Yleistä keskustelua sähköautoista

Tonnin pommilla 5 vuotta ilman suurempia kuluja? Ei renkaita, jakopäätä, jarruja, kytkintä, alustanosia saati mitään isompia yllärivikoja?
Ei normaaliautoissa ole mitään laukeavia jakopäitä, laatikoita, kytkimiä tai kaksoismassavauhtipyöriä. Ei ole pakko ostaa sellaista, missä moinen ominaisuus on. Joskus muinoin Carinaan hihna maksoi 15,90€ sadan tonnin välein ja vaihto oli tunnin homma pihassa tai autotallissa. Normaalilla ketjukoneella ajaa ilman "jakopäitä" satoja tuhansia, mutta jollakin volkkarilla ei aja. Älä osta volkkaria, jos korjauskulut sylettää.

Tonnin pommin ostajat eivät teetä monen tonnin remontteja korjaamolla, vaan yleensä ropaavat itse. Osat ovat tavallisesti halpoja tai erittäin halpoja.
 
Ja vastaavasti ei normikuluttajalla ole osaamista tai paikkaa alkaa korjaamaan noita tonnin pommeja missään muualla kuin korjaamolla. Säännöllisesti niistä jotain pientä tai isompaa hajoaa, satasten keikka joka kerta kun sen vie korjaukseen ja sen aikaa pitää siinä arjessa pärjätä ilman sitä autoa, siitä jo itsessään tulee pidemmän päälle ongelma (tai ainakin meillä tuli).

Oman kokemuksen mukaan halvemman pään uudet tai käytetyt sähköautot eivät ihan valtavan paljon enemmän maksa lopulta kuin sen tonnin pommin ylläpito, polttoaineen hinnan ero kompensoi aika paljon arvonalenemaa. Lisäksi tiedät kulut jo täsmälleen etukäteen ja murheiden määrä on kertaluokkaa pienempi.
 
Onko tosiaan "normaali" ihminen niin käsi ettei se osaa tehdä minkäänlaista pitkän tähtäimen suunnittelua, ei osaa tehdä mitään itse, ei työllistyä mihinkään siwan kassaa ihmeellisempään, ja elää vain kädestä suuhun?

Mä kyllä tiedostan että tuollaisia ihmisiä on, mutta ei tuo mun mielestä ole normaalia, vaan ihmisillä on taitoja tai edes sinnikkyyttä kehittää itseään ja elämäänsä.

Enkä nyt tarkoita että sitä elämää pitäisi kehittää hankkimalla sähköauto, vaan ylipäätään että elämän valinnat voisi ylipäätään tehdä, eikä vaan reagoida siihen kummasta kädestä suuhun elää.
 
Onko tosiaan "normaali" ihminen niin käsi ettei se osaa tehdä minkäänlaista pitkän tähtäimen suunnittelua, ei osaa tehdä mitään itse, ei työllistyä mihinkään siwan kassaa ihmeellisempään, ja elää vain kädestä suuhun?

Mä kyllä tiedostan että tuollaisia ihmisiä on, mutta ei tuo mun mielestä ole normaalia, vaan ihmisillä on taitoja tai edes sinnikkyyttä kehittää itseään ja elämäänsä.

Enkä nyt tarkoita että sitä elämää pitäisi kehittää hankkimalla sähköauto, vaan ylipäätään että elämän valinnat voisi ylipäätään tehdä, eikä vaan reagoida siihen kummasta kädestä suuhun elää.
Yksinkertaisesti, on. Hyvin harva osaa tai edes jaksaa tehdä autollensa muuta kuin täyttää pissipojan ja ehkä vaihtaa talvi/kesärenkaat alle. Varmaan yli 80prosentille auto on puhtaasti liikkumisväline A:sta B:hen jonka kriteereinä on mahdollisimman pieniruokainen JA toimintavarma.
 
Kukin tyylillään, mutta noissa tonnin pommin harrastajissa suurin osa osaa itse tehdä jotakin autolleen. Jos ei osaa, halua tai muuten pysty, pitää sitten tehdä muunlainen ratkaisu autoilun suhteen. Tonnin pommilla haetaan halpaa autoa, joka on halpa ylläpitää. Ei siihen käydä korjaamolla laitattamassa 7000€ laatikkoa tai 4000€ jäätynyttä kusiruiskua.

Omaan kymppitonnin pommiin tavallinen perushuolto maksaa kotipihassa aika tasan 50€/v. Ajan aika vähän ja huollan itse ihan nuukuuttani ja että säilyy jonkinlainen tuntuma oikeisiin töihin. Laitan nekin rahat vaikka nordnetiin kasvamaan.
 
Kukin tyylillään, mutta noissa tonnin pommin harrastajissa suurin osa osaa itse tehdä jotakin autolleen. Jos ei osaa, halua tai muuten pysty, pitää sitten tehdä muunlainen ratkaisu autoilun suhteen. Tonnin pommilla haetaan halpaa autoa, joka on halpa ylläpitää. Ei siihen käydä korjaamolla laitattamassa 7000€ laatikkoa tai 4000€ jäätynyttä kusiruiskua.

Omaan kymppitonnin pommiin tavallinen perushuolto maksaa kotipihassa aika tasan 50€/v. Ajan aika vähän ja huollan itse ihan nuukuuttani ja että säilyy jonkinlainen tuntuma oikeisiin töihin. Laitan nekin rahat vaikka nordnetiin kasvamaan.
Tottakai he osaavat, mutta jos tässä vertailtiin ihmistä joka ei osaa ei kykene, ei halua oppia rassata autoja, vaan vain liikkua niillä ja ulkoistaa korjaukset muille niin ei tollanen tonninpommi nyt mikään edullinen välttämättä ole vs. joku täysin uusi 25k€ nissan leaf.
 
Itsellä tonnin pommi, eikä kiinnostusta vaihtaa edes öljyjä itse vaikka joskus sitäkin tehnyt. Jos mitään ei hajoa niin vuosittain n. 100e huoltoihin teetettynä, normaaleja kuluvia osia sitten tarpeen mukaan katsastuksen jälkeen. Toki 500-1000e remonttien yhteydessä pohdittava onko järkevää vielä korjauttaa, toistaiseksi on ollut.

En koe olevani masokisti vaikka kulutan maanteitä enemmän kun keskimäärin ja käytän autoiluun vähemmän tuloistani kuin ihmiset keskimäärin.

Sähköautolla vielä upeampaa kun ei vuosihuoltoja ole pl. raitisilmasuodattimen vaihto.
 
Yksinkertaisesti, on. Hyvin harva osaa tai edes jaksaa tehdä autollensa muuta kuin täyttää pissipojan ja ehkä vaihtaa talvi/kesärenkaat alle. Varmaan yli 80prosentille auto on puhtaasti liikkumisväline A:sta B:hen jonka kriteereinä on mahdollisimman pieniruokainen JA toimintavarma.
Siis se ettei osaa/halua osata rassata autoa on ymmärrettävää, mutta silloin pitää olla muita arvokkaita taitoja ja halua käyttää niitä.

Mä siis koitan tuoda esiin sitä väittämää että "normaalilla" ihmisellä ei olisi edellytyksiä sähköautoiluun, koska "normaali" ihminen on niin pienituloinen että elämä on pelkkää kädestä suuhun elämistä. Ei tuo ole normaalia, vaikka noin eläviä ihmisiä onkin.
 
Vois se silti olla, et jos 525 km päähän mökille menis niin Xceedillä lähettäis kun 20 cm maavara möykkyselle mökkitielle vs. ev6 ihanan halpa (5 k€) pohjasuojalevy 4 cm alempana ja hevonkuusessa ei oo suurteholatureitakaan lähellekään -> tulis ainaki lievä ahdistus. Mut bensaa sieltä saa muutaman kymmenen km päästä sentäs.
Kai sähköautoilijan mökillä sähköt on? 230V pistokkeesta tulee kummasti latinkia viikonlopun aikana.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 144
Viestejä
4 420 454
Jäsenet
73 294
Uusin jäsen
Handels

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom