Yleistä keskustelua sähköautoista

Joten luulisin että 100k auton ostajalle noiden mallien ulkonäköerot ovat paljon merkittävämpiä asioita kuin 2.5% hintaero.
 
Olisin mäkin varmasti porttipakin tilannut jos oli ollut aikaisemmin tarjolla ( tulee joskus keväällä kaiketi ), nyt odotellaan koppiversiota .
 
Mistä teslaan saa täysin uuden akun?

Teslaltahan sitä ei saa, vaan ne ovat juurikin niitä käytettyjä akkuja joihin on moduuli vaihdettu. Tietysti jokin osa niistä Teslalla vaihdettavista akuista on täysin uusiakin, mutta pääasiassahan ne ovat juurikin "refurbished" akkupaketteja, Tesla tekee vain nuo korjaukset keskitetysti, ja paikallisissa huolloissa vaihdetaan koko paketti, sen sijaan että se avattaisiin ja korjattaisiin.

EIhän se sinänsä kohtuuttoman paha hinta ole siitä kokonaisesta akusta, jos nyt vaikka verrataan mersun vastaavaan, mutta itsepetosta jos sitä uutena käyttämättömänä akkuna pitää.
Joo tulikin monelta hyviä kommentteja tuohon VAG akkujen ja Teslan akkujen hinnoitteluun.

Tosiaan refurbished akun saa takuun alainen Tesla tai jos umpeutunut takuu niin asiakas voi valita teslalla asioidessaan: uusi noin 20ke ja jos valitsee refurbishedin niin tais olla rapia 10ke, mutta vain 4v takuuta. Siihen liittyen nuo VAG 30ke akut ja muiden jopa kalliimmat tuntuvat ylihinnoitetuilta.

Toinen seikka niin kuin aikaisemmin joku mainitsi että moduuleita voi vaihtaa 4-10ke riippuen montako moduulia joudutaan vaihtamaan esim id4 longrangessa. Tämäkin onnistuu longrange Tesla 3 Suomessa samaan hintaan, mutta yksityisellä autopajalla, joka erikoistunut sähköautojen akkujen korjauksiin.

Isoin kritiikki oikeastaan koskee VAG insinöörejä tai organisaatiota: onko tarkoitusperäistä ja suunniteltua ottaa autoon käyttöön tuon mallisia tiiliskivimoduuleita vai oliko kenties ongelma vaillinaisessa BMS kun noita moduuleita menee kuin leipää? Ongelma ei ainakaan ratkea laittamalla takuun aikana uutta moduulia kun niissä eri jännitteet kuin entisissä moduuleissa, jolloin parin vuoden sisällä rapsahtaa taas moduulia paskaksi. Ehkä se VW on edukkaampi noita vaihtaa akkutakuun puitteissa, mutta pitkässä juoksussa rahastetaan asiakasta monin kerroin kun tulee 5ke pikavippi parin vuoden välein romutusikään asti? Jos pitäisi valita jokin muu merkki kuin Tesla valitsisin lfp akulla olevan max 60kwh, jolloin akunvaihtohintakin pysyy alle 10ke liikkeestä uutena.
 
Laita ihmeessä Tesla modeln3:n akunvaihtohintatietoa pöytään. Malli3:sta ei ole käsittääkseni vielä juurikaan korjattu ja mielelläni kuulisin kokemuksia että sellaisia uudempia on tosiaan korjattu. Harri Salon videoilta olen käsittänyt että ovat liimauksen takia todella hankalasti korjattavissa, joten toki saa korjata jos tieto väärä.

Mitä akkujen korjaukseen tulee, niin eihän ainakaan kolmansien osapuolten kohdalla käytetä koskaan muuta kuin käytettyjä moduuleita.

Toisekseen mikä tämä "menee moduuleita kuin leipää" -lause perustuu. Onko tuosta jotain dataa olemassa, että ne muka erityisen paljon hajoaisivat? MEB alustan autothan myivät 2023 enemmän kuin model3, joten sen puolesta varaosia vanhoista autoistakin alkaa olla saatavana.
 
Viimeksi muokattu:
Joo tulikin monelta hyviä kommentteja tuohon VAG akkujen ja Teslan akkujen hinnoitteluun.

Tosiaan refurbished akun saa takuun alainen Tesla tai jos umpeutunut takuu niin asiakas voi valita teslalla asioidessaan: uusi noin 20ke ja jos valitsee refurbishedin niin tais olla rapia 10ke, mutta vain 4v takuuta. Siihen liittyen nuo VAG 30ke akut ja muiden jopa kalliimmat tuntuvat ylihinnoitetuilta.

Toinen seikka niin kuin aikaisemmin joku mainitsi että moduuleita voi vaihtaa 4-10ke riippuen montako moduulia joudutaan vaihtamaan esim id4 longrangessa. Tämäkin onnistuu longrange Tesla 3 Suomessa samaan hintaan, mutta yksityisellä autopajalla, joka erikoistunut sähköautojen akkujen korjauksiin.

Isoin kritiikki oikeastaan koskee VAG insinöörejä tai organisaatiota: onko tarkoitusperäistä ja suunniteltua ottaa autoon käyttöön tuon mallisia tiiliskivimoduuleita vai oliko kenties ongelma vaillinaisessa BMS kun noita moduuleita menee kuin leipää? Ongelma ei ainakaan ratkea laittamalla takuun aikana uutta moduulia kun niissä eri jännitteet kuin entisissä moduuleissa, jolloin parin vuoden sisällä rapsahtaa taas moduulia paskaksi. Ehkä se VW on edukkaampi noita vaihtaa akkutakuun puitteissa, mutta pitkässä juoksussa rahastetaan asiakasta monin kerroin kun tulee 5ke pikavippi parin vuoden välein romutusikään asti? Jos pitäisi valita jokin muu merkki kuin Tesla valitsisin lfp akulla olevan max 60kwh, jolloin akunvaihtohintakin pysyy alle 10ke liikkeestä uutena.

Onko jotain lähdettä että ne rapsahtelee paskaksi parin vuoden välein? Mitä nyt sitä Kokkolan sähköautojumalaa olen kuunnellut niin nimenomaan on tykännyt tosta MEB rakenteesta kun ne moduulien vaihdot on aika helppo tehdä ja niitä on hyvin saatavilla.

Siinä nyt en näe järkeä että vertaillaan MEB moduulien marmoritiskin korjaushintoja siihen mitä maksaa yksityisellä pajalla jonku Teslan vastaava korjaus.
 
Pystytkö maalikolle selittään miksi se on turha työ, siis miksi tietty merkki on sen johonkin huolto-ohjelmaan laittanut.

Nyt maaliko ei tiedä, niin tässä mielikuvitus laukkaa mahdollista syistä miksi se on huolto-ohjelmassa.
Ilmastointi on suljettu järjestelmä, jossa pyrkimyksenä on olla ainoastaan täysin kuivaa kylmäainetta. Jos vuotoja ei esiinny tai järjestelmä muuten vikaannu, niin kylmäaine on ja pysyy toimintakuntoisena eikä sen ominaisuudet heikkene tai se muuten kulu. Kuivain kerää kylmäaineeseen mahdollisesti jääneen kosteuden ja epäpuhtaudet, mutta näitä komponentteja ei edes uusita perus kylmäaineen vaihdossa/täytössä.

Tätä voisi verrata vaikka auton renkaisiin, ei niihinkään vaihdeta ilmoja vuosihuollossa. Vasta kylmäaineen vajaus antaa aihetta huollolle.

Tässä voi olla tarkoituksena pyrkimys varmistaa, että akkua tarvittaessa jäähdyttävä ilmastointi pysyy aina toimintakuntoisena. Käytännössä pienet vuodot voisi siis saada säännöllisellä huollolla kiinni ennen kuin järjestelmä lakkaa toimimasta. Mitään muuta perustetta en tuolle keksi. Samalla kuitenkin voidaan itse aiheuttaa järjestelmään vuotoja huoltoporttien kautta, joten toimivaa ilmastointia ei mielestäni ole mitään järkeä tyhjentää ilman epäilystä viasta tai suorituskyvyn alenemisesta.
 
Laita ihmeessä Tesla modeln3:n akunvaihtohintatietoa pöytään. Malli3:sta ei ole käsittääkseni vielä juurikaan korjattu ja mielelläni kuulisin kokemuksia että sellaisia uudempia on tosiaan korjattu. Harri Salon videoilta olen käsittänyt että ovat liimauksen takia todella hankalasti korjattavissa, joten toki saa korjata jos tieto väärä.

Mitä akkujen korjaukseen tulee, niin eihän ainakaan kolmansien osapuolten kohdalla käytetä koskaan muuta kuin käytettyjä moduuleita.

Toisekseen mikä tämä "menee moduuleita kuin leipää" -lause perustuu. Onko tuosta jotain dataa olemassa, että ne muka erityisen paljon hajoaisivat? MEB alustan autothan myivät 2023 enemmän kuin model3, joten sen puolesta varaosia vanhoista autoistakin alkaa olla saatavana.
”Jos vanhaan akkuun vaihdetaan yksi uusi moduuli, akku voi hylkiä sitä. Se johtuu erosta jännitetasossa”, Ronkainen kertoo.

Vaikka vaihdon yhteydessä jännitetaso tasapainotetaan, on Ronkaisen mukaan aina riski, että pian akun varoitusvalo syttyy taas.

Tämä tyyli volkkarilla on tällä hetkellä eli parempi nyrkkipajalle viedä moduulin vaihtoon kun saa suunnilleen saman ikäistä/jännitteellä olevaa moduulia kun merkkikorjaamolla lyövät uuden leegon ja cellbalance jolloin sama efekti kuin löisit kaukosäätimen kahden loppuun kuluneen aaa patterin tilalle yhden uuden ja kas kummaa kun ei toiminutkaan 2 vuotta. Mitä sähköautoileva motoristi, nettiauton myyntipalstoja ja youtubereita katsellut id4 osalta niin sääliksi käy mihinkä paskaan kouransa ovat tunkeneet.

Tuolta joku näppärä etsii Tesla s/3 uuden akunvaihto eurohinnan. Voi löytyä kuitti wanhasta puhelimesta tai nykyisestä, mutta ei jaksa kaivaa esille. Siellä ne pyörii 20ke paikkeilla kun VAG yms saksalaiset tietysti premium hinnalla 30-40ke.
 
Laita nyt niitä suomihintoja kun sellaisia kerran edellisessä viestissä hehkutit model3:n osalta.

Sähköautoilevan motoristin kapasiteettihan oli ID4:sta laskenut sen 6% (akkutakuu loppu ja kilometrejä hävinnyt about 30km). 70% akkukapasiteettihan saavutettaisiin tolla tahdilla jossain 680000km paikkeilla jos lasku on tasaista (yleensä se laskee alkuun enemmän). En nyt hirveän negatiivisena tuota käyttötestiä pitäisi, enkä varsinkaan jotain ulosteisiin liittyvää.
 
Viimeksi muokattu:
Niitä ei yhteenkään MEB-autoon saa, varmaankin sotkettu DCC-alustaan jossa on ihan tavalliset rautajouset.

Joo en katsonut asiayhteyttä vaan totesin vain tuon kutsumanimen. Tai mistäs minä tiedän tarkoittaako joku ilmapusseilla jotain muuta, itselläni ne tarkoittaa ilmajousia.
Juuri ilmajousitusta meinasin. En tarkastanut asiaa mistään mutta muistan kuinka Skodilakkia ostaessani kehuin edellisen auton ilmajousitusta ja myyjä sanoi että lisävarusteena saisi Enyaqiinkin johonkin älyttömään hintaan sekä vuoden odotuksella. Sekaannus puolin tai toisin. Pahoittelut.
 
Laita nyt niitä suomihintoja kun sellaisia kerran edellisessä viestissä hehkutit model3:n osalta.

Sähköautoilevan motoristin kapasiteettihan oli ID4:sta laskenut sen 6% (akkutakuu loppu ja kilometrejä hävinnyt about 30km). 70% akkukapasiteettihan saavutettaisiin tolla tahdilla jossain 680000km paikkeilla jos lasku on tasaista (yleensä se laskee alkuun enemmän). En nyt hirveän negatiivisena tuota käyttötestiä pitäisi, enkä varsinkaan jotain ulosteisiin liittyvää.

Ihan linjassa EU alueella nuo akkujen hinnat on. Refurbishedin hinta karva alta 12ke Suomessa, samoja luokkia Saksassa. Paskaa se kuluttaja haukkaa oli se Mersu tai Tesla. Lähinnä kritisoin Volkkarin ideologiaa rahastaa moduulinvaihdoilla kun oli se Teslan moduuli tahi VW niin saa noita alta tonnin ja kuppaavat 4+ ke ja kaiken lisäksi eivät kehtaa edes etsiä pidempi aikaista ratkaisua niin kuin Tesla tarjoaa sen 4v takuu kunnostetulle ajoakulle kun sentään viitsivät laittaa nyrkkipajan tyyliin samoilla kilometreillä ja jännitteellä olevan moduulin. Vagilla hällä väliä meininki kunhan sen jätöksen saa pois näköpiiristä niin käsiä jo hierotaan yhteen massit mielessä kun perävalot vilkkuu "kohta se hölmö taas tulee ihmettelemään mikäs siinä akussa tällä kertaa oli vikana kun ei tästä ole kuin reilu vuosi kun moduuli vaihdettiin"
 

Ihan linjassa EU alueella nuo akkujen hinnat on. Refurbishedin hinta karva alta 12ke Suomessa, samoja luokkia Saksassa. Paskaa se kuluttaja haukkaa oli se Mersu tai Tesla. Lähinnä kritisoin Volkkarin ideologiaa rahastaa moduulinvaihdoilla kun oli se Teslan moduuli tahi VW niin saa noita alta tonnin ja kuppaavat 4+ ke ja kaiken lisäksi eivät kehtaa edes etsiä pidempi aikaista ratkaisua niin kuin Tesla tarjoaa sen 4v takuu kunnostetulle ajoakulle kun sentään viitsivät laittaa nyrkkipajan tyyliin samoilla kilometreillä ja jännitteellä olevan moduulin. Vagilla hällä väliä meininki kunhan sen jätöksen saa pois näköpiiristä niin käsiä jo hierotaan yhteen massit mielessä kun perävalot vilkkuu "kohta se hölmö taas tulee ihmettelemään mikäs siinä akussa tällä kertaa oli vikana kun ei tästä ole kuin reilu vuosi kun moduuli vaihdettiin"
Onko tuo yleistä että vaggilaisten akut hajoaa vuoden jälkeen moduulin vaihdosta?
 
EU tulee niin puuttumaan tähän korjattavuuteen vielä. Tuohan on vain hyvä että voi korjata helposti.

Teslan tulevaa 4680 akkua et enää korjaa koska se on kokonaan täytetty jollain aineella. Nykyisiä vielä korjaa.

En kyllä muista lukeneeni mistään mikä on oikeasti Teslan uuden akun hinta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 737
Viestejä
4 445 977
Jäsenet
73 601
Uusin jäsen
Vanhavisukinttu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom