Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko muuten jotain tapaa hetkellisesti poistaa regenerointi käytöstä monissa sähköautoissa poislukien akun täyteen lataus?

Jarrulevyt pääsee helposti ruostumaan ja kun on tottunut ajamaan tasaisesti, niin ajotavan muuttaminen äkkijarrutteluksi tuntuu ihan helvetin typerältä.

Enyaqissa ainakin tuntuu ottavan normijarruilla ainakin hitaassa parkkipaikkapyörityksessä. Aina kauhea rohina ainakin kuuluu kesäisin parissa ekassa jarrutuksessa parkkipaikalla pyöritellessä ja ekoihin liikennevaloihin pysähtyessä. Etenkin jos on muutaman päivän seissyt ettei ole ollut päivittäin ajoa. Muutenkin tuntuu että ottaa regenillä johonkin 5km/h vauhtiin saakka ja siitä sitten pysähdyksiin normijarruilla. Ei ainakaan vielä havaintoa että olisi jumitelleet. *Kop kop*
 
Korealaiset kai herkistelee jarruja automaattisesti. Jarrutus on muutenkin sekoitus regeniä ja jarrua tilanteesta riippuen. Ajoittain olen laittanut läpsyköistä regenin pois jolloin jarrupoljin käyttää pelkästään peltijarruja.
 
Korealaiset kai herkistelee jarruja automaattisesti. Jarrutus on muutenkin sekoitus regeniä ja jarrua tilanteesta riippuen. Ajoittain olen laittanut läpsyköistä regenin pois jolloin jarrupoljin käyttää pelkästään peltijarruja.
Ioniq 5:ssa jos laittaa regenin nollaan ni ekat 10 jarrutusta jarruilla. Näin ainakin kerrotaan käyttöohjekirjassa.
Itse toisinaan tehnyt myös niin että tyhjällä tiellä vauhdista N:lle ja sit jarruttelua pysähdyksiin saakka.
" Kun latausjarrutusjärjestelmän vaihe 0 valitaan, jarrulevyn puhdistustoimintoa käytetään noin 10 kertaa. Jarrulevyn puhdistuksen aikana ajomatka saattaa lyhentyä ja latausjarrutuksen toiminta heikentyä. Toiminnon valmistuttua latausjarrutuksen toimintakyky palautuu normaaliksi."
 
Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV

Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.
 
Latausasemista. Yksinkertainen ja halpa on ainakin kolmivaiherasiaan suoraan tökättävä. Alle 300 euroa. Asennutin rasian sekä autotallin sisään että ulkopuolelle. Talvella lataus tallissa, kesällä pihalla ilman että joutuu johtoja jostain raosta keplottelemaan. Sähkömies maksoi n 300 euroa. Ajastuksen ja pörssisähköoptimoinnin voi hoitaa autosta tai sovelluksella. Yksinkertaisinta ajastaa pysyvästi yötunteihin, jotka yleensä vuorokauden halvimpia. Jos on harrastuneisuutta, manuaalisäätö on hauskaa ajankulua. Viime ajat olen lataillut vain miinushintaista sähköä...
 
Ja tietenkin unohdin kaapelin vedon sähkötaululta autotalliin, mutta se tehtiin osana isompaa linjasaneerausta. Maksoi silti useita satasia. Tuo väli olisi joka tapauksessa ollut kallein osa, koska betoniseiniä puhkottavana.

Ja ennen kuin joku puuttuu miinushintaiseen sähköön, kyse siis tietysti energiahinnasta. Noin seitsemän senttiä kilowattitunnilta menee veroon ja siirtoon väkisin, ellei lataa omilla paneeleilla.
 
Latausasemista. Yksinkertainen ja halpa on ainakin kolmivaiherasiaan suoraan tökättävä. Alle 300 euroa. Asennutin rasian sekä autotallin sisään että ulkopuolelle. Talvella lataus tallissa, kesällä pihalla ilman että joutuu johtoja jostain raosta keplottelemaan. Sähkömies maksoi n 300 euroa. Ajastuksen ja pörssisähköoptimoinnin voi hoitaa autosta tai sovelluksella. Yksinkertaisinta ajastaa pysyvästi yötunteihin, jotka yleensä vuorokauden halvimpia. Jos on harrastuneisuutta, manuaalisäätö on hauskaa ajankulua. Viime ajat olen lataillut vain miinushintaista sähköä...
mä lataillu sukolla vaan 2kwh kakskuukautta yli ny ja pelkästään jos paneeleista tulee, ja menosähö riittänyt enempi ko hyvin, ehkä jopa turhan paljon ottanut 100% asti.. vkl yleensä näin.. ko pörssi turhan halpaa et kandeis myydä, meinasin ostaa paremman laturin, mutta vuoden jo yli pärjänny tolla
 
Pitkällisen pallottelun ja ikuisen jahkaamisen jälkeen taidan siirtyä minäkin sähköautoilijaksi.
Hybridejä tosissaan katselin ensiksi ja sitten hieman sivusilmällä täyssähkiksiä, mutta päädyin siihen, että taidan skipata hybridiaikakauden yli. Vielä vähän vääntöä välirahasta ja arpomista varusteista. Jos lomien jälkeen saisi raapustettua nimet tilauspapereihin , niin sitten tämäkin rumba olisi taas ohi.

Täyssähkistä en saa millään kyllä perustelua taloudellisesti itselleni, mutta ehkä se on enemmän futureproof kun siitä aikanaan yrittää päästä eroon.
 
Kia Niroa saa hyvällä rahoituksella paraikaa. Samoin Subarua.
 
Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV

Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.

Mielenkiintoinen esitys. Varianssi eri yksilöiden kestossa on kyllä melkoista, eikä sellaista luotettavaa olettamaa oman akun kestosta voi tehdä. Periaatteessa oma akun käyttö kannattaisi suunnitella mahdollisimman lähelle varaustason puoliväliä. Esimerkiksi jos joka päivä työmatkaan kuluu 40% maksimikapasiteetista niin laittaa latauskaton 70 pinnaan ja purkaa 30-70 väliä. Tuolla voisi saada sen 2000 kokonaissykliä.
 
Täyssähkistä en saa millään kyllä perustelua taloudellisesti itselleni, mutta ehkä se on enemmän futureproof kun siitä aikanaan yrittää päästä eroon

Mikään käyttövoima ei ole tällä hetkellä future proof.

Automarkkina on nyt niin suuren murroksen keskellä, että itse ainakin autokuumeesta huolimatta vedän henkeä ja seurailen tilannetta kun ei ole välttämätöntä syytä vaihtaa.

Nyt pakkaa sekoittaa rangaistustullit, josko se auttaisi eurooppalaisia valmistajia alkuun.

Eli kannattaa henkisesti asennoitua siihen, että jos on aikeissa vaihtaa autoa taas 1-5 vuoden kuluttua niin arvosta on saattanut sulaa puolet pois. Jos taas aikoo pitää pitkään niin sittenhän sillä ei ole niin iso merkitys.
 
Mutta onko tuossa mitään järkeä, tuskin kukaan ajaa autoansa paalille asti, vaan akuston mahdolliset ongemat ovat sitten auton loppusuoralla enne paalauskonetta ?
 
Eli kannattaa henkisesti asennoitua siihen, että jos on aikeissa vaihtaa autoa 1-5 vuoden kuluttua niin arvosta on saattanut sulaa puolet pois. Jos taas aikoo pitää pitkään niin sittenhän sillä ei ole niin iso merkitys.
Olen asennoitunut niin että kaikki säästyneet "polttoainerahat" menenvät kovempaan arvonalenemaan. Eli arvonalenena on kova tai kovempi. Aina se on ollut uusien kanssa kova.
 
Minusta sähköauto on kyllä nimenomaan taloudellisesti järkevä valinta, jos vaihtoehto on ostaa polttomoottoriauto. Jos vaihtoehto on jättää kokonaan auto ostamatta, se on tietysti taloudellisin ratkaisu. Itse säästän vuodessa yli kaksi tonnia verrattuna entiseen plugariini, säästö kertyy pääosin energiasta mutta myös huolloista. Kahdeksan vuoden akkutakuun loppuun mennessä olen säästänyt 16 tonnia, eli aika hyvä puskuri on mahdollisen akkuriskin varalle. Ja todennäköisesti akku jaksaa pitkään tuon jälkeenkin, vaikka kapasiteetista osa onkin kadonnut.
 
mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.

Oma mutuveikkaus:

Isompi purkuvirta aiheuttaa isomman jännitteen putoamisen, jolloin akun purku on lopetettava aiemmin, jotta jännite ei tipu liikaa. Tämä johtaa siihen että jos tehdään 100%->0% syklejä, oikeasti se 0% ei ole 0%. Sillä korkeammalla purkuvirralla saa aina vähemmän energiaa ulos.


Mutta onko tuossa mitään järkeä, tuskin kukaan ajaa autoansa paalille asti, vaan akuston mahdolliset ongemat ovat sitten auton loppusuoralla enne paalauskonetta ?


Oma näkemys on että siinä kohtaa kun alkaa autolla olemaan ikää, niin jos on ns. kansanauto eikä mikään 250k€ Taycan GT, niin akkuja saa vaihdettua ja korjattua edullisesti ja se on yhtä jokapäiväistä kuin mikä tahansa isompi moottoriremontti polttikseen. Kalliimpien autojen rempat tulevat maksamaan aina enemmän.

Model 3 akun uusiminen uudella tai lähes uudella vuonna 2019 oli jotain 15k€. Nyt pääsee puolella tuosta. Jos 5v päästä ollaan edes lähellä taas puolitusta niin en ole huolissani vaikka akku simahtaisi täysin siinä kohtaa. Matkamittarissakin on siinä kohtaa jo useampi sataa tuhatta.

Sekin että akku simahtaa täysin ja yhtäkkiä, on statistiikan mukaan epätodennäköistä. Se vain hiipuu ajan saatossa. Ja jos simahtaa niin yleensä se on takuuajan puitteissa. Onhan se takuu kuitenkin yleensä 8v/200tkm tai 160tkm. Jos jokaisessa polttomoottorissa olisi moinen takuu niin sehän olisi ennenkuulumatonta, mutta silti jostain syystä ollaan huolissaan akkujen hajoamisista eikä polttomoottorien. Vaikka valmistajatkaan eivät montaa vuotta luota niiden toimintaan... :D
 
Mielenkiintoinen esitys. Varianssi eri yksilöiden kestossa on kyllä melkoista, eikä sellaista luotettavaa olettamaa oman akun kestosta voi tehdä. Periaatteessa oma akun käyttö kannattaisi suunnitella mahdollisimman lähelle varaustason puoliväliä. Esimerkiksi jos joka päivä työmatkaan kuluu 40% maksimikapasiteetista niin laittaa latauskaton 70 pinnaan ja purkaa 30-70 väliä. Tuolla voisi saada sen 2000 kokonaissykliä.
Ja näiden tutkimustietojen lisäksi tulee vielä se kalenterikuluminen, josta en nopeasti löytänyt mitään itselle uutta. Perussääntö on, että mitä täydempi ja kuumempi akku niin sitä nopeampaa on iän mukanaan tuoma vanhemeninen.

Jos oikein haluaa hifistellä, niin paras lienee käyttää juurikin 40-60 tai 30-70 väliä ja ladata akku mahdollisimman lähellä sen käyttöä. Sitä on sitten vaikeampi sanos miten suuri etu tällä saavutetaan vrt. Joka ilta 80% tasolle lataus.
 
Ja kahdeksan vuoden jälkeen auton kuin kuin auton arvosta on sulanut ainakin 70 prosenttia. Uutena kuudenkympin auto siis enintään 18 000 euron arvoinen. Jos tuona aikana on käyttökuluissa säästynyt sähköautolla se 16 000 euroa, uskon vahvasti sellaisen ostajan löytymiseen, joka on valmis maksamaan kunnossa olevasta sähköautosta akkutakuun päättymisen jälkeenkin selvästi enemmän kuin 2000 euroa. Vanhoista Leafin raadoistakin ainakin pyydetään kuutta tai seitsemää tonnia. Ja se oli sentään aivan kaamea kottero jo uutena.
 
Miten muka? Nythän estetään kilpailua kun aletaan veloittamaan tulleilla kilpailijoita.

Hain sitä, että tuo toimisi vihjeenä siitä että nyt on teidän hetki tuottaa sitä autoa markkinoille hinnalla jonka eurooppalainen kuluttaja on valmis maksamaan.

Se polttoaineen 2,2€/l taso oli näköjään ainakin ehkä väliaikaista ja korkomaailmakin eri, tuolloin kysyntää oli enemmän kuin tarjontaa. Nyt ei taida kysyntää olla lähellekään niin paljoa niin ehkä tuo herättäisi valmistajia kilpailemaan ilman kiinalaisten valtio-subventoitua kiritystä.

Vielä pari vuotta sitten eurooppalaiset valmistajat sai tuutata melkein mitä tahansa sontaa pihalle ja ne meni kuin kuumille kiville(vw id:t) kun ei kiinankaan suunnalta ollut hirveästi kilpailua.
 
Alfa romeohan julkisti uuden mallinsa Junior. Hyvää alkuarvostelua saanut ajettavuudesta. Parit videot katsoin niin velocea kaikki, perusmallista ei taida vielä mitään löytyä? Onko se jo ihan jeeppi? Velocessa alustan nippelit design by Alfa ja lukkokin löytyy :hungry: Mielenkiinnolla odottelen että pääsee testimään.
 
Onko? Reilu 30k perusmalli ja 50k veloce.
ei alfaa rangella myydä. Tietty pitää kattoo mitä sieltä tulee mutta eikö nuo perusmallit tuossa hintaluokassa pyöri? Best handling ev (poisluettuna ehkä taycan) oli yksi arvio.
 
Ainoastaan Velocessa se lukko, pieni akku ja taisin uutisvirrasta huomata, että ei akuston esilämmitystä(?) matkassa.
 
Minusta sähköauto on kyllä nimenomaan taloudellisesti järkevä valinta, jos vaihtoehto on ostaa polttomoottoriauto. Jos vaihtoehto on jättää kokonaan auto ostamatta, se on tietysti taloudellisin ratkaisu. Itse säästän vuodessa yli kaksi tonnia verrattuna entiseen plugariini, säästö kertyy pääosin energiasta mutta myös huolloista. Kahdeksan vuoden akkutakuun loppuun mennessä olen säästänyt 16 tonnia, eli aika hyvä puskuri on mahdollisen akkuriskin varalle. Ja todennäköisesti akku jaksaa pitkään tuon jälkeenkin, vaikka kapasiteetista osa onkin kadonnut.
Nyt alkaa olemaan kannattava valinta etenkin kun päätyy käytettyyn vaihtoehtoon. Kolmenkympin hintaluokasta löytyy nyt vuoden tai kahden ikäistä, isompi akkuista sähkistä nelivedolla tai ilman ja monissa on vielä perustakuutakin jäljellä.
 
Onko? Reilu 30k perusmalli ja 50k veloce.
ei alfaa rangella myydä. Tietty pitää kattoo mitä sieltä tulee mutta eikö nuo perusmallit tuossa hintaluokassa pyöri? Best handling ev (poisluettuna ehkä taycan) oli yksi arvio.
"Reilu 30k" on siis 37k ja tuokin on vasta hybridi, 41900 alkaa sähköversioiden hinnat ja Veloce varusteltuna menee pitkälle päälle 50k, kyllä tuo minusta on 51kWh akulla olevasta 4,17m pitkästä etuvetoisesta autosta aika paljon.
 
"Reilu 30k" on siis 37k ja tuokin on vasta hybridi, 41900 alkaa sähköversioiden hinnat ja Veloce varusteltuna menee pitkälle päälle 50k, kyllä tuo minusta on 51kWh akulla olevasta 4,17m pitkästä etuvetoisesta autosta aika paljon.

juu muistin hinnat väärin. Myönnän 42k oli se halvin mutta onko tuo 50k muka paha? En tiiä ihmiset arvostaa eri asioita ja toiset tykkää ajaa wolkkarilla.
 
"Reilu 30k" on siis 37k ja tuokin on vasta hybridi, 41900 alkaa sähköversioiden hinnat ja Veloce varusteltuna menee pitkälle päälle 50k, kyllä tuo minusta on 51kWh akulla olevasta 4,17m pitkästä etuvetoisesta autosta aika paljon.
No nyt alkoikin kuulostamaan enemmän stellantis hinnoittelulta.
Eipä ole muuten peugeot 408 täyssähkisversiostakaan kuulunut mitään pitkään aikaan, vaikka nyt alkaa kaikkea muuta täyssähköistä tulemaan ulos konsernista.
 
juu muistin hinnat väärin. Myönnän 42k oli se halvin mutta onko tuo 50k muka paha? En tiiä ihmiset arvostaa eri asioita ja toiset tykkää ajaa wolkkarilla.
Volkkaria on aina myyty enemmän kuin Alfaa, vaikka esim itse en näe syytä miksi Giuliaa sorsitaan ja ostetaan ennemmin Merssu C tai BMW 3. Alfa on ollu kauan kusessa kun se tekee tuotteita, jotka on näennäisesti hyviä, mutta ne ei myy.
 
Volkkaria on aina myyty enemmän kuin Alfaa, vaikka esim itse en näe syytä miksi Giuliaa sorsitaan ja ostetaan ennemmin Merssu C tai BMW 3. Alfa on ollu kauan kusessa kun se tekee tuotteita, jotka on näennäisesti hyviä, mutta ne ei myy.
Lähihistoriassa ne onkin juuri ollut vain näennäisesti hyviä, vikoja sitten senkin edestä. Sitähän ihan sanottiinkin, että Alfa on tehtaalta tullessaan noin 70-80%:sti valmis auto, loput tekee omistajat.

En nykymalleista tiedä, varmaan yhtä luotettavia kuin kilpailijansakin, mutta maine on maine. Siitä ei ole helppoa päästä, varsinkaan kun ei kauheasti yritäkään.
 
Se polttoaineen 2,2€/l taso oli näköjään ainakin ehkä väliaikaista ja korkomaailmakin eri, tuolloin kysyntää oli enemmän kuin tarjontaa. Nyt ei taida kysyntää olla lähellekään niin paljoa niin ehkä tuo herättäisi valmistajia kilpailemaan ilman kiinalaisten valtio-subventoitua kiritystä.
Polttoaineen hinta tulee menemään yli 2.2€/l parin vuoden sisällä kun polttoaineet tulee co2 kiintiökauppaan. Parantaa kummasti sähköautojen kannattavuutta moinen.
 
Volkkaria on aina myyty enemmän kuin Alfaa, vaikka esim itse en näe syytä miksi Giuliaa sorsitaan ja ostetaan ennemmin Merssu C tai BMW 3. Alfa on ollu kauan kusessa kun se tekee tuotteita, jotka on näennäisesti hyviä, mutta ne ei myy.
En tiedä kuinka hyvin tämä skaalautuu sähköautoihin, mutta Alfa on aika näkymätön merkki. Sponsoroinnit, mainokset, hyvin vähän verrattuna MB ja BMW. Varmaan merkkiliikkeitäkin on aika paljon vähemmän. Moni jos miettii autoa tuossa luokassa niin ne MB ja BMW tulee heti mieleen, Alfaa ei edes hoksata että sellainenkin on, vaikka merkin olemassaolo kyllä tiedetään. Tuossa Giuliassa on ainakin muutaman vuoden ikäisessä muutama ärsyttävä softapuute: Ajonvakautusta ei saa pois ollenkaan, kuskin penkin taakseliukumistakaan ei voi estää ja takapenkillä menee varpaat lyttyyn, en muista saiko edes ulkopeilien kääntymistä koria vasten laitettua pois mistään. Pikkujuttuja softalla mutta jostain syystä ei ole toteutettu. Oli siinä varmaan muutakin mutta ei muista enää. Hinnaltaan se on täysin kilpailukykyinen verrokkimerkkien kanssa, ja ajettavuus on priimaa. Plugariosastolla Tonalessa se ajettavuuskin onnistuttiin mun mielestä pilaamaan. Ohjaus on täysin tunnoton. Ja kun Alfamaisesti ohjaus on nopea, niin se vielä pahentaa sitä yhdistettynä tunnottomuuteen. Toivon kovasti että sähköautopuolella eli Juniorissa on otettu opiksi ja palattu jämäkkään ja sporttiseen tuntumaan. Jos jotain kummallisuuksia tuosta Juniorista etsii speksien perusteella niin onhan se käsittämätöntä ettei Veloce malliin saa lämpöpumppua ollenkaan.
 
Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.

Huhua vai vaktaa ?
 
Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.

Huhua vai vaktaa ?
Huhua. En ole koskaan kuullutkaan moisesta. Kilpailutin vakuutukset joitain aikoja sitten ja ei kyllä ainuttakaan yhtiötä kiinnostanut kuka muu itseni lisäksi sillä tulee ajamaan.
 
Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.

Huhua vai vaktaa ?
Kai se naapuri tietää ?
Mutta liikennevakuutus Suomessa on ajoneuvokohtainen. ei kuljettaja.
Jos rahoitus , niin että auto on rahoitusyhtiön tai muuten vakuutena, niin järjestäin vaaditaan enemmän vakuutusturvaa , mutta nekin ajoneuvokohtaisia. En nyt väitä etteikö joku vakuutukset sisältä rahoitus tehnyt riskiarviota....

Mutta vuokra-autoissa voi olla lisämaksu lisä kuskeista se ja vuokrahinnat voivat riippua kuskin iästä. Lyhytaikainen vuokra-auto busines on vakuutus businesta.
 
Varmaan vaan mennyt sekaisin jossain kohtaa se, että kuski(n ikä) vaikuttaa yhtenä tekijänä vakuutuksen hintaan. Ovat laskurilla katsoneet sekä Penalle että Petterille hintaa samalle autolle ja niin legenda lisävakuutuksesta sai alkunsa. Jossain laskurissa muistan kyllä nähneeni "ajaako autolla alle..." valikon, mutta taitaapi tosiaan olla vuokra-autoista kyse.
 
Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.

Huhua vai vaktaa ?
Ei taida olla Suomeen nämä rantautuneet, en tiedä onnistuisiko edes täällä, mutta Saksassa ainakin oli taannoin optio, että jos rajasi kujtettajan iän niin ettei nuoriso sillä pääse rälläämään, niin sai ihan tuntuvan alennuksen vakuutusmaksuun. Voi olla että Suomessa laki estää moisen alennuksen ja kuljettajan iän rajoituksen vakuutuksessa.
 
Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.

Huhua vai vaktaa ?

En siitä lisävakuutuksesta tiedä mutta kyllä nykyään kysytään kun ottaa vakuutusta että tuleeko ajoneuvoa käyttämään alle 24 vai 25 vuotias.

Ei riipu käyttövoimasta
 
Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.

Huhua vai vaktaa ?
Nuorille vakuutus maksaa enemmän kuin vanhemmille ihmisille. Mutta silti ei välttämättä kannata kikkailla niin että vakuutus on vaikka vanhemman nimissä, koska sitten oma liikennevakuutus bonus ei kerry. (Tosin en tiedä miten nuo edes nykyään menee, onko pakko kerryttää vuosikausia kuten ennen vai voiko saada heti isot prosentit?)
 
Nuorille vakuutus maksaa enemmän kuin vanhemmille ihmisille. Mutta silti ei välttämättä kannata kikkailla niin että vakuutus on vaikka vanhemman nimissä, koska sitten oma liikennevakuutus bonus ei kerry. (Tosin en tiedä miten nuo edes nykyään menee, onko pakko kerryttää vuosikausia kuten ennen vai voiko saada heti isot prosentit?)

Kysymällä tarjouksia kerran vuoteen saanee vakuutuksen sillä hinnalla mitä se olisi "täysillä prosenteilla".
 
Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.

Huhua vai vaktaa ?

Faktaa. Suomessa vakuutusten hinnat arvioidaan niin sanotulla riskiprofiililla, jossa oleellisena tekijänä on postinumero ja pääasiallisen käyttäjän ikä.

Eli jos vakuutusta ottaessa on mainittu nuoren kuljettajan ikä, niin pitänee paikkansa.

Jos iskä ottaa vakuutuksen omaan autoonsa ja sitä lainaavat välillä teinit, niin se ei näy hinnoissa.

Edit: 70-80 vuotias maksaa myös korkeampaa vakuutusmaksua kuin 30-50 vuotias, eli ei koske vain nuoria.
 
Faktaa. Suomessa vakuutusten hinnat arvioidaan niin sanotulla riskiprofiililla, jossa oleellisena tekijänä on postinumero ja pääasiallisen käyttäjän ikä.

Eli jos vakuutusta ottaessa on mainittu nuoren kuljettajan ikä, niin pitänee paikkansa.

Jos iskä ottaa vakuutuksen omaan autoonsa ja sitä lainaavat välillä teinit, niin se ei näy hinnoissa.

Edit: 70-80 vuotias maksaa myös korkeampaa vakuutusmaksua kuin 30-50 vuotias, eli ei koske vain nuoria.

Höpöhöpö. Ei ole todellakaan mitään lisävakuutusta nuorelle kuskille, mitä alun perin kysyttiin.

Se, että itse vakuutus on nuorelle henkilölle kalliimpi kuin keski-ikäiselle on taas puhdasta vakuutusmatematiikkaa ja ihan loogista sellaista.
 
Faktaa. Suomessa vakuutusten hinnat arvioidaan niin sanotulla riskiprofiililla, jossa oleellisena tekijänä on postinumero ja pääasiallisen käyttäjän ikä.

Eli jos vakuutusta ottaessa on mainittu nuoren kuljettajan ikä, niin pitänee paikkansa.

Jos iskä ottaa vakuutuksen omaan autoonsa ja sitä lainaavat välillä teinit, niin se ei näy hinnoissa.

Edit: 70-80 vuotias maksaa myös korkeampaa vakuutusmaksua kuin 30-50 vuotias, eli ei koske vain nuoria.
Kysymys oli, joutuivat ottamaan " lisävakuutuksen nuorelle kuskille "

Vastasitko tuohon, vai yleisesti siihen että liikenne/kaskovaakuukseen vaikuttaa mm vakuutuksen ottajan ikä

Ymmärsin että naapuri joutu ottamaan nimenomaan lisävakuutksen nuorelle kuskille joka tulee ajalemaan autolla.

Se jäi epäselväksi onko se auto isän nimissä ja nuori ajelee välillä, vai tuleeko ensisijaisesti nuorelle.

Sähkis ehkä liitty asiaan että olivat nimenomaan hankkineet sähkiksen, mutta kuulia ehkä ymmärtänyt että voimalinjan takia lisävakuutus.


Tosin, tässä ehkä naapuri selittänyt huonosti vakuutusasioita ja siitä syntynyt väärinkäisitys,
 
Kuulin naapurilta huhun, että kun hommasivat sähkiksen , niin joutuivat ottaman jonkun lisävakuutuksen nuorelle kuskille joka tulee ajelemaan autolla. Kullostaa oudolta.

Huhua vai vaktaa ?

En muista mikä yhtiö oli, mutta kun aikoinaan vakuutusta kyselin eri yhtiöistä, niin joku yhtiö kysyi erikseen, että ajaako autolla kukaan alle 24-vuotias tms. Mutta ei liity sähköautoon mitenkään.
 
muistaaksini juurikin näin, mutta ei me tiedetä mitä osaa hän ollut koodaamassa, se saattaa toimia hyvinkin :)

Voihan se toimiakkin. Sen näkee kun ajaa tunneliin ja katsoo miten hyvin tai huonosti paikannus toimii Apple Car Playssa tai Android Autossa.

En noista softan ongelmista yleisellä tasolla osaa sanoa mitään kun en ole aikoihin ollut siinä mitenkään mukana tai en ole edes kuullut mitään hyviä huhuja.

Melko varma kuitenkin olen että bugit korjataan koska tuon softan elinkaari on tehty pitkäksi. Periaatteessa EX30:n softan pitäisi olla laadukkaampi kuin esim. uusissa Polestareissa. Tai sitten kiinalaiset ovat nostaneet tekemisen laatua…
 
Huhua. En ole koskaan kuullutkaan moisesta. Kilpailutin vakuutukset joitain aikoja sitten ja ei kyllä ainuttakaan yhtiötä kiinnostanut kuka muu itseni lisäksi sillä tulee ajamaan.

Syksyllä kilpailutin omat viimeksi ja tuolloin ainakin IF, OP ja Lähitapiola oli kiinnostunut et ajaako autolla alle 24v henkilöt tms. Törmännyt tuohon myös viime vuotta aikaisemmin.
 
Syksyllä kilpailutin omat viimeksi ja tuolloin ainakin IF, OP ja Lähitapiola oli kiinnostunut et ajaako autolla alle 24v henkilöt tms. Törmännyt tuohon myös viime vuotta aikaisemmin.
tää ny liity sähköautoihin, mutta vakuutusta tehdessä jo useampi vuosi on ollut kysymys käyttääkö autoa alle 25 vuotias, jos sen ruksaat ni hinta nousee, ja tämä on ollut useammalla yhtiöllä
muoks, tainnu olla jo kymmenisen vuotta.. joskin olen jo aika vanhus ja alkaa muisti olee heikko varsinkin tollasilla ajan muisteluilla.. eli saattaa olla +10 viel siihen muistelu kymppiin :rofl:
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 406
Viestejä
4 511 509
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom