- Liittynyt
- 28.06.2017
- Viestejä
- 4 103
- TM talvitestiin osallistuminen ja hyväksyttävä tulos
Olisin sanonut et osta sitten Tesla mutta Model Y jäi aikanaan talvitestin viimeiseksi.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
- TM talvitestiin osallistuminen ja hyväksyttävä tulos
Montako autoa löytyy markkinalta näillä rajauksilla?- TM talvitestiin osallistuminen ja hyväksyttävä tulos
- Kestotestitulos 60 000 km TM tai vastaava
- Hirvenväistökoe "Moose Test" Youtubessa
- AC lataus 22 kW
Olisin sanonut et osta sitten Tesla mutta Model Y jäi aikanaan talvitestin viimeiseksi.
Kaverilla on kotona 22kw lataus mutta ei vielä sitä tukevaa autoa. Investointi tulevaisuuteen...Moni huutelee 22kW laturista, mutta monellako teistä huutelijoista riittäänallitrahkeet? 35A pääsulakkeetkaan ei riitä kun talossa on muuten normaali 20-luvun kulutus eli kuormanhallinta pitää olla tai 63A pääsulakkeet.
Nim.merk 35A sivustahuutistelija 11kW lataavalla autolla.
Vielä pari vuotta sitten puhuttiin, kuinka kiinalaiset autot eivät ole laadultaan ja ominaisuuksiltaan kypsiä länsimarkkinoille.Kiinalaiset tulee - oletko valmis?
Hesarin päivän artikkelista: Skywell, Seres, DFSK ja vielä julkaisematon neljäs kiinalainen merkki Suomeen. Aluksi sähkäreitä myöhemmin myös hybridejä. Huolto ja jälleenmyynti jo pitkällä. Hintaluokka 20000-80000 eur. Melkoista.
Ensimmäiset autot jo perjantaina Suomessa..
63 taitaa olla.Voihan sen laittaa, mutta mikä on kaverin talon sähköliittymän koko ja onko kuormanhallintaa; ilman sitä ei edes kolmevitosilla ilman vähimmillään ajastelua pienimmän muun kulutuksen tunneille pysty tehoja hyödyntämään.
Saati jos on taloudessa kaksi autoa, vaikkei molemmat olisikaan 22 latureilla.
Vielä pari vuotta sitten puhuttiin, kuinka kiinalaiset autot eivät ole laadultaan ja ominaisuuksiltaan kypsiä länsimarkkinoille.
Nyt sitten ovat maailman parhaita ja rynnivät ovista ja ikkunoista, oli merkistä koskaan kuullut tai ei. Uskoo ken tahtoo. Onko ne oikeasti hyviä, vai halutaanko että ihmiset vain ostavat sähköautoja oli mikä oli.
Nyt kävi näin 2 vuoden odotuksen jälkeen...
Ylpeästi Suomen lipun väreissä ja sitten odotellaan...
Kiitos 2019: TSLA, NVDA, AMD, MSFT, AAPL
Ei mulla muuta, jatkakaa
Onnea tilauksesta ja tsemppiä odotteluun. Itse laitoin muutama viikko takaperin tilaukseen EX40 (MY25) ja odottelu on käynnissä vielä pari kuukautta.
Eikö noissa ole hiukan sellaista makua että 10 vuotta vanhat 5 tähden autot saisivat tänään yhden tähden? Itselleni käytännössä ainoa painava asia on huolto ja huolto-ohjelma. Teslan huolto-ohjelma hipoo täydellisyyttä minun silmissä. Kyllä ne sitten katsastuksessa/renkaanvaihdossa kertoo jos jotain täytyy huoltaa. Takuu ei saa vaatia järjettömiä valohoitoja.- Euro Ncap kolaritestitulos ja youtube siitä
Autoissa ylipäätään on niin huono myyntikate, että raha pitää yrittää tehdä jälkimarkkinalla. Halpa myyntihinta = kalliit huollot ja sikakalliit varaosat.Takuu ei saa vaatia järjettömiä valohoitoja.
Eikös katsastuksessa kerrota vikoja jota pitää korjata ? Huoltohan on ennakoivaa toimintaa, että vikoja ei tulisi. Mutta onhan tämäkin tapa toimia.Kyllä ne sitten katsastuksessa/renkaanvaihdossa kertoo jos jotain täytyy huoltaa.
Nykyään on tullut tavaksi puhua vikojen korjaamisesta sekä määräaikaishuolloista huoltona. Monet tututkin aina puhuvat vievänsä auton huoltoon. Ihan piloillaan pitää aina kysyä, että huoltoon vai korjaukseen.Eikös katsastuksessa kerrota vikoja jota pitää korjata ? Huoltohan on ennakoivaa toimintaa, että vikoja ei tulisi. Mutta onhan tämäkin tapa toimia.
Teslalla on minusta ainoa oikea malli noissa huolloissa. Vaihda jarrunesteet ja raitisilmansuodatin jos viitsit. Ei ole pakko.Eikös katsastuksessa kerrota vikoja jota pitää korjata ? Huoltohan on ennakoivaa toimintaa, että vikoja ei tulisi. Mutta onhan tämäkin tapa toimia.
voi olla vaikeaa löytää.Liittyy Kiinalaisiin autoihin. Karkeasti seuraavat kriteerit pitää omaan käyttööni tulevan auton täyttää:
- TM talvitestiin osallistuminen ja hyväksyttävä tulos
- Kestotestitulos 60 000 km TM tai vastaava
- Hirvenväistökoe "Moose Test" Youtubessa
- Euro Ncap kolaritestitulos ja youtube siitä
- Tarkat tekniset tiedot tiedossa: Huoltoväli, takuu, akkutakuu ja sen rajaukset, range kesällä ja talvella, perävaunun vetopaino, muiden käyttäjien kokemukset
- Huolto-organisaatio, huoltohinnat ja huoltopaikkojen sijainnit
- Koeajokokemukset: Nitinät, natinat, melutaso, kommentit ajo-ominaisuuksista, kommentit ajojärjestelmästä ja viihdejärjestelmästä esim Teams yhteensopivuus ja käytettävyys, lämmityslaitteen toiminta ja riittävyys, ilmastointilaitteen toimivuus.
- Vakuutushinnat, varaosahinnat, rengashinnat
- Latausjärjestelmän toimivuus, esim akun esilämmitysmahdollisuus ennen latausta ja latauksen nopeus erilaisissa olosuhteissa
- AC lataus 22 kW
3*25 Nalleilla moni pystyy silti lataamaan kotona 16kw jos on kuormanhallinta koska asuntojen peruskulutus jää kuitenkin selvästi alle 1kw. Jotain voi päätellä siitä että jos sähkölaskut jäävät alle 70€ kuukaudessa niin ei se keskiteho yli 1kw ole.
Ja jos niihin pääsulakkeisiin on itsellä pääsy ja haluaa elää reunalla niin sen kuorman hallinnan voi säätää 3*28A ja silloinkin pääsulakkeet kestävät vuosia.
Kunhan spekuttelen, että ehkä isossa kuvassa asunnot jossa a) autoa varten saa vedot infran osalta kohdalleen b) peruskulutus jää alle 1kW-lukemiinvoi olla aika vähemmistössä. Ja siihen päälle vielä kombo, että aidosti tarpeet latausikkunan / kuormantasauksen / käytön / ympärivuotisen peruskulutuksen osalta on sellaiset, että tuo 22kW:lle on aito tarve & mahdollisuus niin hiljaista voi olla.
Voi olla, että olen vain hidas tai en vaan saanut kiinni - omalla tuntumalla kahden auton latauksen lopputulos 2 x 11kW on sama kuin sarjassa lataaminen 22kW:lla. Ja tosiaan kulutusvaikutuksellisesti & pörssisähköllä pystynee optimoimaan edukkaampia tuntia helpommin nopeammalla latauksella ja varsinkaan silloin ei kahta autoa latailla kuin hehtaarilleen 00:00-06:00 välillä muutenkaan. Tosin sen mitä aikataulutellut kiinteästi omia latauksia niin eipä nuo yölliset tuntikohtaiset hintalaput ihan kauheasti heilu 4-6h aikana kunhan auton saa valmiiksi ennen 06:00. Ja toisaalta, jos lataisin 22kW:lla niin tällöin pitäisi jo arpoa miten LVV-aikataulutus menisi kuorman osalta halvoilla tunneilla.Ei se tarvitse kuin sen toisen auton, niin 22 kW latausajan puolituksesta alkaa tulla käytännön hyötyä. Saa ekan täyteen illalla ja toisen yöllä. Yhdelläkin lisänopeudesta olisi iloa silloin kun tulee tyhjän liki 100 kWh akun kanssa pihalle. Pörssisähköilijälle helpompi maksimimoida halvat tunnit ja matkankin päällä kustannustehokas tilanteessa, jossa pitää ottaa semipitkä pysähdys muutenkin - Näissä DC yleensä liian nopea. Ts. itse ottaisin heti vaikka lisävarusteena.
Aivan, meillä on yli 3M asuntoa joista reilu 1M on pientaloa. Ja tämän jälkeen vielä lämmitysmuoto & muu kulutus pitäisi olla kohdallaan, jotta osuu tähän scopeen. Prosentuaalisesti isossa kuvassa jäänee vähemmistöksi. Toki voisi kuvitella, että omakotiasujana todennäköisyys sähköauton hankkimiseen on sitten taas isompi yleensäkin.Siis lähes kaikki omakotitalot joissa on jokin muu kuin sähkö lämmitys ovat sellaisia joissa peruskulutus jää alle 1kw?
Onhan siitä 22kW latauksesta hyötyä jo ihan markettilatauksessa tai pidempää matkaa tehtäessä, joista noita 22kW latureita löytyy enemmänkin. Perheen kanssa lomareissulla pidempi lounastauko niin auto imaisee sen 30kWh akkuun AC:sta vs. 15kWh. Johonkin isompaan kauppakeskukseen kun eksyy niin parissa tunnissa 45kWh akkuun niin siinä alkaa olla jo isompikin akku lähes täynnä.Moni huutelee 22kW laturista, mutta monellako teistä huutelijoista riittäänallitrahkeet? 35A pääsulakkeetkaan ei riitä kun talossa on muuten normaali 20-luvun kulutus eli kuormanhallinta pitää olla tai 63A pääsulakkeet.
Nim.merk 35A sivustahuutistelija 11kW lataavalla autolla.
Olisiko siis yksivaihe 16A-lataus parempi kuin kolmivaihe 16A-lataus? Sehän olisi sitten kolmanneksen vain painosta.22kW AC lataus vaatii tuplasti painavamman ja kalliiman laturin autoon. Tai vaihtoehtoisesti kompromissin auton moottorin käämityksissä (kuten Zoe tekee 22kW latauksen), joka johtaa huonompaan hyötysuhteeseen ajon aikana.
Lopputulos on toki sama, mutta sitten sinulla on 2 latauspömpeliä talon seinässä. Tämäkin toki ihan ok, mutta silti itse ottaisin mieluummin 1x 22 kW. Ideaalimaailmassa akku on ladattu aina hyvissä ajoin ja sopivasti, mutta laho pää jne.... Akku päässyt vähän vähiin töistä tullessa ja illalla ajoja, niin koti"pika"lataus 6/5 mahdollisuus.Voi olla, että olen vain hidas tai en vaan saanut kiinni - omalla tuntumalla kahden auton latauksen lopputulos 2 x 11kW on sama kuin sarjassa lataaminen 22kW:lla.
voi olla vaikeaa löytää.
Ei yhtään? Porsche Taycan ei ole ollut kestotestissä
Kyllä, se täyttää muuten kai aiemmin mainitut speksit muttei tuon käyttötestin osalta. Talvitesti ja käyttötesti ovat eri asiaTaycan osallistui TM talvitestiin 2021. Tuloksena oli testin voitto ja viisi tähteä.
Kyllä, se täyttää muuten kai aiemmin mainitut speksit muttei tuon käyttötestin osalta. Talvitesti ja käyttötesti ovat eri asia
Onnea tilauksesta ja tsemppiä odotteluun. Itse laitoin muutama viikko takaperin tilaukseen EX40 (MY25) ja odottelu on käynnissä vielä pari kuukautta.
Ainakin hirvenväistöä löytyy youtubesta espanjalaisen sivuston toimesta:Montako autoa löytyy markkinalta näillä rajauksilla?
Volvolla ei tarvitse riidellä itsestäänselvyyksistä myyjän tai maahantuojan kanssa.
Oletan että pointti oli että 11kW on tarpeeksi 99% tapauksista. 3.7kW ei ole.
22kW voisi olla lisävarusteena jos joku sitä tarvitsee.
Auto ei välttämättä paperilla ole paras, mutta väittäisin, että nimenomaan jos haluaa rehdin ajoauton ilman kikkailuja niin se on tämä (tai Polestar 2). Alusta on hyvä, auto on hyvä ajaa, suht hiljainen, viimeistely hyvä ulkona ja sisällä, ajovalot on hyvät, Googlen käyttis toimii ja tärkeimmät asiat on fyysisillä napeilla. Lämmin talvella, akun esilämmitys ja hyvä pikalataus niin mikäs tuossa.
Mä mietin laturia ostaessa, että olisiko laittanut 22kW kyvykkään 11kW sijasta, mutta kun tosiaan nuo 35A pääsulakkeet, eikä niin pienintäkään intoa alkaa arvailemaan mitä kaikkea voi olla päällä samaan aikaan, tai rajoittelemaan nopeuksia, niin päädyin 11kW. Toki nopeampi aina parempi, vaikkei nykyinen auto sitä 22kW tuekaan, mutta en näe lähivuosina mitään mahdollisuutta, jossa tuon 22kW:n hyödyntäminen olisi arkea.Moni huutelee 22kW laturista, mutta monellako teistä huutelijoista riittäänallitrahkeet? 35A pääsulakkeetkaan ei riitä kun talossa on muuten normaali 20-luvun kulutus eli kuormanhallinta pitää olla tai 63A pääsulakkeet.
Nim.merk 35A sivustahuutistelija 11kW lataavalla autolla.
Sit vaan lehtiin juttuvinkkiä.Bilialta tuli soittoa. Volvon maahantuonnin teknikko testannut kyseisiä olosuhteita ja vahvistivat että kyseessä on ominaisuus.
Auto on kylmässä (ei edes pakkasella vaan nollakeleillä) siis ihan täysin hyödytön.
Sit vaan lehtiin juttuvinkkiä.
Ei kai tässä mitään Biliaa tarvi suolata vaan Volvoa. Onhan tuo ihan perseestä tuo toiminta miten autoa mainostetaan.Kuulosti että Bilialta ovat suostuvaisia vaihtamaan uudenkarheaan saman arvoiseen V60 long range hybridiin ilman että mulle tulee tästä mitään suurempia kuluja. Lisäksi ovat palvelleet niin hyvin, että en viitsisi nyt suolata heitä hirveästi jos asian korjaavat. Tosin onhan tuo tulevia ostajia kohtaan vähän ankeaa jos eivät tästä asiasta ole tietoisia. Pidättäydyn nyt ainakin vaan keskustelemaan asiasta foorumeilla.