Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuoltahan se vahvasti juuri vaikuttaa, että Elroq on suunniteltu mahdollistamaan kilpailukykyisen hinnan alapäähän, mutta jos kaipaa nelivetoa ja isoa akkua, niin ei olekaan enää erityisen kilpailukykyinen muihin vastaaviin nähden. EX30 ja EV3 ihan sama juttu. Id4, Model Y, Ariya, Explorer yms saa sitten kuitenkin nelivedolla ja isolla akulla suunnilleen sinne viiteen kymppiin alkaen.

Niin. Pienemmät autot on kai ostettu tyypillisesti perusmalleina ja isommat sitten paremmin varusteltuina, tehokkaampina ja ehkä nelivetoisinakin. Oman mausteensa soppaan heittää vielä halpenevat akut - saa nähdä, laskeeko Elroqin hinnat vähän ajan kuluttua, vaikka ei niissä ilmaa niin paljoa varmaan olekaan kuin isommissa sisaruksissa.

Siinä mielessä Skodalta hieno saavutus, että Elroqin hinnat painettiin polttomoottorivastineen (Kodiaqin) luokkaan. Suomen autovero huomioiden Elroq on nyt jopa selvästi halvempi kuin Kodiaq. En hämmästy, jos Elroq on ensi vuoden kolmen myydyimmän täyssähköauton joukossa tässä maassa...

Seuraavan jännitysnäytelmän päärooleissa taitavat näytellä VW ID2, ID2 SUV ja Skoda Epiq. LFP-akuilla noiden hinnat alkaen -mallit taidetaan varustaa, mutta ainakin 25k€ hintaluokkaan kaavailtu Epiq voi olla karu koppi. Ei kai sitä muuten katumaasturia ja Euroopassa tehtynä saa tuohon hintaan, ellei säästä ja karsi ihan kaikesta...
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Siinä mielessä Skodalta hieno saavutus, että Elroqin hinnat painettiin polttomoottorivastineen (Kodiaqin) luokkaan. Suomen autovero huomioiden Elroq on nyt jopa selvästi halvempi kuin Kodiaq. En hämmästy, jos Elroq on ensi vuoden kolmen myydyimmän täyssähköauton joukossa tässä maassa...
Tarkoitat varmaan Karoqia polttisvastineena?
 
Eiköhän Elroqin myyntimäärää rajoita lähinnä tehtaan halu ja kyky valmistaa/myydä sitä. Kaupaksi menisi varmasti jos hinta olisi sopiva, mutta voi olla että mielummin jättävät myymättä ja koittavat myydä kalliimpia malleja.

Ts. Perinteinen että karvalakkiin 18kk tilausjono ja ei oteta uusia tehdastilauksoa - paremmin varusteltuna malleja saa 10k kalliimmalla 2-3kk toimitusajalla. Ja aina jos uhkaa linjastoa tyhjeneminen, niin myydään tipoittain pari karvalakkia sekaan linjan täytteeksi niitä jonottaville.
 
Tarkoitat varmaan Karoqia polttisvastineena?

Kyllä. Minun mokani. :oops: Autovero mukaanluettuna kuitenkin Karoqinkin hinnat suht tasoissa Elroqin kanssa.

Eiköhän Elroqin myyntimäärää rajoita lähinnä tehtaan halu ja kyky valmistaa/myydä sitä. Kaupaksi menisi varmasti jos hinta olisi sopiva, mutta voi olla että mielummin jättävät myymättä ja koittavat myydä kalliimpia malleja.

Ts. Perinteinen että karvalakkiin 18kk tilausjono ja ei oteta uusia tehdastilauksoa - paremmin varusteltuna malleja saa 10k kalliimmalla 2-3kk toimitusajalla. Ja aina jos uhkaa linjastoa tyhjeneminen, niin myydään tipoittain pari karvalakkia sekaan linjan täytteeksi niitä jonottaville.

Näinkin saattaa käydä, kun Skoda on kasvattanut myyntimääriään. Yksi mielenkiintoinen kysymys on, voisiko Elroqin tuotanto laajentua Saksaan VW:n MEB-alustaisia valmistaville tehtaille? Uutisointi on ollut sen suuntaista, että VW olisi joutunut himmailemaan sähköautotuotantoa, joten kapasiteettia saattaisi löytyä. Toki voi olla yksinkertaisempaa leikata ID-sarjan autojen hintoja ja pyrkiä kasvattamaan tehtaiden käyttöastetta sitä kautta kuin ottaa uusi malli tuotantoon...
 
Sähköauton tehdasasenteiset ensiasennusrenkaat eivät kuulu yleiseen keskusteluun sähköautoista? Välillä minusta tuntuu että tänne ei haluta mitään keskustelua.

Minulle kyseisen sähköauton omistajana tuo olo uutta tietoa ja hyödyllisintä mitä olen lukenut täältä viikkoihin.
 
Skoda Elroq hinnasto ja lisävarustehinnasto julkaistu.


1728613212756.jpeg


Sellainen huomio nopeasti tehtynä, että 50-malliin lämpöpumppu maksaa 1090€, muissa se on vakiovaruste. Samoin Style-paketissa tulee muun ohella matriisiledit ja ACC ---> aika no-brainer valinta, IMHO, kyllä noista sen kolme ja puoli tonnia voi maksaa...

Hinnasto on kyllä juuri kuten itse uumoilin. 85 Style ja siinä ei tule edes sähköisiä penkkejä mukana ilman 2000€ lisäpakettia. Tohon vielä joskus neliveto niin ollaan ihan samassa hintaluokassa kuin Model Y ja kaikki kilpailijatkin. Varmasti ihan hyvä auto Skodalta, mutta ei kait tällä erotuta kilpailijoista mitenkään, paitsi ehkä sillä, että tosi halvan luokan perusmalleja on tarjo


Eli 40 095e, ja 130km pienempi range ku vaikka Tesla 3:ssa. Koukku toki ei Teslaan kuulu, siitä 1450e.. Hyvä auto varmasti, mutta kyllä pitäisi ACC Skoda saada johonkin 36k että on edes harkittavissa :D.. Mut pitää käydä istumassa.
Luo silti mielenkiintoisen käytettyjen markkinankin; Highland 3:sta 1-5v sisään käytettynä, samoin Elroqqia jne.. Onhan niitä muitakin, mutta jätän listaamatta "faceliftaamattomat EV6/Ioniq 5 jne. vielä)..

Model 3 on kyllä kova paketti tuohon 40 600e hintaan mitä sen saa. Todella kova. Sähköauton on käytännössä maksettava lähemmäs 30k-35k, jos meinaa millään tavalla olla järkevämpi valinta Tesla 3:een verrattuna. ..
-
Näinkin sanottuna, niin onhan tossa Skoda Elrorin karvalakissa kohtuu hyvät varusteet. Nopeesti selattuna "kaikki tarvittava", paitsi avaimeton kulku ja adaptiiviset valot.
Muuten ok, mm. 3-isofixiä eli varsin hyvä perheen kakkosauto, vaikka ykkösautoksi ehkä ei range ja tilat riitä :=)
Mut joo, kalliimmassa päässä varusteita tulee Model Y jo "järkevämmäksi".
 
Ei sen kilpailijan tarvitse yhtään vähempää maksaa, riittää kun ei ole Tesla, ajo-ominaisuudet kunnossa ja apujärjestelmät ei perustu kameralla arpomiseen. Teslan ainoat edut aiemmin oli hyvä saatavuus ja sähköautopuoli kunnossa. Ei ole enää. Hinnaltaan model 3 on toki kilpailukykyinen, jos pystyy sietämään auton perustekemisen puutteet.

e: Yritän tällä siis vain sanoa sitä, että ei ole mitään oikeaa perustetta arvottaa muita merkkejä halvemmaksi. Henk. koht. en ainakaan osta autoja pelkän speksilistan perusteella. Pelkkä ulkonäkö riittää jättämään auton kauppaan.
 
Itse ostin aika tasan vuosi sitten käytettynä nykyisen auton ja silloin sai tapella tosissaan, että sai edes 6.99% nimelliskoron (TVK jotain 13% luokkaa tms), mutta ehkä en vaan ole niin armoitettu tinkimies. Tällä hetkellä tilanne tosiaan on se, että uusia saa monelta valmistajalta vähän päälle prosentin TVK:lla, niin siinä hupenee äkkiä joku kymppitonninkin nimellisero uuden ja käytetyn välillä muutamaan tonniin pelkkien luottokustannusten takia, mikä ainakin itsellä vaikuttaa aika voimakkaasti harkintaan. Sillä muutaman tonnin lisäpanostuksella kun saa sitten uuden takuunalaisen auton jonka historian tietää täysin.

Eipä siinä, jos löytyisi omiin spekseihin sopiva (neliveto, vetokoukku, tarpeeksi tilaa ja enintään 50 tonnia rullattu) käytetty järkevään hintaan, niin voihan sellaisen käytettynäkin napata. Vähän hiljaista vaan on ollu, alle 40k luokassa löytyy lähinnä ulkomailta roudattuja Tesla kolmosia ja Polestar kakkosia (ja Audi eTroneja, lol) ja aika nopeasti ollaankin sitten yli 40k hintaluokassa, jolloin ero uusiin pienenee luottokustannusten takia aika voimakkaasti.

Tarkoituksena oli kuitenkin oikeasti pitää seuraavaa autoa pitkään, niin mahdollisimman pitkään voimassa oleva akkutakuu olisi aika kova juttu, se kun on sähköautossa se ylivoimaisesti kallein mahdollisesti porsiva juttu.
Onhan noita semmoset määrät tuotu ulkomailta, ja seisoo autot kaupassa, niin kumma, ettei tuon kummempaa irtoa. 30-40k saa nyt valkata vähän käytetystä ja saa kyllä muutakin kuin Teslaa esim. Saksalaisia ja Skodaa. Tinkivaraakin voi löytyä akkutakuuhan noista löytyy vielä vuosiksi. Edit. Huomasin nyt vasta, että nelivetoista havittelet, niissä voi olla hiljaisempaa ja tullut vuoden aikana monilla merkeillä hinnan pudostusta esim. Volkkaria kannata parin tonnin erolla enää vajaavetoisia harkita.
 
Viimeksi muokattu:
Model 3 on kyllä kova paketti tuohon 40 600e hintaan mitä sen saa. Todella kova. Sähköauton on käytännössä maksettava lähemmäs 30k-35k, jos meinaa millään tavalla olla järkevämpi valinta Tesla 3:een verrattuna. ..
Autonvalinnan järkevyyskin riippuu täysin omista tarpeista ja haluista. Tuohon Skodan uuteen malliin saa esimerkiksi sellaisia varusteita kuin aurinkoverhot takaoviin, heijastusnäyttö, säädettävä alusta ja 360 asteen kameranäkymä. Mihin hintaan Teslaan saa nuo ruksittua?
 
En tiedä mistä ajatus, että vaikka juuri skodan tulisi olla edullisempi ku tesla että kelpaisi? Itse miellän skodan paremmaksi merkiksi joten miksi ei voisikin olla sama tai hieman kovempikin hinta?
Lisäksi aika monet etenkin vähänkin kalliimmista autoista ostetaan muulla ku järjellä. Premium saksalaiset olisivat olleet kymmeniä vuosia jo konkurssissa jos halvin hinta ja järkevin muutoinkin olisi se mikä ratkaisee.
Monille pelkästään se että tesla on se toyotaakin yleisempi tuulariauto saattaa olla hyvinkin luotaantyöntävä asia. Lisäksi se että siihen ei saa edes rahalla nykyisin perustason varusteita.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 417
Viestejä
4 439 973
Jäsenet
73 542
Uusin jäsen
SoundeffectMan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom