Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuoltahan se vahvasti juuri vaikuttaa, että Elroq on suunniteltu mahdollistamaan kilpailukykyisen hinnan alapäähän, mutta jos kaipaa nelivetoa ja isoa akkua, niin ei olekaan enää erityisen kilpailukykyinen muihin vastaaviin nähden. EX30 ja EV3 ihan sama juttu. Id4, Model Y, Ariya, Explorer yms saa sitten kuitenkin nelivedolla ja isolla akulla suunnilleen sinne viiteen kymppiin alkaen.

Niin. Pienemmät autot on kai ostettu tyypillisesti perusmalleina ja isommat sitten paremmin varusteltuina, tehokkaampina ja ehkä nelivetoisinakin. Oman mausteensa soppaan heittää vielä halpenevat akut - saa nähdä, laskeeko Elroqin hinnat vähän ajan kuluttua, vaikka ei niissä ilmaa niin paljoa varmaan olekaan kuin isommissa sisaruksissa.

Siinä mielessä Skodalta hieno saavutus, että Elroqin hinnat painettiin polttomoottorivastineen (Kodiaqin) luokkaan. Suomen autovero huomioiden Elroq on nyt jopa selvästi halvempi kuin Kodiaq. En hämmästy, jos Elroq on ensi vuoden kolmen myydyimmän täyssähköauton joukossa tässä maassa...

Seuraavan jännitysnäytelmän päärooleissa taitavat näytellä VW ID2, ID2 SUV ja Skoda Epiq. LFP-akuilla noiden hinnat alkaen -mallit taidetaan varustaa, mutta ainakin 25k€ hintaluokkaan kaavailtu Epiq voi olla karu koppi. Ei kai sitä muuten katumaasturia ja Euroopassa tehtynä saa tuohon hintaan, ellei säästä ja karsi ihan kaikesta...
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Siinä mielessä Skodalta hieno saavutus, että Elroqin hinnat painettiin polttomoottorivastineen (Kodiaqin) luokkaan. Suomen autovero huomioiden Elroq on nyt jopa selvästi halvempi kuin Kodiaq. En hämmästy, jos Elroq on ensi vuoden kolmen myydyimmän täyssähköauton joukossa tässä maassa...
Tarkoitat varmaan Karoqia polttisvastineena?
 
Eiköhän Elroqin myyntimäärää rajoita lähinnä tehtaan halu ja kyky valmistaa/myydä sitä. Kaupaksi menisi varmasti jos hinta olisi sopiva, mutta voi olla että mielummin jättävät myymättä ja koittavat myydä kalliimpia malleja.

Ts. Perinteinen että karvalakkiin 18kk tilausjono ja ei oteta uusia tehdastilauksoa - paremmin varusteltuna malleja saa 10k kalliimmalla 2-3kk toimitusajalla. Ja aina jos uhkaa linjastoa tyhjeneminen, niin myydään tipoittain pari karvalakkia sekaan linjan täytteeksi niitä jonottaville.
 
Tarkoitat varmaan Karoqia polttisvastineena?

Kyllä. Minun mokani. :oops: Autovero mukaanluettuna kuitenkin Karoqinkin hinnat suht tasoissa Elroqin kanssa.

Eiköhän Elroqin myyntimäärää rajoita lähinnä tehtaan halu ja kyky valmistaa/myydä sitä. Kaupaksi menisi varmasti jos hinta olisi sopiva, mutta voi olla että mielummin jättävät myymättä ja koittavat myydä kalliimpia malleja.

Ts. Perinteinen että karvalakkiin 18kk tilausjono ja ei oteta uusia tehdastilauksoa - paremmin varusteltuna malleja saa 10k kalliimmalla 2-3kk toimitusajalla. Ja aina jos uhkaa linjastoa tyhjeneminen, niin myydään tipoittain pari karvalakkia sekaan linjan täytteeksi niitä jonottaville.

Näinkin saattaa käydä, kun Skoda on kasvattanut myyntimääriään. Yksi mielenkiintoinen kysymys on, voisiko Elroqin tuotanto laajentua Saksaan VW:n MEB-alustaisia valmistaville tehtaille? Uutisointi on ollut sen suuntaista, että VW olisi joutunut himmailemaan sähköautotuotantoa, joten kapasiteettia saattaisi löytyä. Toki voi olla yksinkertaisempaa leikata ID-sarjan autojen hintoja ja pyrkiä kasvattamaan tehtaiden käyttöastetta sitä kautta kuin ottaa uusi malli tuotantoon...
 
Sähköauton tehdasasenteiset ensiasennusrenkaat eivät kuulu yleiseen keskusteluun sähköautoista? Välillä minusta tuntuu että tänne ei haluta mitään keskustelua.

Minulle kyseisen sähköauton omistajana tuo olo uutta tietoa ja hyödyllisintä mitä olen lukenut täältä viikkoihin.
 
Skoda Elroq hinnasto ja lisävarustehinnasto julkaistu.


1728613212756.jpeg


Sellainen huomio nopeasti tehtynä, että 50-malliin lämpöpumppu maksaa 1090€, muissa se on vakiovaruste. Samoin Style-paketissa tulee muun ohella matriisiledit ja ACC ---> aika no-brainer valinta, IMHO, kyllä noista sen kolme ja puoli tonnia voi maksaa...

Hinnasto on kyllä juuri kuten itse uumoilin. 85 Style ja siinä ei tule edes sähköisiä penkkejä mukana ilman 2000€ lisäpakettia. Tohon vielä joskus neliveto niin ollaan ihan samassa hintaluokassa kuin Model Y ja kaikki kilpailijatkin. Varmasti ihan hyvä auto Skodalta, mutta ei kait tällä erotuta kilpailijoista mitenkään, paitsi ehkä sillä, että tosi halvan luokan perusmalleja on tarjo


Eli 40 095e, ja 130km pienempi range ku vaikka Tesla 3:ssa. Koukku toki ei Teslaan kuulu, siitä 1450e.. Hyvä auto varmasti, mutta kyllä pitäisi ACC Skoda saada johonkin 36k että on edes harkittavissa :D.. Mut pitää käydä istumassa.
Luo silti mielenkiintoisen käytettyjen markkinankin; Highland 3:sta 1-5v sisään käytettynä, samoin Elroqqia jne.. Onhan niitä muitakin, mutta jätän listaamatta "faceliftaamattomat EV6/Ioniq 5 jne. vielä)..

Model 3 on kyllä kova paketti tuohon 40 600e hintaan mitä sen saa. Todella kova. Sähköauton on käytännössä maksettava lähemmäs 30k-35k, jos meinaa millään tavalla olla järkevämpi valinta Tesla 3:een verrattuna. ..
-
Näinkin sanottuna, niin onhan tossa Skoda Elrorin karvalakissa kohtuu hyvät varusteet. Nopeesti selattuna "kaikki tarvittava", paitsi avaimeton kulku ja adaptiiviset valot.
Muuten ok, mm. 3-isofixiä eli varsin hyvä perheen kakkosauto, vaikka ykkösautoksi ehkä ei range ja tilat riitä :=)
Mut joo, kalliimmassa päässä varusteita tulee Model Y jo "järkevämmäksi".
 
Ei sen kilpailijan tarvitse yhtään vähempää maksaa, riittää kun ei ole Tesla, ajo-ominaisuudet kunnossa ja apujärjestelmät ei perustu kameralla arpomiseen. Teslan ainoat edut aiemmin oli hyvä saatavuus ja sähköautopuoli kunnossa. Ei ole enää. Hinnaltaan model 3 on toki kilpailukykyinen, jos pystyy sietämään auton perustekemisen puutteet.

e: Yritän tällä siis vain sanoa sitä, että ei ole mitään oikeaa perustetta arvottaa muita merkkejä halvemmaksi. Henk. koht. en ainakaan osta autoja pelkän speksilistan perusteella. Pelkkä ulkonäkö riittää jättämään auton kauppaan.
 
Itse ostin aika tasan vuosi sitten käytettynä nykyisen auton ja silloin sai tapella tosissaan, että sai edes 6.99% nimelliskoron (TVK jotain 13% luokkaa tms), mutta ehkä en vaan ole niin armoitettu tinkimies. Tällä hetkellä tilanne tosiaan on se, että uusia saa monelta valmistajalta vähän päälle prosentin TVK:lla, niin siinä hupenee äkkiä joku kymppitonninkin nimellisero uuden ja käytetyn välillä muutamaan tonniin pelkkien luottokustannusten takia, mikä ainakin itsellä vaikuttaa aika voimakkaasti harkintaan. Sillä muutaman tonnin lisäpanostuksella kun saa sitten uuden takuunalaisen auton jonka historian tietää täysin.

Eipä siinä, jos löytyisi omiin spekseihin sopiva (neliveto, vetokoukku, tarpeeksi tilaa ja enintään 50 tonnia rullattu) käytetty järkevään hintaan, niin voihan sellaisen käytettynäkin napata. Vähän hiljaista vaan on ollu, alle 40k luokassa löytyy lähinnä ulkomailta roudattuja Tesla kolmosia ja Polestar kakkosia (ja Audi eTroneja, lol) ja aika nopeasti ollaankin sitten yli 40k hintaluokassa, jolloin ero uusiin pienenee luottokustannusten takia aika voimakkaasti.

Tarkoituksena oli kuitenkin oikeasti pitää seuraavaa autoa pitkään, niin mahdollisimman pitkään voimassa oleva akkutakuu olisi aika kova juttu, se kun on sähköautossa se ylivoimaisesti kallein mahdollisesti porsiva juttu.
Onhan noita semmoset määrät tuotu ulkomailta, ja seisoo autot kaupassa, niin kumma, ettei tuon kummempaa irtoa. 30-40k saa nyt valkata vähän käytetystä ja saa kyllä muutakin kuin Teslaa esim. Saksalaisia ja Skodaa. Tinkivaraakin voi löytyä akkutakuuhan noista löytyy vielä vuosiksi. Edit. Huomasin nyt vasta, että nelivetoista havittelet, niissä voi olla hiljaisempaa ja tullut vuoden aikana monilla merkeillä hinnan pudostusta esim. Volkkaria kannata parin tonnin erolla enää vajaavetoisia harkita.
 
Viimeksi muokattu:
Model 3 on kyllä kova paketti tuohon 40 600e hintaan mitä sen saa. Todella kova. Sähköauton on käytännössä maksettava lähemmäs 30k-35k, jos meinaa millään tavalla olla järkevämpi valinta Tesla 3:een verrattuna. ..
Autonvalinnan järkevyyskin riippuu täysin omista tarpeista ja haluista. Tuohon Skodan uuteen malliin saa esimerkiksi sellaisia varusteita kuin aurinkoverhot takaoviin, heijastusnäyttö, säädettävä alusta ja 360 asteen kameranäkymä. Mihin hintaan Teslaan saa nuo ruksittua?
 
En tiedä mistä ajatus, että vaikka juuri skodan tulisi olla edullisempi ku tesla että kelpaisi? Itse miellän skodan paremmaksi merkiksi joten miksi ei voisikin olla sama tai hieman kovempikin hinta?
Lisäksi aika monet etenkin vähänkin kalliimmista autoista ostetaan muulla ku järjellä. Premium saksalaiset olisivat olleet kymmeniä vuosia jo konkurssissa jos halvin hinta ja järkevin muutoinkin olisi se mikä ratkaisee.
Monille pelkästään se että tesla on se toyotaakin yleisempi tuulariauto saattaa olla hyvinkin luotaantyöntävä asia. Lisäksi se että siihen ei saa edes rahalla nykyisin perustason varusteita.
 
Autonvalinnan järkevyyskin riippuu täysin omista tarpeista ja haluista. Tuohon Skodan uuteen malliin saa esimerkiksi sellaisia varusteita kuin aurinkoverhot takaoviin, heijastusnäyttö, säädettävä alusta ja 360 asteen kameranäkymä. Mihin hintaan Teslaan saa nuo ruksittua?
Ovatkohan kyseiset varusteet kuitenkaan kovin yleisiä ruksittavia ts. kynnyskysymyksiä?
 
Ovatkohan kyseiset varusteet kuitenkaan kovin yleisiä ruksittavia ts. kynnyskysymyksiä?
Itse en ainakaan enää ostaisi autoa ilman hudia ja aikoinaan oli syy miksi hylkäsin model3 mikä siihen aikaan muun tarjonnan vähäisyydestä johtuen muuten olisi ollut mieleen. 360 kameran puutekin olisi todella ärsyttävää.
 
Ovatkohan kyseiset varusteet kuitenkaan kovin yleisiä ruksittavia ts. kynnyskysymyksiä?
Joku kynnyskysymyshän Teslassa on vikana, kun yli 80% sähköautojen ostajista päätyy johonkin toiseen merkkiin. Ovatko ostajat siis tyhmiä, tekevät ostopäätöksen väärillä kriteereillä? Toimintamatka tai kiihtyvyys ovat aivan yhtä hyviä kriteerejä auton valintaan kuin vaikkapa heijastusnäytön puute, auton valmistusmaa, ulkoväri tai automerkin pääomistajan poliittiset mielipiteet. On kapeakatseista ajatella että kaikki ihmiset tekisivät päätöksen auton hankinnasta samoilla kriteereillä.
 
Joillekin kriteerinä voi olla vain auton hinta. Tesla osuu aika hyvin siihen väliin, että hinta on ok mutta omainaisuudet eivät välttämättä mutta jostain pitää aina karsia.
Onneksi nykyään on vaihtoehtoja.
 
Joillekin kriteerinä voi olla vain auton hinta. Tesla osuu aika hyvin siihen väliin, että hinta on ok mutta omainaisuudet eivät välttämättä mutta jostain pitää aina karsia.

Wut?

Model 3:ssa on vakiovarusteena mm. matriisivalot, sähkösäätöiset tuuletetut penkit, hyvät audiolaitteet jne. Ja sen lisäksi vielä hyvät sähköauto-ominaisuudet, range, suorituskyky ja latausnopeus. Muotoilukin on tyylikästä sisältä sekä ulkoa. Softa huippuluokkaa.

Eiköhän Tesla ole erinomainen sähkis, ja sen lisäksi vielä edullinen. Esimerkiksi tuossa Out of Specin vertailussa kävi ilmi että Hyundai oli surkeammin varusteltu, huonompi muutenkin sekä helvetin ruma sisältä ja ulkoa. Ja lisäksi vielä kalliimpi.
 
Wut?

Model 3:ssa on vakiovarusteena mm. matriisivalot, sähkösäätöiset tuuletetut penkit, hyvät audiolaitteet jne. Ja sen lisäksi vielä hyvät sähköauto-ominaisuudet, range, suorituskyky ja latausnopeus. Muotoilukin on tyylikästä sisältä sekä ulkoa. Softa huippuluokkaa.

Eiköhän Tesla ole erinomainen sähkis, ja sen lisäksi vielä edullinen. Esimerkiksi tuossa Out of Specin vertailussa kävi ilmi että Hyundai oli surkeammin varusteltu, huonompi muutenkin sekä helvetin ruma sisältä ja ulkoa. Ja lisäksi vielä kalliimpi.
Joillekin se valintaperuste on hinta. Tesla on halpa sähköauto mutta kaikkea et saa siihen edes rahalla mitä joku toinen voi haluta. Esim. reisituki, 360 kamerat jne.
 
Wut?

Model 3:ssa on vakiovarusteena mm. matriisivalot, sähkösäätöiset tuuletetut penkit, hyvät audiolaitteet jne. Ja sen lisäksi vielä hyvät sähköauto-ominaisuudet, range, suorituskyky ja latausnopeus. Muotoilukin on tyylikästä sisältä sekä ulkoa. Softa huippuluokkaa.

Eiköhän Tesla ole erinomainen sähkis, ja sen lisäksi vielä edullinen. Esimerkiksi tuossa Out of Specin vertailussa kävi ilmi että Hyundai oli surkeammin varusteltu, huonompi muutenkin sekä helvetin ruma sisältä ja ulkoa. Ja lisäksi vielä kalliimpi.
Omasta mielestäni teslat on markkinoiden rumimpia autoja.
 
Omasta mielestäni teslat on markkinoiden rumimpia autoja.
Ongelma on minusta enemmän siinä, että kaikki näyttävät enemmän tai vähemmän S-mallin johonkin suuntaan kavennetulta/korototetulta/lyhennetyltä versiolta. Mittasuhteet väärin ja muotokieli kaipaisi pikaista päivitystä vähän enemmän kuin lamppujen muotoilulla. Ne harvat S:t, jotka tulee vastaan miellyttää edelleen silmää. Hankala silti kuvitella, että ostaisin monta saman näköistä peräkanaa. 1-200 tkm kun on istunut samassa, niin kaipaa vaihtelua miellytti se design alunperin miten paljon tahansa.
 
Ongelma on minusta enemmän siinä, että kaikki näyttävät enemmän tai vähemmän S-mallin johonkin suuntaan kavennetulta/korototetulta/lyhennetyltä versiolta. Mittasuhteet väärin ja muotokieli kaipaisi pikaista päivitystä vähän enemmän kuin lamppujen muotoilulla. Ne harvat S:t, jotka tulee vastaan miellyttää edelleen silmää. Hankala silti kuvitella, että ostaisin monta saman näköistä peräkanaa. 1-200 tkm kun on istunut samassa, niin kaipaa vaihtelua miellytti se design alunperin miten paljon tahansa.
Joo kyllä se S on ehdottomasti tyylikkäin noista. Omasta mielestäni nuo teslat kaipasi jonkin verran kulmikkuutta ja suoria linjoja. Uudehkoissa mersuissa kanssa ottaa päähän se pyöreys kaikkialla. Saippuapala ei ole tyylikäs.
 
Joillekin kriteerinä voi olla vain auton hinta. Tesla osuu aika hyvin siihen väliin, että hinta on ok mutta omainaisuudet eivät välttämättä mutta jostain pitää aina karsia.
Onneksi nykyään on vaihtoehtoja.

Taas tämä sama vääntö... Joo, Teslasta puuttuu jotain ominaisuuksia joita et saa edes rahalla (ainakaan suoraan Teslalta), mutta kolikon kääntöpuolena on se, että Teslan vakiovarustelu pieksee aivan kaikkien kilpailijoiden vakiovarusteet mennen tullen, silmät kiinni ja kädet selän taakse sidottuna, ja Teslassa on vakiona ominaisuuksia joita ei niihin premium-sakemanneihinkaan saa millään varustelutasolla.

Ja ylläri ylläri, että hinta on aika helvetin määräävä tekijä auton valinnassa, vaikka muropalkoilla täällä mennäänkin... Itsekin olen aika vakavasti miettinyt kehtaako perheen n. sadan donan yhteistuloilla ostaa edes viiden kympin model 3:sta, mistään kalliimmista puhumattakaan.

Mutta olisin kyllä aidosti kiinnostunut mitkä ne Model 3 AWD:n kilpailijat tuossa jokseenkin tasan 50 kiloeeron hintaluokassa? Koska minä olen tutkinut aika tarkkaan mielestäni kaikki tuon hintaluokan sähkärit ja yksikään ei kyllä tunnu pääsevän edes lähelle M3 hinta/ominaisuudet/laatu-trifektaa.
 
Itse en ainakaan enää ostaisi autoa ilman hudia ja aikoinaan oli syy miksi hylkäsin model3 mikä siihen aikaan muun tarjonnan vähäisyydestä johtuen muuten olisi ollut mieleen. 360 kameran puutekin olisi todella ärsyttävää.

En tiennytkään, että Teslasta puuttuu tällainen ominaisuus. Mielenkiintoista sinänsä, koska eikö autossa kuitenkin ole kamerat joka suuntaan self-drivingia varten?

Toisaalta eipä muihin autoihin saa niitä juttuja mitä Tesloissa on. Mm. toimiva softa ja sentry.

Mitä nyt se softa ajelee välillä paloautojen perään ja jarruttelee miten sattuu.
 
Wut?

Model 3:ssa on vakiovarusteena mm. matriisivalot, sähkösäätöiset tuuletetut penkit, hyvät audiolaitteet jne. Ja sen lisäksi vielä hyvät sähköauto-ominaisuudet, range, suorituskyky ja latausnopeus. Muotoilukin on tyylikästä sisältä sekä ulkoa. Softa huippuluokkaa.

Eiköhän Tesla ole erinomainen sähkis, ja sen lisäksi vielä edullinen. Esimerkiksi tuossa Out of Specin vertailussa kävi ilmi että Hyundai oli surkeammin varusteltu, huonompi muutenkin sekä helvetin ruma sisältä ja ulkoa. Ja lisäksi vielä kalliimpi.

Sähköautossa on todella paljon softaa, todella vanhentunut näkemys tuo, että vain ínfotainment on sitä softaa. On totta, että Teslassa käyttöliittymä on ok ja infotainmet ripeä toimimaan. Mutta softahan nimenomaan on sitä missä Teslalla on ongelmia ja jossa se on jäljessä perinnevalmistajien autoja ja softa on se jossa Teslan pitää vielä panostaa saadakseen muiden etumatka kiinni.

Teslan softaongelmat haijastuu juuri siihen kuinka vaikeaa Teslalle on ihan perusjuttuja tehdä. Kauanko kesti, että Tesla sai koodattua matriisivalot? Lasinpyyhkimien softaa Tesla ei vieläkään ole saanut kuntoon. Adaptiivinen vakionopeudensäädin ei toimi vaan esim. haamujarrutuksia tulee vielä vuonna 2024 paikoissa missä niitä on tullut jo vuosia, Tesla ei vaan osaa vielä softapuolta niin hyvin kuin muut. Tai sitten vaikka tasaisen lämpoötilan pitäminen autossa, miten se voi olla niin vaikeaa (no se on vaikeaa, koska se on sitä softaa). Applen CarPlayta Tesla ei tue ollenkaan (toki siinä kyseessä on ilmeisesti ideologiset syyt eikä pelkästään osaaminen, mutta softaongelma se silti on) jne.

Rumuudet ja hienoudet on sitten makuasioita, mutta onhan esim. Teslan penkit helvetin rumat muovinahka möhköt. Mutta sitten taas tumman harmaa Model Y hienoilla vanteilla on yllättävän hieno, eikä näytä saippuapalalta kuin vaikkapa valkoinen Model Y.

Sähköautoasiassa Tesla onkin sitten todella hyvä ja vaikka meidän halpis Kia voittaa Teslan softassa, muotoilussa ja perusjutuissa niin kyllähän se vie talvella liikaa sähköä ja lataaminen on aika onnetonta kun Teslaan vertaa.
 
Taas tämä sama vääntö... Joo, Teslasta puuttuu jotain ominaisuuksia joita et saa edes rahalla (ainakaan suoraan Teslalta), mutta kolikon kääntöpuolena on se, että Teslan vakiovarustelu pieksee aivan kaikkien kilpailijoiden vakiovarusteet mennen tullen, silmät kiinni ja kädet selän taakse sidottuna, ja Teslassa on vakiona ominaisuuksia joita ei niihin premium-sakemanneihinkaan saa millään varustelutasolla.

Ja ylläri ylläri, että hinta on aika helvetin määräävä tekijä auton valinnassa, vaikka muropalkoilla täällä mennäänkin... Itsekin olen aika vakavasti miettinyt kehtaako perheen n. sadan donan yhteistuloilla ostaa edes viiden kympin model 3:sta, mistään kalliimmista puhumattakaan.

Mutta olisin kyllä aidosti kiinnostunut mitkä ne Model 3 AWD:n kilpailijat tuossa jokseenkin tasan 50 kiloeeron hintaluokassa? Koska minä olen tutkinut aika tarkkaan mielestäni kaikki tuon hintaluokan sähkärit ja yksikään ei kyllä tunnu pääsevän edes lähelle M3 hinta/ominaisuudet/laatu-trifektaa.
Tavallisen kansalaisen puolesta varmaan ID.4 on kaikin puolin joustavampi laitos jo ihan siksi että Model 3:n takaluukku on lähinnä vitsi.
 
Tavallisen kansalaisen puolesta varmaan ID.4 on kaikin puolin joustavampi laitos jo ihan siksi että Model 3:n takaluukku on lähinnä vitsi.

Mitä nyt hintaa tulee suunnilleen kymppitonni enemmän jos haluat nelivedon jossa on edes sähköpenkit... Siihen päälle 2v takuu, vähintään 100 kilsaa vähemmän rangea, reilusti hitaampi lataus, umpisurkea softa ja yksi vittumaisimmista jälkimarkkinointiorganisaatioista...

Tesla 3 takakontti on normaali sedanin takakontti, sellaisia meillä oli iso autoista ennen kuin koko kansasta tuli liikuntarajoitteisia läskejä joiden tarvitsee joka viikko roudata pesukoneita takakontissa. :D
 
Viimeksi muokattu:
En tiennytkään, että Teslasta puuttuu tällainen ominaisuus. Mielenkiintoista sinänsä, koska eikö autossa kuitenkin ole kamerat joka suuntaan self-drivingia varten?



Mitä nyt se softa ajelee välillä paloautojen perään ja jarruttelee miten sattuu.
Periaattessa tuo "high fidelity park assist" on sama kuin 360 kamera. Ei oo mun tesla vielä paloauton perään ajanu. Tällä palstalla hiukan turhan paljon mehustellaan noista haamujarruista. Ikäviähän ne on ja täysin turhia, mutta ei niitä nyt joka kilometri tapahdu.
 
Tesla vs muut sähkikset... Minusta tuli ensimmäisen Teslani myötä ensimmäistä kertaa merkkiuskollinen. Ensin model 3, nyt y ja x perheessä. Aiemmin polttiksissa vaikka ja mitä merkkejä, ei koskaan samaa merkkiä kahta peräkkäin vaikka välillä oli premiumimpaakin.

Nyt ei sähkiksistä muuta merkkiä edes uskalla ostaa koska osien saatavuus ja korjaus kustannukset ovat liian iso ?. Miten esim skodaan akun uusiminen, kuka osaa arvata paljonko maksaa?
 
Tesla kaipaa vaan vielä jälkimarkkinaa huolto/korjauspuolelle, jos muilla on marmoritiski, Teslalla se on ebenpuuta norsunluukoristein. Lisäksi on erittäin mielenkiintoinen homma, että huolimatta noista EY:n kilpailua avaavista jutuista korjaamopuolelle, mulle tuli vastaan, että voimansiirron öljynvaihtoja et huollata kuin Teslalla itsellä siihen eebenpuutiskin hintaan; voimansiirrossa on Teslaa varten (jonkun öljynjalostajan, ei kerrota) luotu oma öljynsä, jota ei Tesla myy ulos kenenkään. Eli et voi käydä ees eebenpuun hintaan ostamassa sitä esim 5l kannuissa, puhumattakaan , että autovaraosamyymälästä tilaisit vastaavan luokituksen tavaraa kannun, ainoastaan buukkaamalla huollon Teslalle itselleen onnistuu kyseinen öljynvaihto.

Mielestäni tämän rajoittamisen merkkihuoltoon ei pitäisi olla mahdollista, mutta kukapa sille mitään voi, en minä ainakaan lähde ristiretkelle asiasta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 470
Viestejä
4 441 777
Jäsenet
73 547
Uusin jäsen
Xeoneer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom