Yleistä keskustelua sähköautoista

Itselläni ainakin valmistaja suosittelee lataamaan 100% asti. Tuo 100% lataus suoritettava ainakin kerran viikossa. Kyseessä LFP-akku.
 
Tila mahdollistaa kookkaiden tavaroiden kuljettamisen, ei painavien. Mahtuuhan polttomoottoriautoonkin kuljetettavaa tilavuuden puolesta enemmän kuin kantokyky sallii. Montakohan laitonta kaljakuormaa tulee lahden yli päivittäin.
 
Ei tuo nyt kovin erikoinen aivopähkinä autoilijalle ole, Tesla (esim) suosittelee omiastamassani mallissa 80% latausrajaa ja sitä olen käyttänyt, sekä kotona, että pikalatauksessa. Jos on tulossa pitkä ajo, annan mennä yöllä 100% asti kun se on kännykällä säädettävissä.
Olenko ymmärtänyt oiken että valmistajakin jättää akuun bufferia, siten että koko kapasiteetti ei ole käytössä. Sitten käyttäjät vielä tekevät oman bufferin.

Ovatko nämäö eri asioita vai sama ?
 
Kyllä, koskaan et pysty käyttämään koko rekisteriä, sitä on ylä- ja alaosassa. Silti riippuen akun kemiasta nuo valmiatajien suositukset pätee, välttämättä sitä 100% ei suositella kuin tarpeeseen.

Kyllä valmistaja kertoo tuotteessaan mikä se suositeltava käyttöraja on.
 
Plugareissahan et voi välttämättä muutenkaan edes valita mihin ladataan, vaan auto lataa sinne 100% asti ellet manuaalisesti pysäytä latausta ennen. Näitähän valmistajat sitten mitoittavat kukin omalla tavallaan sekä viestinnässä, että autossa itsessään. Taycanilla esim. uudemmissa malleissa sallitaan kovempi latausteho pidempään ja vähemmän optimaalisella lämmöllä kun on todettu että ne akut eivät ole juurikaan kuluneet (joten voidaan mahdollistaa isommat lataustehot). Toki tekniikkaa on hiottu samalla, mutta usein noissa yhdistyy kulumisen sietäminen (takuu ja akuston kesto) sekä brändikuva eli millaisia ominaisuuksia tuotteelta odotetaan. Joku Toyota sitten taas on lähtenyt aivan eri kulmalla (latausta rajoitetaan ja varataan nollavaraustason jälkeenkin isoa etenemismatkaa).
 
Viimeksi muokattu:
Olenko ymmärtänyt oiken että valmistajakin jättää akuun bufferia, siten että koko kapasiteetti ei ole käytössä. Sitten käyttäjät vielä tekevät oman bufferin.

Ovatko nämäö eri asioita vai sama ?

Varmaan monilla käyttäjillä menee sekaisin tuo et se 100% olisi tosiaan mikä olisi akkutekniikan maksimijännite. Pösön e2008 näytti 4,11V 100%, joten jonnin verran siinä varmaan olisi varaa nostaa jännitettä?
 
Joku Atto 3 on paalikamaa kahden vuoden jälkeen, niin se on se ja sama lataako täyteen joka kerta vai ei.

Aika näyttää. Tesla on ainakin laskenut omalta osaltaan riman riittävän alas, eli tuon alittamiseen vaaditaan todella pohjanoteeraus.

Nuorimman 2-3 vuotiaiden ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7.

Lähde TÜV-katsastusraportti: Tesla Model 3:ssa eniten vikoja 2–3-vuotiaiden ryhmässä
 
Tila mahdollistaa kookkaiden tavaroiden kuljettamisen, ei painavien. Mahtuuhan polttomoottoriautoonkin kuljetettavaa tilavuuden puolesta enemmän kuin kantokyky sallii. Montakohan laitonta kaljakuormaa tulee lahden yli päivittäin.
Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.
 
Se 480 kiloahan ei ole tavaraa, vaan matkustajat ja tavarat. Omamassaan muistaakseni lasketaan mukaan kuljettaja, mutta kokonaismassa sisältää ihan kaiken bruttona.
 
Se 480 kiloahan ei ole tavaraa, vaan matkustajat ja tavarat. Omamassaan muistaakseni lasketaan mukaan kuljettaja, mutta kokonaismassa sisältää ihan kaiken bruttona.
Totta, yleensä pohdin näitä yksin rautakauppareissulla… Siinä tapauksessa 480 kg on enemmän oikean suuntaan. Aika paljon siltikin. 3xx kg massat taas aika vähän, vähän tukevampi perhe saa ylityksen aikaan ihan luomuna.
 
Totta, yleensä pohdin näitä yksin rautakauppareissulla… Siinä tapauksessa 480 kg on enemmän oikean suuntaan. Aika paljon siltikin. 3xx kg massat taas aika vähän, vähän tukevampi perhe saa ylityksen aikaan ihan luomuna.
Eli isojen poiken reissulla ei edes kaljat mahdu kyytiin ?
Tai kun asiat laitetaan tärkeysjärjestykseen, niin yksi tyyppi reissusta jätetään rannalle jotta kaljat sadaan mukaan.
 
Sinänsä voisit jättää tälläiset onelinerit pois aikuisten keskusteluista, niin pysyisi keskustelussa edes joku taso.
Kiinalaisilla autoilla on aika paljon laatuongelmia ja jos katsoo esim. Australiassa miten kiinalaiset ovat "pärjänneet" (joita siellä myyty huomattavasti pidempään kuin täällä), niin totuus ei ole kauhean mairitteleva. Lisätään tähän vielä se "oho, unohdettiin et autossa etumoottori, no onneks softalla sai" -tason jutut tai vaikkapa Volvo EX30 ongelmat, niin ei se Kiina nyt mikään länsi ole, mitä tulee laatuun ja toimivuuteen. Tottakai ymmärrän harmituksesi mikäli tungit kätesi BYDiin.
 
Toisaalta briteissä MG:tä on ollut tälläistä pidempään ja siellä ne ovat toimineet käsittääkseni oikeinkin hyvin. Sinänsä kiinalaisten autonvalmistajien yleistäminen ei ole hirveän järkevää.

Sinänsä jos täkäläistä auton kestoa haetaan niin Australia ei ole se markkina josta auton kestoa katsotaan (semminkin kun kiinatuonnilla on perinteet ihan maahanmuuttajista asti joita on paljon tuolla päin) ihan jo ilmaston puolesta. Ennemmin katsoisin brittien suuntaan kun ruvetaan keskustelemaan autojen kestävyydestä.
 
Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.
Suksiboksi, neljän hengen laskettelusukset ja monot + matkustajien paino + neljän hengen hiihtolomaviikon kamat. Kyllä niitä kiloja kertyy vaikkei olisi yhtään kaljaa autossa.
 
Kiinalaisilla autoilla on aika paljon laatuongelmia ja jos katsoo esim. Australiassa miten kiinalaiset ovat "pärjänneet" (joita siellä myyty huomattavasti pidempään kuin täällä), niin totuus ei ole kauhean mairitteleva. Lisätään tähän vielä se "oho, unohdettiin et autossa etumoottori, no onneks softalla sai" -tason jutut tai vaikkapa Volvo EX30 ongelmat, niin ei se Kiina nyt mikään länsi ole, mitä tulee laatuun ja toimivuuteen. Tottakai ymmärrän harmituksesi mikäli tungit kätesi BYDiin.
Kaivappas nyt vähän lihaa väitteiden ympärille. Koitin kaivella tuosta Australian ongelmista Atto 3:ssa, niin nimenomaan aika mairittelevaa tulosta tulee esiin. Kuulostaa vähän essomaiselta ulinalta toi "oho, unohdettiin et autossa etumoottori"-tason läpät, mutta ehkä pystyt senkin jollain lähteellä osoittamaan. Volvon ongelmista en osaa sanoa, kun ostin BYDin, enkä Volvoa. Länsiautot nyt ei kovin vakuuttavia oo ollut sähköautomarkkinoilla, joten en tiedä mihin viittasit niiden laadussa ja toimivuudessa?

Lähinnä harmittaa että noteerasin kommenttiasi alunperin millään tavalla. Tungin siinä käteni paskaan.
 
Itselläni ainakin valmistaja suosittelee lataamaan 100% asti. Tuo 100% lataus suoritettava ainakin kerran viikossa. Kyseessä LFP-akku.
Olen ymmärtänyt että tuo 100% lataussuositus ei johdu niinkään siitä että LFP akku siitä jotenkin pitäisi. Suositus johtuu siitä että LFP akun jännite muuttuu hyvin vähän täyden ja tyhjän välillä mikä hankaloittaa BMS työtä arvioida mikä on akun kapasiteetti milloinkin. Tuolla 100% lataamiselle autetaan softaa löytämään maksimi.
 
Osassa autoissa kantavuus ei vastaa tavaratilan kokoa.
Tuolla näyttää ev6 gt-line awd 392 kg, traficomin sivuilta kun omaa katson niin 515 kg. 2530 - 2090 + 75.

Toisaalta kun katsoo noita pihan muita laitteita niin rapea Ranskalainen diesel 717 kg ja vielä rapeampi johtotähti bensalla 675 kg.

Kärry perään niin vaihtokalsareita saa mukaan reilusti lisää. Vielä kun latauspaikat tukisi tätä.
 
Audi Q6:ssa NMC akku

Hyvä vai huono juttu ? Ja miten tämän latauskuviot ?
 
Viimeksi muokattu:
Olen ymmärtänyt että tuo 100% lataussuositus ei johdu niinkään siitä että LFP akku siitä jotenkin pitäisi. Suositus johtuu siitä että LFP akun jännite muuttuu hyvin vähän täyden ja tyhjän välillä mikä hankaloittaa BMS työtä arvioida mikä on akun kapasiteetti milloinkin. Tuolla 100% lataamiselle autetaan softaa löytämään maksimi.
Oot ymmärtäny ihan oikein, jännite-erot 0%-100% käytettävällä alueella on minimaalisia. LFP kemialtaan myös huomattavasti stabiilimpi, kuin NMC, joten siitäkään syystä 100% varauksella hengailu ei juuri akkua heikennä. Lataussyklejä kestää moninkertaisen määrän ja ei se oikeastaan ole ollut merkittävästi rajoittava tekijä NMC-akuillakaan.
 
Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV

Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.

Audi Q6:ssa NMC akku

Hyvä vai huono juttu ? Ja miten tämän latauskuviot ?

Jos fact0ryn linkkaamaan paperiin on uskomista, niin täyden 100-0 akun purkujen välttäminen pidentää akun ikää merkittävästi. Tutkimuksessa iso ero kun vertaa 60-40 purkuvälin käyttämiseen, mutta harvalla menee noin pienellä välillä päivittäinen käyttö. Eli olettaisin itse että melko hyviin tuloksiin pääsee jos normiajossa lopettaa lataamisen 80%:iin. Jos 1000 syklillä saa 400 tkm, 1500->600tkm ja 2000 syklillä 800tkm, niin eiköhän se jo piisaa yhdelle akkupoloiselle. Nämä tietenkin olettavat että muita vikoja ei tulisi.

Edit:
Lämpötilan vaikutus akun kestoon on melko huolestuttavaa tuon paperin perusteella. Dramaattinen ero käyttösyklien määrässä 15-35 C välillä, mikä vähän huolestuttaa itseä kun töihin pitää ajella 30 asteen pakkasella ja autolle ei ole paikkaa sisällä. Toivottavasti piuhassa pitäminen ja lähtöajan kertominen laittaa auton akunkin esilämmitykseen ajoa varten.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinalaisilla autoilla on aika paljon laatuongelmia ja jos katsoo esim. Australiassa miten kiinalaiset ovat "pärjänneet"

Laitas linkkiä niin katsotaan mitä siellä kirjoitetaan.

Samaa Esson läppää oli ensimmäisten korealaisten kanssa mutta silloin niissä oli edes vähän perää.

Mitä olen näitä seurannut niin enemmän ongelmia vageissa ja muissa kuin kiinalaisissa sähköautoissa. Toki ei mikään auto ole täydellinen aina löytyy puutteita mutta hinta-laatusuhde pitäisi olla kunnossa.
 
Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.
Yksittäisenä knoppitietona onhan noita polttomoottoripuolellakin ollut tuollaisia ihmetyksiä. Esim. Chrysler 300C touring, kantavuus alle 400kg, ja siis isokorisella farmarilla. Että ei tämä mikään sähköautospesifinen juttu ole.

Kyllähän tuo 20 prosenttia riittää hyvinkin monelle, jos kyseessä isoakkuinen auto.
Totta. Esim. isoakkuisella takavetoisella ID.7:lla tuo 60% -> 40% on yli 140 WLTP kilometriä. Kattaa melko monen kuskin päivittäiset normiajot.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Kyllähän tuo 20 prosenttia riittää hyvinkin monelle, jos kyseessä isoakkuinen auto.
Ei tällaisessa tuohussa ole käytännön tasolla järkeä ellei nyt erityisesti nauti töpselin rassaamisesta edestakaisin. Jos 20% riittää käyttöön, niin turha sitä on isoa akkua ottaa. Ajaa halvalla pienellä autolla ja ostaa uuden jos se akku sattuisi hajoamaan.

Käytettäväksi nämä autot on tehty ja henk. koht. ei voisi vähempää kiinnostaa mitä n. omistaja saa akuista ulos. Akku täyteen yöllä ennen seuraavaa ajoa ja siitä sitten repeat, kun akku alkaa olla 30-40 %, täytyy ajaa pitkälle seuraavana päivänä tai sähkö halpaa.
 
Esim. Chrysler 300C touring, kantavuus alle 400kg, ja siis isokorisella farmarilla. Että ei tämä mikään sähköautospesifinen juttu ole.

2+2 paikaisella autolla oli 150 kg. Mutta kuljettaja taidetaan laskea omamassaan eikä kantavuuteen?

Nykyään pitää olla EU:ssa 75 kg kantavuutta per matkustaja.

Sähköautoissa kantavuudet ovat kyllä aika pieniä. Olisko jarrujen mitoitus ja vero syyt (ei Suomessa).
 
Tutkimuksessa iso ero kun vertaa 60-40 purkuvälin käyttämiseen, mutta harvalla menee noin pienellä välillä päivittäinen käyttö.

Onko jotain referaattia, miten ja millä aikavälillä akun kapasiteetti heikkenee 60-40 käyttämällä verrattuna esim. 100-0 väliä käyttämällä?
 
Onko jotain referaattia, miten ja millä aikavälillä akun kapasiteetti heikkenee 60-40 käyttämällä verrattuna esim. 100-0 väliä käyttämällä?
Riippuu mm. paljonko ajaa. Viestissä nro 29355 olevan kuvaajan mukaan:

15 °C 0-100 % 0,5C/2C:
Alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä 70-80 % (vielä melko ok akku, eikä akkutakuu astu peliin), kun on käytetty 200-350 ekvivalenttia täyttä sykliä. Kilometreinä tuo voisi olla jollain autolla 80-140 tkm. Jos ajaa <= 5 tkm/a, kalenteri-ikääntyminen on hallitsevin. Jos ajaa 15-20 tkm/a, voi alkaa harmittaa takuuajan jälkeen, kun kapasta on jäljellä alle 70 % ja heikkeneminen vain kiihtyy loppua kohden. Akku voi olla loppu jo 100-200 tkm kohdalla, mikä on surkea tulos. Paitsi jos ajaa 5 tkm/a, niin autolla on ikää akun sipatessa asialliset 20 vuotta.

25 °C 40-60 % 0,5C/3C:
Alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä 70-80 %, kun on käytetty 2500 ekvivalenttia täyttä sykliä. Kilometreinä tuo olisi samalla autolla 1 milj. km. Jos ajaa <= 50 tkm/a, kalenteri-ikääntyminen on hallitsevin. Jos ajaa > 150 tkm/a, voi alkaa harmittaa takuuajan jälkeen, kun kapasta on jäljellä alle 70 % ja heikkeneminen vain kiihtyy loppua kohden. Tosin mittarissa on tuolloin vähintään 1,2 milj. km, joten ehkä ei ole aiheellista harmitella.
 
Viimeksi muokattu:
Osassa autoissa kantavuus ei vastaa tavaratilan kokoa.
Jutun artikkeli ei vastaa totuutta. En usko hetkeäkään tuollaisiin aku ankka -kiloihin (313 kg) Model 3 LR AWD:lle tai 350-365 kg Ioniqeille, koska pienessä nelipaikkaisessa Miissäkin saa olla 375 kg.

Jutussa ei puhuta sanaakaan EU-omamassaan sisältyvästä 75 kilosta. Veikkaan, että sitä ei ole huomioitu minkään auton kiloissa, jotta saadaan aikaan enemmän hämmästelyä ja klikkejä: "Hah, isoon sähköperheautoon ei saa lastata kuin kolssataa kiloa!". Samalla kuitenkin puhutaan nelihenkiselle perheelle riittävästä minimistä, 480 kg, missä vertailtavuutta heikentäen ollee mukana tuo 75 kg. Vai ovatko ihmiset Norjassa muka nykyään niin raskaita, että nelihenkisen perheen minimi on 555 kg? Tavaraa 38,75 kg/hlö ja ihmisten ka. kolminumeroinen? Enpä usko.

Tuon 75 kg-sumutuksen lisäksi on jostain kaivettu pienin mahdollinen kantavuus, jota LR-akku ja nelivetokaan eivät selitä.


Tehdään nopea tarkistus Autodatasta (jossa omamassassa ei ole 75 kiloa, joten koko.massan ja sen erotus on suoraan se, paljonko auton kyytiin saa hypätä kaiken kaikkiaan):

Tesla Model 3 LR AWD, 404 kg (vs. IS.fi 313 kg)
Ioniq 6 LR AWD, 482-500 kg (IS 350 kg)
Ioniq 5 LR AWD, 425-515 kg (IS 365 kg)
VW ID.4 Pro 77 kWh, 534 kg (IS 370 kg)
Tesla Model Y SR, 525 kg (IS 387 kg)

@blastermaster oli tarkistanut Traficomista omalle EV6 GT Line AWD:lle 515 kg, mikä sekin on reilusti enemmän kuin IS:n 392 kg.

Tuossa tuli tarkistettua hieman yli puolet artikkelin autoista, ja ainoastaan Ioniq 5 osuu haarukkaan, ja sekin vain jos lisätään se 75 kg. Muuten kauhisteltuihin kolmosella alkaviin saakin todellisuudessa lastata asialliset noin 500 kg, paitsi Model 3:een vain 404 kg.


Mielestäni on täysin järjetöntä esittää uutisissa/teknisissä tiedoissa kantavuutta, josta puuttuu kuskin 75 kg, koska:

1. Kuski harvoin painaa 75 kg, joten vaikka olisi asioista perillä, joutuu tekemään aivan ylimääräisen laskutoimituksen.

"Tän auton virallinen kantavuus (kok. massa - omassa) on 425 kg, mutta koska mä painan siihen sisältyvän 75 kg kuskin sijaan 150 kg, voin lastata itseni lisäksi 425 kg - (150 kg - 75 kg) = 350 kg."

Kuskien massat vaihtelevat, joten helpompaa olisi ilmoittaa todellinen kantavuus 500 kg, jolloin 150 kg kuski laskee simppelisti:

"Voin lastata itseni lisäksi 500 kg - 150 kg = 350 kg.".


2. Kaikki eivät ole perillä omamassaan sisältyvästä 75 kilosta, joten kantavuutta luullaan todellista pienemmäksi/kunnioitus naurettavan pieneen rajaan menee. Viimeisen liki 30 vuoden aikana asiaa tarkkaillessani olen huomannut, että vähemmistö tuota 75 kiloa tajuaa huomioida.


Nykysysteemin ainoa plussa on se, että juuri 75-kiloisen ja asiasta perillä olevan ei tarvitse laskea mitään. Lohtu on laiha, koska tuollaisia tapauksia on niin vähän.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-07-16-00-46-10-26_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-07-16-00-46-10-26_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    223,4 KB · Luettu: 28
  • Screenshot_2024-07-16-00-48-41-62_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-07-16-00-48-41-62_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    194,6 KB · Luettu: 29
  • Screenshot_2024-07-16-00-57-14-74_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-07-16-00-57-14-74_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    193,4 KB · Luettu: 20
  • Screenshot_2024-07-16-00-51-25-39_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-07-16-00-51-25-39_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    177,8 KB · Luettu: 19
  • Screenshot_2024-07-16-00-46-32-06_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-07-16-00-46-32-06_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    184,8 KB · Luettu: 14
Heitin taas vaihteeksi huvikseni kierroksen eri autonvalmistajien suomi-sivustoilla ja ihmettelin vähän sähköautotarjontaa.

Täytyy jälleen kerran todeta, että niin paljon kun monet Teslan idioottimaisuudet ärsyttääkin, niin he kyllä tarjoavat (ainakin paperilla) kyllä edelleen aivan täysin ylivoimaisen hinta/featuret - suhteen.

Toki kiinalaiset on sitten asia erikseen, mutta aika monella "vanhalla" merkillä se riisuttu hinnat alkaen - malli alkaa siitä, missä Teslan hinnat (ainakin m3/mY) loppuu. Ts. karvalakki on sen 50 kiloa ja sitten jos haluaa isompaa akkua, nelivetoa ja muitakin varusteita kuin penkin ja ratin, hintaa tuleekin äkkiä 15-20 kiloa lisää.

Eipä siinä, saatanan kalliitahan nämä _kaikki_ uudet kauppakassia suuremmat autot tuntuu nykyään olevan. Tosin sanontahan menee, että köyhälle kaikki on kallista, muille saman hintaista...
 
Hmm.. itse olen katsellut että hinnat alkavat n. 42 tuhannesta (näillä SUV vankkureilla) ja neliveto maksaa Solterraa lukuunottamatta yli 50 tuhatta (Subarun kaikki sisällä hintakin on alle 50000 ja siinähän kaikissa malleissa neliveto). Mersut, audit ja muut premium autot sitten vähän enemmän (+korealaiset ovat myös nostaneet noita premium palkittuja mallejaan, muutamaa muuta vähän halvemmalla).

Ei tuo Teslan hinnoittelu mielestäni eroa näistä keskihintaluokan autoista ainakaan alaspäin hinnan osalta. Tietty jos vertaa saksalaisiin merkkeihin pelkästään niin tuolta voi tuntua.
 
Ts. karvalakki on sen 50 kiloa ja sitten jos haluaa isompaa akkua, nelivetoa ja muitakin varusteita kuin penkin ja ratin, hintaa tuleekin äkkiä 15-20 kiloa lisää.
Ei se ero ihan noi paljon taida olla. Nopeasti speksasin Volkkarin sivulta ID.4 nelivetona, sähköpenkeillä ja hyvillä stereoilla, niin hintaa tuli 55ke, 4ke enemmän kuin Model y Long Range. Jos molemmat ottaa hienommalla värillä (esim. Tesla quicksilver) ja Volkkarin kaksivärisenä, niin hintaero onkin enää alle 2ke.
 
Ei tällaisessa tuohussa ole käytännön tasolla järkeä ellei nyt erityisesti nauti töpselin rassaamisesta edestakaisin. Jos 20% riittää käyttöön, niin turha sitä on isoa akkua ottaa. Ajaa halvalla pienellä autolla ja ostaa uuden jos se akku sattuisi hajoamaan.

Käytettäväksi nämä autot on tehty ja henk. koht. ei voisi vähempää kiinnostaa mitä n. omistaja saa akuista ulos. Akku täyteen yöllä ennen seuraavaa ajoa ja siitä sitten repeat, kun akku alkaa olla 30-40 %, täytyy ajaa pitkälle seuraavana päivänä tai sähkö halpaa.
Tuolla 20 %:lla ajan päivittäisen työmatkani edestakaisin kesällä Model 3 LR:llä. Hyvin pystyy siis päivittäisessä ajossa käyttämään noin suunnilleen 40-60 % väliä (plusmiinus 10% suuntaansa). Siitä huolimatta sitä isoakin akkua tarvitsen ainakin kuukausittain kun tulee pidempää ajoa ja/tai peräkärryn vetoa. En ainakaan itse näe vaivaa tuossa latausrajan säätelyssä, kun sen voi sovelluksella tehdä vaikka illalla sängystä käsin sen mukaan mitä tietää ajoja olevan tiedossa.

Omalla kohdallani on tarkoitus pitää autoa pitkään, joten tuosta akun säilymisestä ehdin hyötyä kyllä itsekin. Ja uskon vaikuttavan jälleenmyyntiarvoon tai ainakin helppouteen myydä, jos on osoittaa myyntihetkellä, että akku on erittäin hyvässä kunnossa vaikka 150 tkm kohdalla.

1721112297145.png

Täytyy jälleen kerran todeta, että niin paljon kun monet Teslan idioottimaisuudet ärsyttääkin, niin he kyllä tarjoavat (ainakin paperilla) kyllä edelleen aivan täysin ylivoimaisen hinta/featuret - suhteen.
Samaa olen havainnut. Jos Teslaa ajavana haluaisi ostaa sähköauton, jossa mentäisiin kokonaisvaltaisesti parempaan suuntaan, niin vaihtoehtoja ei oikein ole n. 50 k€ hintaluokassa. Lähimmäs omaa kriteeristöä menee ehkä Ioniq 5/6, mutta ainakaan Ioniq 5 ajoasento ei kovin säväyttänyt SUVmaisuudellaan.

Jo tämä kriteeristö karsii suuren osan vaihtoehdoista pois
  • Oltava sähköauto-platform, eikä mikään polttikseen pohjautuva viritelmä -> Esim. kaikki BMW:t
  • Yhden polkimen ajo
  • Akun esilämmitys ja latausnopeudet >175 kW
  • Neliveto ja alle 6 sekuntia 0-100
  • Vetokoukku ja 750 kg vetomassa jarruttomana
Sitten kun vielä ympätään ne asiat, joita Teslassa arvostan niin menee jo todella vaikeaksi
  • Erinomainen käyttöliittymä + puhelinsovellus: Ajastustoiminnot ilman rajoitteita, sentry, ilmastoinnin päällä pito, OTA päivitykset, erinomainen navigointi
  • Kännykän käyttö auton avaimena
  • Säilytys- ja sisätilat suhteessa ulkomittoihin
  • Alhainen kulutus
  • DIY-ystävällisyys (saatavilla oleva korjaamokäsikirja, voi tehdä huollot itse ja takuu säilyy)
 
Viimeksi muokattu:
Jutun artikkeli ei vastaa totuutta. En usko hetkeäkään tuollaisiin aku ankka -kiloihin (313 kg) Model 3 LR AWD:lle tai 350-365 kg Ioniqeille, koska pienessä nelipaikkaisessa Miissäkin saa olla 375 kg.

Jutussa ei puhuta sanaakaan EU-omamassaan sisältyvästä 75 kilosta. Veikkaan, että sitä ei ole huomioitu minkään auton kiloissa, jotta saadaan aikaan enemmän hämmästelyä ja klikkejä: "Hah, isoon sähköperheautoon ei saa lastata kuin kolssataa kiloa!". Samalla kuitenkin puhutaan nelihenkiselle perheelle riittävästä minimistä, 480 kg, missä vertailtavuutta heikentäen ollee mukana tuo 75 kg. Vai ovatko ihmiset Norjassa muka nykyään niin raskaita, että nelihenkisen perheen minimi on 555 kg? Tavaraa 38,75 kg/hlö ja ihmisten ka. kolminumeroinen? Enpä usko.

Tuon 75 kg-sumutuksen lisäksi on jostain kaivettu pienin mahdollinen kantavuus, jota LR-akku ja nelivetokaan eivät selitä.


Tehdään nopea tarkistus Autodatasta (jossa omamassassa ei ole 75 kiloa, joten koko.massan ja sen erotus on suoraan se, paljonko auton kyytiin saa hypätä kaiken kaikkiaan):

Tesla Model 3 LR AWD, 404 kg (vs. IS.fi 313 kg)
Ioniq 6 LR AWD, 482-500 kg (IS 350 kg)
Ioniq 5 LR AWD, 425-515 kg (IS 365 kg)
VW ID.4 Pro 77 kWh, 534 kg (IS 370 kg)
Tesla Model Y SR, 525 kg (IS 387 kg)

@blastermaster oli tarkistanut Traficomista omalle EV6 GT Line AWD:lle 515 kg, mikä sekin on reilusti enemmän kuin IS:n 392 kg.

Tuossa tuli tarkistettua hieman yli puolet artikkelin autoista, ja ainoastaan Ioniq 5 osuu haarukkaan, ja sekin vain jos lisätään se 75 kg. Muuten kauhisteltuihin kolmosella alkaviin saakin todellisuudessa lastata asialliset noin 500 kg, paitsi Model 3:een vain 404 kg.


Mielestäni on täysin järjetöntä esittää uutisissa/teknisissä tiedoissa kantavuutta, josta puuttuu kuskin 75 kg, koska:

1. Kuski harvoin painaa 75 kg, joten vaikka olisi asioista perillä, joutuu tekemään aivan ylimääräisen laskutoimituksen.

"Tän auton virallinen kantavuus (kok. massa - omassa) on 425 kg, mutta koska mä painan siihen sisältyvän 75 kg kuskin sijaan 150 kg, voin lastata itseni lisäksi 425 kg - (150 kg - 75 kg) = 350 kg."

Kuskien massat vaihtelevat, joten helpompaa olisi ilmoittaa todellinen kantavuus 500 kg, jolloin 150 kg kuski laskee simppelisti:

"Voin lastata itseni lisäksi 500 kg - 150 kg = 350 kg.".


2. Kaikki eivät ole perillä omamassaan sisältyvästä 75 kilosta, joten kantavuutta luullaan todellista pienemmäksi/kunnioitus naurettavan pieneen rajaan menee. Viimeisen liki 30 vuoden aikana asiaa tarkkaillessani olen huomannut, että vähemmistö tuota 75 kiloa tajuaa huomioida.


Nykysysteemin ainoa plussa on se, että juuri 75-kiloisen ja asiasta perillä olevan ei tarvitse laskea mitään. Lohtu on laiha, koska tuollaisia tapauksia on niin vähän.
Teslan kantavuus on vaihdellut sen mukaan mitä erää se on.
 
Samaa olen havainnut. Jos Teslaa ajavana haluaisi ostaa sähköauton, jossa mentäisiin kokonaisvaltaisesti parempaan suuntaan, niin vaihtoehtoja ei oikein ole n. 50 k€ hintaluokassa. Lähimmäs omaa kriteeristöä menee ehkä Ioniq 5/6, mutta ainakaan Ioniq 5 ajoasento ei kovin säväyttänyt SUVmaisuudellaan.

Featureita suoraan vertailemalla ei näy se auton muu laatuvaikutelma, mikä ainakin itseä sysää hieman Model kolmosesta pois. Tesloissa käyttöliittymä on ilmeisesti ihan hyvällä tasolla jos pitää ajatuksesta että kaikki on keskinäytössä.

Volkkareista Id4 ei itseäni sytyttänyt millään tavalla, mutta Id7 tuntui aivan eri luokan autolta jo. Oletko sitä käynyt testaamassa? "Karvalakkimalli" 65 tonnilla sisältää käytännössä kaiken lisävarusteista mitä voit haluta.

Toki jos on jo Model3 niin eihän tuosta nyt niin paljoa ekstraa saa, että olisi pakko vaihtaa. Tilaa hieman enemmän ja ehkä mukavampi auto matkustaa.
 
Featureita suoraan vertailemalla ei näy se auton muu laatuvaikutelma, mikä ainakin itseä sysää hieman Model kolmosesta pois.
Oletko käynyt uutta 3:a katsomassa? Montaa mieltä voi olla vaikka viiksien puuttesta, mutta hankala on enää itse keksiä mitään varsinaista moitittavaa laatuvaikutelmasta.

Tesloissa käyttöliittymä on ilmeisesti ihan hyvällä tasolla jos pitää ajatuksesta että kaikki on keskinäytössä.
Vanhaa Model 3:a ajaessani eniten harmittaa fyysisten nappien tarve jos pitää ajaa hanskat kädessä talvella. Saa repiä hanskoja pois kädestä jos pitää vaikka lämpötilaa säätää. Uusissa tämä ei ole ongelma, kun ratti on lämmitetty (vanhoissa ei ole).

Id7 tuntui aivan eri luokan autolta jo. Oletko sitä käynyt testaamassa? "Karvalakkimalli" 65 tonnilla sisältää käytännössä kaiken lisävarusteista mitä voit haluta.
ID.7 voisi olla potentiaalinen, en sitä muistanutkaan tähän hätään. Hinnan puolesta pitää kuitenkin odottaa käytettyjä.
 
Jos on menossa autoa ostamaan bussilla ja mukana on salkullinen rahaa niin Tesla varmaan hiukan helpompi ostaa. Itselä kun taskuissa vain nöyhtää ja vaihturikin olisi niin Teslan hintaan pitää laittaa sellaiset 7 - 10k€ lisää jotta oli vertailukelpoinen.
 
Riippuu mm. paljonko ajaa. Viestissä nro 29355 olevan kuvaajan mukaan:

15 °C 0-100 % 0,5C/2C:
Alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä 70-80 % (vielä melko ok akku, eikä akkutakuu astu peliin), kun on käytetty 200-350 ekvivalenttia täyttä sykliä. Kilometreinä tuo voisi olla jollain autolla 80-140 tkm. Jos ajaa <= 5 tkm/a, kalenteri-ikääntyminen on hallitsevin. Jos ajaa 15-20 tkm/a, voi alkaa harmittaa takuuajan jälkeen, kun kapasta on jäljellä alle 70 % ja heikkeneminen vain kiihtyy loppua kohden. Akku voi olla loppu jo 100-200 tkm kohdalla, mikä on surkea tulos. Paitsi jos ajaa 5 tkm/a, niin autolla on ikää akun sipatessa asialliset 20 vuotta.

25 °C 40-60 % 0,5C/3C:
Alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä 70-80 %, kun on käytetty 2500 ekvivalenttia täyttä sykliä. Kilometreinä tuo olisi samalla autolla 1 milj. km. Jos ajaa <= 50 tkm/a, kalenteri-ikääntyminen on hallitsevin. Jos ajaa > 150 tkm/a, voi alkaa harmittaa takuuajan jälkeen, kun kapasta on jäljellä alle 70 % ja heikkeneminen vain kiihtyy loppua kohden. Tosin mittarissa on tuolloin vähintään 1,2 milj. km, joten ehkä ei ole aiheellista harmitella.
Eroa kyllä tasaa calendar-aging, joka tosin tikittää nopeammin 100%:iin ladatulle akulle.
 
Oletko käynyt uutta 3:a katsomassa? Montaa mieltä voi olla vaikka viiksien puuttesta, mutta hankala on enää itse keksiä mitään varsinaista moitittavaa laatuvaikutelmasta.


Vanhaa Model 3:a ajaessani eniten harmittaa fyysisten nappien tarve jos pitää ajaa hanskat kädessä talvella. Saa repiä hanskoja pois kädestä jos pitää vaikka lämpötilaa säätää. Uusissa tämä ei ole ongelma, kun ratti on lämmitetty (vanhoissa ei ole).


ID.7 voisi olla potentiaalinen, en sitä muistanutkaan tähän hätään. Hinnan puolesta pitää kuitenkin odottaa käytettyjä.

Vaikka niitä pakasta vedettyjä autoja on kiva ajella niin joskus saman auton ajaminen käytettynä kertoo ehkä vähän enemmän laadusta. M3 LR ~120tkm ajettuna oli jo ainakin äänimaailmaltaan hyvin "eloisa". Huomasi selvästi ajon aikana alustan äänet ja nitinät sekä natinat ties mistä.
 
Jos on menossa autoa ostamaan bussilla ja mukana on salkullinen rahaa niin Tesla varmaan hiukan helpompi ostaa. Itselä kun taskuissa vain nöyhtää ja vaihturikin olisi niin Teslan hintaan pitää laittaa sellaiset 7 - 10k€ lisää jotta oli vertailukelpoinen.
Eikö sen vanhan voi työntää vaikka autovexiin? Teslan voi myös ostaa rahotuksella.
 
Vaikka niitä pakasta vedettyjä autoja on kiva ajella niin joskus saman auton ajaminen käytettynä kertoo ehkä vähän enemmän laadusta. M3 LR ~120tkm ajettuna oli jo ainakin äänimaailmaltaan hyvin "eloisa". Huomasi selvästi ajon aikana alustan äänet ja nitinät sekä natinat ties mistä.
Uutta 2024 vuoden kolmosta on vain vähän huono verrata noihin vanhempiin, kun uusi on ilmeisesti huomattavasti hiljaisempi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 196
Viestejä
4 864 026
Jäsenet
78 616
Uusin jäsen
Kappe21

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom