Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei kyllä ihan ole mitä pitäisi olla. Volvon sivuiltakin kun tuon auton esittelyn avaa niin ensimmäisinä asioina kerrotaan sähköisestä suorituskyvystä ja kiihtyvyydestä, eli markkinoidaankin tehokkaana. Konfiguraattorissa sitten se kiihtyvyys on ilmoitettu jo ensimmäisenä.Todella mukava tyyppi ja iotekkiläinen @TommiZeliard tarjoutui testaamaan EX30:stä tarkoilla GPS vehkeillä. Hän varmasti laittaa tarkempia tietoja mutta aika surkeat tulokset saatiin.
45% akulla kylmänä 0C kelissä autossa on performance modella n. 150 hevosta käytössä jos akku on kylmä. Ilman performance modea sanoisin että tehoja on käytössä jotain 100-120 hevosta.
0-100 ajat oli muistaakseni parhaimmillaan ihan lievään almäkeen jotain 8,4sek, pahimmillaan jotain yli 9sek 45% latauksella ekalla kiihdytyksellä.
Ajeltiin joku 40 minsaa ja kiihdyteltiin autoa, niin tehot eivät juurikaan nousseet, vähän paremmin veti nollasta lähtiessä
Onko tämä normaalia käytöstä autolta ketjun sähköautoilijoiden mukaan?
Onhan sen auton oltava viallinen, kyllähän noin surkean suorituskyvyn huomaisi moni muukin. Toivottavasti selviää järkevällä aikataululla.
Miksi et Tatuks ajoita latausta niin että aamulla akku on lämmin ja vähintään 80% lataustasossa? Eikö se ratkaisisi osaltaan tätä ongelmaa? Jotenkin kuitenkin tuntuu että on ostettu mahdollisimman paljon liikennevalokisavehjettä mahdollisimman pienellä budjetilla...
Ei paljoa kiinnosta kuinka paljon auto lähtee liikennevaloista. Tykkään ajella ihan huvikseni aika paljon ja se että vaikka töiden jälkeen haluaisi lähteä johonkin metsätielle vähän päästelemään, on hieman nihkeää jos ei ole saanut toimiston pihassa ladattua ja auto on iltapäivällä ihan kylmä. Siinä voi sitten lähteä tuntemaan tien huumaa 150 heppaisella autolla.
Töiden puolesta tiedän että jatkossa tulee ajelua muihin kaupunkeihin välillä. On vähän nihkeää jos siellä ei ole latausmahdollisuutta, ja auton viilennettyä päivän pihassa, tietää että takaisin saa ajaa taas nuhapumpulla, ei ole kovin mieltä ylentävää tämmöinen.
Vaikka olisikin pieni budjetti, niin kai nyt jotain tolkkua pitää olla markkinoinnissa? "Nopein Volvo ikinä*" *nopein Volvo ikinä jos lataus on yli 70% ja auton lämpötila +15C. Autoa markkinoidaan 430 heppaisena, joten ei mun mielestä ole kohtuutonta olettaa että normaaleissa olosuhteissa auto toimisi vaikka 70% tehoilla.
Ymmärrän pettymyksen mutta sinun käyttötapaasi ja ajoprofiiliisi ei tuo pieni kiinalainen katumaasturi pienellä akkukapasiteetilla ollut ehkä paras valinta. Tiedän samalla autolla ajavan reikäpään jolla ei ole sinun kaltaisia ongelmia auton kanssa, mutta ajoprofiili onkin erilainen. Eikö tuo sitten ole "nopein Volvo ikinä", en tunne valmistajan historiaa. Poistiko muuten uusin päivitys voimapolkimen viiveen sinulla?
Jos autosi tehot todella laskevat 70% luvatusta eli alle 130:en heppaan niin yksilösi lienee viallinen. Vai minkälaisessa tilanteessa tuo tapahtuu ja miten muuten kuin pyllytuntumalta toteat asian?
En huomannut että kukaan itseäni osaavampi olisi vielä kommentoinut mahdollista yhteyttä tehojen putoamisen ja pienen akkukapasiteetin välillä, eikös näissä vastaavan teholuokan "kilpailijoissa" ole isommat akkukapasiteettit?
Voimapolkimen viive kuulemma poistuu 1.3 päivityksessä kerrotaan Autostadiumilla.
Ikävä tilanne, toivottavasti autossasi on jotain vikaa ja se saataisiin kuntoon. Mainitsemallani Autostadiumilla ei kai ole törmätty ihan tuon kaltaisiin ongelmiin, eikä sukulaisreikäpääni kuvatun kaltaista ongelmaa tunnista, hänellä ollut tuo auto jo helmikuun alusta alkaen. Mutta sillä on lataismahdollisuudet kunnossa joka lienee onnistuneen sähköautoilun edellytys (Volvo jo kolmas sähkäri hänellä).
Ikävä tilanne, toivottavasti autossasi on jotain vikaa ja se saataisiin kuntoon. Mainitsemallani Autostadiumilla ei kai ole törmätty ihan tuon kaltaisiin ongelmiin, eikä sukulaisreikäpääni kuvatun kaltaista ongelmaa tunnista, hänellä ollut tuo auto jo helmikuun alusta alkaen. Mutta sillä on lataismahdollisuudet kunnossa joka lienee onnistuneen sähköautoilun edellytys (Volvo jo kolmas sähkäri hänellä).
Mielenkiinnosta, miten testasitte nuo kilowatit jollain GPS-laitteella (millä?) jos haluaisi itsekkin vastaavia testejä tehdä?
Näkyi tuolla olevan muutenkin monipuolisempaa keskustelua ja kokemuksia kyseisestä mallista, täällä on yhdellä henkilöllä autosta pidempi kokemus ongelmien siivittämänä ja muiden osalta lähentelee jonkinasteista joukkopsykoosia uuden mallin lyttäämisessä ennen kuin asia on edes kunnolla selvinnyt.
En jaksa tästä enempää, muutenkin ihan liikaa juttua yhdestä autosta tässä ketjussa. Tein reklamaatiot Bilialle ja Volvolle ja koitan jos saan vaikka vaihdettua toiseen malliin. Tosin Bilian vastaus oli että ominaisuus, kun asiasta heille puhuin.
Kiihtyvyydestä ja auton kokonaismassasta voi laskea suoraan kiihdyttävän tehon.Ikävä tilanne, toivottavasti autossasi on jotain vikaa ja se saataisiin kuntoon. Mainitsemallani Autostadiumilla ei kai ole törmätty ihan tuon kaltaisiin ongelmiin, eikä sukulaisreikäpääni kuvatun kaltaista ongelmaa tunnista, hänellä ollut tuo auto jo helmikuun alusta alkaen. Mutta sillä on lataismahdollisuudet kunnossa joka lienee onnistuneen sähköautoilun edellytys (Volvo jo kolmas sähkäri hänellä).
Mielenkiinnosta, miten testasitte nuo kilowatit jollain GPS-laitteella (millä?) jos haluaisi itsekkin vastaavia testejä tehdä?
Kiitos kun sain nopeat tyypit uudesta autosta (ja minulle uudesta automallista)!Todella mukava tyyppi ja iotekkiläinen @TommiZeliard tarjoutui testaamaan EX30:stä tarkoilla GPS vehkeillä. Hän varmasti laittaa tarkempia tietoja mutta aika surkeat tulokset saatiin.
45% akulla kylmänä 0C kelissä autossa on performance modella n. 150 hevosta käytössä jos akku on kylmä. Ilman performance modea sanoisin että tehoja on käytössä jotain 100-120 hevosta.
0-100 ajat oli muistaakseni parhaimmillaan ihan lievään almäkeen jotain 8,4sek, pahimmillaan jotain yli 9sek 45% latauksella ekalla kiihdytyksellä.
Ajeltiin joku 40 minsaa ja kiihdyteltiin autoa, niin tehot eivät juurikaan nousseet, vähän paremmin veti nollasta lähtiessä
Onko tämä normaalia käytöstä autolta ketjun sähköautoilijoiden mukaan?
Ei tuo auto sovi noilla kuvauksilla lainkaan siihen kuvaukseen joka myyntisivulla annetaan.Sehän tässä Tatuksin EX30 tapauksessa kummastuttaa että eihän kyseessä ole olleet edes oikeasti kylmät lämpötilat vaan tuollaiset nollakelit jos olen oikein ymmärtänyt? Ehkä tuo Volvo ei sitten vaan sovi hänen ajoprofiiliin jos autossa ei ole vikaa. Vaihtoon ja model3 tilalle, molemmissa on ainakin yhtä kehnot istuimet.
Ei kuulosta hyväksyttävältä, ei todellakaan.Kiitos kun sain nopeat tyypit uudesta autosta (ja minulle uudesta automallista)!
Olikin sen jälkeen niin kiireinen päivä, että vasta nyt ehdin vilkaista tuloksia. Onneksi otin edes ne yhdet Excelit heti talteen siitä kaikkein nopeimmasta 0-100 -vedosta. Muista ei meinaan jäänyt talteen kuin loppuajat ja huippukiihtyvyydet. Laittelen niitä huomenna paremmalla ajalla.
Ajoit varmaankin vain 5 min, ennenkuin hyppäsin kyytiin? Tällöin ekassa vedossa oli noin 10 min ajoa takana ja SoC 43-45 %. Silloin 0-100 meni 9,35 s ja maks. 0,57 G.
Huipputehon alueella ollaan 60 km/h:sta eteenpäin. Lentävällä lähdöllä 60-100 km/h meni 4,74 s, kun 15 min ajoa takana. Björn on ajanut täydellä akulla nollakelissä 1,71 s saman nopeusvälin. Tästä laskin autossa nopeasti ajovastuksia huomioimatta tehoksi 1,71 s / 4,74 s * 315 kW = 113,6 kW, eli reilut 150 kaakkia, minkä takapuolikin veikkasi ennen mittauksia. Kun huomioi kaiken, tuo ollee pyöreästi 150 kW akusta, eli noin 2,2 C-purkuteho (akun brutto 69 kWh). Onhan se sinänsä jo aika hurja purkuteho viileälle akulle, mutta toisaalta lyhytkestoinen, ja muut merkit käsittääkseni sallivat suurempia.
Paras satasen veto liitteessä. Kiihdytyksiä sisältävää ajoa takana 30 min, SoC 31-32 %. Katson huomenna lisää.
Ei tuo auto sovi noilla kuvauksilla lainkaan siihen kuvaukseen joka myyntisivulla annetaan.
Auto on kuitenkin 2000kg neliveto jolla saa vetää 1500kg kärryä.
Siinä kohtaa kun ostaa autoin noilla spekseillä ja olettaa saavansa vedettyä venetrailerin jonnekin ja huomaa polkevansa nilkka oikoisena 100kW teholla liki 3500kg yhdistelmää eteenpäin, niin saattaa ”400hp” auton ostajalta päästä ärräpää jos toinenkin. Ihan oikeutetusti.
Tosin Bilian vastaus oli että ominaisuus, kun asiasta heille puhuin
Oli kokemus vielä niin tuoreessa muistissa, että tuli ihan hymähdys, kun kirjoitit "todella repivästi". Juuri kukaan tuskin sanoo esim. Miin lähtevän todella repivästi enää viidestäkympistä, ja Volvo oli samaa luokkaa ilman Perf. AWD:n kytkemistä. Sen kanssa kulki 30 min kohdalla samaan tahtiin 125 kW 1845 kg dieselmesen kanssa.Ei kait tuossa nyt ihan pakko ole olla vikaa, jos/kun etuvetokin tulee mukaan luokkaa sekunnin viiveellä ja mukaan tullessaan vielä tulee todella repivästi? Surkeasti tehtyä laatua vaan sekä softan että fyysisten ratkaisuiden osalta. Toki itsekkin reklamoisin ja vaatisin tutkimuksia, onhan tuo ihan törkeä tehopudotus eritoten markkinoidusta.
Mielenkiintoista nähdä että miltä osin saadaan softalla ratkaistua nämä asiat - eritoten mielenkiintoista on nähdä että miten vehkeet ja esimerkiksi akku sitten kestää. Länsiautojen kaltaisia pitkien matkojen tai kuormien testejähän noilla ei millään logiikalla ole tehty missään realistisissa olosuhteissa, koska softa ei ole eritoten testausaikana ole ollut lähellekkään toimivaa.
Sinälläänhän tässä ei ole mitään yllättävää. Kyseessä on puhdas Kiina -auto ja esim. se ruotsalaisten paljastama nelivedon täydellinen toimimattomuus BYDillä kertoo siitä, että Kiinassa (hinta) kilpailu on niin kovaa, että testejä ei suoriteta isoilta osin lainkaan ja autoja julkaistaan jopa summissa ihan tuotantoon asti.
Saksalaiset ovat eri mieltäEikös MG:t ole samanlaisia, ettei ne kiihdy ja jaksa? Ja muutenkin kiinalaiset tuotteet ovat mitä ovat. En nyt ymmärrä miten tämä tulee yllätyksenä, että halvalla Kiinasta ei tule laadukkaita tuotteita.
Kiinalaisvalmistajien autot ovat osin jo jopa ylittäneet eurooppalaisen tason, kertoo ADAC.
Osin edellä, mutta avustimien ja tietoviihdejärjestelmien osalta jäljessä, kuten uutisen loppupuolella todettiin.Saksalaiset ovat eri mieltä
Kiinalaisautoista paljastui jättitestissä useita merkittäviä yllätyksiä – ”On entistä tärkeämpää, että pidämme näitä silmällä”
Kiinalaisvalmistajien autot ovat osin jo jopa ylittäneet eurooppalaisen tason, kertoo ADAC.www.is.fi
Viittasin tässä oikeastaan enemmän yleiseen palautteeseen EX30:sta. Useissa testeissä sekä videoissa etuvedon on todettu tulevan mukaan niin, että ajoavut eivät ehdi mukaan. Kuvailisin itse tätä sanoilla repivä, varmasti löytyy toki parempiakin sanoja. Tämä ilmiö varmasti heikentyy noissa testaamissanne olosuhteissa, joissa autosta ei tehoja ole saatavilla. Tästä samaisesta ilmiöstä toki voi olla kysymys ainakin osin kuvaamassasi "nukkumisessa".Oli kokemus vielä niin tuoreessa muistissa, että tuli ihan hymähdys, kun kirjoitit "todella repivästi". Juuri kukaan tuskin sanoo esim. Miin lähtevän todella repivästi enää viidestäkympistä, ja Volvo oli samaa luokkaa ilman Perf. AWD:n kytkemistä. Sen kanssa kulki 30 min kohdalla samaan tahtiin 125 kW 1845 kg dieselmesen kanssa.
Nukkuminen oli ihan oikeaa nukkumista, eli kumpikaan akseli ei antanut mitään vetoa. Mii vastaa käytännössä heti polkimeen, Volvo ei ilman Perf. AWD:n kytkemistä aina ajon alussa.Viittasin tässä oikeastaan enemmän yleiseen palautteeseen EX30:sta. Useissa testeissä sekä videoissa etuvedon on todettu tulevan mukaan niin, että ajoavut eivät ehdi mukaan. Kuvailisin itse tätä sanoilla repivä, varmasti löytyy toki parempiakin sanoja. Tämä ilmiö varmasti heikentyy noissa testaamissanne olosuhteissa, joissa autosta ei tehoja ole saatavilla. Tästä samaisesta ilmiöstä toki voi olla kysymys ainakin osin kuvaamassasi "nukkumisessa".
Esim. lainaus TM:n talviautot testistä:
"Volvon etumoottori kytkeytyy toimintaan pienellä viiveellä, jonka aikana auto saattaa lipsahtaa poikittain. Sen jälkeen eteneminen on kyllä tehokasta. Viive ei poistunut ohjelmistopäivityksen jälkeen. Ongelman saa kierrettyä kytkemällä valikosta ”Nelivedon suorituskykytilan”. Silloin etumoottori on koko ajan kytkettynä, ja auto etenee jatkuvalla nelivedolla. Tämä pitää tehdä erikseen aina käynnistyksen jälkeen."
Joka tapauksessa erityiskiitos TommiZeliardille yleensä analyyttisistä lähestymisistä ongelmiin, ja erityiskiitos tämän tapauksen selvittelystä. Lukujasi ja analyysejäsi on aina mukava lukea.
Luitko lainkaan noita testattuja tuloksia? Lämpötila jotain 0 paikkeilla, SoC 43 %, ajettu 10 min), mitattu 0-100 9,35s., onhan tuo nyt naurettavan surkea tulos autolle, jonka mainoksien mukaan pitäisi mennä alle 4s tuon. Mikäli autossa ei nyt oikeasti ole jotain vikaa, niin kyllä itse ainakin repisin pelihousut tässä tapauksessa, eli 50k auto jota myydään suorituskykyisimpänä Volvona ikinä ja todellisuudessa se häviää 8kk vuodessa Seat Mi:lle suorituskyvyssä.Näyttää akun lataustaso vaikuttavan kaikissa autoissa, osassa enempi ja osassa vähempi. Taitaa taulukko olla Bjornilta, löytyi Autostadiumin keskusteluista.
EDIT: Omalla 2023 Polestar 2 Performance upgraded mallilla 0-100 kiihtyvyys testattuna oli täydellä akulla 4.1 s ja 80% akulla 4.2 s. Pakkasilla kiihtyvyys tippuu ennenkuin akku lämpiää ja jossain -20 pakkasilla ei auto saavuta täyttä tehoa missään vaiheessa ellei lähde latauspisteeltä.
Luitko lainkaan noita testattuja tuloksia? Lämpötila jotain 0 paikkeilla, SoC 43 %, ajettu 10 min), mitattu 0-100 9,35s., onhan tuo nyt naurettavan surkea tulos autolle, jonka mainoksien mukaan pitäisi mennä alle 4s tuon. Mikäli autossa ei nyt oikeasti ole jotain vikaa, niin kyllä itse ainakin repisin pelihousut tässä tapauksessa, eli 50k auto jota myydään suorituskykyisimpänä Volvona ikinä ja todellisuudessa se häviää 8kk vuodessa Seat Mi:lle suorituskyvyssä.
Ottaisin yhteyttä myös esim Autoliittoon, saattaisivat kirjoittaa jutun Moottoriin.
Aika vakuuttavasti menee kyllä mitä luvataan model 3 performance ja i4M50, vasta akun ollessa aivan finaalissa näyttäisi alkavan puutumisen merkit.Näyttää akun lataustaso vaikuttavan kaikissa autoissa, osassa enempi ja osassa vähempi. Taitaa taulukko olla Bjornilta, löytyi Autostadiumin keskusteluista.
EDIT: Omalla 2023 Polestar 2 Performance upgraded mallilla 0-100 kiihtyvyys testattuna oli täydellä akulla 4.1 s ja 80% akulla 4.2 s. Pakkasilla kiihtyvyys tippuu ennenkuin akku lämpiää ja jossain -20 pakkasilla ei auto saavuta täyttä tehoa missään vaiheessa ellei lähde latauspisteeltä.
Tuo ex30 kun on sama auto mitä Smart#1 ja se Zeekr niin voisi varmaan googlailla onko esim. Smart Brabus versiossa samanlaista tehopuutosta kylmänä.
Näyttää akun lataustaso vaikuttavan kaikissa autoissa, osassa enempi ja osassa vähempi. Taitaa taulukko olla Bjornilta, löytyi Autostadiumin keskusteluista.
Ei mikään maailman tieteellisin mutta bjornin testauksia löytyy täältä: Acceleration test 90-10 %
esmes 2021 perffi kiihtyy 0.45 sek hitaammin 10% varaustasolla vs 80-90%
Nättien taulukkoarvojen muistelu ei paljon lämmitä tien päällä. Björnin taulukossa näkyy vain varaustilan vaikutus, eikä ollenkaan akun lämpötilan vaikutus.Aika vakuuttavasti menee kyllä mitä luvataan model 3 performance ja i4M50, vasta akun ollessa aivan finaalissa näyttäisi alkavan puutumisen merkit.
Kiinalaiset tulee - oletko valmis?
Hesarin päivän artikkelista: Skywell, Seres, DFSK ja vielä julkaisematon neljäs kiinalainen merkki Suomeen. Aluksi sähkäreitä myöhemmin myös hybridejä. Huolto ja jälleenmyynti jo pitkällä. Hintaluokka 20000-80000 eur. Melkoista.
Ensimmäiset autot jo perjantaina Suomessa..