Voisin veikata, että Björn on saanut auton valmiiksi ladattuna kokeiluun. Hän on sitten lyhyehkössä ajassa ajanut paljon kaikenlaista testiä, ja vastaavasti lataillut huomattavasti normaalia tiuhempaan. Tällaisessa käytössä akku pysyy normaalia paremmissa lämmöissä suhteessa ulkolämpötilaan.
Pidän erittäin epätodennäköisenä, että kiihtyvyyksiä eri varaustasoilla olisi mitattu vain yksi varaustaso per vrk ja vielä päivän ensimmäisten kilometrien aikana. Todennäköisesti on mitattu samana päivänä, ja ajettu välissä akkua tyhjemmäksi (ja lämpimämmäksi/paremmin virtaa antavaksi). Tällöin Björnin taulukko antaa aivan liian ruusuisen kuvan verrattuna tilanteeseen, jossa aamulla lähdetään liikkeelle kylmällä alle 50 % akulla ja ensimmäisestä rampista motarille.
Björnin taulukosta näkee, että EX30:n kiihtyvyys heikkenee huomattavasti enemmän kuin muilla autoilla ihan pelkän varaustilan alentuessa. Siihen kun lisää kylmän akun vaikutuksen, niin voi vain arvailla kuinka hitaaksi menee. Sen voi sanoa, että ei mene enää 5-7 sekunnissa.
Io-tech:n koeajossa Juha Kokkonen sanoi, että EX30 ei pihasta lähtiessä ei kiihtynyt todellakaan normaaliin tahtiin. Ajon alussa SoC 55 %. Autolla ajettiin noin puoli tuntia ennen ensimmäistä kiihtyvyysmittausta. Silloin SoC oli noin 44 % (koska vähän sitä ennen oli 48 %, ja laturilla 40 %). Kiihdytys kesti 6,27 s ja oli ajettu jo puoli tuntia.
Björn 100 % 3,66 s
Björn 90 % 3,71 s (+0,05 s)
Björn 43 % 4,23 s (+0,57 s)
Björn 21 % 5,30 s (+1,64 s)
Björn 10 % 6,59 s (+2,93 s)
Havaitaan, että Björnillä 43 % vs. 100 % hidastaa vain 0,57 s. Io-techillä 40-48 %:lla meni 6,27 s, mikä on peräti +2,61 s vs. Björnin 100 %. Molemmilla ulkolämpötila oli samaa luokkaa +1...+7. Selitys on, että Io-tech ajoi puolessa tunnissa 55 %:sta noin 44 %:iin, eli 3,7 %/10 min. Björnin 90 % ja 43 % -mittausten välissä on kellon mukaan 64 min, eli 7,3 %/10 min. Björn on siis repinyt akusta tuplatehoa, ja lisäksi tyhjentänyt puoli akkua vs. Io-tech vain reilun kymmenesosan akusta.
Io-techin lyhyempi ja puolitehoinen ajelu toi kiihdytysaikaan 2,04 s (2,61 s - 0,57 s) ylimääräistä vs. Björnin 43 %. Tehdäänpä uusi kylmäkorjattu "Björnin 30 min Io-tech -ajelua -taulukko" 43 %:sta alaspäin:
43 % 6,27 s (4,23 s + 2,04 s)
31 % 6,48 s
21 % 7,34 s
10 % 8,63 s
Korjattu taulukko näyttää entistä huonommalta 3,6 s autolle. Edelleen joku saattaa tulla sanomaan, että kyllähän tuolla silti ehtii. Se vaan ei vieläkään vastaa tilannetta, jossa lähdetään kylmänä alle 50 % akulla pihasta, ja ekasta rampista motarille. Viimeisessäkin taulukossa on ennen kiihdytystä puoli tuntia ajoa takana, jonka aikana 11 % purkautunut akku on lämmittänyt itseään.
Lopulliseen taulukkoon saattaisi tulla jopa yli 10 s aika, jos ramppi sijaitsee vain 5 minuuttia kotipihasta vs. 30 min.
@Tatuks yritä ajastaa lataus päättymään juuri ennen lähtöä. Lisäksi voisit arjessa pitää akun 50-80 %, niin varaustaso on korkeampi ja tiheämmät sekä oikein ajoitetut lataukset pitävät lämmön parempana. Päivitykset saattavat parantaa tilannetta, mutta juuri nyt auto on tuon osalta häntäpäässä. Positiivisena puolena akulle on luvassa pidempää ikää, kun kylmästä ei revitä yhtä suurella C:llä tehoja kuin muilla.
*Jep, Björn ajoi mittaukset putkeen reilu tunnin aikana kaikki kiihdytysvedot 90-10 %.