Yleistä keskustelua sähköautoista

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km
Sähköauto sinänsä on energiatehokas hitaassa etenemisessä, mutta jos vetää leirimoodin päälle niin saa toki sähkömenemään paikallaankin ollessa. mutta jos vetelee niin viimeisillä energioilla niin ehkä sitten vähän tinkii viihtyvyydessä. ja kuullostaa myös siltä että juuri silloin sattunut päättää siirtyä viimeisillä wattitunneilla seuraavalle asemalla. eli juuri päätös, riittää juuri ja juuri 30km päähän "varatankilla", menempä sinne. oho tunnin venäily, päätän vetää sauna/jääkaappi leiritys asennon.

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Noin yleistän, jos tarve miettiä miksi ei halua sähköautoa, niin ihan tyypillinen perustelu on se että polttiksen tankkaus nopeus, pitkä toiminta säde tankillisella ja jos vielä haluaa, niin nopeatankkaus kanisterista.

Sähkis häviää noissa, voi sitten arvottaa miten haluaa. Ja ihan oikeasti on asioita mitkä askerruttaa sähkistä vakavasti harkitsevaa. Jos mallia valitessa on valinnut sopivankokoisen akkun, niin ehkä suurin tyytyväisyyden aihe on ollut se että sähkis on kotalähtiessä "tankki" täynnä. ja se että joillain pitkillä ajoilla joutuu lataileen muualla on ollut pieni hinta siitä. kaupan päälle sitten voimalinjan muut edut.

Mutta asia voi olla myös suuripettymys, lähinnä silloin jos ei ole miettinyt, ei kyseenalaistanut, ja hankkinut vajaa akkuisen, mikä ei riitä arkiseen ajoon, joka jo yksinään tekee siitä vaikean, jos vielä puuttuu ne koti/työpaikka lataukset, niin ehkä ei kannata suinpäin sähkikseen siirtyyä.


Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä

Jos nyt ei puhuta jonkin kasvukeskuksen aamukolareista, niin kuinka paljon noita on tapahtunut viimeisen 10v aikana. ja jos tässä vielä mielikuvaa että seistään tunti, puolitoista. Jos tosiaan ei ole viimeisillä wattitunneilla menossa niin sähkis sinänsä on noissakin tilanteissa enemmin vahvuus.

Jos tilanne on se että sähkistä tekisi oikeasti mieli, ja ollut kolaritilanteessa missä bensameinaa loppua, niin kaatuu valinta oikeasti siihen että joskus voisi käydä sama sähkiksellä , siis tunnin kolari seisonta juuri silloin kun päättänyt viimeisillä elektorneilla korkottaa seuraavalle asemalle, ja ettei silloin mitenkään voisi tinkiä lämmössä.

Jos noin, niin sitten voisi harkita polttoainelämmittimen asennuttamista, noin muuten sähkis on hitaassa etenemisessä varsin energiatehokas. Polttis taasen kaukan siitä.
 
Lämpöpumppu. Clean and simple.
Lämpöpumppu on hyvä, tosin saatan itse kutsua ilmalämpöpumpuksikin. Olkoon vaikka penispumppu.
Alun perin olin kovasti kiinnostunut onko toimintaperiaate sama kun taloissa käytettävissä ilp:eissä, no se selvisikin. Case closed.
 
Tuossa juuri uutta model 3 koeajettuani siinä kotimatkalla reflektoin, että olen itseasiassa erittäin tyytyväinen lähes kaikkeen nykyisessä autossa. Paitsi yhteen asiaan, ja se on auton keulilla istuva korealaisvalmisteinen metallilaatikko, jonka sisällä tapahtuu monta tuhatta pientä räjähdystä joka minuutti, joiden voima pyörittää ja vatkaa isoa läjää toisiaan hankaavia metalliosia. :D

Kyseessä siis Kia Optima PHEV, joissa on ilmeisesti ollut aika paljon pahoja moottoriongelmia erityisesti 100 tkm jälkeen... Itseasiassa nyt on takaisinkutsukin päällä, mutta oma autoni ei kuulunut siihen. En vaan tiedä johtuiko se siitä, että siinä ei aidosti ole tuota vikaa, vai siitä että auto on Ruotsista uitettu. Joka tapauksessa sähköautojen mekaaninen yksinkertaisuus on alkanut vetoamaan vielä aiempaakin enemmän...

