Yleistä keskustelua sähköautoista

Tämä uutinen ainakin itseäni kiinnostaa:
Hieman tosin huolestuttaa tuo Kiina painotus. Tottunut Mazdoissa, ettei tarvinnut huolehtia laadun ja luottetavuuden suhteen, kun n.18v niillä ajeli. (6 hieman ajettu kun ostin ja 3 sit uutena)
Olin todella tyytyväinen.

Vuosi sitten kun vaihdoin sähköautoon, niin Mazdalla ei ollut tuolloin tarjota mitään hyvää vaihtoehtoa.
Olisikohan tuossa sitten seuraava, saapa nähdä tuleeko laadukasta vai sekundaa...
 
Tänään sain kuulla että työpaikan latausasemat poistetaan vuodenvaihteessa, ilmeisesti verotukseen liittyvien seikkojen johdosta. Tähän asti en ole juurikaan ladannut muualla kuin töissä niin tuo on kyllä paha kolaus ja poistaa ainakin osan sähköautoilun kannattavuudesta.
Onko kellään käynyt/käymässä samoin ja onko mitään lisäinfoa mikä (jos mikään) on muuttumassa verotuksen suhteen, tai sen suhteen miten verottaja näkee tuon työpaikkalatauksen etuutena?

Ei kai niitä vuoden vaihteessa olis tarvetta, kun käsittääkseni koko ensi vuosi on vielä tarjolla tuota lataus etua.
 
No onhan tuo selvä että viihtyvyys laskee autossa kun siellä on oltu jo melkeen 4 tuntia :D

Pointti tässä on että se laskee huomattavasti enemmän kuin muissa autoissa. 20% kohdilla n. 40% tehoista pois kun vastaavat muut merkit menettää jotain 3-10% tehoista.
 
Tänään sain kuulla että työpaikan latausasemat poistetaan vuodenvaihteessa, ilmeisesti verotukseen liittyvien seikkojen johdosta. Tähän asti en ole juurikaan ladannut muualla kuin töissä niin tuo on kyllä paha kolaus ja poistaa ainakin osan sähköautoilun kannattavuudesta.
Onko kellään käynyt/käymässä samoin ja onko mitään lisäinfoa mikä (jos mikään) on muuttumassa verotuksen suhteen, tai sen suhteen miten verottaja näkee tuon työpaikkalatauksen etuutena?
Vuoden 2025 loppuun asti ainakin saa työnantaja tarjota ilmaiset sähköt. Lisäksi kai kohta pitää pakosti olla parkkipaikoilla latauslaitteet muissa kuin asuintaloissa, joten varsin erikoinen veto poistaa latauslaitteita?

Meillä on onneksi laturit ilmaisia ja noin 50% latauksista saan ladattua ilmaiseksi töissä ja pyrkimys kokoajan enempään, mutta reissuja paljon joten pakko ladata maksullisissakin. Tiedä sitten mitä tapahtuu 2025 jälkeen, toivottavasti tuota ilmaisuutta jatketaan, tai sitten ei olisi mikään mahdottoman kova hinta etuna tuo lataus.
 
Vuoden 2025 loppuun asti ainakin saa työnantaja tarjota ilmaiset sähköt. Lisäksi kai kohta pitää pakosti olla parkkipaikoilla latauslaitteet muissa kuin asuintaloissa, joten varsin erikoinen veto poistaa latauslaitteita?

Meillä on onneksi laturit ilmaisia ja noin 50% latauksista saan ladattua ilmaiseksi töissä ja pyrkimys kokoajan enempään, mutta reissuja paljon joten pakko ladata maksullisissakin. Tiedä sitten mitä tapahtuu 2025 jälkeen, toivottavasti tuota ilmaisuutta jatketaan, tai sitten ei olisi mikään mahdottoman kova hinta etuna tuo lataus.
Tämä itseäkin ihmetyttää, alkaisivat sitten mieluummin perimään jonkinlaista korvausta sen sijaan että puretaan kokonaan.
 
Pointti tässä on että se laskee huomattavasti enemmän kuin muissa autoissa. 20% kohdilla n. 40% tehoista pois kun vastaavat muut merkit menettää jotain 3-10% tehoista.
Koskeeko tämä vain kuskia ja riippuuko miten nalkuttava vaimo yleensä on kyseessä?
 
Ai katos vaan, typohan se oli itselle tullut ellei älylaite ole koittanut olla viisaampi kirjoittajaa mitä sanaa on tässä haettu. :zoom:

Kiihtyvyys piti kirjoittaman.
 
Kai se viihtyvyyskin laskee jos rekan ohittamiseen menee yhtä pitkään kuin vaparidieseillä vuodelta 1998. Saas nähdä myös miten tuo vehje kestää aikaa jos on kestääkseen. Rupeaako repsottamaan sieltä täällä ja narisemaan ym. Polestarissani ainakin vuoden jälkeen oli vähän sellaista kulumaa havaittavissa, et lähti vaihtoon sekin.
 
Tänään sain kuulla että työpaikan latausasemat poistetaan vuodenvaihteessa, ilmeisesti verotukseen liittyvien seikkojen johdosta. Tähän asti en ole juurikaan ladannut muualla kuin töissä niin tuo on kyllä paha kolaus ja poistaa ainakin osan sähköautoilun kannattavuudesta.
Onko kellään käynyt/käymässä samoin ja onko mitään lisäinfoa mikä (jos mikään) on muuttumassa verotuksen suhteen, tai sen suhteen miten verottaja näkee tuon työpaikkalatauksen etuutena?

Meillä on onneksi laturit ilmaisia ja noin 50% latauksista saan ladattua ilmaiseksi töissä ja pyrkimys kokoajan enempään, mutta reissuja paljon joten pakko ladata maksullisissakin. Tiedä sitten mitä tapahtuu 2025 jälkeen, toivottavasti tuota ilmaisuutta jatketaan, tai sitten ei olisi mikään mahdottoman kova hinta etuna tuo lataus.

Itse olen lähinnä ihmetellyt miten tähän asti näin ilmiselvää luontaisetua ei kuitenkaan ole verotettu veronalaisena tulona ihan kuten muitakin luontaisetuja.

Kieltämättä vähän erikoista, että työnantaja kokonaan purkaa pois latausasemat, mutta ehkä ovat todenneet, että ei ole vaivan arvoista ruveta ynnäilemään kuinka paljon kukin työntekijä on missäkin kuussa ladannut ja mikä sen latauksen arvo tarkalleen ottaen on, jotta se voidaan lisätä tilinauhalle verotettavaksi.
 
On se perkele kun täällä suomessa ei mitään saa antaa ilmaiseksi hyvää hyvyyttään.
 
Itse olen lähinnä ihmetellyt miten tähän asti näin ilmiselvää luontaisetua ei kuitenkaan ole verotettu veronalaisena tulona ihan kuten muitakin luontaisetuja.

Kieltämättä vähän erikoista, että työnantaja kokonaan purkaa pois latausasemat, mutta ehkä ovat todenneet, että ei ole vaivan arvoista ruveta ynnäilemään kuinka paljon kukin työntekijä on missäkin kuussa ladannut ja mikä sen latauksen arvo tarkalleen ottaen on, jotta se voidaan lisätä tilinauhalle verotettavaksi.
Niin nythän on poikkeuslaki tuon osalta voimassa siksi että sähköautot yleistyisivät. Vähän sama asia kun työsuhdesähköautojen tuki.

Kyllä tuo ilmainen työpaikkalataus oli aika isossa osassa minulla päätöstä vaihtaa diesel krematorio sähköautoon.

Tiedä sitten millainen tuo veloitus tulee olemaan, joku kiinteä x€/kk kuten puhelinetu, vai sitten latauksen määrän mukaan laskutetaan toteutuneet kulut työntekijältä?
 
Kai se viihtyvyyskin laskee jos rekan ohittamiseen menee yhtä pitkään kuin vaparidieseillä vuodelta 1998. Saas nähdä myös miten tuo vehje kestää aikaa jos on kestääkseen. Rupeaako repsottamaan sieltä täällä ja narisemaan ym. Polestarissani ainakin vuoden jälkeen oli vähän sellaista kulumaa havaittavissa, et lähti vaihtoon sekin.
Mitkä olivat heikoimmat paikat pollessa?
 
Mitkä olivat heikoimmat paikat pollessa?

Kuskin penkin vasen puoli rupesi jotenkin kadottamaan ryhtiään, ihan kuin sen sisällä olisi ollut vaahtomuovia tms. Toinen oli valot, keräsivät kosteutta ja ihan suoraan vettä, oli sellainen 7-12 milliä vettä etu-umpioissa. Ei vaihdettu koska kuulemma "pistät päälle pitkät ja kuivatat". Takaluukku ei osunut enää kohdilleen, vaan oli hieman toispuoleinen. Takaovien sisämuovit rupesivat ääntämään ja resonoimaan melkein aina yli 80km/h nopeuksissa. Tämän lisäksi kaikenlaisia anturivirheitä tuli ajoittain enenevissä määrin. Ei voinut olla mitenkään erityisesti kilsoistakanaan kiinni, kun oli vajaa 25k ajettu. Se vaan rupesi lahoamaan kaikkialta.
 
Kuskin penkin vasen puoli rupesi jotenkin kadottamaan ryhtiään, ihan kuin sen sisällä olisi ollut vaahtomuovia tms. Toinen oli valot, keräsivät kosteutta ja ihan suoraan vettä, oli sellainen 7-12 milliä vettä etu-umpioissa. Ei vaihdettu koska kuulemma "pistät päälle pitkät ja kuivatat". Takaluukku ei osunut enää kohdilleen, vaan oli hieman toispuoleinen. Takaovien sisämuovit rupesivat ääntämään ja resonoimaan melkein aina yli 80km/h nopeuksissa. Tämän lisäksi kaikenlaisia anturivirheitä tuli ajoittain enenevissä määrin. Ei voinut olla mitenkään erityisesti kilsoistakanaan kiinni, kun oli vajaa 25k ajettu. Se vaan rupesi lahoamaan kaikkialta.

Oliko ovien kanssa ongelmaa kylmällä?
 
Pitäiskö auton lämmitystolppiakin alkaa verottamaan, samaa sähköä niissäkin liikkuu?
Johan pelkkää työpaikalla olevaa parkkipaikkaa on kaavailtu verotettavaksi eduksi. Mutta joo, vähän eri luokassa sähkönkulutus pelkässä lämmitystolpassa.

 
Kai se viihtyvyyskin laskee jos rekan ohittamiseen menee yhtä pitkään kuin vaparidieseillä vuodelta 1998.


90%80%70%60%50%40%30%20%10%

3.71 s3.83 s3.98 s4.04 s4.17 s4.23 s4.44 s5.30 s6.59 s


Olinkin unohtanut ketjun muutamaksi päiväksi, ja luulin itseäni ikään nähden kovan luokan bensalenkkariksi mutta yllätyin tämän ketjun selailijoiden vaatimuksista. Siis jos 0-100 km/h alkaa nelosella vielä akun ollessa 30 % SoC:ssa niin sillä ei pärjää? Vai missasinko jonkun oleellisen asian?

Tiedostan toki että tällä mennään huonoimpaan päähän vertailussa mutta siitä huolimatta mietin että miten te autoilla ajatte liikenteessä...
 
90%80%70%60%50%40%30%20%10%

3.71 s3.83 s3.98 s4.04 s4.17 s4.23 s4.44 s5.30 s6.59 s


Olinkin unohtanut ketjun muutamaksi päiväksi, ja luulin itseäni ikään nähden kovan luokan bensalenkkariksi mutta yllätyin tämän ketjun selailijoiden vaatimuksista. Siis jos 0-100 km/h alkaa nelosella vielä akun ollessa 30 % SoC:ssa niin sillä ei pärjää? Vai missasinko jonkun oleellisen asian?

Tiedostan toki että tällä mennään huonoimpaan päähän vertailussa mutta siitä huolimatta mietin että miten te autoilla ajatte liikenteessä...
Sampsan testissäkin se oli suht täydellä akulla 6.6 sekkaa. Noi prosentit ja jotkut labraolosuhteet tai hyvin lämpimät sellaiset on toki kivoja teoriassa. Käytännössähän se on sitten jotain muuta.
 
Mielestäni tuo ex30 tehon käyttäytyminen vastaa about MG4 Xpoweria. Eli joo, se menettää vähän tehoja (esim. Ex30 häviää alle 70% socilla Bemarin m50 i4lle joka ei menetä tehoja käytännössä yhtään edes tyhjällä akulla) mutta noikin sekunnit ovat mielestäni ihan ok vaikka tuolla alhaisilla varauksilla jo siellä heikoimmassa päässä. Ongelmallisempi on mielestäni jos akku ei kylmänä anna tehoja juurikaan ulos, joka on talvikäytössä se todennäköisempi ongelmien aiheuttaja jos edes tunnin ajelulla akku ei riittävän lämpimäksi pääse. Se, ettei auto enää kiihdy ihmeellisesti alle 30% socilla ei ole mikään yllätys, mutta tuo ettei akku lämpene ajossa riittävästi ja kiihtyvyydeltään edes lähelle ilmoitettuja lukuja (kun autoa myydään aika voimakkaasti teho edellä) on selkeästi isompi yllätys/ongelma.
 
Sampsan testissäkin se oli suht täydellä akulla 6.6 sekkaa. Noi prosentit ja jotkut labraolosuhteet tai hyvin lämpimät sellaiset on toki kivoja teoriassa. Käytännössähän se on sitten jotain muuta.

Ok, pitääkin katsoa kyseinen video. 6,6 normaaliolosuhteissa alkaa olla sellainen että ärsyttäisi itseäkin kun luvattu on alle 4. Jotenkin on vaan edelleen hankala saada tästä kiinni mikä on todellisuus kun toisten persdyno tuntuu olevan niin äärimmäisen tarkka.
 
Ok, pitääkin katsoa kyseinen video. 6,6 normaaliolosuhteissa alkaa olla sellainen että ärsyttäisi itseäkin kun luvattu on alle 4. Jotenkin on vaan edelleen hankala saada tästä kiinni mikä on todellisuus kun toisten persdyno tuntuu olevan niin äärimmäisen tarkka.

Olihan täälläkin yksi käyttäjä, joka oli lievästi sanoen pettynyt auton kiihtyvyyteen. Ei ollut todellakaan tosimaailman kiihtyvyys tuon taulukon luokkaa.
 
Nummelassa Vihdin Nuorkauppakamari järjestää sähköautopäivän 4.5. klo 11-15. Esillä yli 10 eri automerkkiä eri autoliikkeistä. Nyt on hyvä mahdollisuus päästä tutustumaan eri merkkien sähköautovalikoimaan ja koeajamaan joitain uutuus merkkejä Kannattaa laittaa Vihdin Nuorkauppakamarin Facebook sivu seurantaan, sinne tulee mm. mitkä autoliikkeet ja merkit ovat esillä ja miten koeajon voi varata ennakkoon

Tervetuloa koeajamaan sähkö- ja hybridiautoja Nummelan K-citymarketille!

Vihdin seudun autoliikkeet tuovat sinulle koeajettavaksi laajan valikoiman sähkö- ja hybridiautoja muun muassa seuraavilta merkeiltä: BMW, Lexus, Nissan, Kia, Skoda, Volvo, Citroen, Peugeot ja Honda.

Perheen pienimmät pääsevät pomppulinnan lumoihin ja katolla on myynnissä ruokaa.

Toukokuussa nähdään!

Eteläpää hoi, teille ohjelmaa jos sähkärit kiinnostaa.
 
Ok, pitääkin katsoa kyseinen video. 6,6 normaaliolosuhteissa alkaa olla sellainen että ärsyttäisi itseäkin kun luvattu on alle 4. Jotenkin on vaan edelleen hankala saada tästä kiinni mikä on todellisuus kun toisten persdyno tuntuu olevan niin äärimmäisen tarkka.

Oon katsonut ihan älyttömästi videoita, keskustellut useiden ihmisten kanssa ja itse testannut autoa. 6,6sek on ihan realistinen minkä tuolla autolla saa 0-10C kelissä. Lämpeää todella hitaasti, joten jos ei nyt paria tuntia ajele päivittäin, niin vähälle jää ne luvatut tehot täällä Suomessa. Jos lähtee liikkelle aamulla jollain 30-50% akulla noissa lämpötiloissa, niin omien kokemusten mukaan mennään varmaan lähemmäs 8sek 0-100.

Oli mielenkiintoinen tilanne kun olin liittymässä Tuusulan väylälle ja ajattelin kiihdyttää ihan turvallisesti vieressä ajavan edelle. Painoin kaasun pohjaan ja mitään ei tapahtunut, jouduin jarruttamaan ja liittymään ko. auton taakse.

Tässä ei oikeasti ole kyse siitä että kiihtyykö toi EX30 0-100 tasan 3,6 sekuntia. Kyse on siitä että suorituskyky on kilpailijoihin nähden aivan surkea ja suoritusteho kylmällä aivan jäätävän (heh) surkea.

Lisäksi jos ei aja performance modella, niin tuossa on semmoinen sekunnin viive, ihankuin pyörittäisi turboa ennen kuin pistää kunnolla tehoja. Sitten jos painaa uudelleen kaasua vaikka parin sekunnin päästä niin silloin lähtee melkein heti, mutta sitten onkin taas ihan herran haltuun että mitä tekee 30 sek päästä.

Itse tykkään ajella mutkaisilla teillä, kiihdytellä autolla (ihan turvallisesti) ja painaa välillä motarilla kaasun pohjaan kun lähtee vaikka ohittamaan jotain. Ostin 430hv auton tätä varten, vaikka ei käyttäisi niitä tehoja niin se on kiva tietää että niitä tehoja on. Mun mielestä ihan normaalia autoharrastamista. Todellisuudessa mulla on nyt ihan käsittämättömästi käyttäytyvä suurimmaksi osaksi 200-300hv auto josta maksoin melkein 60 kiloa. Samalla rahalla olisi saanut huomattavasti enemmän tehoja antavan kilpailijan.

Tuntuu että kaikkien mielestä on ihan kohtuutonta vaatia että ostettu tuote jotenkin vastaisi yleistä tasoa mihin sähköautoissa on totuttu, tai että olisi edes lähellä niitä ilmoitettuja lukemia. Väitä että täällä tuskin jengi selittäisi esim. prosessorista että "No mihin sä tarviit noin tehokasta prosessoria? Jos se antaa 20% vähemmän tehoja niin ei niitä realistisesti tarvitse mihinkään. Ihan hyvin se toimii."

Edit: Eikä tässä ole vielä edes testattu oikeasti kylmä kelejä. -20C niin varmaan nopeampi mennä bussilla töihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu että kaikkien mielestä on ihan kohtuutonta vaatia että ostettu tuote jotenkin vastaisi yleistä tasoa mihin sähköautoissa on totuttu, tai että olisi edes lähellä niitä ilmoitettuja lukemia. Väitä että täällä tuskin jengi selittäisi esim. prosessorista että "No mihin sä tarviit noin tehokasta prosessoria? Jos se antaa 20% vähemmän tehoja niin ei niitä realistisesti tarvitse mihinkään. Ihan hyvin se toimii."

Ei ollut tarkoitus sinun kokemusta vähätellä, kunhan tartuin tuohon aiempaan vaparidieseli-kommenttiin. Mutta varmaan tästä tulee lisää kommentteja mediassa ym. kunhan autoilla ajetaan enemmän jos ongelma todella on kaikissa autoissa noin paha, "harmillisesti" on vaan kevät tuloillaan meilläpäin.

Bjornin videossa näkyy olevan ulkolämpötilat 5-7 astetta ja silti kiihtyy hyvin. Outoa että hän ei olisi huomannut tai kommentoinut tuota poikkeuksellista lämpiämisen tarvetta ollenkaan kun on selvästi enemmän päässyt autolla ajelemaan.
 
Oon katsonut ihan älyttömästi videoita, keskustellut useiden ihmisten kanssa ja itse testannut autoa. 6,6sek on ihan realistinen minkä tuolla autolla saa 0-10C kelissä. Lämpeää todella hitaasti, joten jos ei nyt paria tuntia ajele päivittäin, niin vähälle jää ne luvatut tehot täällä Suomessa. Jos lähtee liikkelle aamulla jollain 30-50% akulla noissa lämpötiloissa, niin omien kokemusten mukaan mennään varmaan lähemmäs 8sek 0-100.

Oli mielenkiintoinen tilanne kun olin liittymässä Tuusulan väylälle ja ajattelin kiihdyttää ihan turvallisesti vieressä ajavan edelle. Painoin kaasun pohjaan ja mitään ei tapahtunut, jouduin jarruttamaan ja liittymään ko. auton taakse.

Tässä ei oikeasti ole kyse siitä että kiihtyykö toi EX30 0-100 tasan 3,6 sekuntia. Kyse on siitä että suorituskyky on kilpailijoihin nähden aivan surkea ja suoritusteho kylmällä aivan jäätävän (heh) surkea.

Lisäksi jos ei aja performance modella, niin tuossa on semmoinen sekunnin viive, ihankuin pyörittäisi turboa ennen kuin pistää kunnolla tehoja. Sitten jos painaa uudelleen kaasua vaikka parin sekunnin päästä niin silloin lähtee melkein heti, mutta sitten onkin taas ihan herran haltuun että mitä tekee 30 sek päästä.

Itse tykkään ajella mutkaisilla teillä, kiihdytellä autolla (ihan turvallisesti) ja painaa välillä motarilla kaasun pohjaan kun lähtee vaikka ohittamaan jotain. Ostin 430hv auton tätä varten, vaikka ei käyttäisi niitä tehoja niin se on kiva tietää että niitä tehoja on. Mun mielestä ihan normaalia autoharrastamista. Todellisuudessa mulla on nyt ihan käsittämättömästi käyttäytyvä suurimmaksi osaksi 200-300hv auto josta maksoin melkein 60 kiloa. Samalla rahalla olisi saanut huomattavasti enemmän tehoja antavan kilpailijan.

Tuntuu että kaikkien mielestä on ihan kohtuutonta vaatia että ostettu tuote jotenkin vastaisi yleistä tasoa mihin sähköautoissa on totuttu, tai että olisi edes lähellä niitä ilmoitettuja lukemia. Väitä että täällä tuskin jengi selittäisi esim. prosessorista että "No mihin sä tarviit noin tehokasta prosessoria? Jos se antaa 20% vähemmän tehoja niin ei niitä realistisesti tarvitse mihinkään. Ihan hyvin se toimii."

Edit: Eikä tässä ole vielä edes testattu oikeasti kylmä kelejä. -20C niin varmaan nopeampi mennä bussilla töihin.

Tässä varmaan pahinta on ennakoimattomuus, yllätyksellisyys. Jos tarvit tehoa niin pelkästään se, että annat puoli kaasua ja se yllättäen ei sillä hetkellä riitä vaan pitää painaa talla pohjaan voi tehdä tilanteesta epämiellyttävän tai vaarallisen. Luotto menee. Varsinkin jos hetkeä aikaisemmin tai myöhemmin tilanne on toinen. Onko tämä nyt sitä kiina laatua?
 
Tässä varmaan pahinta on ennakoimattomuus, yllätyksellisyys. Jos tarvit tehoa niin pelkästään se, että annat puoli kaasua ja se yllättäen ei sillä hetkellä riitä vaan pitää painaa talla pohjaan voi tehdä tilanteesta epämiellyttävän tai vaarallisen. Luotto menee. Varsinkin jos hetkeä aikaisemmin tai myöhemmin tilanne on toinen. Onko tämä nyt sitä kiina laatua?
En ihan pääse käsiksi siihen miksi kaasupolkimen asennon muutostarve erityisesti olisi epämiellyttävää. Sen verran painetaan kun on tarvis, eihän sitä edes ajattele kun tulee automaationa. Jos täysi kaasu ei riitä, niin sitten vasta voi huomata. Ja silloin ongelma taitaa olla enemmän siinä, että ajaa tavalla, joka vaatii jotain muuta kuin 80-luvun bensavaparin kiihtyvyyden. Kyllähän sitä sähköauton kiihtyvyyttä on hyvä käyttää, mutta ei sillä parane turvallisuutta ulosmitata.
 
Tässä varmaan pahinta on ennakoimattomuus, yllätyksellisyys. Jos tarvit tehoa niin pelkästään se, että annat puoli kaasua ja se yllättäen ei sillä hetkellä riitä vaan pitää painaa talla pohjaan voi tehdä tilanteesta epämiellyttävän tai vaarallisen. Luotto menee. Varsinkin jos hetkeä aikaisemmin tai myöhemmin tilanne on toinen. Onko tämä nyt sitä kiina laatua?

Tuohan siinä on se ärsyttävin osuus tässä. Lisäksi se vaan yleisesti tekee autolla ajamisesta epämiellyttävää.

Noh, oma vika kun ostin auton sokkona. Tosin tuskinpa olisi tullut testattua noin paljon vaikka olisi päässyt koeajamaan ennen toimitusta.

Ei ollut tarkoitus sinun kokemusta vähätellä, kunhan tartuin tuohon aiempaan vaparidieseli-kommenttiin. Mutta varmaan tästä tulee lisää kommentteja mediassa ym. kunhan autoilla ajetaan enemmän jos ongelma todella on kaikissa autoissa noin paha, "harmillisesti" on vaan kevät tuloillaan meilläpäin.

Bjornin videossa näkyy olevan ulkolämpötilat 5-7 astetta ja silti kiihtyy hyvin. Outoa että hän ei olisi huomannut tai kommentoinut tuota poikkeuksellista lämpiämisen tarvetta ollenkaan kun on selvästi enemmän päässyt autolla ajelemaan.

Tää on ihan mielenkiintoinen pointti. Kuitenkin ne muutamat testit joita nähnyt, esim. Sampsan testi, vastaa omia kokemuksia kylmässä. En nyt löydä sitä toista minkä näin jossain, about samoja lukemia.
 
Eiköhän ne säädä tuota vielä softalla, harmi toki jos nyt noin. XC40 neliveto ainakin liikahtaa talvella kylmällä akulla ihan sen verran, että enemmän on ongelmia pidon kanssa tai sääli renkaita kohtaan.
 
Eiköhän ne säädä tuota vielä softalla, harmi toki jos nyt noin. XC40 neliveto ainakin liikahtaa talvella kylmällä akulla ihan sen verran, että enemmän on ongelmia pidon kanssa tai sääli renkaita kohtaan.

Näinhän se sähkäreillä yleensä on. Jopa MX-30 saa renkaat sutimaan jollain 10% varauksella ja tossa vehkeessä on joku 145 heppaa konepellin alla. Kilpparimoodi tosin rajoittaa siinä vaiheessa 80km/h nopeuteen maksimissaan. Ainakin Pollessa ja Teslassa ei tarvinnut arvailla et onko tehoa vai ei parin kiihdytyksen jälkeen.
 
Taitaa olla ihan v paperilla oleva ongelma, tuskin vaikuttaa käytännössä kenekään ajamiseen.
1. Ainako menette nilkka suorana ?
2. Vaikka tehot tippuu, nitä on silti hyvin paljon verrattuna vaikka polttikseen, niin miten tämä on ongelma ?
3. Jos ohituksen onnistuminen on puuttuvasta tehoreservistä kinni, on väärä mien ratissa.
4. 0-100 lueamat ovat pikkupoikia varten
 
Taitaa olla ihan v paperilla oleva ongelma, tuskin vaikuttaa käytännössä kenekään ajamiseen.
1. Ainako menette nilkka suorana ?
2. Vaikka tehot tippuu, nitä on silti hyvin paljon verrattuna vaikka polttikseen, niin miten tämä on ongelma ?
3. Jos ohituksen onnistuminen on puuttuvasta tehoreservistä kinni, on väärä mien ratissa.
4. 0-100 lueamat ovat pikkupoikia varten

No kyllä itseäni tulisi vähän huijattu olo tuossa tilanteessa, jos tuote ei vastaa kuvausta ja siinä on kovalla työllä tienannut eurot kiinni. Kun kyseessä on kuitenkin tuote, jota on mainostettu suorituskykyiseksi ja varsinkin kun ei muilla merkeillä ole ongelmaa.
 
No kyllä itseäni tulisi vähän huijattu olo tuossa tilanteessa, jos tuote ei vastaa kuvausta ja siinä on kovalla työllä tienannut eurot kiinni. Kun kyseessä on kuitenkin tuote, jota on mainostettu suorituskykyiseksi ja varsinkin kun ei muilla merkeillä ole ongelmaa.
Toki näin on, mutta ymmärrän hyvin monen pettymyksen. Mutta kuten mainitsin, ongelma on enemmän paperilla kuin käytännössä. Toki ei kai ne ole missän luvanneetkaan mitään, joten eivät ole edes pettäneeyt lupauksiaan. Vertailemalla muihin sitten paljastuu teknisen ratkaisun taso. Ottavat varmasti opiksi.
 
Toki näin on, mutta ymmärrän hyvin monen pettymyksen. Mutta kuten mainitsin, ongelma on enemmän paperilla kuin käytännössä. Toki ei kai ne ole missän luvanneetkaan mitään, joten eivät ole edes pettäneeyt lupauksiaan. Vertailemalla muihin sitten paljastuu teknisen ratkaisun taso. Ottavat varmasti opiksi.

Ongelma näkyy myös käytännössä. Auto käyttäytyy niin epävarmasti, että sen tehoihin ei voi luottaa mitenkään. Selitin jo aikaisemmin että varsinkin kylmällä auton tehot tippuu niin paljon että ei siihen voi luottaa esim. motarille liittyessä.

Lisäksi siinä on joku ihmeellinen viive kun paina kaasua. Venailee sekunnin ennen kuin antaa alkamaan kunnolla tehoja, eikä silloinkaan aina kunnolla, tekien ajamisesta ihan vitun ärsyttävää.

Jos näin surkeasti käyttäytyvä auto on ihmisille ihan ok, niin ymmärrän mutta toivoisin että ihmiset myös ymmärtävät että kaikille se ei ole ok ja on ihan kohtuullista olettaa auton toimivan edes jollain tavalla ennustettavasti.

Menkää kokeilemaan ja tulkaa sitten kertomaan miten helvetin hyvä ja ongelmaton tuo on ajaa.
 
Lisäksi siinä on joku ihmeellinen viive kun paina kaasua. Venailee sekunnin ennen kuin antaa alkamaan kunnolla tehoja, eikä silloinkaan aina kunnolla, tekien ajamisesta ihan vitun ärsyttävää.
Monille viive voi olla merkityksetön, kun polttiksissa ovat siihen tottuneet.
 
Taitaa olla ihan v paperilla oleva ongelma, tuskin vaikuttaa käytännössä kenekään ajamiseen.
1. Ainako menette nilkka suorana ?
2. Vaikka tehot tippuu, nitä on silti hyvin paljon verrattuna vaikka polttikseen, niin miten tämä on ongelma ?
3. Jos ohituksen onnistuminen on puuttuvasta tehoreservistä kinni, on väärä mien ratissa.
4. 0-100 lueamat ovat pikkupoikia varten
No onhan se nyt aikamoinen ongelma, jos et ikinä tiedä miten se sun auto reagoi kaasuun. Ohitustilanteissa siitä kiihtyvyydestä on tietysti ihan selkeä etua ja se on myös turvallisuustekijä. Sama pätee kaistanvaihtoihin yms. Elämä on vaan helpompaa kun auto tekee sen minkä pyytää ja pystyt hetkessä mukauttamaan nopeuden tlanteeseen ja liikennevirtaan sopivaksi. On se polttiksenkin reagoiminen polkimeen ennakoitavissa. Oli se kiihtyvyys sitten keskivertosähkäriä hitaampi tai ei, niin tiedät mitä tapahtuu kun polkaiset kaasua. Lisäksi tommonen isompi dieselmylly jaksaa vääntää myös yläpäässä, kun taas moni sähkäri saattaa olla siellä täysin tuhnu.

Edit. Tatuksin kuvauksen perusteella tuota käytöstä voisi verrata turbolliseen polttikseen, joka välillä ahtaa ja toisinaan taas ei. Ei muuta kun kokeilemaan tuntuuko ajaminen ongelmalliselta. Mulla on vuoden kokemus 280cdi mersusta, joka teki tuota ennen kuin tuli lopulta tonneilla kuntoon (koska missään testerissä ei näkynyt mitään vikaa..)
 
Kaikenlaisia lastentauteja sitä tässä "alussa" on näissä sähkiksissä (luin yllä olevaa EX30 kiihtyvyyskeskustelua). Ehkä myös osaltaan vaikuttaa se että valmistajat yrittää saada kovia lukemia pöytään että erottuu joukosta. 3,5s 0-100 "joskus optimi olosuhteissa" kuulostaa kieltämättä paremmalta kuin 5,9s 0-100 "takuuvarmasti tilanteessa kuin tilanteessa". Nuo 5,9s autot kun kategorisesti pyyhkiytyy pois ostolistalta kun täpätään featuresettiä autokaupan filtteri-sarakkeeseen.
  • Kiihtyvyys naama-irti-luista 0-100 (että naapurin Pena pitää turpansa kiinni tästä lähin)
  • Range >600km
  • Latausnopeus ääretön
  • jne
  • jne
 
Onhan tuo nyt ihan perusteltua olettaa, että noinkin arvokas tuote toimii likimain vastaavalla tavalla olosuhteista riippumatta, ellei kyse ole ääriolosuhteista.

Jos ferrari yrittäisi selittää asiakkailleen, että sori se auto kiihtyy nyt 0-100 vain 10 sekunnissa koska tankissa on bensaa vain 10l ja on kylmä ilma, niin heidät naurettaisiin pihalle formula ykkösistäkin.

Jos taas autossa on jotain oleellisia teknisiä rajoitteita, niin ne tulisi tuoda korostetun selvästi esille ennen ostopäätöstä. Kuten esimerkiksi jo toimintamatkan osalta tuodaankin varmasti esille. Eli sen lisäksi, että volvoa ostaessa kerrotaan että wltp-lukema toteutuu vain optimaalisissa olosuhteissa ja realistinen range on 2/3 tai huonoissa oloissa 1/2 wltp:stä, niin olisi pitänyt selvästi tuoda esille se, että viileässä lämpötilassa ja/tai alhaisella akun varaustasolla kiihtyvyys on vain 1/2 luvatusta.


Tiedä sitten millainen tuo veloitus tulee olemaan, joku kiinteä x€/kk kuten puhelinetu, vai sitten latauksen määrän mukaan laskutetaan toteutuneet kulut työntekijältä?

Worst case scenariohan tässä on, että työnantaja ulkoistaa ne latauspaikat jollekin verenimijäfirmalle(eparking, virta jne) ja ne alkaa laskuttamaan siitä latauksesta 30snt/kWh.
 
Hieno juttu. Mulle ois kuitenkin tärkeää että auto olisi jotenkin ennakoitavissa. Esim. niin että viivettä on aina tai sitten ei koskaan.
Onko myyjätaho vielä kommentoinut mitenkään että onko ominaisuus vai vika?

Sinänsä vähän hassua että henkilö kenellä on kyseinen laite, sanoo että tämä ei ole sellainen kuin piti olla. Ja muut ketkä eivät ehkä ole edes nähneet tuotetta, kommentoivat täällä että tuohan on ihan hyvä :rofl:
 
Onko myyjätaho vielä kommentoinut mitenkään että onko ominaisuus vai vika?

Sinänsä vähän hassua että henkilö kenellä on kyseinen laite, sanoo että tämä ei ole sellainen kuin piti olla. Ja muut ketkä eivät ehkä ole edes nähneet tuotetta, kommentoivat täällä että tuohan on ihan hyvä :rofl:

Meen huomenna myyjän juttusille ja käydään ajamassa autoa.

Oon aika varma että eivät sano asiaan mitään. Odottele päivityksiä tai mene muualle valittamaan.

Isoin ero tässä esim. Teslaan on se että kun painaa kaasua niin vääntö on käytännössä välitön ja tuntuu toimivan joka kerta. Eikä edes tarvitse pelleillä performance moden kanssa joka on valikoiden syövereissä.

Neliveto on kanssa käytännössä turha, renkaat lyö tyhjää vaikka kuinka kauan ennen kuin auto suostuu vetämään etupyörillä.

Ja joo, en ymmärrä miten monen mielestä on aivan täysin kohtuutonta olettaa että auto toimisi jotakuinkin samalla tavalla kuin muutkin sähköautot. Jos olisin halunnut auton joka kiihtyy +4 sekuntia 0-100 tai jossa on suurimmaksi osaksi n. 300 hevosta niin olisin ostanut jonkun toisen auton.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom