Mites nämä kikkailut yllättävien tilanteiden osalta?
Eihän niitä usein satu, mutta joskus sattuu.
Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km
Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata
Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti
Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä
Eipä tuo paikallaan seisoskelu auto käynnissä paljoa kuluta (paitsi jos oikein pirun kylmä). Ja hinausauto kaskosta vaan ilmatteeksi jos sähkö loppuu. Ja voi sitä polttiskin hajota/sipata pakkasella korpeen, niin ei siinä naurata yhtään sen enempää odotella hinaajaa. Nää on vähä tämmösiä "entä jos"-miesten spekulaatioita, ettei oikein kaikkea kannata/jaksa pelätä, jos haluaa nauttia ns. puolta halvemmalla enemmän / vähintään yhtä paljon.
Juolahtaapa vaan mieleen MY21 uutena ostamani bensa-auto, joka 9900 km jälkeen alkoi temppuilla aika lailla 9 kk iässä ja vuonna 2022 viettikin pajalla vaivaiset 164 päivää ja ajoin 9 eri sijarilla ennen ku sai kaupat purkuun ja rahat takaisin (joista niistäkin 2 liikaa, koska kaksi hajosi eli Focus-farkku ja VW Golf sijarit hajos niin tuli Scandia Rentiltä toiset mokomat tilalle, hyviä noi uudet bensa-autot kun noin paskoja sattui kohdilleen tuolla otannalla. 2022 Ecoboostissa oli PowerShit-laatikon joku vika ja VW Golfissa softa meni tilttiin. On meillä toki bensa-auto toisena autona, se ei ole MY21-vuotisena hajoillut vielä 35 tkm aikana). Oli semmoinen kiva piirre, että bensa-auto sammui randomina milloin mihinkin täyskuolemana ja ecu kärtsäs (uusittiin monta kertaa) tai meni puolaa/tulppaa/suutinta. Ja sit kun ne saatiin kuntoon, niin tuli vielä muita vikoja. Aika pirun monimutkaisia nuo 1,6-litraset nykyturbobensatkin. Muuten samana 2022 vuonna appivanhempien uudesta dieselistä kosahti moottori 7000 km ajettuna niin oli autot saman korjaamon pihassa.
Sähköllä ajo tuntuu ittelle mielenrauhalta kaiken ton ja myös välissä olleen MY2023 plugarin jälkeen. Yhen kerran ladannut matkanteon lomassa tien päällä ja sekin kokeeksi samalla kun tyttärellä tuli pissahätä niin ajattelin kokeilla, että toimiiko se pikalataus uudessa autossa. Eli ajansäästön puolella on, saa vaimo kyttäillä polttoainehinnat ja tankkaustarpeen meidän toisen auton osalta kun sillä ajelee, vaan sillon ku sähkis mulla ajossa. Olis jotenkin ihan kauhean vaikea kuvitella, miks tästä haluis palata takaisin polttikseen enää koskaan ainakaan 24-25 tkm/a ajomäärällä (ajomäärä on kasvanut tähän lukemaan sähkiksen myötä aiemman plugarin 19-20 tkm/a:sta kun sitä äkkiä tulee ajeltua kakkosautonkin ajot tällä). Sit vois harkita jotain Mazda CX-60 3 litran kutosdieseliä jos ajomäärä ois jotain 50+ tkm/a ja tarttis ajella koko ajan jotain 1000 km siivuja.