(eipä siinä, vaikka nykyisen auton moottori räjähtäisi kokonaan, niin sen korvaaminen tulisi silti reilusti halvemmaksi kuin uuden sähkärin ostaminen, mutta hys nyt. :rofl:)



Joo, ei voi ei. Ilmeisesti Nissan on vuoden 2013 Leaffista tuon poistanut ja sen jälkeen sitä ei ole yhdessäkään Nisukassa nähty. Yllätyin kyllä itsekin tuosta todella paljon ja se kyllä rajasi aika tehokkaasti itsellänikin sen pois laskuista.

Koomisinta on, että ilmeisesti jenkeissä joidenkin ostajien on pitänyt allekirjoittaa joku luovutussuostumuslomake, jossa vakuutetaan että ostaja ymmärtää että akun lataaminen yli 80% ja sen pitäminen sitä korkeammassa varaustilassa on sille haitallista...

Joopa se joo. Mulla Kia Optima PHEV ja moottorin vikavalo syttynyt ja sammunut ajoittain.

Merkkihuollon tarkastuksissa selvitetty, että jakoketju venynyt ja ajettu vasta vähän yli 140 tkm... Nyt pitää vaihtaa ketju & kaikki siihen kuluvat kilkkeet. Arvatkaa vaan mikä on maahantuojan kanta... autolla kun on Ruåttin maalla muutama huolto ajettu pitkäksi (ylitys muutama sata km ja yhdessä huollossa vähän yli 1000 km) auton alkuaikoina. Osat saisi goodwillinä, mutta työ maksaa vähän alle 1,5 k€. Aika ryösthinta imo kuitenkin, vaikka osat veloituksetta.

Jakoketju ei kyllä siitä veny, että huolto mennyt pikkusen pitkäksi. Olen ihan 100% asiasta, että täytyy olla ketjun valmistevika, kun sen pitäisi kestää koko auton ikä. Minkäs teet. Pesevät vaan kätensä tuossa, kun aiempi omistaja ylittänyt takuun edellytyksenä olevat huollon kilometrirajat.

Pitää kattoa missä sen korjauttaa, kun takuuta ei moottorin osalta enää ole. Neuvotella kans myyjäliikkeen kans, että tulvatko miten vastaan.

Huom! Olkaa tarkkoina nuiden huoltokirjojen kans, jos olette ostamassa takuualaista autoa tai vaikka ei ole enää takuutakaan. Jos on vedetty huollot pitkiksi, niin näin voi sitten käydä.


P.S: Mullaki oli takaisinkutsukampanja, missä selvitettiin mahdollista lisä-ääntä moottorissa. Vaihtotoimenpiteenä olisi ollu vain "vaihdamme uuden moottorin takuuseen". No ei kuulunut harmikseni tästä yksilöstä lisä-ääniä. Olis saanu uuden motin takuuseen ja ei olis tarvinnu jakoketjuhommia miettiä ;)
 
Mites nämä kikkailut yllättävien tilanteiden osalta?

Eihän niitä usein satu, mutta joskus sattuu.

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km

Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä

Jos oletetaan, että sulla on 600km WLTP auto, niin nuo prosentit eivät riitä edes ilman kovia pakkasia tuohon, ellet kovin säästäväisesti ajele (matele) eteenpäin. Itse ainakin talvisin menen laturille vähän isommilla prosenteilla, enkä koita saada akkua tyhjäksi juuri saapuessa, koska onnettomuudet ja muutokset säätilassa yms voivat hidastaa etenemistä huomattavasti. Kesäisin voi sitten mennä vähän pienemmällä marginaalilla, mutta aina se on tietoinen riski jos tähtää tyhjällä akulla laturille.

Ja saatavilla on jo palveluita, joissa sinulle tuodaan sähköäkin tarvittaessa eli liikkuva pikalaturi, että pääsee jatkamaan itse matkaa :)
 
Mites nämä kikkailut yllättävien tilanteiden osalta?

Eihän niitä usein satu, mutta joskus sattuu.

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km

Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä

Eipä tuo paikallaan seisoskelu auto käynnissä paljoa kuluta (paitsi jos oikein pirun kylmä). Ja hinausauto kaskosta vaan ilmatteeksi jos sähkö loppuu. Ja voi sitä polttiskin hajota/sipata pakkasella korpeen, niin ei siinä naurata yhtään sen enempää odotella hinaajaa. Nää on vähä tämmösiä "entä jos"-miesten spekulaatioita, ettei oikein kaikkea kannata/jaksa pelätä, jos haluaa nauttia ns. puolta halvemmalla enemmän / vähintään yhtä paljon.

Juolahtaapa vaan mieleen MY21 uutena ostamani bensa-auto, joka 9900 km jälkeen alkoi temppuilla aika lailla 9 kk iässä ja vuonna 2022 viettikin pajalla vaivaiset 164 päivää ja ajoin 9 eri sijarilla ennen ku sai kaupat purkuun ja rahat takaisin (joista niistäkin 2 liikaa, koska kaksi hajosi eli Focus-farkku ja VW Golf sijarit hajos niin tuli Scandia Rentiltä toiset mokomat tilalle, hyviä noi uudet bensa-autot kun noin paskoja sattui kohdilleen tuolla otannalla. 2022 Ecoboostissa oli PowerShit-laatikon joku vika ja VW Golfissa softa meni tilttiin. On meillä toki bensa-auto toisena autona, se ei ole MY21-vuotisena hajoillut vielä 35 tkm aikana). Oli semmoinen kiva piirre, että bensa-auto sammui randomina milloin mihinkin täyskuolemana ja ecu kärtsäs (uusittiin monta kertaa) tai meni puolaa/tulppaa/suutinta. Ja sit kun ne saatiin kuntoon, niin tuli vielä muita vikoja. Aika pirun monimutkaisia nuo 1,6-litraset nykyturbobensatkin. Muuten samana 2022 vuonna appivanhempien uudesta dieselistä kosahti moottori 7000 km ajettuna niin oli autot saman korjaamon pihassa.

Sähköllä ajo tuntuu ittelle mielenrauhalta kaiken ton ja myös välissä olleen MY2023 plugarin jälkeen. Yhen kerran ladannut matkanteon lomassa tien päällä ja sekin kokeeksi samalla kun tyttärellä tuli pissahätä niin ajattelin kokeilla, että toimiiko se pikalataus uudessa autossa. Eli ajansäästön puolella on, saa vaimo kyttäillä polttoainehinnat ja tankkaustarpeen meidän toisen auton osalta kun sillä ajelee, vaan sillon ku sähkis mulla ajossa. Olis jotenkin ihan kauhean vaikea kuvitella, miks tästä haluis palata takaisin polttikseen enää koskaan ainakaan 24-25 tkm/a ajomäärällä (ajomäärä on kasvanut tähän lukemaan sähkiksen myötä aiemman plugarin 19-20 tkm/a:sta kun sitä äkkiä tulee ajeltua kakkosautonkin ajot tällä). Sit vois harkita jotain Mazda CX-60 3 litran kutosdieseliä jos ajomäärä ois jotain 50+ tkm/a ja tarttis ajella koko ajan jotain 1000 km siivuja.
 
Joopa se joo. Mulla Kia Optima PHEV ja moottorin vikavalo syttynyt ja sammunut ajoittain.

Merkkihuollon tarkastuksissa selvitetty, että jakoketju venynyt ja ajettu vasta vähän yli 140 tkm... Nyt pitää vaihtaa ketju & kaikki siihen kuluvat kilkkeet. Arvatkaa vaan mikä on maahantuojan kanta... autolla kun on Ruåttin maalla muutama huolto ajettu pitkäksi (ylitys muutama sata km ja yhdessä huollossa vähän yli 1000 km) auton alkuaikoina. Osat saisi goodwillinä, mutta työ maksaa vähän alle 1,5 k€. Aika ryösthinta imo kuitenkin, vaikka osat veloituksetta.

Jakoketju ei kyllä siitä veny, että huolto mennyt pikkusen pitkäksi. Olen ihan 100% asiasta, että täytyy olla ketjun valmistevika, kun sen pitäisi kestää koko auton ikä. Minkäs teet. Pesevät vaan kätensä tuossa, kun aiempi omistaja ylittänyt takuun edellytyksenä olevat huollon kilometrirajat.

Pitää kattoa missä sen korjauttaa, kun takuuta ei moottorin osalta enää ole. Neuvotella kans myyjäliikkeen kans, että tulvatko miten vastaan.

Huom! Olkaa tarkkoina nuiden huoltokirjojen kans, jos olette ostamassa takuualaista autoa tai vaikka ei ole enää takuutakaan. Jos on vedetty huollot pitkiksi, niin näin voi sitten käydä.


P.S: Mullaki oli takaisinkutsukampanja, missä selvitettiin mahdollista lisä-ääntä moottorissa. Vaihtotoimenpiteenä olisi ollu vain "vaihdamme uuden moottorin takuuseen". No ei kuulunut harmikseni tästä yksilöstä lisä-ääniä. Olis saanu uuden motin takuuseen ja ei olis tarvinnu jakoketjuhommia miettiä ;)

Kiitos, juuri tällaiset tarinat vauhdittavat sähköautoiluun siirtymistäni, kun haluan tuosta nykyisestä "pommista" eroon. :D

Mulla kävi just marmorilla vuosihuollossa, eikä tullut mitään huomautettavaa, mutta jotenkin alkanut kuumottamaan että kohta tuo nyt leviämään, joten haluaisin pistää seuraavan iloksi.

Sen verran kuitenkin olen Kialla tykännyt ajaa, että laitoin nyt muutaman tarjouspyynnön EV6:sta, katsotaan mitä tulee...

(mulla muuten ihan sama juttu Optiman tehdastakuun kanssa, eli Ruotsista uitettu liisari, jossa heti pari ekaa huoltoa mennyt pitkäksi ja sitä myötä täysi tehdastakuu baibai)
 
Kiitos, juuri tällaiset tarinat vauhdittavat sähköautoiluun siirtymistäni, kun haluan tuosta nykyisestä "pommista" eroon. :D

Mulla kävi just marmorilla vuosihuollossa, eikä tullut mitään huomautettavaa, mutta jotenkin alkanut kuumottamaan että kohta tuo nyt leviämään, joten haluaisin pistää seuraavan iloksi.

Sen verran kuitenkin olen Kialla tykännyt ajaa, että laitoin nyt muutaman tarjouspyynnön EV6:sta, katsotaan mitä tulee...

(mulla muuten ihan sama juttu Optiman tehdastakuun kanssa, eli Ruotsista uitettu liisari, jossa heti pari ekaa huoltoa mennyt pitkäksi ja sitä myötä täysi tehdastakuu baibai)
Joo, vähän samoja mietteitä täälläkin :D Ei mitään moitittavaa Kian varustelusta, ajo-ominaisuuksista ym. mutta tässä yksilössä ollut vähän haasteita.

Tosin jakoketjurempan jälkeen toiminee varmaan taas pitkään, joten pitää nyt tarkkaan harkita mitä tekee. Vasta 120 tkm huollossa vaihdettu tulpat ja puolakin meni takuuseen samoihin aikoihin. Tuossa vois olla autoa vielä pitkään, jos nyt mikään muu ei ala porsimaan :lol:
 
Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata
Se on stressaavaa vain jos siitä tekee stressaavaa. Lähes kaikissa sähköautoissa homma menee niin, että syötät vaan päätepisteen naviin ja auto kertoo missä ladataan ja kuinka paljon ja kauanko siihen menee, ja milloin olet perillä. Jos matkalla tulee ylläreitä niin se muuttaa suunnitelmaa ihan itsekseen. Sitten vaan suorittamaan. Hyvin yksinkertaista. Jos on oikein fiksut systeemit, niin auto myös näkee montako laturipaikkaa latauskentällä on vapaana. Järkevä latausaika on yleensä jotain 20-30min, joten jollain 12 laturin kentällä mitä löytyy ihan vaikka napapiiriltäkin, jos niin huono tuuri sattuu että kaikki paikat on käytössä, yksi paikka vapautuu keskimäärin noin 2 minuutin välein.
 
Onko noista Volvon S-sarjan sähköversioista tullut vielä mitään uutta tietoa?
Taisi aivan hiljan tulla, eli Volvo laittoi tiedotetta, julkistus 2025 maaliskuussa , ja kuvan tapaisin
kuva_2024-10-07_143534608.png


ES90 "nimi", Eli ei virallisesti ei sen enempää uutta, ei julkaisuaikataulua, eikä vahvista tai kumoa aiempia huhuja. Spekulointia sitten muualla että missä sitä valmistetaan kun nuo kiinan tullit painaa päälle. Ja Ruotsi yritti Volvolle helpotuksia, mutta ei menneet läpi. Eli missä valmistetaan Jenkki ja EU vientimallit, jenkeissä valmistus ei välttämättä olisi yllätys, jos meidän markkinoille meinaavat tulla ensivuonna.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Kia EV 3 koeistuttu. Kuljettalla ok meno ja ei ainakaan tärkeimmät napit haptisia. Ei suksiluukkua, joka kyllä iso epäonnistuminen kauttaaltaan monikäyttöisyyden kannalta.
Takana aikuinen iha ok istuu jos itsellä ajoasento mieluinen, mut ei yhtään extra tilaa joskin riittävästi. Lasten istuimet ei tulisi mahtumaan, koska penkkien muotoilu sellainen että penkkien yläosa kaareutuu jyrkästi kohti takapenkkiä (eli polvet mahtuu mut alkaa ylempää ahistaa, johon lastenistuimet monesti ottaa).
V2L näkyi olevan jok 2,8k extraa ainakin, perusvarusteita en katellu.
Ei kuitenkaan omaan käyttöön tiloiltaan riittävä.
Iha kivan näköinen ja oloinen, mutta nopeasti katsottuna ja istuttuna veikkaan Skoda Elroqin olevan parempi valinta mut katsotaan kun pääsee sen koeistumaan.
-
Sen sijaan EV6 vaikutti ok, takana hyvin tilaa aikuiselle ja lasten istuimille. Kontti vähän matala korkeudeltaan, mutta perus ok tila. Suksiluukku on, mutta se mallia Volvo/Polestrar eli liian pieni. Keskikonsoli muuten ok mut veikkaan et ottaa osumaa herkästi ne piano blackit ja muut. Muuten kyllä ihan hyvänoloinen auto tuo EV6.
-
EV9; noh kai se hyvä on? Eipä se lastenistuinmaailmassa oikein EV9 mitatatkaan auta, kun jos kulkemiseen siirtää napilla keskiriviä, niin eihä siinä silloin lastenistuinta kiinni voisi olla. Eli periaatteessa ok mut ei kuitenkaan. Jossain Ford S-maxissa enemmän tilaa kolmelle lapselle. (tai tokihan kävelevät ihmiset mahtuu).
--
EV6 oli sen verta hyvä setti, että pitää käydä koeajamassa . Saattaa olla oiva auto.
--
Skoda Elroqqia odotellen myös innolla testattavaksi; potentiaali on.
--
 
Minulla on ainakin hermot aivan riekaleina, kun olen pian vuoden ajanut täyssähköllä. On se vaan niin stressaavaa. Öisin ei saa nukuttua, kun pitää aina pelätä sitä, että jos tulee kahden viikon sähkökatko koko maahan ja sitten ei kyllä saa autoa ladattua. Ja talvella matkalle lähtiessä pitää aina ottaa mukaan agregaatti ja 50 litraa bensaa, että saa autoa varmasti tarpeeksi ladattua, jos liikenne seisahtuu tuntikausiksi pakkaseen onnettomuuden vuoksi. Niin on joskus käynyt. Tuo on aivan välttämätöntä siksikin, että jollain tieosuudella kaikki laturit voivat aivan hyvin olla rikki sadan kilometrin matkalla. Ja vaikka eivät olisikaan, Putin on voinut hakkeroida kaikki lataussovellukset ja muut maksuvälineet niin, ettei lataus vaan onnistu. Ja entäs sitten, jos Putin räjäyttääkin ydinpommin Suomen yläpuolella. Selviävätköhän sähköautot siitä sähkömagneettisesta pulssista? Tuskin. Bensa-autolla voi siinäkin tilanteessa painaa vaan tyytyväisenä kaasua. Ei tätä sähköautoilijan stressiä enää kestä.
 
Mites nämä kikkailut yllättävien tilanteiden osalta?

Eihän niitä usein satu, mutta joskus sattuu.

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km

Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä
Tuommoisessa onnettomuustilanteessa sitten kannattanee soittaa se taksi ja hinaus. Samahan se voi polttiksella käydä jos ajat höyryillä ja jätät tyhjäkäynnille pitämään lämpöä kabiinissa. Taksi ja hinuri toimii silloin molempiin.
 
Kia EV 3 koeistuttu. Kuljettalla ok meno ja ei ainakaan tärkeimmät napit haptisia. Ei suksiluukkua, joka kyllä iso epäonnistuminen kauttaaltaan monikäyttöisyyden kannalta.
Takana aikuinen iha ok istuu jos itsellä ajoasento mieluinen, mut ei yhtään extra tilaa joskin riittävästi. Lasten istuimet ei tulisi mahtumaan, koska penkkien muotoilu sellainen että penkkien yläosa kaareutuu jyrkästi kohti takapenkkiä (eli polvet mahtuu mut alkaa ylempää ahistaa, johon lastenistuimet monesti ottaa).
V2L näkyi olevan jok 2,8k extraa ainakin, perusvarusteita en katellu.
Ei kuitenkaan omaan käyttöön tiloiltaan riittävä.
Iha kivan näköinen ja oloinen, mutta nopeasti katsottuna ja istuttuna veikkaan Skoda Elroqin olevan parempi valinta mut katsotaan kun pääsee sen koeistumaan.
-
Sen sijaan EV6 vaikutti ok, takana hyvin tilaa aikuiselle ja lasten istuimille. Kontti vähän matala korkeudeltaan, mutta perus ok tila. Suksiluukku on, mutta se mallia Volvo/Polestrar eli liian pieni. Keskikonsoli muuten ok mut veikkaan et ottaa osumaa herkästi ne piano blackit ja muut. Muuten kyllä ihan hyvänoloinen auto tuo EV6.
-
EV9; noh kai se hyvä on? Eipä se lastenistuinmaailmassa oikein EV9 mitatatkaan auta, kun jos kulkemiseen siirtää napilla keskiriviä, niin eihä siinä silloin lastenistuinta kiinni voisi olla. Eli periaatteessa ok mut ei kuitenkaan. Jossain Ford S-maxissa enemmän tilaa kolmelle lapselle. (tai tokihan kävelevät ihmiset mahtuu).
--
EV6 oli sen verta hyvä setti, että pitää käydä koeajamassa . Saattaa olla oiva auto.
--
Skoda Elroqqia odotellen myös innolla testattavaksi; potentiaali on.
--
Lisään muutaman huomion. Sekä EV6:een että EV3:een mahtui 180 cm itsensä taakse istumaan takapenkille polvitilan osalta. Kutosessa oli enemmän väliä polvista etupenkin selkänojaan. Kolmosessa kengät eivät mahtuneet mukavasti etupenkin alle, mutta etuistuin saattoi olla alimmassa asennossaan. Kolmosessa oli mukavasti pääntilaa. Kutosen takapenkillä pää oli kiinni katossa, jos istui normaalin ryhdikkäästi. Rennommin istuessa vain hiukset olivat katossa, muttei sekään mukavalta tunnu. En tajunnut katsoa, missä asennossa takapenkki oli.

Kia EV3:n keskikyynärnojasta eteen liukuva kirjoitus-/läppäritaso oli uutta. Tavaratilan suojaverho oli jostain syystä 10 cm liian lyhyt, jolloin sen ja takapenkin selkänojan väliin jäi turhan suuri rako, josta näkee konttiin ja tulee melua. Kuvasta näkyy, miten valo pääsee konttiin. Ensin luulin, että takapenkkiä voisi kallistaa/siirtää taaemmas, jolloin rako menisi umpeen, mutta sellaista säätöä ei ollut. Verhoa ei myöskään voinut siirtää edemmäs toisiin koloihin, kuten EV6:ssa. Rako oli ja pysyi. Toivottavasti asiakkaille luovutettavissa autoissa rako on laitettu umpeen. Tuollaisenaan raon haittojen vastapainoksi ainoa hyöty on se, että notkea takapenkkiläinen voi ajon aikana napata kontista pikkupussukkaa sen kautta.

Kia EV3 suojaverho on jätetty vajaaksi.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Täällä jollain pyörii aina välillä niitä laskelmia 40 k sähkö vs 20 k e polttis tms. Pystyykö jakamaan taas? En jaksa itse laskea. Haluan perustella vielä itselle sähköauton hankintaa :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 987
Viestejä
4 431 112
Jäsenet
73 461
Uusin jäsen
jorggi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom