Yleistä keskustelua sähköautoista

Näyttäisi että Tesla alkanut menettämään latauksen nopeudessakin kuninkuuden.
Edelläkävijä on aina edelläkävijä jonkin aikaa, kunnes muut saavat kiinni. Sitten alkaa se oikea kilpailu. Honeymoon is over.

Itse kuitenkin toivon että Tesla pärjää kilpailussa mukana pitkässä juoksussa, sillä onhan se tuonut paljon hyvää ja visionääristä otetta löytyy. Mutta pelkäämpä että onnistuakseen tässä, heidän on valitettavasti otettava hieman oppia dinisaurusvalmistajista, niin tuotteiden osalta kuin toimintatavankin mukaan. Ihan saman lailla kuin dinot ovat apinoineet Teslaa.
 
Aika paljon isompaa akkua refresh MY autoon huhuillaan ja kun kerran V4 laturit tulevat ja cyberikin osaa ladata 800v latureista niin olisin aika yllättynyt jos tuolle latausnopeudelle ei tule muutosta aika nopeasti. Eri asia tietty että pärjääkö se muille 800V jo nyt käyttävälle missä suhteessa (parempi/huonompi), käyttääkö akun jakosysteemejä vai miten mahtavat toteuttaa kun ei niitä V4 latureita noin vain koko latausverkossa vanhojen tilalle lätkitä.

Porschen toteutus on se mittatikku nykypäivänä. 350kW "vain" maksiminopeus (muistaakseni), mutta tosiaan 300kW ladataan tuonne 80% asti. Maksimilatauskyky alkaa muistaakseni 21 asteisesta akusta.
 
Näyttäisi että Tesla alkanut menettämään latauksen nopeudessakin kuninkuuden.
Ei kai Tesla oo pitkään aikaan ollut kärkipäässä lataustehoissa. Hyvää on ollut akun lämmitys ja pieni energiankulutus, mutta latauskäyrä itsessään on jo pitkään ollut keskikastia.

Kyllä Tesloihin alkaa kaipaamaan parempaa akkutekniikkaa. Erityisesti itse toivoisin akkutekniikkaa, joka ei vaadi niin kovaa lämpötilaa hyviin lataustehoihin. Että lataisi hyvin jo 10-20 asteen lämmöillä, eikä siten tarvisi esilämmitellä akkua paljoa. Saa nähdä mitä uutta tulossa olevat uudet Y:n ja 3:n lfp-akut tuovat tullessaan.
 
Noniin, nyt muuton jälkeen kotilataus on vihdoinkin mahdollista. Rupesin katselemaan mitä vaihtoehtoja on yksityisleasingin puolella sähköautomarkkinoilla. Mielenkiintoisimpina on Smart #3 ja Mini Countryman. Näistä kaikki asiat huomioonottaen (kk-maksu) Smartti olisi voittamassa kilpailun.

Onkohan täällä yhtään Smartin omistajaa, joka osais kertoa millainen elämä on Smartin kanssa ja onko Brabus sen arvoista (versus Pulse)?

Ja onko kenties muita vaihtoehtoja mitä en ole edes ajatellut? Kk-maksu saisi olla maksimissaan semmoset 650€/kk ja neliveto saisi olla.
Ioniq 5 on saanut tuohon rahaan 12kk sopimuksella nelivetona ainakin puolen vuoden sisään.
 
Kyllä siellä alkaa varmaa paineet nousemaan teslan akkuosastolla kun perinteiset on ottanu etumatkan kiinni.

Vielähän tesla saa voitettua ilmoitetussa pikalataustehossa kun ottaa muutaman % piikkiteholla mutta se keskiteho on millä akku täytetään niin siinä on jo jääny jopa jälkeen.
Mielenkiintoista olisi myös tietää, kuinka paljon pikalatauksen nopeus/teho vaikuttaa akun elinikään. Näyttää autonvalmistajien välillä olevan aika isojakin eroja latausnopeudessa vaikka käytetty akkuteknologia olisi sama.Toki jos auton vaihtaa parin vuoden välein niin eipä sillä ole merkitystä.
 
Ei kai Tesla oo pitkään aikaan ollut kärkipäässä lataustehoissa. Hyvää on ollut akun lämmitys ja pieni energiankulutus, mutta latauskäyrä itsessään on jo pitkään ollut keskikastia.

Kyllä Tesloihin alkaa kaipaamaan parempaa akkutekniikkaa. Erityisesti itse toivoisin akkutekniikkaa, joka ei vaadi niin kovaa lämpötilaa hyviin lataustehoihin. Että lataisi hyvin jo 10-20 asteen lämmöillä, eikä siten tarvisi esilämmitellä akkua paljoa. Saa nähdä mitä uutta tulossa olevat uudet Y:n ja 3:n lfp-akut tuovat tullessaan.
4680 odotellessa. Eipä ole näkynyt. Eikä varmaan näykään koska CATL tekee jo parempia akkuja kuin Tesla.

Aika paljon isompaa akkua refresh MY autoon huhuillaan ja kun kerran V4 laturit tulevat ja cyberikin osaa ladata 800v latureista niin olisin aika yllättynyt jos tuolle latausnopeudelle ei tule muutosta aika nopeasti. Eri asia tietty että pärjääkö se muille 800V jo nyt käyttävälle missä suhteessa (parempi/huonompi), käyttääkö akun jakosysteemejä vai miten mahtavat toteuttaa kun ei niitä V4 latureita noin vain koko latausverkossa vanhojen tilalle lätkitä.

Porschen toteutus on se mittatikku nykypäivänä. 350kW "vain" maksiminopeus (muistaakseni), mutta tosiaan 300kW ladataan tuonne 80% asti. Maksimilatauskyky alkaa muistaakseni 21 asteisesta akusta.
CT käyttää 48V tekniikkaa joka on ollut aivan susi kun autoja hajoaa sen takia. Se on kuin joulukuusen valot. Yksi kohta pettää niin kaikki menee.
 
CT käyttää 48V tekniikkaa joka on ollut aivan susi kun autoja hajoaa sen takia. Se on kuin joulukuusen valot. Yksi kohta pettää niin kaikki menee.
Oliko tämä se joku looppi (rengas ) design jonka piti olla mullistava ja kustannuksia puolittava ?
 
C40 sai käyttää kolme kertaa huollossa. Alkoi airbag-vikavalo palamaan. Tarkentui kuskin penkin sivuturvatyynyyn. Korjaantui sitten kolmannella kerralla koko johtosarjan vaihtamisella. Tuli vaan mieleen tuosta loopista, mitä sieltä sitten olisi vaihdettu?

Eli nyt vaihdettiin johto keskusyksiköltä turvatyynyyn. Miten tuo loop sitten toimisi?
 
Erityisesti itse toivoisin akkutekniikkaa, joka ei vaadi niin kovaa lämpötilaa hyviin lataustehoihin. Että lataisi hyvin jo 10-20 asteen lämmöillä, eikä siten tarvisi esilämmitellä akkua paljoa.
Tai sitten raakasti 100 kw lämpövastus akkujen jäähdytysnesteeseen niin saa sen akun 5 minuutissa siihen 30 asteeseen. Samalla sitä vastusta voi käyttää tehokkaasti regeneroinnissa tilanteissa, joissa on enemmän energiaa tarjolla kuin akkuun pystyy laittamaan ja akku ei ole liian kuuma.
 
Tai sitten raakasti 100 kw lämpövastus akkujen jäähdytysnesteeseen niin saa sen akun 5 minuutissa siihen 30 asteeseen. Samalla sitä vastusta voi käyttää tehokkaasti regeneroinnissa tilanteissa, joissa on enemmän energiaa tarjolla kuin akkuun pystyy laittamaan ja akku ei ole liian kuuma.
Tai sitten akkukemiaa joka ei tarvitse kummoista esilämmittämistä latautuakseen kohtuullisesti. ID-sarja lämmittää akkunsa muutaman asteen plussan puolelle, ja alle 20% lataustasolta aloitettaessa lataa talvellakin 80-120kW aloitustehoilla (77kW). Täydellinen kompromissi, jossa energiaa ei tuhlata wattiakaan ylimääräiseen lämmittämiseen, mutta lataustauot pysyvät silti varsin kohtuullisina.
 


Monia muitakin Ioniq 9 videoita on.

On kyllä mielestäni hyvän näköinen setti ..

--------

Toinen aihe. Mitä mieltä Renault Megane E-tech?

Ilmeisesti hyvä tarjous nyt (varusteista ei tietoa), mut jos 33k about 60kw/h niin kai se on hyvä diili?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 475
Viestejä
4 505 967
Jäsenet
74 423
Uusin jäsen
tosaha

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom