Yleistä keskustelua sähköautoista

Olisko C40 pienellä välillä mitään, saat pysyä Volvossa ja sähkössä?
 
Olisko C40 pienellä välillä mitään, saat pysyä Volvossa ja sähkössä?

Se vois olla. Bilialta sanoivat että katsovat vähän minkälaista vaihtoa voitaisiin miettiä. V60 ois kiinnostava mutta pitää jutella että mites nuo muut mallit kuten just C40.
 
Moni huutelee 22kW laturista, mutta monellako teistä huutelijoista riittää nallit rahkeet? 35A pääsulakkeetkaan ei riitä kun talossa on muuten normaali 20-luvun kulutus eli kuormanhallinta pitää olla tai 63A pääsulakkeet.

Nim.merk 35A sivustahuutistelija 11kW lataavalla autolla. :kahvi:
22kW voi ladata myös julkisilla latureilla ja kyllähän se mukavasti tuplaa esim. Raflasyömisen aikana saadun latauksen määrän.

Se paljonko tuosta kukakin hyötyy on sitten toinen tarina - auto tarvitsee tuplatehoiset tasasuuntaukset, mikä maksaa rahnaa. Itse en maksaisi montaa saturaista tuosta lisävarusteesta, mutta ehkä joku toinen maksaakin?

35A sulakkeilla ja kuormanhallinnalla 22kW type2-laturi on mitä mainioin tapa hyödyntää halvat pörsissähkön tunnit, joten ei se mitenkään turha ole ainakaan noiden 100kWh akkuisten isompien autojen kanssa kun saa tuplahyödyt halvoista tunneista heiluvan sähkön hinnan aikaan.
 
Ottaa huomioon että pikalaturilla saa sen 22kWh monessa tapauksessa alle 10 minuuttiin. Kotona lataavalle jää reissussakin ne todelliset hyödyt pieniksi.

Tulee mieleen kaksi kertaa tässä 150tkm aikana missä 22kW laturista olisi ollut pieni hyöty. Mutta toinen niistä paikoista on nyt miinoitettu pikalatureilla joten siitä 22kW varusteesta ei enää olisi hyötyä.

Jos tekniikka kehittyy ja saadaan samalla hinnalla 22kW tasasuuntaaja niin miksei. Mutta tonnikin on minulle liikaa siitä lisästä.
 
Ottaa huomioon että pikalaturilla saa sen 22kWh monessa tapauksessa alle 10 minuuttiin. Kotona lataavalle jää reissussakin ne todelliset hyödyt pieniksi.
Jeps. Ei tulisi tien päällä kuuloonkaan latailla noin hitailla latureilla. +100kWh pitää tulla tai mesta vaihtuu nanosekunnissa. Himassa toi tosiaan olisi ihan asiallinen, mutta ainakin toistaiseksi pakko pärjätä 11:sta.
 
Lisävarusteena nyt ei pääsääntöisesti juuri mikään ole hintansa arvoinen (tai tienaa hintaansa takaisin). Asiointilatureita löytyy kuitenkin paljon, joka mielestäni paikkaa pikalatureiden puutetta ihan hyvin 22kw teholla. Renault/Nissanilla tuo on vakio-ominaisuus, joka on sitten tietty suhteessa vielä järkevämpi kun siitä ei tarvitse maksaa extraa.
 
Onhan sille tiettyjä etuja, tyyliin lapsiperhe suuntaa kauppareissullaan ostoshelvettiin kuten Ideapark tmv jossa vierähtää 2-4h. Siinä saa tyhjällä akulla asiointilataukselle hyötyä verrattuna tavalliseen, mutta vähemmistössä kokonaisuutta ajatellen.

Kaipa se silti lisävarustelistalla vois olla, ottakoon kuka haluaa.
 
Lisävarusteena nyt ei pääsääntöisesti juuri mikään ole hintansa arvoinen (tai tienaa hintaansa takaisin). Asiointilatureita löytyy kuitenkin paljon, joka mielestäni paikkaa pikalatureiden puutetta ihan hyvin 22kw teholla. Renault/Nissanilla tuo on vakio-ominaisuus, joka on sitten tietty suhteessa vielä järkevämpi kun siitä ei tarvitse maksaa extraa.

Itselle ainakin nuo 22kw laturit ollu ihan ok jos päivän mittaan on akku kulunut ja tulee parin tunnin pysähdys. Siinä saa hyvin virtaa jo parissa tunnissa että pääsee himaan takaisin. Eipä nyt kovin isoja säästöjä noista kerry, mutta ei tartte istua pikalaturilla jos saa tarpeeksi mehua 22:sta.
 
Juu ja mitä plugarilla tässä on 2-3 vuotta ajeltu niin reissussa asiointilataus on ihan normikauraa. Sen olen omassa käytössä huomannut että pikalatureita sisältäviin pisteisiin on ainakin toistaiseksi pysähdytty harvoin, mutta asiointilatauksia on ko. paikoissa ollut yleensä aina tarjolla (vaikka siis ei olla etukäteen otettu sen kummemmin selvää, tökätään kiinni jos paikka on).

Ymmärrän toki pikalatauksen hyödyn jos se matkan taittuminen on etusijalla, mutta kun itsellä se matka on samalla tavalla osa sitä mielenkiintoista reissua ja pysähdyksetkin sitten kuvastavat sitä (ovat ne sitten pysähdyksiä katsomaan koskia tai jotain vanhaa puutaloaluetta). Ei pikalatauksen voittanutta jos tarkoitus on vain pääreittejä pitkin päästä kohteeseen.

Toki latureiden lisääntyminen vähentää tämmöisiä ongelmia yleisesti, mutta onhan se toisella tavalla mukavaa ensin lasketella se aamupäivä ja mennä vasta sitten siirtämään autoa kuin odotella pikalatauksen valmistumista seurata muita vasta sitten sinne rinteeseen.
 
CATL julkistanut uutta LFP-akkua. Korkeat lataustehot, myös kylmässä. Ja parantunut energiatiheys.

CATL said the new EV battery is the world’s first with 4C ultra-fast charging and +620 miles (1,000 km) CLTC long-range capabilities. The new battery can gain a one-km range in as little as one minute. Even at extreme temperatures as low as -20°C (-4°F), the new battery offers superfast charging.

To improve the energy density, CATL introduced its in-house 3D honeycomb material. As a result, the Shenxing Plus has an energy density of 205 Wh/kg, comparable to most traditional NCM batteries.

 
CATL julkistanut uutta LFP-akkua. Korkeat lataustehot, myös kylmässä. Ja parantunut energiatiheys.

CATL said the new EV battery is the world’s first with 4C ultra-fast charging and +620 miles (1,000 km) CLTC long-range capabilities. The new battery can gain a one-km range in as little as one minute. Even at extreme temperatures as low as -20°C (-4°F), the new battery offers superfast charging.

To improve the energy density, CATL introduced its in-house 3D honeycomb material. As a result, the Shenxing Plus has an energy density of 205 Wh/kg, comparable to most traditional NCM batteries.

Mitähän tuossa ”...can gain a one-km range on as little as one minute" pitäisi lukea? Jopa Mii lataa nopeammin.

Jos laskee 4C ja 1000 km perusteella, niin rangea tulee parhaimmillaan 66,7 km/min (4 * 1000 km / 60 min). Tutumpana yksikkönä hetkellisesti 4000 km/h.
 
Mitähän tuossa ”...can gain a one-km range on as little as one minute" pitäisi lukea? Jopa Mii lataa nopeammin.

Jos laskee 4C ja 1000 km perusteella, niin rangea tulee parhaimmillaan 66,7 km/min (4 * 1000 km / 60 min). Tutumpana yksikkönä hetkellisesti 4000 km/h.

Noissa kiinalaisten jutuissa tulee usein kirjoitus tai käännösvirheitä. Luin jostain uudesta yangwang sedanista artikkelia mutta kuvien perusteella on kyseessä selkeästi farkku/shooting brake. Sokeakaan sitä ei luulisi sedaniksi joten joku translaattori kusee näissä
 
CATL julkistanut uutta LFP-akkua. Korkeat lataustehot, myös kylmässä. Ja parantunut energiatiheys.

