Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos ferrari yrittäisi selittää asiakkailleen, että sori se auto kiihtyy nyt 0-100 vain 10 sekunnissa koska tankissa on bensaa vain 10l ja on kylmä ilma, niin heidät naurettaisiin pihalle formula ykkösistäkin.
Muistanko väärin että kun joskus Tesla ja Possu mittelivät Nurrella kierrosajoista, niin Teslalla ei pystynyt kovia vetoja vetäämään peräkanaa samoissa määrin kuin Possulla. Eli kyllähän tässäkin menohalut hyytyivät. Muistanko väärin ? Periaateessa samasta asiasta kyse, vaikka käytännössä ei tuollaisia skenaariota tule eteen normikäyttäjällä .

Onko myyjätaho vielä kommentoinut mitenkään että onko ominaisuus vai vika?
Ominaisuus kuunes saavat asian korjattua.
 
Viimeksi muokattu:
Ja joo, en ymmärrä miten monen mielestä on aivan täysin kohtuutonta olettaa että auto toimisi jotakuinkin samalla tavalla kuin muutkin sähköautot. Jos olisin halunnut auton joka kiihtyy +4 sekuntia 0-100 tai jossa on suurimmaksi osaksi n. 300 hevosta niin olisin ostanut jonkun toisen auton.

Taitaa olla kyse vain kateudesta ja sen sivutuotteesta. Kun ollaan kateellisia siitä, että toisella on ollut varaa ostaa jotain mihin itsellä ei ole varaa, niin tämän sivutuotteena ollaan sitten äärimmäisen vahingoniloisia siitä kun tuote ei olekaan sellainen kuin piti.
 
Muistanko väärin että kun joskus Tesla ja Possu mitelivät Nurrella kierrosajoista, niin Teslalla ei pystynyt kovia vetoja vetäämään peräkanaa samoissa määrin kuin Possulla. Eli kyllähän tässäkin menohalut hyytyivät. Muistanko väärin ? Periaateessa samasta asiata kyse, vaikka käytännössä ei tuollaisia skenaariota tule eteen normikäyttäjällä

Et muista väärin, Plaid pystyy vetään 3 kierrosta "kovaa" Nyrrellä ennenkuin menee kilpparimoodiin, samaten ilman sitä track packia niin jarrut kestää max 1 kierroksen oikeaa kovaa.
 
Muistanko väärin että kun joskus Tesla ja Possu mittelivät Nurrella kierrosajoista, niin Teslalla ei pystynyt kovia vetoja vetäämään peräkanaa samoissa määrin kuin Possulla. Eli kyllähän tässäkin menohalut hyytyivät. Muistanko väärin ? Periaateessa samasta asiasta kyse, vaikka käytännössä ei tuollaisia skenaariota tule eteen normikäyttäjällä .


Ominaisuus kuunes saavat asian korjattua.

Plaid vie yhdellä kierroksella nurrella akkuakin melkein 50%, että ei siinä kahta kierrosta enempää ajeta joka tapauksessa kun akku loppuu :) Hurja on kyllä sähkönkulutus, kovaa toki ajetaankin:

 
Tuntuu että kaikkien mielestä on ihan kohtuutonta vaatia että ostettu tuote jotenkin vastaisi yleistä tasoa mihin sähköautoissa on totuttu, tai että olisi edes lähellä niitä ilmoitettuja lukemia. Väitä että täällä tuskin jengi selittäisi esim. prosessorista että "No mihin sä tarviit noin tehokasta prosessoria? Jos se antaa 20% vähemmän tehoja niin ei niitä realistisesti tarvitse mihinkään. Ihan hyvin se toimii."
Ja joo, en ymmärrä miten monen mielestä on aivan täysin kohtuutonta olettaa että auto toimisi jotakuinkin samalla tavalla kuin muutkin sähköautot. Jos olisin halunnut auton joka kiihtyy +4 sekuntia 0-100 tai jossa on suurimmaksi osaksi n. 300 hevosta niin olisin ostanut jonkun toisen auton.

Johtunee osittain siitä että liioittelit jokseenkin ronskisti ongelmaa ensimmäisissä viesteissä. Sanoit että auto ryömii eteenpäin, ja että se kiihtyy hitaampaa kuin 30 vuotta vanha 90 hevosen Corolla. Alle 7 sekuntia 0-100 ei ole ryömimistä ja on lähemmäs puolet verrokkiauton vastaavasta.

Äläkä ymmärrä tätä viestiä väärin, ymmärrän kyllä että vituttaa ja valittaisin itsekin myyjän suuntaan.
 
Itse ymmärrän vitutuksen kyllä hyvin, kun autosta on kerran maksanut noin 20 tonnia enemmän kuin karvalakkimallista. Saas nähdä onko omassa single motor standard rangessa jotain jänniä "ominaisuuksia" myös.
 
Neliveto on kanssa käytännössä turha, renkaat lyö tyhjää vaikka kuinka kauan ennen kuin auto suostuu vetämään etupyörillä.
Eikö siellä ole asetusta jatkuvalle? Voi olla, että muistan väärin XC40n koeajosta, jossa on Volvon perinteisempi käyttis.
 
Worst case scenariohan tässä on, että työnantaja ulkoistaa ne latauspaikat jollekin verenimijäfirmalle(eparking, virta jne) ja ne alkaa laskuttamaan siitä latauksesta 30snt/kWh.
Tuo lienee toiseksi helpoin ratkaisu työnantajalle. Helpoin on se ettei (enää) tarjota latausmahdollisuutta ollenkaan, työnantajan toimesta. Toki moni pieni yritys saattaa katsella muualle jos pari työntekijää lataa edelleen sukosta yksivaiheisena 8A työpäivän aikana, tuskin sinne tulee pihalle verottaja tarkistamaan kuka lataa mitä; toki miksi työnantaja välttämättä haluaisi ottaa tuollaista riskiä.

Varsin monessa työpaikassa parkkipaikat eivät kaiketi edes ole työnantajan omistuksessa vaan kyseessä on jokin yksityinen parkkihalli minne useat yritykset parkkeeraavat autojaan, hallin ylläpitäjä sitten päättää järjestääkö sinne millaista tai minkäänlaista latausmahdollisuutta, ja haluaako tehdä silläkin millaista voittoa. Aika paljon näkee noita plugitcloud-latausasemia, niissä kai voi tilaaja itse määritellä kuinka korkeaksi haluaa hinnan asettaa, Plugit sitten ottaa siitä joka tapauksessa jonkun ylläpitorahan itselleen riippumatta siitä kuinka korkeaksi se on hinnoiteltu mutta muuten latausmaksu menee hallin pitäjälle tai työnantajalle, korvauksena lataussähköstä?

Muistan kun kävin erään vantaalaisen firman työhaastattelussa, hekin mainitsivat että hallissa jonne heidän työntekijöillleen on varattu x kappaletta parkkipaikkoja, siellä on latausmahdollisuus mutta sitä hoitaa ja siitä laskuttaa hallin ylläpitäjä, työnantaja ei ota siihen kantaa. En tarkistanut paljonko siellä olisi maksanut lataus mutta veikkaan että enemmän kuin kotona öisin lataus.

Sinänsä huokean latausmahdollisuuden tarjoaminen työntekijöilleen voi olla edelleen työnantajalle yksi monista tavoista houkutella haluamiaan työntekijöitä töihin, tai että eivät tekisi niin paljon etätöitä. Minunkin ex-pomolle tuli kiire järjestää jonkinlainen (ilmainen) latausmahdollisuus työpaikalle kun saivat houkuteltua ns. kovan tekijän (sertifikaatit omaava Azure-pilvi ja tietoturvaekspertti, sellainen joka ei joudu olemaan päivääkään työttömänä vastentahtoisesti) jolla oli Tesla ja joka hieman mietti missä voisi työpäivän aikana ladata, kun oli kuitenkin jonkin verran työmatkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Johtunee osittain siitä että liioittelit jokseenkin ronskisti ongelmaa ensimmäisissä viesteissä. Sanoit että auto ryömii eteenpäin, ja että se kiihtyy hitaampaa kuin 30 vuotta vanha 90 hevosen Corolla. Alle 7 sekuntia 0-100 ei ole ryömimistä ja on lähemmäs puolet verrokkiauton vastaavasta.

Äläkä ymmärrä tätä viestiä väärin, ymmärrän kyllä että vituttaa ja valittaisin itsekin myyjän suuntaan.

Koska se ryömii eteenpäin jos lataus on alle 50% ja lähtee aamulla kylmällä akulla liikkeelle (eikä tartte olla edes todella kylmä, 0-10C riittää) . Tiedän että monen on vaikea tätä uskoa, mutta oon aika monta kertaa testannut asiaa.

En ainakaan muistaakseni ole sanonut että auto ryömii eteenpäin jos akku on lämmin ja lataus 70%. Sampsan testissähän aika samoja kokemuksia, yli 6 sek jollain 40-50% latauksella kun autolla oli ajettu jo hyvä tovi. Tämä vielä lievään alamäkeen motarin rampista.
 
Eikö siellä ole asetusta jatkuvalle? Voi olla, että muistan väärin XC40n koeajosta, jossa on Volvon perinteisempi käyttis.

On, mutta sen kytkeminen vaatii neljä painallusta näytön eri puolilta ja valikon vierittämistä. Lisäksi pitää laittaa aina ajon alussa päälle enkä ainakaan itse tuota joka kerta muista.
 
Koska se ryömii eteenpäin jos lataus on alle 50% ja lähtee aamulla kylmällä akulla liikkeelle (eikä tartte olla edes todella kylmä, 0-10C riittää) . Tiedän että monen on vaikea tätä uskoa, mutta oon aika monta kertaa testannut asiaa.
Minä kysyin silloin lisätietoja tuosta koska ymmärsin "ryömimisen" ilmiönä missä auto ei suostuisi kulkemaan kuin esim. max 40km/h tai jotain vastaavaa. Ilmeisesti siitä ei ollutkaan kyse, vaan siitä ettei se kiihdy yhtä nopeasti kuin esitteessä?

Useimmissahan sähköautoissa on joku kilpikonnamoodi jos akun lataustaso menee erittäin alhaiseksi, joka voi rajoittaa korkeimman nopeuden todella alhaiseksi että ainakin moottoritiellä voisi tulla äitiä ikävä, luulin että sinunkin tapauksessasi oli jostain sellaisesta kyse. Mun autossa (Zoe) tuli varoitusvaloa ja -piippausta kun akku meni 6% tasolle, en tullut silloin testanneeksi millainen nopeus sillä olisi voitu saavuttaa koska ajoin 50km/h tietä kohti lähellä olevaa latausasemaa. Siinä nopeudessa en välittömästi huomannut eroa ajettavuudessa, moottoritiellä ehkä olisin huomannut.
 
On, mutta sen kytkeminen vaatii neljä painallusta näytön eri puolilta ja valikon vierittämistä. Lisäksi pitää laittaa aina ajon alussa päälle enkä ainakaan itse tuota joka kerta muista.
Kukas se softakehittäjä tällä foorumilla oli *ping* Koskeeko nämä kiihtyvyysongelmat myös neliveto-moodi päällä? Hynyllä ainakin riippuu tosi paljon moodista miten lähtee. Oli hämmentävää huomata, että jatkuva neliveto (ainakin auton mukaan) on energiatehokkaampi kuin perusmoodi. Toisaalta voi uskoa, kun kiihtyy paljon maltillisemmin sport-moodiin nähden.
 
Minä kysyin silloin lisätietoja tuosta koska ymmärsin "ryömimisen" ilmiönä missä auto ei suostuisi kulkemaan kuin esim. max 40km/h tai jotain vastaavaa. Ilmeisesti siitä ei ollutkaan kyse, vaan siitä ettei se kiihdy yhtä nopeasti kuin esitteessä?

Useimmissahan sähköautoissa on joku kilpikonnamoodi jos akun lataustaso menee erittäin alhaiseksi, joka voi rajoittaa korkeimman nopeuden todella alhaiseksi että ainakin moottoritiellä voisi tulla äitiä ikävä, luulin että sinunkin tapauksessasi oli jostain sellaisesta kyse. Mun autossa (Zoe) tuli varoitusvaloa ja -piippausta kun akku meni 6% tasolle, en tullut silloin testanneeksi millainen nopeus sillä olisi voitu saavuttaa koska ajoin 50km/h tietä kohti lähellä olevaa latausasemaa. Siinä nopeudessa en välittömästi huomannut eroa ajettavuudessa, moottoritiellä ehkä olisin huomannut.

Joo selvennyksen vuoksi auto ei kirjaimellisesti ryömi, mutta verrattuna siihen mitä pitäisi autosta saada irti, niin omasta mielestä ryömiminen on ihan kuvaava sana.
 
Kukas se softakehittäjä tällä foorumilla oli *ping* Koskeeko nämä kiihtyvyysongelmat myös neliveto-moodi päällä? Hynyllä ainakin riippuu tosi paljon moodista miten lähtee. Oli hämmentävää huomata, että jatkuva neliveto (ainakin auton mukaan) on energiatehokkaampi kuin perusmoodi. Toisaalta voi uskoa, kun kiihtyy paljon maltillisemmin sport-moodiin nähden.

Neliveto päällä on reilusti hitaampi kuin kilpailijat.

Jos ei ole neliveto päällä, niin äsken tuossa kehällä taas testailin kun ajelin himaan, niin varmaan joku 200 hevosta käytettävissä. Ajelin vähän ennen kymppiä joku 20 minuuttia ja lämmitin akkua samalla, lisäksi laitoin aamulla lämmityksen päälle ennen ajoa.

En oikein tiedä miten tästä autosta pitäis saada tehoja ulos. Pitääkö näillä oikeasti ajella tunti ja lämmittää akkua näillä keleillä ennen kuin alkaa olemaan mitään eloa?
 
Et muista väärin, Plaid pystyy vetään 3 kierrosta "kovaa" Nyrrellä ennenkuin menee kilpparimoodiin, samaten ilman sitä track packia niin jarrut kestää max 1 kierroksen oikeaa kovaa.
Eikös tää ollut jotain akkujen lämpeämisen liittyvää ongelmaa ? Possulla ei tätä ollut?
 
Sehän riippuu ihan millainen akkukemia on ja millaista tehoa siitä saadaan ulos milläkin lämmöllä.

Esim. Porschen taycan taisi vaati jotain 35 asteen paikkeilla akun lämpötilaksi maksimilatausteholle ja tämä uusi pääsi jollain 21 asteella tms. samaan tehoon. Sinänsä tuossa on kyse lataamisesta mutta tehon ottamiseen ulos on vastaavia vaatimuksia.

Porschella on panostettu jo edellisessä versiossa toisella tavalla tuohon että autosta saadaan maksimitehoa pidempää ulos ja uusi tietty on vielä astetta parempi.
 
Neliveto päällä on reilusti hitaampi kuin kilpailijat.

Jos ei ole neliveto päällä, niin äsken tuossa kehällä taas testailin kun ajelin himaan, niin varmaan joku 200 hevosta käytettävissä. Ajelin vähän ennen kymppiä joku 20 minuuttia ja lämmitin akkua samalla, lisäksi laitoin aamulla lämmityksen päälle ennen ajoa.

En oikein tiedä miten tästä autosta pitäis saada tehoja ulos. Pitääkö näillä oikeasti ajella tunti ja lämmittää akkua näillä keleillä ennen kuin alkaa olemaan mitään eloa?
Kyllä mä jotenkin kallistuisin edelleen sen puoleen, että siinä autossa on jotain vikaa. Kuten kerroin, niin suoriltaan otin sen koeajoauton kylmänä käyttöön nollakelin tuntumassa ja perstuntumalta ei sitä hitaaksi voinut mitenkään haukkua. Samanlailla tietysti talvirenkaat rajoittaa menoa kuin hynyssä, pito ei vaan riitä tehoille talvinakeissa veti sitten miten monella pyörällä tahansa.
 
Worst case scenariohan tässä on, että työnantaja ulkoistaa ne latauspaikat jollekin verenimijäfirmalle(eparking, virta jne) ja ne alkaa laskuttamaan siitä latauksesta 30snt/kWh.
Tuo ei ole lähellekään worst case. Worst case on se, että sähköä ei saa ollenkaan. Kalliskin sähkö on joskus hintansa väärtiä jos sitä tarvitsee vain harvoin.
 
Joo selvennyksen vuoksi auto ei kirjaimellisesti ryömi, mutta verrattuna siihen mitä pitäisi autosta saada irti, niin omasta mielestä ryömiminen on ihan kuvaava sana.
Tämä.
Mulla on model Y LR -23. Vakiona 5 sekkaa nollasta sataseen. Vähän aikaa sitten istuin kaverin tuttavan vastaavaan mihin oli hankittu acc boost, joka sheivaa ajasta noin puoli sekkaa pois. Ja voin sanoa että kiihtyvyysero, puoli sekuntia, tuntuu selvästi. Ensin luulin että on perffi johon vaihdettu gemini vanteet.
Ja ero oli siis 5,0 vs 4,5
Erotus noin 3,5 vs 6,5 on oikeasti ryömimistä.
Tiputtakaa teidän suosikkipelistä framemäärä puoleen ja sanokaa sitten että kaikki on kunnossa...
 
Tämä.
Mulla on model Y LR -23. Vakiona 5 sekkaa nollasta sataseen. Vähän aikaa sitten istuin kaverin tuttavan vastaavaan mihin oli hankittu acc boost, joka sheivaa ajasta noin puoli sekkaa pois. Ja voin sanoa että kiihtyvyysero, puoli sekuntia, tuntuu selvästi. Ensin luulin että on perffi johon vaihdettu gemini vanteet.
Ja ero oli siis 5,0 vs 4,5
Erotus noin 3,5 vs 6,5 on oikeasti ryömimistä.
Tiputtakaa teidän suosikkipelistä framemäärä puoleen ja sanokaa sitten että kaikki on kunnossa...

Ihmeellisiä juttuja. Ei tommosia tehoja tartte mihinkään. Parempi vaan olla tyytyväinen että auto kulkee nopeammin kuin suurin osa muista autoista. Vaatiminen että auto antaisi ne tehot mitä luvattu, tai edes vaikka 90% niistä, on ihan älytön vaatimus, ei niitä kuitenkaan tartte oikeasti missään.

/sarkasmi
 
Kyllä mä jotenkin kallistuisin edelleen sen puoleen, että siinä autossa on jotain vikaa. Kuten kerroin, niin suoriltaan otin sen koeajoauton kylmänä käyttöön nollakelin tuntumassa ja perstuntumalta ei sitä hitaaksi voinut mitenkään haukkua. Samanlailla tietysti talvirenkaat rajoittaa menoa kuin hynyssä, pito ei vaan riitä tehoille talvinakeissa veti sitten miten monella pyörällä tahansa.

Tämä varmaan 100% latauksella? 100-90% latauksissa ei hirveästi huomaa vielä eroa jollei sitten lähde kellon kanssa kokeilemaan motarin ramppiin.
 
Volvo olisi pitänyt vaan rajoittaa softalla 5.5sec 0-100 autoksi myydä sellaisena ja lyödä vähän aggressiivisemmat lämmittimet akun herättelyyn pakkasella.

Nyt vissiin vaan yhdistyvät lämpöä kaipaava akku, jatkuvan helpon kotilatauksen puute jolla saisi esilämmitettyä akun aina ajoon + suomen ihana kevätilmasto jossa öisin on kylmää…

Jos haluaa myydä oikeasti sporttiautoa, niin sitten on syytä olla stydit akun esilämmitykset tai hyvin kylmää sietävät akut.
 
Volvo olisi pitänyt vaan rajoittaa softalla 5.5sec 0-100 autoksi myydä sellaisena ja lyödä vähän aggressiivisemmat lämmittimet akun herättelyyn pakkasella.

Nyt vissiin vaan yhdistyvät lämpöä kaipaava akku, jatkuvan helpon kotilatauksen puute jolla saisi esilämmitettyä akun aina ajoon + suomen ihana kevätilmasto jossa öisin on kylmää…

Jos haluaa myydä oikeasti sporttiautoa, niin sitten on syytä olla stydit akun esilämmitykset tai hyvin kylmää sietävät akut.

Toi esilämmitys on mielenkiintoinen aihe. En löydä siitä mitään mainintaa Volvon sivuilta tai käyttöohjeista. Itse en ole huomannut eroa sillä että laittaako ilmastoinnin päälle aamulla vai ei.

Muutamia mainintoja löytyy Googlella että sen pitäisi lämmittää parkissa, mutta ne on poistettu Volvon sivuilta ja löytyy vaan googlen välimuistista.

Epäilen että tuo ominaisuus ei toimi tai sitten se on niin tehoton, että Volvo poistanut maininnat siitä.
 
Toi esilämmitys on mielenkiintoinen aihe. En löydä siitä mitään mainintaa Volvon sivuilta tai käyttöohjeista. Itse en ole huomannut eroa sillä että laittaako ilmastoinnin päälle aamulla vai ei.

Muutamia mainintoja löytyy Googlella että sen pitäisi lämmittää parkissa, mutta ne on poistettu Volvon sivuilta ja löytyy vaan googlen välimuistista.

Epäilen että tuo ominaisuus ei toimi tai sitten se on niin tehoton, että Volvo poistanut maininnat siitä.
On kyllä hölmöä - autojen pitäisi ihan itsestäänselvästi osata lämmittää akkua samalla kun esilämmitys / jäähdytys on kytkettynä ainakin jos käytössä on akkukemia jonka tehon anto on kovin lämpötilariippuvaista.
 
Ymmärrän ainakin käyttäjän Tatuks ärsytyksen täysin tuossa EX30 casessa. Onhan toi nyt ihan selvä asia, että yksi vaarallisimmista tekijöistä liikenteessä on ennakoimattomuus. Ehkei ihan selvä asia jos on tottunut liikkumaan sen litrasen corollan 20% maksimipidosta rajoilla kuten perus sunnuntaiautoilija. Mutta ajatellaan asiaa vaikka jarrupidon tai sivuttaispidon kautta. Jos tulet kotipihan risteykseen ja jarrutat/käännät aina samasta kohdasta. Välillä onkin vain 50% jarrutehoista/sivuttaispidosta käytössä, niin siinähän saa olla Rovanperä kun noita alkaa hanskalla korjaamaan ettei päädy lähimpään katuojaan.

Jännä myös nähdä mihin toi työpaikkojen lataushomma kehittyy. Eilen juuri työpaikan ruokalassa kävin aiheesta keskustelua. Meillä siis ilmainen lataus firmalla (hyödyn tästä noin 200-250e vuodessa), meillä on myös 200e julkisen liikenteen etuja vuodessa joita en käytä. Kaksi julkisia käyttävää henkilöä päivitteli kovasti, että miten epäreilua kun saan ladata ilmaiseksi ja "he eivät saa mitään". Jännä kun itse taas joudun tuon heidän käyttämän 200e julkisen liikenteen edun kuitenkin omassa verotuksessani huomioimaan vaikken sitä käytäkään, he eivät sentään millään tavalla joudu maksumieheksi mun käyttämästä latausedusta. Että olisko jonkilaista samankaltaista sähköauton latausetua joka näkyis sitten kaikilla verotuksessa työmatkakulusarakkeessa ja täten kannustais asentamaan niitä pistokkeita / sähköistämään liikennettä. Epäilen ettei ihan menis mukisematta nykyilmapiirissä läpi tällainen..
 
Johtunee osittain siitä että liioittelit jokseenkin ronskisti ongelmaa ensimmäisissä viesteissä. Sanoit että auto ryömii eteenpäin, ja että se kiihtyy hitaampaa kuin 30 vuotta vanha 90 hevosen Corolla. Alle 7 sekuntia 0-100 ei ole ryömimistä ja on lähemmäs puolet verrokkiauton vastaavasta.

Äläkä ymmärrä tätä viestiä väärin, ymmärrän kyllä että vituttaa ja valittaisin itsekin myyjän suuntaan.
Voisin veikata, että Björn on saanut auton valmiiksi ladattuna kokeiluun. Hän on sitten lyhyehkössä ajassa ajanut paljon kaikenlaista testiä, ja vastaavasti lataillut huomattavasti normaalia tiuhempaan. Tällaisessa käytössä akku pysyy normaalia paremmissa lämmöissä suhteessa ulkolämpötilaan.

Pidän erittäin epätodennäköisenä, että kiihtyvyyksiä eri varaustasoilla olisi mitattu vain yksi varaustaso per vrk ja vielä päivän ensimmäisten kilometrien aikana. Todennäköisesti on mitattu samana päivänä, ja ajettu välissä akkua tyhjemmäksi (ja lämpimämmäksi/paremmin virtaa antavaksi). Tällöin Björnin taulukko antaa aivan liian ruusuisen kuvan verrattuna tilanteeseen, jossa aamulla lähdetään liikkeelle kylmällä alle 50 % akulla ja ensimmäisestä rampista motarille.

Björnin taulukosta näkee, että EX30:n kiihtyvyys heikkenee huomattavasti enemmän kuin muilla autoilla ihan pelkän varaustilan alentuessa. Siihen kun lisää kylmän akun vaikutuksen, niin voi vain arvailla kuinka hitaaksi menee. Sen voi sanoa, että ei mene enää 5-7 sekunnissa.


Io-tech:n koeajossa Juha Kokkonen sanoi, että EX30 ei pihasta lähtiessä ei kiihtynyt todellakaan normaaliin tahtiin. Ajon alussa SoC 55 %. Autolla ajettiin noin puoli tuntia ennen ensimmäistä kiihtyvyysmittausta. Silloin SoC oli noin 44 % (koska vähän sitä ennen oli 48 %, ja laturilla 40 %). Kiihdytys kesti 6,27 s ja oli ajettu jo puoli tuntia.

Björn 100 % 3,66 s
Björn 90 % 3,71 s (+0,05 s)
Björn 43 % 4,23 s (+0,57 s)
Björn 21 % 5,30 s (+1,64 s)
Björn 10 % 6,59 s (+2,93 s)

Havaitaan, että Björnillä 43 % vs. 100 % hidastaa vain 0,57 s. Io-techillä 40-48 %:lla meni 6,27 s, mikä on peräti +2,61 s vs. Björnin 100 %. Molemmilla ulkolämpötila oli samaa luokkaa +1...+7. Selitys on, että Io-tech ajoi puolessa tunnissa 55 %:sta noin 44 %:iin, eli 3,7 %/10 min. Björnin 90 % ja 43 % -mittausten välissä on kellon mukaan 64 min, eli 7,3 %/10 min. Björn on siis repinyt akusta tuplatehoa, ja lisäksi tyhjentänyt puoli akkua vs. Io-tech vain reilun kymmenesosan akusta.

Io-techin lyhyempi ja puolitehoinen ajelu toi kiihdytysaikaan 2,04 s (2,61 s - 0,57 s) ylimääräistä vs. Björnin 43 %. Tehdäänpä uusi kylmäkorjattu "Björnin 30 min Io-tech -ajelua -taulukko" 43 %:sta alaspäin:

43 % 6,27 s (4,23 s + 2,04 s)
31 % 6,48 s
21 % 7,34 s
10 % 8,63 s

Korjattu taulukko näyttää entistä huonommalta 3,6 s autolle. Edelleen joku saattaa tulla sanomaan, että kyllähän tuolla silti ehtii. Se vaan ei vieläkään vastaa tilannetta, jossa lähdetään kylmänä alle 50 % akulla pihasta, ja ekasta rampista motarille. Viimeisessäkin taulukossa on ennen kiihdytystä puoli tuntia ajoa takana, jonka aikana 11 % purkautunut akku on lämmittänyt itseään.

Lopulliseen taulukkoon saattaisi tulla jopa yli 10 s aika, jos ramppi sijaitsee vain 5 minuuttia kotipihasta vs. 30 min.

@Tatuks yritä ajastaa lataus päättymään juuri ennen lähtöä. Lisäksi voisit arjessa pitää akun 50-80 %, niin varaustaso on korkeampi ja tiheämmät sekä oikein ajoitetut lataukset pitävät lämmön parempana. Päivitykset saattavat parantaa tilannetta, mutta juuri nyt auto on tuon osalta häntäpäässä. Positiivisena puolena akulle on luvassa pidempää ikää, kun kylmästä ei revitä yhtä suurella C:llä tehoja kuin muilla.


*Jep, Björn ajoi mittaukset putkeen reilu tunnin aikana kaikki kiihdytysvedot 90-10 %.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-04-18-13-15-05-12_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    Screenshot_2024-04-18-13-15-05-12_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    72 KB · Luettu: 16
  • Screenshot_2024-04-18-13-14-39-77_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    Screenshot_2024-04-18-13-14-39-77_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    69,2 KB · Luettu: 20
  • Screenshot_2024-04-18-13-35-15-38_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    Screenshot_2024-04-18-13-35-15-38_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    293 KB · Luettu: 22
Voisin veikata, että Björn on saanut auton valmiiksi ladattuna kokeiluun. Hän on sitten lyhyehkössä ajassa ajanut paljon kaikenlaista testiä, ja vastaavasti lataillut huomattavasti normaalia tiuhempaan. Tällaisessa käytössä akku pysyy normaalia paremmissa lämmöissä suhteessa ulkolämpötilaan.

Pidän erittäin epätodennäköisenä, että kiihtyvyyksiä eri varaustasoilla olisi mitattu vain yksi varaustaso per vrk ja vielä päivän ensimmäisten kilometrien aikana. Todennäköisesti on mitattu samana päivänä, ja ajettu välissä akkua tyhjemmäksi (ja lämpimämmäksi/paremmin virtaa antavaksi). Tällöin Björnin taulukko antaa aivan liian ruusuisen kuvan verrattuna tilanteeseen, jossa aamulla lähdetään liikkeelle kylmällä alle 50 % akulla ja ensimmäisestä rampista motarille.

Björnin taulukosta näkee, että EX30:n kiihtyvyys heikkenee huomattavasti enemmän kuin muilla autoilla ihan pelkän varaustilan alentuessa. Siihen kun lisää kylmän akun vaikutuksen, niin voi vain arvailla kuinka hitaaksi menee. Sen voi sanoa, että ei mene enää 5-7 sekunnissa.


Io-tech:n koeajossa Juha Kokkonen sanoi, että EX30 ei pihasta lähtiessä ei kiihtynyt todellakaan normaaliin tahtiin. Ajon alussa SoC 55 %. Autolla ajettiin noin puoli tuntia ennen ensimmäistä kiihtyvyysmittausta. Silloin SoC oli noin 44 % (koska vähän sitä ennen oli 48 %, ja laturilla 40 %). Kiihdytys kesti 6,27 s ja oli ajettu jo puoli tuntia.

Björn 100 % 3,66 s
Björn 90 % 3,71 s (+0,05 s)
Björn 43 % 4,23 s (+0,57 s)
Björn 21 % 5,30 s (+1,64 s)
Björn 10 % 6,59 s (+2,93 s)

Havaitaan, että Björnillä 43 % vs. 100 % hidastaa vain 0,57 s. Io-techillä 40-48 %:lla meni 6,27 s, mikä on peräti +2,61 s vs. Björnin 100 %. Molemmilla ulkolämpötila oli samaa luokkaa +1...+7. Selitys on, että Io-tech ajoi puolessa tunnissa 55 %:sta noin 44 %:iin, eli 3,7 %/10 min. Björnin 90 % ja 43 % -mittausten välissä on kellon mukaan 64 min, eli 7,3 %/10 min. Björn on siis repinyt akusta tuplatehoa, ja lisäksi tyhjentänyt puoli akkua vs. Io-tech vain reilun kymmenesosan akusta.

Io-techin lyhyempi ja puolitehoinen ajelu toi kiihdytysaikaan 2,04 s (2,61 s - 0,57 s) ylimääräistä vs. Björnin 43 %. Tehdäänpä uusi kylmäkorjattu "Björnin 30 min Io-tech -ajelua -taulukko" 43 %:sta alaspäin:

43 % 6,27 s (4,23 s + 2,04 s)
31 % 6,48 s
21 % 7,34 s
10 % 8,63 s

Korjattu taulukko näyttää entistä huonommalta 3,6 s autolle. Edelleen joku saattaa tulla sanomaan, että kyllähän tuolla silti ehtii. Se vaan ei vieläkään vastaa tilannetta, jossa lähdetään kylmänä alle 50 % akulla pihasta, ja ekasta rampista motarille. Viimeisessäkin taulukossa on ennen kiihdytystä puoli tuntia ajoa takana, jonka aikana 11 % purkautunut akku on lämmittänyt itseään.

Lopulliseen taulukkoon saattaisi tulla jopa yli 10 s aika, jos ramppi sijaitsee vain 5 minuuttia kotipihasta vs. 30 min.

@Tatuks yritä ajastaa lataus päättymään juuri ennen lähtöä. Lisäksi voisit arjessa pitää akun 50-80 %, niin varaustaso on korkeampi ja tiheämmät sekä oikein ajoitetut lataukset pitävät lämmön parempana. Päivitykset saattavat parantaa tilannetta, mutta juuri nyt auto on tuon osalta häntäpäässä. Positiivisena puolena akulle on luvassa pidempää ikää, kun kylmästä ei revitä yhtä suurella C:llä tehoja kuin muilla.


*Jep, Björn ajoi mittaukset putkeen reilu tunnin aikana kaikki kiihdytysvedot 90-10 %.

Viimeinkin joku onnistui laittaa mun ajatukset hyvään pakettiin. Oon tutkinut tätä niin paljon että välillä hankala jäsennellä kaikki siistiksi paketiksi ja siitä jää kuva että en ole oikein kunnolla autoa kokeillut tai paneutunut asiaan tarpeeksi että voisi sanoa että auto on hidas.

Nämä on just mun omat ajatukset ja mikään ei nyt oikein puolla sitä että auto olisi viallinen, vaan pikemminkin näyttää siltä että se yksinkertaisesti on paljon huonommin optimoitu kuin muut vastaavat sähköautot. Tätä erityisesti puoltaa että Sampsalla ja Juhalla ihan samat kokemukset, olisi kiva jos joku näyttäisi samoissa olosuhteissa about samat testit ja saisi paremmat tulokset, mutta vähän epäilen että semmoista ei tulla näkemään.
 
Jännä kun itse taas joudun tuon heidän käyttämän 200e julkisen liikenteen edun kuitenkin omassa verotuksessani huomioimaan vaikken sitä käytäkään,
Avaatko tätä vähän. Ei kuulosta millään muotoa järkevältä, että sinun pitäisi maksaa veroa etuudesta, jota et käytä.
 
Tämä varmaan 100% latauksella? 100-90% latauksissa ei hirveästi huomaa vielä eroa jollei sitten lähde kellon kanssa kokeilemaan motarin ramppiin.
Ei se ollut mitenkään täys tai töpselistä (kuten jo aiemmin totesin), en sitä mitenkään erityisemmin noteerannut eli silloin varmaan oli jossain 50-80 välillä. Tarkoitus oli ajaa lyhyt matka ja en siinä kohtaa edes ajatellut, että akulla olisi väliä. Jos se akku olisi ollut tyhjähkö, niin varmasti olisin pannut merkille, sama jutut täydellä akulla.

e: Uskottavan rivakalta se valoista tuntui Ioniqin 5,1 sekunttiin nähden.
 
Vaikuttaako EX30:n "kilpailijoitaan" pienempi akkukapasiteetti kuinka paljon noihin kiihdyttelyaikoihin? Ja kuten sanottua eikö akkua voi ladata vähintään 80 prosenttiin ja ajastaa lataus niin että se loppuu kun on tarkoitus lähteä liikenteeseen?
 
Kehysriihen suunnitelmat: 60 euroa lisää ajoneuvoveroa sähköautoille, lataushybrideille 90 euroa (+mittaustavan muutoksen tuoma korotus). Eli onko se sitten reilut 300 euroa vuodessä uudemmassa sähkärissä (lokakuu 2021 raja).

Ja alvin nosto toki tuntuu uuden auton hinnassa.

Pieniä summia autoilussa mutta tuntuu että tässä on seuraavien vuosien korotusautomaatti.
 
Avaatko tätä vähän. Ei kuulosta millään muotoa järkevältä, että sinun pitäisi maksaa veroa etuudesta, jota et käytä.

Oletan että tästä on kyse, eli mun verottajalle valmiiks ilmotetuissa matkakuluissa on jo huomioitu toi 200e etuus työnantajalta, vai onko tämä kaikilla??
1713505699282.png


Edit: Nyt samalla kuin ilmoitin matkakuluja niin tätä ei mielestäni huomioitu, eli tämäkö sitten on tosissaan verovapaata osuutta eli ei vaikuta vaikken sitä käyttäisi..
 
Viimeksi muokattu:
Oletan että tästä on kyse, eli mun verottajalle valmiiks ilmotetuissa matkakuluissa on jo huomioitu toi 200e etuus työnantajalta, vai onko tämä kaikilla??
1713505699282.png


Edit: Nyt samalla kuin ilmoitin matkakuluja niin tätä ei mielestäni huomioitu, eli tämäkö sitten on tosissaan verovapaata osuutta eli ei vaikuta vaikken sitä käyttäisi..

Tuossahan lukee, että verovapaa, eli ei tuosta tarvitse maksaa veroa. Jos tuon haluaa pois tuosta näkyviltä, niin pitänee ilmoittaa työnantajalle, ettei halua etua, ymmärtääkseni nämä tiedot tulevat verottajalle työnantajalta.
 
Jep en ollut huomannut viime vuonna vielä, että lukee tosissaan "verovapaa"-sana. Eikai tuosta kannata valittaakkaan jos ei negatiivista vaikutusta.

Mutta ehkä sähköautojen lataukseen työpaikalla vois olla jotain vastaavaa?
 
ID.7 testit.

Penkit ok, ajoasento ok, hierontapenkit ok, käsituet ok. Tilat takana ok (ei keskellä).Kontti aukee kivasta, iha ok, mut ei nykyisen farkun veroinen. Toki ei ollu farkku.
Infortaiment-system "kait ok". Travel assist negatiiviset asiat mm. se, että ei näe kuten vaikka Volvoissa ja Tesloissa, että onko poiminut edellä olevan auton seurantaan. Eikä ole ihan niin selkeä se, että millon on kaistat kiinni ja "seilataan varmasti keskellä", vrt. "paremmin toteutetut" systeemit, missä selkeesti isommalla logolla ja värillä näytetään, et nyt seurataan kaistaa.
Napit huonot, eli nopeudessa oli osahaptiset ja tuntumaltaan huonot vrt. vaikkapa Volvoon tai Teslaan. Välttävät.
Plussaa, sai apukuskin penkkiä siirrettyä sähköisesti infortaiment näytöstä. Hyvä jousitus. Hiljainen. Kamerat alapuskurissa ja edessä ja takanakin vielä! Hitaassa nopeudessa helppo tarkastaa niistä tilanne. A pilari oikealle katsottuna tuntui äkkiseltään jotenkin isolta, mut kait siihen tottuisi. HUD näyttö jotenkin en vielä sille lämpee, mut kai se sit objektiivisesti hyvä on. Jotenki se sai tuulilasin heijastumaan (siis muutkin kun nopeuden) siihen lasiin.

Ärsyttävin asia oli kyllä ratin napit, joita täytyy kyllä muuhun kokonaisuuten nähden pitää epäonnistuneena.
Muuten ei suuremmin mussutettavaa. Mutta ratin takia jäis todennäköisesti kauppaan, ellei halvalla sais. Ja itseä ärsyttäisi myös se, että ei selkeesti näe millon travel assist on pelissä ja millon ei ja et millon se on edellä olevan rekisteröinyt ja milloin ei.
Jos ei ajelis paljon vakkarilla ja ratin napeilla (kuten ite autoa ajelen), niin auto on oikein hyvä.
En viitsisi kuitenkaan tuohon vaihtaa esiintyneiden häiritsevien asioiden takia, kun on itsensä jo pilalle hemmotellut toimivilla systeemeillä. Kulutus jotain 22,5kw/h tais olla ku ajelin sekalaista.
 
Eli facelift mallia noin kolmen vuoden kuluttua odottaen, että paluu normaaleihin kytkimiin on täysin toteutunut + muu viilaus&kehitys?
 
Eli facelift mallia noin kolmen vuoden kuluttua odottaen, että paluu normaaleihin kytkimiin on täysin toteutunut + muu viilaus&kehitys?
Noh, kärjistetysti. Kokemuksia lähinnä Teslasta ja Volvoista, niin niissä on kyllä paremmat "viilaukset". Ratti on valitettavasti iso miinus kokonaisuutena, mutta toki teknisessä mielessä luulis olevan helppo homma korjata moinen "pikkufaceliftillä".
Ns. isot asiat rattia lukuunottamatta oli sinänsä kunnossa. Mut ite en kykenisi ostamaan, koska oon jo parempiin systeemeihin (ratti ja avustavat systeemit) tottunut. Toki penkit (ne hierovat) ois kyl luksusta, mut siihen se jäikin, mitä käytännössä parempana tossa pidin ees ku nykyisessä.
Mut juu Tesla Y:n ottaisin näistä kahdesta (ID.7 vs.Tesla Y), koska häiritsi niin paljon ratin osahaptisuus. Jousitus varmaan oli sinänsä parempi ja penkit tosiaan, ja veikkaan et hiljaisempikin oli mitä nyt muistelin (ID.7 siis). Mut ei riitä niin ei riitä. Toki tilanne muuttuu heti, ku ratti uusiutuu ja travell assist sais jotain grafiikkaa..
 
ID.7 testit.

Penkit ok, ajoasento ok, hierontapenkit ok, käsituet ok. Tilat takana ok (ei keskellä).Kontti aukee kivasta, iha ok, mut ei nykyisen farkun veroinen. Toki ei ollu farkku.
Infortaiment-system "kait ok". Travel assist negatiiviset asiat mm. se, että ei näe kuten vaikka Volvoissa ja Tesloissa, että onko poiminut edellä olevan auton seurantaan. Eikä ole ihan niin selkeä se, että millon on kaistat kiinni ja "seilataan varmasti keskellä", vrt. "paremmin toteutetut" systeemit, missä selkeesti isommalla logolla ja värillä näytetään, et nyt seurataan kaistaa.
Napit huonot, eli nopeudessa oli osahaptiset ja tuntumaltaan huonot vrt. vaikkapa Volvoon tai Teslaan. Välttävät.
Plussaa, sai apukuskin penkkiä siirrettyä sähköisesti infortaiment näytöstä. Hyvä jousitus. Hiljainen. Kamerat alapuskurissa ja edessä ja takanakin vielä! Hitaassa nopeudessa helppo tarkastaa niistä tilanne. A pilari oikealle katsottuna tuntui äkkiseltään jotenkin isolta, mut kait siihen tottuisi. HUD näyttö jotenkin en vielä sille lämpee, mut kai se sit objektiivisesti hyvä on. Jotenki se sai tuulilasin heijastumaan (siis muutkin kun nopeuden) siihen lasiin.

Ärsyttävin asia oli kyllä ratin napit, joita täytyy kyllä muuhun kokonaisuuten nähden pitää epäonnistuneena.
Muuten ei suuremmin mussutettavaa. Mutta ratin takia jäis todennäköisesti kauppaan, ellei halvalla sais. Ja itseä ärsyttäisi myös se, että ei selkeesti näe millon travel assist on pelissä ja millon ei ja et millon se on edellä olevan rekisteröinyt ja milloin ei.
Jos ei ajelis paljon vakkarilla ja ratin napeilla (kuten ite autoa ajelen), niin auto on oikein hyvä.
En viitsisi kuitenkaan tuohon vaihtaa esiintyneiden häiritsevien asioiden takia, kun on itsensä jo pilalle hemmotellut toimivilla systeemeillä. Kulutus jotain 22,5kw/h tais olla ku ajelin sekalaista.
Itsekin ajoin pari tuntia hiljattain, ja aika samoja huomioita.

Jousitusta en tosin pitänyt hyvänä. Se meni hidasteet mukavammin kuin ID.4 GTX, mutta hävisi selvästi 2016 Auris TS hybridille, jossa 205/55R16. Mii (175/65R14) oli niissä hidasteissa kokonaisuutena samaa luokkaa ID.7:n kanssa. Mii oli pehmeämpi ja paremmin balanssissa, mutta lyhyen akselivälin takia nyökkiminen oli voimakkaampaa. Volkkarissa oli ainakin edessä Pirellin kesä 235/45R20, mikä tuo pintakovuutta. Säädin individual DCC pehmeimmäksi, ja se teki joustoliikkeistä vain laajemmat, mutta pintakovuus pysyi. Käytin nopeuksia 25-30 km/h. Miellyttävin tuntui olevan comfort ja 26 km/h. Silti etu- ja takapää olivat joustoliikkeiltään vähän eri paria. Perä tuli nätisti, mutta etupää oli töksömpi. Otin kyytiin yli 100 kg kyytiläisen eteen, mutta silti edessä oli lyhyempi ja kovempi joustoliike. Aika erikoinen balanssi. Meinaan autoon voi tulla ihmisiä takapenkillekin ja kamaa tavaratilaan, jolloin perä pehmenee entisestään, niin keula jäisi entistä kovemmaksi suhteessa perään. Muuten jousitus oli niin hyvä, etten kiinnittänyt siihen huomiota, mutta tutuissa hidasteissa oli parantamisen varaa ainakin R20-kesäpirelleillä.

Motarilla 120 ajaessa tuntui kuin olisi ollut kaksi kuskia, minkä takia takapuolessa tuntui pientä nuljumista kaistalla. Jos annoin auton ajaa, se meni itsekseen puolisen minuuttia, kunnes pyysi ottamaan ohjat. Kokeilin lepuuttaa käsiä kevyesti ratilla, muttei sekään näin vähällä kokemuksella tuntunut luontevalta. Yritin säätää avustinta ratin mode-painikkeella, jolloin näytölle tuli kolme eri vaihtoehtoa, joista vasen oli korostettuna siniseksi. En osannut siinä 120 ajaessa liikuttaa valintaa oikealle. Yritin nuolinäppäimiä ja plussia sekä miinuksia, mutta ei liikkunut mihinkään. Jälkeenpäin liikkeessäkään eivät osanneet sanoa, miten olisi pitänyt ohjata valintaa. Jälkikäteen tuli mieleen, että unohdin kokeilla painaa modea useamman kerran.

En pitänyt ratin vakkarin set-napista, koska kämmenpohjani osui parin tunnin aikana kahdesti tahattomasti nappiin, jolloin vakkari meni päälle väärässä paikassa.

Rengasmelu oli ihan miellyttävä ja ennemmin hiljainen kuin meluisa.

Hierovista penkeistä tykkäsin kovasti. Suosikkini oli lonkkien aktivointi puolivoimakkuudella.

Rampista polkaistessa kerran heilahti perä vähän enemmän sivulle. Tie oli märkä ja nappi laudassa sekä sport-tila. Tuli mieleen Omega ja 90-luku, paitsi sillä saattoi mennä pitkiä pätkiä. Kiihtyvyys taajamassa oli pykälää nopeampi kuin Miillä, ja motarilla oli jo tuplakiihtyvyys.

Regeniä en osannut säätää kuin D ja B. Miissä on viisi asentoa, 0, 1, 2, 3 ja 4. Kulutus oli sateessa kiihdytyksiä ja 100/120 -motariakin sisältävällä ajelulla 21,0 kWh/100 km. Hieronta oli päällä kolme varttia, mutta se ei paljon vie, vaikka antaa paljon.

Pikalatausteho olisi ollut ajon alussa vaivaiset 22 kW, koska SoC oli korkea 92 %. Lämmittämällä 40 min olisi saanut 50 kW, koska akku olisi senkin jälkeen liian täysi. Mukavia tietoja, ja napista saa akun lämmityksen päälle.

Ratin lämmitys meni välillä päälle itsestään, mutta se taisi olla aina auton käynnistyksen yhteydessä. Ratin napista sai pois. En tykännyt pyyhkijöiden viiksen siirrosta vasemmalle. Pyyhkijät pärisivät lasia vasten, vaikka satoi vettä ja suihkuttelin pissapoikaa.

Tavaratilan pyöräkoteloiden väli näytti olevan alle metrin. Niin ne vaan kaventuvat, vaikka ulkomitat paisuvat kuin pullataikina. Astra G farkussa oli 111 cm. Uudehkossa Superb farkussa enää 104 cm, ja nyt ID.7 alle 100 cm. Auriksenkin kapeus ja mataluus häiritsee Astran G farkun jälkeen, kun laittaa pitkäjoustoista fillaria taakse. Etukiekko pitää irrottaa vs. Astraan meni kokonaisena heittämällä.

Keskinäyttö toimi vikkelästi ja navi on aivan eri vuosikymmeneltä kuin Auriksen.

Päällimmäisenä jäi mieleen, että olipa hyvät penkit hierontoineen paidan kuivatuksineen, mutta koin olevani vähän matkustaja, kun auto piippaili, venkoili, tuli vahinkopainalluksia ratista, en keksinyt millä napilla liikutaan assist-valikossa, ja viiksi on vaihtanut puolta. Mii oli ensiminuuteista alkaen helppo ja normaali auto käyttää, ja muutenkin hauskempi kurvailla taajamassa. Tosin siinäkin pitää kytkeä aina aluksi kaistavahti pois, ettei käy vääntelemään jakajien tai tietöiden kohdalla mihinkään.

Meinasi unohtua, että uukkari pihalla sujui kokoisekseen yllättävän pienessä tilassa. Takavedon hyviä puolia.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-04-19-22-47-08-07_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-04-19-22-47-08-07_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    298,6 KB · Luettu: 49
Muistanko väärin että kun joskus Tesla ja Possu mittelivät Nurrella kierrosajoista, niin Teslalla ei pystynyt kovia vetoja vetäämään peräkanaa samoissa määrin kuin Possulla. Eli kyllähän tässäkin menohalut hyytyivät. Muistanko väärin ? Periaateessa samasta asiasta kyse, vaikka käytännössä ei tuollaisia skenaariota tule eteen normikäyttäjällä .


Ominaisuus kuunes saavat asian korjattua.
Possu tais ottaa uudella Taycan GTllä reilu 20sekkaa pois kierrosajoista. Eli tuo rata-ajo on nyt taputeltu, varttimaili taitaa olla Teslan heiniä ehkä.
 
Jännä myös nähdä mihin toi työpaikkojen lataushomma kehittyy. Eilen juuri työpaikan ruokalassa kävin aiheesta keskustelua. Meillä siis ilmainen lataus firmalla (hyödyn tästä noin 200-250e vuodessa), meillä on myös 200e julkisen liikenteen etuja vuodessa joita en käytä. Kaksi julkisia käyttävää henkilöä päivitteli kovasti, että miten epäreilua kun saan ladata ilmaiseksi ja "he eivät saa mitään". Jännä kun itse taas joudun tuon heidän käyttämän 200e julkisen liikenteen edun kuitenkin omassa verotuksessani huomioimaan vaikken sitä käytäkään, he eivät sentään millään tavalla joudu maksumieheksi mun käyttämästä latausedusta.
Erohan on päivän selvä. He maksavat veroja julkisen liikenteen edustaan. Sinä et maksa veroja latausedustasi. Laitetaan vaan samalle viivalle ja molemmat veronalaisiksi eduiksi.

Samalla tietty voisi tehdä siitä edusta raksi-ruutuun valinnan. Mutta se on työnantajan homma mahdollistaa tuo - ei valtio voi säädellä sitä, että mitä etuja firmat tarjoavar työntekijöilleen - halusivat nämä niitä tai eivät.

Eli:
A) kaikki luontaisedut samalle viivalle niille verotusarvot joko toteutuneiden etujen tai jonkun verottajan määräämän verotusarvo-arvion mukaan.
B) vingut työnantajalta mahdollisuuden kieltäytyä luontaiseduista. Todennäköisesti ei tarvitse edes puhua pomon kanssa, senkun olet yhteydessä palkanlaskentaan ja kerrot ettet halua enää tätä etua ja poistakaa se minulta.
 
Muistanko väärin että kun joskus Tesla ja Possu mittelivät Nurrella kierrosajoista, niin Teslalla ei pystynyt kovia vetoja vetäämään peräkanaa samoissa määrin kuin Possulla. Eli kyllähän tässäkin menohalut hyytyivät. Muistanko väärin ? Periaateessa samasta asiasta kyse, vaikka käytännössä ei tuollaisia skenaariota tule eteen normikäyttäjällä .


Ominaisuus kuunes saavat asian korjattua.

Siinä on varmaan yksi asia missä tulee eroja jo tuon 400V/800V myötä. Jos molemmat autot n. 760kW tehoisia niin Porche ottaa akusta ~950A siinä missä Plaid tuplaten ~1900A? Tosin jotain tekstiä tuli vastaan et Plaid voi ottaa parhaillaan ~2300A tjsp akusta? Paljon lie piikkiteho Porchella? Väkisinhän noin kovilla virroilla alkaa paikat lämpeämään.
 
Todella mukava tyyppi ja iotekkiläinen @TommiZeliard tarjoutui testaamaan EX30:stä tarkoilla GPS vehkeillä. Hän varmasti laittaa tarkempia tietoja mutta aika surkeat tulokset saatiin.

45% akulla kylmänä 0C kelissä autossa on performance modella n. 150 hevosta käytössä jos akku on kylmä. Ilman performance modea sanoisin että tehoja on käytössä jotain 100-120 hevosta.

0-100 ajat oli muistaakseni parhaimmillaan ihan lievään almäkeen jotain 8,4sek, pahimmillaan jotain yli 9sek 45% latauksella ekalla kiihdytyksellä.

Ajeltiin joku 40 minsaa ja kiihdyteltiin autoa, niin tehot eivät juurikaan nousseet, vähän paremmin veti nollasta lähtiessä

Onko tämä normaalia käytöstä autolta ketjun sähköautoilijoiden mukaan?
 
Onko tämä normaalia käytöstä autolta ketjun sähköautoilijoiden mukaan?

No riippuu siitä miten määritellään "normaali" mutta joko autosi on viallinen tai sitten kiinan pojat ovat fuskanneet softassa todella pahasti.

Todella surkea tapaus ja jos mittaukset on dokumentoitu hyvin niin kantsii marssia kauppaan niiden kanssa.
 
Todella mukava tyyppi ja iotekkiläinen @TommiZeliard tarjoutui testaamaan EX30:stä tarkoilla GPS vehkeillä. Hän varmasti laittaa tarkempia tietoja mutta aika surkeat tulokset saatiin.

45% akulla kylmänä 0C kelissä autossa on performance modella n. 150 hevosta käytössä jos akku on kylmä. Ilman performance modea sanoisin että tehoja on käytössä jotain 100-120 hevosta.

0-100 ajat oli muistaakseni parhaimmillaan ihan lievään almäkeen jotain 8,4sek, pahimmillaan jotain yli 9sek 45% latauksella ekalla kiihdytyksellä.

Ajeltiin joku 40 minsaa ja kiihdyteltiin autoa, niin tehot eivät juurikaan nousseet, vähän paremmin veti nollasta lähtiessä

Onko tämä normaalia käytöstä autolta ketjun sähköautoilijoiden mukaan?

Taisin jo aikaisemmin mainita et vähintään akkutestiin kun viallinen kenno/moduuli voi himmata akusta saatavaa tehoa vaikka ei mitään vikakoodia tule. Toisekseen ainakin itse tekisin reklamaation koko autosta. Jos valmistaja lupaa x sekuntia nollasta satkuun ilman vippaskonsteja niin siihen sen tulisi aikalailla päästä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom