Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olisko C40 pienellä välillä mitään, saat pysyä Volvossa ja sähkössä?
22kW voi ladata myös julkisilla latureilla ja kyllähän se mukavasti tuplaa esim. Raflasyömisen aikana saadun latauksen määrän.Moni huutelee 22kW laturista, mutta monellako teistä huutelijoista riittäänallitrahkeet? 35A pääsulakkeetkaan ei riitä kun talossa on muuten normaali 20-luvun kulutus eli kuormanhallinta pitää olla tai 63A pääsulakkeet.
Nim.merk 35A sivustahuutistelija 11kW lataavalla autolla.
Jeps. Ei tulisi tien päällä kuuloonkaan latailla noin hitailla latureilla. +100kWh pitää tulla tai mesta vaihtuu nanosekunnissa. Himassa toi tosiaan olisi ihan asiallinen, mutta ainakin toistaiseksi pakko pärjätä 11:sta.Ottaa huomioon että pikalaturilla saa sen 22kWh monessa tapauksessa alle 10 minuuttiin. Kotona lataavalle jää reissussakin ne todelliset hyödyt pieniksi.
Lisävarusteena nyt ei pääsääntöisesti juuri mikään ole hintansa arvoinen (tai tienaa hintaansa takaisin). Asiointilatureita löytyy kuitenkin paljon, joka mielestäni paikkaa pikalatureiden puutetta ihan hyvin 22kw teholla. Renault/Nissanilla tuo on vakio-ominaisuus, joka on sitten tietty suhteessa vielä järkevämpi kun siitä ei tarvitse maksaa extraa.
Mitähän tuossa ”...can gain a one-km range on as little as one minute" pitäisi lukea? Jopa Mii lataa nopeammin.CATL julkistanut uutta LFP-akkua. Korkeat lataustehot, myös kylmässä. Ja parantunut energiatiheys.
CATL said the new EV battery is the world’s first with 4C ultra-fast charging and +620 miles (1,000 km) CLTC long-range capabilities. The new battery can gain a one-km range in as little as one minute. Even at extreme temperatures as low as -20°C (-4°F), the new battery offers superfast charging.
To improve the energy density, CATL introduced its in-house 3D honeycomb material. As a result, the Shenxing Plus has an energy density of 205 Wh/kg, comparable to most traditional NCM batteries.
CATL unveils world's first LFP battery with 4C ultra-fast charging for 370-mi in 10 mins
A new EV battery that can add 370 miles (600 km) range in 10 minutes? China’s CATL introduced its new...electrek.co
Siinä pitäisi lukea kilometri sekunnissa.Mitähän tuossa ”...can gain a one-km range on as little as one minute" pitäisi lukea? Jopa Mii lataa nopeammin.
Mitähän tuossa ”...can gain a one-km range on as little as one minute" pitäisi lukea? Jopa Mii lataa nopeammin.
Jos laskee 4C ja 1000 km perusteella, niin rangea tulee parhaimmillaan 66,7 km/min (4 * 1000 km / 60 min). Tutumpana yksikkönä hetkellisesti 4000 km/h.
CATL julkistanut uutta LFP-akkua. Korkeat lataustehot, myös kylmässä. Ja parantunut energiatiheys.
CATL said the new EV battery is the world’s first with 4C ultra-fast charging and +620 miles (1,000 km) CLTC long-range capabilities. The new battery can gain a one-km range in as little as one minute. Even at extreme temperatures as low as -20°C (-4°F), the new battery offers superfast charging.
To improve the energy density, CATL introduced its in-house 3D honeycomb material. As a result, the Shenxing Plus has an energy density of 205 Wh/kg, comparable to most traditional NCM batteries.
CATL unveils world's first LFP battery with 4C ultra-fast charging for 370-mi in 10 mins
A new EV battery that can add 370 miles (600 km) range in 10 minutes? China’s CATL introduced its new...electrek.co
Kenen akkuja se Tesla ja VAG nyt käyttämään?
Ois kyllä napakka akku! Näitä sitä on odoteltu.
Akut paranee siihen tahtiin, että toivottavasti autovalmistajat alkavat tehdä vakiokokoisia akkukoteloita.
Tämä olis aika helposti ratkaistavissa standardikokoisilla moduleilla. Järkeähän tuossa tulisi siten, että vanha akku menee materiaaleineen kierrätykseen (saat uuden akun halvemmalla) tai uusiokäyttöön energiavarastoksi.Autoja nyt on kovin monenlaisia, pituudeltaan, leveydeltään ja autoon sopivan akun korkeuden suhteen.
Vaikea nähdä kokoja standardoitavan. Tai laveammin, on vaikea nähdä taloudellista järkeä akun vaihtamisesta johonkin vanhaan ruoskaan, ellei se akku ole rikki. Ja siinäkin tapauksessa useimmiten kannattanee laittaa koko romu kierrätykseen vanhentuneine järjestelmineen, ennemmin kuin alkaa laittamaan siihen ainakaan uutta akkua.
Se range on kiinalaisen CLTC-mittaustavan mukaan, josta voi lohkaista neljänneksen pois että päästään reaalimaailman lukuihin. Ei silti, ~3000km/h latausnopeus on komea saavutus sekin. Aina haukutaan Kiinalaisia kopioinnista, mutta kyllä tässä CATL osoittaa olevansa globaalia kärkeä myös tuotekehityksessä.Mitähän tuossa ”...can gain a one-km range on as little as one minute" pitäisi lukea? Jopa Mii lataa nopeammin.
Jos laskee 4C ja 1000 km perusteella, niin rangea tulee parhaimmillaan 66,7 km/min (4 * 1000 km / 60 min). Tutumpana yksikkönä hetkellisesti 4000 km/h.
Mielenkiintoinen tilaisuus Torontossa. Isot autovalmistajat & kemianteollisuuden jätit kertomassa, miten sähköautojen akut muuttumassa ihan lähivuosina. Lyhyesti;
- Aivan kuten ns vakioalustat autoissa nykyään, niin myös akkuihin tulossa "Unicell"-rakenne. Tarkoittaa käytännössä sitä, että akkujen sisäiset kennot ovat ulkomuodoiltaan ja liitynnöiltään vakioituja.
- Autonvalmistajat saavat etua, koska ei tarvitse muuttaa designia autojen välillä. Sama malli (vaikkapa Audi A4) voidaan myydä halvemmilla akkukennoilla "kansanmallina" ja raaserimpaan versioon vaihdetaan tiukemmat, esim SSD-kennot.
- Kuluttajalle tuo rakenne mahdollistaa huokeammat tuotteet ja varsinkin paremman eliniän odotteen. Jo nykyäänkin akkujen takuut ovat luokkaa 8 vuotta, tuon jälkeen voidaan vain vaihtaa vikaantuneet komponentit ja joissain tapauksissa jopa parantaa ajoneuvon suorituskykyä.
- Latausnopeudet ja varaustiheydet ovat nousemassa aika huimaa vauhtia...
Kovasti kehittyy tekniikka!
Sarjassamme akkumoduleita maailmalta, osa 2.
Viime viikolla kerroin Toronton tilaisuudesta ja sen kommenteissa käsiteltiin mm VAG:n julkista materiaalia "Unicell"-rakenteesta. Tänään pääsin keskustelemaan BYD:n edustajien kanssa Abu Dhabin World Future Energy Summitissa heidän näkemyksestään - ja ihan sama juttu oli heilläkin. Yhdellä modulimitoituksella mennään, sisuskalut tulevat vaihtelemaan. Tällä kertaa kuvakin onnistui.
Suhteessa läntisiin kilpakumppaneihin BYD:in vakiomodulit ovat huomattavan hoikkia ja pitkiä. Syitä tähän on varmastikin monia, mutta tehtaan edustajat eivät suostuneet tuosta mitään avaamaan. Yksi merkittävä tekijä on kuitenkin se, että siinä missä läntiset kilpailijansa keskittyvät auton akkuihin, niin BYD tekee myös sähkömarkkinoille tarkoitettuja akkuja samoilla moduleilla. Tämä ei ole ihan vähäpätöinen juttu - sähkömarkkinoilla ollaan totuttu käyttämään aiemmin jopa ihan tavallisia lyijyakkuja koska paino/tila ei yleensä ole ongelma ainakaan siinä määrin, kuin mitä autoissa on. Investointikustannus €/kWh sitä vastoin on. Tätä samaahan on myös Tesla yrittänyt, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole lyönyt läpi. BYD:in tyypit kertoivat kyllä massiivisista tulevista investoinneista noihin energiamarkkinoidenkin akkuihin. Aika sitten näyttää, miten lyö läpi. Energia-akkupaketeista kuva kommenteissa.
Tänään taas näyttää facen puolella latausverkosto nyt ryhmässä noussut keskusteluun tämä, että stellantiksen vehkeissä ei voi dc latausta lopettaa autosta käsin. Jollain ollut siis juurikin ongelmia ST1 lataus & lähimaksu kanssa päättää latausta opelissa.Jätin ihan piruuttaan DC-laturiin kauppamatkalla ja lataus loppui kun painoi sitä latausluukussa olevaa painiketta, kuten ohjekirjassa ohjeistettu? Se virhe kyl alkuun kävi kun sormella sohasin vain sitä kokonaisuutta missä lukko&ajastus kuvakkeet on niin eihän se ole nappi ens alkuunkaan vaan pitää painaa sitä pientä ajastimen kuvaketta.
Tänään taas näyttää facen puolella latausverkosto nyt ryhmässä noussut keskusteluun tämä, että stellantiksen vehkeissä ei voi dc latausta lopettaa autosta käsin. Jollain ollut siis juurikin ongelmia ST1 lataus & lähimaksu kanssa päättää latausta opelissa.
Kirsikkana kakun päälle vielä se että st1 aspa ei osannut auttaa ja lyönyt luurin kiinni.
Piti odotella tunti että akku tuli täyteen. Sitten aukes lukitus.Niin mikä juttu tää on? Onko se auto vieläkin siinä laturissa kiinni?
Piti odotella tunti että akku tuli täyteen. Sitten aukes lukitus.
Piti odotella tunti että akku tuli täyteen. Sitten aukes lukitus.
Jos spekseissä ei ole mitään kauhean pahoja *) merkkejä ja pieniä pränttejä, niin nämä olisivat kyllä mainio tapa saada A / B /C segmentin autoja joissa on siedettävä range ja latausnopeus kelpaa vähän pidempäänkin matkaan.CATL julkistanut uutta LFP-akkua. Korkeat lataustehot, myös kylmässä. Ja parantunut energiatiheys.
CATL said the new EV battery is the world’s first with 4C ultra-fast charging and +620 miles (1,000 km) CLTC long-range capabilities. The new battery can gain a one-km range in as little as one minute. Even at extreme temperatures as low as -20°C (-4°F), the new battery offers superfast charging.
To improve the energy density, CATL introduced its in-house 3D honeycomb material. As a result, the Shenxing Plus has an energy density of 205 Wh/kg, comparable to most traditional NCM batteries.
CATL unveils world's first LFP battery with 4C ultra-fast charging for 370-mi in 10 mins
A new EV battery that can add 370 miles (600 km) range in 10 minutes? China’s CATL introduced its new...electrek.co
En tiedä minkälaista halpiskennojakin halvempia ovat tuohon jo kuukauden vanhaan Ioniq 5 N:ään kaivaneet, kun siinä on vaan 173 Wh/kg.Puhe NMC-kennoihin vertaamisesta tiheyden suhteen on kyllä huuhaata kun tyypillinen Korealainen halpis-kennotkin ovat luokkaa 260-270Wh/kg.
RC-autoissa nimenomaan kalliimmissa akuissa on pieni energiatiheys, koska on kapasiteetin sijaan tähdätty suureen tehoon, mitä tarvitaan nopeus- tai kiihdytysajossa.En tiedä minkälaista halpiskennojakin halvempia ovat tuohon jo kuukauden vanhaan Ioniq 5 N:ään kaivaneet, kun siinä on vaan 173 Wh/kg.
Eiköhän siellä ole tehty kompromissi, jota on vain tuunattu hieman enemmän tehoa kohti.Ioniq 5 N on tehomalli, joten eikös se ole vaan hyvä asia, että akussa ei ole maksimoitu energiaa per kilo, vaan mieluummin tehoa per kilo?
Ymmärrän kyllä hyvin mistä on kyse. Veikkaan, että Zepi puhui kennoista ja CATL akusta. Tätä juuri halusin alleviivata.Sitten pitää vielä varmistua, ettei vahingossa vertaile omenoita appelsiineihin, eli koko akkupaketin energiatiheyttä pelkän akkukennon energiatiheyteen. Esitteen arvot Ioniqille ovat todennäköisesti koko akkupaketille, ja zepi puhui pelkistä kennoista.
Base-mallissa vakiona teräsjouset, kävin koeajamassa ja pakko sanoa että niilläkin alusta on helkkarin hyvä. 4S ja Turboissa sitten ilmajouset.Varmaan vähän vielä laskevat, mutta eikös uudessa mallissa ole pihvinä latausnopeuden lisäksi se uusi jousitus/alustaratkaisu jota ei hinnat alkaen mallista vielä ole. Itse laitteena ja matkantekokoneena ei ole kärsinyt mielestäni yhtään vanhempi vuosikerta.
Periaatteessa se akun kolarointi on vakuutusyhtiön oma murhe, akkutakuu näissä sitten 160 000 km.Se akun sairas korjaus hinnoittelu, josta johtuen If kieltäytyi vakuuttamasta näitä kokonaan, varmaan vaikutti hintaan jossain vaiheessa. Nyt taitaa kyllä iffikin taas vakuuttaa nämäkin. Aika kovaa on kieltämättä lasku.
En tiedä onko jotain lasten tauteja noissa vai pelaavatko kaikin puolin hyvin. Sen hintaluokan auto jo, ettei käyttökokemuksia läheskään niin paljoa tarjolla kun enempi kansanlaitteissa.
Vaikea kuvitella mitä faceliftin alusta vielä pystyy merkittävästi parantamaan.
Active ride on tosiaan uuden Taycanin parempi alustaratkaisu, mutta toisaalta käsittääkseni halvin mallikin saa faceliftissä ilmajousituksen. Perusmallin akkukin on käytännössä sama kuin vanhan mallin long range versio, joten periaatteessa se hinnat alkaen -malli on saanut suhteessa melkein eniten päivitystä.
Se akun sairas korjaus hinnoittelu, josta johtuen If kieltäytyi vakuuttamasta näitä kokonaan, varmaan vaikutti hintaan jossain vaiheessa. Nyt taitaa kyllä iffikin taas vakuuttaa nämäkin. Aika kovaa on kieltämättä lasku.
Eikös näissä käynyt juuri niin, että se vakuutusyhtiön murhe oli niin suuri, ettei se uskaltanut vakuuttaa ja/tai/eli osannut hinnoitella vakuutusta. Vissiin kyseinen vakuutusyhtiö oli neuvotellut, miten akun vaihto/korjaus sitten hinnoitellaan vakuutustapahtuman yhteydessä, minkä jälkeen saattoivat taas tarkemmin hinnoitella eli suostuivat vakuuttamaan. Olikohan ehtona vielä, että vakuuttavat vain merkkiliikkeestä uutena tai käytettynä ostavalle asiakkaalle. Tämän jälkimmäisen tulkitsen liittyvän siihen, että kun merkkiorganisaatio on luvannut jotain vakuutusyhtiölle korjauksen laskutusperusteista, se koskee vain yksilöitä joiden kunto on heillä nähty ja kyetty arvioimaan.Periaatteessa se akun kolarointi on vakuutusyhtiön oma murhe, akkutakuu näissä sitten 160 000 km.
Tämän casen seurauksena If ei näitä vakuuta paitsi uudet 02/2024 jälkeen ostetut, muut yhtiöt vakuuttaa normaalisti. Kaskon hinta OP Pohjolalla halvempi kuin Tesla Model Y:ssä.Eikös näissä käynyt juuri niin, että se vakuutusyhtiön murhe oli niin suuri, ettei se uskaltanut vakuuttaa ja/tai/eli osannut hinnoitella vakuutusta. Vissiin kyseinen vakuutusyhtiö oli neuvotellut, miten akun vaihto/korjaus sitten hinnoitellaan vakuutustapahtuman yhteydessä, minkä jälkeen saattoivat taas tarkemmin hinnoitella eli suostuivat vakuuttamaan. Olikohan ehtona vielä, että vakuuttavat vain merkkiliikkeestä uutena tai käytettynä ostavalle asiakkaalle. Tämän jälkimmäisen tulkitsen liittyvän siihen, että kun merkkiorganisaatio on luvannut jotain vakuutusyhtiölle korjauksen laskutusperusteista, se koskee vain yksilöitä joiden kunto on heillä nähty ja kyetty arvioimaan.
Piti varmistaa muistikuva ja ainakin Moottori-lehden mukaan tämä koskee myös 9.2.2024 alkaen merkkiliikkeestä ostettuja vaihtoautoja.Tämän casen seurauksena If ei näitä vakuuta paitsi uudet 02/2024 jälkeen ostetut, muut yhtiöt vakuuttaa normaalisti. Kaskon hinta OP Pohjolalla halvempi kuin Tesla Model Y:ssä.
Kaskovakuutus voidaan myöntää valtuutettujen Audi- ja Porsche-jälleenmyyjien 9. helmikuuta jälkeen myymään uuteen tai käytettyyn autoon, Peter Roselius Ifiltä sanoo.
Ah Totta, käytetyt myös kunhan ovat merkkiliikkeen kautta ostettu.Piti varmistaa muistikuva ja ainakin Moottori-lehden mukaan tämä koskee myös 9.2.2024 alkaen merkkiliikkeestä ostettuja vaihtoautoja.
Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy
Vakuutusyhtiö If kieltäytyi tammikuussa myöntämästä Porsche Taycan -sähköautoille sekä sen Audin mallisisarille kaskovakuutuksia.moottori.fi