CATL said the new EV battery is the world’s first with 4C ultra-fast charging and +620 miles (1,000 km) CLTC long-range capabilities. The new battery can gain a one-km range in as little as one minute. Even at extreme temperatures as low as -20°C (-4°F), the new battery offers superfast charging.

To improve the energy density, CATL introduced its in-house 3D honeycomb material. As a result, the Shenxing Plus has an energy density of 205 Wh/kg, comparable to most traditional NCM batteries.


Kenen akkuja se Tesla ja VAG nyt käyttämään?
Ois kyllä napakka akku! Näitä sitä on odoteltu.
 
Kenen akkuja se Tesla ja VAG nyt käyttämään?
Ois kyllä napakka akku! Näitä sitä on odoteltu.

Tesla käyttää omia NMC akkuja jotka on valmistettu omassa tehtaassa sekä Panasonicin yhteistyönä ja LG(NMC), CATL(LFP) ja BYD(LFP) akkuja.

VW käyttää ainakin CATL ja LG. Ehkä myös Gotion?.

Noin nopealla googlettelulla
 
Akut paranee siihen tahtiin, että toivottavasti autovalmistajat alkavat tehdä vakiokokoisia akkukoteloita. Olisi aika kova juttu laittaa tuota uutta CATL akkua korvaamaan jonkun vaikka 2020 tehdyn auton akku, jonka seurauksena range tuplaantuisi. Tuo akku ei edes tarvitisisi mitään lämmitystä jos latautuu vauhdilla -20 asteessa.
 
Akut paranee siihen tahtiin, että toivottavasti autovalmistajat alkavat tehdä vakiokokoisia akkukoteloita.

Tuskin tulee tapahtumaan ellei esim. EU pakota.

Firmat on omia etujaan suojelevia, ahneita kusipäitä lähtökohtaisesti ja mikään mikä uhkaa omaa myyntiä ei tule tapahtumaan ellei ole pakko.

Olisihan tuo tietysti loistava asia ja EU voisi tästä ottaa koppia.
 
Sähköautoryhmässä oli taannoin joltain alan ihmiseltä juttua muistaakseni Kanadan messuilta, mainitsi siinä, et isot valmistajat menis yhteensä tuon modularisaation kanssa ja alettaisiin standardisoida akkuja, ettei jokainen tee omanlaistaan vaan tulis pieni, keskikoko ja suuri; sama akku eri valmistajilta.
 
Autoja nyt on kovin monenlaisia, pituudeltaan, leveydeltään ja autoon sopivan akun korkeuden suhteen.

Vaikea nähdä kokoja standardoitavan. Tai laveammin, on vaikea nähdä taloudellista järkeä akun vaihtamisesta johonkin vanhaan ruoskaan, ellei se akku ole rikki. Ja siinäkin tapauksessa useimmiten kannattanee laittaa koko romu kierrätykseen vanhentuneine järjestelmineen, ennemmin kuin alkaa laittamaan siihen ainakaan uutta akkua.
 
Liian monta muuttujaa, akkupaketteja integroidaan
kokoajan tiiviimmin muuhun autoon.

Esimerkiksi alustan osia kiinnitetään akkupaketin kulmiin, jolla säästetään tilaa ja saadaan enemmän kapasiteettia.

Tämä on vaikea toteuttaa jos on vaikka vain 3 standardiakkua. Tai sitten energiatiheys kärsii. Se ei tässä kohtaa ole toivottua.

Jos starttiakun koossa saisi 100kWh niin eihän sillä sitten ole enää väliä.

Kun ei ole standardoitu polttomoottoreita niin toivon että ei akkujakaan. Saataisiin vielä kohtuu persoonallisia autoja
 
Autoja nyt on kovin monenlaisia, pituudeltaan, leveydeltään ja autoon sopivan akun korkeuden suhteen.

Vaikea nähdä kokoja standardoitavan. Tai laveammin, on vaikea nähdä taloudellista järkeä akun vaihtamisesta johonkin vanhaan ruoskaan, ellei se akku ole rikki. Ja siinäkin tapauksessa useimmiten kannattanee laittaa koko romu kierrätykseen vanhentuneine järjestelmineen, ennemmin kuin alkaa laittamaan siihen ainakaan uutta akkua.
Tämä olis aika helposti ratkaistavissa standardikokoisilla moduleilla. Järkeähän tuossa tulisi siten, että vanha akku menee materiaaleineen kierrätykseen (saat uuden akun halvemmalla) tai uusiokäyttöön energiavarastoksi.

Oliko Stellantiksella vai kenellä jo valmius käyttää jopa saman akun sisällä eri kemiaan perustuvia moduleita
 
Lasketaanko tuo CATL 4C latausteho 10%-80% väliltä vai vieläkin kapeammalta alueelta? Ärsyttävä yksikkö tuo C kun kaikki tietavat ettei latausteho voi olla vakio kaikilla varausasteilla.

205 Wh/kg arvolla tulee täysperä rekan akun painoksi 3700kg jos otetaan arvoiksi 5h * 150kw = 750 kwh.
 
Mitähän tuossa ”...can gain a one-km range on as little as one minute" pitäisi lukea? Jopa Mii lataa nopeammin.

Jos laskee 4C ja 1000 km perusteella, niin rangea tulee parhaimmillaan 66,7 km/min (4 * 1000 km / 60 min). Tutumpana yksikkönä hetkellisesti 4000 km/h.
Se range on kiinalaisen CLTC-mittaustavan mukaan, josta voi lohkaista neljänneksen pois että päästään reaalimaailman lukuihin. Ei silti, ~3000km/h latausnopeus on komea saavutus sekin. Aina haukutaan Kiinalaisia kopioinnista, mutta kyllä tässä CATL osoittaa olevansa globaalia kärkeä myös tuotekehityksessä.
 
Mielenkiintoinen tilaisuus Torontossa. Isot autovalmistajat & kemianteollisuuden jätit kertomassa, miten sähköautojen akut muuttumassa ihan lähivuosina. Lyhyesti;
- Aivan kuten ns vakioalustat autoissa nykyään, niin myös akkuihin tulossa "Unicell"-rakenne. Tarkoittaa käytännössä sitä, että akkujen sisäiset kennot ovat ulkomuodoiltaan ja liitynnöiltään vakioituja.
- Autonvalmistajat saavat etua, koska ei tarvitse muuttaa designia autojen välillä. Sama malli (vaikkapa Audi A4) voidaan myydä halvemmilla akkukennoilla "kansanmallina" ja raaserimpaan versioon vaihdetaan tiukemmat, esim SSD-kennot.
- Kuluttajalle tuo rakenne mahdollistaa huokeammat tuotteet ja varsinkin paremman eliniän odotteen. Jo nykyäänkin akkujen takuut ovat luokkaa 8 vuotta, tuon jälkeen voidaan vain vaihtaa vikaantuneet komponentit ja joissain tapauksissa jopa parantaa ajoneuvon suorituskykyä.
- Latausnopeudet ja varaustiheydet ovat nousemassa aika huimaa vauhtia...
Kovasti kehittyy tekniikka!
Sarjassamme akkumoduleita maailmalta, osa 2.

Viime viikolla kerroin Toronton tilaisuudesta ja sen kommenteissa käsiteltiin mm VAG:n julkista materiaalia "Unicell"-rakenteesta. Tänään pääsin keskustelemaan BYD:n edustajien kanssa Abu Dhabin World Future Energy Summitissa heidän näkemyksestään - ja ihan sama juttu oli heilläkin. Yhdellä modulimitoituksella mennään, sisuskalut tulevat vaihtelemaan. Tällä kertaa kuvakin onnistui.

Suhteessa läntisiin kilpakumppaneihin BYD:in vakiomodulit ovat huomattavan hoikkia ja pitkiä. Syitä tähän on varmastikin monia, mutta tehtaan edustajat eivät suostuneet tuosta mitään avaamaan. Yksi merkittävä tekijä on kuitenkin se, että siinä missä läntiset kilpailijansa keskittyvät auton akkuihin, niin BYD tekee myös sähkömarkkinoille tarkoitettuja akkuja samoilla moduleilla. Tämä ei ole ihan vähäpätöinen juttu - sähkömarkkinoilla ollaan totuttu käyttämään aiemmin jopa ihan tavallisia lyijyakkuja koska paino/tila ei yleensä ole ongelma ainakaan siinä määrin, kuin mitä autoissa on. Investointikustannus €/kWh sitä vastoin on. Tätä samaahan on myös Tesla yrittänyt, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole lyönyt läpi. BYD:in tyypit kertoivat kyllä massiivisista tulevista investoinneista noihin energiamarkkinoidenkin akkuihin. Aika sitten näyttää, miten lyö läpi. Energia-akkupaketeista kuva kommenteissa.
 
En nyt käsitä mitä käytännön eroa tuossa on nykytilanteeseen. Jos ostat 2170 kennoja niin niissä on mitat ja liitännät samat kuin toisen valmistajan 2170 kennossa. Jos ei olisi samat mitat niin ei se ole enää 2170 kenno
 
Onkohan tuossa nyt sekoitettu kenno ja moduuli keskenään noissa käännöksissä/jutuissa.

Toki energiatiheydeltään ja kemialtaan erilaisia voi olla ulkomuodon pysyessä samana 2170:nä tms.
 
Mulle tulee vain olo että nyt kehitetään pöhinää tyhjästä. On selvää kun katsoo nyt jo markkinoilla olevia autoja että sama valmistaja pyrkii käyttämään samoja komponentteja mahdollisimman paljon eri autoissa. Jossain kohtaa tulee silti tilanne että auto on niin erilainen että täytyy kehittää erilainen ratkaisu.

Omaan korvaan kuulostaa siltä että koitetaan selittää yksinkertaista asiaa mahdollisimman monimutkaisesti
 
Jätin ihan piruuttaan DC-laturiin kauppamatkalla ja lataus loppui kun painoi sitä latausluukussa olevaa painiketta, kuten ohjekirjassa ohjeistettu? Se virhe kyl alkuun kävi kun sormella sohasin vain sitä kokonaisuutta missä lukko&ajastus kuvakkeet on niin eihän se ole nappi ens alkuunkaan vaan pitää painaa sitä pientä ajastimen kuvaketta.
Tänään taas näyttää facen puolella latausverkosto nyt ryhmässä noussut keskusteluun tämä, että stellantiksen vehkeissä ei voi dc latausta lopettaa autosta käsin. Jollain ollut siis juurikin ongelmia ST1 lataus & lähimaksu kanssa päättää latausta opelissa.
Kirsikkana kakun päälle vielä se että st1 aspa ei osannut auttaa ja lyönyt luurin kiinni.
 
Tänään taas näyttää facen puolella latausverkosto nyt ryhmässä noussut keskusteluun tämä, että stellantiksen vehkeissä ei voi dc latausta lopettaa autosta käsin. Jollain ollut siis juurikin ongelmia ST1 lataus & lähimaksu kanssa päättää latausta opelissa.
Kirsikkana kakun päälle vielä se että st1 aspa ei osannut auttaa ja lyönyt luurin kiinni.

Niin mikä juttu tää on? Onko se auto vieläkin siinä laturissa kiinni?
 
CATL julkistanut uutta LFP-akkua. Korkeat lataustehot, myös kylmässä. Ja parantunut energiatiheys.

CATL said the new EV battery is the world’s first with 4C ultra-fast charging and +620 miles (1,000 km) CLTC long-range capabilities. The new battery can gain a one-km range in as little as one minute. Even at extreme temperatures as low as -20°C (-4°F), the new battery offers superfast charging.

To improve the energy density, CATL introduced its in-house 3D honeycomb material. As a result, the Shenxing Plus has an energy density of 205 Wh/kg, comparable to most traditional NCM batteries.

Jos spekseissä ei ole mitään kauhean pahoja *) merkkejä ja pieniä pränttejä, niin nämä olisivat kyllä mainio tapa saada A / B /C segmentin autoja joissa on siedettävä range ja latausnopeus kelpaa vähän pidempäänkin matkaan.

Puhe NMC-kennoihin vertaamisesta tiheyden suhteen on kyllä huuhaata kun tyypillinen Korealainen halpis-kennotkin ovat luokkaa 260-270Wh/kg.
 
Puhe NMC-kennoihin vertaamisesta tiheyden suhteen on kyllä huuhaata kun tyypillinen Korealainen halpis-kennotkin ovat luokkaa 260-270Wh/kg.
En tiedä minkälaista halpiskennojakin halvempia ovat tuohon jo kuukauden vanhaan Ioniq 5 N:ään kaivaneet, kun siinä on vaan 173 Wh/kg.
 
En tiedä minkälaista halpiskennojakin halvempia ovat tuohon jo kuukauden vanhaan Ioniq 5 N:ään kaivaneet, kun siinä on vaan 173 Wh/kg.
RC-autoissa nimenomaan kalliimmissa akuissa on pieni energiatiheys, koska on kapasiteetin sijaan tähdätty suureen tehoon, mitä tarvitaan nopeus- tai kiihdytysajossa.

Ioniq 5 N on tehomalli, joten eikös se ole vaan hyvä asia, että akussa ei ole maksimoitu energiaa per kilo, vaan mieluummin tehoa per kilo?


RC-autoon löytyy samalta valmistajalta (SMC) erilaisia akkuja. Kalliimmissa ja tehokkaammissa pienemmän sisäisen resistanssin akuissa on enemmän massaa per kapasiteetti.

HC (High Capacity) 22,2 V 5500 mAh:
-660 g
-120 C
-122,1 Wh
-185 Wh/kg (koko akku johtoineen liittimineen)
-79,95 USD

SRD (Speed Run Drag) 22,2 V 5300 mAh:
-832 g
-250 C
-117,7 Wh
-141 Wh/kg (koko akku johtoineen liittimineen)
-134,95 USD


Näköjään 5 N:ssä on kuitenkin suurempi energiatiheys kuin tavallisessa Ioniq 5:ssä, 173 Wh/kg vs. 162,2 Wh/kg. Lisäksi samaan tilavuuteen on saatu mahtumaan 84 kWh vs. 77,4 kWh.

Sitten pitää vielä varmistua, ettei vahingossa vertaile omenoita appelsiineihin, eli koko akkupaketin energiatiheyttä pelkän akkukennon energiatiheyteen. Esitteen arvot Ioniqille ovat todennäköisesti koko akkupaketille, ja zepi puhui pelkistä kennoista.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-04-26-22-43-11-82_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    Screenshot_2024-04-26-22-43-11-82_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    137,8 KB · Luettu: 6
  • Screenshot_2024-04-26-22-43-49-13_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    Screenshot_2024-04-26-22-43-49-13_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg
    131,3 KB · Luettu: 7
Ioniq 5 N on tehomalli, joten eikös se ole vaan hyvä asia, että akussa ei ole maksimoitu energiaa per kilo, vaan mieluummin tehoa per kilo?
Eiköhän siellä ole tehty kompromissi, jota on vain tuunattu hieman enemmän tehoa kohti.

Sitten pitää vielä varmistua, ettei vahingossa vertaile omenoita appelsiineihin, eli koko akkupaketin energiatiheyttä pelkän akkukennon energiatiheyteen. Esitteen arvot Ioniqille ovat todennäköisesti koko akkupaketille, ja zepi puhui pelkistä kennoista.
Ymmärrän kyllä hyvin mistä on kyse. Veikkaan, että Zepi puhui kennoista ja CATL akusta. Tätä juuri halusin alleviivata.
 
Taycanien hinnat laskeneet Suomessa nyt alle 70000€, pudotusta vuodessa taitaa olla n. 30000€ tai enemmänkin.

Screenshot_20240427_124403_Chrome.jpg


Ruotsissa hinnat alkaen 63000€ ja Saksassa halvin 58000€.

Mahtaakohan vielä millä vauhdilla laskea ja paljonkohan juuri julkaistu facelift vielä vaikuttaa :hmm:
 
Se akun sairas korjaus hinnoittelu, josta johtuen If kieltäytyi vakuuttamasta näitä kokonaan, varmaan vaikutti hintaan jossain vaiheessa. Nyt taitaa kyllä iffikin taas vakuuttaa nämäkin. Aika kovaa on kieltämättä lasku.

En tiedä onko jotain lasten tauteja noissa vai pelaavatko kaikin puolin hyvin. Sen hintaluokan auto jo, ettei käyttökokemuksia läheskään niin paljoa tarjolla kun enempi kansanlaitteissa.
 
Varmaan vähän vielä laskevat, mutta eikös uudessa mallissa ole pihvinä latausnopeuden lisäksi se uusi jousitus/alustaratkaisu jota ei hinnat alkaen mallista vielä ole. Itse laitteena ja matkantekokoneena ei ole kärsinyt mielestäni yhtään vanhempi vuosikerta.
 
Varmaan vähän vielä laskevat, mutta eikös uudessa mallissa ole pihvinä latausnopeuden lisäksi se uusi jousitus/alustaratkaisu jota ei hinnat alkaen mallista vielä ole. Itse laitteena ja matkantekokoneena ei ole kärsinyt mielestäni yhtään vanhempi vuosikerta.
Base-mallissa vakiona teräsjouset, kävin koeajamassa ja pakko sanoa että niilläkin alusta on helkkarin hyvä. 4S ja Turboissa sitten ilmajouset.

Vaikea kuvitella mitä faceliftin alusta vielä pystyy merkittävästi parantamaan.
 
Se akun sairas korjaus hinnoittelu, josta johtuen If kieltäytyi vakuuttamasta näitä kokonaan, varmaan vaikutti hintaan jossain vaiheessa. Nyt taitaa kyllä iffikin taas vakuuttaa nämäkin. Aika kovaa on kieltämättä lasku.

En tiedä onko jotain lasten tauteja noissa vai pelaavatko kaikin puolin hyvin. Sen hintaluokan auto jo, ettei käyttökokemuksia läheskään niin paljoa tarjolla kun enempi kansanlaitteissa.
Periaatteessa se akun kolarointi on vakuutusyhtiön oma murhe, akkutakuu näissä sitten 160 000 km.

Kaikenlaista pientä noissa on kai ollut ja takuuseen menee korjaukset, ei välttämättä huono idea Porschen maksullinen jatkotakuu n. 1500€ vuosi.

Ilmeisesti liisareina noita ollut runsaasti ja nyt sitten parin vuoden jälkeen onkin käytettyjä tarjolla enemmän kuin tarpeeksi.
 
Vaikea kuvitella mitä faceliftin alusta vielä pystyy merkittävästi parantamaan.

Active ride on tosiaan uuden Taycanin parempi alustaratkaisu, mutta toisaalta käsittääkseni halvin mallikin saa faceliftissä ilmajousituksen. Perusmallin akkukin on käytännössä sama kuin vanhan mallin long range versio, joten periaatteessa se hinnat alkaen -malli on saanut suhteessa melkein eniten päivitystä.
 
Active ride on tosiaan uuden Taycanin parempi alustaratkaisu, mutta toisaalta käsittääkseni halvin mallikin saa faceliftissä ilmajousituksen. Perusmallin akkukin on käytännössä sama kuin vanhan mallin long range versio, joten periaatteessa se hinnat alkaen -malli on saanut suhteessa melkein eniten päivitystä.

Sen perusmallin ongelma on suorituskyky, tuossa autossa 5s 0-100 km/h ei vaan ole riittävästi :beye:
 
Eiköhän tuohonkin päde sama kuin kaikkiin muihinkin; älä osta ensimmäisen vuoden tuotantoa, toista tai kolmatta mallivuotta voi jo koittaa. Ja varmasti hinta laskee vielä syksyyn.
 
Se akun sairas korjaus hinnoittelu, josta johtuen If kieltäytyi vakuuttamasta näitä kokonaan, varmaan vaikutti hintaan jossain vaiheessa. Nyt taitaa kyllä iffikin taas vakuuttaa nämäkin. Aika kovaa on kieltämättä lasku.
Periaatteessa se akun kolarointi on vakuutusyhtiön oma murhe, akkutakuu näissä sitten 160 000 km.
Eikös näissä käynyt juuri niin, että se vakuutusyhtiön murhe oli niin suuri, ettei se uskaltanut vakuuttaa ja/tai/eli osannut hinnoitella vakuutusta. Vissiin kyseinen vakuutusyhtiö oli neuvotellut, miten akun vaihto/korjaus sitten hinnoitellaan vakuutustapahtuman yhteydessä, minkä jälkeen saattoivat taas tarkemmin hinnoitella eli suostuivat vakuuttamaan. Olikohan ehtona vielä, että vakuuttavat vain merkkiliikkeestä uutena tai käytettynä ostavalle asiakkaalle. :hmm: Tämän jälkimmäisen tulkitsen liittyvän siihen, että kun merkkiorganisaatio on luvannut jotain vakuutusyhtiölle korjauksen laskutusperusteista, se koskee vain yksilöitä joiden kunto on heillä nähty ja kyetty arvioimaan.
 
Eikös näissä käynyt juuri niin, että se vakuutusyhtiön murhe oli niin suuri, ettei se uskaltanut vakuuttaa ja/tai/eli osannut hinnoitella vakuutusta. Vissiin kyseinen vakuutusyhtiö oli neuvotellut, miten akun vaihto/korjaus sitten hinnoitellaan vakuutustapahtuman yhteydessä, minkä jälkeen saattoivat taas tarkemmin hinnoitella eli suostuivat vakuuttamaan. Olikohan ehtona vielä, että vakuuttavat vain merkkiliikkeestä uutena tai käytettynä ostavalle asiakkaalle. :hmm: Tämän jälkimmäisen tulkitsen liittyvän siihen, että kun merkkiorganisaatio on luvannut jotain vakuutusyhtiölle korjauksen laskutusperusteista, se koskee vain yksilöitä joiden kunto on heillä nähty ja kyetty arvioimaan.
Tämän casen seurauksena If ei näitä vakuuta paitsi uudet 02/2024 jälkeen ostetut, muut yhtiöt vakuuttaa normaalisti. Kaskon hinta OP Pohjolalla halvempi kuin Tesla Model Y:ssä.
 
Tämän casen seurauksena If ei näitä vakuuta paitsi uudet 02/2024 jälkeen ostetut, muut yhtiöt vakuuttaa normaalisti. Kaskon hinta OP Pohjolalla halvempi kuin Tesla Model Y:ssä.
Piti varmistaa muistikuva ja ainakin Moottori-lehden mukaan tämä koskee myös 9.2.2024 alkaen merkkiliikkeestä ostettuja vaihtoautoja.

Kaskovakuutus voidaan myöntää valtuutettujen Audi- ja Porsche-jälleenmyyjien 9. helmikuuta jälkeen myymään uuteen tai käytettyyn autoon, Peter Roselius Ifiltä sanoo.
 
Piti varmistaa muistikuva ja ainakin Moottori-lehden mukaan tämä koskee myös 9.2.2024 alkaen merkkiliikkeestä ostettuja vaihtoautoja.

Ah Totta, käytetyt myös kunhan ovat merkkiliikkeen kautta ostettu.
 
Kirjoitan tähän ketjuun kun moni varmasti perillä tästä kuuluisasta EX30:stä. Hyvä tuuri siis jatkuu.

Tesla ajoi perään perjantaina kehällä. Ajoi ihan perseessä kiinni ja kun ohitettiin kummatkin vasemmalla kaistalla hitaasti ajava auto niin lähti kaasu pohjassa ohittamaan vasemmalta samaan aikaan kuin vihdoin kaistaa takaisin itse vasemmalle heti kun olin ohittanut.

Autosta nyt meni vaan jotain muoviosia ruttuun takaosasta eikä mitään sen ihmeempää. Ei ollut mikään kovin iso törmäys. Vastapuolen vakuutuksesta menee.

Kysymys nyt kuuluukin että jos Bilia alkaa nihkeilemään että auto on kolaroitu eikä me enää tätä voida vaihtaa uuteen suoriltaan vaan joudut maksamaan väliä. Niin nielenkö vaan häviöt tässä tapauksessa vai voisiko tässä jotenkin hyödyntää vakuutusta? Koska toi kolari voi suoraan aiheuttaa aika isot vahingot jos auton jälleenmyyntihinta tässä mun tapauksessa laskee.

Meen huomenna Biliaan ni aattelin kysyä että mitä mieltä tekkiläiset on.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom