Yleistä keskustelua sähköautoista

Volkswagen halts ID. 4 production and sales due to bad door handles

VW keskeyttää ID.4:n valmistuksen ja myynnin, koska ovenkahvoista vuotaa vettä oven sisään, joka hajoittaa oven elektroniikan. USA:ssa ollut ainakin 12 tapausta, joissa ovi auennut kesken ajon.
Nuo ID.4 ovenkahvat on muutenkin ongelmalliset. Malliesimerkki siitä että on muutettu täysin toimiva mekaaninen systeemi sähköhimmeliksi joka vikaantuu 100 kertaa herkemmin kuin vanha. Nuistahan on suomessakin valiteltu että jäätyy ja hajoaa pakkasessa. Oli muuten yksi syy miksi päädyin Enyaqiin enkä ID.4:ään. Yhden kerran olen ID.4 ovenkahvaa kokeillut ja heti tuli tuntuma että tämä ei tule kestämään.
 
Itse vaihdoin keväällä Kia EV6 AWD Gt-line Premium Packin Bemmin i4 M50:n Super Chargedina. Osu hyvää saumaan vaihto ennen Kian hinnanlaskuja niin sai vielä neuvoteltua hyvän välirahan (ja tosiaan nyt käytettyjen M50:n hinnat varsin maltilliset vs uuden hinnat). Facelift julkaistiin vissiin nyt kesällä mutta en ole ihmeemmin huomannut sen vaikuttaneen käytettyjen hintaan, tosin FL muutokset oli todella maltilliset (esim akkukoko ei muuttunut).
Vaikka Kia oli suunniteltu alustasta asti sähköautoksi ja Bemmi tehty polttiksen alustalle niin on eroa kuin yöllä ja päivällä i4:n eduksi. Bemmi on oikeasti premium ja Kia on.. no se on korealainen Kia. Kuten sanoit niin Bemmi ei korosta sähhköautouttaan vaan keskittyy siihen, missä se on ollut aina hyvä. Älyttömän hyvä ajaa ja hiljainen (rengasmelultaan ja ei yhden yhtä halvan muoviosan nitinää/kitinää, toisin kuin Kiassa). Kulutus samaa luokkaa korealaisen kanssa eikä ole vielä 6tkm ajoilla tullut 800V latauksiakaan ikävä, aina on ollut auto valmis ennen kuskia.
Joo tuo i4 M50 hiljaisuus kyllä yllätti. Yleensä kun valitsee sen sporttisemman trimmin, niin melua tulee lisää, leveämmät sporttirenkaat joissa matalampi profiili jne. Ja karmittomia oviakin olen karsastanut siitä syystä. Toki jos nykyisen Mersun GLC oviin vertaa, niin GLC ovet on paksut ja painavat ja sulkeutumisääni on kovin bassopainotteinen. Bemarissa ovi on pieni ja kevyt ja sulkeutumisääni vähemmän jämäkkä ymmärrettävästi. Mutta ajomelu pysyy silti hyvin poissaolevana. Vähintäänkin yhtä hiljainen kuin tämä GLC uimarenkaan profiilisilla renkailla. Ainoa mitä jäisi kaipaamaan on alustan korkeuden säätö, kun bemarissa ilmajouset on vaan takana, mutta aika harvoinpa tuota on käyttänyt. Comfortilla 99% ajasta. Täyssähköautoon kun ei ole tottunut, niin ei niin haittaa vaikka lokerotilat sisällä ovat pienemmät kuin varsinaiselle sähköplatformille tehdyissä autoissa, ne on kuitenkin samaa luokkaa kuin nykyisessäkin ja se on riittänyt hyvin. Kardaanitunnelikaan ei haittaa kun takapenkille kolmea ihmistä kuitenkaan tule ahdettua.
 
Mä en tajua miksi kahvat pitää koittaa piillottaa?! Ei koske pelkästään sähkiksiä vissiin mutta niillä yleistynyt..
Ja piilottaa ei liene oikea sana koska ne näkyy silti, mutta viekö muka perinteiset pienet kahvan ulokkeet liikaa ilmanvastusta tms et saadaan lapralukemat hyviks? Sama si mitä niitä on käyttää..
Vai haetaanko jotain älyvapaata hitec tyyliä sillä? Ko teslakin teki näin ni me kans?
 
Itse vaihdoin keväällä Kia EV6 AWD Gt-line Premium Packin Bemmin i4 M50:n Super Chargedina. Osu hyvää saumaan vaihto ennen Kian hinnanlaskuja niin sai vielä neuvoteltua hyvän välirahan (ja tosiaan nyt käytettyjen M50:n hinnat varsin maltilliset vs uuden hinnat). Facelift julkaistiin vissiin nyt kesällä mutta en ole ihmeemmin huomannut sen vaikuttaneen käytettyjen hintaan, tosin FL muutokset oli todella maltilliset (esim akkukoko ei muuttunut).
Vaikka Kia oli suunniteltu alustasta asti sähköautoksi ja Bemmi tehty polttiksen alustalle niin on eroa kuin yöllä ja päivällä i4:n eduksi. Bemmi on oikeasti premium ja Kia on.. no se on korealainen Kia. Kuten sanoit niin Bemmi ei korosta sähhköautouttaan vaan keskittyy siihen, missä se on ollut aina hyvä. Älyttömän hyvä ajaa ja hiljainen (rengasmelultaan ja ei yhden yhtä halvan muoviosan nitinää/kitinää, toisin kuin Kiassa). Kulutus samaa luokkaa korealaisen kanssa eikä ole vielä 6tkm ajoilla tullut 800V latauksiakaan ikävä, aina on ollut auto valmis ennen kuskia.
Noin puolitoista vuotta ollut i4M50 alla ja isoin ja oikeastaan ainut ärsytyksen aihe (jos ei lasketa maahantuonnin pelleilyä avustimien toiminnan suhteen suomen rajojen sisäpuolella) on todella naurettavan vaatimattomat lokerotilat sisällä. Ovikotelot on joku vitsi ja ei ole mitään syytä miksi niistä on tehty niin pienet. Hanskalokerokin todella pieni. Lisäksi valtavan mittainen keula mihin ei ole saatu frunkkia, ei sillä että sitä juurikaan kaipaisin mutta olisihan siellä näppärä säilyttää vaikka schukolaturia mitä harvemmin tarvitsee. Onneksi kontti on iso ja hatchbäkkinä tosi hyvä lastata.
Ei kyllä autoa tilatessa tullut mieleenkään, että kun ruksaa lisävarusteiset M-sport penkit niin menettää myös selkänojissa olevat taskut, vaikka joo olisihan se pitänyt tajuta että ei sopisi penkkien designiin semmoset.

Muuten siitä vehkeestä ei ole oikeastaan muuta ku erittäin positiivista sanottavaa. Autona aivan todella erinomainen ja mielestäni myös erittäin hyvän näköinen eikä joo tosiaan huuda olevansa sähköauto, mikä itselleni erittäin positiivinen juttu.
5v jatkotakuu myös suorastaan edullinen bmw korjaushinnoittelun tietäen.
 
Jotenkin sähkiksiin on päätetty, että pitää olla erilaisia osia. Mutta ei tämä toki mikään on/off keksintö ole eli eiköhän tuohon suuntaan ole suunnattu vähitellen jo aiemmin (johtuen erilaisista sähköoptioista varustuksessa).

Esimerkkinä vaikka oma plugari Kia vm21. Kahvat ovat manuaaliset, eli perinteiset eli eivät vaadi sähköä saavaa nappia tms. Eli jos 12v järjestelmän akku on loppu niin ovista voi kulkea ihan normaalisti. Lukkoon niitä ei toki saa ( no ehkä kuskin oven saisi). Mutta sitten jostain syystä takakontti on varustettu sähkönappulalla avaukseen (varmaankin sähköisesti avautuvan takakontti -option takia). Tästä tekee hauskan se, että 12v akku on takakontissa sivulla muovikannen alla. Joten jos 12v akusta loppuu virta niin kaikki muut luukut saa kyllä auki,mutta takakonttia (jossa se 12v akku on) ei. Sinänsä takapenkit toki kaatuvat ja akkukin on sivupaneelin alla joten ihan hirveä ko. viritys ei onneksi ole. Tokihan virran ottaminen toisesta autosta vaatii todella pitkät kaapelit kun pitää sivuovesta operoida (varavirtalähde on toki nykyaikana erittäin näppärä ja loogisempi).

Sähkisten sisäänpainuvissa kahvoissakin on vähän erilaisia toteutuksia. Itse inhoan noita pelkkiä liuskoja. Osassa on tartuntapinnassa ulokkeita jotka tekevät niistä jo ihan siedettäviä vaikka toki tuollakin on sekä ok että hyvää toteutusta. Sinänsä jos ne vaativat sähköä avautumiseen, niin sitten kyse on aika paljon siitä kuinka herkästi jäätyvät huonoissa keli olosuhteissa ja kestävätkö ne jäätyneinäkin käyttöä (ja toimivatko ne kuten sulanakin).
 
Jotenkin sähkiksiin on päätetty, että pitää olla erilaisia osia. Mutta ei tämä toki mikään on/off keksintö ole eli eiköhän tuohon suuntaan ole suunnattu vähitellen jo aiemmin (johtuen erilaisista sähköoptioista varustuksessa).

Esimerkkinä vaikka oma plugari Kia vm21. Kahvat ovat manuaaliset, eli perinteiset eli eivät vaadi sähköä saavaa nappia tms. Eli jos 12v järjestelmän akku on loppu niin ovista voi kulkea ihan normaalisti. Lukkoon niitä ei toki saa ( no ehkä kuskin oven saisi). Mutta sitten jostain syystä takakontti on varustettu sähkönappulalla avaukseen (varmaankin sähköisesti avautuvan takakontti -option takia). Tästä tekee hauskan se, että 12v akku on takakontissa sivulla muovikannen alla. Joten jos 12v akusta loppuu virta niin kaikki muut luukut saa kyllä auki,mutta takakonttia (jossa se 12v akku on) ei. Sinänsä takapenkit toki kaatuvat ja akkukin on sivupaneelin alla joten ihan hirveä ko. viritys ei onneksi ole. Tokihan virran ottaminen toisesta autosta vaatii todella pitkät kaapelit kun pitää sivuovesta operoida (varavirtalähde on toki nykyaikana erittäin näppärä ja loogisempi).

Sähkisten sisäänpainuvissa kahvoissakin on vähän erilaisia toteutuksia. Itse inhoan noita pelkkiä liuskoja. Osassa on tartuntapinnassa ulokkeita jotka tekevät niistä jo ihan siedettäviä vaikka toki tuollakin on sekä ok että hyvää toteutusta. Sinänsä jos ne vaativat sähköä avautumiseen, niin sitten kyse on aika paljon siitä kuinka herkästi jäätyvät huonoissa keli olosuhteissa ja kestävätkö ne jäätyneinäkin käyttöä (ja toimivatko ne kuten sulanakin).
Siinä kiassa on apuvirtapiste konepellin alla kuten about 99% muistakin autoista käyttövoimasta riippumatta.
 
Itse vaihdoin keväällä Kia EV6 AWD Gt-line Premium Packin Bemmin i4 M50:n Super Chargedina. Osu hyvää saumaan vaihto ennen Kian hinnanlaskuja niin sai vielä neuvoteltua hyvän välirahan (ja tosiaan nyt käytettyjen M50:n hinnat varsin maltilliset vs uuden hinnat). Facelift julkaistiin vissiin nyt kesällä mutta en ole ihmeemmin huomannut sen vaikuttaneen käytettyjen hintaan, tosin FL muutokset oli todella maltilliset (esim akkukoko ei muuttunut).
Vaikka Kia oli suunniteltu alustasta asti sähköautoksi ja Bemmi tehty polttiksen alustalle niin on eroa kuin yöllä ja päivällä i4:n eduksi. Bemmi on oikeasti premium ja Kia on.. no se on korealainen Kia. Kuten sanoit niin Bemmi ei korosta sähhköautouttaan vaan keskittyy siihen, missä se on ollut aina hyvä. Älyttömän hyvä ajaa ja hiljainen (rengasmelultaan ja ei yhden yhtä halvan muoviosan nitinää/kitinää, toisin kuin Kiassa). Kulutus samaa luokkaa korealaisen kanssa eikä ole vielä 6tkm ajoilla tullut 800V latauksiakaan ikävä, aina on ollut auto valmis ennen kuskia.

Ainahan se oma on paras, yllätys yllätys. Ei ole i4 M50 kokemusta, mutta MB E-sarjasta ja sen jälkeen BMW-polulta on siirrytty Kiaan ja en kyllä allekirjoita EV6:sta yhtäänkään noista pointeista. Pitkällisen vertailun jälkeen päädyin eka Sportage plugariin ja sen jälkeen just nyt kesällä EV6:een AWD Gt-line PP yms...
 
todella naurettavan vaatimattomat lokerotilat sisällä. Ovikotelot on joku vitsi ja ei ole mitään syytä miksi niistä on tehty niin pienet. Hanskalokerokin todella pieni. Lisäksi valtavan mittainen keula mihin ei ole saatu frunkkia, ei sillä että sitä juurikaan kaipaisin mutta olisihan siellä näppärä säilyttää vaikka schukolaturia mitä harvemmin tarvitsee. Onneksi kontti on iso ja hatchbäkkinä tosi hyvä lastata.
Ei kyllä autoa tilatessa tullut mieleenkään, että kun ruksaa lisävarusteiset M-sport penkit niin menettää myös selkänojissa olevat taskut, vaikka joo olisihan se pitänyt tajuta että ei sopisi penkkien designiin semmoset.
Tämä ei pitäisi tulla yllätyksenä kun muistaa, että kyseessä on käytännössä 3/4 sarjan Bemari johon on ängetty sähkötekniikka polttomoottoritekniikan tilalle. Polttispuolellahan noita pidetään pikkuautoina verrattuna vaikka 5-sarjaan josta alkaa jo oikeasti löytää sisä- ja säilytystiloja.
 
Tämä ei pitäisi tulla yllätyksenä kun muistaa, että kyseessä on käytännössä 3/4 sarjan Bemari johon on ängetty sähkötekniikka polttomoottoritekniikan tilalle. Polttispuolellahan noita pidetään pikkuautoina verrattuna vaikka 5-sarjaan josta alkaa jo oikeasti löytää sisä- ja säilytystiloja.
Kyllä se tuli yllätyksenä kun edellinen auto oli 3-sarjalailen missä esim juuri nuo mainitut ovitaskut oli ainakin tuplakokoiset.
 
Ainahan se oma on paras, yllätys yllätys. Ei ole i4 M50 kokemusta, mutta MB E-sarjasta ja sen jälkeen BMW-polulta on siirrytty Kiaan ja en kyllä allekirjoita EV6:sta yhtäänkään noista pointeista. Pitkällisen vertailun jälkeen päädyin eka Sportage plugariin ja sen jälkeen just nyt kesällä EV6:een AWD Gt-line PP yms...
Ei i4 missään tapauksessa ole paras mutta minulle riittävä. Halusin vaan tuoda omat samansuuntaiset kokemukseni i4:stä ilmi alkuperäisen kirjoittajan kanssa ja kun ei sähköautoista ole pidempää kokemusta muusta kuin EV6:sta niin siihen vertasin. Toki olen koeajamassa käynyt kymmeniä mutta ei siinä max tunnin pyörittelyssä saa kunnon kokemusta.
Oma EV6 oli vuosimallia 2022 (samaa vuosimallia myös i4) ja osui varmaankin kohdille maanantaikappale tuotannon alkupäästä, kun siinä ei tuntunut toimivan mikään. Ja onhan näiden hinnassakin iso ero, että selittänee laatueroa.

Muutama EV6:n ominaisuus mainitakseni, jotka minulla lopulta nousivat liian isoiksi pitääkseni yksilöä kauemmin:
Parkkitutkat menivät itsekseen päälle liikennevaloissa useita kertoja viikossa, riippumatta oliko edessä tai takana toista autoa / estettä (ja tutkat olivat kyllä puhtaat).
Takapenkin turvavyövaroittimet alkoivat piippaamaan vaikka penkeillä ei ollut matkustajia saati kuormaa, tämäkin toistui viikottain.
A, B ja C pilarit natisivat, natina yltyi kun kelit viilenivät (natina sen verran äänekästä että edes rengasmelu ja radio ei niitä peittänyt).
"Leijuva" keskikonsoli natisi ympäri vuoden tasaisesti.
Automaatti-ilmastointia ei uskaltanut pitää talvella päällä, kun se yhtäkkiä nappasi sisäilmakierron päälle ja ikkunat jäätyivät hetkessä umpeen (tämä oli oikeasti vaarallinen).
Pyyhkijöiden nopeinkaan pyyhintäasetus ei riittänyt kovalla sateella pitämään näkyvyyttä edes siedettävänä.
Takakontin "spoileri" natisi, natina kuului sitten koko autoon (tämä oli kaikissa EV6:ssa kun kävin muistakin autoissa tätä testaamassa).
Adaptiivinen vakkari nypytti, kun nopeuden oli asettanut ja edessä ei ollut liikennettä. Tunsi aina selkeästi kun moottori lisäsi vauhtia.
Tuulilasin alareunan tiivesti pullahteli satunaisesti kabiinin puolelle.
Navigaattorin aivan älytön logiikka, varsinkin jos halusi akun esilämmityksen (jota ei saanut manuaalisesti). EV9:n sai akun manuaalisen lämmityksen mutta jostain kumman syystä sitä ei EV6:n tuotu jälkipäivityksenä.

Ym. ominaisuuksia löytyi muiltakin EV6 käyttäjiltä, kun esim FB:n ryhmiä lueskeli. Noita kaikkia natinoita ja tuulilasin tiivisteen käyttäytymistä kävin merkkihuollossa näyttämässä mutta ne kuulemma olivat ominaisuuksia (huollon toiminnasta voisi kirjoittaa oman viestinsä mutta tämä on varmasti toimipaikkakohtaista). Omasta mielestäni kuitenkin tämän hintaluokan kapistuksella ym. ominaisuudet eivät olleet hyväksyttäviä.

Toivottavasti Kia on nämä saanut karsittua uusista autoista ja saat runsaasti huolettomia kilometrejä omalla pelilläsi!
 
Kyllä se tuli yllätyksenä kun edellinen auto oli 3-sarjalailen missä esim juuri nuo mainitut ovitaskut oli ainakin tuplakokoiset.

Muutama F3x on aikanaan ollut ajossa ja muutama kuukausi tuli hiljattain ajettua G21:sta. Vanhojen muistikuvien pohjalta fiilis, että myös tuo uudempi 3-sarjalainen oli sisätiloiltaan ehkä ihan vähän tiukempi mitä edellinen koppa.

Itsellä ei i4 sisätilat isommin ottanut silmään kun verrokkina G21. Ovissa tulee kyllä se ero, että kun penkkien alta on elementit akun tarvitseman tilan vuoksi viety oviin niin oviin jää vähemmän tilaa muuhun. Mutta BMW:ssa on vähintään E9x -erasta ovien säilytyslokerikot yms olleet todella nafteja ja esim nykyisessä F11-kakkosbiilissä noihin oviin ei mahdu oikeastaan mitään. Jos kaipaa kaikenlaisia säilytysratkaisuja ja sisätiloja niin ei oikein nykyiset keskiluokan bemarit ole mikään se optimi. Siihen ehkä joku ranskalainen tila-auto sähköisenä on se oikea.

Outo, että BMW ei vieläkään ole tuonut i4:sta farkkumallia. Kuitenkin käytetään jo valmista pohjalevyä niin farkkumallin tuominen ei olisi ollut iso puristus kun tuollainen löytyy jo polttiksien puolelta.
 
Outo, että BMW ei vieläkään ole tuonut i4:sta farkkumallia. Kuitenkin käytetään jo valmista pohjalevyä niin farkkumallin tuominen ei olisi ollut iso puristus kun tuollainen löytyy jo polttiksien puolelta.
Olisi kyllä 3-sarjalainen sähköfarkkuna aika kova ja tosiaan outoa miksi sellaista ei saa.
Tuo i4 coupena hieman haasteellinen esim perheautoksi.
 
Olisi kyllä 3-sarjalainen sähköfarkkuna aika kova ja tosiaan outoa miksi sellaista ei saa.
Tuo i4 coupena hieman haasteellinen esim perheautoksi.
Tulossa parin vuoden päästä uudella alustalla. Tuskin enää tuovat tätä vanhaa sähköfarkkuna, vaikka kolmossedaniakin saa kiinassa täyssähkönä.
 
Takapenkin turvavyövaroittimet alkoivat piippaamaan vaikka penkeillä ei ollut matkustajia saati kuormaa, tämäkin toistui viikottain.
Rouvan MY21 Xceedissä oli muuten exact sama homma, syynä oli mittaristossa tehtaalla vinoon/huonosti asennettu pinni. Loppui oikaisemalla liitin suoraan. Mut olipa vittumainen vika :D Näköjään EV6:eenkin asennelleet yhtä hyvin alkupään autoihin. Olihan tossa EV6:ssa aika paljon softamurheita, esim. ajastushommatkin korjautui lopullisesti vasta nyt 7/24 päivityksessä vaikka diagnosoitiin maailmalla vikoja jo MY21:ssä. Pitkä aika odottaa 3 vuotta korjausta :D Onhan nää vähän tämmösiä, mutta nyt ainaskin toimii ja omassa MY24 ei ole kyllä mitään moitittavaa ja halvalla sai faceliftin alta pois.

Lisäksi kaverihan muuten purkasi MY22 Sportage plugarista (mulla oli MY23) kaupan reilun 1 vuoden iässä, kun ei saaneet noita parkkitutkia kuntoon ei sitten millään vaikka vaihtelivat antureita ja yksiköitä moneen kertaan, toimi silti ihan sattumanvaraisesti ja ei näyttänyt edes yhtään samalla tavalla esim. auton edestä kävellessä kuin mun MY23.

EV6 automaatti-ilmastoinnissa on vielä softabugia, se eco-täppä pitää ottaa pois + automaattinen tunneli- ja lasinpesutunnistus. Esim. Turunväylällä jos ajelee jatkuvasti tunneliin ja pois, niin ei lähde se sisäkierto lopulta ollenkaan pois päältä. Lisäksi muuten MY23 Sportagessa oli bugi, että jos pesi tuulilasin ennen kuin pysähtyi pihaan ja sammutti auton, niin jäi keulilla fläkti huutamaan muutamaksi kymmeneksi minuutiksi niin ei herätä tuo sisäkierto tuulilasinpesun yhteydessä -toiminto luottamusta myöskään siltä osin.

Mutta *kop kop* hyvin on toiminut EV6 ja ei pienintäkään nitinää tai natinaa tms. häröjä. Faceliftiin varmaan tulee ccNc:hen uus softa puhtaalta pöydältä niin eiköhän siinä taas 3 vuotta mene saada kuntoon puutteet. Hitaita ja tyhmiähän noi on kehityshommissa. Mutta en nyt millään keksinyt parempaa diiliä / enempää vastinetta rahalle kuin EV6 kesätarjouksesta facelift-paniikin alla varastotyhjennyksestä. Yllättänyt käytössä erittäin positiivisesti ja ylittänyt odotukset.
 
Rouvan MY21 Xceedissä oli muuten exact sama homma, syynä oli mittaristossa tehtaalla vinoon/huonosti asennettu pinni. Loppui oikaisemalla liitin suoraan. Mut olipa vittumainen vika :D Näköjään EV6:eenkin asennelleet yhtä hyvin alkupään autoihin. Olihan tossa EV6:ssa aika paljon softamurheita, esim. ajastushommatkin korjautui lopullisesti vasta nyt 7/24 päivityksessä vaikka diagnosoitiin maailmalla vikoja jo MY21:ssä. Pitkä aika odottaa 3 vuotta korjausta :D Onhan nää vähän tämmösiä, mutta nyt ainaskin toimii ja omassa MY24 ei ole kyllä mitään moitittavaa ja halvalla sai faceliftin alta pois.

Lisäksi kaverihan muuten purkasi MY22 Sportage plugarista (mulla oli MY23) kaupan reilun 1 vuoden iässä, kun ei saaneet noita parkkitutkia kuntoon ei sitten millään vaikka vaihtelivat antureita ja yksiköitä moneen kertaan, toimi silti ihan sattumanvaraisesti ja ei näyttänyt edes yhtään samalla tavalla esim. auton edestä kävellessä kuin mun MY23.

EV6 automaatti-ilmastoinnissa on vielä softabugia, se eco-täppä pitää ottaa pois + automaattinen tunneli- ja lasinpesutunnistus. Esim. Turunväylällä jos ajelee jatkuvasti tunneliin ja pois, niin ei lähde se sisäkierto lopulta ollenkaan pois päältä. Lisäksi muuten MY23 Sportagessa oli bugi, että jos pesi tuulilasin ennen kuin pysähtyi pihaan ja sammutti auton, niin jäi keulilla fläkti huutamaan muutamaksi kymmeneksi minuutiksi niin ei herätä tuo sisäkierto tuulilasinpesun yhteydessä -toiminto luottamusta myöskään siltä osin.

Mutta *kop kop* hyvin on toiminut EV6 ja ei pienintäkään nitinää tai natinaa tms. häröjä. Faceliftiin varmaan tulee ccNc:hen uus softa puhtaalta pöydältä niin eiköhän siinä taas 3 vuotta mene saada kuntoon puutteet. Hitaita ja tyhmiähän noi on kehityshommissa. Mutta en nyt millään keksinyt parempaa diiliä / enempää vastinetta rahalle kuin EV6 kesätarjouksesta facelift-paniikin alla varastotyhjennyksestä. Yllättänyt käytössä erittäin positiivisesti ja ylittänyt odotukset.
Hienoa kuulla, että ovat saaneet laatua parannettua uusiin autoihin. Sikäli itseä harmitti tuo yksilö, kun oli tekniikaltaan ja voimalinjaltaan hyvä ja itse ainakin tykkäsin sen ulkonäöstä (tämä jos mikä jakaa mielipiteitä). Talvella oli kiva, kun pystyi itse säätämään pakotetun nelivedon päälle, -30 pakkasilla jopa motarinopeuksilla sisällä oli tarpeeksi lämmin jne.
 
Hienoa kuulla, että ovat saaneet laatua parannettua uusiin autoihin. Sikäli itseä harmitti tuo yksilö, kun oli tekniikaltaan ja voimalinjaltaan hyvä ja itse ainakin tykkäsin sen ulkonäöstä (tämä jos mikä jakaa mielipiteitä). Talvella oli kiva, kun pystyi itse säätämään pakotetun nelivedon päälle, -30 pakkasilla jopa motarinopeuksilla sisällä oli tarpeeksi lämmin jne.
EV6:ssa on kyllä paljon hyviä ominaisuuksia. Talviautona ja nelivetona aivan erinomainen, joskin ajovalot (ml. matriisivalot) voisivat olla tehokkaammat. Yksi ikävä puoli on kuitenkin se, että hiekka ja pöly pääsevät tunkeutumaan oviaukkoihin ja sitä kautta jopa sisälle. Kännykkäsovellus ja varsinkin infotainment voisivat olla paremmat, samoin radio ja äänentoisto. Mustaa kiiltäväpintaista pianolakkaa harvat tuntuvat arvostavan, mutta se ei tunnu haitanneen tämän automallin suunnittelijoita. Käytettynä, vähän päälle 40 tonnilla sen on kuitenkin ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin jos kyse on nelivedosta kaikkine härpäkkeineen ja vähäisellä kilometrimäärällä. Vastaavanlaisesta BMW i4 M50:stä täytyy pulittaa vähintään kymppitonnin enemmän, mutta premium on aina kalliimpi vaihtoehto.
 
Ei kyllä autoa tilatessa tullut mieleenkään, että kun ruksaa lisävarusteiset M-sport penkit niin menettää myös selkänojissa olevat taskut, vaikka joo olisihan se pitänyt tajuta että ei sopisi penkkien designiin semmoset.
Ja oliko vielä niin että myös selkänojan leveyssäätö poistui jos otti sporttipenkit?
 
EV6:ssa on kyllä paljon hyviä ominaisuuksia. Talviautona ja nelivetona aivan erinomainen, joskin ajovalot (ml. matriisivalot) voisivat olla tehokkaammat. Yksi ikävä puoli on kuitenkin se, että hiekka ja pöly pääsevät tunkeutumaan oviaukkoihin ja sitä kautta jopa sisälle. Kännykkäsovellus ja varsinkin infotainment voisivat olla paremmat, samoin radio ja äänentoisto. Mustaa kiiltäväpintaista pianolakkaa harvat tuntuvat arvostavan, mutta se ei tunnu haitanneen tämän automallin suunnittelijoita. Käytettynä, vähän päälle 40 tonnilla sen on kuitenkin ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin jos kyse on nelivedosta kaikkine härpäkkeineen ja vähäisellä kilometrimäärällä. Vastaavanlaisesta BMW i4 M50:stä täytyy pulittaa vähintään kymppitonnin enemmän, mutta premium on aina kalliimpi vaihtoehto.

Valot allekirjoitan täysin. MY23 Sportagessa oli matriisiledit todella hyvät mutta tässä vaan korkeintaan keskinkertaiset. Tiivistyksiä on parannettu jo MY23:een, oma tuore ei ainakaan falskaile yhtään edes moottoritilan puolelle ainakaan kuravettä (pelkäsin kyllä sitäkin jos ei oliskaan parannukset kunnollisia ja ostin latausporttiinkin BMW i4 kumitulpan mut sekin pysynyt ihan puhtaana kuten muualta latausluukun sisäpuolelta).

Radion kuuluvuus landella yhtä paska ku MY23 Sportagessakin ja muut uudet korealaiset (My21 Xceed ja My21 Proceed ihan eri planeetalta) ja japanilaiset (unohdettu ainakin Kia/Hyundai/Nissan miten tehä radioita, Leaffissa ja Ariyassakin ihan paska). Äänentoisto parani paljon viime vuoden päivityksillä kun korjasivat volaindeksoinnin yms... Sportagestakin Harman Kardoneista tuli ihan ok (susipaskat päivitykseen asti). MY22 Ioniq5 Premiumin Bosen perusteella odotin omalta tuoreelta EV6 samanlaista marsunpierustereota mutta ihmettelin kun tämä Meridian soikin radiomatskullakin oikein puhtaan nätisti ja syvällisesti äänitasosta riippumatta. Liekö jotain komponentteja muutettu kun facebookissa ja foorumeilla näitä ainakin haukutaan kovasti. Mustat pianolakat ihan persiistä mutta tarkka detaileri elää niiden kans / joutui lompsan takia tyytyyn niihin (faceliftissä ei ole sisällä enää pianolakkaa) ja onpahan sentään karmilliset sivulasit. Jos ois ollut budjetti isompi niin kyllä mäkin i4 M50 oisin käyny ajamassa mut fully loaded liian kallis (ja ostan vaan uusia autoja).
 
Ei sieltä täydy ottaa kuin asetuksista pois radion laadun tuhoaminen kuuluvuuden kustannuksella, niin ääni on kunnossa.
 
Ei sieltä täydy ottaa kuin asetuksista pois radion laadun tuhoaminen kuuluvuuden kustannuksella, niin ääni on kunnossa.

Se nyt on ittestään selvää, se kohinanvaimennus ihan paska. Valitin Sportagessakin radion kuuluvuudesta takuuseen ja ne mittaili kaikki komponentit, maadoituspisteet yms. ja tuntui olevan kunnossa niin maahantuojan ohje oli pistää kohinanvaimennus päälle mut eihän sillä kukaan kärsi kuunnella sekuntiakaan mitään :D Sportagessa oli lasikatollisissa kattoevän johdotuksen emc- ja maadoitusongelmia maailmalla, omani parani obc:n vaihdolla eli varmaan obc-yksikkö vuosi maihin tms.
 
Kuunteleeko joku muka tänäpäivänä vielä FM-radiota? Koko turhakkeen voisi imho poistaa uusista autoista, netistähän nuo striimataan niin saa laadunkin about siedettäväksi.
 
Kuunteleeko joku muka tänäpäivänä vielä FM-radiota? Koko turhakkeen voisi imho poistaa uusista autoista, netistähän nuo striimataan niin saa laadunkin about siedettäväksi.

Minä ainakin kuuntelen. Aina autoillessa on FM-radio auki, enkä muuta autossa kuuntelekkaan.

Miten tämä liittyy sähköautoiluun? Oma kokemukseni on että aiempi auto Skoda Superb soitti radioa hyvällä kuuluvuudella ts. kuuluvuuden kanssa ei ollut koskaan ongelmia. Nykyinen Enyaq sen sijaa alkaa kohisuttamaan samoja kanavia samoilla ajopaikoilla muutamien kymmenien kilomerien päässä taajamasta (ns. paikallisradio) tai valtateillä semmoisissa paikoissa joissa radio kuului aiemmin moitteettomasti.

Epäilen että joistakin komponeneteistä tai tehoista on säästelty.
 
Miten tämä liittyy sähköautoiluun? Oma kokemukseni on että aiempi auto Skoda Superb soitti radioa hyvällä kuuluvuudella ts. kuuluvuuden kanssa ei ollut koskaan ongelmia. Nykyinen Enyaq sen sijaa alkaa kohisuttamaan samoja kanavia samoilla ajopaikoilla muutamien kymmenien kilomerien päässä taajamasta (ns. paikallisradio) tai valtateillä semmoisissa paikoissa joissa radio kuului aiemmin moitteettomasti.

Epäilen että joistakin komponeneteistä tai tehoista on säästelty.

Olen ollut siinä käsityksessä että sähköautoissa on aina nettiyhteys joten radiokanavatkin saisi sitä kautta.

Itsellä tosin carplayn kautta tune-in radio, sekin toimii hyvin.
 
Minä ainakin kuuntelen. Aina autoillessa on FM-radio auki, enkä muuta autossa kuuntelekkaan.

Miten tämä liittyy sähköautoiluun? Oma kokemukseni on että aiempi auto Skoda Superb soitti radioa hyvällä kuuluvuudella ts. kuuluvuuden kanssa ei ollut koskaan ongelmia. Nykyinen Enyaq sen sijaa alkaa kohisuttamaan samoja kanavia samoilla ajopaikoilla muutamien kymmenien kilomerien päässä taajamasta (ns. paikallisradio) tai valtateillä semmoisissa paikoissa joissa radio kuului aiemmin moitteettomasti.

Epäilen että joistakin komponeneteistä tai tehoista on säästelty.
Radio on edelleen tärkeä autoissa ja todella hämmentävää että siihen ei panosteta.

Mutta onko sähkiksissä jokin ongelma, antennit tärkeitä, jos jotain ikkuna-antenneita niin mallikohtaisesti voi olla jossain haastavaa. Jos perinteinen kattoantenni, niin voiko muovikatto olla ongelma, mutta jos laatuviritin niin kyllä nekin suoriutuu yhdellä huonolla antennilla yllättävän hyvin, kahdella huonolla paremmin.

Mutta sähkikset, tulee tietenkin mieleen että se voimalinja pilaa homman, mutta ei eletä mitään 80 lukua, eli oletus että nyky vehkeissä häiriöt on hanskassa ja ihan muistakin syistä.
 
Olen ollut siinä käsityksessä että sähköautoissa on aina nettiyhteys joten radiokanavatkin saisi sitä kautta.

Itsellä tosin carplayn kautta tune-in radio, sekin toimii hyvin.
Mitä sillä auton käyttövoimalla on tekemistä sen kanssa onko autossa netti vai ei?
Mutta joo, epäilisin että joku noin 90% ihmisistä kuuntelee autossaan nykyisinkin FM radiota.
 
Sähköautojen suurimmat markkinat ovat DAB-markkinoita ainakin euroopassa.

FM:ää ollaan ajamassa alas useammassakin maassa ja en ole vuosikausiin sitä tarvinnut mihinkään. Jos haluan kuunnella radiota, kuuntelen DAB:n kautta häiriötöntä digiradiota.

Suomessa ei tietty lohduta, mutta norjassa taidettiin pistää jo FM:ää nurin ja saksa / sveitsi itävalta akselilla on myös dab voimissaan.
 
Olen ollut siinä käsityksessä että sähköautoissa on aina nettiyhteys joten radiokanavatkin saisi sitä kautta.

Itsellä tosin carplayn kautta tune-in radio, sekin toimii hyvin.

Mitäs sitten tehdään, kun kehitys kehittyy ja 3G/4G/5G-verkot ajetaan alas ja auto jää yksinään eetteriin? Nykyautoissa ei edes tahdo löytyä kunnollista asennusvalmiutta jälkiasenteiselle radiolle...

Tolleen esimerkkinä, vanhemmat (<-2018) Leafit on tainnut jo menettää verkkoyhteytensä jossain päin maailmaa...

 
Riippuu valmistajasta. Tesla valmisti jälkimarkkinoille 4G modeemin, Mersu jätti asiakkaansa heitteille.

Siinä ne vaihtoehdot, sinne väliin menee kaikki jonnekkin.
 
Mitäs sitten tehdään, kun kehitys kehittyy ja 3G/4G/5G-verkot ajetaan alas ja auto jää yksinään eetteriin? Nykyautoissa ei edes tahdo löytyä kunnollista asennusvalmiutta jälkiasenteiselle radiolle...

Tolleen esimerkkinä, vanhemmat (<-2018) Leafit on tainnut jo menettää verkkoyhteytensä jossain päin maailmaa...


Suomessa 2G verkot vielä hengissä, olisin hämmentynyt jos autossa olisi 3G modeemi missä ei 2G tukea (*. 2G verkko ajetaan aikanaan alas, mutta ei vielä. Mailmanlaajuisesti järjestys ja tahti vaihdellut,
Modeemeissa voi myös olla taajuusalue tuissa puutteita, ja varsinkin tuontiautojen kohdalla voi olla eri markkinalueen tuki.
Matkapuhelinverkko sukupuolvia on vuosikymmenten aikana ollut useita. päälle sitten sukupolven sisäiset tegnologia erot. GSM vetää siinä mielessä poikkeuksellisen pitkää elinkaarta.

On toki suunnittelu "moka" jos auton modeemi on niin syvälle integroitu ettei sitä voi päivittää auton elinkaaren aikana. Muta ei kai mikään auto jää tielle jos mobiili nettikatkeaa. sehän on oikeastaan oletus jos puhutaan auton käyttöympäristöstä. Lisäksi monessa autossa on WiFi tuki, no voi olla aika vanha, mutta kuitenkin. Vaikka olisi, niin osa toiminnoista ei välttämättä ole sen yli tuettu.

mm EU vaatimusten mukaiset hätäsysteemit, ne ymmärtääkseni on liipasimella sitten kun 2G verkkoja ajetaan alas, ja 4G ratkaisut taitaa vieläkin olla hakusessa, joten se aikanaan voi tuoda päivitystarvetta, ja oletettavasti osaan todennäköisesti ihan rautapäivitystä. Mutta ei nekään muutokset jätä autoa tielle, vaan tippuu ominaisuuksia, tuossa hälytys kyky.


(*
Jos autossa 3G modeemi, jollain valmistajan datasopparilla, niin sitä ei tyypillisesti käytetä viihteen suoratoistoon, vaan autovalmistajan pilvipalveluihin, tiedossa että joissain malleissa senverran kovasti liikenne tarvetta että 3G alasajo rampautti palveluita.
 
Tuon 3G:n alasajon myötä on joidenkin Type 2 -latausasemien kohdalla tullut myös ongelmia. Ainakin Enston vanhoissa Chago EVF200:sissa on 2g/3g-mobiilimodeemi integroitu aseman controlleriin ja noissa on tullut vastaan sitä, että tuo fallback gsm:ään ei vain toimi. Ja kun tuohon ei saa vaihdettua modeemia, niin koko asema on käytännössä romurautaa. Tämä lienee onneksi ongelmana suht pientä, kun ongelmalliset asemat lienevät pääosin ellei kaikki ennen 2018 valmistettuja, niin määrällisesti näitä ongelma-asemia ei paljoa ole.
 
Minä ainakin kuuntelen. Aina autoillessa on FM-radio auki, enkä muuta autossa kuuntelekkaan.

Miten tämä liittyy sähköautoiluun? Oma kokemukseni on että aiempi auto Skoda Superb soitti radioa hyvällä kuuluvuudella ts. kuuluvuuden kanssa ei ollut koskaan ongelmia. Nykyinen Enyaq sen sijaa alkaa kohisuttamaan samoja kanavia samoilla ajopaikoilla muutamien kymmenien kilomerien päässä taajamasta (ns. paikallisradio) tai valtateillä semmoisissa paikoissa joissa radio kuului aiemmin moitteettomasti.

Epäilen että joistakin komponeneteistä tai tehoista on säästelty.

No on tässä se nyanssi, että sähköautoihin on itseasiassa aika hankala saada hyvin toimivaa radiota, koska sähkömoottorit aiheuttavat interferenssiä, joka on varsinkin AM-taajuuksilla iso ongelma ja varmaan se jonkin verran FM-signaaliakin häiritsee.


Näitä uutisia uusista kaiken mullistavista akkuteknologioista tulee tusina viikossa. Kiinnostun siinä vaiheessa kun yksikään autonvalmistaja on tuomassa jotain edes etäisesti uutta massamarkkinoille menevään autoon.
 
Itsellä ainoa use case etäyhteyteen on akun varauksen tila kun sitä ei tietenkään näe lataus aplikaatiosta, kaikki latausapit eivät myöskään näytä edes paljonko on ladattu ennen kuin lopettaa niin siinä varsinkin hyvä. Kotonakin on tyhmä Defan pömpeli johon ei ainakaan vakiona saa yhteyttä.

Etälämmitystä/ilmastointia ei tule juuri käytettyä.

Huomasin että joissain uusissakaan sähköautoissa (esim. KGM) ei ole saatavana appia joka tuntuu vähän oudolta mutta ei ole sinänsä deal breaker itselle. Muihin yhteyksiin itsellä on lähes aina 5G matkapuhelin (iPhone) mukana autossa. Ja sen voi kytkeä Apple CarPlayn kautta.

Jos autonvalmistaja olisi oikein fiksu niin modeemi pitäisi tehdä niin että se on helposti vaihdettavissa.
 
Epäilen että joistakin komponeneteistä tai tehoista on säästelty.

Ei tunnu olevan AF:ää eli Auto Frequencyä sähkiksissä, tiedä sitten miks poistunut vs. ennen oli kaikissa. Siks saa pidemmän maaseutumatkan varrella klikkailla joskus asemaa ees taas et löytää paremman taajuuden.

Korjaamopäällikkö selitti, et antennivahvistimet meni onnettomiksi covidin myötä.
 
Ei tunnu olevan AF:ää eli Auto Frequencyä sähkiksissä, tiedä sitten miks poistunut vs. ennen oli kaikissa. Siks saa pidemmän maaseutumatkan varrella klikkailla joskus asemaa ees taas et löytää paremman taajuuden.

Korjaamopäällikkö selitti, et antennivahvistimet meni onnettomiksi covidin myötä.
Ei voi yleistää, ettei missään sähkiksessä muka olisi. Sanoisin toisin päin eli poikkeus jos ei ole. Omassa 2023 i4:ssä ei ainakaan ole radion kuuluvuuden kanssa ongelmia. Jos jotain niin kuuluu paremmin kuin edellisessä F30 koppaisessa. Saisi kyllä silti Suomessakin alkaa taas DAB lähetykset. Niitähän kokeiltiin ensimmäisten joukossa Euroopassa, mutta testi lopetettiin, kun ei ollut käyttäjiä. Nyt sitten ollaan vissiin ikuisesti jumissa FM tekniikassa.
 
Suomessa 2G verkot vielä hengissä, olisin hämmentynyt jos autossa olisi 3G modeemi missä ei 2G tukea (*. 2G verkko ajetaan aikanaan alas, mutta ei vielä. Mailmanlaajuisesti järjestys ja tahti vaihdellut,
Modeemeissa voi myös olla taajuusalue tuissa puutteita, ja varsinkin tuontiautojen kohdalla voi olla eri markkinalueen tuki.
Matkapuhelinverkko sukupuolvia on vuosikymmenten aikana ollut useita. päälle sitten sukupolven sisäiset tegnologia erot. GSM vetää siinä mielessä poikkeuksellisen pitkää elinkaarta.

On toki suunnittelu "moka" jos auton modeemi on niin syvälle integroitu ettei sitä voi päivittää auton elinkaaren aikana. Muta ei kai mikään auto jää tielle jos mobiili nettikatkeaa. sehän on oikeastaan oletus jos puhutaan auton käyttöympäristöstä. Lisäksi monessa autossa on WiFi tuki, no voi olla aika vanha, mutta kuitenkin. Vaikka olisi, niin osa toiminnoista ei välttämättä ole sen yli tuettu.

mm EU vaatimusten mukaiset hätäsysteemit, ne ymmärtääkseni on liipasimella sitten kun 2G verkkoja ajetaan alas, ja 4G ratkaisut taitaa vieläkin olla hakusessa, joten se aikanaan voi tuoda päivitystarvetta, ja oletettavasti osaan todennäköisesti ihan rautapäivitystä. Mutta ei nekään muutokset jätä autoa tielle, vaan tippuu ominaisuuksia, tuossa hälytys kyky.


(*
Jos autossa 3G modeemi, jollain valmistajan datasopparilla, niin sitä ei tyypillisesti käytetä viihteen suoratoistoon, vaan autovalmistajan pilvipalveluihin, tiedossa että joissain malleissa senverran kovasti liikenne tarvetta että 3G alasajo rampautti palveluita.

Lähinnähän ongelma on siinä, että GPRS on hidas eikä välttämättä enää mahdollista kaikkia asioita. Mersun osalta luin joskus valitusta mediassa, kuinka joku oli ostanut kalliihkon käytetyn luksusmaasturin ja etäkäyttötoiminnoista iso osa ei enää toiminut. Ja Mersu-miesten foorumilla toteavat, että päivittäminen 4G-modeemiin maksaa 600-900€... Mikä ei tietysti ihan kohtuuton raha ole auton mittakaavassa, mutta moniko viitsii investoida vanhaan autoon tuollaista?

Noin muutoin 2G ilmeisesti vielä jatkuu ainakin vuosikymmenen lopulle.
Hallitus päätti 2G-verkkotoimilupien muuttamisesta 7.12.2023. Teleyritykset ovat velvoitettuja ylläpitämään 2G-teknologiaa vuoden 2029 loppuun saakka. Tämän jälkeen yritykset voisivat halutessaan ottaa uudempia teknologioita käyttöön nyt 2G-teknologialle varatuilla taajuusalueilla.
 
Samaten teltassa on halvempaa asua kun asunnossa jne. Silti jotkut asuu miljoonien arvoisessa asunnossa ja jotkut sillan alla.

Jotenkin aina ihmetyttää tämä, sähköautot ei voi yleistyä kun kaikilla ei ole niihin varaa, höpinät. Ei kaikilla tietenkään ole, mutta monilla on. Lisäksi toiset ajavat vähän enemmän, itselläni menisi pelkkään bensaan jollain 85 corollalla yli 6000€/v joten uusi sähköauto ei yllättäen olekaan enää niin kallis.

Ehkä tämä tulee siitä kun kakki media on täynnä itkuvirsiä siitä kuinka on tiukkaa ja toimeentulotuki ei riitä ja asumistukia leikataan jne. Tämä siis aina kun puhutaan taloudesta, esimerkkinä on aina henkilöt joilla ei ole varaa mihinkään, mutta suomessakin on aika iso osa ihmisitä ihan töissä käyviä ja riittää helposti rahat asuntoon ja sähköautoon.

Sähköautot ja sillan alla asuminen ei nyt oikein korreloi.
"Monilla on varaa" Minä sanoisin että "monilla ei ole varaa"

Pelkästään tuo lause antaa ymmärtää että olette täysin pihalla duunariporukan ja alimman palkansaajan ajatusmaailmasta. Tässä maailmankuvassa kun inflaatio laukkaa, ja perus ihmiset miettii että voiko ostaa Oltermannia kun maksaa 8€. vai pitäiskö ostaa tuota Coopin juustoa 6€?

Yritä siinä sitten täyssähköä ostaa.

On tämä nähty tällä foorumilla kyllä, täällä ei köyhiä ole.
Asiantuntijoita vain 6000K€/KK palkalla.

Itsellä menee ~1000€ bensaan vuodessa, työmatkaa se 33km suuntaansa. Corollaa ei enää ole, mutta vastaava kippo 2000-luvun alusta kylläkin miltei samalla kulutuksella kuin 85-Corolla.
Ja tämän vain 1000€ polttoainekulutuksen mahdollistaa kimppakyyditykset töihin. Aha, eipä tarvii etätyöläisen alentua tällaiseen lattiaväen meininkiin.
Omilla tuloilla ja menoilla ei ole mitään järkeä ostaa velaksi täyssähköä.

Kyllähän se ihmetyttää joitakin kun ei halua kaikki säästöjä laittaa 40k€ täyssähköön.

Tässä tuntuu nyt puuttuvan tuo looginen ajattelu.
Duunarit jotka elää kädestä suuhun, ei ole mitään järkeä investoida kalliiseen täyssähköön ottaen huomioon ne riskit mitä siihen sisältyy.

Suomessa on iso osa ihmisiä joilla on varaa asuntoon ja lainaan(kuten allekirjoittanut) Mutta tähän budjettiin ei olut laskettu mitään vitun 40k€ sähköautoa pakolliseksi silloin 2010 kun lainan otin.
Kun silloin suunnitelmissa oli että näillä tonnin pommeilla voi ajaa sen 5 vuotta keskimäärin ilman suurempia kuluja.
 
Sähköautot ja sillan alla asuminen ei nyt oikein korreloi.
"Monilla on varaa" Minä sanoisin että "monilla ei ole varaa"

Pelkästään tuo lause antaa ymmärtää että olette täysin pihalla duunariporukan ja alimman palkansaajan ajatusmaailmasta. Tässä maailmankuvassa kun inflaatio laukkaa, ja perus ihmiset miettii että voiko ostaa Oltermannia kun maksaa 8€. vai pitäiskö ostaa tuota Coopin juustoa 6€?

Yritä siinä sitten täyssähköä ostaa.

On tämä nähty tällä foorumilla kyllä, täällä ei köyhiä ole.
Asiantuntijoita vain 6000K€/KK palkalla.

Itsellä menee ~1000€ bensaan vuodessa, työmatkaa se 33km suuntaansa. Corollaa ei enää ole, mutta vastaava kippo 2000-luvun alusta kylläkin miltei samalla kulutuksella kuin 85-Corolla.
Ja tämän vain 1000€ polttoainekulutuksen mahdollistaa kimppakyyditykset töihin. Aha, eipä tarvii etätyöläisen alentua tällaiseen lattiaväen meininkiin.
Omilla tuloilla ja menoilla ei ole mitään järkeä ostaa velaksi täyssähköä.

Kyllähän se ihmetyttää joitakin kun ei halua kaikki säästöjä laittaa 40k€ täyssähköön.

Tässä tuntuu nyt puuttuvan tuo looginen ajattelu.
Duunarit jotka elää kädestä suuhun, ei ole mitään järkeä investoida kalliiseen täyssähköön ottaen huomioon ne riskit mitä siihen sisältyy.

Suomessa on iso osa ihmisiä joilla on varaa asuntoon ja lainaan(kuten allekirjoittanut) Mutta tähän budjettiin ei olut laskettu mitään vitun 40k€ sähköautoa pakolliseksi silloin 2010 kun lainan otin.
Kun silloin suunnitelmissa oli että näillä tonnin pommeilla voi ajaa sen 5 vuotta keskimäärin ilman suurempia kuluja.
Köyhälle polttoaine yhtä kallista kuin rikkaalle t. 6000e benssaan vuodessa paitsi ei, koska sähköt 400e -köyhä.
 
Mä en tajua lajittelua köyhän ja rikkaan välille näissä ev keskusteluissa.. ite ajelin vuosia pommeillla jota korjasin kunnes oli parempi laittaa paaliin.. si kyllästyin sijoitin ev ettei tarvii enää tankailalla niissä prkleen kylmissä tuulitunneleissa. Kaduttanu oo pätkääkään, toki hankinta hinta oli isompi mut käyttö/vuos kulut pienemmät.. enkä odota saavani paljoa rahaa nykyisestä ko vaihan.. ennenkään saanu ko ehkä 50€ 🤣
Edit lisätään viellä et saan km korvauksia ko ajelen töihin ohi työajan. Ja kilsoja tulee enempi ko verottaja hyväksyy.. paneelit katolla joilla ilmaista energiaa akkuihin
 
4 ilppiä vaihettu tessun model yyhyn. Nyt riitti, taas paskana. Otan tosta akun ja käytän sen kotiakkuna tasaamaan pörssin heittelyä ja aurinkopaneeleista lataukseen. Tosin akussakin kosteutta varmaan taas.. kerran seki jo vaihdettu kun kosteus tekee tuhojaan. Kakkos autona ollu honda accord, viimisen 250tkm aikana vaihdettu vain jarrupaloja ja pari tukivartta.. täytynee jatkaa sillä tai hankkia vastaava vähemmän ajettu niin on elämä helpompaa.
 
Sähköautot ja sillan alla asuminen ei nyt oikein korreloi.
"Monilla on varaa" Minä sanoisin että "monilla ei ole varaa"

Pelkästään tuo lause antaa ymmärtää että olette täysin pihalla duunariporukan ja alimman palkansaajan ajatusmaailmasta. Tässä maailmankuvassa kun inflaatio laukkaa, ja perus ihmiset miettii että voiko ostaa Oltermannia kun maksaa 8€. vai pitäiskö ostaa tuota Coopin juustoa 6€?

Yritä siinä sitten täyssähköä ostaa.

On tämä nähty tällä foorumilla kyllä, täällä ei köyhiä ole.
Asiantuntijoita vain 6000K€/KK palkalla.

Itsellä menee ~1000€ bensaan vuodessa, työmatkaa se 33km suuntaansa. Corollaa ei enää ole, mutta vastaava kippo 2000-luvun alusta kylläkin miltei samalla kulutuksella kuin 85-Corolla.
Ja tämän vain 1000€ polttoainekulutuksen mahdollistaa kimppakyyditykset töihin. Aha, eipä tarvii etätyöläisen alentua tällaiseen lattiaväen meininkiin.
Omilla tuloilla ja menoilla ei ole mitään järkeä ostaa velaksi täyssähköä.

Kyllähän se ihmetyttää joitakin kun ei halua kaikki säästöjä laittaa 40k€ täyssähköön.

Tässä tuntuu nyt puuttuvan tuo looginen ajattelu.
Duunarit jotka elää kädestä suuhun, ei ole mitään järkeä investoida kalliiseen täyssähköön ottaen huomioon ne riskit mitä siihen sisältyy.

Suomessa on iso osa ihmisiä joilla on varaa asuntoon ja lainaan(kuten allekirjoittanut) Mutta tähän budjettiin ei olut laskettu mitään vitun 40k€ sähköautoa pakolliseksi silloin 2010 kun lainan otin.
Kun silloin suunnitelmissa oli että näillä tonnin pommeilla voi ajaa sen 5 vuotta keskimäärin ilman suurempia kuluja.


Alkaa tekkiläinen elämämäntapa tulla tutuksi.

Tässä miettinyt että aika paljon pitäis ajella että 40k€ täyssähköauto tulis halvemmaksi ja kuittais ne kustannukset mitkä tulee 2k pommilla ajeltua nykyään.
2k€ pommilla huoltokustannukset 100€ per vuosi varaosiin ja huollot sen sen sama 100€ per vuosi.

Tällä forumilla puhutaan ihan kasuaalisti että kaikilla olis vara 40k€ täyssähköön?

Ennemän 85 Corolla kuin täyssähkö.
Miksi?
Koska tuohon 85 Corollaan on vara.

Montako kertaa ajattelit postata tämän saman vuodatuksen?

Ja toistan taas sen saman. Jos on ostamassa uutta autoa niin kannattaa vertailla kokonaiskustannuksia. Riippuen ajomäärästä + n kpl muusta muuttujasta täyssähkö voi olla tai voi olla olematta edullisin.

Jos ei ole varaa tai ei halua ostaa uutta autoa niin älä osta. Kukaan ei pakota. Jos on varaa ja/tai halua ostaa uusi auto niin osta jos haluat.

Jos taas on ostamassa tonnin pommia niin sitten kannatta varmaan ostaa se tonnin pommi. Spekulointi 85 vuoden corollan halvemmista ylläpitokuluista ei kuulu tähän ketjuun, tässä ketjussa ei ole tarkoitus keskustella bensacorollan(edes hybridin) ylläpitokuluista vaan sähköautoista.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
254 033
Viestejä
4 417 399
Jäsenet
73 282
Uusin jäsen
Onni9001

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom