanhaa huonompi auto ole, hinnasta jos pääsee yli niin pelkkä voimalinjan päivitys hybridi- ja sähköversioissa voi olla syy vaihtaa vanhasta. Olisi vain voinut olla paljon parempikin vähän paremmalla viimeistelyllä.
 
Viimeksi muokattu:
Teslan omistaja osaa(?) myös suhteuttaa vaateita hintaan, "it is what it is" menee Myskin viidenkuudenkympin hahlossa, mutta jos laitan yli satasen kiinni niin oletan ainakin saavani valmistajalta vastaavan tuotteen edelliseen sukupolveen nähden parannusta, en heikennystä huonommilla materiaaleilla, poistetuilla ominaisuuksilla ja karsituilla varustelistoilla.
 
Jos pitäs i4M50 kiteyttää 2 sanalla niin ekat mikä tulee mieleen: ahdas, ylimatala (maavara täysin järjetön Suomeen). Kyllä tuntui korealaisihme EV6 hyvin avaralta ja ilmavalta tuon jälkeen. Ihme megalomaaninen keskitunneli tossa i4M50 joka leikkaa etupään jalkatilaakin kapenemaan päin ja olis vähä ku kilpa-autossa tunnelma. Ei sovi mitenkään perhekäyttöön mut pienille sinkuille varmaan ihan jees.
Minä vertailemassa 2000 luvun Nissanin muovilla sisustettua EV6:sta ja BMW:tä keskenään, siinä ei muuta hyvää olekkaan kuin avaruus ja vielä lisää löytyy avaruutta kun sulkee silmänsä kaikelta muovisuudelta, voi kuvitella istuvansa jossain muussa kuin köyhien ihmisten autossa. Ihan kamalaa paskaa on myös myös "uusi", EV3 joka on ihana aikamatka 200x luvun Japanilaisiin muovikippoihin, Etolaa löytyy enemmän kuin tarpeeksi sisustasta ja kaikki rämisee.
 
Jos muistikuvat pitävät paikkansa niin Facebookista lukenut että Korealaisissa on ollut taipumusta yhtäkkiä tiputtaa 20% yllättäen talvikelillä. Eli on voinut tippua 25%->5% yhtäkkiä ja siinä on ollut kuski pulassa.
Ei kyllä kuulosta uskottavalta. Ioniq 5 ainakin akun varauksen näyttää hyvin lineaarisesti ja tarkasti. Ehkä sulla meni sekaisin muistissa akku ja kantama? Kantamahan voi reagoida nopeasti, jos kulutustaso muuttuu. Tasaisella kulutuksella Ioniq 5 on minulla arvannut loogisesti muutaman prossan sisään oikein. Ärsyttävää vaan, että navi sanoo akun loppuvan, jos lopputulos on auton mielestä alle 10 %.
 
Googlen käyttiksessä on tuo range ennustus toiminut hyvin ja sen kanssa ei ole kyllä loppunut uskallus ajaa jopa 0 % tasolle.
 
Teslan latureilla olisi ollut tilaa, mutta pyrin pitämään lataussovellukset kohtuuden rajoissa eli tällä hetkellä käytössä virta, k-lataus, s-lataus ja Fortum charge&drive, jossa on pirusti latauspisteitä, mutta ei esim. noita Teslan latureita.
Ok. Eli tilanne ei ollutkaan se ettei vapaita pikalautauspisteitä olisi ollut, mutta niitä vapaita ei haluttu käyttää. Teslalla on niin paljon latureita että kyllä kannattaa sekin äppi olla varalta asennettuna. Mitä enemmän vaihtoehtoja matkan päällä niin sen parempi.
 
Noi Teslan laturit meinaa olla kyl jokin kummajainen kun usein ne on tyhjänä ja Teslalla ajelijat latailee myös näillä muilla latureilla.
Suomalaiset on tarkan markan kansaa, kyllähän nuo Teslan laturit on ei-tesloille varsinkin kohtuu hintavia tällä hetkellä. Mielummin jonotetaan edullisempaa laturia kuin tökättäs auto heti vapaaseen kahvaan.
Uusimmat V4 Teslan superit on varustettu lähimaksupäätteellä joten äppejä ei tartte latailla vaikka saapuisikin ei-teslalla sinne.
 
Noi Teslan laturit meinaa olla kyl jokin kummajainen kun usein ne on tyhjänä ja Teslalla ajelijat latailee myös näillä muilla latureilla.
Niissä on hinnoittelu kohdallaan kun käyttöä tulee vaan silloin kun on oikeasti tarvetta. Hyvä kun voi luottaa siihen että Teslan latureilta löytyy aina tilaa.
 
Teslailijat käytti kaikki rahat autoon, lataukseen ei jäänyt senttejä.
Höpöhöpö. En ainakaan itse ymmärrä miksi minun täytyisi ladata Teslan laturilla vain sen takia, että ajelen Teslalla. Paljon mieluummin esim. tänään latasin Rechargen pöntöllä 29c hintaan kuin Akaalla hitaammalla laturilla 44c hinnalla.

Ilmeisesti VAG, bmw ja mersu kuskitkaan ei saisi ladata kuin Ionityllä.
 
Ok. Eli tilanne ei ollutkaan se ettei vapaita pikalautauspisteitä olisi ollut, mutta niitä vapaita ei haluttu käyttää. Teslalla on niin paljon latureita että kyllä kannattaa sekin äppi olla varalta asennettuna. Mitä enemmän vaihtoehtoja matkan päällä niin sen parempi.
Toivotaan, että korttimaksu/lähimaksu latausasemilla lisääntyy nopeasti niin ei tarvisi joka pöntölle olla omaa sovellusta.
Ja kalliita on Teslan lataushinnat. Toki halvempi se on ladata Teslan laturilla kuin tilata hinausauto.
 
Noi Teslan laturit meinaa olla kyl jokin kummajainen kun usein ne on tyhjänä ja Teslalla ajelijat latailee myös näillä muilla latureilla.
Täällä taas huudellaan vaikka mitä teorioita tähänkin ihmettelyyn.

Liisarifirmat eivät tarjoa suoralaskutusta Teslan latureille samaan tapaan kuin ABC, K-lataus, Virta jne. Jos ei jaksa erillistä laskua tehdä, niin Teslalla ei kannata ladata.
 
Täällä taas huudellaan vaikka mitä teorioita tähänkin ihmettelyyn.

Liisarifirmat eivät tarjoa suoralaskutusta Teslan latureille samaan tapaan kuin ABC, K-lataus, Virta jne. Jos ei jaksa erillistä laskua tehdä, niin Teslalla ei kannata ladata.

Tuo on se fakta, minkä takia Tesla-laturit kierretään kaukaa aina kun muita latureita on tarjolla.
 
Täällä taas huudellaan vaikka mitä teorioita tähänkin ihmettelyyn.

Liisarifirmat eivät tarjoa suoralaskutusta Teslan latureille samaan tapaan kuin ABC, K-lataus, Virta jne. Jos ei jaksa erillistä laskua tehdä, niin Teslalla ei kannata ladata.

Ja tämä koskee vain ja ainoastaan täysetuliisarilla ajelevia. Itse kyllä uskon, että kWh-hintalappu on se isoin ohjaava tekijä missä ladataan merkistä riippumatta. Toisena sitten kun aakkosilla tulee enemmän kokemusta rajusta kuormantasauksesta ja sitä kautta hitaasta lataus-experiencestä, aletaan katsoa muitakin vaihtoehtoja.
 
En tosiaan ymmärrä tuota logiikkaa, että jonkun merkkisillä autoilla olisi joku ihmeen velvollisuus ladata tietyillä asemilla. Eihän markkinatalous toimi ollenkaan, jos palveluntarjoajalla ei ole motivaatiota pitää hintoja kilpailukykyisinä muihin tarjoajiin verrattuna (koska taatut asiakkaat). Itse lopetin Teslan latureiden käytön kun Tesla nosti reilusti hintoja joskus vuosi sitten. Tosin nyt esim. Tampereen Ikealla Tesla-lataus ruuhka-ajan ulkopuolella maksaa 37c/kWh, niin siellä todennäköisesti tulen käymään jos muuten sopii ajosuunnitelmaan. Toki tässäkin asiassa tietenkin joustan ruuhkatilanteen mukaan, eli esim. hiihtoloma-ruuhkassa pitkällä matkalla tulisi käytettyä tarvittaessa kalliimpiakin asemia etenemissyistä.

Toinen häiritsevä asia on monessa paikassa ABC-latausasemien yleistäminen hitaiksi tuulipukukansan asemiksi. Itsellä ei ole yhtään ainutta huonoa ABC-latauskokemusta. Tosin en väkisin änkeä jollekin 6 tolpan 200kW kokonaistehon latauskentille, vaan käytän pääosin asemia joissa on asialliset kokonaistehot ja riittävästi tolppia. Eilen tuli ladattua Tiiriössä ABC:llä, jossa 26 tolppaa ja 2400kW kokonaisteho. Eipä löydy yhtä komeaa kenttää muilta tarjoajilta. Vieressä vielä parin sadan metrin päässä bonuksena Citymarketin 18 tolpan kenttä.
 
Mitä olen Volkkarilla talvikeleillä ajanut niin tiputtaa vakkarinkin ja kaikki turvaominaisuudet jos on vähän lunta näkyvissä, eli oliko tämä kuitenkin kehu Teslalle missä nämä jatkavat toimivina hyvinkin huonossa kelissä pl. AP? Harvoin sitä näkee tällä palstalla joten pakko ihmetellä.
No eikä tiputa. Tiputtaa nollakelin loskassa ja räntäsateessa jos se loska kerääntyy tutkan eteen. Aidossa talvikelissä eli lumisateessa tai -kelissä ei näin tapahdu ja viime lapin reissullakin adaptiivinen vakkari piti etäisyyden edellämenevään vaikka lumi pöllysi niin ettei sitä edellämenijää itse edes nähnyt.
 
Ja tämä koskee vain ja ainoastaan täysetuliisarilla ajelevia. Itse kyllä uskon, että kWh-hintalappu on se isoin ohjaava tekijä missä ladataan merkistä riippumatta. Toisena sitten kun aakkosilla tulee enemmän kokemusta rajusta kuormantasauksesta ja sitä kautta hitaasta lataus-experiencestä, aletaan katsoa muitakin vaihtoehtoja.
No näinhän se on. Eilen oli itsenäisyyspäivä: ollaan keskimäärin köyhiä, pihejä ja jonotetaan Tokmannin ämpäreitä.
Jos bensalitra maksaa asemalla X 1€/litra ja viereisellä 1,5€/litra niin aika moni valitsee halvemman aseman, vaikka siinä joutuisikin hieman jonottamaan.
Tai maitolitra kaupassa X 1€/litra ja viereisessä kaupassa 1,5€/litra.
Ei sähköautonlataus tee tästä isossa kuvassa poikkeusta: Hinta ohjaa latauspaikan valintaa ja lataushinta 0,35€/kWh houkuttaa ja jonotuttaa enemmän kuin 0,5€/kWh.
Toki jos on lompakossa massia ja piheys ei vaivaa niin sitten latausteho ja ruuhkattomuus on määräävä tekijä.
 
En tosiaan ymmärrä tuota logiikkaa, että jonkun merkkisillä autoilla olisi joku ihmeen velvollisuus ladata tietyillä asemilla. Eihän markkinatalous toimi ollenkaan, jos palveluntarjoajalla ei ole motivaatiota pitää hintoja kilpailukykyisinä muihin tarjoajiin verrattuna (koska taatut asiakkaat). Itse lopetin Teslan latureiden käytön kun Tesla nosti reilusti hintoja joskus vuosi sitten. Tosin nyt esim. Tampereen Ikealla Tesla-lataus ruuhka-ajan ulkopuolella maksaa 37c/kWh, niin siellä todennäköisesti tulen käymään jos muuten sopii ajosuunnitelmaan. Toki tässäkin asiassa tietenkin joustan ruuhkatilanteen mukaan, eli esim. hiihtoloma-ruuhkassa pitkällä matkalla tulisi käytettyä tarvittaessa kalliimpiakin asemia etenemissyistä.

Toinen häiritsevä asia on monessa paikassa ABC-latausasemien yleistäminen hitaiksi tuulipukukansan asemiksi. Itsellä ei ole yhtään ainutta huonoa ABC-latauskokemusta. Tosin en väkisin änkeä jollekin 6 tolpan 200kW kokonaistehon latauskentille, vaan käytän pääosin asemia joissa on asialliset kokonaistehot ja riittävästi tolppia. Eilen tuli ladattua Tiiriössä ABC:llä, jossa 26 tolppaa ja 2400kW kokonaisteho. Eipä löydy yhtä komeaa kenttää muilta tarjoajilta. Vieressä vielä parin sadan metrin päässä bonuksena Citymarketin 18 tolpan kenttä.
Samaa ihmettelen. Miksi pitäisi ladata tietyllä autolla tietyllä asemalla? Itse lataan halvimmalla asemalla, tietysti huomioiden aseman nopeuden ja sijainnin. Teslan laturi on toki Teslaa ladatessa helppo, mutta ei esim. se ABC apin näppäily nyt niin vaikeaa ole että maksaisin vaikka 5€/kerta siitä että minun ei tarvitse sitä käyttää. Ajan paljon ja lataan joka viikko julkisillakin, vaikka suurimman osan lataankin töissä ilmaiseksi, joten kalliiksi tulisi jos ei valitsisi hinnan mukaan laturia. Valitseehan ihmiset tankkaamispaikankin hinnan perusteella.

Ihan ok noi apit toimii ja vaikka tulisi lähimaksu niin varmaan käyttäisin silti appia, että niihin sitten kerääntyy datat latauksista ja hinnoista jne.

Ja ihmeellinen aina tuo perustelu, että "ostetaan kallis auto ja ei ole varaa ladata kalliilla". Ilmeisesti kalliin omakotitalon ostajatkin etsivät kalleimman mahdollisen sähkösopimuksen ja lämmittävät talonsa sähköllä koska täytyyhän siihen olla varaa kun on varaa kalliiseen taloon?

Ensi viikolla tulossa taas perus 1500km ajoa ja ajattelin hoitaa pakolliset matkalataukset ensimmäistä kertaa ikinä rechargella koska heillä on tarjous 29c/kWh. Aiemmin ei ole tullut edes mieleen noilla ladata koska hinta ollut täysin järjetön.
 
Viimeksi muokattu:
Äkkiä on tilanne muuttunut kun vielä pari vuotta sitten Teslan latausverkostoa pidettiin yhtenä tärkeimmistä Teslan myyntiargumenteista ja nyt sen voisi lopettaa kokonaan Suomessa eikä vaikuttaisi käytännössä juuri kehenkään.
Parilla muutoksella Teslan latausverkko olisi oikein passeli ja kilpailukykyinen muiden rinnalle:
  • Hinnaksi alle 40c/kWh
  • Kuukausimaksut pois myös muilta merkeiltä
Sama koskee Ionityä. Kuukausimaksut kuuseen ja järkevä kaikille tasapuolinen kWh-hinnoittelu tilalle. Aivan typerää, että satunnaislataajalta veloitetaan 59c/kWh ja vaaditaan kuukausimaksun maksamista järkeviin hintoihin pääsemiseen.

Ei ole ihme, että moni tykkää käydä ABC:llä:
  • Selkeä ja kaikille tasapuolinen hinnoittelu
  • Hyvin toimivat kotimaiset Kempowerin laturit
  • Latauskenttien koot ja tehot kasvussa
  • Laaja verkosto
  • Ei kryptisiä hinnoittelumalleja ynnä muuta vedätystä ja asiakkaita eriarvoistavaa lokeroimista
 
Teslan latureilla olisi ollut tilaa, mutta pyrin pitämään lataussovellukset kohtuuden rajoissa eli tällä hetkellä käytössä virta, k-lataus, s-lataus ja Fortum charge&drive, jossa on pirusti latauspisteitä, mutta ei esim. noita Teslan latureita.

Eli kyseessä oli kuitenkin itse aiheutettu ongelma, ei puutteet latausinfrassa. Oliko siis Karhuntassun Rechargegin täynnä? Ikinä en siinä vielä ole nähnyt ketään lataamassa. Citymarketin ja Prisman ABC on kyllä ollut täynnä monta kertaa.
 
Mitä olen Volkkarilla talvikeleillä ajanut niin tiputtaa vakkarinkin ja kaikki turvaominaisuudet jos on vähän lunta näkyvissä, eli oliko tämä kuitenkin kehu Teslalle missä nämä jatkavat toimivina hyvinkin huonossa kelissä pl. AP? Harvoin sitä näkee tällä palstalla joten pakko ihmetellä.

Itsellä oli tuossa muutaman päivän isäukkelin id.4 lainassa ja tuli heitettyä pari vähän pidempääkin reissua. Täytyy sanoa, että pääsi kyllä oikeasti yllättämään kuinka paljon sekin "haamujarutteli" keksiessään mutkia suoralle tiellä ja olemattomia nopeusrajoituksia.

Oudoin oli kun auto Lahden motaria etelää ajaessa kehä III kohdalla meni ihan sekaisin. Kuului ihmeellinen räsähdys, jonka jälkeen auto kadotti kokonaan sijaintinsa, poisti vakkarin käytöstä ja käski viemään huoltoon. Herja meni kuitenkin pois uudelleen käynnistyksen jälkeen ja kuulemma tekee lähes joka kerta tuosta ajaessa. Ilmeisesti vastaavia paikkoja on useampikin.

Lähinnä yllättävää oli, että noin "perusautossa" tutkineen ja muineen meno oli noin takkuista, kun foorumeita lukiessa saa helposti sellaisen kuvan, että Tesla on ainoa jolla tuollaisia ongelmia on.

Äkkiä on tilanne muuttunut kun vielä pari vuotta sitten Teslan latausverkostoa pidettiin yhtenä tärkeimmistä Teslan myyntiargumenteista ja nyt sen voisi lopettaa kokonaan Suomessa eikä vaikuttaisi käytännössä juuri kehenkään.

Onko Teslan latausverkosto Suomessa ollut joku erityinen myyntivaltti? Lähinnähän tuo on ollut Jenkkilässä iso juttu ja sielläkin lähinnä sen takia, että kaikki muut laturit on järjettömän epäluotettavaa paskaa ja/tai surkeita kattavuudeltaan. Suomessa taas on ollut alusta asti jokseenkin yhtä luotettavia latureita ihan yhtä kattavasti.
 
Parilla muutoksella Teslan latausverkko olisi oikein passeli ja kilpailukykyinen muiden rinnalle:
  • Hinnaksi alle 40c/kWh
  • Kuukausimaksut pois myös muilta merkeiltä
Sama koskee Ionityä. Kuukausimaksut kuuseen ja järkevä kaikille tasapuolinen kWh-hinnoittelu tilalle. Aivan typerää, että satunnaislataajalta veloitetaan 59c/kWh ja vaaditaan kuukausimaksun maksamista järkeviin hintoihin pääsemiseen.

Ei ole ihme, että moni tykkää käydä ABC:llä:
  • Selkeä ja kaikille tasapuolinen hinnoittelu
  • Hyvin toimivat kotimaiset Kempowerin laturit
  • Latauskenttien koot ja tehot kasvussa
  • Laaja verkosto
  • Ei kryptisiä hinnoittelumalleja ynnä muuta vedätystä ja asiakkaita eriarvoistavaa lokeroimista
Juuri näin. En ymmärrä näitä yli 50c/kWh hintoja. Miksi kukaan noissa lataisi kun muualta saa alle 40c/kWh. Luulisi että on parempi bisnes myydä sähköä vaikka 35c/kWh kun ei ollenkaan? Usein nuo kalliit ovat tyhjänä ja syy on ihan vaan ja ainoastaan hinta.

Kuitenkin todella kalliita investointeja nuo latausasemat ja sitten hinta laitetaan sellaiseksi, että kukaan ei koskaan käytä? Ei voi ymmärtää.

Toki nuo on hyviä niille joilla täys autoetu jossa joku muu maksaa lataukset niin sama olla vaikka 2€/kWh niin on ainakin vapaana laturit. Mutta aika pieni joukko tuokin kaikista lataajista.
 
Osa asemoi itsensä kuten IONITY, maksaville asiakkaille tarjoaa lähes aina varman pysähdyksen parhaalla teholla, ettei tarvi jäädä kolmanneksi jonottelemaan absin letkua. Teslan laturikentät rakentuu solmukohtiin ja panostaa vaivattomuuteen matkanteossa.
 
Onko Teslan latausverkosto Suomessa ollut joku erityinen myyntivaltti? Lähinnähän tuo on ollut Jenkkilässä iso juttu ja sielläkin lähinnä sen takia, että kaikki muut laturit on järjettömän epäluotettavaa paskaa ja/tai surkeita kattavuudeltaan. Suomessa taas on ollut alusta asti jokseenkin yhtä luotettavia latureita ihan yhtä kakattavasti.
Vaikea sitä on tosiaan nykytilannetta katsomalla uskoa, mutta kyllä, vielä 2021-2022 tälläkin foorumilla on sanottu useiden eri henkilöiden toimesta ja itsekin silloin pienenä etuna näin.
 
Itsellä oli tuossa muutaman päivän isäukkelin id.4 lainassa ja tuli heitettyä pari vähän pidempääkin reissua. Täytyy sanoa, että pääsi kyllä oikeasti yllättämään kuinka paljon sekin "haamujarutteli" keksiessään mutkia suoralle tiellä ja olemattomia nopeusrajoituksia.

No ota nyt se automaattinen nopeudenkontrollointi pois päältä; ei siihen voi luottaa vokkarissakaan yhtään, mutta sen voi tosiaan kytkeä pois ilman vaikutusta vakkarin tai kaista-avustimien toimintaan.

Ja siis se se ongelma itselleni Teslan autopilotissa on; pakottaa sitten kaikki päälle tai ei käytetä ollenkaan.
 
On kyllä harmi kun alkuvuodesta ionityn hinnoittelu muuttuu minuuttipohjaisesta kwh pohjaiseksi. Suht nopsaan latautuvalle autolle ollut aivan täysin ylivoimaisesti edullisin ja vielä kun laturit on hyviä ja toimintavarmoja. ennen 0,35/min jatkossa 0,32/kwh :( . Rechargella lataus tippuu näköjään samalla 0,25e/kwh mikä on mielestäni ihan sopuhinta.
Nämä siis bemarin latauskortilla.
 
Äkkiä on tilanne muuttunut kun vielä pari vuotta sitten Teslan latausverkostoa pidettiin yhtenä tärkeimmistä Teslan myyntiargumenteista ja nyt sen voisi lopettaa kokonaan Suomessa eikä vaikuttaisi käytännössä juuri kehenkään.
Kuka näin on sanonut vai liikkuuko sormet näppäimistöllä merkkiin liittyvien intohimojen perusteella?

Minusta paljon parjattu ABC on yliveto Suomen markkinoilla. Latureita on taajaan, sovellus on helppo käyttää ja kapaa riittää uudemmissa asemissa hyvin. Jos on kyytiläisiä, ABC on hyvä pysähtymispaikka, koska kaikille löytyy palveluita. Vieläpä latauksen hinta on ok.

Teslan laturit ovat helppoja käyttää ja kapaa piisaa pl. Toijalan tyyppiset vanhat asemat. Muuten ne eivät ABC-asemille pärjää. Toisaalta ei Teslan asemat minulle purkuintoa aiheuta. Hyvä, että on vaihtoehtoja.

Keskimääräiselle autoilijalle itse latauksen hinnan pitäisi olla aika vähäinen asia, jopa kaiken rahan autoonsa laittaneille Tesla-kuskeille. Esim. Tesla Y LR lataus 20 % --> 80 % häviöineen ja 10c hintaerolla on noin vitonen euroissa. Jos ajaminen olisi penneistä kiinni ja siksi mennään halvemmalla ABC:lle Teslan sijaan, niin pysähdyksellä menee kaupan tai ravintolan puolella varmasti enemmän rahaa (ja aikaa).
 
Kuka näin on sanonut vai liikkuuko sormet näppäimistöllä merkkiin liittyvien intohimojen perusteella?
Kyllä tuota mainittua argumenttia tuli vastaan Teslan ostajilta ja omistajilta, että SC verkosto parempi kuin mikään ja takaa helpon matkustamisen. Ei se Suomessa oikein ole ollut hyvä kuin vasta vuoden parin sisään. Enemmän kai siellä sanottiin kun verrattiin koko Eurooppaa vs muut.
 
Kuka näin on sanonut vai liikkuuko sormet näppäimistöllä merkkiin liittyvien intohimojen perusteella?

No voit ihan itsekin superchargerilla täältä hakea. Löytyy niin ihmisiä jotka mainitsivat sen osaksi ostoperusteitaan kuin niitäkin ketkä sanovat sen olevan niin helppo ja ylivertainen; ja silloinhan ne oli tosiaan vain teslojen käytettävissä.
 
Onko Teslan latausverkosto Suomessa ollut joku erityinen myyntivaltti? Lähinnähän tuo on ollut Jenkkilässä iso juttu ja sielläkin lähinnä sen takia, että kaikki muut laturit on järjettömän epäluotettavaa paskaa ja/tai surkeita kattavuudeltaan. Suomessa taas on ollut alusta asti jokseenkin yhtä luotettavia latureita ihan yhtä kattavasti.
Suomessa ainakin ABC oli ja kait on vieläkin edelleen naurettavan pienillä liittymillä varustettuja kenttiä. 6 kahvaa ja liittymän kapa 250kW.
 
En tosiaan ymmärrä tuota logiikkaa, että jonkun merkkisillä autoilla olisi joku ihmeen velvollisuus ladata tietyillä asemilla. Eihän markkinatalous toimi ollenkaan, jos palveluntarjoajalla ei ole motivaatiota pitää hintoja kilpailukykyisinä muihin tarjoajiin verrattuna (koska taatut asiakkaat). Itse lopetin Teslan latureiden käytön kun Tesla nosti reilusti hintoja joskus vuosi sitten. Tosin nyt esim. Tampereen Ikealla Tesla-lataus ruuhka-ajan ulkopuolella maksaa 37c/kWh, niin siellä todennäköisesti tulen käymään jos muuten sopii ajosuunnitelmaan. Toki tässäkin asiassa tietenkin joustan ruuhkatilanteen mukaan, eli esim. hiihtoloma-ruuhkassa pitkällä matkalla tulisi käytettyä tarvittaessa kalliimpiakin asemia etenemissyistä.

Toinen häiritsevä asia on monessa paikassa ABC-latausasemien yleistäminen hitaiksi tuulipukukansan asemiksi. Itsellä ei ole yhtään ainutta huonoa ABC-latauskokemusta. Tosin en väkisin änkeä jollekin 6 tolpan 200kW kokonaistehon latauskentille, vaan käytän pääosin asemia joissa on asialliset kokonaistehot ja riittävästi tolppia. Eilen tuli ladattua Tiiriössä ABC:llä, jossa 26 tolppaa ja 2400kW kokonaisteho. Eipä löydy yhtä komeaa kenttää muilta tarjoajilta. Vieressä vielä parin sadan metrin päässä bonuksena Citymarketin 18 tolpan kenttä.
Taitaa olla nuo vanhentuneet 4 letkun 150kw pöntöt mitkä on niitä todella hitaita vilkkaimmilla paikoilla kun saat peräti 24kw per auto. Noita päivittynyt viimeisen vuoden aikana kohtuu hyvin isompiin kenttiin.
 
En ole iX:ää ajanut, kun ei varsinaisesti kiinnosta ostomielessä, mutta eikös sen käyttöliittymä ole sama kuin kaikissa nyky Bemareissa? Jos siis tarkoitat sitä tietoviihdenäyttöä. Toki napit on tyylitelty puu- eikä muovipaneeliin, mutta tuo on lähinnä ulkonäköseikka.

iX3 on kuitenkin pienempi sekä muutenkin halvemman luokan auto. Eli vaikka on uusi alusta se ei välttämättä ole kaikessa parannus. Itsellä oli juuri huollon sijaisautona 225e ja se tuntui ihan rimpulalta i4 verrattuna. Sama pykälä sitten vitossarjaan hypätessä, johon iX:kin kuuluu. Tuo sarja kun ei määritä pelkkää auton kokoa, vaan myös ajettavuus ja laatuvaikutelma on hyvin vahvasti sidoksissa siihen.
Sama se varmaan on mutta tarkoitin lähinnä tuota muotoilupuolta kristalleineen jne. Bemarien käyttöliittymä on välttävä ja muistuttaa Nokian symbiania tuhansiin eri toiminnallisuuksien jakautumisineen. Se ei ole silti ongelma, kaikkea oppii käyttämään kun oppii mikä on ollut suunnittelijan konsepti.

iX:ssä on ulkomittoihin nähden hämmästyttävän pieni tavaratila ja paremmalla suunnittelulla on mahdollista tehdä suuremmat sisätilat pienempään autoon. Itselläni tilat eivät ole kriteeristössä korkealla.

Aika paljon saisi neue klasse iX3 lisäpisteitä jos laittaisivat karmit ikkunoihin.

Q6 e-tron on ilmeinen korvaaja Q8:lle, ja odotan saman tapahtuvan baijerissa. Koska iX:lle ei ole tiedossa seuraajaa, voidaan olettaa ettei suunnittelijoita estetä ylittämässä kalliimman mallin ominaisuuksia. Tekniikka on mennyt nopeammin eteenpäin vuosissa kuin moneen vuosikymmeneen yhteensä.
 
J
No ota nyt se automaattinen nopeudenkontrollointi pois päältä; ei siihen voi luottaa vokkarissakaan yhtään, mutta sen voi tosiaan kytkeä pois ilman vaikutusta vakkarin tai kaista-avustimien toimintaan.

Ja siis se se ongelma itselleni Teslan autopilotissa on; pakottaa sitten kaikki päälle tai ei käytetä ollenkaan.
Joo, id4 kannattaa ottaa pois speed preview (en tiedä mikä suomeksi, jok.tap. nopeusrajotuksien huomiointi) ja vähän ajoreiteistä riippuen myös se toinen nopeuden ennakointi (eli navigoidessa hidastelee mutkiin ja risteyksiin), ongelmana tässä että harvakseltaan ilmottaa tietyissä paikoissa etukäteen, että on mutka tulossa ja aikoo hidastaa vauhtia.

Mitenkään yllättäen nuo ei mielestäni tule vaa ilmottaa hyvissä ajoin aikomuksistaan. Harmi kuitenkin koska toi risteyksiin hidastaminen oli iha kätevä ja sopivalla vauhdilla meni risteyksiin sekä kiihdytti niistä pois.

Mielestäni hyvät avustimet tuossa on (travel assist) eikä ne liian herkästi tipu käytöstä pois.
 
Kyllä tuota mainittua argumenttia tuli vastaan Teslan ostajilta ja omistajilta, että SC verkosto parempi kuin mikään ja takaa helpon matkustamisen. Ei se Suomessa oikein ole ollut hyvä kuin vasta vuoden parin sisään. Enemmän kai siellä sanottiin kun verrattiin koko Eurooppaa vs muut.
Varmaan ainakin niiden mielestä paras kenellä on S tai X ilmaisilla supereilla? Ja olihan nuo superit aikanaan todella hyviä ja samalla myös lähes ainoita latauspaikkoja. Ei vielä vaikka 8v sitten edes ollut mitään ABC latureita olemassakaan. Eikä tarvitse mennä kuin 5v taaksepäin niin ei silloinkaan käytännössä ollut kuin Supereita.
 
Sama se varmaan on mutta tarkoitin lähinnä tuota muotoilupuolta kristalleineen jne. Bemarien käyttöliittymä on välttävä ja muistuttaa Nokian symbiania tuhansiin eri toiminnallisuuksien jakautumisineen. Se ei ole silti ongelma, kaikkea oppii käyttämään kun oppii mikä on ollut suunnittelijan konsepti.

iX:ssä on ulkomittoihin nähden hämmästyttävän pieni tavaratila ja paremmalla suunnittelulla on mahdollista tehdä suuremmat sisätilat pienempään autoon. Itselläni tilat eivät ole kriteeristössä korkealla.

Aika paljon saisi neue klasse iX3 lisäpisteitä jos laittaisivat karmit ikkunoihin.

Q6 e-tron on ilmeinen korvaaja Q8:lle, ja odotan saman tapahtuvan baijerissa. Koska iX:lle ei ole tiedossa seuraajaa, voidaan olettaa ettei suunnittelijoita estetä ylittämässä kalliimman mallin ominaisuuksia. Tekniikka on mennyt nopeammin eteenpäin vuosissa kuin moneen vuosikymmeneen yhteensä.
No ei noi kristallit ole kaikissa, vaan tietyssä exclusive -paketissa. Eli ilmankin saa.

Kyllä iX5 on tulossa iX:n seuraajaksi/korvaajaksi (2027 kai esittely, 2028 loppuu iX:n valmistus). Eli iX5 tulee oleman iX:n kokoinen ja iX3 sitten kokoluokkaa pienempi. Eipä esim Q6 ole kovinkaan tilava ja samaan luokkaa iX3 asettunee. iX taas on valtava sisätiloiltaan. Kontti siinä kyllä pienehkö. No omaan kahden hengen käyttöön täysin riittävä.

Olen nyt 6kk iDrive 9 käyttänyt ja hyvin se toimii ja peruskäyttö on helppoa. Ja apple Carplay toimii saumattomasti sekin. Ekoissa (3/2023) asti iX:sää on vanha idrive 8.0, joka on hieman sekava kyllä. Uudemmissa on idrive 8.5 (aika vatsaava kuin 9.0, joka siis on oma haaransa, ei 8.5 seuraaja) joka on helpompi, esim. ilmastointivalikkon on paljon selkeämpi.

Mikä tekniikassa nyt on mennyt niin paljon eteenpäin? Niin että normikäytössä näkyy.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 299
Viestejä
4 534 303
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom