Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Siitähän se riemu syntyisi ja vakuutusyhtiöt kiittäisivät kun autoista alkaisi yön aikana häviämään katalysaattorin sijaan +10k€ akut![]()
Siitähän se riemu syntyisi ja vakuutusyhtiöt kiittäisivät kun autoista alkaisi yön aikana häviämään katalysaattorin sijaan +10k€ akut![]()
Näyttää siltä että vakuutusyhtiöt joutuvat miettimään vakuutuspolitiikkaansa sähkisten suhteen. Ainakin kalliiden sellaisten:
![]()
If kieltäytyy vakuuttamasta Porschen sähköautoja – syynä kalliit akkuvahingot
Talvi on nostanut jälleen puheenaiheeksi sähköautojen akkuvahingot sekä niiden korvaukset. Vakuutusyhtiö Ifin uuden linjauksen mukaan Porsche Taycan ja Audi E-tron GT -mallien vakuuttaminen ei enää onnistu mallien korkeiden korvauskustannusten takia.moottori.fi
Eikös tällaisen pitänyt olla essonbaaria ja valeuutista vähän aikaa sitten? Ranen paja korjaa akut halvalla.Eikö tesloissakin ainakin joissain malleissa akku ole rungon sisällä niin ettei sitä käytännössä pysty vaihtamaan vaan auto menee paaliin?
Ei se ihan yksinkertainen prosessi silti ole. Tesla structural battery pack is removable, but it is quite an ordealKyllä niihin akun saa vaihdettua. Uudemmissa on akut liimattu niin ettei kosteus pääse tekemään tuhojaan. Tämä hankaloittaa yksittäisten kennojen ja/tai moduulien vaihtoa.
Kyseessä voi olla audin akun todellinen kustannus valmistajalle. Iso akku(93kwh) ja "erikoismalli". Tappiollahan kaikki valmistajat myy sähköautojaan(pl.tesla)Näissä on ongelmana valmistaja / maahantuoja joka veloittaa akun vaihtotyöstä lähes tai kokonaan uuden ajoneuvon hinnan. Toivottavasti tämä saa valmistajat heräämään siihen ettei heidän autoihin saa kohta vakuutuksia, jos eivät hinnoittele korjauskustannuksia realistisesti ja todellisten kustannusten mukaan.
Kyseessä voi olla audin akun todellinen kustannus valmistajalle. Iso akku(93kwh) ja "erikoismalli". Tappiollahan kaikki valmistajat myy sähköautojaan(pl.tesla)
Kyseessä voi olla audin akun todellinen kustannus valmistajalle. Iso akku(93kwh) ja "erikoismalli". Tappiollahan kaikki valmistajat myy sähköautojaan(pl.tesla)
Sinänsä se että akku on osa runkoa tekee sen vaihdosta tietysti työläämpää, mutta ei edes tuo Tesla Model Y ole oikeastaan sen työläämpi ole kuin perinteinen moottorin vaihto polttikseenkaan. Sen sijaan suurempi ongelma on se että itse akku on valettu täyteen liimaa, niin että se akku pitää vaihtaa kokonaisena, eikä sitä voi enää korjata kuten normaalin akun, joka ei oikeastaan ole kovin hankalaa. Valmistajan kannalta korjattavuus on tietysti huono asia, ja jos tuohon ei jotain lainsäädäntöä saada toteutettua, niin tuollaiset kertakäyttöakut tulevat normiksi.Eikö tesloissakin ainakin joissain malleissa akku ole rungon sisällä niin ettei sitä käytännössä pysty vaihtamaan vaan auto menee paaliin?
Eivätköhän useimmat myy voitolla noita sähköautojaan, ei ainakaan hirveästi uutisia ole ollut että tappiolla myisivät. Onko tämä taas se ankka, jossa ihmiset eivät ole ymmärtäneet lukemaansa?
Meinaat, että ne myy auton akun hinnalla ja loppu osa autonvalmistuksesta menee tappiolla?Sehän tarkoittaisi, että arviolta 50% jokaisesta myydystä yksilöstä tulisi suoraan tappiota.
Audipomo puhuu polttisten kanssa tasoihin pääsemisestä, joka tulee luultavasti venymään vuosikymmenen puolivälistä.
Puhtaista sähköautovalmistajista lucid tekee tappiota $430,000 per myyty auto.
Volkkaripomo puhuu 6% katteista 2026-27
Löytyykö tuohon Porschen voittoprosenttiin lähdettä? Etsin lähteet vastaukseeni googlettamalla "ev profits per car", "ev profitability", tai "*automerkki* ev profitability". Ja jos puhutaan 6% voitosta 2025 tai sen jälkeen, voi olla melko varma että tällä hetkellä tehdään tappiota.Joka taas ei edelleenkään tarkoita tappiota, vaikka kuinka haluaa ymmärtää väärin. 5% voittoa on voittoa, vaikka se on vähemmän kuin 6% voittoa. Porsche taitaa per auto tehdä eniten voittoa sähköautoissa, jonka jätit toki mainitsematta (17-19% taitaa olla Porschen voitto per auto).
Kai kiinteät kulut lasketaan mukaan, kun lasketaan mitä jää viivan alle?Joka ei tarkoita muuten myöskään, että Lucid tekisi aina tappiota per auto tuon verran, koska tuossa summassa on kiinteät kulut mukana. Ethän sekoita bruttokatetta valmistajan tulokseen? Jälkimmäinen sisältää kaikenlaista, joka ei liity mitenkään auton valmistamiseen.
Jutussa luki "Volkswagen's CEO, Thomas Schäfer, guarantees small EVs will maintain a 6% profit margin." eli ilmeisesti tuossa tarkoitetaan samaa tasoissa olemista kun audi pomon jutuissa.Volkswagenin kate on perinteisesti ollut ~3-4%, joten tuo olisi aika hyvä nousu. Polttomoottorien kohdalla siis oltiin 3-4% tilanteessa. Tuota kutsutaan voitoksi, ei tappioksi.
Myös bmw sanonut että voittoa tulee sähkiksistä saman verran ku polttiksista.Joka taas ei edelleenkään tarkoita tappiota, vaikka kuinka haluaa ymmärtää väärin. 5% voittoa on voittoa, vaikka se on vähemmän kuin 6% voittoa. Porsche taitaa per auto tehdä eniten voittoa sähköautoissa, jonka jätit toki mainitsematta (17-19% taitaa olla Porschen voitto per auto).
Joka ei tarkoita muuten myöskään, että Lucid tekisi aina tappiota per auto tuon verran, koska tuossa summassa on kiinteät kulut mukana. Ethän sekoita bruttokatetta valmistajan tulokseen? Jälkimmäinen sisältää kaikenlaista, joka ei liity mitenkään auton valmistamiseen.
Volkswagenin kate on perinteisesti ollut ~3-4%, joten tuo olisi aika hyvä nousu. Polttomoottorien kohdalla siis oltiin 3-4% tilanteessa. Tuota kutsutaan voitoksi, ei tappioksi.
Eli sinäkään et osannut vielä lukea artikkeleita, joita linkkasit, tätähän juuri tarkoitin edellisessä viestissäni.
Winter package/ Cold weather package se olisi. Aika nihkeesti löytyy tietoa, ehkä kaikissa 40kWh versioissa, koska vakiovarusteena edellisessä mallissakin vuodesta 2013. Mutta ei varmaa.Onko täällä Nissan Leaf ammattilaisia paikalla? Katson paraikaa Saksasta tuotua 2019 Leaffia ja mietin, että onkohan noissa Saksan markkinoiden autoissa akunlämmitintä? Jossain päin maailmaa ilmeisesti myyty Winter Package nimellä lisävarusteena?
Mutta veikkaan että EU:lta tulee jossain vaiheesa ns. right to repair -direktiivi myös autojen akuille eli pitää pystyä korjaamaan.
Käytännössä kaikkien sähköautojen akku on tuollainen. Se yksi teslan akku on täynnä liimaa, eli ei korjata.Muistan lukeneeni jostain, että e-308:ssa ja Astran sähköversiossa akku on sellainen joka voidaan korjata rikkinäisiä moduuleja vaihtamalla.
Löytyykö tuohon Porschen voittoprosenttiin lähdettä? Etsin lähteet vastaukseeni googlettamalla "ev profits per car", "ev profitability", tai "*automerkki* ev profitability". Ja jos puhutaan 6% voitosta 2025 tai sen jälkeen, voi olla melko varma että tällä hetkellä tehdään tappiota.
Kai kiinteät kulut lasketaan mukaan, kun lasketaan mitä jää viivan alle?
Jutussa luki "Volkswagen's CEO, Thomas Schäfer, guarantees small EVs will maintain a 6% profit margin." eli ilmeisesti tuossa tarkoitetaan samaa tasoissa olemista kun audi pomon jutuissa.
Tämä onkin ihan mielenkiintoinen juttu!Myös bmw sanonut että voittoa tulee sähkiksistä saman verran ku polttiksista.
![]()
BMW says electric cars as profitable as petrol, diesel cars – DW – 09/02/2023
The German automaker is betting big on electric vehicles with its "Neue Klasse." The new generation of EVs will be available from 2025.www.dw.com
Porschen osavuosikatsauksesta löytyy kateprosentit, löytyy ihan . Jos nyt tekee 6% voittoa, niin se ei tarkoita että nyt tekee tappiota. Älä tee oletuksia, joissa ei ole mitään järkeä. Ei kateprosentti ole mikään nouseva mittari, vaan yleensä näillä teollisilla aloilla hyvin tasaisena pysyvä.
![]()
Publications & Messages | Investor Relations | Porsche AG
Financial reports, presentations, conference calls, and announcements from Porsche AG – all essential information at a glance.investorrelations.porsche.com
Tässä Teslan tapaukessa on ilmeisesti kyseessä ihan sen alimmaisen viivan alle jäävä: "That translates to an average gross profit of $8,431 and an overall net profit of $5,328 (when including Tesla's solar and storage battery businesses, which are basically breaking even) "Jos puhutaan pelkästään sähköauton valmistamisesta, niin ei. Ethän Teslan tulokseenkaan laskenut mukaan niiden aurinkopaneeleita, vaan ilmoitit niistä jostain syystä bruttokatteen. Tai silloinhan laskit Volkswagenin kohdalla myös polttomoottoriautojen kulut mukaan, etkös? Koska kyllähän niiden markkinointi nostaa myös EV markkinointia. Tai sähköautoihin kulutettu ratin kehitys yhdistetään polttomoottoriauton ratin kehitykseen.
Muussa tapauksessa, ota mukaan aina vain bruttokate, kun puhut valmistamisen tuotosta (sähköautojen valmistus), älä kiinteitä kuluja.
Ymmärsin että tuossa puhutaan tulevaisuudessa olevasta 6% katteesta, ei tällä hetkellä toteutuvasta.Eli tekevät voittoa, eivät tappiota. Pienissä autoissa kate per auto on pieni, aina ollut.
GM Ultium tavalla toteutettuna voit heittää sekaisin eri akkukemioita tai vaikka superkondensaattoreita ja käytettyjä LFP akkuja.Älkää nyt vain luoko itsepetoksen illuusiota, että ne akut olisi noin vain korjattavissa halvalla. Ei käytettyjen kuluneiden kennojen sekaan voida heitellä uusia noin vain ilman ongelmia....... Vai olenko väärässä?
Ymmärsin että tuossa puhutaan tulevaisuudessa olevasta 6% katteesta, ei tällä hetkellä toteutuvasta.
Ohhoh. 8A "tilapäislaturi" on kuitenkin 1,8kW tehoinen. Itse en laittaisi melkein 2kW lämmitintä näillä sähkön hinnoilla lämmittämään auton akkua 24/7 "varmuuden vuoksi".Riittääkö esim 8A tilpäislaturi edes pitämään akkua tarpeeksi lämpimänä?
Taitaa olla lataushäviöineen lähempänä 1,5kW kuin 2kW...Ohhoh. 8A "tilapäislaturi" on kuitenkin 1,8kW tehoinen. Itse en laittaisi melkein 2kW lämmitintä näillä sähkön hinnoilla lämmittämään auton akkua 24/7 "varmuuden vuoksi".
Taitaa olla lataushäviöineen lähempänä 1,5kW kuin 2kW...
"Varmuuden vuoksi" lämmittäminen ei liene mahdollista, vaan auto päättää milloin tarvitsee lämmittää ja milloin ei?
Monen sadan kilon akkupaketin pitäminen järkevissä lämmöissä voi viedä paljon virtaa kun yli viikon pitää 30 asteen pakkasia ja autolla ei ajeta?
Ilman virtaa jättämien edellä mainittuihin olosuhteisiin todennäköisesti hyydyttäisi akun/auton.
Kysyinkin alunperin onko jollain kokemusta kysesistä olosuhteista, mutta kiitos omasta arviostasi ja "varmuuden vuoksi" lämmittämisestä...
Joo ei tietenkään ole sama asia alhaisempi ja tappiollinen. Toisaalta samalla tavalla ei voi tehdä johtopäätöksiä että tuotanto on voitollista. Omia arvioita saa toki esittää!Sekoitat nyt kovasti nykyisin katteen ja voiton. Kaikki kate, joka on ]0, 6[ välissä on "alhaisempi kuin 6%", mutta on silti voitollista. Yksikään valmistaja ei ole sanonut tekevänsä mitään tappiolla, vaan pienemmällä katteella. Jokainen myyty sähköauto on siis luultavasti voitollinen, mutta ei yhtä hyvällä prosentilla kuin polttomoottoriauto. Se ei tee toiminnasta edelleenkään tappiollista.
Teslan kohdallakin voidaan kysyä, onko Model S/X tuotanto tappiollista, mutta emmehän me sitä tiedä. Autovalmistajat eivät erottele per myyty auto tuotantokustannuksia, koska se on kilpailullista tietoa heille. Eikä myöskään "sähköautot" vs. "polttomoottoriautot" segmenttiä, koska paljon tuosta R&D:stä on yhteistä, joten kiinteät kulut eivät osuisi kohdalleen.
Sekoitat edelleen sanat "alhaisempi" ja "tappiollinen", ne eivät vain ole mitenkään toistensa kanssa tekemisissä. Ennen kuin joku sanoo sen tuotannon olevan tappiollista, niin ei kannata sellaisia johtopäätöksiä vetää.
Ei ihan noin kylmässä mutta noin -27 oli bemari 5 päivää ilman johtoa ja ei tuntunut missään. Ei merkittävästi akkua ollut käyttänyt mihinkään (tai ei ainakaan niin merkittävästi että olisi kiinnittänyt huomiota). Lähdettäessä sanoi että menee pari minsaa kun lämmittää hieman itseään ennen ajoa.Taitaa olla lataushäviöineen lähempänä 1,5kW kuin 2kW...
"Varmuuden vuoksi" lämmittäminen ei liene mahdollista, vaan auto päättää milloin tarvitsee lämmittää ja milloin ei?
Monen sadan kilon akkupaketin pitäminen järkevissä lämmöissä voi viedä paljon virtaa kun yli viikon pitää 30 asteen pakkasia ja autolla ei ajeta?
Ilman virtaa jättämien edellä mainittuihin olosuhteisiin todennäköisesti hyydyttäisi akun/auton.
Kysyinkin alunperin onko jollain kokemusta kysesistä olosuhteista, mutta kiitos omasta arviostasi ja "varmuuden vuoksi" lämmittämisestä...
Ai täällä puhutaan jo EV peltoautoista. No, IMHO se on ihan hyvä alkaa henkisesti valmistautumaan siihenkin, tuskin tarttee 20v odotella.Eipä taida muuta eroa olla kuin se että vuonna 2044 Jonne 18v kiittää kun säästelit hänelle akkua.
No onhan ne kun veloittavat akkupaketista uuden auton hinnan.Vakuutusyhtiö If ei myönnä kaskoja Taycaniin ja e-troniin. Liian kalliita korjata. Että sellaista.
Tästähän on jo täällä jauhettu ja todellinen syy näyttäisi olevan että tehokas sähkis on liikaa perus vuokraajalle joka tietty kokeilee miten kulkee ja sitten kolisee.Herz on todennut, että sähköautojen kanssa leikkiminen on liian kallis juttu ja myy suuren määrän tesloja edullisesti pois ja tilalle polttomoottoriautoja..
Autovuokraamo Hertz myy pois 20 000 sähköautoa – Syy: Kulut (msn.com)
Anna kaverin nyt vähä revitellä kerran on mieluinen uutinen.Tästähän on jo täällä jauhettu ja todellinen syy näyttäisi olevan että tehokas sähkis on liikaa perus vuokraajalle joka tietty kokeilee miten kulkee ja sitten kolisee.
Hertzihan alensi noiden tehoja mutta ei sekään muuttanut asiaa.Tästähän on jo täällä jauhettu ja todellinen syy näyttäisi olevan että tehokas sähkis on liikaa perus vuokraajalle joka tietty kokeilee miten kulkee ja sitten kolisee.
Kirppiksellä oli ratkaisu sähköautojen lämmitykseen pakkasella.
![]()
Tuollahan oli todettu, että tehoja on rajoitettu, mutta se ei auta, kun mm. noiden vahingot vain yksinkertaisesti ovat liian kalleita, joka ei ole ollenkaan yllättävää.. Samaahan ne ovat vakuututyhtiötkin pohtineet ja hintakorotuspaineita on..Tästähän on jo täällä jauhettu ja todellinen syy näyttäisi olevan että tehokas sähkis on liikaa perus vuokraajalle joka tietty kokeilee miten kulkee ja sitten kolisee.
Tästähän on jo täällä jauhettu ja todellinen syy näyttäisi olevan että tehokas sähkis on liikaa perus vuokraajalle joka tietty kokeilee miten kulkee ja sitten kolisee.
Eihän se uuden kennon laittaminen ole optimaalista, mutta ei järkevääkään, koska yhdestä kolariautosta irtoaa melkoinen määrä käytettyjä kennoja varaosiksi. Sitten kun on eriverran käytettyjä tai muuten purettuja sähköautoja on laaja valikoima eri kuluneita kennoja joista valita parhaiten korjattavan auton kennoa vastaava.Älkää nyt vain luoko itsepetoksen illuusiota, että ne akut olisi noin vain korjattavissa halvalla. Ei käytettyjen kuluneiden kennojen sekaan voida heitellä uusia noin vain ilman ongelmia....... Vai olenko väärässä?
Vai vahvistettuja akkujen vaihtojaOnhan noi tiettyjen automerkkien akkujen vaihdot älyttömiä. Kalliita vahvistettuja akkujen vaihtoja on tullut esiin mm. Taycan ja E-Tron GT 80000e, Mercedes EQC 50000e, Hyundai Ioniq 5 (ja samalla Kia EV6) 50-60000e. Onkohan muita erittäin kalliita tullut vielä esiin. Tuskin Bemarillakaan halpaa on.
Mitenkäs se vaikuttaa siihen paljonko laite ottaa verkosta tehoa?Taitaa olla lataushäviöineen lähempänä 1,5kW kuin 2kW...