Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikä auto?Itselläni ainakin valmistaja suosittelee lataamaan 100% asti. Tuo 100% lataus suoritettava ainakin kerran viikossa. Kyseessä LFP-akku.
Kyllä se mielestäni liittyy. Mikäli tila on suuri, niin voisi olettaa, että sinne voisi laittaa jotain. Vai onko tarkoitus vain kuljettaa tyhjää tilaa?Ei kai tavaratilan koko kantavuuteen liity?
Karvalakki takaveto Model 3 tai Y.Mikä auto?
BYD Atto 3Karvalakki takaveto Model 3 tai Y.
Olenko ymmärtänyt oiken että valmistajakin jättää akuun bufferia, siten että koko kapasiteetti ei ole käytössä. Sitten käyttäjät vielä tekevät oman bufferin.Ei tuo nyt kovin erikoinen aivopähkinä autoilijalle ole, Tesla (esim) suosittelee omiastamassani mallissa 80% latausrajaa ja sitä olen käyttänyt, sekä kotona, että pikalatauksessa. Jos on tulossa pitkä ajo, annan mennä yöllä 100% asti kun se on kännykällä säädettävissä.
Olenko ymmärtänyt oiken että valmistajakin jättää akuun bufferia, siten että koko kapasiteetti ei ole käytössä. Sitten käyttäjät vielä tekevät oman bufferin.
Ovatko nämäö eri asioita vai sama ?
Joku Atto 3 on paalikamaa kahden vuoden jälkeen, niin se on se ja sama lataako täyteen joka kerta vai ei.BYD Atto 3
Joku Atto 3 on paalikamaa kahden vuoden jälkeen, niin se on se ja sama lataako täyteen joka kerta vai ei.
Nuorimman 2-3 vuotiaiden ikäryhmän heikoin ja runsasvikaisin on Tesla Model 3. Se sijoittui viimeiseksi 111 automallin joukossa hylkäysprosentilla 14,7.
Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.Tila mahdollistaa kookkaiden tavaroiden kuljettamisen, ei painavien. Mahtuuhan polttomoottoriautoonkin kuljetettavaa tilavuuden puolesta enemmän kuin kantokyky sallii. Montakohan laitonta kaljakuormaa tulee lahden yli päivittäin.
Totta, yleensä pohdin näitä yksin rautakauppareissulla… Siinä tapauksessa 480 kg on enemmän oikean suuntaan. Aika paljon siltikin. 3xx kg massat taas aika vähän, vähän tukevampi perhe saa ylityksen aikaan ihan luomuna.Se 480 kiloahan ei ole tavaraa, vaan matkustajat ja tavarat. Omamassaan muistaakseni lasketaan mukaan kuljettaja, mutta kokonaismassa sisältää ihan kaiken bruttona.
Sinänsä voisit jättää tälläiset onelinerit pois aikuisten keskusteluista, niin pysyisi keskustelussa edes joku taso.Joku Atto 3 on paalikamaa kahden vuoden jälkeen, niin se on se ja sama lataako täyteen joka kerta vai ei.
Eli isojen poiken reissulla ei edes kaljat mahdu kyytiin ?Totta, yleensä pohdin näitä yksin rautakauppareissulla… Siinä tapauksessa 480 kg on enemmän oikean suuntaan. Aika paljon siltikin. 3xx kg massat taas aika vähän, vähän tukevampi perhe saa ylityksen aikaan ihan luomuna.
Kiinalaisilla autoilla on aika paljon laatuongelmia ja jos katsoo esim. Australiassa miten kiinalaiset ovat "pärjänneet" (joita siellä myyty huomattavasti pidempään kuin täällä), niin totuus ei ole kauhean mairitteleva. Lisätään tähän vielä se "oho, unohdettiin et autossa etumoottori, no onneks softalla sai" -tason jutut tai vaikkapa Volvo EX30 ongelmat, niin ei se Kiina nyt mikään länsi ole, mitä tulee laatuun ja toimivuuteen. Tottakai ymmärrän harmituksesi mikäli tungit kätesi BYDiin.Sinänsä voisit jättää tälläiset onelinerit pois aikuisten keskusteluista, niin pysyisi keskustelussa edes joku taso.
Suksiboksi, neljän hengen laskettelusukset ja monot + matkustajien paino + neljän hengen hiihtolomaviikon kamat. Kyllä niitä kiloja kertyy vaikkei olisi yhtään kaljaa autossa.Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.
Kaivappas nyt vähän lihaa väitteiden ympärille. Koitin kaivella tuosta Australian ongelmista Atto 3:ssa, niin nimenomaan aika mairittelevaa tulosta tulee esiin. Kuulostaa vähän essomaiselta ulinalta toi "oho, unohdettiin et autossa etumoottori"-tason läpät, mutta ehkä pystyt senkin jollain lähteellä osoittamaan. Volvon ongelmista en osaa sanoa, kun ostin BYDin, enkä Volvoa. Länsiautot nyt ei kovin vakuuttavia oo ollut sähköautomarkkinoilla, joten en tiedä mihin viittasit niiden laadussa ja toimivuudessa?Kiinalaisilla autoilla on aika paljon laatuongelmia ja jos katsoo esim. Australiassa miten kiinalaiset ovat "pärjänneet" (joita siellä myyty huomattavasti pidempään kuin täällä), niin totuus ei ole kauhean mairitteleva. Lisätään tähän vielä se "oho, unohdettiin et autossa etumoottori, no onneks softalla sai" -tason jutut tai vaikkapa Volvo EX30 ongelmat, niin ei se Kiina nyt mikään länsi ole, mitä tulee laatuun ja toimivuuteen. Tottakai ymmärrän harmituksesi mikäli tungit kätesi BYDiin.
Olen ymmärtänyt että tuo 100% lataussuositus ei johdu niinkään siitä että LFP akku siitä jotenkin pitäisi. Suositus johtuu siitä että LFP akun jännite muuttuu hyvin vähän täyden ja tyhjän välillä mikä hankaloittaa BMS työtä arvioida mikä on akun kapasiteetti milloinkin. Tuolla 100% lataamiselle autetaan softaa löytämään maksimi.Itselläni ainakin valmistaja suosittelee lataamaan 100% asti. Tuo 100% lataus suoritettava ainakin kerran viikossa. Kyseessä LFP-akku.
Tuolla näyttää ev6 gt-line awd 392 kg, traficomin sivuilta kun omaa katson niin 515 kg. 2530 - 2090 + 75.Osassa autoissa kantavuus ei vastaa tavaratilan kokoa.![]()
Ikävä alku lomamatkalle: Lapsiperheen tavaroita ei saatu sähköauton kyytiin laillisesti
Norjalainen NAF on löytänyt joukon autoja, joihin ei voi laillisesti lastata lapsiperheen täyttä kesälomakuormaa.www.is.fi
Oot ymmärtäny ihan oikein, jännite-erot 0%-100% käytettävällä alueella on minimaalisia. LFP kemialtaan myös huomattavasti stabiilimpi, kuin NMC, joten siitäkään syystä 100% varauksella hengailu ei juuri akkua heikennä. Lataussyklejä kestää moninkertaisen määrän ja ei se oikeastaan ole ollut merkittävästi rajoittava tekijä NMC-akuillakaan.Olen ymmärtänyt että tuo 100% lataussuositus ei johdu niinkään siitä että LFP akku siitä jotenkin pitäisi. Suositus johtuu siitä että LFP akun jännite muuttuu hyvin vähän täyden ja tyhjän välillä mikä hankaloittaa BMS työtä arvioida mikä on akun kapasiteetti milloinkin. Tuolla 100% lataamiselle autetaan softaa löytämään maksimi.
Ihan tavanomaisella tavalla, eli arkikäytössä latausmaksimina kannattaa pitää 80%. Kuten on Audin suositus muillekin E-Troneille.Ja miten tämän latauskuviot ?
Ihan mielenkiintoista tutkimusta NMC/NCA akuista: Update on systematic cycle aging of NMC and NCA 18650 Li-ion batteries. (Conference) | OSTI.GOV
Kuten jo tiedettyä, parasta akun kestolle on purkaa sitä esim. 40-60% välillä, mutta 20-80% on ihan ok.
NMC akut kestävät syklejä huomattavasti huonommin kylmässä, ero 15 asteen ja 35 asteen välillä on merkittävä jälkimmäisen eduksi (samalla akut kuitenkin säilyvät parhaiten jos niitä pidetään viileässä käytön ulkopuolella)
Purkuteholla ei suurta väliä, ainakaan kun verrataan 0,5C...3C purkutehoja, mutta yllättäen nopeampi purku vaikuttaisi aiheuttavan vähemmän akun heikkenemää.
Audi Q6:ssa NMC akku
Hyvä vai huono juttu ? Ja miten tämän latauskuviot ?
Kiinalaisilla autoilla on aika paljon laatuongelmia ja jos katsoo esim. Australiassa miten kiinalaiset ovat "pärjänneet"
Kyllähän tuo 20 prosenttia riittää hyvinkin monelle, jos kyseessä isoakkuinen auto.Tutkimuksessa iso ero kun vertaa 60-40 purkuvälin käyttämiseen, mutta harvalla menee noin pienellä välillä päivittäinen käyttö.
Yksittäisenä knoppitietona onhan noita polttomoottoripuolellakin ollut tuollaisia ihmetyksiä. Esim. Chrysler 300C touring, kantavuus alle 400kg, ja siis isokorisella farmarilla. Että ei tämä mikään sähköautospesifinen juttu ole.Minusta artikkeli oli yleisellä tasolla mielenkiintoinen. Ei ole hyvä jos sähköautoissa kantavuudet jäävät enemmän tai vähemmän alle polttomoottori-sisarusten. Jutussa esitetty raja on sitten niin ja näin, 480 kg tavaraa mukaan nelihenkiselle perheelle tuntuu aika paljolta. 20 kg matkalaukkuunkin saa jo ihan urakalla panostaa.
Totta. Esim. isoakkuisella takavetoisella ID.7:lla tuo 60% -> 40% on yli 140 WLTP kilometriä. Kattaa melko monen kuskin päivittäiset normiajot.Kyllähän tuo 20 prosenttia riittää hyvinkin monelle, jos kyseessä isoakkuinen auto.
Ei tällaisessa tuohussa ole käytännön tasolla järkeä ellei nyt erityisesti nauti töpselin rassaamisesta edestakaisin. Jos 20% riittää käyttöön, niin turha sitä on isoa akkua ottaa. Ajaa halvalla pienellä autolla ja ostaa uuden jos se akku sattuisi hajoamaan.Kyllähän tuo 20 prosenttia riittää hyvinkin monelle, jos kyseessä isoakkuinen auto.
Esim. Chrysler 300C touring, kantavuus alle 400kg, ja siis isokorisella farmarilla. Että ei tämä mikään sähköautospesifinen juttu ole.
Tutkimuksessa iso ero kun vertaa 60-40 purkuvälin käyttämiseen, mutta harvalla menee noin pienellä välillä päivittäinen käyttö.
Riippuu mm. paljonko ajaa. Viestissä nro 29355 olevan kuvaajan mukaan:Onko jotain referaattia, miten ja millä aikavälillä akun kapasiteetti heikkenee 60-40 käyttämällä verrattuna esim. 100-0 väliä käyttämällä?
Ai että jos laittaa viisi miestä autoon niin se ylittää kantavuuden ja tämä on ok ? Outoa.Nykyään pitää olla EU:ssa 75 kg kantavuutta per matkustaja.
Miten vero tähän liityy, ei ymmärrä ?Sähköautoissa kantavuudet ovat kyllä aika pieniä. Olisko jarrujen mitoitus ja vero syyt (ei Suomessa).
Jutun artikkeli ei vastaa totuutta. En usko hetkeäkään tuollaisiin aku ankka -kiloihin (313 kg) Model 3 LR AWD:lle tai 350-365 kg Ioniqeille, koska pienessä nelipaikkaisessa Miissäkin saa olla 375 kg.Osassa autoissa kantavuus ei vastaa tavaratilan kokoa.![]()
Ikävä alku lomamatkalle: Lapsiperheen tavaroita ei saatu sähköauton kyytiin laillisesti
Norjalainen NAF on löytänyt joukon autoja, joihin ei voi laillisesti lastata lapsiperheen täyttä kesälomakuormaa.www.is.fi
Ei se ero ihan noi paljon taida olla. Nopeasti speksasin Volkkarin sivulta ID.4 nelivetona, sähköpenkeillä ja hyvillä stereoilla, niin hintaa tuli 55ke, 4ke enemmän kuin Model y Long Range. Jos molemmat ottaa hienommalla värillä (esim. Tesla quicksilver) ja Volkkarin kaksivärisenä, niin hintaero onkin enää alle 2ke.Ts. karvalakki on sen 50 kiloa ja sitten jos haluaa isompaa akkua, nelivetoa ja muitakin varusteita kuin penkin ja ratin, hintaa tuleekin äkkiä 15-20 kiloa lisää.
Tuolla 20 %:lla ajan päivittäisen työmatkani edestakaisin kesällä Model 3 LR:llä. Hyvin pystyy siis päivittäisessä ajossa käyttämään noin suunnilleen 40-60 % väliä (plusmiinus 10% suuntaansa). Siitä huolimatta sitä isoakin akkua tarvitsen ainakin kuukausittain kun tulee pidempää ajoa ja/tai peräkärryn vetoa. En ainakaan itse näe vaivaa tuossa latausrajan säätelyssä, kun sen voi sovelluksella tehdä vaikka illalla sängystä käsin sen mukaan mitä tietää ajoja olevan tiedossa.Ei tällaisessa tuohussa ole käytännön tasolla järkeä ellei nyt erityisesti nauti töpselin rassaamisesta edestakaisin. Jos 20% riittää käyttöön, niin turha sitä on isoa akkua ottaa. Ajaa halvalla pienellä autolla ja ostaa uuden jos se akku sattuisi hajoamaan.
Käytettäväksi nämä autot on tehty ja henk. koht. ei voisi vähempää kiinnostaa mitä n. omistaja saa akuista ulos. Akku täyteen yöllä ennen seuraavaa ajoa ja siitä sitten repeat, kun akku alkaa olla 30-40 %, täytyy ajaa pitkälle seuraavana päivänä tai sähkö halpaa.
Samaa olen havainnut. Jos Teslaa ajavana haluaisi ostaa sähköauton, jossa mentäisiin kokonaisvaltaisesti parempaan suuntaan, niin vaihtoehtoja ei oikein ole n. 50 k€ hintaluokassa. Lähimmäs omaa kriteeristöä menee ehkä Ioniq 5/6, mutta ainakaan Ioniq 5 ajoasento ei kovin säväyttänyt SUVmaisuudellaan.Täytyy jälleen kerran todeta, että niin paljon kun monet Teslan idioottimaisuudet ärsyttääkin, niin he kyllä tarjoavat (ainakin paperilla) kyllä edelleen aivan täysin ylivoimaisen hinta/featuret - suhteen.
Teslan kantavuus on vaihdellut sen mukaan mitä erää se on.Jutun artikkeli ei vastaa totuutta. En usko hetkeäkään tuollaisiin aku ankka -kiloihin (313 kg) Model 3 LR AWD:lle tai 350-365 kg Ioniqeille, koska pienessä nelipaikkaisessa Miissäkin saa olla 375 kg.
Jutussa ei puhuta sanaakaan EU-omamassaan sisältyvästä 75 kilosta. Veikkaan, että sitä ei ole huomioitu minkään auton kiloissa, jotta saadaan aikaan enemmän hämmästelyä ja klikkejä: "Hah, isoon sähköperheautoon ei saa lastata kuin kolssataa kiloa!". Samalla kuitenkin puhutaan nelihenkiselle perheelle riittävästä minimistä, 480 kg, missä vertailtavuutta heikentäen ollee mukana tuo 75 kg. Vai ovatko ihmiset Norjassa muka nykyään niin raskaita, että nelihenkisen perheen minimi on 555 kg? Tavaraa 38,75 kg/hlö ja ihmisten ka. kolminumeroinen? Enpä usko.
Tuon 75 kg-sumutuksen lisäksi on jostain kaivettu pienin mahdollinen kantavuus, jota LR-akku ja nelivetokaan eivät selitä.
Tehdään nopea tarkistus Autodatasta (jossa omamassassa ei ole 75 kiloa, joten koko.massan ja sen erotus on suoraan se, paljonko auton kyytiin saa hypätä kaiken kaikkiaan):
Tesla Model 3 LR AWD, 404 kg (vs. IS.fi 313 kg)
Ioniq 6 LR AWD, 482-500 kg (IS 350 kg)
Ioniq 5 LR AWD, 425-515 kg (IS 365 kg)
VW ID.4 Pro 77 kWh, 534 kg (IS 370 kg)
Tesla Model Y SR, 525 kg (IS 387 kg)
@blastermaster oli tarkistanut Traficomista omalle EV6 GT Line AWD:lle 515 kg, mikä sekin on reilusti enemmän kuin IS:n 392 kg.
Tuossa tuli tarkistettua hieman yli puolet artikkelin autoista, ja ainoastaan Ioniq 5 osuu haarukkaan, ja sekin vain jos lisätään se 75 kg. Muuten kauhisteltuihin kolmosella alkaviin saakin todellisuudessa lastata asialliset noin 500 kg, paitsi Model 3:een vain 404 kg.
Mielestäni on täysin järjetöntä esittää uutisissa/teknisissä tiedoissa kantavuutta, josta puuttuu kuskin 75 kg, koska:
1. Kuski harvoin painaa 75 kg, joten vaikka olisi asioista perillä, joutuu tekemään aivan ylimääräisen laskutoimituksen.
"Tän auton virallinen kantavuus (kok. massa - omassa) on 425 kg, mutta koska mä painan siihen sisältyvän 75 kg kuskin sijaan 150 kg, voin lastata itseni lisäksi 425 kg - (150 kg - 75 kg) = 350 kg."
Kuskien massat vaihtelevat, joten helpompaa olisi ilmoittaa todellinen kantavuus 500 kg, jolloin 150 kg kuski laskee simppelisti:
"Voin lastata itseni lisäksi 500 kg - 150 kg = 350 kg.".
2. Kaikki eivät ole perillä omamassaan sisältyvästä 75 kilosta, joten kantavuutta luullaan todellista pienemmäksi/kunnioitus naurettavan pieneen rajaan menee. Viimeisen liki 30 vuoden aikana asiaa tarkkaillessani olen huomannut, että vähemmistö tuota 75 kiloa tajuaa huomioida.
Nykysysteemin ainoa plussa on se, että juuri 75-kiloisen ja asiasta perillä olevan ei tarvitse laskea mitään. Lohtu on laiha, koska tuollaisia tapauksia on niin vähän.
Samaa olen havainnut. Jos Teslaa ajavana haluaisi ostaa sähköauton, jossa mentäisiin kokonaisvaltaisesti parempaan suuntaan, niin vaihtoehtoja ei oikein ole n. 50 k€ hintaluokassa. Lähimmäs omaa kriteeristöä menee ehkä Ioniq 5/6, mutta ainakaan Ioniq 5 ajoasento ei kovin säväyttänyt SUVmaisuudellaan.
Oletko käynyt uutta 3:a katsomassa? Montaa mieltä voi olla vaikka viiksien puuttesta, mutta hankala on enää itse keksiä mitään varsinaista moitittavaa laatuvaikutelmasta.Featureita suoraan vertailemalla ei näy se auton muu laatuvaikutelma, mikä ainakin itseä sysää hieman Model kolmosesta pois.
Vanhaa Model 3:a ajaessani eniten harmittaa fyysisten nappien tarve jos pitää ajaa hanskat kädessä talvella. Saa repiä hanskoja pois kädestä jos pitää vaikka lämpötilaa säätää. Uusissa tämä ei ole ongelma, kun ratti on lämmitetty (vanhoissa ei ole).Tesloissa käyttöliittymä on ilmeisesti ihan hyvällä tasolla jos pitää ajatuksesta että kaikki on keskinäytössä.
ID.7 voisi olla potentiaalinen, en sitä muistanutkaan tähän hätään. Hinnan puolesta pitää kuitenkin odottaa käytettyjä.Id7 tuntui aivan eri luokan autolta jo. Oletko sitä käynyt testaamassa? "Karvalakkimalli" 65 tonnilla sisältää käytännössä kaiken lisävarusteista mitä voit haluta.
Eroa kyllä tasaa calendar-aging, joka tosin tikittää nopeammin 100%:iin ladatulle akulle.Riippuu mm. paljonko ajaa. Viestissä nro 29355 olevan kuvaajan mukaan:
15 °C 0-100 % 0,5C/2C:
Alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä 70-80 % (vielä melko ok akku, eikä akkutakuu astu peliin), kun on käytetty 200-350 ekvivalenttia täyttä sykliä. Kilometreinä tuo voisi olla jollain autolla 80-140 tkm. Jos ajaa <= 5 tkm/a, kalenteri-ikääntyminen on hallitsevin. Jos ajaa 15-20 tkm/a, voi alkaa harmittaa takuuajan jälkeen, kun kapasta on jäljellä alle 70 % ja heikkeneminen vain kiihtyy loppua kohden. Akku voi olla loppu jo 100-200 tkm kohdalla, mikä on surkea tulos. Paitsi jos ajaa 5 tkm/a, niin autolla on ikää akun sipatessa asialliset 20 vuotta.
25 °C 40-60 % 0,5C/3C:
Alkuperäisestä kapasiteetista on jäljellä 70-80 %, kun on käytetty 2500 ekvivalenttia täyttä sykliä. Kilometreinä tuo olisi samalla autolla 1 milj. km. Jos ajaa <= 50 tkm/a, kalenteri-ikääntyminen on hallitsevin. Jos ajaa > 150 tkm/a, voi alkaa harmittaa takuuajan jälkeen, kun kapasta on jäljellä alle 70 % ja heikkeneminen vain kiihtyy loppua kohden. Tosin mittarissa on tuolloin vähintään 1,2 milj. km, joten ehkä ei ole aiheellista harmitella.
Oletko käynyt uutta 3:a katsomassa? Montaa mieltä voi olla vaikka viiksien puuttesta, mutta hankala on enää itse keksiä mitään varsinaista moitittavaa laatuvaikutelmasta.
Vanhaa Model 3:a ajaessani eniten harmittaa fyysisten nappien tarve jos pitää ajaa hanskat kädessä talvella. Saa repiä hanskoja pois kädestä jos pitää vaikka lämpötilaa säätää. Uusissa tämä ei ole ongelma, kun ratti on lämmitetty (vanhoissa ei ole).
ID.7 voisi olla potentiaalinen, en sitä muistanutkaan tähän hätään. Hinnan puolesta pitää kuitenkin odottaa käytettyjä.
Eikö sen vanhan voi työntää vaikka autovexiin? Teslan voi myös ostaa rahotuksella.Jos on menossa autoa ostamaan bussilla ja mukana on salkullinen rahaa niin Tesla varmaan hiukan helpompi ostaa. Itselä kun taskuissa vain nöyhtää ja vaihturikin olisi niin Teslan hintaan pitää laittaa sellaiset 7 - 10k€ lisää jotta oli vertailukelpoinen.
Uutta 2024 vuoden kolmosta on vain vähän huono verrata noihin vanhempiin, kun uusi on ilmeisesti huomattavasti hiljaisempi.Vaikka niitä pakasta vedettyjä autoja on kiva ajella niin joskus saman auton ajaminen käytettynä kertoo ehkä vähän enemmän laadusta. M3 LR ~120tkm ajettuna oli jo ainakin äänimaailmaltaan hyvin "eloisa". Huomasi selvästi ajon aikana alustan äänet ja nitinät sekä natinat ties mistä.