Ja moniko (muutamaa himoaktiivia lukuunottamatta) niissä käy? Joku jääratapäivä on ihan hyvä idea, pääsee harjoittelemaan kuinka se oma proomu käyttäytyy avustimilla/ilman.
Pelkästään ilman vakuutuksia jonnekin Ahvenistolle niin ei tarvitse olla edes Plaid niin tuskanhikeä puskis tai sitten (realistisesti) ajeltais porukalla possujunaa.
Väitän, että juurikaan kukaan ei ratapäiville mene omallaan rajojaan etsimään. Liian iso riski.
Eihän siinä sinällään mitään vikaa, ettei auto kykene rata-ajoon. Aika harva auto montaa kierrosta pystyy ajamaan, mutta pääsääntöisesti auton tehoon nähden ne muut palikat sen verran suorituskykyyn mitoitetaan että perusmalleillakin sen kierroksen pari normirataa pystyy ajamaan.
Ongelma lähinnä näissä on, että jos auto on performance mallia ja sitä myydään ns. tehoautona niin soisi sillä nyt normirataa pystyä saman verran kierroksia pääsevän kuin jollain golffilla. Joku nyrre on vähän erityinen kun siellä pitää jo ratapalikkaa olla toisella tavalla kun pituutta riittää.
Onhan näistä otettu rekisterinumerot ylös ja kuvat todisteeksi tiedottaen vakuutusyhtiötä, ettei yhtäkään vaan vahingossakaan yritetä vakuutuspetoksena vakuutusyhtiön maksettavaksi?
Onhan näistä otettu rekisterinumerot ylös ja kuvat todisteeksi tiedottaen vakuutusyhtiötä, ettei yhtäkään vaan vahingossakaan yritetä vakuutuspetoksena vakuutusyhtiön maksettavaksi?
Nimimerkkisi pitäisi ilmeisesti olla "Enforcer"? Lähettäköön yhtiöt omaan kustannukseensa vakuutusetsivän puskaan kyttäämään kameran kanssa radan porteille, jos ovat noin huolissaan.
--
Jotta ei olisi pelkkää offtopicia, niin mitäs ajatuksia Renault 4 herättää? Muotoilu on retrohtavaa, mutta mielestäni aika tyylikästä, ja tilankäytön pitäisi olla hyvää. Hintojen huhutaan lähtevän 30k€ paikkeilta, mikä on kyllä aika paljon, kun akkukootkin ovat alkuun 40 ja 52 kWh. Ainakin isoakkuinen mennee hinnassa jo lähelle EV3:sta ja Elroqia, jotka taas ovat jo isompia autoja. Toisaalta antanee kotimarkkinoilla kyytiä Citroenin e-C3:lle...
Renault 4 E-Tech 100% electric tuo saman vallankumouksen sähköautoihin. Samalla sen tekniikka ja varustelu ovat tasolla, jollaista osaisi odottaa vasta luokkaa suuremmalta autolta.
Aika samannäköinen kuin Harri Salon tsekkaama c3. Aika paljon näissä riippuu siitä mitä varustetta tarvitsee, että mikä se lopullinen hinta on kun tuntuu olevan aika isoa haitaria hinnoissa. EV3 on suht edullinen, mutta muutama varuste niin nousee yllättävän paljon hinta. Sitten taas vaikka verrattuna joku Renault Scenic niin varustetta on vaikka mitä kilkettä valmiina, mutta sitten isompi akku nostaa hintaa aika reippaasti mutta sitten voi melkein pinota kaikki varusteet eikä hinta suhteessa juuri enää nouse. Toki ev3:saa iso akku nostaa vielä suhteessa enemmän hintaa.
Renault 5 on myös ihan oklta vaikuttava ja tämä varmaan on sitten sitä pienempään kategoriaan vielä suunnattu.
Ja moniko (muutamaa himoaktiivia lukuunottamatta) niissä käy? Joku jääratapäivä on ihan hyvä idea, pääsee harjoittelemaan kuinka se oma proomu käyttäytyy avustimilla/ilman.
Pelkästään ilman vakuutuksia jonnekin Ahvenistolle niin ei tarvitse olla edes Plaid niin tuskanhikeä puskis tai sitten (realistisesti) ajeltais porukalla possujunaa.
Väitän, että juurikaan kukaan ei ratapäiville mene omallaan rajojaan etsimään. Liian iso riski.
Miksi huollattaa turhaan jos ohjelmaa ei ole? Vaihtaa vain kun jotain hajoaa. Toki olisihan se hyvä tarkistaa toisinaan palikat että ne ovat kunnossa. Mutta Teslan huolto on että korjataan jos hajoaa.
Ei ainakaan henk.koht mitään intohimoa käyttää autoa ikinä huollossa, jos ei mitään oiretta ole, eikä sen väliin jättäminen vaikuta takuuseen.
Tässä kun ei sitä öljynvaihtoa ole, niin jarrut vilkaisee renkaanvaihdon yhteydessä ja keväisin vaihtaa raitisilmasuodattimen. Eri asia sitten, jos alkaa kolisemaan tai nitisemään. Silloin voi varmaan takuun puitteissa ajaa sinne Teslallekin. Toki aion itsekin käydä autoa näyttämässä jossain kun on 79k ajettu. Typerää olisi olla näyttämättä ja katsastus taitaa olla halvempi tapa kun joku autotohtori tms.
Ihan tarpeeksi kantanut valohoitoeuroja marmoreille. Nyt kun ei tarvii, niin otan asian kiitollisuudella vastaan ja ajan takuun puitteissa ilman huolta huomisesta tasan niin kauan kun on se 79k täynnä.
Mikä tarkoittaa samalla, että suuri osa polttisautoista( SUV-wannabeista) ovat ihan järkyttävän näköisiä laatikoita( viidestä sähkautostani kaikki ovat olleet polttisautokaimansa näköisiä. Eipä tarvinnut pelätä, että kukaan olisi kuusi vuotta sitten kysynyt mitään autoon liittyen)
Aika samannäköinen kuin Harri Salon tsekkaama c3. Aika paljon näissä riippuu siitä mitä varustetta tarvitsee, että mikä se lopullinen hinta on kun tuntuu olevan aika isoa haitaria hinnoissa. EV3 on suht edullinen, mutta muutama varuste niin nousee yllättävän paljon hinta. Sitten taas vaikka verrattuna joku Renault Scenic niin varustetta on vaikka mitä kilkettä valmiina, mutta sitten isompi akku nostaa hintaa aika reippaasti mutta sitten voi melkein pinota kaikki varusteet eikä hinta suhteessa juuri enää nouse. Toki ev3:saa iso akku nostaa vielä suhteessa enemmän hintaa.
Renault 5 on myös ihan oklta vaikuttava ja tämä varmaan on sitten sitä pienempään kategoriaan vielä suunnattu.
Tuo nelonen on 22 senttiä vitosta pidempi, akselivälissä 8cm. Käsittääkseni on ns. perheautompi tuote samalla alustalla kuin 5.
Omaan silmään molemmat näyttää kivalta, ilman valinnaista kangaskattoakin. Ennen kaikkea saadaan eurooppalaisia sähköautoja edullisempaan päähän.
Nyt näyttäisi että Hyundai Ioniq ei enää lataa, eli latausta ei tule vaikka olen kokeillut omasta ja kaupan pihalta. Muuten toimii kaikki ok. Eli tuo autoon kiinni tuleva pääkään ei lukitu tuohon piakalleen. Kellään vinkkiä mistä voisi olla kyse?
Nyt näyttäisi että Hyundai Ioniq ei enää lataa, eli latausta ei tule vaikka olen kokeillut omasta ja kaupan pihalta. Muuten toimii kaikki ok. Eli tuo autoon kiinni tuleva pääkään ei lukitu tuohon piakalleen. Kellään vinkkiä mistä voisi olla kyse?
Perjantaina 28 kWh Ioniq Electric ei ottanut latausta enää vastaan. Kaapeli ei lukittunut, lukitussolenoidi vaan naksutti. Lauantaina otin latauspistorasian ja solenoidin esille. Se oli helppo homma, rengas ja sisälokari irti niin latauspistorasian mutterit irrottamalla sen sai irti. Mitä nyt muutama muoviklipsu sisälokarista hajosi. Käytin solenoidin sisällä ja putsasin ja rasvasin. Hätälukituksen avausvaijeri vaikutti olevan jotenkin jumissa? Jätin sen nyt irti. Jännitys oli aika suuri kun kasasin autoa sen verran että sain latauskaapelin kiinni. Helpotus oli SUURI kun auto alkoi lataamaan!
Tämä solenoidi on näissä tyyppivika. Tuo on juonitellut pari kertaa aiemmin, nyt ei vaan alkanut millään lataamaan. Jotenkin vaikutti että itse solenoidi toimii hyvin, mutta kaapeli jumittaa? Kun nyin sitä peräkontista niin se ei liikkunut yhtään. Ei myöskään liikkunut pistokkeen päästä kun kokeilin vetää. Se miten se tulee kiinni solenoidiin niin sen ei todellakaan kuulu tarvita voimaa. Kiinnitys on hento ja tarvittava liikerata on pari kolme senttiä. Hommaan kuitenkin solenoidin varalle, sen vaihto on helppo homma.
Björnillä lataustestiä (uusimpana Peugeot 5008 jossa taisi olla muutamia asteita plussalla keli):
Eipä noissa ID4, MY tai Peugeot juuri ole eroa. Tesla lataa nopeiten 38% mutta tämän jälkeen ID4 nopein (toki kiinalaisten G6 voittaa tämän vertailun 600V järjestelmällä). Stellantis selvästi parantanut kulkuaan tuon osalta. Peugeotin ollessa 50%, Model Y on 51,5 ja ID4 53%.
Jos 80% lataa Teslan niin Peugeot on 77% ja ID4 82% ko. hetkellä.
Björnillä lataustestiä (uusimpana Peugeot 5008 jossa taisi olla muutamia asteita plussalla keli):
Eipä noissa ID4, MY tai Peugeot juuri ole eroa. Tesla lataa nopeiten 38% mutta tämän jälkeen ID4 nopein (toki kiinalaisten G6 voittaa tämän vertailun 600V järjestelmällä). Stellantis selvästi parantanut kulkuaan tuon osalta. Peugeotin ollessa 50%, Model Y on 51,5 ja ID4 53%.
Jos 80% lataa Teslan niin Peugeot on 77% ja ID4 82% ko. hetkellä.
Kukaan ei vaan jaksa seistä siellä noin kauaa.. Ihan maksimissaan 40-50% ja sen jälkeen n. 200km pätkin eteenpäin. Talvella ois tietty hyvä varmaan seisoa siellä pidempään, mutta eipä näillä talvella viitsi yli 200km päähän muutenkaan lähteä.
Tänään oli plussaa useampi asti ja semisti märkä keli, joten pääsi vertailemaan pikkuakkuisen Cupra Bornin kulutusta kesärenkaat VS kitkarenkaat. Kesällä sama reitti suunnilleen samoissa sää- ja liikenneolosuhteissa kulutti noin 15,5 kWh / 100km, joka sisälsi suurimmaksi osaksi kehätiellä ajoa, motaria keskinopeuden ollessa noin 76 km/h. Tänään kitkoilla ajettuna samalla keskinopeudella kulutus oli kuitenkin rapiat 18 kWh / 100km eli nousua yli 15 %, joka vähentäisi rangea yli 50km. Kesärenkailla kilsoja takana noin 25k ja kitkoilla noin 3k. Voiko tosiaan kitkarenkaat nostaa kulutusta näinkin reippaasti?
Onneksi sillä märällä kelillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä... Vai vertailtiinko tässä nyt oikeasti kesän ja talven märkien kelien lukemia? Tosin vesi ja sohjo on vielä pahempi yhdistelmä.
Onneksi sillä märällä kelillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä... Vai vertailtiinko tässä nyt oikeasti kesän ja talven märkien kelien lukemia? Tosin vesi ja sohjo on vielä pahempi yhdistelmä.
Lokakuussa ajelin aivan vastaavassa säässä ja liikennetilanteessa kesärenkailla. Reitillä ei ollut tänään tietoakaan talven vaikutuksista, korkeintaan maisemissa näkyi vähän sohjoa siellä ja täällä.
Tänään oli plussaa useampi asti ja semisti märkä keli, joten pääsi vertailemaan pikkuakkuisen Cupra Bornin kulutusta kesärenkaat VS kitkarenkaat. Kesällä sama reitti suunnilleen samoissa sää- ja liikenneolosuhteissa kulutti noin 15,5 kWh / 100km, joka sisälsi suurimmaksi osaksi kehätiellä ajoa, motaria keskinopeuden ollessa noin 76 km/h. Tänään kitkoilla ajettuna samalla keskinopeudella kulutus oli kuitenkin rapiat 18 kWh / 100km eli nousua yli 15 %, joka vähentäisi rangea yli 50km. Kesärenkailla kilsoja takana noin 25k ja kitkoilla noin 3k. Voiko tosiaan kitkarenkaat nostaa kulutusta näinkin reippaasti?
Yksittäisten ajokertojen kaikkia olosuhteita on vaikea käytännössä vakioida. Auto on kuitenkin saattanut olla kylmässä yöllä ja siitä lähdetty, vs. lähtö huonelämpöisenä kesällä. Tuommoisella on jo iso ero. Muitakin tekijöitä tuulen suunnasta lähtien riittää.
Eri renkaiden ja rengaskokojen + vanteiden komboilla on helposti noinkin suuria eroja. Laitoin Audiin tuumaa pienemmät kitkarenkaat ja kulutus ei yllättäen laskenutkaan. Epäilen että syynä on uusien kitkojen sisäänajon lisäksi se että talvivanteet ovat huomattavasti avoimemmat 5-puolaiset ja siten vähemmän aerodynaamiset.
Lokakuussa ajelin aivan vastaavassa säässä ja liikennetilanteessa kesärenkailla. Reitillä ei ollut tänään tietoakaan talven vaikutuksista, korkeintaan maisemissa näkyi vähän sohjoa siellä ja täällä.
Pidemmässä juoksussa on vaikuttanut siltä, että kitkoilla kulutus on kasvanut reippaasti, jonka tämänpäiväinen testi ainakin minulle vahvisti. Molemmissa testeissä on lähdetty lämpimästä tallista, jossa auton akku on ollut lämpiämässä vähintään 8 tunnin ajan. Toki muuttujia on paljon kuten mainitsin, joihin ei välttämättä voi itse vaikuttaa mm. tuulensuunta, tienkunto, liikenne jne. Työmatkalla olen seuraillut pidemmän tovin keskikulutuksia mutta 1) matka on kohtalaisen lyhyt 2) liikennemäärät vaihtelevat huomattavasti päivätasolla, vaikka liikkuisi suunnilleen samoihin aikoihin 3) Lähtölämpötiola vaihtelee, koska autoa säilytettävä ulkoilmassa.
Pidemmässä juoksussa on vaikuttanut siltä, että kitkoilla kulutus on kasvanut reippaasti, jonka tämänpäiväinen testi ainakin minulle vahvisti. Molemmissa testeissä on lähdetty lämpimästä tallista, jossa auton akku on ollut lämpiämässä vähintään 8 tunnin ajan. Toki muuttujia on paljon kuten mainitsin, joihin ei välttämättä voi itse vaikuttaa mm. tuulensuunta, tienkunto, liikenne jne. Työmatkalla olen seuraillut pidemmän tovin keskikulutuksia mutta 1) matka on kohtalaisen lyhyt 2) liikennemäärät vaihtelevat huomattavasti päivätasolla, vaikka liikkuisi suunnilleen samoihin aikoihin 3) Lähtölämpötiola vaihtelee, koska autoa säilytettävä ulkoilmassa.
Teslassa monen vuoden testijaksolla 19":lla toisiaan vastaavan tyyppisillä vanteilla (Slipstreamit kesällä, Rial Luganot talvella), kesärenkaiden Michelin Pilot Sport ja kitkarenkaiden Goodyear Ultra Grip Ice kulutuseroa ei pystynyt samoissa olosuhteissa erottamaan muista tekijöistä.
Pidemmässä juoksussa on vaikuttanut siltä, että kitkoilla kulutus on kasvanut reippaasti, jonka tämänpäiväinen testi ainakin minulle vahvisti. Molemmissa testeissä on lähdetty lämpimästä tallista, jossa auton akku on ollut lämpiämässä vähintään 8 tunnin ajan. Toki muuttujia on paljon kuten mainitsin, joihin ei välttämättä voi itse vaikuttaa mm. tuulensuunta, tienkunto, liikenne jne. Työmatkalla olen seuraillut pidemmän tovin keskikulutuksia mutta 1) matka on kohtalaisen lyhyt 2) liikennemäärät vaihtelevat huomattavasti päivätasolla, vaikka liikkuisi suunnilleen samoihin aikoihin 3) Lähtölämpötiola vaihtelee, koska autoa säilytettävä ulkoilmassa.
Noniin, nyt muuton jälkeen kotilataus on vihdoinkin mahdollista. Rupesin katselemaan mitä vaihtoehtoja on yksityisleasingin puolella sähköautomarkkinoilla. Mielenkiintoisimpina on Smart #3 ja Mini Countryman. Näistä kaikki asiat huomioonottaen (kk-maksu) Smartti olisi voittamassa kilpailun.
Onkohan täällä yhtään Smartin omistajaa, joka osais kertoa millainen elämä on Smartin kanssa ja onko Brabus sen arvoista (versus Pulse)?
Ja onko kenties muita vaihtoehtoja mitä en ole edes ajatellut? Kk-maksu saisi olla maksimissaan semmoset 650€/kk ja neliveto saisi olla.
Kyllä siellä alkaa varmaa paineet nousemaan teslan akkuosastolla kun perinteiset on ottanu etumatkan kiinni.
Vielähän tesla saa voitettua ilmoitetussa pikalataustehossa kun ottaa muutaman % piikkiteholla mutta se keskiteho on millä akku täytetään niin siinä on jo jääny jopa jälkeen.
Edelläkävijä on aina edelläkävijä jonkin aikaa, kunnes muut saavat kiinni. Sitten alkaa se oikea kilpailu. Honeymoon is over.
Itse kuitenkin toivon että Tesla pärjää kilpailussa mukana pitkässä juoksussa, sillä onhan se tuonut paljon hyvää ja visionääristä otetta löytyy. Mutta pelkäämpä että onnistuakseen tässä, heidän on valitettavasti otettava hieman oppia dinisaurusvalmistajista, niin tuotteiden osalta kuin toimintatavankin mukaan. Ihan saman lailla kuin dinot ovat apinoineet Teslaa.
Aika paljon isompaa akkua refresh MY autoon huhuillaan ja kun kerran V4 laturit tulevat ja cyberikin osaa ladata 800v latureista niin olisin aika yllättynyt jos tuolle latausnopeudelle ei tule muutosta aika nopeasti. Eri asia tietty että pärjääkö se muille 800V jo nyt käyttävälle missä suhteessa (parempi/huonompi), käyttääkö akun jakosysteemejä vai miten mahtavat toteuttaa kun ei niitä V4 latureita noin vain koko latausverkossa vanhojen tilalle lätkitä.
Porschen toteutus on se mittatikku nykypäivänä. 350kW "vain" maksiminopeus (muistaakseni), mutta tosiaan 300kW ladataan tuonne 80% asti. Maksimilatauskyky alkaa muistaakseni 21 asteisesta akusta.
Ei kai Tesla oo pitkään aikaan ollut kärkipäässä lataustehoissa. Hyvää on ollut akun lämmitys ja pieni energiankulutus, mutta latauskäyrä itsessään on jo pitkään ollut keskikastia.
Kyllä Tesloihin alkaa kaipaamaan parempaa akkutekniikkaa. Erityisesti itse toivoisin akkutekniikkaa, joka ei vaadi niin kovaa lämpötilaa hyviin lataustehoihin. Että lataisi hyvin jo 10-20 asteen lämmöillä, eikä siten tarvisi esilämmitellä akkua paljoa. Saa nähdä mitä uutta tulossa olevat uudet Y:n ja 3:n lfp-akut tuovat tullessaan.
Noniin, nyt muuton jälkeen kotilataus on vihdoinkin mahdollista. Rupesin katselemaan mitä vaihtoehtoja on yksityisleasingin puolella sähköautomarkkinoilla. Mielenkiintoisimpina on Smart #3 ja Mini Countryman. Näistä kaikki asiat huomioonottaen (kk-maksu) Smartti olisi voittamassa kilpailun.
Onkohan täällä yhtään Smartin omistajaa, joka osais kertoa millainen elämä on Smartin kanssa ja onko Brabus sen arvoista (versus Pulse)?
Ja onko kenties muita vaihtoehtoja mitä en ole edes ajatellut? Kk-maksu saisi olla maksimissaan semmoset 650€/kk ja neliveto saisi olla.
Kyllä siellä alkaa varmaa paineet nousemaan teslan akkuosastolla kun perinteiset on ottanu etumatkan kiinni.
Vielähän tesla saa voitettua ilmoitetussa pikalataustehossa kun ottaa muutaman % piikkiteholla mutta se keskiteho on millä akku täytetään niin siinä on jo jääny jopa jälkeen.
Mielenkiintoista olisi myös tietää, kuinka paljon pikalatauksen nopeus/teho vaikuttaa akun elinikään. Näyttää autonvalmistajien välillä olevan aika isojakin eroja latausnopeudessa vaikka käytetty akkuteknologia olisi sama.Toki jos auton vaihtaa parin vuoden välein niin eipä sillä ole merkitystä.
Ei kai Tesla oo pitkään aikaan ollut kärkipäässä lataustehoissa. Hyvää on ollut akun lämmitys ja pieni energiankulutus, mutta latauskäyrä itsessään on jo pitkään ollut keskikastia.
Kyllä Tesloihin alkaa kaipaamaan parempaa akkutekniikkaa. Erityisesti itse toivoisin akkutekniikkaa, joka ei vaadi niin kovaa lämpötilaa hyviin lataustehoihin. Että lataisi hyvin jo 10-20 asteen lämmöillä, eikä siten tarvisi esilämmitellä akkua paljoa. Saa nähdä mitä uutta tulossa olevat uudet Y:n ja 3:n lfp-akut tuovat tullessaan.
Aika paljon isompaa akkua refresh MY autoon huhuillaan ja kun kerran V4 laturit tulevat ja cyberikin osaa ladata 800v latureista niin olisin aika yllättynyt jos tuolle latausnopeudelle ei tule muutosta aika nopeasti. Eri asia tietty että pärjääkö se muille 800V jo nyt käyttävälle missä suhteessa (parempi/huonompi), käyttääkö akun jakosysteemejä vai miten mahtavat toteuttaa kun ei niitä V4 latureita noin vain koko latausverkossa vanhojen tilalle lätkitä.
Porschen toteutus on se mittatikku nykypäivänä. 350kW "vain" maksiminopeus (muistaakseni), mutta tosiaan 300kW ladataan tuonne 80% asti. Maksimilatauskyky alkaa muistaakseni 21 asteisesta akusta.
C40 sai käyttää kolme kertaa huollossa. Alkoi airbag-vikavalo palamaan. Tarkentui kuskin penkin sivuturvatyynyyn. Korjaantui sitten kolmannella kerralla koko johtosarjan vaihtamisella. Tuli vaan mieleen tuosta loopista, mitä sieltä sitten olisi vaihdettu?
Eli nyt vaihdettiin johto keskusyksiköltä turvatyynyyn. Miten tuo loop sitten toimisi?
Erityisesti itse toivoisin akkutekniikkaa, joka ei vaadi niin kovaa lämpötilaa hyviin lataustehoihin. Että lataisi hyvin jo 10-20 asteen lämmöillä, eikä siten tarvisi esilämmitellä akkua paljoa.
Tai sitten raakasti 100 kw lämpövastus akkujen jäähdytysnesteeseen niin saa sen akun 5 minuutissa siihen 30 asteeseen. Samalla sitä vastusta voi käyttää tehokkaasti regeneroinnissa tilanteissa, joissa on enemmän energiaa tarjolla kuin akkuun pystyy laittamaan ja akku ei ole liian kuuma.
Tai sitten raakasti 100 kw lämpövastus akkujen jäähdytysnesteeseen niin saa sen akun 5 minuutissa siihen 30 asteeseen. Samalla sitä vastusta voi käyttää tehokkaasti regeneroinnissa tilanteissa, joissa on enemmän energiaa tarjolla kuin akkuun pystyy laittamaan ja akku ei ole liian kuuma.
Tai sitten akkukemiaa joka ei tarvitse kummoista esilämmittämistä latautuakseen kohtuullisesti. ID-sarja lämmittää akkunsa muutaman asteen plussan puolelle, ja alle 20% lataustasolta aloitettaessa lataa talvellakin 80-120kW aloitustehoilla (77kW). Täydellinen kompromissi, jossa energiaa ei tuhlata wattiakaan ylimääräiseen lämmittämiseen, mutta lataustauot pysyvät silti varsin kohtuullisina.
Ihan pätevä laitehan se mielestäni on. Jos tilat riittävät niin eihän tuossa ole huonoja asioita ollut kuin vähän liian korkea hinta. Nyt sekin mielestäni kunnossa tuolla tarjouksella.
Ioniq 9 näyttää takaviistosta paisuneelta V70 Volvolta. Potentiaalinen ostajakunta huomioon ottaen, se on varmaan vain positiivinen ja myyntiä edistävä asia.
Nykyään jos koskaan aiemmin on syytä kunnolla koeajaa mitä on ostamassa, vaikka eräät merkit ovat tuoneet etämyynnin autokauppaan; varsinkin kun tuli nämä avustinjärjestelmät pakolliseksi.
Tietää sitten kuinka pahasti käy hermoille ja kuinka helppoa on niiden hiljentäminen... Joka. Ikinen. Kerta.
Nykyään jos koskaan aiemmin on syytä kunnolla koeajaa mitä on ostamassa, vaikka eräät merkit ovat tuoneet etämyynnin autokauppaan; varsinkin kun tuli nämä avustinjärjestelmät pakolliseksi.
Tietää sitten kuinka pahasti käy hermoille ja kuinka helppoa on niiden hiljentäminen... Joka. Ikinen. Kerta.
Taitaa aika harvassa olla Teslan kaltaiset harrastelijalle sopivat autot, jossa voi lisävarusteella (S3XY App) automaattisesti mykistää tuon aina ajoon lähtiessä saa nähdä milloin tuollainenkin kielletään.
Toki valmistajallakin lienee insentiivisit tehdä siitä mahdollisimman helppoa, esim. ratin pikanäppäin.
Taitaa aika harvassa olla Teslan kaltaiset harrastelijalle sopivat autot, jossa voi lisävarusteella (S3XY App) automaattisesti mykistää tuon aina ajoon lähtiessä saa nähdä milloin tuollainenkin kielletään.
Toki valmistajallakin lienee insentiivisit tehdä siitä mahdollisimman helppoa, esim. ratin pikanäppäin.
Taitaa aika harvassa olla Teslan kaltaiset harrastelijalle sopivat autot, jossa voi lisävarusteella (S3XY App) automaattisesti mykistää tuon aina ajoon lähtiessä saa nähdä milloin tuollainenkin kielletään.
Toki valmistajallakin lienee insentiivisit tehdä siitä mahdollisimman helppoa, esim. ratin pikanäppäin.