Yleistä keskustelua sähköautoista

Veikkaisin että tuo tuntemattomuus aika isona syynä ja ehkä meille suomalaisille pitäisi alleviivata yhteyttä Volvoon. Ehkä myös Kiina-valmisteisuus(?) saattaa häiritä pientä osaa.

Ja videota katsomatta tuon Harri Salon hankinnat ja taloudelliset perustelut ovat kyllä olleet vähän kyseenalaisia muutenkin, tyyliin "käytän tonnin että säästän kympin" :D
Haluaa vaan uusia leluja ja kokee että sähköllä liikkuva ajoneuvo on jotenkin automaattisesti autuaaksi tekevä asia.

No juurikin näin. Jos uuden auton ostaminen (molemmatkin autoni uutena ostaneena) on rahan heittämistä roskiin, on tuollainen uuden auton vuoden-parin jälkeen ostaminen kyllä suoraan jo rahan polttamista. Uusi lelu on ilmeisesi se ID Buzz ja jotenkin epäilen, että arvonalenema on siinä vielä järkyttävämpää. Aivan järkyttävän kallis peli jo uutena.

Mielestäni nuo Polestarit ovat yllättävänkin korkeissa hinnoissa, monet ovat todella paljon ajettuja ja kuitenkin tilattu vielä kun noita sai uutena edukkaasti. Uuden M3 saa käytännössä melkein samaan hintaan.

Totta kyllä tuokin, mutta on siellä myös vähän ajettuja joukossa, tosin vain etuvetona. Polestar 2 on mielestäni ihan hyvä ostos käytettynä jos tolla 38t€ sellaisen ostaa. Mutta täysin uusi Model 3 on toki sekin "vain" 44 tonttua. Siinä tulee uuden auton takuu, enemmän rangea ja lataustehoa ja se ilmalämpöpumppukin heti mukana. Polestar karvalakista ilman lisäpaketteja puuttuu vaikka mitälie varustetta aina adaptiivisesta vakkarista ilmalämpöpumppuun.
 
Tarkistan aina aseman varaustilanteen ennen sinne menoa ja valitsen vaihtoehtoisen aseman tarvittaessa, ikinä ei ole tarvinnut jonottaa. Tesla osaa ilmoittaa mahdollisesta jonotusajasta myös asemalle navigoitaessa.
Niin mä tiedän. Silti olen joutunut useammankin kerran jonottamaan. En myöskään ilahdu ajatuksesta tehdä 20km lenkkiä siksi, että siellä sattuu olemaan vapaa laturi. Tai edes 2km lenkkiä.

Facebookissa oli aika mainiot matkakertomukset Sähköautot - Nyt! -ryhmässä Jani Suominen nimiseltä henkilöltä. Mielestäni kuvaa tätä talven 2024 tilannetta aika osuvasti. Ei sillä, etteikö suurin osa fanaatikoista koittaisi noita ongelmia vähätellä, mutta monelle nuo ongelmat ovat ihan oikeita ja kaikille eläminen niiden kanssa ei ole ok - eikä pidäkään olla.
 
Viimeksi muokattu:
Polestar karvalakista ilman lisäpaketteja puuttuu vaikka mitälie varustetta aina adaptiivisesta vakkarista ilmalämpöpumppuun.

Ei Teslassakaan ole adaptiivista vakkaria kuin paperilla. Käytännössä se puuhailee omiaan nopeusrajoitusten yms. kanssa ja on käyttökelvoton. Ottaisin toki silti ennen Polestaria - ja otinkin.
 
Tuo latauksen kesto riippuu monesta asiasta, mutta aika monella autolla 10-80% kestää noin puoli tuntia ja sillä saa sen 200km rangea vähän vaativimmissakin (mutta ei ihan pahimmissa) oloissa. Osalla tuo 10-80 menee jopa 20 minuuttiin.
No ei ihan mahdoton siis, mutta jos otetaan esimerkiksi väli Oulu - Kiruna ja olisi tarkoitus olla perillä aamulla klo. 10.00, niin aika ajoissa saa lähteä ajelemaan, että tämä onnistuu sähköautolla. Tosiaan noin 6h ton ajelee ihan bensakoneella ja siinä ehtii napata kupin kahvia mukaan (eli lähtö Suomesta siis vähän ennen viittä). En tiedä, miten osuu latauspaikat esimerkiksi tolla välillä, mutta siis nopealla matikalla varmastikin noin. 2 tunnilla pitenisi toi matka, kun pitää pysähtyä, kiinnitellä laturit, ladata jne. Välillä tosiaan pakkasta saattaa olla se 30-40 astetta, yleensä talvella 20-30. Sitten siitä illalla seuraavat 500km eri suuntaan. No juu, itselle ei siis ihan vielä sähköautot toimi, mutta ei toi nyt ihan mahdottomalta kuulosta. Toki jos ajelisi vain kehiä pk-seudulla, niin eipä sitä tarvisi paljon miettiä. Niitäkin tulee kyllä ajettua, mutta omat kilometrit silti kertyy pitkillä matkoilla ja "ikävissä" paikoissa.

Eikä tosta hinnasta bensa vs sähkö nyt kannata mieltä pahoittaa. Tänä vuonna se on 57 senttiä per kilometri. Itse jää vielä ihan mukavasti plussalle bensa koneellakin. Kyllähän noilla vuoden kilometreillä aina yhden auton ostaisi, jos rahat siihen tarkoitukseen laittaisi.

Edit: unohtui välistä toinen lainaus.
 
Viimeksi muokattu:
Ei Teslassakaan ole adaptiivista vakkaria kuin paperilla. Käytännössä se puuhailee omiaan nopeusrajoitusten yms. kanssa ja on käyttökelvoton. Ottaisin toki silti ennen Polestaria - ja otinkin.

Eikö näistä jo väännetty Tesla threadissa, että kyllä osalla/monella (kuten minullakin) se toimii aivan hyvin ja tämmöset julistukset käyttökelvottomuudesta ovat turhia.

Yleensä näissä keskusteluissa korostuu asiat mitkä eivät joillakin toimi, kun harva autoonsa tyytyväinen tulee erikseen kehumaan sitä ja sen ominaisuukaien toimivuutta.

Ihan samalla tavalla vasta keskustelu oli Teslan ilmastoinnista ja automatiikasta. Hyvin moni tuli sanomaan, että ei mitään ongelmia sen kanssa. Niin kuin ei minullakaan.
 
No näissä korostuu se, että tekniikka on mukavaa silloin kuin se toimii ja kun se ei toimi niin pitäisi olla vaihtoehtoinen käyttötapa tällaisia tilanteita varten.

Vähän kuin kotiautomaatio on kivaa kun se toimii ja sitten kun tulee se puolen tunnin sähkökatko sillä hetkellä kun pitäisi saada auto sähköisellä ovella avautuvasta tallista pois niin olisi parempi olla (kuten onkin) manuaalinen vaihtoehto.

Täydellinen automatiikka kun harvemmin on sellaista toiminnaltaan.
 
No ei ihan mahdoton siis, mutta jos otetaan esimerkiksi väli Oulu - Kiruna ja olisi tarkoitus olla perillä aamulla klo. 10.00, niin aika ajoissa saa lähteä ajelemaan, että tämä onnistuu sähköautolla. Tosiaan noin 6h ton ajelee ihan bensakoneella ja siinä ehtii napata kupin kahvia mukaan (eli lähtö Suomesta siis vähän ennen viittä).

Pelkällä Tesla-sähkäri kokemuksella sanoisin, että viime kesänä +1000km ajaminen polttiksella vs. sähköllä ei mitään merkittävää eroa. Pari vartin tai vähän reilun pysähdystä, jotka nyt tuolle matkalle tulee yleensä otettua polttiksellakin. Tällä hetkellä tilanne onkin vähän toinen. Pysähdyksiä tulee tietenkin enemmän, ja lataajia tuntuu jostain sikiävän niin helvetisti, joten ei ole ollenkaan sanottua, että selviät siitä stopistasi mitenkään erityisen smoothisti. Ainakin viikonloppusin, ja iltapäivällä/alkuillasta on jopa todennäköistä, että jollakin latausasemalla osuu paska tuulettimeen ja joudut venailemaan että saat virtaa. Esim. Mikkelin super on hyvä esimerkki pilalle menneestä paikasta. Vuosi sitten ja kesällä siellä ei ollut ikinä täyttä, mutta nyt osunut jo kaksi kertaa tilanne, että siellä on autoa niin helvetisti ja puolet jotain muita kun Tesloja, joten jo latureille sijoittuminen on vähän niin ja näin - ja osa vieläpä kylmillä autoilla (luultavasti paikallisia), jolloin ne seisoo siinä tolpassa tunnin. Arvaisin, että tsägästä riippuen vähintään 2h pidempi matka HKI-Ruka kun polttiksella.
 
Eikö näistä jo väännetty Tesla threadissa, että kyllä osalla/monella (kuten minullakin) se toimii aivan hyvin ja tämmöset julistukset käyttökelvottomuudesta ovat turhia.

Yleensä näissä keskusteluissa korostuu asiat mitkä eivät joillakin toimi, kun harva autoonsa tyytyväinen tulee erikseen kehumaan sitä ja sen ominaisuukaien toimivuutta.

Ihan samalla tavalla vasta keskustelu oli Teslan ilmastoinnista ja automatiikasta. Hyvin moni tuli sanomaan, että ei mitään ongelmia sen kanssa. Niin kuin ei minullakaan.
Ei mullakaan sen ilmastoinnin kanssa ole ongelmia, mutta jos joku 3:n tai Y:n omistaja väittää ettei toi adaptiivinen vakkari hiljentele omiaan yms. missään, niin puhuu varmasti paskaa. Sama karttadata näissä on.
 
etuja sähköautossa ovat esim.:
- Paljon pienemmät kilometrikulut, jolla on merkitystä paljon ajavalle kuten minulle.
- Ei pakokaasuja, eli vaimoni ei joudu hengittelemään pienhiukkasia keuhkoihinsa kun ottaa tavaroita takakontista, eikä ongelmaa tyhjäkäynnin kanssa ja voipa autoa käyttää teslamaisesti vaikka camp-moodissa yöpymiseen jos paha paikka tulisi matkan päällä.
- Yleisesti hiljaisempi (lähinnä moottorimelun osalta).
- Kulkee ja kiihtyy tasaisemmin, osittain vaihteiston "puuttumisen" takia.
- Sähköä saatavilla hätätapauksessa melkein mistä vaan, töissäkin saan ladattua supersukolla varustetusta lämmitystolpasta.

Huonoina puolina sähköautoissa sitten on:
- Pienempi toimintamatka, esim. omalla pikkusähkärilläni nyt talven pakkasilla taitaa jäädä alle 200km, kesällä pääsee selvästi yli 300km (WLTP on alunperin 398km).
- Lataus tien päällä vie enemmän aikaa. Yölatauksessa kotona (eli arkiajossa) tällä ei ole merkitystä.
- Maksullisten latauspaikkojen nykyinen lataushärdelli, eli kymmenen eri äppiä ja/tai tägiä. Itse olen asentanut ja käyttänyt viittä eri äppiä/tägiä, muistaakseni. Tai no, ABC-lataus ja Lidl on kaksi noista eli asennettu on, mutta en ole kertaakaan niillä sattunut vielä lataamaan, mikä on sinänsä suht yllättävää... Plugit ja K-Lataus eniten käytetty, Virta/Helen käytin myös joskus.
Tällä viimeisellä kohdalla on erityisesti myös merkitystä jos lähtee ajelemaan ulkomaille koska eihän siellä noilla suomalaisilla äpeillä ladata (edes Virossa)... mutta onneksi EU on ilmeisesti määräämässä maksukorttimaksamisen pakolliseksi.

Ja tästä päästään sitten siihen tosiasiaan, että ihmisillä on erilaiset preferenssit, eli ihmiset arvostavat eri asioita. Esim. tuohon listaasi viitaten, hyvin monelle autoilijalle nuo mainitsemasi sähköauton edut ovat niin merkityksettömiä asioita, että he eivät niitä vastaan halua missään nimessä ottaa noita huonojen puolien listalla olevia asioita riesakseen.

Tuo olisi hyvä kaikkien sähköautofanaatikkojen ymmärtää ja sisäistää, eikä olla tuputtamassa sitä sähköautoa kaikille. Osahan sähköautofanaatikoista valehtelee jopa itselleen, esim. moni on alkanut selittelemään noita pakollisia lataustaukojakin parhainpäin, tyyliin "mukavahan se on pitää vähän taukoa ajamisesta", jolla yritettään uskotella itselle ja muille, ettei se lataustaukojen pitäminen mikään heikennyt matkustusmukavuuteen olekaan.

Ei sillä, etteikö suurin osa fanaatikoista koittaisi noita ongelmia vähätellä

Eikä pelkästään vähätellä, vaan jopa uskotella ettei ne ole ongelmia laisinkaan :) Uskon että tuossa on takana vain se pakonomainen tarve uskotella itselleen, että siinä omassa valinnassa (sähköauto) ei ole mitään vikaa.

No ei ihan mahdoton siis, mutta jos otetaan esimerkiksi väli Oulu - Kiruna ja olisi tarkoitus olla perillä aamulla klo. 10.00, niin aika ajoissa saa lähteä ajelemaan, että tämä onnistuu sähköautolla.

Tämäpä juuri. Polttiksella voit aika hyvin ennakoida 15-30 min tarkkuudella kauanko matka kestää. Sähköautolla et voi olla lainkaan varma siitä, kauanko lataustauot kestävät.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäksi matkustustapa on hyvin subjektiivinen suure. Joku tykkää ajaa yhtäsoittoa pysähtymällä kerran tankkaamaan ja/tai muutaman kerran termarikaffelle näköalapaikalla. Yksi tykkää ajaa pääteitä pysähtyen aina silloin tällöin abclle vessaan ja ruokailemaan.

Matkustustavan muutosta tapahtuu hitaasti ja osalle homma sopii jo tässä kohtaa ja osalle ei. Osa mukautuu ja osa ei. Rangen kasvu tekee sitä että yhä useampi tulee tuohon "sopii" kategoriaan (ja autoa valkataan sen perusteella).

Suurimmalle osalle suomalaisista sähköauto sopii erinomaisesti kun kuljettavat etäisyydet autolla ovat naurettavan pieniä. Sitten muista syistä riippuen se saattaa toimia ainoana autona tai sitten ei. Todella lyhyille matkoille ja/tai kakkosautona se on ihan ylivoimainen kapine mutta tuota hillitsee sitten kustannukset kun se tonnin auto on edelleen vaihtoehto.
 
uuden auton vuoden-parin jälkeen ostaminen kyllä suoraan jo rahan polttamista.

Jos ostaa tuotteen, josta tulee itselle hyvä mieli, eli se parantaa elämänlaatua, niin se ei ole koskaan hukkaan heitettyä rahaa, vaikka tuote maksaisi kuinka paljon. Jos minulla on varaa tehdä jotain, mikä tekee minut onnelliseksi, niin totta hitossa teen sen, hinnasta välittämättä.
 
Totta. Vielä paskempaa on silti käydä "pika"latausasemalla. Niillä saa käydä jonottelemassa näin talvella vielä ihan parin tunnin välein mikäli pitkää siivua ajelee.
Jees itse käyn nykyisillä 30-40t km vuosiajoilla 5-10 kertaa vuodessa. Bensiksellä kävisin vuosittain
 
Jos ostaa tuotteen, josta tulee itselle hyvä mieli, eli se parantaa elämänlaatua, niin se ei ole koskaan hukkaan heitettyä rahaa, vaikka tuote maksaisi kuinka paljon. Jos minulla on varaa tehdä jotain, mikä tekee minut onnelliseksi, niin totta hitossa teen sen, hinnasta välittämättä.
Toisaalta voisit ajatella kuinka kauan noilla rahoilla voisi olla esimerkiksi lomalla töistä. Sen sijaan että rahat menevät autoon yms, niin 3kk joka vuosi extra lomaa.
 
No itsellä saattaa tosiaan matkamittari näyttää 2400km neljän päivän jälkeen, jos tätä alkaisi ajamaan 200km pätkissä, niin ei kyllä itsellä aika riittäisi. Neljän päivän reissusta voisi tulla 6 tai 8 päivän reissu. En tiedä, mitä toi 200km lataaminen kestää nykyään tarkalleen, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin puhutaan kuitenkin ihan merkittävässä ajasta.

Esimerkiksi jos lataus kestää 2h, niin toi tarkoittaa sitä, että 20-30h ylimääräistä menee laturissa. Pitää kuitenkin muistaa, että akussa on oltava sähköä, joten jos auto näyttää, että sillä pääsee vielä 120km ja seuraava lataspaikka on 100km päässä, niin en kyllä itse uskaltaisi ajaa, joten näitä ns. turhia latauksia tulisi varmaan vielä reissussa kymmenen?

Sitten, kun tohon vielä lisää sen että pitää olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan, niin ei toimi myöskään sen kanssa kovinkaan kivasti. Vai onko ok sopia olevansa jossain klo 8.00 ja soittaa 7 aikaan, että olen tässä lataamassa autoa 350km ajon jälkeen ja yritän selvitä laturista ja viimeisestä 100 kilometristä mahd. nopeasti.
Tuon 2400 km ajaminen vienee hyvällä sähköautolla vähän yli vuorokauden, joten vain jokusen tunnin enemmän kuin polttomoottorilla.

Björn Nyland on ajanut Model 3 LR:lla kesällä 1000 km 9:20. Talvella on hitaampaa, eli Mersulla meni 9:50. Jos nuo kertoo 2,5:llä, niin vuorokauden kieppeillä se olisi. Ei polttis paljon nopeampi olisi. En näe, että polttiksen neljän päivän reissusta tulisi 6 tai 8 vrk reissu, tai sitten ollaan liikkeellä aivan erämaassa kaupunkiautolla.

Kaveri ajaa 45 tkm/a Model S:llä. Helposti voisi ajaa enemmänkin. Espoo-Oulu-Espoo tuo suurimman osan kilsoista. Euroopassa ovat heittäneet 7-9 tkm-reissuja. Edellisellä Bemarilla eivät raaskineet ajaa kuin 6-7 tkm Euroopassa, koska bensat maksoivat yli 900 €. Teslalla yhdellä reissulla kaikki sähköt yhteensä 20 €/8 tkm, koska maksuttomat superit kuuluu vanhaan ässään. Mittarissa nyt yli 300 tkm.


Kirjoitit siihen malliin (" en tiedä", "en uskaltaisi"), että et ole vielä paljon sähköautoillut. Veikkaamasi 200 km/2 h tarkoittaisi kesällä karkeasti 20 kW ja talvella 30 kW lataustehoa. Monesti tien päällä saa virtaa nopeammin kuin 20-30 kW. Voit kokeilla ABRP:lla haluamaasi reittiä, halutulla lämpötilalla, tuulella, kuormalla ja nopeudella. Valitse autoksi edullinen matka-auto, kuten Model 3 LR. Sovellus kertoo matka-ajan ja latauspaikat sekä latausajat.

Voihan se olla, että juuri sinulla 2 * 700 km -setti kerran viikossa ei syrjäseudun takia onnistuisi mukavasti, mutta monella muulla se onnistuu "ihmisten ilmoilla". Ei tuo kaverin Espoo-Oulu-Espoo paljon jää vajaaksi.


Ei siinä lataamisessa loppumatkan 100 km varten kauaa menisi. Mainittu Tesla nappaa tuon määrän jopa alle 10 minuutissa, jos laturi kykenee. Kesällä viisikin minuuttia saattaa riittää kunnon laturilla.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-01-09-15-25-40-62_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    Screenshot_2024-01-09-15-25-40-62_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
    236,9 KB · Luettu: 34
Viimeksi muokattu:
No aina voi hinnoitella tuotteen dynaamisesti. Ensimmäinen 15 minuuttia normihinnalla ja tämän jälkeen aina tuplaa hinnan ja tasaisesti uudestaan 15 minuutin välein. Sitten läjä aaiointilatauksia päälle ja niihin vaikka 30 minuutin välein hinnan tuplaus.

Parkkipaikkoja mihin siirtää latauksen jälkeen kyllä riittää, että sinänsä tuo ei ole ongelma. Toki jollain abcllä voi olla muita pidäkkeitä asian suhteen mutta siinä vaiheessa kun latauspaikkoja ei ole saatavilla niin hyvin voisi ottaa tuollaisen tarvittaessa käyttöön ruuhka-aikoina.

Mitä kustannuksiin tulee, niin lataustapahtuma suomessa on ainakin kertaluokkaa järkevämpi kuin vaikka jenkeissä. Tuolla superit ovat ihan pirun korvessa ilman mitään palveluja. Euroopassa on tilanne sentään vähän parempi vaikka täältäkin jonkin verran vastaavia latauskenttiä löytyy. Hinnaksi itse ainakin lasken enemmän ajan menetyksen kuin varsinaisen latauksen. Sitten jos ajan menetystä ei tapahdu (voi suorittaa tarpeellisia tehtäviä tuon aikaa) niin sitten lataushinnalle tulee joku arvo.

En tankkauksellekaan juuri reissussa arvoa laske, kun se raha menee kuitenkin ja tankkaamattakaan ei voi olla.

Molempien arvo sitten muuttuu kun mennään arkea, jossa sekä lataukselle että tankkaamiselle tulee selkeä hintaprioriteetti.
 
Viimeksi muokattu:
Ja tästä päästään sitten siihen tosiasiaan, että ihmisillä on erilaiset preferenssit, eli ihmiset arvostavat eri asioita.
Kiinnitin huomiota lähinnä lauseeseen "Kaikki muu on huonompaa, kuin mitä nyt on tarjolla.", jonka itse ymmärsin tarkoittavan ettei sähköautoissa mitään varsinaisia hyviä puolia sitten olisikaan polttiksiin verrattuna.

Esim. tuohon listaasi viitaten, hyvin monelle autoilijalle nuo mainitsemasi sähköauton edut ovat niin merkityksettömiä asioita, että he eivät niitä vastaan halua missään nimessä ottaa noita huonojen puolien listalla olevia asioita riesakseen.
Tai sitten erittäin harvalle esim. paljon halvemmat ajokilometrit ovat "niin merkityksettömiä asioita"? Jostain kai sekin kertoo että niin monet ovat nyt vaatimassa sähköautoilijoille erillistä "kilometriveroa", ajatuksena ilmeisesti se että juuri nyt sähköautolla ajaminen on aivan liian halpaa polttomoottoriautoon verrattuna (siitä huolimatta että toki sähköautoilijat oikeasti maksavat aivan sairaasti veroja esim. alv ja sähköveron muodossa). Takana kaiketi jonkinlainen kateus sähköautolla ajamisen halpuudesta.

Sähköautojen yleistymistä haittaa eniten, ja lähes yksinomaan, niiden korkeampi hankintahinta. Lähinnä se ettei yhtään järkevää sähköautoa voi ostaa parilla tonnilla, kuten voit ostaa jonkun yli 10 vuotta vanhan Toyota Yariksen. Kyllä, jos autonhankintabudjettini olisi max 4000€, en todellakaan katselisi sähköautojen perään. Ostaisin varmaan takaisin 14 vuotta vanhan Toyota Aurikseni jonka myin pois pari vuotta sitten, tai vastaavan.

Tuo olisi hyvä kaikkien sähköautofanaatikkojen ymmärtää ja sisäistää, eikä olla tuputtamassa sitä sähköautoa kaikille.
Vastaavasti polttisfanaatikkojen ja sähköautoilijoille kateellisten olisi jo aika ymmärtää, sisäistää ja oppia että on sähköautossa hyviäkin puolia polttiksiin verrattuna, jopa erittäin tärkeitä sellaisia.

Minähän en missään vaiheessa väittänyt että kaikkien pitäisi ostaa sähköauto. Tosin joku herkkänahkainen saattoi kirjoitukseni niinkin tulkita, tiedä häntä.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö noissakin voisi käyttää jonkinlaista logiikka siten, että mietitään nostaako se osan vaihto auton arvoa. Jos esim. moottori tai sähköauton akku vaihdetaan uuteen, niin voidaan katsoa, että auton arvo nousi. Mutta jos ovenkahva vaihdetaan uuteen, niin se ei nosta auton arvoa, joten ei sitä pitäisi sellaiseksi luokitellakaan.

Vai meinaako ne että kun jamppa on autokaupoilla ja myyjä sitten toteaa että tähän on muuten just äsken vaihdettu uus oven kahva kuskin oveen, niin jamppa innostuu ja sanoo että no sittenhän minä maksan tästä 2 tonnia enemmän.

Idea tuossa kustannusten jaossa on siinä että jos on 150 000/ 8v Ford motti hajosi, ja kesken kaiken tulee vika jossa vetoaa virhevastuuseen, jos se auto on kestänut 6v/100 000km, ja rempan jälkeen saat ylimääräistä hyvää, sillä ajeleekin 10v/200 000 tuhatta. (joo huono esimerkki) parempi esimerkki on kaupan purku, jolloin palautetaan se osuus mikä jäi käyttämättä.

Koko homman pointti ei olekaan tämä. Eli sähköautoilu on varmasti hyvä vaihtoehto jokaiselle lyhyttä matkaa ajavalle, joilla on aikaa latailla autoa, mutta jos ajat autolla, vaikka 60-70 tuhatta kilometriä vuodessa, niin alat ymmärtämään idean. Eli kysymys ei ole hinnasta, vaan siitä, että miten pitkäksi reissut aidosti venyy.
Jos ei yleistä, niin aina olisi hyvä kertoa se erikoistapaus mistä kertoo. Ei sähkis ole kaikkeen se näppärä vaihtoehto, saati optimi. Jos puhetta jostain Polo kokoluoka taajama autosta, niin vielä vähemmän tulee mieleen että sitä miettii , ajoon missä ajetaan kerta kaksi viikossa 1000 km vedot. Taksi käytössä missä ajetaan enemmän sähkis on jo usein ihan soiva peli

Toki sähköauto markkinoilla on sellaistakin että on iso akku, ja nopeat akun vaihdot, joten ollaan lähellä polttista siinä tankkaamisessakin, mutta se tuskin käyttöösi sopii, jos sitä palvelua ei löydy reiteilläsi.

Polttis toistaiseksi on vielä "edullinen" ajaa, sitten kun se polttoaine on luokassa vitosen litra , niin osa käyttäjistä ei pidäkkään sitä sitä nopeaa tankkaamista niin arvokkaana vs tunnin lataustauot.

mutta jos ajat autolla, vaikka 60-70 tuhatta kilometriä vuodessa, niin alat ymmärtämään idean.
Tänäpäinä on jo kuljettajia jotka ajavat kuukaudessa useamman 1000km vedon on jo sähkiksiä, matka-aikoja se ei heillä välttämättä pidennä. jos tauot sijoittaa pikalataukseen. varsinkin jos lähdössä ja määränpäässä voi latailla.

Tiedostan kyllä että jollain voi olla se 1000km suorite sellainen ettei ole niitä latausmahdollisuuksia, tauot on joko kokonaan sähköttömiä, tai vaikeasti saatavia hidaslatauksia. Ja jos ei hinnalla väliä, niin ajavat polttiksilla sitten vaikka sillä vitosen litrahinnalla.
 
yleensä talvella 20-30.

Hieman värikynää noissa luvuissa :D Eipä silti, onhan se ihan kohtuullista vaatia autolta, että matka menee sujuvasti noissakin lämpötiloissa.

Tämäpä juuri. Polttiksella voit aika hyvin ennakoida 15-30 min tarkkuudella kauanko matka kestää. Sähköautolla et voi olla lainkaan varma siitä, kauanko lataustauot kestävät.

On tuo ruuhka-aikojen ulkopuolella ihan ennakoitavissa, kunhan hieman tutustuu siihen oman auton toimintaan ja valitsee sellaisen auton, jossa on akun esilämmitys laturille.
 
Vastaavasti polttisfanaatikkojen ja sähköautoilijoille kateellisten olisi jo aika ymmärtää, sisäistää ja oppia että on sähköautossa hyviäkin puolia polttiksiin verrattuna, jopa erittäin tärkeitä sellaisia.

Minähän en missään vaiheessa väittänyt että kaikkien pitäisi ostaa sähköauto. Tosin joku herkkänahkainen saattoi kirjoitukseni niinkin tulkita, tiedä häntä.

En siis viitannut sinuun sähköautofanaatikolla, vaan tarkoitin sillä niitä henkilöitä, jotka jatkuvasti tuputtavat että kaikkien pitäisi vaihtaa sähköautoo ja että sähköauto on ainoa oikea valinta.

Ihan yhtä paljon ihmettelen niitä ns. sähköautovihaajia
 
Toisaalta voisit ajatella kuinka kauan noilla rahoilla voisi olla esimerkiksi lomalla töistä. Sen sijaan että rahat menevät autoon yms, niin 3kk joka vuosi extra lomaa.

Toisaalta tuossa ajatusleikissäsi on kolme ongelmaa:
1) Mitä iloa siitä 3kk lomasta olisi, jos se pitäisi viettää ajelemalla paskalla autolla :)
2) Lisäksi koko vertaus on vähän kaukaa haettu, kun tuskin työnantajakaan hyväksyisi sitä, että olisin 4 kk vuodesta lomalla...
3) Ja vaikka työnantaja suostuisikin tuohon, niin se ei silti ole valinnainen asia tuon auton kanssa. Ihan yhtä hyvin voisin olla tuon ylimääräisen 3 kk vuodesta lomalla ja silti hankkia sen mieluisan auton.
 
On tuo ruuhka-aikojen ulkopuolella ihan ennakoitavissa, kunhan hieman tutustuu siihen oman auton toimintaan ja valitsee sellaisen auton, jossa on akun esilämmitys laturille.

Pääsääntöisesti näin, mutta viimeisten kuukausien kehitys on ollut todella huolestuttavaa. Ei toi laturipula varmastikaan kaikkia kaupunkeja ja teitä koske, mutta vaikkapa lomalaisten kovasti suosimia suuntia se koskee.

