Jutun artikkeli ei vastaa totuutta. En usko hetkeäkään tuollaisiin aku ankka -kiloihin (313 kg) Model 3 LR AWD:lle tai 350-365 kg Ioniqeille, koska pienessä nelipaikkaisessa Miissäkin saa olla 375 kg.
Jutussa ei puhuta sanaakaan EU-omamassaan sisältyvästä 75 kilosta. Veikkaan, että sitä ei ole huomioitu minkään auton kiloissa, jotta saadaan aikaan enemmän hämmästelyä ja klikkejä: "Hah, isoon sähköperheautoon ei saa lastata kuin kolssataa kiloa!". Samalla kuitenkin puhutaan nelihenkiselle perheelle riittävästä minimistä, 480 kg, missä vertailtavuutta heikentäen ollee mukana tuo 75 kg. Vai ovatko ihmiset Norjassa muka nykyään niin raskaita, että nelihenkisen perheen minimi on 555 kg? Tavaraa 38,75 kg/hlö ja ihmisten ka. kolminumeroinen? Enpä usko.
Tuon 75 kg-sumutuksen lisäksi on jostain kaivettu pienin mahdollinen kantavuus, jota LR-akku ja nelivetokaan eivät selitä.
Tehdään nopea tarkistus Autodatasta (jossa omamassassa ei ole 75 kiloa, joten koko.massan ja sen erotus on suoraan se, paljonko auton kyytiin saa hypätä kaiken kaikkiaan):
Tesla Model 3 LR AWD, 404 kg (vs. IS.fi 313 kg)
Ioniq 6 LR AWD, 482-500 kg (IS 350 kg)
Ioniq 5 LR AWD, 425-515 kg (IS 365 kg)
VW ID.4 Pro 77 kWh, 534 kg (IS 370 kg)
Tesla Model Y SR, 525 kg (IS 387 kg)
@blastermaster oli tarkistanut Traficomista omalle EV6 GT Line AWD:lle 515 kg, mikä sekin on reilusti enemmän kuin IS:n 392 kg.
Tuossa tuli tarkistettua hieman yli puolet artikkelin autoista, ja ainoastaan Ioniq 5 osuu haarukkaan, ja sekin vain jos lisätään se 75 kg. Muuten kauhisteltuihin kolmosella alkaviin saakin todellisuudessa lastata asialliset noin 500 kg, paitsi Model 3:een vain 404 kg.
Mielestäni on täysin järjetöntä esittää uutisissa/teknisissä tiedoissa kantavuutta, josta puuttuu kuskin 75 kg, koska:
1. Kuski harvoin painaa 75 kg, joten vaikka olisi asioista perillä, joutuu tekemään aivan ylimääräisen laskutoimituksen.
"Tän auton virallinen kantavuus (kok. massa - omassa) on 425 kg, mutta koska mä painan siihen sisältyvän 75 kg kuskin sijaan 150 kg, voin lastata itseni lisäksi 425 kg - (150 kg - 75 kg) = 350 kg."
Kuskien massat vaihtelevat, joten helpompaa olisi ilmoittaa todellinen kantavuus 500 kg, jolloin 150 kg kuski laskee simppelisti:
"Voin lastata itseni lisäksi 500 kg - 150 kg = 350 kg.".
2. Kaikki eivät ole perillä omamassaan sisältyvästä 75 kilosta, joten kantavuutta luullaan todellista pienemmäksi/kunnioitus naurettavan pieneen rajaan menee. Viimeisen liki 30 vuoden aikana asiaa tarkkaillessani olen huomannut, että vähemmistö tuota 75 kiloa tajuaa huomioida.
Nykysysteemin ainoa plussa on se, että juuri 75-kiloisen ja asiasta perillä olevan ei tarvitse laskea mitään. Lohtu on laiha, koska tuollaisia tapauksia on niin vähän.