Ei vuotta ennen vaan 3 vuoden ikäisenä (ennen 4 v. takuun päättymistä).
Pointti mun alkuperäisesssä viestissä oli, että se auto tarkastetaan joka tapauksessa hyvin usein ekan kerran juuri ennen takuun loppumista 3 v. ikäisenä, kun katsastuksen raja tulee vastaan. Ei siis ole tarvetta käydä mitään "vikalistaa hakemasssa" erikseen ellei satu yli 80 tkm tulemaan mittariin ennen 4 v. Liittyen tuohon esitettyyn BongisKhanin väitteeseen, että erityisesti Teslat muka hakisi vikalistaa takuuta varten.
Ei vuotta ennen vaan 3 vuoden ikäisenä (ennen 4 v. takuun päättymistä).
Pointti mun alkuperäisesssä viestissä oli, että se auto tarkastetaan joka tapauksessa hyvin usein ekan kerran juuri ennen takuun loppumista 3 v. ikäisenä, kun katsastuksen raja tulee vastaan. Ei siis ole tarvetta käydä mitään "vikalistaa hakemasssa" erikseen ellei satu yli 80 tkm tulemaan mittariin ennen 4 v. Liittyen tuohon esitettyyn BongisKhanin väitteeseen, että erityisesti Teslat muka hakisi vikalistaa takuuta varten.
Mielenkiintoinen ehto, oliskohan "unohtunut" vanhoista säännöstöistä. Toki tuolla saavat ilmaisen tarkastuksen, että auto on suurinpiirtein mekaanisesti ehjä.
Mielenkiintoinen ehto, oliskohan "unohtunut" vanhoista säännöstöistä. Toki tuolla saavat ilmaisen tarkastuksen, että auto on suurinpiirtein mekaanisesti ehjä.
Luulen kanssa, että joku vanha sopimuspohja. Itse tuosta kysyin ennen auton palautusta 36kk kohdalla (bmw), eikä heitä kiinnostanut katsastus. Rahoitusyhtiön edustaja ei osannut sanoa mitään koko katsastusehdosta, sanoi että kysy sieltä autoliikeestä, mihin palautat.
Ymmärtääkseni Tesla ei tahdo korvata alustan ongelmia takuuseen ja katsastuslappu auttaa tähän takuuaikana. Onhan silloin aika tyhmä teslakuski, jos ei tätä käytä hyväkseen.
Lisäksi tuli mieleen, että teslakuskit eivät taida olla perinteisiä Nissan-Topi-tyyppejä, jotka lukevat asiat sanomalehdestä ja puoliysin uutisista. Tästä kertoo ihan somekanavien seuraajamäärät + keskustelufoorumien seuraajat sekä kirjoitukset. Lienevät pääosin enemmän kärryillä asioista ja luulen siksi katsastus->takuukorjaus olevan yleistä.
Edellä olevat ei toki asiaa miksikään muuta, että alustan osat ei tulisi uudehkoista autoista väljistyä. Näkyy, että Teslalla piisaa kehitettävää perinteisen auton rakentamisen kanssa. Kun vielä huolto-ohjelmaa ei ole ja luulen useimpien teslaomistajien olevan enemmän hipstereitä kuin bensalenkkareita, niin autoa ei ymmärretä huoltaa tai tarkistuttaa. Lopputuloksena on katsastajan punaleima.
Ymmärtääkseni Tesla ei tahdo korvata alustan ongelmia takuuseen ja katsastuslappu auttaa tähän takuuaikana. Onhan silloin aika tyhmä teslakuski, jos ei tätä käytä hyväkseen.
Lisäksi tuli mieleen, että teslakuskit eivät taida olla perinteisiä Nissan-Topi-tyyppejä, jotka lukevat asiat sanomalehdestä ja puoliysin uutisista. Tästä kertoo ihan somekanavien seuraajamäärät + keskustelufoorumien seuraajat sekä kirjoitukset. Lienevät pääosin enemmän kärryillä asioista ja luulen siksi katsastus->takuukorjaus olevan yleistä.
Edellä olevat ei toki asiaa miksikään muuta, että alustan osat ei tulisi uudehkoista autoista väljistyä. Näkyy, että Teslalla piisaa kehitettävää perinteisen auton rakentamisen kanssa. Kun vielä huolto-ohjelmaa ei ole ja luulen useimpien teslaomistajien olevan enemmän hipstereitä kuin bensalenkkareita, niin autoa ei ymmärretä huoltaa tai tarkistuttaa. Lopputuloksena on katsastajan punaleima.
Miksi huollattaa turhaan jos ohjelmaa ei ole? Vaihtaa vain kun jotain hajoaa. Toki olisihan se hyvä tarkistaa toisinaan palikat että ne ovat kunnossa. Mutta Teslan huolto on että korjataan jos hajoaa.
Itse vähän odottelin että tuo uusi SQ6/Q6 olisi nyt Volkkarilta näyttö että miten se sähköauto tehdään kunnolla. Kulutus 26-36 kuulostaa aika pahalta. Akunlämmitys ei tuolla tubettajalla onnistunut vaikka saikin sen lopulta toimimaan kun auton oma kartta alkoi toimia. Onhan tuo hieno. Toisaalta taas valot on täyttyy lumesta tuon koteloinnin takia.
Eihän ne autot yleisestikään mitään huipputehoja anna noin suurilla soceilla, eikä se esilämmitys auta mitään jos auto seisoo yön pakkasessa ja ajat laturiin. Lämmityksestä ei juuri apua tuossa tilanteessa myöskään. Etron 55 eri auto kuin Meb alusta mutta luulisin siinäkin huipputehon saavan kun ajaa tyhjemmäksi akkua.
Kyseisen auton pitäisi antaa 150kW 80% saakka ja latauskäyrä on jännitteen nousun takia lievästi nouseva 0-80% välillä. Ja kun 200km ajo ei riitä lämmittämiseen, niin voin verraten muihin autoihini todeta, että ei kovin hyvä suoritus. Aikaa lämmittää matkalla olisi ollut yli 2h ja Tesla aloitti lämmityksen aina (tiettyjen softapäivitysten jälkeen) jo kun auton ohjaamon laittoi lämpiämään. Onneksi ei käytännössä lähes koskaan tarvitse pikaladata.
Itse vähän odottelin että tuo uusi SQ6/Q6 olisi nyt Volkkarilta näyttö että miten se sähköauto tehdään kunnolla. Kulutus 26-36 kuulostaa aika pahalta. Akunlämmitys ei tuolla tubettajalla onnistunut vaikka saikin sen lopulta toimimaan kun auton oma kartta alkoi toimia. Onhan tuo hieno. Toisaalta taas valot on täyttyy lumesta tuon koteloinnin takia.
Taisi olla tubettajalla huono päivä, kun sai auton kesärenkailla talvikeliin, ja ei vierastunnuksia jolloin osa ominaisuuksista ei ilmeisesti toiminut. Sekin, että yritti saada akun lämpiämään android auton kautta, kertoo ettei nyt ihan kaikki mennyt testissä putkeen. Harrihan on kehunut Q8:n maasta taivaisiin ihanaksi sähköautoksi, enkä suostu vielä uskomaan, etteikö Q6 olisi kokonaisuutena seuraavaa sukupolvea.
Teslabjörnin range-testissä SQ6 kulutus oli 21 tuumaisilla talvirenkailla 8C lämpötilassa 178 Wh/km @ 90 km/h ja 245 Wh/km @ 120 km/h, mikä on möhköautoluokassa jo ihan hyvä suoritus.
(Toimii sekä arkiperheautona että radalla leikittelyssä, sen voi ostaa suoraan kaupasta, eikä tarvitse edes maksaa itseään kipeäksi verrattuna vastaaviin "ratakelpoisiin" peleihin.)
Mikä tuossa autossa muuten on poikkeuksellista esimerkiksi Polestar 2:een, tai edes Volvon sähköautoihin( kysyn vilpittömästi kun en tiedä mutta kiinnostaa enkä ole julkaisun jälkeen ännään tutustunut)? Volvo nyt on aika löysä( XC40), joten en heti radalle menisi mutta muutenhan halvemmalla saa jäykkäalustaistakin autoa isoilla tehoilla. Varsinaisia radamoodeja ei taida muissa autoissa olla mutta Sealissa on ns. kiihdytysmoodi( turhake, jollaisella vertaa). ( Itse olen suunnittelemassa Ioniq5:een vaihtoa mutta en tosin N-malliin kun ei niillä tehoilla tien päällä paljoa tee, eikä ole kyllä halua niin paljoa just nyt maksaakaan).
Alusta ja jarrut on suurimmat erot, tolla N:llä ilmeisesti saa ihan oikeasti heitellä autoa ilman että kahvat raapii asfalttia tai jarrut häviävät kolmannen tiukan mutkan jälkeen.
Taycan menee myös hienosti, mutta ko. Ionic Nn lisäksi aika harva sähköauto pystyy pitämään suorituskykynsä kovassa ajossa ihan voimansiirron osalta. Tehoa aletaan todella rajusti rajoittamaan kun akusto/voimansiirto lämpenee liikaa eikä kykene tarjoamaan samaa määrää tehoa.
Mikä tuossa autossa muuten on poikkeuksellista esimerkiksi Polestar 2:een, tai edes Volvon sähköautoihin( kysyn vilpittömästi kun en tiedä mutta kiinnostaa enkä ole julkaisun jälkeen ännään tutustunut)? Volvo nyt on aika löysä( XC40), joten en heti radalle menisi mutta muutenhan halvemmalla saa jäykkäalustaistakin autoa isoilla tehoilla. Varsinaisia radamoodeja ei taida muissa autoissa olla mutta Sealissa on ns. kiihdytysmoodi( turhake, jollaisella vertaa). ( Itse olen suunnittelemassa Ioniq5:een vaihtoa mutta en tosin N-malliin kun ei niillä tehoilla tien päällä paljoa tee, eikä ole kyllä halua niin paljoa just nyt maksaakaan).
Lähdetään siitä että siinä on kunnon kuppipenkit. Ei nyt mitään ratakuppeja, mutta syvät ja korkeilla sivutuilla jossa oikeasti pysyy paikallaan. Sitten se on suunniteltu niin että sillä voi ajaa sen 20 minuuttia kaasu pohjassa ja täysjarrutuksia yli 200 vauhdeista, ladata akku täyteen, ja taas mennään. Hyvin monessa sähköautossa alkaa tehot häviämään kun ajaa kaasu pohjassa, koska akku lämpenee tai voimansiirto lämpenee. Eihän normaalissa liikenteessä noin voi ajaa, ja suuri osa tehokkaista sähköautoista on tehty sellaiseen. Kaasu on pohjassa vain muutaman sekunnin ja sitten jäähdytellään. Minuutteja kaasu pohjassa niin alkaa hyytymään. Ja alusta ja jarrut on tehty niin että niillä voi vetää täysjarrutuksia huippunopeudesta noinkin painavalla autolla sen 20 minuuttia.
Kannattaa katsoa se video jos oikeasti kiinnostaa. Vauhti pysyy hyvin yllä ja mielenkiintoista myös nähdä millaista kalustoa tulee ohitetuksi kun kaksi N:ää vetää menemään.
Ja varsinkin kun se suhteuttaa siihen että auto maksaa alle 80k€. Harvassa on alle 100k€ sähköautot jotka tuohon pystyy, saati sitten alle 80k€.
(Ja jos miettii miksi niillä on se keinotekoinen pörinä päällä, niin se auttaa vauhdin hahmottamisessa ilman että tarvitsee katsella mittaria.)
Taycan menee myös hienosti, mutta ko. Ionic Nn lisäksi aika harva sähköauto pystyy pitämään suorituskykynsä kovassa ajossa ihan voimansiirron osalta. Tehoa aletaan todella rajusti rajoittamaan kun akusto/voimansiirto lämpenee liikaa eikä kykene tarjoamaan samaa määrää tehoa.
Ja moniko (muutamaa himoaktiivia lukuunottamatta) niissä käy? Joku jääratapäivä on ihan hyvä idea, pääsee harjoittelemaan kuinka se oma proomu käyttäytyy avustimilla/ilman.
Pelkästään ilman vakuutuksia jonnekin Ahvenistolle niin ei tarvitse olla edes Plaid niin tuskanhikeä puskis tai sitten (realistisesti) ajeltais porukalla possujunaa.
Väitän, että juurikaan kukaan ei ratapäiville mene omallaan rajojaan etsimään. Liian iso riski.
Juu, ei takuutus korvaa nykyään mitään, jos vetää kaiteeseen - jos ei ole ohjattu joku mummo-ajelu. Bensa-vehkeellä Ahvenistolla aikoinaan tuli ajettua, hieno paikka kyllä. Sai silläkin jonkun 170 kmh (tai sinnepäin, ei muista) suoralle. Jarrut meni muutaman kierroksen jälkeen vaikka bensaturbo olikin - käyttis.
En keksi miksi tuolla Y:llä esmes menisin sinne, ei mitään hyötyä . Liikaa tekniikkaa, ei sudi, ei haise, ei oikein tunnu miltään.
Sosiaalisina tapahtumina toki nuo enemmän muutenkin toimivat samanhenkisille - siihen se tesla-sakkikin varmasti sopii keskenään.
Ja moniko (muutamaa himoaktiivia lukuunottamatta) niissä käy? Joku jääratapäivä on ihan hyvä idea, pääsee harjoittelemaan kuinka se oma proomu käyttäytyy avustimilla/ilman.
Pelkästään ilman vakuutuksia jonnekin Ahvenistolle niin ei tarvitse olla edes Plaid niin tuskanhikeä puskis tai sitten (realistisesti) ajeltais porukalla possujunaa.
Väitän, että juurikaan kukaan ei ratapäiville mene omallaan rajojaan etsimään. Liian iso riski.
Eihän siinä sinällään mitään vikaa, ettei auto kykene rata-ajoon. Aika harva auto montaa kierrosta pystyy ajamaan, mutta pääsääntöisesti auton tehoon nähden ne muut palikat sen verran suorituskykyyn mitoitetaan että perusmalleillakin sen kierroksen pari normirataa pystyy ajamaan.
Ongelma lähinnä näissä on, että jos auto on performance mallia ja sitä myydään ns. tehoautona niin soisi sillä nyt normirataa pystyä saman verran kierroksia pääsevän kuin jollain golffilla. Joku nyrre on vähän erityinen kun siellä pitää jo ratapalikkaa olla toisella tavalla kun pituutta riittää.
Onhan näistä otettu rekisterinumerot ylös ja kuvat todisteeksi tiedottaen vakuutusyhtiötä, ettei yhtäkään vaan vahingossakaan yritetä vakuutuspetoksena vakuutusyhtiön maksettavaksi?
Onhan näistä otettu rekisterinumerot ylös ja kuvat todisteeksi tiedottaen vakuutusyhtiötä, ettei yhtäkään vaan vahingossakaan yritetä vakuutuspetoksena vakuutusyhtiön maksettavaksi?
Nimimerkkisi pitäisi ilmeisesti olla "Enforcer"? Lähettäköön yhtiöt omaan kustannukseensa vakuutusetsivän puskaan kyttäämään kameran kanssa radan porteille, jos ovat noin huolissaan.
--
Jotta ei olisi pelkkää offtopicia, niin mitäs ajatuksia Renault 4 herättää? Muotoilu on retrohtavaa, mutta mielestäni aika tyylikästä, ja tilankäytön pitäisi olla hyvää. Hintojen huhutaan lähtevän 30k€ paikkeilta, mikä on kyllä aika paljon, kun akkukootkin ovat alkuun 40 ja 52 kWh. Ainakin isoakkuinen mennee hinnassa jo lähelle EV3:sta ja Elroqia, jotka taas ovat jo isompia autoja. Toisaalta antanee kotimarkkinoilla kyytiä Citroenin e-C3:lle...
Renault 4 E-Tech 100% electric tuo saman vallankumouksen sähköautoihin. Samalla sen tekniikka ja varustelu ovat tasolla, jollaista osaisi odottaa vasta luokkaa suuremmalta autolta.
Aika samannäköinen kuin Harri Salon tsekkaama c3. Aika paljon näissä riippuu siitä mitä varustetta tarvitsee, että mikä se lopullinen hinta on kun tuntuu olevan aika isoa haitaria hinnoissa. EV3 on suht edullinen, mutta muutama varuste niin nousee yllättävän paljon hinta. Sitten taas vaikka verrattuna joku Renault Scenic niin varustetta on vaikka mitä kilkettä valmiina, mutta sitten isompi akku nostaa hintaa aika reippaasti mutta sitten voi melkein pinota kaikki varusteet eikä hinta suhteessa juuri enää nouse. Toki ev3:saa iso akku nostaa vielä suhteessa enemmän hintaa.
Renault 5 on myös ihan oklta vaikuttava ja tämä varmaan on sitten sitä pienempään kategoriaan vielä suunnattu.
Ja moniko (muutamaa himoaktiivia lukuunottamatta) niissä käy? Joku jääratapäivä on ihan hyvä idea, pääsee harjoittelemaan kuinka se oma proomu käyttäytyy avustimilla/ilman.
Pelkästään ilman vakuutuksia jonnekin Ahvenistolle niin ei tarvitse olla edes Plaid niin tuskanhikeä puskis tai sitten (realistisesti) ajeltais porukalla possujunaa.
Väitän, että juurikaan kukaan ei ratapäiville mene omallaan rajojaan etsimään. Liian iso riski.
Miksi huollattaa turhaan jos ohjelmaa ei ole? Vaihtaa vain kun jotain hajoaa. Toki olisihan se hyvä tarkistaa toisinaan palikat että ne ovat kunnossa. Mutta Teslan huolto on että korjataan jos hajoaa.
Ei ainakaan henk.koht mitään intohimoa käyttää autoa ikinä huollossa, jos ei mitään oiretta ole, eikä sen väliin jättäminen vaikuta takuuseen.
Tässä kun ei sitä öljynvaihtoa ole, niin jarrut vilkaisee renkaanvaihdon yhteydessä ja keväisin vaihtaa raitisilmasuodattimen. Eri asia sitten, jos alkaa kolisemaan tai nitisemään. Silloin voi varmaan takuun puitteissa ajaa sinne Teslallekin. Toki aion itsekin käydä autoa näyttämässä jossain kun on 79k ajettu. Typerää olisi olla näyttämättä ja katsastus taitaa olla halvempi tapa kun joku autotohtori tms.
Ihan tarpeeksi kantanut valohoitoeuroja marmoreille. Nyt kun ei tarvii, niin otan asian kiitollisuudella vastaan ja ajan takuun puitteissa ilman huolta huomisesta tasan niin kauan kun on se 79k täynnä.
Mikä tarkoittaa samalla, että suuri osa polttisautoista( SUV-wannabeista) ovat ihan järkyttävän näköisiä laatikoita( viidestä sähkautostani kaikki ovat olleet polttisautokaimansa näköisiä. Eipä tarvinnut pelätä, että kukaan olisi kuusi vuotta sitten kysynyt mitään autoon liittyen)
Aika samannäköinen kuin Harri Salon tsekkaama c3. Aika paljon näissä riippuu siitä mitä varustetta tarvitsee, että mikä se lopullinen hinta on kun tuntuu olevan aika isoa haitaria hinnoissa. EV3 on suht edullinen, mutta muutama varuste niin nousee yllättävän paljon hinta. Sitten taas vaikka verrattuna joku Renault Scenic niin varustetta on vaikka mitä kilkettä valmiina, mutta sitten isompi akku nostaa hintaa aika reippaasti mutta sitten voi melkein pinota kaikki varusteet eikä hinta suhteessa juuri enää nouse. Toki ev3:saa iso akku nostaa vielä suhteessa enemmän hintaa.
Renault 5 on myös ihan oklta vaikuttava ja tämä varmaan on sitten sitä pienempään kategoriaan vielä suunnattu.
Tuo nelonen on 22 senttiä vitosta pidempi, akselivälissä 8cm. Käsittääkseni on ns. perheautompi tuote samalla alustalla kuin 5.
Omaan silmään molemmat näyttää kivalta, ilman valinnaista kangaskattoakin. Ennen kaikkea saadaan eurooppalaisia sähköautoja edullisempaan päähän.
Nyt näyttäisi että Hyundai Ioniq ei enää lataa, eli latausta ei tule vaikka olen kokeillut omasta ja kaupan pihalta. Muuten toimii kaikki ok. Eli tuo autoon kiinni tuleva pääkään ei lukitu tuohon piakalleen. Kellään vinkkiä mistä voisi olla kyse?
Nyt näyttäisi että Hyundai Ioniq ei enää lataa, eli latausta ei tule vaikka olen kokeillut omasta ja kaupan pihalta. Muuten toimii kaikki ok. Eli tuo autoon kiinni tuleva pääkään ei lukitu tuohon piakalleen. Kellään vinkkiä mistä voisi olla kyse?
Perjantaina 28 kWh Ioniq Electric ei ottanut latausta enää vastaan. Kaapeli ei lukittunut, lukitussolenoidi vaan naksutti. Lauantaina otin latauspistorasian ja solenoidin esille. Se oli helppo homma, rengas ja sisälokari irti niin latauspistorasian mutterit irrottamalla sen sai irti. Mitä nyt muutama muoviklipsu sisälokarista hajosi. Käytin solenoidin sisällä ja putsasin ja rasvasin. Hätälukituksen avausvaijeri vaikutti olevan jotenkin jumissa? Jätin sen nyt irti. Jännitys oli aika suuri kun kasasin autoa sen verran että sain latauskaapelin kiinni. Helpotus oli SUURI kun auto alkoi lataamaan!
Tämä solenoidi on näissä tyyppivika. Tuo on juonitellut pari kertaa aiemmin, nyt ei vaan alkanut millään lataamaan. Jotenkin vaikutti että itse solenoidi toimii hyvin, mutta kaapeli jumittaa? Kun nyin sitä peräkontista niin se ei liikkunut yhtään. Ei myöskään liikkunut pistokkeen päästä kun kokeilin vetää. Se miten se tulee kiinni solenoidiin niin sen ei todellakaan kuulu tarvita voimaa. Kiinnitys on hento ja tarvittava liikerata on pari kolme senttiä. Hommaan kuitenkin solenoidin varalle, sen vaihto on helppo homma.
Björnillä lataustestiä (uusimpana Peugeot 5008 jossa taisi olla muutamia asteita plussalla keli):
Eipä noissa ID4, MY tai Peugeot juuri ole eroa. Tesla lataa nopeiten 38% mutta tämän jälkeen ID4 nopein (toki kiinalaisten G6 voittaa tämän vertailun 600V järjestelmällä). Stellantis selvästi parantanut kulkuaan tuon osalta. Peugeotin ollessa 50%, Model Y on 51,5 ja ID4 53%.
Jos 80% lataa Teslan niin Peugeot on 77% ja ID4 82% ko. hetkellä.
Björnillä lataustestiä (uusimpana Peugeot 5008 jossa taisi olla muutamia asteita plussalla keli):
Eipä noissa ID4, MY tai Peugeot juuri ole eroa. Tesla lataa nopeiten 38% mutta tämän jälkeen ID4 nopein (toki kiinalaisten G6 voittaa tämän vertailun 600V järjestelmällä). Stellantis selvästi parantanut kulkuaan tuon osalta. Peugeotin ollessa 50%, Model Y on 51,5 ja ID4 53%.
Jos 80% lataa Teslan niin Peugeot on 77% ja ID4 82% ko. hetkellä.
Kukaan ei vaan jaksa seistä siellä noin kauaa.. Ihan maksimissaan 40-50% ja sen jälkeen n. 200km pätkin eteenpäin. Talvella ois tietty hyvä varmaan seisoa siellä pidempään, mutta eipä näillä talvella viitsi yli 200km päähän muutenkaan lähteä.