Jos nyt omalla reitilläkin Kuhmon tai Rukan suuntaan Mikkelin Super, ja/tai Kuopion Juustoportin kenttä Supereineen/Rechargeineen täynnä, niin kyseessä on ihan aidosti katastrofi. Ja ei. Se ei ole vaihtoehto lähteä etsimään keskustasta jotain alitehoista markettilataushelvettiä ja hukata aikaa sekä turhaan ajeluun, että paskoihin latauspisteisiin.

Noita tienvieruskenttiä tarvitaan rajusti lisää ja niitä tarvitaan aika nopeasti. Samaa pätee pääkaupunkiseutuun. + 10 laturin kentät jokaisen ulosmenotien lähellä olevan huoltoaseman pihaan. Taksit makailkoon siellä marketeissa. Matkustavat autoilijat haluavat virtansa heti ja sitä pitää tulla siitä pömpelistä vauhdilla.
 
Hieman värikynää noissa luvuissa :D
No kyllä täytyy sanoa, että mitä itse autoa käynnistellyt talvisin neljän aikaan aamuyöstä esimerkiksi Ylitornion korkeudessa, niin useammin talvella on -20 tai enemmän pakkasta, kuin sitä vähemmän. Yö pakkaset laskee ihan Oulun korkeudessakin sinne -20 asteen lähelle ainakin.

Jos ei yleistä, niin aina olisi hyvä kertoa se erikoistapaus mistä kertoo. Ei sähkis ole kaikkeen se näppärä vaihtoehto, saati optimi. Jos puhetta jostain Polo kokoluoka taajama autosta, niin vielä vähemmän tulee mieleen että sitä miettii , ajoon missä ajetaan kerta kaksi viikossa 1000 km vedot. Taksi käytössä missä ajetaan enemmän sähkis on jo usein ihan soiva peli

Toki sähköauto markkinoilla on sellaistakin että on iso akku, ja nopeat akun vaihdot, joten ollaan lähellä polttista siinä tankkaamisessakin, mutta se tuskin käyttöösi sopii, jos sitä palvelua ei löydy reiteilläsi.

Polttis toistaiseksi on vielä "edullinen" ajaa, sitten kun se polttoaine on luokassa vitosen litra , niin osa käyttäjistä ei pidäkkään sitä sitä nopeaa tankkaamista niin arvokkaana vs tunnin lataustauot.
Juu olet täysin oikeassa, mielipide oli täysin omani ja erikoistapaus. Ja itse en ole varsinaisesti edes sähköautovastainen, vaan se toimintamatka on itselle omilla ajoilla edelleen se kynnyskysymys.

Ihan mielenkiintoinen kirjoituksesi asiaan liittyen ja samoin kiitokset muillekin esim. @TommiZeliard jne. Itsellä tosiaan sähköauto kokemukset rajoittuu tuttujen juttuihin ja jonkun muun autolla ajoon.

Kommentoin lähinnä alkujaan vaan @Nomber in kirjoitukseen siitä, että yhtä osa-aluetta pitäisi vielä parantaa. Tämä toki omasta näkökulmasta.
 
Tässä olisi vuoden 2023 rekisteröidyt uudet sähköautot konserneittain:
VAG7896
Tesla6139
Geely3613
Stellantis2813
BMW2295
Hyundai Motors Group2256
Mercedez-Benz2034
Renault-Nissan1176
SAIC*995
Toyota Motor Corporation886
Ford165
Byd129
KG Mobility14
Tata Motors11
Mazda6
Honda2
*sis Ruotsista uitetut uudet MG:t
yht. 30430 kpl
 
No kyllä täytyy sanoa, että mitä itse autoa käynnistellyt talvisin neljän aikaan aamuyöstä esimerkiksi Ylitornion korkeudessa, niin useammin talvella on -20 tai enemmän pakkasta, kuin sitä vähemmän. Yö pakkaset laskee ihan Oulun korkeudessakin sinne -20 asteen lähelle ainakin.

Oulussa yön alin keskimäärin kylmimpänä kuukautena -12: Oulu – Wikipedia
Kiirunassa jonkin verran kylmempää: Kiruna - Wikipedia

Toki noin aikaiset lähdöt meinaavat sitä, että merkittävä osa matkasta menee usein vuorokauden kylmimpään aikaan ja mietin lähinnä vuorokauden keskilämpötilaa kun puhuin siitä värikynästä.
 
No ei ihan mahdoton siis, mutta jos otetaan esimerkiksi väli Oulu - Kiruna ja olisi tarkoitus olla perillä aamulla klo. 10.00, niin aika ajoissa saa lähteä ajelemaan, että tämä onnistuu sähköautolla. Tosiaan noin 6h ton ajelee ihan bensakoneella ja siinä ehtii napata kupin kahvia mukaan (eli lähtö Suomesta siis vähän ennen viittä). En tiedä, miten osuu latauspaikat esimerkiksi tolla välillä, mutta siis nopealla matikalla varmastikin noin. 2 tunnilla pitenisi toi matka, kun pitää pysähtyä, kiinnitellä laturit, ladata jne. Välillä tosiaan pakkasta saattaa olla se 30-40 astetta, yleensä talvella 20-30. Sitten siitä illalla seuraavat 500km eri suuntaan. No juu, itselle ei siis ihan vielä sähköautot toimi, mutta ei toi nyt ihan mahdottomalta kuulosta. Toki jos ajelisi vain kehiä pk-seudulla, niin eipä sitä tarvisi paljon miettiä. Niitäkin tulee kyllä ajettua, mutta omat kilometrit silti kertyy pitkillä matkoilla ja "ikävissä" paikoissa.

Eikä tosta hinnasta bensa vs sähkö nyt kannata mieltä pahoittaa. Tänä vuonna se on 57 senttiä per kilometri. Itse jää vielä ihan mukavasti plussalle bensa koneellakin. Kyllähän noilla vuoden kilometreillä aina yhden auton ostaisi, jos rahat siihen tarkoitukseen laittaisi.

Edit: unohtui välistä toinen lainaus.
Kokeilin ABRP:llä Oulu-Kiiruna -väliä Model 3 LR:llä.

-täysi akku lähtiessä, mutta 5 % heikentynyt kapa
-pakkasta 40 astetta
-laturilla 5 min odotteluun/säätämiseen

Ensin rajoitusten mukaan, keskimmäinen 8 % yli (mutta maks. 100 km/h), ja viimeinen 8 % yli (Maks. 108 km/h). Ilmeisesti pakkasesta johtuen keskimmäisessä latausaika on pienin, vain 18 minuuttia. Hitailla nopeuksilla lämmitys vie enemmän energiaa kilometriä kohti. Viimeisessä latausaika on pisin, 26 min, sillä 108 km/h kasvattaa kulutusta. Eniveis, kaikilla kolmella tyylillä meni alle 6 h.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-01-09-21-39-58-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-09-21-39-58-14_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    97,4 KB · Luettu: 93
  • Screenshot_2024-01-09-21-45-47-64_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-09-21-45-47-64_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    97,6 KB · Luettu: 96
  • Screenshot_2024-01-09-21-55-25-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-09-21-55-25-16_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    97,6 KB · Luettu: 73
Olihan tuo ihan hullua menoa täällä itä Suomessakin noilla pakkasilla. -25 - -30 viikko putkeen niin rupesi hyytymään bensa, - diesel ja sähköt. Omaa pidettiin 24/7 laturissa niin onnistui normaali liikkuminen ihan jees.

12V akuthan siellä vittuili kaikissa. Diisseleissä varmaan suodattimet siihen kaupan päälle.
 
Oulussa yön alin keskimäärin kylmimpänä kuukautena -12: Oulu – Wikipedia
Kiirunassa jonkin verran kylmempää: Kiruna - Wikipedia

Toki noin aikaiset lähdöt meinaavat sitä, että merkittävä osa matkasta menee usein vuorokauden kylmimpään aikaan ja mietin lähinnä vuorokauden keskilämpötilaa kun puhuin siitä värikynästä.
Juu nää keskiarvot ei ihan toimi ja tosiaan sitä joskus ihan aidosti miettii, että mitä helvet*iä, kun FMI näyttää parinkymmenen kilometrin päästä mitattuna jotain ihan muuta, kuin mitä paikoin se todellinen lämpötila onkaan. Välillä yllättynyt, että Oulussa on pakkasta -17 ja siitä ajettuna Viitasaarelle, niin siellä saattaa olla -28, vaikka periaatteessa ei kuulosta ollenkaan loogiselta. Toki meri varmaan vaikuttaa tähän.

Eikä se ollut tosiaan se homman pointtikaan. Viime viikolla oltiin hyvin yli -40 asteessa useampana päivänä, nyt taas ollaan vaan pari pakkasella, joten vaihtelua on toki paljon.

Itse en oikeastaan ollut huolissani pelkästä pakkasesta, vaan välimatkoista ja latausmahdollisuuksista syrjäteillä.

Kokeilin ABRP:llä Oulu-Kiiruna -väliä Model 3 LR:llä.

-täysi akku lähtiessä, mutta 5 % heikentynyt kapa
-pakkasta 40 astetta
-laturilla 5 min odotteluun/säätämiseen

Ensin rajoitusten mukaan, keskimmäinen 8 % yli (mutta maks. 100 km/h), ja viimeinen 8 % yli (Maks. 108 km/h). Ilmeisesti pakkasesta johtuen keskimmäisessä latausaika on pienin, vain 18 minuuttia. Hitailla nopeuksilla lämmitys vie enemmän energiaa kilometriä kohti. Viimeisessä latausaika on pisin, 26 min, sillä 108 km/h kasvattaa kulutusta. Eniveis, kaikilla kolmella tyylillä meni alle 6 h.
Mielenkiintoista, en juuri ole autoa vaihtamassa, mutta varmaan parin vuoden sisällä, joten sähköautot menee todellakin harkintaan. Nyt Hybrideillä ajellut ihan siksi, että kulutuksen saa puristettua sinne 4-6 litraan keleistä riippuen. Ja toki pk-seudulla toimii myös loistavasti, vaikka ei kehillä nyt koronan jälkeen ole juuri ruuhkaa enää ollutkaan.

Itse olen jopa silti yllättynyt, että toi lataus on kehittynyt noinkin paljon aika lyhyessä ajassa.

Edit: onko toi joku Teslan oma sovellus, joka on vaan Teslan omistajille?
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Juu nää keskiarvot ei ihan toimi ja tosiaan sitä joskus ihan aidosti miettii, että mitä helvet*iä, kun FMI näyttää parinkymmenen kilometrin päästä mitattuna jotain ihan muuta, kuin mitä paikoin se todellinen lämpötila onkaan. Välillä yllättynyt, että Oulussa on pakkasta -17 ja siitä ajettuna Viitasaarelle, niin siellä saattaa olla -28, vaikka periaatteessa ei kuulosta ollenkaan loogiselta. Toki meri varmaan vaikuttaa tähän.

Eikä se ollut tosiaan se homman pointtikaan. Viime viikolla oltiin hyvin yli -40 asteessa useampana päivänä, nyt taas ollaan vaan pari pakkasella, joten vaihtelua on toki paljon.

Itse en oikeastaan ollut huolissani pelkästä pakkasesta, vaan välimatkoista ja latausmahdollisuuksista syrjäteillä.


Mielenkiintoista, en juuri ole autoa vaihtamassa, mutta varmaan parin vuoden sisällä, joten sähköautot menee todellakin harkintaan. Nyt Hybrideillä ajellut ihan siksi, että kulutuksen saa puristettua sinne 4-6 litraan keleistä riippuen. Ja toki pk-seudulla toimii myös loistavasti, vaikka ei kehillä nyt koronan jälkeen ole juuri ruuhkaa enää ollutkaan.

Itse olen jopa silti yllättynyt, että toi lataus on kehittynyt noinkin paljon aika lyhyessä ajassa.

Edit: onko toi joku Teslan oma sovellus, joka on vaan Teslan omistajille?
Ihan Play-kaupasta maksuton sovellus. Toiminee nettiselaimellakin.

Kokeilin VW ID.3 77 kWh:lla. Se häviää jo aika paljon, ja nopeimmalla tyylillä pitää ladata 3x vs. Teslalle riittää yksi lyhyt lataus.

SEAT Mii vastasi käsitystäsi, 8 h.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-01-09-22-33-53-70_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-09-22-33-53-70_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    130,4 KB · Luettu: 85
  • Screenshot_2024-01-09-22-39-00-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-09-22-39-00-25_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    153,3 KB · Luettu: 80
Kokeilin ABRP:llä Oulu-Kiiruna -väliä Model 3 LR:llä.

-täysi akku lähtiessä, mutta 5 % heikentynyt kapa
-pakkasta 40 astetta
-laturilla 5 min odotteluun/säätämiseen

Ensin rajoitusten mukaan, keskimmäinen 8 % yli (mutta maks. 100 km/h), ja viimeinen 8 % yli (Maks. 108 km/h). Ilmeisesti pakkasesta johtuen keskimmäisessä latausaika on pienin, vain 18 minuuttia. Hitailla nopeuksilla lämmitys vie enemmän energiaa kilometriä kohti. Viimeisessä latausaika on pisin, 26 min, sillä 108 km/h kasvattaa kulutusta. Eniveis, kaikilla kolmella tyylillä meni alle 6 h.
Noi ABRP:n range/kulutusarviot on kyllä ihan silkkaa fantasiaa -40 asteen pakkaselle.
 
Ihan Play-kaupasta maksuton sovellus. Toiminee nettiselaimellakin.

Kokeilin VW ID.3 77 kWh:lla. Se häviää jo aika paljon, ja nopeimmalla tyylillä pitää ladata 3x vs. Teslalle riittää yksi lyhyt lataus.
Kiitos, vois muutaman reitin laskeskella ihan koneeksi, mutta näyttää niitä tosiaan latureitakin tuoltakin löytyvän. Ei sitä ikinä ajattele, että ICA:n pihaltakin niitä löytyy toki aina, niinkuin täällä kauppojen pihoilta.
 
Taidat olla oikeassa. Tuli meinaan samat aina -20 jälkeen. Kyllähän siinä ilmanvastus kasvaa, vaikka lämmitys olisikin jo tapissa.
Ei noissa huomioida pakkasta mitenkään. +200km jälkeen 50% akkua jäljellä.. Jep. Heinäkuussa. -40 ja siellä on ehkä 10% ja risat. Tolle 280km päässä olevalle laturille en lähtisi edes yrittämään.
 
Tuonne voi syöttää itse halutun kulutuksen, lämpötilan, sateen jne.

Maksullinen taas laskee nuo automaattisesti sen hetken säätiedoilla.
 
Ei noissa huomioida pakkasta mitenkään. +200km jälkeen 50% akkua jäljellä.. Jep. Heinäkuussa. -40 ja siellä on ehkä 10% ja risat. Tolle 280km päässä olevalle laturille en lähtisi edes yrittämään.
Kyllä selvästi huomioidaan, mutta -20 ja alemmat eivät vaikuta toimivan.

Model 3 LR 2024 18"-aero (Sinullako on juuri tämä malli ja rengastus?):

Lämpötila/aika/latausaika/deltaSoC
+30 C/5:16/0 min/87 % (viilennys kuluttaa)
+20 C/5:16/0 min/84 % (optimi)
+10 C/5:27/5 min/84 + 14 = 98 %
+0 C/5:40/14 min/46 + 68 = 114 %
-10 C/5:46/17 min/64 + 62 = 126 %
-20 C/5:47/17 min/64 + 63 = 127 %
-30 C/5:47/18 min/65 + 63 = 128 %
-40 C/5:47/18 min/65 + 63 = 128 %

Kulutus kasvaa/vaikeampaa, jos:
-kuluneempi akku kuin 5 %
-lähdetään alle 100 %:lla reissuun
-ei uskalleta ajaa 10 %:iin
-lämmitetään ylettömästi
-otetaan kuormaa
-ajetaan yli 100 km/h
-ei ajeta pienemmillä nopeuksilla 108 % vs. rajoitus
-pumppaa turhaan nopeutta
-ei ennakoi
-ohittelee turhia
-on luminen tie
-on tuulta (minulla oli kaikissa 0 m/s, kun kerran homma lähti 30-40 pakkasista)

Liitteenä +30 C ja -20 C.


Edit.
1. Sinulla on pari vuotta vanhempi malli, missä on hieman suurempi kulutus ja pienempi akku, 72,0/75,0 kWh vs. uudessa mallissa 75,0/78,1 kWh. EVdatabase real range highway cold on 335 km vs. uuden 365 km. Kesällä 440 km vs. 480 km. Noiden lukemien perusteella range-ero@110 km/h on 30-40 km, eli pienemmillä 80-100 nopeuksilla noin 50 km eroa.

2. Sinulla saattaa jo uupua kapasiteetista enemmän kuin käyttämäni 5 %.

3. En tiedä, ovatko renkaasi 18" aero-vanteilla.

4. Jotain nypytystä talvirenkaissasi on vanhojen viestien perusteella. Sellainen ei ainakaan pienennä kulutusta. Eivät kuulostaneet ykkösluokan renkailta, koska halusit niistä pian eroon. Halvemmissa renkaissa on yleensä suurempi vierinvastus ja siten kulutuskin kasvaa.

5. Olet kertonut ajavasi maanteillä ja motareilla 10-20 yli rajoituksen, jos ei ole kameroita. Tuollainen lisää kulutusta vs. minun käyttämäni maks. 100 km/h.

6. Kerroit tykkääväsi leikkiä kaasulla ja säädellä nopeutta fiilispohjalta/tien mukaan. Tuollainen ajotapa kasvattaa kulutusta pyörivien massojen, ilmanvastuksen ja regen-häviöiden takia.

7. Et omien sanojesi mukaan ikinä yritä minimoida kulutusta.

8. Sulatat lasit ennen lähtöä, joten et lähde lämpimästä tallista lämpimällä autolla ja lämpimällä akulla, kuten minun esimerkissäni lähdettiin +20 asteesta liikkeelle.

9. