Ei kait tuossa nyt ihan pakko ole olla vikaa, jos/kun etuvetokin tulee mukaan luokkaa sekunnin viiveellä ja mukaan tullessaan vielä tulee todella repivästi? Surkeasti tehtyä laatua vaan sekä softan että fyysisten ratkaisuiden osalta. Toki itsekkin reklamoisin ja vaatisin tutkimuksia, onhan tuo ihan törkeä tehopudotus eritoten markkinoidusta.
Mielenkiintoista nähdä että miltä osin saadaan softalla ratkaistua nämä asiat - eritoten mielenkiintoista on nähdä että miten vehkeet ja esimerkiksi akku sitten kestää. Länsiautojen kaltaisia pitkien matkojen tai kuormien testejähän noilla ei millään logiikalla ole tehty missään realistisissa olosuhteissa, koska softa ei ole eritoten testausaikana ole ollut lähellekkään toimivaa.
Sinälläänhän tässä ei ole mitään yllättävää. Kyseessä on puhdas Kiina -auto ja esim. se ruotsalaisten paljastama nelivedon täydellinen toimimattomuus BYDillä kertoo siitä, että Kiinassa (hinta) kilpailu on niin kovaa, että testejä ei suoriteta isoilta osin lainkaan ja autoja julkaistaan jopa summissa ihan tuotantoon asti.
Oli kokemus vielä niin tuoreessa muistissa, että tuli ihan hymähdys, kun kirjoitit "todella repivästi". Juuri kukaan tuskin sanoo esim. Miin lähtevän todella repivästi enää viidestäkympistä, ja Volvo oli samaa luokkaa ilman Perf. AWD:n kytkemistä. Sen kanssa kulki 30 min kohdalla samaan tahtiin 125 kW 1845 kg dieselmesen kanssa.
Tarkoitukseni oli kuvailla jälkimmäisen viiveen (ensimmäisen aikana ei tapahdu mitään) ilman Perf. AWD -tilan kytkemistä olevan ajallisesti matalapaine-Saabin luokkaa, eli erottui vaparipolttiksista ja erityisesti sähköautoista. Ei niin, että viiveen jälkeen meno maittaisi kuin turbo-Saabille.
Normitilassa käynnistyksen jälkeen, viidestäkympistä nasta lautaan, kolme vaihetta:
1. Ensin ei noin sekuntiin tullut yhtään mitään vetoa. Mii ehtisi tällä aikaa kerätä nopeutta noin kympin lisää ja puoli autonmittaa etumatkaa.
2. Seuraavaksi kiihtyvyys nousi matalapaineturboviiveen ajassa huippuunsa. Tämän aikana nopeusero Miihin kasvaisi entisestään hieman, ollen kokonaisuudessaan hieman yli 10 km/h. Nopeudet vaikkapa 55 km/h ja 67 km/h, ja eroa reilu autonmitta kahden sekunnin kuluttua.
3. Noin 1,5-2 sekunnin kohdalla kiihtyvyys on maksimissa vastaten suunnilleen Miitä samassa reilu viidenkympin nopeudessa. Sanoisin, että 10-12 s auto sataseen (jos viiveitä ei huomioi), ja enintään 100 kW. Autojen ero jatkaisi kasvamistaan alkuun 3 m/s, kunnes motarinopeuden ilmanvastus alkaisi kunnolla purra kevyempään autoon.
Ensimmäisen kolmen sekunnin aikana Volvo on nukkunut noin sekunnin, kiihtynyt puoliteholla 0,5-1 s, ja täysteholla 1-1,5 s. Mii tai joku muu sähköauto olisi nukkunut vain kymmenyksen tai pari, ja kiihtynyt täysteholla vajaat 3 s.
Tuo 10-12 s ei toki ole parasta, mihin Volvo kykenee.
Jos joka käynnistyksen jälkeen kytkee Perf. AWD, niin sitten meni alussa 10 min kohdalla 9,35 s (43 %) ja 30 min ajon jälkeen 8,36 s (32 %).
Pitää korostaa, että esimerkin Miissä oli täydempi akku (65 %) ja 45 min ajoa takana. Siitä irtosi tehomittarin mukaan 95-100 %. Edellisenä päivänä Miillä oli ajettu noin puoli tuntia. Sen lopussa akku oli 31 %, ja tehomittarin mukaan antoi vain 60 % tehoista. Jos olisin siinä tilassa mennyt Volvoa vastaan, olisin hävinnyt selvästi, vaikka Perf. AWD ei olisi kytketty päälle.
Teho 60-100 km/h nopeudessa Perf. AWD:llä:
EX30, 32 %, ajoa 30 min, Cw 0,28 jne:
En jaksa kirjoitella, mutta märällä paritonnisen 0,28 Cw-SUV:n ajovastuskeskiteho tuolla välillä nollakelin ilmantiheydellä on noin 10 kW.
Käytän Björnin 3,66 s -vedon 60-100 välin 1,71 sekuntia ja valmistajan ilm. 315 kW, sekä mittaamaani 4,74 s.
1,71 s / 4,74 s * (315 kW - 10 kW) + 10 kW = 120 kW, eli 38 % vs. ilmoitettu
Mii, 31 %, ajoa 30 min:
0,6 * 61 kW = 37 kW, eli 60 % vs. ilmoitettu
Purkutehot pelkän moottoritehon perusteella ilman häviöitä:
EX30: 120 / 69,0 = 1,7 C
Mii: 37 / 36,8 = 1 C
Volvon akkua piiskataan suhteessakin 1,7-kertaisesti. Lisäksi akun koko on 1,9-kertainen, joten siitä otetaan 3,2-kertainen teho. Volvo painaa noin 1,7-kertaisesti, joten tehopaino (=kiihtyvyys) olisi 1,9-kertainen, jos molempien akut olisivat olleet 30 % ja 30 min. Enemmänkin, jos huomioi ajovastusten huomattavan suuren osuuden 37 kW:sta.