Ok, pitääkin katsoa kyseinen video. 6,6 normaaliolosuhteissa alkaa olla sellainen että ärsyttäisi itseäkin kun luvattu on alle 4. Jotenkin on vaan edelleen hankala saada tästä kiinni mikä on todellisuus kun toisten persdyno tuntuu olevan niin äärimmäisen tarkka.
Oon katsonut ihan älyttömästi videoita, keskustellut useiden ihmisten kanssa ja itse testannut autoa. 6,6sek on ihan realistinen minkä tuolla autolla saa 0-10C kelissä. Lämpeää todella hitaasti, joten jos ei nyt paria tuntia ajele päivittäin, niin vähälle jää ne luvatut tehot täällä Suomessa. Jos lähtee liikkelle aamulla jollain 30-50% akulla noissa lämpötiloissa, niin omien kokemusten mukaan mennään varmaan lähemmäs 8sek 0-100.
Oli mielenkiintoinen tilanne kun olin liittymässä Tuusulan väylälle ja ajattelin kiihdyttää ihan turvallisesti vieressä ajavan edelle. Painoin kaasun pohjaan ja mitään ei tapahtunut, jouduin jarruttamaan ja liittymään ko. auton taakse.
Tässä ei oikeasti ole kyse siitä että kiihtyykö toi EX30 0-100 tasan 3,6 sekuntia. Kyse on siitä että suorituskyky on kilpailijoihin nähden aivan surkea ja suoritusteho kylmällä aivan jäätävän (heh) surkea.
Lisäksi jos ei aja performance modella, niin tuossa on semmoinen sekunnin viive, ihankuin pyörittäisi turboa ennen kuin pistää kunnolla tehoja. Sitten jos painaa uudelleen kaasua vaikka parin sekunnin päästä niin silloin lähtee melkein heti, mutta sitten onkin taas ihan herran haltuun että mitä tekee 30 sek päästä.
Itse tykkään ajella mutkaisilla teillä, kiihdytellä autolla (ihan turvallisesti) ja painaa välillä motarilla kaasun pohjaan kun lähtee vaikka ohittamaan jotain. Ostin 430hv auton tätä varten, vaikka ei käyttäisi niitä tehoja niin se on kiva tietää että niitä tehoja on. Mun mielestä ihan normaalia autoharrastamista. Todellisuudessa mulla on nyt ihan käsittämättömästi käyttäytyvä suurimmaksi osaksi 200-300hv auto josta maksoin melkein 60 kiloa. Samalla rahalla olisi saanut huomattavasti enemmän tehoja antavan kilpailijan.
Tuntuu että kaikkien mielestä on ihan kohtuutonta vaatia että ostettu tuote jotenkin vastaisi yleistä tasoa mihin sähköautoissa on totuttu, tai että olisi edes lähellä niitä ilmoitettuja lukemia. Väitä että täällä tuskin jengi selittäisi esim. prosessorista että "No mihin sä tarviit noin tehokasta prosessoria? Jos se antaa 20% vähemmän tehoja niin ei niitä realistisesti tarvitse mihinkään. Ihan hyvin se toimii."
Edit: Eikä tässä ole vielä edes testattu oikeasti kylmä kelejä. -20C niin varmaan nopeampi mennä bussilla töihin.