Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Valitsin ABRP:iin Volvo C40 Twin Motorin vm. 2024. Lämpötilaksi valitsin -1 C, jollainen voi tulla vastaan kesärengaskauden lopulla. Vastatuuleksi otin suht miedon 5 m/s. Vastaava kulutusrasitus voi tulla, jos mennen tullen on tuota kovempi sivutuuli. Tuulikin voi auringon suunnan muuttuessa kääntyä päivän aikana niin, että mennen tullen on vastainen. Nopeudet 105 % vs. rajoitus, mutta enintään 125 km/h. Reipasta ajoa, muttei vielä kaahausta. Tutkalukemat olisivat 122, 102, 81 km/h jne.Tosi on, että joissain tapauksissa tietysti sähkö voi olla kortilla ja siihen toki auttaa hitaammin ajo. Esimerkissäsi tosin vähän hämmentää, eikö Model 3n range tosiaan riitä alle 400 kilometrin matkaan reippaasti ajaen, kun oman selvästi syöpömmän Volvonkin range riittää? Ja jos sähkö uhkaa käydä vähiin, minä olisin tökännyt auton pistokkeeseen kaupassakäynnin ajaksi. Niin teen aina omalla mökkimatkallani Mikkelissä.
Enkä nyt tarkoita, että se olisi sähköautoilijan kansalaisvelvollisuus ajaa aina korkeinta sallittua nopeutta. Jokainen saa ajaa sitä vauhtia kuin hyvältä tuntuu ja moottororitiellä hitaista ei ole muillekaan haittaa. Pointtini oli, että sähköautolla voi normaalisti ajaa ihan samoja nopeuksia kuin polttiksillakin.
Valitsin ABRP:iin Volvo C40 Twin Motorin vm. 2024. Lämpötilaksi valitsin -1 C, jollainen voi tulla vastaan kesärengaskauden lopulla. Vastatuuleksi otin suht miedon 5 m/s. Vastaava kulutusrasitus voi tulla, jos mennen tullen on tuota kovempi sivutuuli. Tuulikin voi auringon suunnan muuttuessa kääntyä päivän aikana niin, että mennen tullen on vastainen. Nopeudet 105 % vs. rajoitus, mutta enintään 125 km/h. Reipasta ajoa, muttei vielä kaahausta. Tutkalukemat olisivat 122, 102, 81 km/h jne.
Jos akku olisi edestakaiseen Lahden ja Helsingin väliseen reissuun lähtiessä 90 %, olisi reissun jälkeen 7 %. Siinä ei montaa kymmentä kilometriä ole varaa ajella päivän aikana ajoja meno- ja paluumatkan välissä.
Kyllä se vajaa 400 km on haastavaa Model 3 LR:kin, jos ajaa paljon 100 ja 120 km/h niin, että GPS on vielä hieman yli. Ihanneoloissakin. Sopii kokeilla vaikkapa Hki-Tampere-Hki gepsin kanssa sellaisena ajankohtana, kun ei ole hidastavia tietöitä meneillään. Tiedän kokeilemattakin, että mielellään siinä lataa lyhyen hetken, tai sitten on ajettava hieman hitaammin.
Edit. Lisäsin Hki-Tam-Hki 2024 Model 3 LR 18"-Aero Wheels kauden säällä, ja 109 %/129 km/h (tutkalukemat 126, 106 ja 84 km/h). Lähtiessä akku 90 %, niin reissun jälkeen 10 %. Jos kohteessa pitää ajella hieman, tai sattuu navakampi tuuli, niin nopeuden himmaus tai lyhyt välilataus alkavat kuulostaa hyvältä.
![]()
Kyllä se vajaa 400 km on haastavaa Model 3 LR:kin, jos ajaa paljon 100 ja 120 km/h niin, että GPS on vielä hieman yli. Ihanneoloissakin.
No fakta on se, että sähköautojen tekniikka ei ole valmista ja ottaa edelleen kehitysaskeleita. Polttikset ovat niitä edellellä tuotekehitysmielessä about 100 vuotta.
Sähkikset ovat sitten valmiita kun rangesta ei tarvitse puhua ollenkaan, ihan samanlailla kuin polttiksissakin. Tämä vaatii autojen, latausinfran sekä lataustapojen kehittymistä.
Kerro lisää, tiedoissani on selvästi ampeerin mentävä aukko.Paitsi, että 100 vuotta sitten sähköautot olivat laajasti saatavilla kuluttaja markkinoilla.
Ehkä jotku luulee että akku, tehoelektroniikka, sähkömoottorit, yms tutkimus ja kehitys alkoi vasta kun "Tesla keksi ne" tuossa 2010 vuoden tietämillä.Paitsi, että 100 vuotta sitten sähköautot olivat laajasti saatavilla kuluttaja markkinoilla. Jopa helpompia käyttää kuin aikaisensa polttomoottorilla varustetut autot. Taidettiin vielä ensimmäisenä rikkoa 100km/h maaginen raja ranskalaisella sähköautolla.
Se, että sähköautot hävisivät hetkeksi kuluttajamarkkionoilta ei lopettanut oleellisen tekniikan kehitystä. Tehoelektroniikka, akut, moottorit. Auto on yksinkertainen sovellus verrattuna moneen muuhun käyttöön jotka ovat vanhempia kuin automobiili.
Usein kuulee tuon 100 vuoden kehitys-eron väitteen, mutta se ei pidä paikkaansa.
Mutta akkuihin liittyvien haasteiden takia polttomoottoreista tuli pakollinen välivaihe joka alkaa onneksi olemaan kohta ohi
Ei kukaan.niin kuinkahan moni hehkuttaisi polttiksia ylivertaisena tekniikkana?
Sinänsä se, että sähköautoilijat ajavat keskimäärin enemmän rajoitusten mukaan ei välttämättä ole yhtään väärä väittämä. Lähtökohtaisesti sähköautojen ollessa uusia on niissä myös enemmän ajoavustimia, sun muuta härpäkettä (nopeusrajoituksen tunnistamista ja niistä seuraavaa kilkettä ja kalketta), jotka edelleen ohjanneevat ajoneuvoja kulkemaan keskimäärinrajoitusten mukaisesti. Samoin adaptiivinen vakkari taitaa löytyä lähes kaikista ja tämän kanssa joskus raavaskin alfa (eli siis minä) havahtuu köröttelevänsä hyvinkin kiltisti hieman hitaammin etenevän liikenteen tahdissa, turvaväli riittävänä, eikä ole harmittanut kertaakaan. Pidän vakkarin etäisyyttä 4/5 asetuksella ja aika usein siihen väliin kurvaa joku sankari jarruttelemaan, joka edelleen sitten aiheuttaa haitariefektiä letkassa ajettaessa.
![]()
68-tonninen vetoauto esitteli: Tässä on Suomen liikenteen tulevaisuus, joka on ainut laatuaan koko maailmassa
Raskaan liikenteen päästöjä aletaan alentaa nyt vauhdilla, mutta Suomi ei ole asian suhteen edelläkävijä.www.tekniikkatalous.fi
![]()
TENtec Map Viewers - Explore the TEN-T Network
Explore the TENtec Map Viewers to view detailed maps of the Trans-European Transport Network (TEN-T). Access information on European transport infrastructure and projects.webgate.ec.europa.eu
Kun kerran käyt hiihtämässä, niin oletettavasti silloin on talvinopeusrajoitukset, eikä tuulikaan ole usein sellainen, että vastaisi sovellukseen syöttämääni 5 m/s vastatuulta mennen tullen. Silloin ei mennäkään niin lähellä rangen rajoja.Minä tarkoitin edestakaista Helsinki-Lahti väliä, en samaa väliä ja sadan kilometrin ajoja kohteessa. Kesäkeleillä sekin kyllä onnistuisi, talvipakkasilla ehkä ei.
Noihin apin laskelmiin taas on vaikea ottaa kantaa, kun en tiedä sen laskutapaa eikä ihan hirveästi kiinnostakaan. Itse ajelen jonkin verran ihan oikeasti tuota väliä talvisin, kun käyn Lahdessa hiihtämässä, eikä ole koskaan tehnyt tiukkaa, ei ole ollut lähelläkään.
Teoriassa ja käytännössä on sekin ero, että vaikka kuinka pyrkii ajamaan mittarinopeudella rajoitus + 10, eihän todellinen keskinopeus koskaan nouse noihin lukuihin, koska käytännössä aina on hidasteita, joko tietöitä tai muita liikkujia.
Kun kerran VW:lläkään ei ole PPE-pohjaista autoa ja ID7 tuli MEB:llä, niin lienee aika selvää että konsernin sisäisessä nokkimisjärjestyksessä pykälää alempana tulevat skoda ei alustaa ole ottamassa heti, jos ikinä, käyttöön.Mua vähän kummastuttaa, miksi Skodalta ei ole tullut ID.7 tai Q6 eTron vastaavaa autoa. Paitsi, että Skodan tuleva Elroq ei vastaa omiin tarpeisiin, niin olisi mukava nähdä em. alustoihin perustuvat autot valmistajalta, jossa olisi käytetty vähän aivoja sisätilojen suunnittelussaEnyaqissa ei sinänsä mitään vikaa, mutta jos tässä nyt vuoden-parin sisällä pitää vaihtaa, niin en osaisi kyllä yhtään sanoa mihin mennä
PPE on audin ja possun alusta, eikä muiden. Siinä hyvä syy miksi ei tule.Mua vähän kummastuttaa, miksi Skodalta ei ole tullut ID.7 tai Q6 eTron vastaavaa autoa.
Kerro lisää, tiedoissani on selvästi ampeerin mentävä aukko.
Jenkeissä lyömässä aika isosti läpi noi Teslan liittimet. Ei vissiin eurooppaan kannata odotella?
Kerro lisää, tiedoissani on selvästi ampeerin mentävä aukko.
PPE on audin ja possun alusta, eikä muiden. Siinä hyvä syy miksi ei tule.
Tuosta 540 kWh akusta annetaan käyttää vain 378 kWh (70 %), jotta 1-2 milj. km aikana ei tulisi syklikeston kanssa ongelmaa.Mielenkiintoista, 540kwh akku ja pääsee Tampereelta Vantaalle ilman latausstoppia paitsi talvella. Eli jos arvotaan 180km matkaksi niin kulutus on luokkaa 200-300kwh/100km (arvio, vaihtelee siis suuresti sään mukaan).
Olisin odottanut että menee vähemmällä, tyyliin 100-150kwh/100km
Aaa. Oletin, että ovat yhteisiä, kuin uskovaisten eväät konsanaan.PPE on audin ja possun alusta, eikä muiden. Siinä hyvä syy miksi ei tule.
PPE / joku muu jaettu alusta tulisi varmaan VW:n käyttöön jos volkkarilta tulisi sähköinen korvike Touaregille. Sehän on ollut aina Audi Q7 / Q8 / Porsche Cayenne alustallinen.Tuskin tulee ikinä ellei tulisi joku aivopieru VW:lle pukata Phaeton-tyylistä sähkistä.
Ihan samalla linjalla kuten tähän astikin eli polttiksissa pitkittäiskoneelliset on Audin kampetta ja Passat 3BG -aikakausi oli viimeinen VW/Skoda, jossa mentiin samalla pohjalevyllä. Tästä eteenpäin VW & Skoda on perusbiileillään ollut aina poikittaiskoneellisia, jossa esim nelivetotekki & alusta jää aina toiseksi mitä vaikka Audilla on tarjolla ilma-alustaa, kruununtauspyörästöä / torsenia tai sporttidifferentiaalia. Ja sitten vastaavasti ns. kuliaudit kuten vaikka tuo Q4 on vähän kuin A3 vs. Golf eli jakaa paljon samaa konsernisisarien kanssa.
Mutta isompiakkuisessa takavetoisessa Sportbackissa on ihan kiva range, 750 km WLTP
Eikun keksittiin että öljyä voitiin pumpata maasta ja sitä oli mukavasti saatavilla Yhdysvalloissa ja tehtiin joistain ihmisistä rikkaita. Sähköllä asia ei olisi onnistunut niin helposti, kuin varastamalla halvalla maat tyhmiltä ja käärimällä maan sisältä voitot omaan taskuun.Jos kevyen ja energiatiheydeltään suuren akun tekeminen olisi vähän helpompaa kuin se on niin tuskin olisi polttomoottoriautoja koskaan tehtykkään.
Audin A6 e-tron hinnastot tuli juuri. Ja tosiaan jos ei halua quattrona Q6 SUV:ia vaan A6 farmarin niin se on sitten 5000€ farmarilisää. Tekee kyllä Q6:sta juuri houkuttelevamman niille jotka odotteli A6 e-tronia.
A6 Sportback e-tron quattro 81 990€
A6 Avant e-tron quattro 83 990€
Q6 e-tron quattro 77 990€
Jos haluaa SUV:ia halvemman niin pitää tyytyä pikkuakkuiseen versioon (64 990€), Q6:ssa on aina isompi akku.
Isoakkuinen takavetokin on 4000€ halvempi SUV:ina.
Mutta isompiakkuisessa takavetoisessa Sportbackissa on ihan kiva range, 750 km WLTP. Alkaa olla jo ranget kohdillan ja latauskin kun on nopeaa niin kyllä kelpaa isorakkoisella ajella Lappiin.
Ei ole lineaarista.Jos on autoihin orientoitunut niin ei pitäisi tulla yllätyksenä, että kulutus nousee kun nopeus kasvaa. Sähköautoilla tämä on toki "lineaarista", kun polttomoottorin paras hyötysuhde on jollain tietyllä kuormalla. Eli kulutus ei välttämättä nouse ihan samassa suhteessa nopeuden kanssa.
No, ehkä saivartelen sanamuodoista tai luen liikaa iltapäivälehtien kommenttiosiota. Monille ei kuitenkaan tunnu olevan selvää, että olosuhteet vaikuttaa sähköautoihin juuri siksi, että sähkömoottorin hyötysuhde on korkea.
Sähköauton 20kWh/100km kulutus alkaa kuulostamaan vähältä, jos laskee keskiverto bensa-auton kulutukseksi 54kWh/100km (Jos 1 litra bensaa sisältää noin 9kWh energiaa).
Nopeasti kun tuota A6:sta konfiguroi yrittämällä saada ID.7:ää vastaavaa varustetasoa, niin hinta nousee nopeasti 95-105 tonnin tietämille. Tottakai Audissa vastaavan otsikon lisävarusterivi voi olla laadukkaamman oloinen, mutta kyllä siitä premiumin premiumista saa sitten hintaakin maksaa. Toki parempituloiset ajaa Audilla ja me köyhemmät tyydytään volkkariin![]()
Arvon tippuminen jos jatkuu samanlaisena sähköautoissa kun aiemmin niin muutaman vuoden päästä varmaan ihan hyvällä hintaa saa tommosen alkujaan 100k€ audin käytettynä.Nopeasti kun tuota A6:sta konfiguroi yrittämällä saada ID.7:ää vastaavaa varustetasoa, niin hinta nousee nopeasti 95-105 tonnin tietämille. Tottakai Audissa vastaavan otsikon lisävarusterivi voi olla laadukkaamman oloinen, mutta kyllä siitä premiumin premiumista saa sitten hintaakin maksaa. Toki parempituloiset ajaa Audilla ja me köyhemmät tyydytään volkkariin![]()
Mutta isompiakkuisessa takavetoisessa Sportbackissa on ihan kiva range, 750 km WLTP. Alkaa olla jo ranget kohdillan ja latauskin kun on nopeaa niin kyllä kelpaa isorakkoisella ajella Lappiin.
Yritin laskea että miten tuo 750km oikein saadaan mutta en onnistunut. WLTP yhdistetty kulutus on merkattu 14,1kWh/100km ja akun kapa 94,9kWh joka johtaisi 670km rangeen. 750km range tulisi jos kulutus olisi 12,6kWh/100km.Mikäs on muuten markkinoiden isoin WLTP range tällä hetkellä? Model S:lläkin "vain" 649km (neliveto tosin). Pösöllä oli tulossa joku megarange laitos jossain kohtaa.
Siksi siinä olikin lainausmerkitEi ole lineaarista.
Tuo WLTP on jännä sinänsä, että kulutuksessa on mukana lataushäviöt, mutta range on tietysti laskettu auton todellisen kulutuksen mukaan. Siksi range on isompi, kuin jakolaskun tulos ilmoitetusta kulutuksesta. Pienellä kyllä menee tuon kokoiseksi autoksi!Yritin laskea että miten tuo 750km oikein saadaan mutta en onnistunut. WLTP yhdistetty kulutus on merkattu 14,1kWh/100km ja akun kapa 94,9kWh joka johtaisi 670km rangeen. 750km range tulisi jos kulutus olisi 12,6kWh/100km.
EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD
![]()
Isot arvonalenemat ovat suurelta osin johtuneet uusien autojen "hintapommeista". Jos nuo jatkuvat vuosittaisina niin se meinaisi sitä että uudenkin saa kohta ilmaiseksi. Toki tuo A6:n hintaluokka on sellainen että ensimäisen ostajan kilometrit ovat joka tapauksessa varmaan aika kalliita...Arvon tippuminen jos jatkuu samanlaisena sähköautoissa kun aiemmin niin muutaman vuoden päästä varmaan ihan hyvällä hintaa saa tommosen alkujaan 100k€ audin käytettynä.
Kannattaa asioista ottaa selvää ennen perättömien juttujen levittämistä kun 19" nakeilla neliveto ässän range ollut vuosia 723 km, mutta hienoa että perinteiset merkit lähenee "rangetaistelussa".Mikäs on muuten markkinoiden isoin WLTP range tällä hetkellä? Model S:lläkin "vain" 649km (neliveto tosin). Pösöllä oli tulossa joku megarange laitos jossain kohtaa.
Itse väitin/väitän että tuotekehitysmielessä polttikset ovat pidemmällä kuin sähkikset. Isoja harppauksia ei viime vuoisina ole siellä enään tapahtunut. Sähkiksessä hyppäykset ovat ollet isoja joka kertoo siitä, että kehitys jatkuu kiivaana ja sähköauto on tuotekehittyskaaren alkupäässä. Siis auto kokonaisuutena.
Totta kai erinlaisia sähköosia on muussa yhtydessä käytetty ja kehitetty vaikka millä mitalla ja vaikka kuinka kauan, mutta kaiken implementoiminen automobiiliin on hieman eri asia.
Akut ovat hyvä esimerkki. Vuoden 2080 Pena naureskelee nykypäivän akkutekniikalle ja sähköautoille, ihan saman lailla kuin me ihmetellään 70 luvun autojen moottoreita, että olipas ne tehottomia ja bensasyöppöjä tupruttajia.
Paras A6 SB e-tron -malliversio, WLTP:Yritin laskea että miten tuo 750km oikein saadaan mutta en onnistunut. WLTP yhdistetty kulutus on merkattu 14,1kWh/100km ja akun kapa 94,9kWh joka johtaisi 670km rangeen. 750km range tulisi jos kulutus olisi 12,6kWh/100km.
EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD
![]()
Onhan akuissa hurjasti parannettavaa. Nykyisiä voi ladata nopeasti vain lähes tyhjänä ja siitä sitten hidastuu. Tai jos ei hidastu, niin akun elinikä lyhenee. Lisäksi akku pitää olla sopivan lämpöinen, ei liian kuuma tai kylmä. Ja ei voi ladata huoletta täyteen, kun taas elinikä lyhenee. Tämän lisäksi painavat julmetusti ja vievät tilaa valtavasti.Tuota nyt on varmaan aika mahdoton sanoa, kumpi tekniikka on "pidemmällä". Ainakin hyötysuhdetarkastelu sanoo että polttiksessa olisi parantamisen varaa ja sähkiksissä taas ei juuri huomaisi eroa, vaikka päästäisiiin 100%:iin. Jos noista hyppäyksistä puhutaan niin en oikein tunnista että sellaista olisi tapahtunut enää Model 3:n jälkeen enkä pidettelisi hengitystä odotellessani jotain uutta ihmeakkua massatuontantoon. Halvempia ja ympäristöystävällisempiä tulee joo, mutta en nyt oikein keksi miksi nykysähkärit olisivat sen naurettavampia 2080-luvulla kuin juuri mikään muukaan nykytekniikka.
Otahan vaari omasta neuvostasi.
Noissa EV database versioissa ei monesti ole Suomi-versioiden varusteita, jolloin range täällä hieman pienempi. Toisekseen lucid airiakaan ei saatavilla ole täällä.Paras A6 SB e-tron -malliversio, WLTP:
-range 756 km
-kulutus verkosta 14,0 kWh/100 km (sis. AC-lataushäviöt, tässä tapauksessa noin 10 %)
-ajoneuvon kulutus 12,6 kWh/100 km
![]()
Audi A6 Sportback e-tron performance
All details and specs of the Audi A6 Sportback e-tron performance (2024). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.ev-database.org
@Hammer Schultz
MB EQS 450+, 118 kWh, 14,4 kWh/100 km, 822 km
![]()
Mercedes-Benz EQS 450+
All details and specs of the Mercedes-Benz EQS 450+ (2024). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.ev-database.org
Lucid Air Grand Touring, 112 kWh, 13,3 kWh/100 km, 839 km:
![]()
Lucid Air Grand Touring
All details and specs of the Lucid Air Grand Touring (2023). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.ev-database.org
No meillä on kolme sähköautoa, joilla ajetaan kaikilla ihan kohtalaisesti. Yhdellä 15-20tkm vuoteen, toisella 25-30tkm vuoteen ja kolmannellakin 25tkm vuodessa. Pääsulake 3x25A ja kolme kpl 11kW lataulaitetta kuormanhallinalla ja hyvin riittää. Ainoastaan yhtä autoista (mun työsuhdeauto) ladataa silloin tällöin pikalaturissa matkan päällä. Kämpässä tosin kaukolämpö, eli talo ei jjri mitään vie pl. 11kW kiuas ja sama ottotehon induktioliesi.Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.
Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
Rumaa tuossa lähinnä väri joka ei toimi yhtään keulamaskina + ihan hirveät 19" vanteet - harmillisesti siellä ei ole mitään siedettävän näköisiä 19" vaihtoehtoja vaan oksennuksen näköisistä eroon pääsemiseksi on vaihdettava tuumaa isompiin...EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD
![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.