Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei ainakaan sakemannit ja Mazda. Silloin käytetään vain mekaanisia jarruja ja regeneraatio on kokonaan pois pelistä.Vaikka painaisi jarrua?
Ioniq 5:ssa jos laittaa regenin nollaan ni ekat 10 jarrutusta jarruilla. Näin ainakin kerrotaan käyttöohjekirjassa.Korealaiset kai herkistelee jarruja automaattisesti. Jarrutus on muutenkin sekoitus regeniä ja jarrua tilanteesta riippuen. Ajoittain olen laittanut läpsyköistä regenin pois jolloin jarrupoljin käyttää pelkästään peltijarruja.
mä lataillu sukolla vaan 2kwh kakskuukautta yli ny ja pelkästään jos paneeleista tulee, ja menosähö riittänyt enempi ko hyvin, ehkä jopa turhan paljon ottanut 100% asti.. vkl yleensä näin.. ko pörssi turhan halpaa et kandeis myydä, meinasin ostaa paremman laturin, mutta vuoden jo yli pärjänny tollaLatausasemista. Yksinkertainen ja halpa on ainakin kolmivaiherasiaan suoraan tökättävä. Alle 300 euroa. Asennutin rasian sekä autotallin sisään että ulkopuolelle. Talvella lataus tallissa, kesällä pihalla ilman että joutuu johtoja jostain raosta keplottelemaan. Sähkömies maksoi n 300 euroa. Ajastuksen ja pörssisähköoptimoinnin voi hoitaa autosta tai sovelluksella. Yksinkertaisinta ajastaa pysyvästi yötunteihin, jotka yleensä vuorokauden halvimpia. Jos on harrastuneisuutta, manuaalisäätö on hauskaa ajankulua. Viime ajat olen lataillut vain miinushintaista sähköä...
Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV
Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.
Täyssähkistä en saa millään kyllä perustelua taloudellisesti itselleni, mutta ehkä se on enemmän futureproof kun siitä aikanaan yrittää päästä eroon
Olen asennoitunut niin että kaikki säästyneet "polttoainerahat" menenvät kovempaan arvonalenemaan. Eli arvonalenena on kova tai kovempi. Aina se on ollut uusien kanssa kova.Eli kannattaa henkisesti asennoitua siihen, että jos on aikeissa vaihtaa autoa 1-5 vuoden kuluttua niin arvosta on saattanut sulaa puolet pois. Jos taas aikoo pitää pitkään niin sittenhän sillä ei ole niin iso merkitys.
mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.
Mutta onko tuossa mitään järkeä, tuskin kukaan ajaa autoansa paalille asti, vaan akuston mahdolliset ongemat ovat sitten auton loppusuoralla enne paalauskonetta ?
Ja näiden tutkimustietojen lisäksi tulee vielä se kalenterikuluminen, josta en nopeasti löytänyt mitään itselle uutta. Perussääntö on, että mitä täydempi ja kuumempi akku niin sitä nopeampaa on iän mukanaan tuoma vanhemeninen.Mielenkiintoinen esitys. Varianssi eri yksilöiden kestossa on kyllä melkoista, eikä sellaista luotettavaa olettamaa oman akun kestosta voi tehdä. Periaatteessa oma akun käyttö kannattaisi suunnitella mahdollisimman lähelle varaustason puoliväliä. Esimerkiksi jos joka päivä työmatkaan kuluu 40% maksimikapasiteetista niin laittaa latauskaton 70 pinnaan ja purkaa 30-70 väliä. Tuolla voisi saada sen 2000 kokonaissykliä.
Miten muka? Nythän estetään kilpailua kun aletaan veloittamaan tulleilla kilpailijoita.Nyt pakkaa sekoittaa rangaistustullit, josko se auttaisi eurooppalaisia valmistajia alkuun.
Miten muka? Nythän estetään kilpailua kun aletaan veloittamaan tulleilla kilpailijoita.
Nyt alkaa olemaan kannattava valinta etenkin kun päätyy käytettyyn vaihtoehtoon. Kolmenkympin hintaluokasta löytyy nyt vuoden tai kahden ikäistä, isompi akkuista sähkistä nelivedolla tai ilman ja monissa on vielä perustakuutakin jäljellä.Minusta sähköauto on kyllä nimenomaan taloudellisesti järkevä valinta, jos vaihtoehto on ostaa polttomoottoriauto. Jos vaihtoehto on jättää kokonaan auto ostamatta, se on tietysti taloudellisin ratkaisu. Itse säästän vuodessa yli kaksi tonnia verrattuna entiseen plugariini, säästö kertyy pääosin energiasta mutta myös huolloista. Kahdeksan vuoden akkutakuun loppuun mennessä olen säästänyt 16 tonnia, eli aika hyvä puskuri on mahdollisen akkuriskin varalle. Ja todennäköisesti akku jaksaa pitkään tuon jälkeenkin, vaikka kapasiteetista osa onkin kadonnut.
"Reilu 30k" on siis 37k ja tuokin on vasta hybridi, 41900 alkaa sähköversioiden hinnat ja Veloce varusteltuna menee pitkälle päälle 50k, kyllä tuo minusta on 51kWh akulla olevasta 4,17m pitkästä etuvetoisesta autosta aika paljon.Onko? Reilu 30k perusmalli ja 50k veloce.
ei alfaa rangella myydä. Tietty pitää kattoo mitä sieltä tulee mutta eikö nuo perusmallit tuossa hintaluokassa pyöri? Best handling ev (poisluettuna ehkä taycan) oli yksi arvio.
"Reilu 30k" on siis 37k ja tuokin on vasta hybridi, 41900 alkaa sähköversioiden hinnat ja Veloce varusteltuna menee pitkälle päälle 50k, kyllä tuo minusta on 51kWh akulla olevasta 4,17m pitkästä etuvetoisesta autosta aika paljon.
No nyt alkoikin kuulostamaan enemmän stellantis hinnoittelulta."Reilu 30k" on siis 37k ja tuokin on vasta hybridi, 41900 alkaa sähköversioiden hinnat ja Veloce varusteltuna menee pitkälle päälle 50k, kyllä tuo minusta on 51kWh akulla olevasta 4,17m pitkästä etuvetoisesta autosta aika paljon.
Volkkaria on aina myyty enemmän kuin Alfaa, vaikka esim itse en näe syytä miksi Giuliaa sorsitaan ja ostetaan ennemmin Merssu C tai BMW 3. Alfa on ollu kauan kusessa kun se tekee tuotteita, jotka on näennäisesti hyviä, mutta ne ei myy.juu muistin hinnat väärin. Myönnän 42k oli se halvin mutta onko tuo 50k muka paha? En tiiä ihmiset arvostaa eri asioita ja toiset tykkää ajaa wolkkarilla.
Lähihistoriassa ne onkin juuri ollut vain näennäisesti hyviä, vikoja sitten senkin edestä. Sitähän ihan sanottiinkin, että Alfa on tehtaalta tullessaan noin 70-80%:sti valmis auto, loput tekee omistajat.Volkkaria on aina myyty enemmän kuin Alfaa, vaikka esim itse en näe syytä miksi Giuliaa sorsitaan ja ostetaan ennemmin Merssu C tai BMW 3. Alfa on ollu kauan kusessa kun se tekee tuotteita, jotka on näennäisesti hyviä, mutta ne ei myy.
Polttoaineen hinta tulee menemään yli 2.2€/l parin vuoden sisällä kun polttoaineet tulee co2 kiintiökauppaan. Parantaa kummasti sähköautojen kannattavuutta moinen.Se polttoaineen 2,2€/l taso oli näköjään ainakin ehkä väliaikaista ja korkomaailmakin eri, tuolloin kysyntää oli enemmän kuin tarjontaa. Nyt ei taida kysyntää olla lähellekään niin paljoa niin ehkä tuo herättäisi valmistajia kilpailemaan ilman kiinalaisten valtio-subventoitua kiritystä.
En tiedä kuinka hyvin tämä skaalautuu sähköautoihin, mutta Alfa on aika näkymätön merkki. Sponsoroinnit, mainokset, hyvin vähän verrattuna MB ja BMW. Varmaan merkkiliikkeitäkin on aika paljon vähemmän. Moni jos miettii autoa tuossa luokassa niin ne MB ja BMW tulee heti mieleen, Alfaa ei edes hoksata että sellainenkin on, vaikka merkin olemassaolo kyllä tiedetään. Tuossa Giuliassa on ainakin muutaman vuoden ikäisessä muutama ärsyttävä softapuute: Ajonvakautusta ei saa pois ollenkaan, kuskin penkin taakseliukumistakaan ei voi estää ja takapenkillä menee varpaat lyttyyn, en muista saiko edes ulkopeilien kääntymistä koria vasten laitettua pois mistään. Pikkujuttuja softalla mutta jostain syystä ei ole toteutettu. Oli siinä varmaan muutakin mutta ei muista enää. Hinnaltaan se on täysin kilpailukykyinen verrokkimerkkien kanssa, ja ajettavuus on priimaa. Plugariosastolla Tonalessa se ajettavuuskin onnistuttiin mun mielestä pilaamaan. Ohjaus on täysin tunnoton. Ja kun Alfamaisesti ohjaus on nopea, niin se vielä pahentaa sitä yhdistettynä tunnottomuuteen. Toivon kovasti että sähköautopuolella eli Juniorissa on otettu opiksi ja palattu jämäkkään ja sporttiseen tuntumaan. Jos jotain kummallisuuksia tuosta Juniorista etsii speksien perusteella niin onhan se käsittämätöntä ettei Veloce malliin saa lämpöpumppua ollenkaan.Volkkaria on aina myyty enemmän kuin Alfaa, vaikka esim itse en näe syytä miksi Giuliaa sorsitaan ja ostetaan ennemmin Merssu C tai BMW 3. Alfa on ollu kauan kusessa kun se tekee tuotteita, jotka on näennäisesti hyviä, mutta ne ei myy.
Huhua. En ole koskaan kuullutkaan moisesta. Kilpailutin vakuutukset joitain aikoja sitten ja ei kyllä ainuttakaan yhtiötä kiinnostanut kuka muu itseni lisäksi sillä tulee ajamaan.Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.
Huhua vai vaktaa ?
Kai se naapuri tietää ?Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.
Huhua vai vaktaa ?
Ei taida olla Suomeen nämä rantautuneet, en tiedä onnistuisiko edes täällä, mutta Saksassa ainakin oli taannoin optio, että jos rajasi kujtettajan iän niin ettei nuoriso sillä pääse rälläämään, niin sai ihan tuntuvan alennuksen vakuutusmaksuun. Voi olla että Suomessa laki estää moisen alennuksen ja kuljettajan iän rajoituksen vakuutuksessa.Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.
Huhua vai vaktaa ?
Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.
Huhua vai vaktaa ?
Nuorille vakuutus maksaa enemmän kuin vanhemmille ihmisille. Mutta silti ei välttämättä kannata kikkailla niin että vakuutus on vaikka vanhemman nimissä, koska sitten oma liikennevakuutus bonus ei kerry. (Tosin en tiedä miten nuo edes nykyään menee, onko pakko kerryttää vuosikausia kuten ennen vai voiko saada heti isot prosentit?)Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.
Huhua vai vaktaa ?
Mutta silti ei välttämättä kannata kikkailla niin että vakuutus on vaikka vanhemman nimissä
Nuorille vakuutus maksaa enemmän kuin vanhemmille ihmisille. Mutta silti ei välttämättä kannata kikkailla niin että vakuutus on vaikka vanhemman nimissä, koska sitten oma liikennevakuutus bonus ei kerry. (Tosin en tiedä miten nuo edes nykyään menee, onko pakko kerryttää vuosikausia kuten ennen vai voiko saada heti isot prosentit?)
Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.
Huhua vai vaktaa ?
Faktaa. Suomessa vakuutusten hinnat arvioidaan niin sanotulla riskiprofiililla, jossa oleellisena tekijänä on postinumero ja pääasiallisen käyttäjän ikä.
Eli jos vakuutusta ottaessa on mainittu nuoren kuljettajan ikä, niin pitänee paikkansa.
Jos iskä ottaa vakuutuksen omaan autoonsa ja sitä lainaavat välillä teinit, niin se ei näy hinnoissa.
Edit: 70-80 vuotias maksaa myös korkeampaa vakuutusmaksua kuin 30-50 vuotias, eli ei koske vain nuoria.
Kysymys oli, joutuivat ottamaan " lisävakuutuksen nuorelle kuskille "Faktaa. Suomessa vakuutusten hinnat arvioidaan niin sanotulla riskiprofiililla, jossa oleellisena tekijänä on postinumero ja pääasiallisen käyttäjän ikä.
Eli jos vakuutusta ottaessa on mainittu nuoren kuljettajan ikä, niin pitänee paikkansa.
Jos iskä ottaa vakuutuksen omaan autoonsa ja sitä lainaavat välillä teinit, niin se ei näy hinnoissa.
Edit: 70-80 vuotias maksaa myös korkeampaa vakuutusmaksua kuin 30-50 vuotias, eli ei koske vain nuoria.
Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.
Huhua vai vaktaa ?
muistaaksini juurikin näin, mutta ei me tiedetä mitä osaa hän ollut koodaamassa, se saattaa toimia hyvinkin![]()
Huhua. En ole koskaan kuullutkaan moisesta. Kilpailutin vakuutukset joitain aikoja sitten ja ei kyllä ainuttakaan yhtiötä kiinnostanut kuka muu itseni lisäksi sillä tulee ajamaan.
tää ny liity sähköautoihin, mutta vakuutusta tehdessä jo useampi vuosi on ollut kysymys käyttääkö autoa alle 25 vuotias, jos sen ruksaat ni hinta nousee, ja tämä on ollut useammalla yhtiölläSyksyllä kilpailutin omat viimeksi ja tuolloin ainakin IF, OP ja Lähitapiola oli kiinnostunut et ajaako autolla alle 24v henkilöt tms. Törmännyt tuohon myös viime vuotta aikaisemmin.
ootsä koodannu graniitin läpäisevän gps singnaalin niihin?Voihan se toimiakkin. Sen näkee kun ajaa tunneliin ja katsoo miten hyvin tai huonosti paikannus toimii Apple Car Playssa tai Android Autossa.
En noista softan ongelmista yleisellä tasolla osaa sanoa mitään kun en ole aikoihin ollut siinä mitenkään mukana tai en ole edes kuullut mitään hyviä huhuja.
Melko varma kuitenkin olen että bugit korjataan koska tuon softan elinkaari on tehty pitkäksi. Periaatteessa EX30:n softan pitäisi olla laadukkaampi kuin esim. uusissa Polestareissa. Tai sitten kiinalaiset ovat nostaneet tekemisen laatua…