Yleistä keskustelua sähköautoista

Tosi on, että joissain tapauksissa tietysti sähkö voi olla kortilla ja siihen toki auttaa hitaammin ajo. Esimerkissäsi tosin vähän hämmentää, eikö Model 3n range tosiaan riitä alle 400 kilometrin matkaan reippaasti ajaen, kun oman selvästi syöpömmän Volvonkin range riittää? Ja jos sähkö uhkaa käydä vähiin, minä olisin tökännyt auton pistokkeeseen kaupassakäynnin ajaksi. Niin teen aina omalla mökkimatkallani Mikkelissä.
Enkä nyt tarkoita, että se olisi sähköautoilijan kansalaisvelvollisuus ajaa aina korkeinta sallittua nopeutta. Jokainen saa ajaa sitä vauhtia kuin hyvältä tuntuu ja moottororitiellä hitaista ei ole muillekaan haittaa. Pointtini oli, että sähköautolla voi normaalisti ajaa ihan samoja nopeuksia kuin polttiksillakin.
Valitsin ABRP:iin Volvo C40 Twin Motorin vm. 2024. Lämpötilaksi valitsin -1 C, jollainen voi tulla vastaan kesärengaskauden lopulla. Vastatuuleksi otin suht miedon 5 m/s. Vastaava kulutusrasitus voi tulla, jos mennen tullen on tuota kovempi sivutuuli. Tuulikin voi auringon suunnan muuttuessa kääntyä päivän aikana niin, että mennen tullen on vastainen. Nopeudet 105 % vs. rajoitus, mutta enintään 125 km/h. Reipasta ajoa, muttei vielä kaahausta. Tutkalukemat olisivat 122, 102, 81 km/h jne.

Jos akku olisi edestakaiseen Lahden ja Helsingin väliseen reissuun lähtiessä 90 %, olisi reissun jälkeen 7 %. Siinä ei montaa kymmentä kilometriä ole varaa ajella päivän aikana ajoja meno- ja paluumatkan välissä.

Kyllä se vajaa 400 km on haastavaa Model 3 LR:kin, jos ajaa paljon 100 ja 120 km/h niin, että GPS on vielä hieman yli. Ihanneoloissakin. Sopii kokeilla vaikkapa Hki-Tampere-Hki gepsin kanssa sellaisena ajankohtana, kun ei ole hidastavia tietöitä meneillään. Tiedän kokeilemattakin, että mielellään siinä lataa lyhyen hetken, tai sitten on ajettava hieman hitaammin.


Edit. Lisäsin Hki-Tam-Hki 2024 Model 3 LR 18"-Aero Wheels kauden säällä, ja 109 %/129 km/h (*tutkalukemat 126, 106 ja 84 km/h). Lähtiessä akku 90 %, niin reissun jälkeen 10 %. Jos kohteessa pitää ajella hieman, tai sattuu navakampi tuuli, niin nopeuden himmaus tai lyhyt välilataus alkavat kuulostaa hyvältä.

*ABRB-sovellukseen asettamani 109 % ja 129 km/h tarkoittavat, että ajetaan 109 %:n nopeudella suhteessa reitin tiekohtaisiin rajoituksiin, mutta enintään 129 km/h. Tällöin esim. ennen Kehä III:a 80-rajoituksella ajetaan 80 * 1,09 = 87 km/h, Hämeenlinnassa satasen alueella 109 km/h. Sadankahdenkymmenen rajoituksella tulisi muuten 131 km/h, mutta asettamani enimmäisnopeus rajoittaa alemmas 129 km/h:iin. Poliisi tekee teknisen vähennyksen tutkalla mitatuista nopeuksista, jolloin lopulliset nopeudet ovat vastaavasti 84, 106 ja 126 km/h. En suosittele ylinopeutta, monenkin syyn takia.
@Jooga

Screenshot_2024-09-05-21-57-44-65_46c37bd327dba4e8032486f526877472.jpg
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-09-05-21-27-10-71_46c37bd327dba4e8032486f526877472.jpg
    Screenshot_2024-09-05-21-27-10-71_46c37bd327dba4e8032486f526877472.jpg
    132,8 KB · Luettu: 15
Viimeksi muokattu:
Valitsin ABRP:iin Volvo C40 Twin Motorin vm. 2024. Lämpötilaksi valitsin -1 C, jollainen voi tulla vastaan kesärengaskauden lopulla. Vastatuuleksi otin suht miedon 5 m/s. Vastaava kulutusrasitus voi tulla, jos mennen tullen on tuota kovempi sivutuuli. Tuulikin voi auringon suunnan muuttuessa kääntyä päivän aikana niin, että mennen tullen on vastainen. Nopeudet 105 % vs. rajoitus, mutta enintään 125 km/h. Reipasta ajoa, muttei vielä kaahausta. Tutkalukemat olisivat 122, 102, 81 km/h jne.

Jos akku olisi edestakaiseen Lahden ja Helsingin väliseen reissuun lähtiessä 90 %, olisi reissun jälkeen 7 %. Siinä ei montaa kymmentä kilometriä ole varaa ajella päivän aikana ajoja meno- ja paluumatkan välissä.

Kyllä se vajaa 400 km on haastavaa Model 3 LR:kin, jos ajaa paljon 100 ja 120 km/h niin, että GPS on vielä hieman yli. Ihanneoloissakin. Sopii kokeilla vaikkapa Hki-Tampere-Hki gepsin kanssa sellaisena ajankohtana, kun ei ole hidastavia tietöitä meneillään. Tiedän kokeilemattakin, että mielellään siinä lataa lyhyen hetken, tai sitten on ajettava hieman hitaammin.


Edit. Lisäsin Hki-Tam-Hki 2024 Model 3 LR 18"-Aero Wheels kauden säällä, ja 109 %/129 km/h (tutkalukemat 126, 106 ja 84 km/h). Lähtiessä akku 90 %, niin reissun jälkeen 10 %. Jos kohteessa pitää ajella hieman, tai sattuu navakampi tuuli, niin nopeuden himmaus tai lyhyt välilataus alkavat kuulostaa hyvältä.
Screenshot_2024-09-05-21-57-44-65_46c37bd327dba4e8032486f526877472.jpg

Appi ei ole itselle tuttu, niin mitä nuo tutkalukemat tarkoittaa? Suunnittelit reitin 129 kmh ja sitten on 3x pienempiä tutkalukemia?

Hieman on karannut keskustelun aihe jo. Viimeaikanen plörinä oli hidastelevista sähköautoilijoista joita pitäisi näkyä liikenteessä, ja nyt haetaan 4-5h kestäviä matkoja missä akku tyhjennetään mieluummin himmaamalla kuin että autoa ladattaisiin välillä. Noilla matkoilla se hidastelu ei enää johda tilanteeseen jossa olet nopeammin perillä.
 
Kyllä se vajaa 400 km on haastavaa Model 3 LR:kin, jos ajaa paljon 100 ja 120 km/h niin, että GPS on vielä hieman yli. Ihanneoloissakin.

Ei se kesällä ole. Mä ajelen useamman kerran kesässä HKI-Kuhmo, enkä ikinä pysähdy ennen Kuopiota lataamaan (ja takaisin tullessa Mikkeli). Keskinopeus ollut parhaimmillaan menomatkalla 110 Kuopion kohdalla ja ihan hyvin on riittänyt. Hki-Heinola 130-140 ja loppumatka 90-110 pl.ohituskaistalliset osuudet ja motaripätkät (Varkaus ja Kuopio), joilla hieman reippaammin.
 
No fakta on se, että sähköautojen tekniikka ei ole valmista ja ottaa edelleen kehitysaskeleita. Polttikset ovat niitä edellellä tuotekehitysmielessä about 100 vuotta.

Sähkikset ovat sitten valmiita kun rangesta ei tarvitse puhua ollenkaan, ihan samanlailla kuin polttiksissakin. Tämä vaatii autojen, latausinfran sekä lataustapojen kehittymistä.

Paitsi, että 100 vuotta sitten sähköautot olivat laajasti saatavilla kuluttaja markkinoilla. Jopa helpompia käyttää kuin aikaisensa polttomoottorilla varustetut autot. Taidettiin vielä ensimmäisenä rikkoa 100km/h maaginen raja ranskalaisella sähköautolla.

Se, että sähköautot hävisivät hetkeksi kuluttajamarkkionoilta ei lopettanut oleellisen tekniikan kehitystä. Tehoelektroniikka, akut, moottorit. Auto on yksinkertainen sovellus verrattuna moneen muuhun käyttöön jotka ovat vanhempia kuin automobiili.

Usein kuulee tuon 100 vuoden kehitys-eron väitteen, mutta se ei pidä paikkaansa.
 
Paitsi, että 100 vuotta sitten sähköautot olivat laajasti saatavilla kuluttaja markkinoilla. Jopa helpompia käyttää kuin aikaisensa polttomoottorilla varustetut autot. Taidettiin vielä ensimmäisenä rikkoa 100km/h maaginen raja ranskalaisella sähköautolla.

Se, että sähköautot hävisivät hetkeksi kuluttajamarkkionoilta ei lopettanut oleellisen tekniikan kehitystä. Tehoelektroniikka, akut, moottorit. Auto on yksinkertainen sovellus verrattuna moneen muuhun käyttöön jotka ovat vanhempia kuin automobiili.

Usein kuulee tuon 100 vuoden kehitys-eron väitteen, mutta se ei pidä paikkaansa.
Ehkä jotku luulee että akku, tehoelektroniikka, sähkömoottorit, yms tutkimus ja kehitys alkoi vasta kun "Tesla keksi ne" tuossa 2010 vuoden tietämillä.
 
Ja olihan sen 100v aikana autovalmistajien konsepteja sähköautoista muutenkin, ainakin 80-luvulla Mersulla tenavatähdestä (w201) oli sähköäautokonsepteja: Manuaalivaihteinen, automaattivaihteinen ja suoraan kardaanissa oleva. Manuaalivaihteisella oli paras hyötysuhde mutta akkutekniikan takia range oli heikko, alle 100km.
 


Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Eiköhän tuossa jo ole jotain.
 
Minä tarkoitin edestakaista Helsinki-Lahti väliä, en samaa väliä ja sadan kilometrin ajoja kohteessa. Kesäkeleillä sekin kyllä onnistuisi, talvipakkasilla ehkä ei.

Noihin apin laskelmiin taas on vaikea ottaa kantaa, kun en tiedä sen laskutapaa eikä ihan hirveästi kiinnostakaan. Itse ajelen jonkin verran ihan oikeasti tuota väliä talvisin, kun käyn Lahdessa hiihtämässä, eikä ole koskaan tehnyt tiukkaa, ei ole ollut lähelläkään.

Teoriassa ja käytännössä on sekin ero, että vaikka kuinka pyrkii ajamaan mittarinopeudella rajoitus + 10, eihän todellinen keskinopeus koskaan nouse noihin lukuihin, koska käytännössä aina on hidasteita, joko tietöitä tai muita liikkujia.
 
Jos kevyen ja energiatiheydeltään suuren akun tekeminen olisi vähän helpompaa kuin se on niin tuskin olisi polttomoottoriautoja koskaan tehtykkään. Mutta akkuihin liittyvien haasteiden takia polttomoottoreista tuli pakollinen välivaihe joka alkaa onneksi olemaan kohta ohi
 
Mutta akkuihin liittyvien haasteiden takia polttomoottoreista tuli pakollinen välivaihe joka alkaa onneksi olemaan kohta ohi

Suurin osa maailman maista kyllä sellaisia että ilman aivan massiivisia kehityksiä akkutekniikkaan niin ei todellakaan tule polttisten aika olemaan ohi vielä erittäin pitkään aikaan.
Euroopan alueellakin useita maita missä sähköautot loistavat käytännössä täysin poissaolollaan.
 
Tätä sähkö/polttis ajatusleikkiä jos pyrkii kääntämään toisinpäin, missä nykysähkikset on ollut valtaosan käytössä ja polttikset tekisivät vasta tuloaan. Millainen innostus olisi merkittävästi pidemmästä rangesta ilman mahdollisuutta ladata kotona, kotilataukseen verrattuna nelinkertainen kulutus, monimutkaisempi voimantuotto ja siirtotekniikka, vaihteet, heikompi suorituskyky ja vielä sivutuotteena ilmaa saastuttavia päästöjä, niin kuinkahan moni hehkuttaisi polttiksia ylivertaisena tekniikkana?
 
niin kuinkahan moni hehkuttaisi polttiksia ylivertaisena tekniikkana?
Ei kukaan.

Ei kai kukaan nytkään hehkuta sitä ylivertaisena tekniikkana. Itse väitin/väitän että tuotekehitysmielessä polttikset ovat pidemmällä kuin sähkikset. Isoja harppauksia ei viime vuoisina ole siellä enään tapahtunut. Sähkiksessä hyppäykset ovat ollet isoja joka kertoo siitä, että kehitys jatkuu kiivaana ja sähköauto on tuotekehittyskaaren alkupäässä. Siis auto kokonaisuutena.

Totta kai erinlaisia sähköosia on muussa yhtydessä käytetty ja kehitetty vaikka millä mitalla ja vaikka kuinka kauan, mutta kaiken implementoiminen automobiiliin on hieman eri asia.

Akut ovat hyvä esimerkki. Vuoden 2080 Pena naureskelee nykypäivän akkutekniikalle ja sähköautoille, ihan saman lailla kuin me ihmetellään 70 luvun autojen moottoreita, että olipas ne tehottomia ja bensasyöppöjä tupruttajia.
 
Sinänsä se, että sähköautoilijat ajavat keskimäärin enemmän rajoitusten mukaan ei välttämättä ole yhtään väärä väittämä. Lähtökohtaisesti sähköautojen ollessa uusia on niissä myös enemmän ajoavustimia, sun muuta härpäkettä (nopeusrajoituksen tunnistamista ja niistä seuraavaa kilkettä ja kalketta), jotka edelleen ohjanneevat ajoneuvoja kulkemaan keskimäärinrajoitusten mukaisesti. Samoin adaptiivinen vakkari taitaa löytyä lähes kaikista ja tämän kanssa joskus raavaskin alfa (eli siis minä) havahtuu köröttelevänsä hyvinkin kiltisti hieman hitaammin etenevän liikenteen tahdissa, turvaväli riittävänä, eikä ole harmittanut kertaakaan. Pidän vakkarin etäisyyttä 4/5 asetuksella ja aika usein siihen väliin kurvaa joku sankari jarruttelemaan, joka edelleen sitten aiheuttaa haitariefektiä letkassa ajettaessa.

Tekniikkaa alkaa olla ja infran rakentamiseen tulee painetta.

Asetuksen mukaan Euroopan TEN-T-runkoverkkoon kuuluvilla teillä on oltava latausasemia henkilöautoille vähintään 60 kilometrin välein vuoteen 2026 mennessä.


Näyttökuva 2024-09-06 085837.png
 

Mielenkiintoista, 540kwh akku ja pääsee Tampereelta Vantaalle ilman latausstoppia paitsi talvella. Eli jos arvotaan 180km matkaksi niin kulutus on luokkaa 200-300kwh/100km (arvio, vaihtelee siis suuresti sään mukaan).

Olisin odottanut että menee vähemmällä, tyyliin 100-150kwh/100km
 
Minä tarkoitin edestakaista Helsinki-Lahti väliä, en samaa väliä ja sadan kilometrin ajoja kohteessa. Kesäkeleillä sekin kyllä onnistuisi, talvipakkasilla ehkä ei.

Noihin apin laskelmiin taas on vaikea ottaa kantaa, kun en tiedä sen laskutapaa eikä ihan hirveästi kiinnostakaan. Itse ajelen jonkin verran ihan oikeasti tuota väliä talvisin, kun käyn Lahdessa hiihtämässä, eikä ole koskaan tehnyt tiukkaa, ei ole ollut lähelläkään.

Teoriassa ja käytännössä on sekin ero, että vaikka kuinka pyrkii ajamaan mittarinopeudella rajoitus + 10, eihän todellinen keskinopeus koskaan nouse noihin lukuihin, koska käytännössä aina on hidasteita, joko tietöitä tai muita liikkujia.
Kun kerran käyt hiihtämässä, niin oletettavasti silloin on talvinopeusrajoitukset, eikä tuulikaan ole usein sellainen, että vastaisi sovellukseen syöttämääni 5 m/s vastatuulta mennen tullen. Silloin ei mennäkään niin lähellä rangen rajoja.

Volvo 2024 C40 Twin Motor Heatpump:

Kuvitteellinen hiihtoreissu talvella:
-105 % vs. rajoitukset, mutta enintään 105 km/h GPS
-pakkasta 15 astetta
-tuuli vastaa tehollisesti 2 m/s (kirpeällä pakkasella on vähemmän tuulista) vastatuulta mennen tullen (voi siis olla sivutuultakin, jolloin valmistajan ilmoittama Cw ei toteudu)
-akun SoH 95 %
-auton lämpötila lähtiessä +20 C (lämmin talli ja esilämmitys)
-akku lähtiessä 90 %
-Hki-Lahti-Hki
-212 km

= reissun lopussa akkua 12 %


Entäpä loppusyksystä kesänopeuksilla:
-105 %, enintään 125 km/h
-pakkasta 1 astetta
-tuuli vastaa 5 m/s vastatuulta
-muuten kaikki samaa

= reissun lopussa akkua 7 %


Tässä kesänopeudet söivät akkua enemmän kuin 14 astetta kylmempi lämpötila yhdessä 3 m/s pienemmän tuulen kanssa.

Vielä rankempi tuosta kesänopeusreissusta tulisi, jos tapana onkin ajaa 109 %/129 km/h, ja vastatuuli olisi 7 m/s. Silloin akkua jäisi vain 1 % (tai 11 %, jos alussa olisikin 100 %). Nollakelin märkä tie/vesisade vielä tuohon lisäksi, niin ei edes onnistuisi 90 %-akulla lähtien. Onnistuu tietysti, jos onkin tyyntä tai himmaa nopeutta 129:stä.



@Vepasto tällainen oli ensimmäinen sähköauto vuonna 1888:

Ensimmäinen 100 km/h -rajan maalla rikkonut ajoneuvo sattui olemaan sähköauto. Tapahtui vuonna 1899 ja nopeus oli noin 106 km/h:

Sähköautojen kulta-aika oli 1890-1910, jolloin vuosisadan vaihteessa sähköautoja oli USA:ssa melkein tuplasti vs. bensoja. Tosin höyryautoja oli juuri silloin vielä 2 %-yks. enemmän, mutta uskoakseni kuihtuivat nopeasti, koska käynnistys oli niin hidasta:

"In the United States by the turn of the century, 40 per cent of automobiles were powered by steam, 38 per cent by electricity, and 22 per cent by petrol. A total of 33,842 electric cars were registered in the United States, and the U.S. became the country where electric cars had gained the most acceptance."

 
Viimeksi muokattu:
Mua vähän kummastuttaa, miksi Skodalta ei ole tullut ID.7 tai Q6 eTron vastaavaa autoa. Paitsi, että Skodan tuleva Elroq ei vastaa omiin tarpeisiin, niin olisi mukava nähdä em. alustoihin perustuvat autot valmistajalta, jossa olisi käytetty vähän aivoja sisätilojen suunnittelussa :D Enyaqissa ei sinänsä mitään vikaa, mutta jos tässä nyt vuoden-parin sisällä pitää vaihtaa, niin en osaisi kyllä yhtään sanoa mihin mennä tämän jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Mua vähän kummastuttaa, miksi Skodalta ei ole tullut ID.7 tai Q6 eTron vastaavaa autoa. Paitsi, että Skodan tuleva Elroq ei vastaa omiin tarpeisiin, niin olisi mukava nähdä em. alustoihin perustuvat autot valmistajalta, jossa olisi käytetty vähän aivoja sisätilojen suunnittelussa :D Enyaqissa ei sinänsä mitään vikaa, mutta jos tässä nyt vuoden-parin sisällä pitää vaihtaa, niin en osaisi kyllä yhtään sanoa mihin mennä
Kun kerran VW:lläkään ei ole PPE-pohjaista autoa ja ID7 tuli MEB:llä, niin lienee aika selvää että konsernin sisäisessä nokkimisjärjestyksessä pykälää alempana tulevat skoda ei alustaa ole ottamassa heti, jos ikinä, käyttöön.
 
Kyllä itekki Skodalta odotan suberb-sähkäriä.
Hirmu ristiriitaista tietoa tulee tuosta Teslan "kaistavahdista", osa tykkää ja osa ei. Ja osaa sanoo et MEB ja mersut tolta osin parempia.. Itelle ihan pakko olla kunnossa, kun kuitenkin 40k vuoteen. Teslassa viehättäisi hinta/laatu. Harmi kun ei tahdo olla aikaa näillä korkeuksilla kuin 0,5h koeajoihin.
Jenkeissä lyömässä aika isosti läpi noi Teslan liittimet. Ei vissiin eurooppaan kannata odotella?

On se koeajettava autoja, että tietää mitä hankkii :D.. Ford Tourneo e-sähköauto kiinnostaa myös, kun omaan käyttöön tarvtisen käyttöauton..

Nythän nuo jo mainostaa, että Peogeot -e5008 pääsisi joku jo koeajamaan. Ei vielä näy näillä korkeuksilla niin..

Kia EV 9 ois kyllä suora maali, mutta maallikolle tavoittamaton. EQS Saksassa alkaa kohta olla yllättävän ok, jos tilat riittää..
 
Kerro lisää, tiedoissani on selvästi ampeerin mentävä aukko.

Olihan sähköauto 1900-luvun alkuvuosina ihan pätevä kulkine, rangeahdistuskaan tuskin tuli, koska suosituimmalla kilpailevalla tekniikalla* ei kuitenkaan helposti ajettu yli 50km päivämatkoja.

Sen sijaan tehoelektroniikkaa ei varsinaisesti oltu vielä keksitty, vaihtovirran muuttaminen tasavirraksi kävi helpoiten vaihtovirtamoottorin ja tasavirtageneraattorin avulla. Nopeuden säätely varmaan oli myös aika kulmikasta.

Tehoelektroniikassa taisi varsinainen hyppäys tapahtua vasta 70-luvun lopulla kun Strömberg esitteli taajuusmuuntimen Helsingin Metroa varten.

*) hevosella
 
Jenkeissä lyömässä aika isosti läpi noi Teslan liittimet. Ei vissiin eurooppaan kannata odotella?

Ei ole tulossa, NACS ei tue Euroopan 3-vaihe AC latausta eli käytännössä kotilatauksessa maksimit olisi 3,6kw.

Eikä NACSissa ole muutenkaan mitään järkeä, Euroopassa on paljon kehittyneempi sähköverkko joten ei kannata tuoda jenkkien kehitysmaa-tason systeemiä tänne.
 
PPE on audin ja possun alusta, eikä muiden. Siinä hyvä syy miksi ei tule.

Tuskin tulee ikinä ellei tulisi joku aivopieru VW:lle pukata Phaeton-tyylistä sähkistä.

Ihan samalla linjalla kuten tähän astikin eli polttiksissa pitkittäiskoneelliset on Audin kampetta ja Passat 3BG -aikakausi oli viimeinen VW/Skoda, jossa mentiin samalla pohjalevyllä. Tästä eteenpäin VW & Skoda on perusbiileillään ollut aina poikittaiskoneellisia, jossa esim nelivetotekki & alusta jää aina toiseksi mitä vaikka Audilla on tarjolla ilma-alustaa, kruununtauspyörästöä / torsenia tai sporttidifferentiaalia. Ja sitten vastaavasti ns. kuliaudit kuten vaikka tuo Q4 on vähän kuin A3 vs. Golf eli jakaa paljon samaa konsernisisarien kanssa.
 
Mielenkiintoista, 540kwh akku ja pääsee Tampereelta Vantaalle ilman latausstoppia paitsi talvella. Eli jos arvotaan 180km matkaksi niin kulutus on luokkaa 200-300kwh/100km (arvio, vaihtelee siis suuresti sään mukaan).

Olisin odottanut että menee vähemmällä, tyyliin 100-150kwh/100km
Tuosta 540 kWh akusta annetaan käyttää vain 378 kWh (70 %), jotta 1-2 milj. km aikana ei tulisi syklikeston kanssa ongelmaa.

Lempäälän ja Viinikkalan terminaalien välinen matka on keskimäärin 155 km. Nettokapa kuluisi kokonaan, jos kulutus olisi 244 kWh/100 km. Kokonaismassa on 68 tn ja pituutta 33 m, eli akselimäärän ja lukuisten pyörien takia ilman- ja vierinvastusta piisaa vs. vaikkapa Teslan Semi.

Hyvällä kelillä koko nettokapa ei kuitenkaan kulu.

Ammattilehti Ajolinja 9.11.2023:

Ensimmäisen testiajon ajoi Eero Saarinen. Kuormaa ei ollut ollenkaan, ja nopeus vain 76 km/h. Lähtiessä Lempäälästä akkua oli 97 % ja perillä Vantaalla 47 %. Energiaa kului noin 189 kWh ja keskikulutus oli 122 kWh/100 km.

Hän latasi Vantaalla akun täyteen 250 kW laturilla 45 minuutissa. Paluumatkalla nopeus oli 80 km/h ja perässä oli puoliperävaunu kuormattuna. Silloinkin kului noin puolet akkua. Ilmeisesti puoliperävaunun kahta perävaunua pienempi ilmanvastus ja tuoreen akun paraneminen käytössä kompensoivat puolikkaan kuorman aiheuttaman vierinvastuslisän. Toki tuulen suuntakin saattoi paluumatkalla olla parempi.

Kuulemma 33-metrisenä ja 68 tonnilla ajaen matkalla kuluu hyvällä kelillä noin 70 %, eli noin 171 kWh/100 km (265 kWh). Kylmässä ja huonossa kelissä vastatuulessa rajoitinta vasten ajaen voi olla liikaa.
 
PPE on audin ja possun alusta, eikä muiden. Siinä hyvä syy miksi ei tule.
Aaa. Oletin, että ovat yhteisiä, kuin uskovaisten eväät konsanaan.

Koska Skodamaiset fiksut tilaratkaisut ja käytännöllisyys (oikeat napit) + pari naksua Enyaqqia pidempi range + 800V alkaisi kuulostaa aika hemmetin kovalta kombolta. En usko kustannuseron 400V vs 800V oikeasti olevan kummoinen.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos ajaisi 150 km/h keskinopeutta, jos tuulisi 15 metriä vastaan mennen tullen ja jos vettä sataisi 40 milliä tunnissa, sitten vasta olisikin vaikeaa sen sovelluksen mukaan.

Ihan saletti juttu, turha yrittää väittää mitään vain käytännön kokemusten perusteella, kun on kerran sovelluskin...
 
Tuskin tulee ikinä ellei tulisi joku aivopieru VW:lle pukata Phaeton-tyylistä sähkistä.

Ihan samalla linjalla kuten tähän astikin eli polttiksissa pitkittäiskoneelliset on Audin kampetta ja Passat 3BG -aikakausi oli viimeinen VW/Skoda, jossa mentiin samalla pohjalevyllä. Tästä eteenpäin VW & Skoda on perusbiileillään ollut aina poikittaiskoneellisia, jossa esim nelivetotekki & alusta jää aina toiseksi mitä vaikka Audilla on tarjolla ilma-alustaa, kruununtauspyörästöä / torsenia tai sporttidifferentiaalia. Ja sitten vastaavasti ns. kuliaudit kuten vaikka tuo Q4 on vähän kuin A3 vs. Golf eli jakaa paljon samaa konsernisisarien kanssa.
PPE / joku muu jaettu alusta tulisi varmaan VW:n käyttöön jos volkkarilta tulisi sähköinen korvike Touaregille. Sehän on ollut aina Audi Q7 / Q8 / Porsche Cayenne alustallinen.

Noin iso (ja janoinen) auto hyötyy jo 800V mahdollistamista korkeammista latausnopeuksista ja PPE:n isommista akuista. MEB:llä tuollaisesta tulisi aika keskinkertainen suoritus.

Mutta hirveää kiirettä tuskin on kun möhkö-suvien ostajia palvellaan Audin mallistolla ihan hyvin.
 
Audin A6 e-tron hinnastot tuli juuri. Ja tosiaan jos ei halua quattrona Q6 SUV:ia vaan A6 farmarin niin se on sitten 5000€ farmarilisää. Tekee kyllä Q6:sta juuri houkuttelevamman niille jotka odotteli A6 e-tronia.

A6 Sportback e-tron quattro 81 990€
A6 Avant e-tron quattro 83 990€

Q6 e-tron quattro 77 990€

Jos haluaa SUV:ia halvemman niin pitää tyytyä pikkuakkuiseen versioon (64 990€), Q6:ssa on aina isompi akku.

Isoakkuinen takavetokin on 4000€ halvempi SUV:ina.

Mutta isompiakkuisessa takavetoisessa Sportbackissa on ihan kiva range, 750 km WLTP. Alkaa olla jo ranget kohdillan ja latauskin kun on nopeaa niin kyllä kelpaa isorakkoisella ajella Lappiin.
 
Jos kevyen ja energiatiheydeltään suuren akun tekeminen olisi vähän helpompaa kuin se on niin tuskin olisi polttomoottoriautoja koskaan tehtykkään.
Eikun keksittiin että öljyä voitiin pumpata maasta ja sitä oli mukavasti saatavilla Yhdysvalloissa ja tehtiin joistain ihmisistä rikkaita. Sähköllä asia ei olisi onnistunut niin helposti, kuin varastamalla halvalla maat tyhmiltä ja käärimällä maan sisältä voitot omaan taskuun.
 
Audin A6 e-tron hinnastot tuli juuri. Ja tosiaan jos ei halua quattrona Q6 SUV:ia vaan A6 farmarin niin se on sitten 5000€ farmarilisää. Tekee kyllä Q6:sta juuri houkuttelevamman niille jotka odotteli A6 e-tronia.

A6 Sportback e-tron quattro 81 990€
A6 Avant e-tron quattro 83 990€

Q6 e-tron quattro 77 990€

Jos haluaa SUV:ia halvemman niin pitää tyytyä pikkuakkuiseen versioon (64 990€), Q6:ssa on aina isompi akku.

Isoakkuinen takavetokin on 4000€ halvempi SUV:ina.

Mutta isompiakkuisessa takavetoisessa Sportbackissa on ihan kiva range, 750 km WLTP. Alkaa olla jo ranget kohdillan ja latauskin kun on nopeaa niin kyllä kelpaa isorakkoisella ajella Lappiin.

Nopeasti kun tuota A6:sta konfiguroi yrittämällä saada ID.7:ää vastaavaa varustetasoa, niin hinta nousee nopeasti 95-105 tonnin tietämille. Tottakai Audissa vastaavan otsikon lisävarusterivi voi olla laadukkaamman oloinen, mutta kyllä siitä premiumin premiumista saa sitten hintaakin maksaa. Toki parempituloiset ajaa Audilla ja me köyhemmät tyydytään volkkariin :)
 
Jos on autoihin orientoitunut niin ei pitäisi tulla yllätyksenä, että kulutus nousee kun nopeus kasvaa. Sähköautoilla tämä on toki "lineaarista", kun polttomoottorin paras hyötysuhde on jollain tietyllä kuormalla. Eli kulutus ei välttämättä nouse ihan samassa suhteessa nopeuden kanssa.

No, ehkä saivartelen sanamuodoista tai luen liikaa iltapäivälehtien kommenttiosiota. Monille ei kuitenkaan tunnu olevan selvää, että olosuhteet vaikuttaa sähköautoihin juuri siksi, että sähkömoottorin hyötysuhde on korkea.

Sähköauton 20kWh/100km kulutus alkaa kuulostamaan vähältä, jos laskee keskiverto bensa-auton kulutukseksi 54kWh/100km (Jos 1 litra bensaa sisältää noin 9kWh energiaa).
Ei ole lineaarista.

Tehontarve kasvaa verrannollisena nopeuden kolmanteen potenssiin.

kWh/h kulutus kasvaa siis about samassa suhteessa miinus eri toimintapisteiden hyötysuhde.

kWh/km kasvaa maltillisemmin kun nopeus muuttuu samalla
 
Nopeasti kun tuota A6:sta konfiguroi yrittämällä saada ID.7:ää vastaavaa varustetasoa, niin hinta nousee nopeasti 95-105 tonnin tietämille. Tottakai Audissa vastaavan otsikon lisävarusterivi voi olla laadukkaamman oloinen, mutta kyllä siitä premiumin premiumista saa sitten hintaakin maksaa. Toki parempituloiset ajaa Audilla ja me köyhemmät tyydytään volkkariin :)

Toisaalta "Kansanautojenkin" hinta alkaa kyllä karkaamaan aika rajusti ison osan kansasta maksukyvyn ulkopuolelle...
 
Nopeasti kun tuota A6:sta konfiguroi yrittämällä saada ID.7:ää vastaavaa varustetasoa, niin hinta nousee nopeasti 95-105 tonnin tietämille. Tottakai Audissa vastaavan otsikon lisävarusterivi voi olla laadukkaamman oloinen, mutta kyllä siitä premiumin premiumista saa sitten hintaakin maksaa. Toki parempituloiset ajaa Audilla ja me köyhemmät tyydytään volkkariin :)
Arvon tippuminen jos jatkuu samanlaisena sähköautoissa kun aiemmin niin muutaman vuoden päästä varmaan ihan hyvällä hintaa saa tommosen alkujaan 100k€ audin käytettynä.
 
Mutta isompiakkuisessa takavetoisessa Sportbackissa on ihan kiva range, 750 km WLTP. Alkaa olla jo ranget kohdillan ja latauskin kun on nopeaa niin kyllä kelpaa isorakkoisella ajella Lappiin.
Mikäs on muuten markkinoiden isoin WLTP range tällä hetkellä? Model S:lläkin "vain" 649km (neliveto tosin). Pösöllä oli tulossa joku megarange laitos jossain kohtaa.
Yritin laskea että miten tuo 750km oikein saadaan mutta en onnistunut. WLTP yhdistetty kulutus on merkattu 14,1kWh/100km ja akun kapa 94,9kWh joka johtaisi 670km rangeen. 750km range tulisi jos kulutus olisi 12,6kWh/100km.

EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD

Screenshot 2024-09-06 at 12.59.11.png
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole lineaarista.
Siksi siinä olikin lainausmerkit :) vähän epäselvästi ilmaisin, mutta lineaarisella tarkoitin siis sitä, ettei moottorin hyötysuhde muutu kierrosten tai kuormituksen mukaan ja siten vaikuta kulutuksen nousuun.
 
Viimeksi muokattu:
Yritin laskea että miten tuo 750km oikein saadaan mutta en onnistunut. WLTP yhdistetty kulutus on merkattu 14,1kWh/100km ja akun kapa 94,9kWh joka johtaisi 670km rangeen. 750km range tulisi jos kulutus olisi 12,6kWh/100km.

EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD

Screenshot 2024-09-06 at 12.59.11.png
Tuo WLTP on jännä sinänsä, että kulutuksessa on mukana lataushäviöt, mutta range on tietysti laskettu auton todellisen kulutuksen mukaan. Siksi range on isompi, kuin jakolaskun tulos ilmoitetusta kulutuksesta. Pienellä kyllä menee tuon kokoiseksi autoksi!
 
Arvon tippuminen jos jatkuu samanlaisena sähköautoissa kun aiemmin niin muutaman vuoden päästä varmaan ihan hyvällä hintaa saa tommosen alkujaan 100k€ audin käytettynä.
Isot arvonalenemat ovat suurelta osin johtuneet uusien autojen "hintapommeista". Jos nuo jatkuvat vuosittaisina niin se meinaisi sitä että uudenkin saa kohta ilmaiseksi. Toki tuo A6:n hintaluokka on sellainen että ensimäisen ostajan kilometrit ovat joka tapauksessa varmaan aika kalliita...
 
Mikäs on muuten markkinoiden isoin WLTP range tällä hetkellä? Model S:lläkin "vain" 649km (neliveto tosin). Pösöllä oli tulossa joku megarange laitos jossain kohtaa.
Kannattaa asioista ottaa selvää ennen perättömien juttujen levittämistä kun 19" nakeilla neliveto ässän range ollut vuosia 723 km, mutta hienoa että perinteiset merkit lähenee "rangetaistelussa".
Screenshot_2024-09-06-13-37-15-321_com.brave.browser.jpg
 
Itse väitin/väitän että tuotekehitysmielessä polttikset ovat pidemmällä kuin sähkikset. Isoja harppauksia ei viime vuoisina ole siellä enään tapahtunut. Sähkiksessä hyppäykset ovat ollet isoja joka kertoo siitä, että kehitys jatkuu kiivaana ja sähköauto on tuotekehittyskaaren alkupäässä. Siis auto kokonaisuutena.

Totta kai erinlaisia sähköosia on muussa yhtydessä käytetty ja kehitetty vaikka millä mitalla ja vaikka kuinka kauan, mutta kaiken implementoiminen automobiiliin on hieman eri asia.

Akut ovat hyvä esimerkki. Vuoden 2080 Pena naureskelee nykypäivän akkutekniikalle ja sähköautoille, ihan saman lailla kuin me ihmetellään 70 luvun autojen moottoreita, että olipas ne tehottomia ja bensasyöppöjä tupruttajia.

Tuota nyt on varmaan aika mahdoton sanoa, kumpi tekniikka on "pidemmällä". Ainakin hyötysuhdetarkastelu sanoo että polttiksessa olisi parantamisen varaa ja sähkiksissä taas ei juuri huomaisi eroa, vaikka päästäisiiin 100%:iin. Jos noista hyppäyksistä puhutaan niin en oikein tunnista että sellaista olisi tapahtunut enää Model 3:n jälkeen enkä pidettelisi hengitystä odotellessani jotain uutta ihmeakkua massatuontantoon. Halvempia ja ympäristöystävällisempiä tulee joo, mutta en nyt oikein keksi miksi nykysähkärit olisivat sen naurettavampia 2080-luvulla kuin juuri mikään muukaan nykytekniikka.
 
Yritin laskea että miten tuo 750km oikein saadaan mutta en onnistunut. WLTP yhdistetty kulutus on merkattu 14,1kWh/100km ja akun kapa 94,9kWh joka johtaisi 670km rangeen. 750km range tulisi jos kulutus olisi 12,6kWh/100km.

EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD

Screenshot 2024-09-06 at 12.59.11.png
Paras A6 SB e-tron -malliversio, WLTP:
-range 756 km
-kulutus verkosta 14,0 kWh/100 km (sis. AC-lataushäviöt, tässä tapauksessa noin 10 %)
-ajoneuvon kulutus 12,6 kWh/100 km




@Hammer Schultz
MB EQS 450+, 118 kWh, 14,4 kWh/100 km, 822 km

Lucid Air Grand Touring, 112 kWh, 13,3 kWh/100 km, 839 km:
 
Tuota nyt on varmaan aika mahdoton sanoa, kumpi tekniikka on "pidemmällä". Ainakin hyötysuhdetarkastelu sanoo että polttiksessa olisi parantamisen varaa ja sähkiksissä taas ei juuri huomaisi eroa, vaikka päästäisiiin 100%:iin. Jos noista hyppäyksistä puhutaan niin en oikein tunnista että sellaista olisi tapahtunut enää Model 3:n jälkeen enkä pidettelisi hengitystä odotellessani jotain uutta ihmeakkua massatuontantoon. Halvempia ja ympäristöystävällisempiä tulee joo, mutta en nyt oikein keksi miksi nykysähkärit olisivat sen naurettavampia 2080-luvulla kuin juuri mikään muukaan nykytekniikka.
Onhan akuissa hurjasti parannettavaa. Nykyisiä voi ladata nopeasti vain lähes tyhjänä ja siitä sitten hidastuu. Tai jos ei hidastu, niin akun elinikä lyhenee. Lisäksi akku pitää olla sopivan lämpöinen, ei liian kuuma tai kylmä. Ja ei voi ladata huoletta täyteen, kun taas elinikä lyhenee. Tämän lisäksi painavat julmetusti ja vievät tilaa valtavasti.

Että sanoisin, että hinta ja ympäristöystävällisyys on vain pieni osa kehityskohteista. Pärjääkö nykyisillä akuilla? Tokihan, mutta parannettavaakin on. Sen sijaan polttiksessa ei ole vastaavia arkikäyttöä haittaavia puutteita. Hyötysuhde on heikko, mutta se on lähinnä päästöongelma kuin niinkään range tai käytettävyys.

Ja selvennyksenä itse ajan sähköautolla ja olen siihen tyytyväinen. Silti ottaisin paremman akun milloin vaan, jos olisi saatavilla.
 
Kannattaa asioista ottaa selvää ennen perättömien juttujen levittämistä kun 19" nakeilla neliveto ässän range ollut vuosia 723 km, mutta hienoa että perinteiset merkit lähenee "rangetaistelussa".
Screenshot_2024-09-06-13-37-15-321_com.brave.browser.jpg
Otahan vaari omasta neuvostasi.


En usko Teslalle 723 km WLTP rangea, vaan sen on pakko olla jollain muulla tavalla mitattu eri standardin lukema.

Kaikkien aikojen paras WLTP range Teslalla on ollut Model S Long Range Plus 11/2020-03/2021:lla:
-98,0 kWh
-15,0, ajoneuvo
-652 km WLTP



Uusista paras on Model S Dual Motor:
-95,0
-14,6
-649 km



Suomessa taitaa parhaana olla myynnissä 19"-Tempest - vanteinen Dual Motor, 634 km, eli kulutus 15,0. Kertokaa, jos olen väärässä, ja laittakaa linkkiä.

Edit. Nyt taitaa olla niin, että 634 km on 21", ja 19" ei ole säästösyistä testattu ollenkaan, vaan mainosmies on vetäissyt hatusta korkeimman lukeman, minkä kehtasi (723 km non-WLTP). Jos minulta olisi kysytty, ja aikaa annettu 5 min, olisin laittanut 671 km (634 km / 380 mi * 402 mi) jenkkien sivuston 21" Arachnid vs. 19" Tempest perusteella. Tuo minun heittämä 671 km:kään ei ole WLTP, joten sitä olisi turha tuoda vertailuun.

 
Viimeksi muokattu:
Paras A6 SB e-tron -malliversio, WLTP:
-range 756 km
-kulutus verkosta 14,0 kWh/100 km (sis. AC-lataushäviöt, tässä tapauksessa noin 10 %)
-ajoneuvon kulutus 12,6 kWh/100 km




@Hammer Schultz
MB EQS 450+, 118 kWh, 14,4 kWh/100 km, 822 km

Lucid Air Grand Touring, 112 kWh, 13,3 kWh/100 km, 839 km:
Noissa EV database versioissa ei monesti ole Suomi-versioiden varusteita, jolloin range täällä hieman pienempi. Toisekseen lucid airiakaan ei saatavilla ole täällä.
Ei tosin nio et7, jolla päästäisiin jo uusille sataluvuille noin 900wltp. Nythän noita 150kwh akkuja Kiinassa vain voi vuokrata ja 100kwh akun ostaa. Ehkä mielenkiintoisin nyanssi oli kun vertasivat akkujen painoja, jolloin 75kwh lfp akku painoi lähes saman verran kuin 150kwh kuiva-akku.
 
Teslan rangen osalta muisetlisin kanssa, että maksimit paperilla ovat olleet tuo 650km.

Ja tulevien mallien osalta en odota, että edes tähän geimiin lähdetään vaan ennemmin halpuutetaan akun koolla jos muuten saadaan energiatehokkaampi paketti kasaan. Kuitenkin tuo 500-600km paperirange riittää heittämällä Teslan luokassa.
 
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
No meillä on kolme sähköautoa, joilla ajetaan kaikilla ihan kohtalaisesti. Yhdellä 15-20tkm vuoteen, toisella 25-30tkm vuoteen ja kolmannellakin 25tkm vuodessa. Pääsulake 3x25A ja kolme kpl 11kW lataulaitetta kuormanhallinalla ja hyvin riittää. Ainoastaan yhtä autoista (mun työsuhdeauto) ladataa silloin tällöin pikalaturissa matkan päällä. Kämpässä tosin kaukolämpö, eli talo ei jjri mitään vie pl. 11kW kiuas ja sama ottotehon induktioliesi.
 
EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD

Screenshot 2024-09-06 at 12.59.11.png
Rumaa tuossa lähinnä väri joka ei toimi yhtään keulamaskina + ihan hirveät 19" vanteet - harmillisesti siellä ei ole mitään siedettävän näköisiä 19" vaihtoehtoja vaan oksennuksen näköisistä eroon pääsemiseksi on vaihdettava tuumaa isompiin...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 334
Viestejä
4 885 389
Jäsenet
78 801
Uusin jäsen
rafte

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom