- Liittynyt
- 04.04.2020
- Viestejä
- 1 393
Itse lataan tienpäällä DC:llä niin kauan kuin on välttämätöntä matkan kannalta ja aina kotona yöllä 11 kW laturilla 100%:iin asti (en siis joka yö mutta silloin kun lataan, niin 100%)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos et tarvitse 100%:n varausta niin täyteen lataaminen lienee huomattavasti haitallisempaa kuin DC-lataus.Itse lataan tienpäällä DC:llä niin kauan kuin on välttämätöntä matkan kannalta ja aina kotona yöllä 11 kW laturilla 100%:iin asti (en siis joka yö mutta silloin kun lataan, niin 100%)
Sanoisin ettei ole, se että seisottaa täydellä akulla on taas. Myös eri autoissa se 100% tarkoittaa eriasiaa, mikään ei oikeasti anna ladata ihan täyteen mutta se miten monta kilowattia siinä on puskuria vaihtelee.Jos et tarvitse 100%:n varausta niin täyteen lataaminen lienee huomattavasti haitallisempaa kuin DC-lataus.
Sanoisin ettei ole, se että seisottaa täydellä akulla on taas. Myös eri autoissa se 100% tarkoittaa eriasiaa, mikään ei oikeasti anna ladata ihan täyteen mutta se miten monta kilowattia siinä on puskuria vaihtelee.
Sanoisin ettei ole, se että seisottaa täydellä akulla on taas. Myös eri autoissa se 100% tarkoittaa eriasiaa, mikään ei oikeasti anna ladata ihan täyteen mutta se miten monta kilowattia siinä on puskuria vaihtelee.
Samalla lailla ne kännyköiden ja läppäreiden akut toimii ja käyttäytyy.Hemmetti , on nää vielä alkeellisia kapistuksia jos ja kun tälläistä pitää ylipäättään miettia.
Muistan joskus vastaavanlaista keskutelua kännyköistä aikoja sitten.
No lataa 80% jos ei tarvitse enempää ja 100% jos tarvitsee, ei vaadi tohtorin tutkintoa. Akut on akkuja, menee se kännykänkin akku pilalle jos kokoajan lataa 100%, mutta kännyköissä akku kestänee sen 4-5v kuitenkin jonka jälkeen puhelin on vaihdettu jo muutenkin yleensä uuteen. Autoissa akku kestää ihan ok varmaan sen 500 000 km, jonka jälkeen auto lienee keskimäärin muiltakin osin jo aika lailla paalauskunnossa, harvalla polttomoottoriautollakaan ajellaan 500 000 km tai ainakaan niin että sen tekee auton ensimmäinen omistaja, joten lienee suurimmalle osalle uuden auton ostajia aika sama mikä on akun kunto tuolloin.Hemmetti , on nää vielä alkeellisia kapistuksia jos ja kun tälläistä pitää ylipäättään miettia.
Muistan joskus vastaavanlaista keskutelua kännyköistä aikoja sitten.
Voi sen akun ladata 100% vaikka jokapäivä. Ei se siitä hajoa.Hemmetti , on nää vielä alkeellisia kapistuksia jos ja kun tälläistä pitää ylipäättään miettia.
Muistan joskus vastaavanlaista keskutelua kännyköistä aikoja sitten.
Mitä enemmän lataat 100% sen nopeammin se kapasiteetti ja varauskyky tipahtaa. Tämä ei ole mikään uskon asia.Voi sen akun ladata 100% vaikka jokapäivä. Ei se siitä hajoa.
Mikä auto?Itselläni ainakin valmistaja suosittelee lataamaan 100% asti. Tuo 100% lataus suoritettava ainakin kerran viikossa. Kyseessä LFP-akku.
Kyllä se mielestäni liittyy. Mikäli tila on suuri, niin voisi olettaa, että sinne voisi laittaa jotain. Vai onko tarkoitus vain kuljettaa tyhjää tilaa?Ei kai tavaratilan koko kantavuuteen liity?
Karvalakki takaveto Model 3 tai Y.Mikä auto?
BYD Atto 3Karvalakki takaveto Model 3 tai Y.
Olenko ymmärtänyt oiken että valmistajakin jättää akuun bufferia, siten että koko kapasiteetti ei ole käytössä. Sitten käyttäjät vielä tekevät oman bufferin.Ei tuo nyt kovin erikoinen aivopähkinä autoilijalle ole, Tesla (esim) suosittelee omiastamassani mallissa 80% latausrajaa ja sitä olen käyttänyt, sekä kotona, että pikalatauksessa. Jos on tulossa pitkä ajo, annan mennä yöllä 100% asti kun se on kännykällä säädettävissä.
Olenko ymmärtänyt oiken että valmistajakin jättää akuun bufferia, siten että koko kapasiteetti ei ole käytössä. Sitten käyttäjät vielä tekevät oman bufferin.
Ovatko nämäö eri asioita vai sama ?
Joku Atto 3 on paalikamaa kahden vuoden jälkeen, niin se on se ja sama lataako täyteen joka kerta vai ei.BYD Atto 3
Joku Atto 3 on paalikamaa kahden vuoden jälkeen, niin se on se ja sama lataako täyteen joka kerta vai ei.
Nuorimman 2-3 vuotiaiden ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7.
Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.Tila mahdollistaa kookkaiden tavaroiden kuljettamisen, ei painavien. Mahtuuhan polttomoottoriautoonkin kuljetettavaa tilavuuden puolesta enemmän kuin kantokyky sallii. Montakohan laitonta kaljakuormaa tulee lahden yli päivittäin.
Totta, yleensä pohdin näitä yksin rautakauppareissulla… Siinä tapauksessa 480 kg on enemmän oikean suuntaan. Aika paljon siltikin. 3xx kg massat taas aika vähän, vähän tukevampi perhe saa ylityksen aikaan ihan luomuna.Se 480 kiloahan ei ole tavaraa, vaan matkustajat ja tavarat. Omamassaan muistaakseni lasketaan mukaan kuljettaja, mutta kokonaismassa sisältää ihan kaiken bruttona.
Sinänsä voisit jättää tälläiset onelinerit pois aikuisten keskusteluista, niin pysyisi keskustelussa edes joku taso.Joku Atto 3 on paalikamaa kahden vuoden jälkeen, niin se on se ja sama lataako täyteen joka kerta vai ei.
Eli isojen poiken reissulla ei edes kaljat mahdu kyytiin ?Totta, yleensä pohdin näitä yksin rautakauppareissulla… Siinä tapauksessa 480 kg on enemmän oikean suuntaan. Aika paljon siltikin. 3xx kg massat taas aika vähän, vähän tukevampi perhe saa ylityksen aikaan ihan luomuna.
Kiinalaisilla autoilla on aika paljon laatuongelmia ja jos katsoo esim. Australiassa miten kiinalaiset ovat "pärjänneet" (joita siellä myyty huomattavasti pidempään kuin täällä), niin totuus ei ole kauhean mairitteleva. Lisätään tähän vielä se "oho, unohdettiin et autossa etumoottori, no onneks softalla sai" -tason jutut tai vaikkapa Volvo EX30 ongelmat, niin ei se Kiina nyt mikään länsi ole, mitä tulee laatuun ja toimivuuteen. Tottakai ymmärrän harmituksesi mikäli tungit kätesi BYDiin.Sinänsä voisit jättää tälläiset onelinerit pois aikuisten keskusteluista, niin pysyisi keskustelussa edes joku taso.
Suksiboksi, neljän hengen laskettelusukset ja monot + matkustajien paino + neljän hengen hiihtolomaviikon kamat. Kyllä niitä kiloja kertyy vaikkei olisi yhtään kaljaa autossa.Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.
Kaivappas nyt vähän lihaa väitteiden ympärille. Koitin kaivella tuosta Australian ongelmista Atto 3:ssa, niin nimenomaan aika mairittelevaa tulosta tulee esiin. Kuulostaa vähän essomaiselta ulinalta toi "oho, unohdettiin et autossa etumoottori"-tason läpät, mutta ehkä pystyt senkin jollain lähteellä osoittamaan. Volvon ongelmista en osaa sanoa, kun ostin BYDin, enkä Volvoa. Länsiautot nyt ei kovin vakuuttavia oo ollut sähköautomarkkinoilla, joten en tiedä mihin viittasit niiden laadussa ja toimivuudessa?Kiinalaisilla autoilla on aika paljon laatuongelmia ja jos katsoo esim. Australiassa miten kiinalaiset ovat "pärjänneet" (joita siellä myyty huomattavasti pidempään kuin täällä), niin totuus ei ole kauhean mairitteleva. Lisätään tähän vielä se "oho, unohdettiin et autossa etumoottori, no onneks softalla sai" -tason jutut tai vaikkapa Volvo EX30 ongelmat, niin ei se Kiina nyt mikään länsi ole, mitä tulee laatuun ja toimivuuteen. Tottakai ymmärrän harmituksesi mikäli tungit kätesi BYDiin.
Olen ymmärtänyt että tuo 100% lataussuositus ei johdu niinkään siitä että LFP akku siitä jotenkin pitäisi. Suositus johtuu siitä että LFP akun jännite muuttuu hyvin vähän täyden ja tyhjän välillä mikä hankaloittaa BMS työtä arvioida mikä on akun kapasiteetti milloinkin. Tuolla 100% lataamiselle autetaan softaa löytämään maksimi.Itselläni ainakin valmistaja suosittelee lataamaan 100% asti. Tuo 100% lataus suoritettava ainakin kerran viikossa. Kyseessä LFP-akku.
Tuolla näyttää ev6 gt-line awd 392 kg, traficomin sivuilta kun omaa katson niin 515 kg. 2530 - 2090 + 75.Osassa autoissa kantavuus ei vastaa tavaratilan kokoa.![]()
Ikävä alku lomamatkalle: Lapsiperheen tavaroita ei saatu sähköauton kyytiin laillisesti
Norjalainen NAF on löytänyt joukon autoja, joihin ei voi laillisesti lastata lapsiperheen täyttä kesälomakuormaa.www.is.fi
Oot ymmärtäny ihan oikein, jännite-erot 0%-100% käytettävällä alueella on minimaalisia. LFP kemialtaan myös huomattavasti stabiilimpi, kuin NMC, joten siitäkään syystä 100% varauksella hengailu ei juuri akkua heikennä. Lataussyklejä kestää moninkertaisen määrän ja ei se oikeastaan ole ollut merkittävästi rajoittava tekijä NMC-akuillakaan.Olen ymmärtänyt että tuo 100% lataussuositus ei johdu niinkään siitä että LFP akku siitä jotenkin pitäisi. Suositus johtuu siitä että LFP akun jännite muuttuu hyvin vähän täyden ja tyhjän välillä mikä hankaloittaa BMS työtä arvioida mikä on akun kapasiteetti milloinkin. Tuolla 100% lataamiselle autetaan softaa löytämään maksimi.
Ihan tavanomaisella tavalla, eli arkikäytössä latausmaksimina kannattaa pitää 80%. Kuten on Audin suositus muillekin E-Troneille.Ja miten tämän latauskuviot ?
Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV
Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.
Audi Q6:ssa NMC akku
Hyvä vai huono juttu ? Ja miten tämän latauskuviot ?
Kiinalaisilla autoilla on aika paljon laatuongelmia ja jos katsoo esim. Australiassa miten kiinalaiset ovat "pärjänneet"
Kyllähän tuo 20 prosenttia riittää hyvinkin monelle, jos kyseessä isoakkuinen auto.Tutkimuksessa iso ero kun vertaa 60-40 purkuvälin käyttämiseen, mutta harvalla menee noin pienellä välillä päivittäinen käyttö.
Yksittäisenä knoppitietona onhan noita polttomoottoripuolellakin ollut tuollaisia ihmetyksiä. Esim. Chrysler 300C touring, kantavuus alle 400kg, ja siis isokorisella farmarilla. Että ei tämä mikään sähköautospesifinen juttu ole.Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.
Totta. Esim. isoakkuisella takavetoisella ID.7:lla tuo 60% -> 40% on yli 140 WLTP kilometriä. Kattaa melko monen kuskin päivittäiset normiajot.Kyllähän tuo 20 prosenttia riittää hyvinkin monelle, jos kyseessä isoakkuinen auto.
Ei tällaisessa tuohussa ole käytännön tasolla järkeä ellei nyt erityisesti nauti töpselin rassaamisesta edestakaisin. Jos 20% riittää käyttöön, niin turha sitä on isoa akkua ottaa. Ajaa halvalla pienellä autolla ja ostaa uuden jos se akku sattuisi hajoamaan.Kyllähän tuo 20 prosenttia riittää hyvinkin monelle, jos kyseessä isoakkuinen auto.
Esim. Chrysler 300C touring, kantavuus alle 400kg, ja siis isokorisella farmarilla. Että ei tämä mikään sähköautospesifinen juttu ole.
Tutkimuksessa iso ero kun vertaa 60-40 purkuvälin käyttämiseen, mutta harvalla menee noin pienellä välillä päivittäinen käyttö.
Riippuu mm. paljonko ajaa. Viestissä nro 29355 olevan kuvaajan mukaan:Onko jotain referaattia, miten ja millä aikavälillä akun kapasiteetti heikkenee 60-40 käyttämällä verrattuna esim. 100-0 väliä käyttämällä?
Ai että jos laittaa viisi miestä autoon niin se ylittää kantavuuden ja tämä on ok ? Outoa.Nykyään pitää olla EU:ssa 75 kg kantavuutta per matkustaja.
Miten vero tähän liityy, ei ymmärrä ?Sähköautoissa kantavuudet ovat kyllä aika pieniä. Olisko jarrujen mitoitus ja vero syyt (ei Suomessa).