Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei nuo Cupra Bornin säätimet niin kamala kokemus ole omastakaan mielestäni ollut kuin mitä monien arvosteluiden pohjalta pelkäsi. Silti ei kyllä tarvitsi hetkeäkään miettiä, että valitsisiko nuo vai oikeat napit, jos saisi päättää.
Nuo ovat pakosti parantuneet matkan varrella. Kävin koeajamassa bornin silloin kun se tuli ja esim. volumen säätö ratista oli täysin mahdoton paikka. Nyt muutama vuosi myöhemmin se sentään toimi odotetulla tavalla. Ei edelleenkään suosikkitapa, mutta ei myöskään täysin käyttökelvoton kuten alussa.
 
Nää etenkin vakionopeuden säädinnappulat on aika kivat, että ”täydellä” painalluksella saa halutessaan hypättyä seuraavalle kymmenluvulle. Huonona puolena taas se, että jos ei ole tohon tottunut niin varmaan herkästi painaa sen täyden painalluksen kun tarkoituksena oli vaan nostaa / laskea lukemaa vain yhdellä.

Normaalissa napissa olisi vain jompi kumpi käytössä, ellei sitten olisi joku 1s pohjassa pitäminen mäpätty siihen kymmenluvun vaihtoon.
 
Nää etenkin vakionopeuden säädinnappulat on aika kivat, että ”täydellä” painalluksella saa halutessaan hypättyä seuraavalle kymmenluvulle. Huonona puolena taas se, että jos ei ole tohon tottunut niin varmaan herkästi painaa sen täyden painalluksen kun tarkoituksena oli vaan nostaa / laskea lukemaa vain yhdellä.

Normaalissa napissa olisi vain jompi kumpi käytössä, ellei sitten olisi joku 1s pohjassa pitäminen mäpätty siihen kymmenluvun vaihtoon.
Ei kyllä mersussa ainakin on niin että napissa on kaksi tasoa, kevyempi klikkaus 1 km/h ja sen klilkkauksen yli painaminen 10 km/h. Ei siihen mitään kosketushömppää tarvita. Bemarissakin (i4) muistaakseni sama homma.
 
Normaalissa napissa olisi vain jompi kumpi käytössä, ellei sitten olisi joku 1s pohjassa pitäminen mäpätty siihen kymmenluvun vaihtoon.
Kaikissa omissa autoissa on ollut molemmat optiot napeilla. Esim. nyt on toisessa niin, että lyhyt painallus on seuraavalle tasavitoselle ja pohjassa pitäminen kelaa yksi kerrallaan. Toisessa autossa taas on peukalolle vipu, lyhyt siirto ylös/alas on +-1 ja pitempi naksautus tasakympeille. En vaihtaisi kosketusrattiin, se on itselle dealbreaker.
 
Nää etenkin vakionopeuden säädinnappulat on aika kivat, että ”täydellä” painalluksella saa halutessaan hypättyä seuraavalle kymmenluvulle. Huonona puolena taas se, että jos ei ole tohon tottunut niin varmaan herkästi painaa sen täyden painalluksen kun tarkoituksena oli vaan nostaa / laskea lukemaa vain yhdellä.

Normaalissa napissa olisi vain jompi kumpi käytössä, ellei sitten olisi joku 1s pohjassa pitäminen mäpätty siihen kymmenluvun vaihtoon.
Noissa hipaisunäppäimissä ei kuitenkaan ole käytetty kaikkea hyödyksi, mikä olisi mahdollista. Kun niissä on myös se swipe-toiminto, joka on sama kuin täysi painallus. Voisi siis hyvin olla kolme eri toimintoa nykyisen kahden sijaan:
lyhyt painallus +1km/h
täysi painallus tasaus seuraavaan tasa kymmenlukuun
swipe-toiminto +10km/h

Näin voisi helposti muuttaa nopeutta esim. 75km/h --> 85km/h yhdellä painalluksella vs nykyisellään samaan tarvitsee 6 painallusta.
 
Osa kosketusnäytöistä tuntuu toimivan myös hanskat kädessä (olikos joissakin Marko Siitomaan testivideoista tullut esiin), mutta en kyllä muista mahtaako tuollaisia poikkeuksia hipaisukytkimissä olla.

Jos olettaa että kaikki kosketuskontrollit toimivat huonosti/ei ollenkaan hanskat käsissä niin on aika varmalla pohjalla.
 
Kaikissa omissa autoissa on ollut molemmat optiot napeilla. Esim. nyt on toisessa niin, että lyhyt painallus on seuraavalle tasavitoselle ja pohjassa pitäminen kelaa yksi kerrallaan. Toisessa autossa taas on peukalolle vipu, lyhyt siirto ylös/alas on +-1 ja pitempi naksautus tasakympeille. En vaihtaisi kosketusrattiin, se on itselle dealbreaker.
OT: On muuten helvetin rasittavaa, kun noi ovat päinvastoin omissa autoissa. Henk. koht. lyhyellä rykäyksellä tasafemma on parempi, koska harvemmin sitä tökkii kilsalla suuntaan taikka toiseen vs. nopeuden vaihtuessa +-20 km/h.
 
Luin tätä ketjua muutaman kuukauden taaksepäin, eikä silmiini osunut juttua kiinalaisten sähköautojen osien saatavuuden hankaluudesta. Autoja kyllä tuutataan maahan, mutta jälkimarkkinat korjaamisen osalta ovat täysin olemattomat. Olen kuullut kauhutarinoita autoista, jotka odottavat vikaantunutta komponenttia lähes vuoden ajan! Sama homma jos ajaa pienen kolarin ja tarvisi puskuria vaihtaa.

En uskaltaisi vielä ostaa kiinalaista, jossei osien odottelun ajaksi saa sijaisautoa.
 
Luin tätä ketjua muutaman kuukauden taaksepäin, eikä silmiini osunut juttua kiinalaisten sähköautojen osien saatavuuden hankaluudesta. Autoja kyllä tuutataan maahan, mutta jälkimarkkinat korjaamisen osalta ovat täysin olemattomat. Olen kuullut kauhutarinoita autoista, jotka odottavat vikaantunutta komponenttia lähes vuoden ajan! Sama homma jos ajaa pienen kolarin ja tarvisi puskuria vaihtaa.

En uskaltaisi vielä ostaa kiinalaista, jossei osien odottelun ajaksi saa sijaisautoa.

Liittyy Kiinalaisiin autoihin. Karkeasti seuraavat kriteerit pitää omaan käyttööni tulevan auton täyttää:

- TM talvitestiin osallistuminen ja hyväksyttävä tulos
- Kestotestitulos 60 000 km TM tai vastaava
- Hirvenväistökoe "Moose Test" Youtubessa
- Euro Ncap kolaritestitulos ja youtube siitä
- Tarkat tekniset tiedot tiedossa: Huoltoväli, takuu, akkutakuu ja sen rajaukset, range kesällä ja talvella, perävaunun vetopaino, muiden käyttäjien kokemukset
- Huolto-organisaatio, huoltohinnat ja huoltopaikkojen sijainnit
- Koeajokokemukset: Nitinät, natinat, melutaso, kommentit ajo-ominaisuuksista, kommentit ajojärjestelmästä ja viihdejärjestelmästä esim Teams yhteensopivuus ja käytettävyys, lämmityslaitteen toiminta ja riittävyys, ilmastointilaitteen toimivuus.
- Vakuutushinnat, varaosahinnat, rengashinnat
- Latausjärjestelmän toimivuus, esim akun esilämmitysmahdollisuus ennen latausta ja latauksen nopeus erilaisissa olosuhteissa
- AC lataus 11-22 kW. pikalataus min 100 kW talvellakin ilman että akun varaus täytyy tiputtaa johonkin 10% tasolle.
 
Luin tätä ketjua muutaman kuukauden taaksepäin, eikä silmiini osunut juttua kiinalaisten sähköautojen osien saatavuuden hankaluudesta. Autoja kyllä tuutataan maahan, mutta jälkimarkkinat korjaamisen osalta ovat täysin olemattomat. Olen kuullut kauhutarinoita autoista, jotka odottavat vikaantunutta komponenttia lähes vuoden ajan! Sama homma jos ajaa pienen kolarin ja tarvisi puskuria vaihtaa.

En uskaltaisi vielä ostaa kiinalaista, jossei osien odottelun ajaksi saa sijaisautoa.
Viittaat siihen lehtijuttuun, joka oli suomalaisen huoltoliikkeen sekoilua, ei merkin tai maahantuojan. Mutta Essolle terkkuja.
 
Viittaat siihen lehtijuttuun, joka oli suomalaisen huoltoliikkeen sekoilua, ei merkin tai maahantuojan. Mutta Essolle terkkuja.

Ei ollut. Mutta ei ollut ensikäden tietoa, se täytyy myöntää. Onko kenelläkään täällä henkilökohtaisia kokemuksia takuuasioista kiinalaisten sähköautojen suhteen?
 
Viimeksi muokattu:
Joo tuommoinen ratin tärinä on niin klassinen rengasasia että ihmettelen jos joku syyttää autoa tuommoisesta. Ihan hyvin tuon tärinänkin kanssa ajoi tunnotonta perhevankkuria yhden kesän.
Jopa Björni valittaa samasta tärinästä uudena Ioniqin kanssa, vaikka ei ole edes ensiasennusrenkaat autossa. Jotain paskaa tuossa alustassa on. Mulla täristää auto hivenen jopa talvikumeilla.

 
Jopa Björni valittaa samasta tärinästä uudena Ioniqin kanssa, vaikka ei ole edes ensiasennusrenkaat autossa. Jotain paskaa tuossa alustassa on. Mulla täristää auto hivenen jopa talvikumeilla.



Se on mun mielestä selkee alustageometria tms. ominaisuus Ioniqissa. 23 malliinhan geometriaa muutettiin, tiedä poistuiko. Mut ajamani MY22 Premium awd nypytti hitaissa nopeuksissa jne. Mun nyksä oma MY24 Kia ev6 awd gt-line ei ole samanlaista mutta ensiasennus 20" Contit on kyllä suht herkät välittämään kaikki epätasaisuudet. 19" GY nastarenkailla ei mitään vastaavaa.

Tutulla tutkinnassa MY24 Ioniqqi, että eikö ne vanteet tai renkaat ole pyöreitä ja vissiin näin todettu mut helkkarin hitaasti etenee.
 
Jopa Björni valittaa samasta tärinästä uudena Ioniqin kanssa, vaikka ei ole edes ensiasennusrenkaat autossa. Jotain paskaa tuossa alustassa on. Mulla täristää auto hivenen jopa talvikumeilla.


Onko se alustan vika, jos se on herkkä renkaiden tasapainotukselle? Minusta ei. MY23 etenee täysin eleettömästi pl. kk sitten kun yhdestä kesänakista lähti paino irti. Sen jälkeen aivan aavistus tärinää, ei mitään perinteistä nopeuden mukaan kasvavaa. IMHO urakkapalkalla tasapainottavat hermannit ei tee työtään kunnolla. 99% motaria ajavana on saanut melkein järjesteän rengaspaikassa käydä uusintakierroksella, kun on melkein tasapainossa.
 
Ei ollut. Mutta ei ollut ensikäden tietoa, se täytyy myöntää. Onko kenelläkään täällä henkilökohtaisia kokemuksia takuuasioista kiinalaisten sähköautojen suhteen?
Siis oletko huolissasi takuusta vai varaosista ylipäänsä? Ainakin Polleen sai taakse valot uusittua ilman ihmeempää odottelua, mutta ei ollut takuukeikka.
 
Onko se alustan vika, jos se on herkkä renkaiden tasapainotukselle? Minusta ei. MY23 etenee täysin eleettömästi pl. kk sitten kun yhdestä kesänakista lähti paino irti. Sen jälkeen aivan aavistus tärinää, ei mitään perinteistä nopeuden mukaan kasvavaa. IMHO urakkapalkalla tasapainottavat hermannit ei tee työtään kunnolla. 99% motaria ajavana on saanut melkein järjesteän rengaspaikassa käydä uusintakierroksella, kun on melkein tasapainossa.
Onnea sulle, että sulla auto kunnossa. Tästä tärinästä saa vaan jatkuvasti lukea eri paikoista ja lehdistä ja muillakin kuin ensiasennusrenkailla niin hankala uskoa, että jokaisessa paikassa syynä olisi huonosti tasapainotetut renkaat, kun mullakin ne on tasapainotettu ainakin neljään kertaan. Mulla on siis niin moneen kertaan varmistettu, että renkaat on tasapainossa eikä pystyheittoja ole niin ei tuossa oikein voi rengastakaan syyttää. Tuo alusta on vaan kehnosti suunniteltu, jos se ei pysty vaimentamaan tiestä tai renkaista johtuvia pieniä tärinöitä. Entinen ID4 oli aivan loistava tässä suhteessa ja jopa tuo tallissa oleva Leaf tuntuu kuin edustusautolta Ioniqqiin verrattuna.
 
Siis oletko huolissasi takuusta vai varaosista ylipäänsä? Ainakin Polleen sai taakse valot uusittua ilman ihmeempää odottelua, mutta ei ollut takuukeikka.
Olen huolissani siitä, että auto seisoisi kuukausikaupalla lumihangessa odottamassa komponenttia.
Polle, Polestar?
Olen enemmän huolissani näistä merkeistä, joista kukaan ei ollut kuullut 5 vuotta sitten.
 
Olen huolissani siitä, että auto seisoisi kuukausikaupalla lumihangessa odottamassa komponenttia.
Polle, Polestar?
Olen enemmän huolissani näistä merkeistä, joista kukaan ei ollut kuullut 5 vuotta sitten.
Vihjailet jotain ja jostain luettua, niin vähän vaikea tarttua asiaan kun ei tiedetä mitä tarkoitat.

On totta että Voyah Free merkin maahantuoja teki konkurssin, Suomalaisillikkin tuttu Fisker teki "taasen" konkurssin, Saab auto puoli monta kertaa polttisaikaan, sekin taitaa taasen huojua. Voyah Free valmistaja on toki kymmeniä vuosia vanhempi kuin Tesla ja valmistaja on pystyssä.
 


- Optiq, Lyriq, Vistiq, Escalade IQ. Cadillac laittaa sähkömörköjä kehiin kovalla tahdilla.

Asiaan perehtymättömälle kokoluokittain lähdetään Tesla Model Y kokoisesta kasvamaan.
 
Onnea sulle, että sulla auto kunnossa. Tästä tärinästä saa vaan jatkuvasti lukea eri paikoista ja lehdistä ja muillakin kuin ensiasennusrenkailla niin hankala uskoa, että jokaisessa paikassa syynä olisi huonosti tasapainotetut renkaat, kun mullakin ne on tasapainotettu ainakin neljään kertaan. Mulla on siis niin moneen kertaan varmistettu, että renkaat on tasapainossa eikä pystyheittoja ole niin ei tuossa oikein voi rengastakaan syyttää. Tuo alusta on vaan kehnosti suunniteltu, jos se ei pysty vaimentamaan tiestä tai renkaista johtuvia pieniä tärinöitä. Entinen ID4 oli aivan loistava tässä suhteessa ja jopa tuo tallissa oleva Leaf tuntuu kuin edustusautolta Ioniqqiin verrattuna.
Eikös sulla ollut ne vaimennuskumit niissä renkaissa? Niitä ei saa tasapainotettua kuntoon, kun tilanne muuttuu jos auto seisoskelee tai renkaat ovat varastossa. Uudessa 2025 mallissa ovat parantaneet väitetysti rattiin välittyviä värinöitä, sekö siinä tuntumassa närästää? Pakko siinä sun autossa on olla joku vika tai sitten olet todella tarkka. Mun on meinaan kaikkia mainitsemiasi autoja ajaneena hyvin vaikea tunnistaa sellaisia eroja joita väität olevan. MY22 autolla ajoin pidemmän pätkän ennen ostopäätöstä, omalla MY23:lla on 30 tkm takana. Molemmat nelivetoja. Id-sarjaa on tullut useita autoja koeajottua ja monesti pitkiä pätkiä id4 kyydissä. Leafista on vähiten kokemusta, kun ainoa motivaattori koeajolle oli halpa hinta.
 
Onnea sulle, että sulla auto kunnossa. Tästä tärinästä saa vaan jatkuvasti lukea eri paikoista ja lehdistä ja muillakin kuin ensiasennusrenkailla niin hankala uskoa, että jokaisessa paikassa syynä olisi huonosti tasapainotetut renkaat, kun mullakin ne on tasapainotettu ainakin neljään kertaan. Mulla on siis niin moneen kertaan varmistettu, että renkaat on tasapainossa eikä pystyheittoja ole niin ei tuossa oikein voi rengastakaan syyttää. Tuo alusta on vaan kehnosti suunniteltu, jos se ei pysty vaimentamaan tiestä tai renkaista johtuvia pieniä tärinöitä. Entinen ID4 oli aivan loistava tässä suhteessa ja jopa tuo tallissa oleva Leaf tuntuu kuin edustusautolta Ioniqqiin verrattuna.
Sisarmallista (20"/19" vanteilla) vain kokemusta eikä tärinöitä mutta sen kyllä allekirjoitan että enemmän tulee epätasaisuuden läpi kuin Enyaqissa. ID4 muistaakseni vielä pehmeämmin vaimennettu.
 
Huomautus - keskity rakentavaan asilliseen keskusteluun yksipuolisen paasaamisem sijaan
Jopa Björni valittaa samasta tärinästä uudena Ioniqin kanssa, vaikka ei ole edes ensiasennusrenkaat autossa. Jotain paskaa tuossa alustassa on. Mulla täristää auto hivenen jopa talvikumeilla.


Kuka oikeasti jaksaa katsoa näitä keski-ikäisten lihavien miesten videoita? Tässäkin 40 minuuttia ajellaan jossain skutsissa, saman asian olisi voinut tiivistää 20 sekunnin tiktok tanssiksi. Suomi sähköautoskene se vasta surullista katsottavaa onkin. Voit valita työttömän kuolemaa lähestyvän mieslapsen tai monista samanikäisistä valaista / ihmiskuulista, joiden videoissa voisi mitata ensimmäiseksi milloin vatsa ottaa rattiin kiinni. Olisipa vielä legendaarinen Simu hengissä, niin tekisi ugandaa sisältäviä sähköautovideoita, joskus oltaisiin parkkiruudussa jäätyneenä kiinni, toisinaan ei, milloin ranteenpaksuiset sähkömoottorit huutaisivat MISSÄ ME OLLAAN! Tätä yleisö kaipaa!

....ja aiheeseen, kyllä, Korealaiset ovat aika surullisia kokemuksia ajo-ominaisuuksiltaan, EV GT 585 hp ei säväyttänyt, laadutonta ämpärimuovia on Korean pingpong autossa enemmän kuin Tokmannin ämpäreissä, saattaa nypyttäminen vielä lisätä harmitusta ja lopulta katkaista kamelinselän.
 
Viimeksi muokattu:
....ja aiheeseen, kyllä, Korealaiset ovat aika surullisia kokemuksia ajo-ominaisuuksiltaan, EV GT 585 hp ei säväyttänyt, laaduntonta ämpärimuovia on Korean pingpong autossa on enemmän kuin Tokmannin ämpäreissä, saattaa se nypyttäminen vielä lisätä harmitusta ja lopulta katkaista kamelinselän.
Tästä tietenkin voi olla montaa mieltä, mutta kyllä I5 N on edelleen yksi parhaista ellei paras ratasähkäri, jonka järkirahalla voi hommata kuten myös se EV6 GT.
 
Vihjailet jotain ja jostain luettua, niin vähän vaikea tarttua asiaan kun ei tiedetä mitä tarkoitat.

On totta että Voyah Free merkin maahantuoja teki konkurssin, Suomalaisillikkin tuttu Fisker teki "taasen" konkurssin, Saab auto puoli monta kertaa polttisaikaan, sekin taitaa taasen huojua. Voyah Free valmistaja on toki kymmeniä vuosia vanhempi kuin Tesla ja valmistaja on pystyssä.
En ymmärrä miten konkurssit liittyvät. En niitä pelkää, vaan jälkimarkkinaverkoston kehittymättömyyttä. Palaan asiaan kunhan näen kyseistä tyyppiä joka aiheesta puhui.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom