Yleistä keskustelua sähköautoista

Eikö sen vanhan voi työntää vaikka autovexiin? Teslan voi myös ostaa rahotuksella.
Voi jos on sinne kelpaava vaihturi mutta hyvitys voi olla huonompi ja raha teslalla on yleensä kallista.

edit: heti kun valitin niin sähköpostissa tarjous että 3 ja Y 1.99% rahoituskorko jos ennen syyskuuta ostaa. Se ei tietty vielä korjaa sitä jos hyvitys vanhasta 20% ”alakanttiin”.
 
Viimeksi muokattu:
Uutta 2024 vuoden kolmosta on vain vähän huono verrata noihin vanhempiin, kun uusi on ilmeisesti huomattavasti hiljaisempi.

Verrata mielestäni aina voi. Se, kuinka hiljainen auto on uutena (nitinöiden ja natinoiden osalta) ei Teslalla ole hirveästi eronnut toisistaan (niistä ekoista jenkkiversioita jos ei oteta lukuun jotka nitisivät tolkuttomasti eikä cyberiin joka nitisee myös).

Uuden malli3:n laadusta ei tietty kauheasti tässä kohtaa tuon osalta voi sanoa ennen kuin ikää ja kilometrejä kertyy.

Pitäisi itse päästä koeajamaan että osaisi sanoa miten eroavat. Etupenkillä hiljaisuus on tosiaan kaikissa testeissä ollut parempaa, mutta takana sitten myös heikompaa joissakin testeissä. Varmaan riippuu myös paljon lastauksesta, eli tuleeko takakontin äänet millä tavalla siellä takapenkillä korvaan.
 
Voi jos on sinne kelpaava vaihturi mutta hyvitys voi olla huonompi ja raha teslalla on yleensä kallista.

edit: heti kun valitin niin sähköpostissa tarjous että 3 ja Y 1.99% rahoituskorko jos ennen syyskuuta ostaa. Se ei tietty vielä korjaa sitä jos hyvitys vanhasta 20% ”alakanttiin”.

Hiljattain vaihdoin käytetystä Toyotasta käytettyyn Teslaan heidän omasta CPO-varastosta. Olisivat omien bulvaanien kautta voineet vaihdokin hävittää, mutta samantien suosittelivat Autovexiä jota sitten hyödynsin. Sain odottamaani paremman hinnan sitä kautta, mutta toki riippuu omasta yksilöstä.

Loppupätkään otin Santanderin rahoituksen, johon ei ollut kampanjoita siinä kohtaa, mutta raha oli silti verrattain halpaa, noin vitosen todellinen. RintaJoupilta en toiseen yksilöön saanut kahden tinkauskierroksenkaan jälkeen rahan hintaa samalle tasolle.

Huonona puolena oli se, että kun eri toimijoita oli monta, niin tarvittiin yli 20 puhelua ja kaksi viikkoa pyörittelyä jotta kaikki palaset saatiin kohdilleen ja uuden auton avaimet käteen. Olin myös välissä yhden vuorokauden ilman autoa, eli ihan läpsystä ei vaihtunut. Nettisysteemit ja helppous tippuivat pois Teslan varausmaksun suorittamisen jälkeen ja sitten oli ihan puhelin&paperi -meininkiä.
 
Pari vuotta sitten testasin muutamaa sähköautoa, nyt pitkästä aikaa tuli testattua uusi Mini Cooper SE. En tiedä onko kilpurit parantanut, mutta ainakin omasta mielestä ensimmäinen oikeasti ihan ok:lta tuntuva sähköauto. Hinta harmillisen suuri ~45-50ke, joten saattaa jäädä hyllyyn, mutta muuten luokassaan oikein hyvä. Ärsyttää kun kaikista autoista tehdään niin valtavia, ja esim. hatchbackejä ei ole markkinoilla kuin pari kolme. Saa nähdä mitä id2 tuo tullessaan, luulisi myös muilta merkeiltä tulevan 3-ovisia autoja.
 
Pari vuotta sitten testasin muutamaa sähköautoa, nyt pitkästä aikaa tuli testattua uusi Mini Cooper SE. En tiedä onko kilpurit parantanut, mutta ainakin omasta mielestä ensimmäinen oikeasti ihan ok:lta tuntuva sähköauto. Hinta harmillisen suuri ~45-50ke, joten saattaa jäädä hyllyyn, mutta muuten luokassaan oikein hyvä. Ärsyttää kun kaikista autoista tehdään niin valtavia, ja esim. hatchbackejä ei ole markkinoilla kuin pari kolme. Saa nähdä mitä id2 tuo tullessaan, luulisi myös muilta merkeiltä tulevan 3-ovisia autoja.
Juuri eilen kitisin kaverille, miksi sähköautot tuntuu olevan pääsääntöisesti joko isoja tai pieniä SUV malleja tai luoja paratkoon SUV coupeja. Sitten loput on pieniä hatchbackeja Mitä tapahtui sedaneille? Esimerkiksi renaultin mallisto on aika hilpeää katsottavaa. Pitkä lista suv möhkäleitä, sitten on uusittu clio ja sähkis renault 5, mistä ei ihme kyllä ole tehty pöhöttynyttä cuvia
 
Sedanit ei myyny enää ~15 vuoteen, siksi ne on hävinneet. SUV:een kuolemaa on povattu jo tovin, mutta saa nähdä, varmasti se tapahtuu, koska muoti muuttuu, mutta tässä vaiheessa se vielä porskuttaa kiitos sähköauton hankalan akkujen sijoittelun; rakenteesta tulee pakolla korkeahko, joten on hankalaa luoda perinteinen henkilöauto jossa istuttaisiin matalalla.

Oppiminen ja harjoittelu etenee samalla kun ihmisten halut muuttuu, ehkä jopa farmarin & sedanin paluu sieltä (iso)isovanhempien ajoilta kun tulevat sukupolvet haluaa jotain muuta kuin vanhempiensa katumaasturin.
 
Sedanit ei myyny enää ~15 vuoteen, siksi ne on hävinneet. SUV:een kuolemaa on povattu jo tovin, mutta saa nähdä, varmasti se tapahtuu, koska muoti muuttuu, mutta tässä vaiheessa se vielä porskuttaa kiitos sähköauton hankalan akkujen sijoittelun; rakenteesta tulee pakolla korkeahko, joten on hankalaa luoda perinteinen henkilöauto jossa istuttaisiin matalalla.

Oppiminen ja harjoittelu etenee samalla kun ihmisten halut muuttuu, ehkä jopa farmarin & sedanin paluu sieltä (iso)isovanhempien ajoilta kun tulevat sukupolvet haluaa jotain muuta kuin vanhempiensa katumaasturin.
En ole oikein koskaan ymmärtänyt sedan mallia, käytännössä ihan yhtä isot ulkomitat kuin farmarissa, mutta pieni tavaratila ja ennenkaikkea hankala lastaaminen tavaratilaan mini kokoisen luukun takia. Toki kaikki ei tavaraa kuljeta koskaan ja auto hankitaan vain ulkonäkösyillä niin ehkä sitten jos tuollaisesta tykkää.

Itselläni oli ennen farmari, joka sinänsä oli ihan ok, mutta siinäkin lastaaminen aiheutti joskus haasteita, nyt varmaan sitten SUV coupe? (Model Y) ja tässä on ihan ylivoimainen tavaratila käytön kannalta. Luukku aukeaa isosti ja esim. lastenvaunut ja muut kookkaat tavarat todella helppo nostaa sisään. Lisäksi todella hyvä retkeilyautona osaksi juuri tuon kätevän takaluukun ja korkeuden takia. Vaikea uskoa että ostaisin muun mallista autoa, ellei sitten joku kaksi paikkainen avoauto harrastemielessä, mutta se nyt olisi ihan eri asia, eikä mikään käyttäauto.
 
En ole oikein koskaan ymmärtänyt sedan mallia, käytännössä ihan yhtä isot ulkomitat kuin farmarissa, mutta pieni tavaratila ja ennenkaikkea hankala lastaaminen tavaratilaan mini kokoisen luukun takia. Toki kaikki ei tavaraa kuljeta koskaan ja auto hankitaan vain ulkonäkösyillä niin ehkä sitten jos tuollaisesta tykkää.

Samaa epäkäytännöllisyyttä ihmettelen myös, enkä oikein pidä sedanin ulkonäöstäkään verrattuna pitkään perään, tulee jotenkin vaan pappamalli mieleen.

Ainut hyöty sedan korista on se että jos joutuu bensakanistereita kuskaamaan, ja tankatessa vähän loiskuu, niin ne voi heittää sinne taakse haisemaan. Teslassa tosin mahtuu hyvin frunkkiinkin ruohonleikkurin / moottorisahan bensat.
 
Uudessa TMssä vertailu BYD Seal, Polestar 2 ja Tesla 3.

Kärjessä Polestar 8.7 arvosanalla, kakkosena Tesla 8.5 ja BYD 8.4.
 
En ole oikein koskaan ymmärtänyt sedan mallia, käytännössä ihan yhtä isot ulkomitat kuin farmarissa, mutta pieni tavaratila ja ennenkaikkea hankala lastaaminen tavaratilaan mini kokoisen luukun takia. Toki kaikki ei tavaraa kuljeta koskaan ja auto hankitaan vain ulkonäkösyillä niin ehkä sitten jos tuollaisesta tykkää.

Farmarit = perhevankkureita. Dynaamisesti ajavat viriilit alfa-miähet eivät millään sellaisilla aja, vaan haluavat "urheilullisemman" muotoilun. Tai jotain. Itse pidän kyllä ihan ylivertaisena korimallina ja ajelin farkuilla jo silloin kun olin vielä viriili sinkkumies. On vaan tosiaan niin paljon käytänöllisempi. Hatchback on sitten myös paljon käytännöllisempi jos pienempää autoa haluaa.

Minnes se farmari on mennyt nytkään ?

Eipä ne ole Pohjoismaiden ulkopuolella (pl. ehkä brittilä) ikinä oikein juttu olleetkaan. Täälläkin katumaasturit alkoivat syödä niiden myyntiosuutta isosti jo hyvä tovi sitten ja sähköistymisen myötä farkut ovat jokseenkin kadonneet, koska muoto on niin hankala akkujen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Jutun artikkeli ei vastaa totuutta. En usko hetkeäkään tuollaisiin aku ankka -kiloihin (313 kg) Model 3 LR AWD:lle tai 350-365 kg Ioniqeille, koska pienessä nelipaikkaisessa Miissäkin saa olla 375 kg.

Jutussa ei puhuta sanaakaan EU-omamassaan sisältyvästä 75 kilosta. Veikkaan, että sitä ei ole huomioitu minkään auton kiloissa, jotta saadaan aikaan enemmän hämmästelyä ja klikkejä: "Hah, isoon sähköperheautoon ei saa lastata kuin kolssataa kiloa!". Samalla kuitenkin puhutaan nelihenkiselle perheelle riittävästä minimistä, 480 kg, missä vertailtavuutta heikentäen ollee mukana tuo 75 kg. Vai ovatko ihmiset Norjassa muka nykyään niin raskaita, että nelihenkisen perheen minimi on 555 kg? Tavaraa 38,75 kg/hlö ja ihmisten ka. kolminumeroinen? Enpä usko.

Tuon 75 kg-sumutuksen lisäksi on jostain kaivettu pienin mahdollinen kantavuus, jota LR-akku ja nelivetokaan eivät selitä.


Tehdään nopea tarkistus Autodatasta (jossa omamassassa ei ole 75 kiloa, joten koko.massan ja sen erotus on suoraan se, paljonko auton kyytiin saa hypätä kaiken kaikkiaan):

Tesla Model 3 LR AWD 404 kg (vs. IS.fi 313 kg)
Ioniq 6 LR AWD, 482-500 kg (IS 350 kg)
Ioniq 5 LR AWD, 425-515 kg (IS 365 kg)
VW ID.4 Pro 77 kWh, 534 kg (IS 370 kg)
Tesla Model Y SR, 525 kg (IS 387 kg)

@blastermaster oli tarkistanut Traficomista omalle EV6 GT Line AWD:lle 515 kg, mikä sekin on reilusti enemmän kuin IS:n 392 kg.

Tuossa tuli tarkistettua hieman yli puolet artikkelin autoista, ja ainoastaan Ioniq 5 osuu haarukkaan, ja sekin vain jos lisätään se 75 kg. Muuten kauhisteltuihin kolmosella alkaviin saakin todellisuudessa lastata asialliset noin 500 kg, paitsi Model 3:een vain 404 kg.


Mielestäni on täysin järjetöntä esittää uutisissa/teknisissä tiedoissa kantavuutta, josta puuttuu kuskin 75 kg, koska:

1. Kuski harvoin painaa 75 kg, joten vaikka olisi asioista perillä, joutuu tekemään aivan ylimääräisen laskutoimituksen.

"Tän auton virallinen kantavuus (kok. massa - omassa) on 425 kg, mutta koska mä painan siihen sisältyvän 75 kg kuskin sijaan 150 kg, voin lastata itseni lisäksi 425 kg - (150 kg - 75 kg) = 350 kg."

Kuskien massat vaihtelevat, joten helpompaa olisi ilmoittaa todellinen kantavuus 500 kg, jolloin 150 kg kuski laskee simppelisti:

"Voin lastata itseni lisäksi 500 kg - 150 kg = 350 kg.".


2. Kaikki eivät ole perillä omamassaan sisältyvästä 75 kilosta, joten kantavuutta luullaan todellista pienemmäksi/kunnioitus naurettavan pieneen rajaan menee. Viimeisen liki 30 vuoden aikana asiaa tarkkaillessani olen huomannut, että vähemmistö tuota 75 kiloa tajuaa huomioida.


Nykysysteemin ainoa plussa on se, että juuri 75-kiloisen ja asiasta perillä olevan ei tarvitse laskea mitään. Lohtu on laiha, koska tuollaisia tapauksia on niin vähän.

Tuossa näyttäisi olevan 435kg, mikä menee alle ton suosituksen. Harvemman tarvitsee miettä kantavuuksia kuitenkaan tuolla määrällä.

Tässä enää 313kg, mikä on aika vähän vaikka kuskin 75kg ei lasketa.

Omassa bensamaasturissa on juuri tuo 485 kg.
 
Voi jos on sinne kelpaava vaihturi mutta hyvitys voi olla huonompi ja raha teslalla on yleensä kallista.

edit: heti kun valitin niin sähköpostissa tarjous että 3 ja Y 1.99% rahoituskorko jos ennen syyskuuta ostaa. Se ei tietty vielä korjaa sitä jos hyvitys vanhasta 20% ”alakanttiin”.
Koetappa sitä Autovexiä. Helppo käyttää ja kaksi autoa myyneenä pelkästään positiivista sanottavaa.
 
Ei nyt aloiteta tässä ketjussa tuota vääntöä eri korimallien ulkonäköseikoista.

Uudessa TMssä vertailu BYD Seal, Polestar 2 ja Tesla 3.

Kärjessä Polestar 8.7 arvosanalla, kakkosena Tesla 8.5 ja BYD 8.4.

Tulos ei oikeastaan yllättänyt, sillä Polestar on ilmeisesti todella miellyttävä auto kaikilta osin. Tekee perurasiat hyvin eikä sorru kikkailuun.

Hinta on oikeastaan ainoa huono puoli.
 
Korimalleista vain sedan ja coupe voi olla kaunis. Kaikki muut ovat sitten mitä ovat.
Olen eri mieltä. Sedanit harvemmin ovat, katumaasturit/maasturit voittavat ne kirkkaasti. Coupet/avot ovat parhaimman näköisiä, mutta muut ominaisuudet ovat mitä ovat.

Farmari tarjoaa isomman kontin kuin suvit ja halvemmalla. Siksi kai se on Suomessa niin yleinen. Suvit ja tila-autot on muualla suositumpia.
 
En ainakaan ite ole nähnyt yhtäkään kaunista SUVia/crossoveria/mikä onkaan päivän pöhinätermi. Rumia isoja möhköjä. Onhan niille peruste, kuski korkealla ja näkyvyys näennäisesti hyvä (silti ajaminen vaatii kameroita kun kulmat piilossa ja täynnä tolppia). Ja onhan niissä kuski vähän enemmän turvassa jos sattuu kolari. Mutta ei niitä kukaan ulkonäön, ajettavuuden tms. takia osta.
 
En ainakaan ite ole nähnyt yhtäkään kaunista SUVia/crossoveria/mikä onkaan päivän pöhinätermi. Rumia isoja möhköjä. Onhan niille peruste, kuski korkealla ja näkyvyys näennäisesti hyvä (silti ajaminen vaatii kameroita kun kulmat piilossa ja täynnä tolppia). Ja onhan niissä kuski vähän enemmän turvassa jos sattuu kolari. Mutta ei niitä kukaan ulkonäön, ajettavuuden tms. takia osta.
Eikö bigger is better?

Polttoainetalous ja hinta on noissa huonoja, samoin monesti ajo-ominaisuudet. Ulkonäkö on erinomainen, varsinkin karjapuskurilla. (lisävaloteline taitaa olla laillisempi termi)

Uusista Toyota Rav4 on hyvä paketti, oli plugin taikka normihybridi. Ulkoasukin parempi kuin sedaneissa. Toyota C-HR crossover on taas saanut kehuja ulkonäöstä, mutta ominaisuudet ovat sitten huonot. Crossoverit näyttävät muutenkin hyvältä, esimerkiksi audin allroad.

Edit: tämä onkin sähköautoketju eikä yleinen autoketju. Parempi, ettei jatka täällä. Cybertruck on kieltämättä ruma kuin mikä. Audi Q6 taas hyvännäköinen
 
Viimeksi muokattu:
Kuten pari keskustelijaa jo totesikin, väärä ketju autojen korimalleista keskusteluun, jos se ei sitten liity suoraan sähköautotekniikkaan.
 
Eipä ne ole Pohjoismaiden ulkopuolella (pl. ehkä brittilä) ikinä oikein juttu olleetkaan. Täälläkin katumaasturit alkoivat syödä niiden myyntiosuutta isosti jo hyvä tovi sitten ja sähköistymisen myötä farkut ovat jokseenkin kadonneet, koska muoto on niin hankala akkujen takia.

Juurihan bemarilta on tullut i5 perinteinen farkku sähköisenä.
eli kyllä se onnistuu jos on kiinnostusta tehdä.
 
Pari vuotta sitten testasin muutamaa sähköautoa, nyt pitkästä aikaa tuli testattua uusi Mini Cooper SE. En tiedä onko kilpurit parantanut, mutta ainakin omasta mielestä ensimmäinen oikeasti ihan ok:lta tuntuva sähköauto. Hinta harmillisen suuri ~45-50ke, joten saattaa jäädä hyllyyn, mutta muuten luokassaan oikein hyvä. Ärsyttää kun kaikista autoista tehdään niin valtavia, ja esim. hatchbackejä ei ole markkinoilla kuin pari kolme. Saa nähdä mitä id2 tuo tullessaan, luulisi myös muilta merkeiltä tulevan 3-ovisia autoja.
Citroen e-c3, Fiat 500e, Renault 5 - kyllä niitä malleja löytyy. Kiinassa olisi vielä paljon lisää..
 
Citroen e-c3, Fiat 500e, Renault 5 - kyllä niitä malleja löytyy. Kiinassa olisi vielä paljon lisää..
Hyvät vinkit, pitääpä koeajaa! Fiatista olinkin jo tietoinen, mutta vissiin vähän tuhnu. 2 muuta tuli uusina, kun en niin ole seurannut markkinaa. Toki olen hyvin skeptinen Ranskalaisista, mutta ainahan ne voi yllättää. Citikka näyttää tosin vähän liian isolta omaan makuun.
 
Just oli juttua uuden A5 sen esittelyn yhteydessä että myynti on ollut juurikin farkkua saksassa.

Esimerkiksi Saksassa Audi A4-malliston, tai jatkossa A5-malliston, myynnistä noin 80 prosenttia on farmarikorista Avantia. Tunnetusti myös Suomi on farkkukansaa.
 
Koetappa sitä Autovexiä. Helppo käyttää ja kaksi autoa myyneenä pelkästään positiivista sanottavaa.
Itsellä täysin päinvastainen kokemus. Tarjoukset aivan paskaa, huutajien iso määrä näennäinen ja korkein tarjoaja itkee sähköautojen arvaamattomuutta. Myin itse Miin 2 tonnia Autovexin parasta tarjousta kalliimalla puolessa tunnissa ja soittaja oli huolissaan, että joko meni. Oli (myyntihinta) sillä hetkellä vielä nettiauton halvimmasta päästäkin eli autoliikkeellä oli kiikarissa 4-5 k€ kate, joka on saatanasti alle 20 k€ sähköautosta.
 
Itsellä täysin päinvastainen kokemus. Tarjoukset aivan paskaa, huutajien iso määrä näennäinen ja korkein tarjoaja itkee sähköautojen arvaamattomuutta. Myin itse Miin 2 tonnia Autovexin parasta tarjousta kalliimalla puolessa tunnissa ja soittaja oli huolissaan, että joko meni. Oli (myyntihinta) sillä hetkellä vielä nettiauton halvimmasta päästäkin eli autoliikkeellä oli kiikarissa 4-5 k€ kate, joka on saatanasti alle 20 k€ sähköautosta.

Samat fiilikset itellä Autovexistä ja Baanasta. Järjestäen sai paremmat tarjoukset soittamalla lähimpiin liikkeisiin. Puheluun meni murto-osa siitä ajasta mitä Autovexiin niin mikälie helppous siinä hommassa?
 
Juuri eilen kitisin kaverille, miksi sähköautot tuntuu olevan pääsääntöisesti joko isoja tai pieniä SUV malleja tai luoja paratkoon SUV coupeja. Sitten loput on pieniä hatchbackeja Mitä tapahtui sedaneille? Esimerkiksi renaultin mallisto on aika hilpeää katsottavaa. Pitkä lista suv möhkäleitä, sitten on uusittu clio ja sähkis renault 5, mistä ei ihme kyllä ole tehty pöhöttynyttä cuvia

Tesla Model 3, BYD Seal ja Polestar 2 vaikka esimerkiksi on aika sedan(ish)
 
Mielestäni ihan hyvä, että perinteiset sedanit korvautuvat noilla liftbackeillä / sportbackeillä (i4, ID.7, Polestar 2, uusi audi A5). Ovat usein hieman perinteistä sedania tyylikkäämpiä ja ennenkaikkea takaluukku on monikäyttöisempi.
 
Hemmetti , on nää vielä alkeellisia kapistuksia jos ja kun tälläistä pitää ylipäättään miettia.
Muistan joskus vastaavanlaista keskutelua kännyköistä aikoja sitten.

Niin eli onko siis kännykät alkeellisia kapistuksia kun niissä on samanlaiset akut ja samat lainalaisuudet?

Itseasiassa kännyköissä on jopa huonommat akut, sillä ne kun vetäsee 100% latinkiin ne on oikeasti 100% ja osa porukasta käyttääkin niitä niin, eli lataa kännykkänsä akun joka päivä 100% ja vaihdattaa sen kun ovat riittävästi sitä tuhonneet. Sähköautoissa valmistaja suojelee sua tyhmyydeltä toisin kuin kännyköissä, eli vaikka lataisit joka päivä 100% autos ei se välttämättä ole 100%
 
Vaimo tuossa katseli Tesla Model 3:sta ja pisti silmään että Teslalla olisi rahoituksessa korko vain 1,99 %. Onko tuossa joku koukku mitä emme nyt huomaa?

Ja mikä ero on Teslalla rahoituksella ja rahoitusleasingillä? Rahoitusleasingissä on muhkeampi korko.
 
Vaimo tuossa katseli Tesla Model 3:sta ja pisti silmään että Teslalla olisi rahoituksessa korko vain 1,99 %. Onko tuossa joku koukku mitä emme nyt huomaa?

Ja mikä ero on Teslalla rahoituksella ja rahoitusleasingillä? Rahoitusleasingissä on muhkeampi korko.

Siellähän se lukee tiedoissa.

1,99% korko voimassa Tesla Model 3 Real-Wheel Drive ja Long Range, sekä kaikkiin Model Y malleihin 30. syyskuuta 2024 mennessä tilatuille, rekisteröityidyille ja toimitetuille autoille DNB tai Santander rahoituksella. Rahoitustarjouksella on rajoitettu saatavuus ja sitä voidaan hyödyntää ainoastaan niin kauan kun varastoa riittää.
 
Vaimo tuossa katseli Tesla Model 3:sta ja pisti silmään että Teslalla olisi rahoituksessa korko vain 1,99 %. Onko tuossa joku koukku mitä emme nyt huomaa?

Ja mikä ero on Teslalla rahoituksella ja rahoitusleasingillä? Rahoitusleasingissä on muhkeampi korko.
Leasing on leasing.
Ei ole koukkuja. Laittavat tarjouksia vähän väliä. Viime kerralla oli Y mutta nyt enemmän. Viimeisestä neljänneksestä ei vielä tiedä mitä tulee.

Syyskuussa toki nousee alv mutta se ei paljoa hintaa nosta.
 
Viimeksi muokattu:
Uudessa TMssä vertailu BYD Seal, Polestar 2 ja Tesla 3.

Kärjessä Polestar 8.7 arvosanalla, kakkosena Tesla 8.5 ja BYD 8.4.

Mielenkiintoisena asiana huomasin tuon yhteenvedosta että vanhan kolmosen rinnalla mukavaksi ja hiljaiseksi kehuttu Polestar 2 onkin nyt meluisa ja epämukava.

HUONOA
Jousitusmukavuus
Rengasmelu

Vastaavasti kolmosen kohdalla jousitusta kehuttiin ja melusta Tesla ja BYD saivat 9 pistettä, Polle 7.


Kolmosen huonoa kohdasta löytyy käytettävyyden rinnalta vakuutusten hinta, mutta en nyt ihan sitä olisi pistänyt kun asia voi muuttua kaikkien autojen kohdalla suuntaan tai toiseen. Polestareja on Tesloihin verrattuna murto-osa ja BYD:ejä ei niinkään paljoa.

Siihen olisi voinut keksiä jotain muutakin mikä on oikeasti autosta kiinni.

Toinen mielenkiintoinen on että maantie/motariajossa uutta kolmosta sanottiin levottomaksi ja työlääksi pitää suunnassaan, mikä on yllättävää. En ole uutta kolmosta motarilla testannut mutta vanhat niin LR ja P mallit ovat olleet vakaita.

Onko jollain täällä highlandin kanssa vastaavia tai poikkeavia kokemuksia?
 
Pollen desibelit oli samat kuin Teslassa paitsi motarilla (120km/h). Siinä pompsahti meteli kovemmaksi.
 
Mielenkiintoisena asiana huomasin tuon yhteenvedosta että vanhan kolmosen rinnalla mukavaksi ja hiljaiseksi kehuttu Polestar 2 onkin nyt meluisa ja epämukava.
Model 3 oli 100 km/h nopeuteen saakka yhtä meluisa kuin Polestar. Teslan arvosanaa laskivat erilaiset resonoinnit.

Kolmosen huonoa kohdasta löytyy käytettävyyden rinnalta vakuutusten hinta, mutta en nyt ihan sitä olisi pistänyt kun asia voi muuttua kaikkien autojen kohdalla suuntaan tai toiseen. Polestareja on Tesloihin verrattuna murto-osa ja BYD:ejä ei niinkään paljoa.

Siihen olisi voinut keksiä jotain muutakin mikä on oikeasti autosta kiinni.
Vakuutuksen hintahan on pitkälti ostajista kiinni. Tesla on jostain syystä nuorten miesten suosikki mikä johtaa väistämättä suurempiin vakuutusmaksuihin.

Toinen mielenkiintoinen on että maantie/motariajossa uutta kolmosta sanottiin levottomaksi ja työlääksi pitää suunnassaan, mikä on yllättävää. En ole uutta kolmosta motarilla testannut mutta vanhat niin LR ja P mallit ovat olleet vakaita.
Tekniikan Maailma on on järjestelmällisesti valittanut Model 3:n ohjauksesta. Nyt sitä kuvattiin sanalla tunkkainen. Vielä moottoritietä huonompikin sillä on ajaa uraisella tiellä tai soralla.

Minusta yllättävää oli Teslan ajoavustimien huono toiminta. Vakiovarustetasoinen Auto Pilot ei aina halunnut kytkeytyä päälle, vakionopeudensäädin pelästyy muuan muassa vastaantulevia autoja ja haamujarrutukset murentavat kuljettajan luottamuksen järjestelmään. Auto Pilot tipahtaa joka kerta pois päältä kaistanvaihdon yhteydessä, verrokeissa se aktivoituu uudelleen itsekseen.
 
Auto Pilot tipahtaa joka kerta pois päältä kaistanvaihdon yhteydessä, verrokeissa se aktivoituu uudelleen itsekseen.
Pitää olla EAP tai FSD. Erona toki vielä se että silloin autopilotti ei edes kaistanvaihdon ajaksi kytkeyde pois vaan hoitaa kaistanvaihdon.
 
Minusta yllättävää oli Teslan ajoavustimien huono toiminta. Vakiovarustetasoinen Auto Pilot ei aina halunnut kytkeytyä päälle, vakionopeudensäädin pelästyy muuan muassa vastaantulevia autoja ja haamujarrutukset murentavat kuljettajan luottamuksen järjestelmään. Auto Pilot tipahtaa joka kerta pois päältä kaistanvaihdon yhteydessä, verrokeissa se aktivoituu uudelleen itsekseen.
Tesla Björnillä Youtubesta oli samoja kokemuksia, että autopilot on vaikea aktivoida. Hän päätyi siihen, että itse nappi on huono ja autopilot toimii hyvin sexy-buttonilla. Eli aktivointitapa on kuraa ja kolmannen osapuolen ratkaisu parempi. Nuo muut huomiot taas on tainneet päteä ihan alusta asti, eikä uudet revisiot ole näemmä parantaneet toimintaa mihinkään.

Lisäisin miinuksiin myös ratin heiluttelun tarpeen, mikä ainakin koeajolla ärsytti niin paljon, että hylkäsin auton jo pelkästään siksi, vaikka en kyllä muistakaan "ominaisuuksista" välittänyt. Saksalaisissa on kapasitiivinen ratti, joka siis tunnistaa kuskin hereillä olon ihan vaan vaikka yhtä sormea kevyesti ratilla pitämällä. Lisäksi ainakaan oma i4 ei ole tehnyt yhtäkään haamujarrutusta tai hidastusta, "autopilot" päällä tai ei. Ymmärtää jopa olla hidastamatta kehän ruuhkassa, kun joku kurvaa puskuria hipoen eteen sujahtaakseen rampilta ulos. Vain jos tämä kiilaaja jää siihen eteen hidastelemaan, auto kerää turvavälin takaisin. Ajaa siis kuten itsekin ajaisin.
 
Pari vuotta sitten testasin muutamaa sähköautoa, nyt pitkästä aikaa tuli testattua uusi Mini Cooper SE. En tiedä onko kilpurit parantanut, mutta ainakin omasta mielestä ensimmäinen oikeasti ihan ok:lta tuntuva sähköauto. Hinta harmillisen suuri ~45-50ke, joten saattaa jäädä hyllyyn, mutta muuten luokassaan oikein hyvä. Ärsyttää kun kaikista autoista tehdään niin valtavia, ja esim. hatchbackejä ei ole markkinoilla kuin pari kolme. Saa nähdä mitä id2 tuo tullessaan, luulisi myös muilta merkeiltä tulevan 3-ovisia autoja.

Mini olisi halunnut tehdä vielä pienemmän version, mutta nykyinen (akku)tekniikka rajoitti koon nyt tähän. Akku vaatii jonkin verran tilaa ja vaikka pieni auto kuluttaa hieman vähemmän, ei se riitä silti nostamaan rangea hyväksyttävälle tasolle. Pitää siis odotella akkujen kehittymistä.
 
Tesla Björnillä Youtubesta oli samoja kokemuksia, että autopilot on vaikea aktivoida. Hän päätyi siihen, että itse nappi on huono ja autopilot toimii hyvin sexy-buttonilla. Eli aktivointitapa on kuraa ja kolmannen osapuolen ratkaisu parempi. Nuo muut huomiot taas on tainneet päteä ihan alusta asti, eikä uudet revisiot ole näemmä parantaneet toimintaa mihinkään.

Lisäisin miinuksiin myös ratin heiluttelun tarpeen, mikä ainakin koeajolla ärsytti niin paljon, että hylkäsin auton jo pelkästään siksi, vaikka en kyllä muistakaan "ominaisuuksista" välittänyt. Saksalaisissa on kapasitiivinen ratti, joka siis tunnistaa kuskin hereillä olon ihan vaan vaikka yhtä sormea kevyesti ratilla pitämällä. Lisäksi ainakaan oma i4 ei ole tehnyt yhtäkään haamujarrutusta tai hidastusta, "autopilot" päällä tai ei. Ymmärtää jopa olla hidastamatta kehän ruuhkassa, kun joku kurvaa puskuria hipoen eteen sujahtaakseen rampilta ulos. Vain jos tämä kiilaaja jää siihen eteen hidastelemaan, auto kerää turvavälin takaisin. Ajaa siis kuten itsekin ajaisin.
Tarkoitat aktivointia tällä uudella viiksettömällä ratilla?
Itse huomasin saman, että kun painoi ratin nappia niin ei aina aktivoinut. Luulin tämän johtuvan FSDsta mikä oli autossa mutta ilmeisesti vika onkin tuossa uudessa tavassa.

Xssa olisi huhuja että tulisi uusi ratti missä kapasitiivinen tunnistus.
 
Tarkoitat aktivointia tällä uudella viiksettömällä ratilla?
Itse huomasin saman, että kun painoi ratin nappia niin ei aina aktivoinut. Luulin tämän johtuvan FSDsta mikä oli autossa mutta ilmeisesti vika onkin tuossa uudessa tavassa.

Xssa olisi huhuja että tulisi uusi ratti missä kapasitiivinen tunnistus.

Viiksettömällä ratilla voi valita, että aktivoituuko autopilot rullasta ”tuplaklikkauksella” vai yhden kerran painamalla. ”Tuplaklikkaus” vaatii tietynlaisen rytmin, ja voi tuottaa haastetta. Kerran painamalla ei ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Viiksettömällä ratilla voi valita, että aktivoituuko autopilot rullasta ”tuplaklikkauksella” vai yhden kerran painamalla. ”Tuplaklikkaus” vaatii tietynlaisen rytmin, ja voi tuottaa haastetta. Kerran painamalla ei ongelmaa.
Joo. Siinä oli tuplaklikkaus eli vakio mitä itse tottunut käyttämään.

Hölmöä että tuolle ei ole sitä ns. omaa nappia kuten kameralle vaan pitänyt tungea se tuohon jäykkään rullaan. Ihan kuin olisi unohtunut koko juttu…
 
Onko jotain referaattia, miten ja millä aikavälillä akun kapasiteetti heikkenee 60-40 käyttämällä verrattuna esim. 100-0 väliä käyttämällä?
Tätähän tosiaan huudellaan paljon, mutta itsellä tulisi huomattavasti useammin alapään purkuja 0-80 välillä, kun taas 100% lataamalla voi ladata n. 40% huitteilla. Tosiaan en varastoi autoa helteessä kahta viikkoa tuskin suurta vaikutusta, autokin on liikenteessä käytännössä päivittäin ettei se ole säilössä 100% varausasteella. Esim. Kesällä työmatka suuntaansa on noin 100-60% vs. 80% kävisi ehkä juuri juuri kumpi parempi akulle? Näin ollen ajatellut, että vetää surutta 100%. Olihan se eräs Tesla 3 maailmalla joka veti aina 90% voisi olla hyvä kompromissi.
 
Yhtä ehdoton mahdollisuus kuin mikä tahansa käytetty.
 
Oliko jotain ohjeita kuinka tarkistaa akun kunto käytetystä sähköautosta? Ja mikä on oletus sen normaalille heikkenemiselle esim. per vuosi tai per 100.000 km, ennen kuin pitää huolestua? Tälläkin foorumilla on tappiin asti lataajia ja työsuhdeautoilijoita, joita ei kiinnosta akun kunnon ylläpito, niin lienee syytä koittaa huomioida asia auto-ostoksilla.
 
Oliko jotain ohjeita kuinka tarkistaa akun kunto käytetystä sähköautosta? Ja mikä on oletus sen normaalille heikkenemiselle esim. per vuosi tai per 100.000 km, ennen kuin pitää huolestua? Tälläkin foorumilla on tappiin asti lataajia ja työsuhdeautoilijoita, joita ei kiinnosta akun kunnon ylläpito, niin lienee syytä koittaa huomioida asia auto-ostoksilla.
Viet auton testattavaksi jonnekkin K-autoon tjsp.

Se lyhyt testi ei ole liiallisen tarkka, mutta pitkässä testissä pitäisi selvitä akun kunto.
 
Oliko jotain ohjeita kuinka tarkistaa akun kunto käytetystä sähköautosta? Ja mikä on oletus sen normaalille heikkenemiselle esim. per vuosi tai per 100.000 km, ennen kuin pitää huolestua? Tälläkin foorumilla on tappiin asti lataajia ja työsuhdeautoilijoita, joita ei kiinnosta akun kunnon ylläpito, niin lienee syytä koittaa huomioida asia auto-ostoksilla.
Kyllähän sähköauton rangen selvittää päivässä. Pyytää vähän pidempään koeajoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 196
Viestejä
4 864 026
Jäsenet
78 616
Uusin jäsen
Kappe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom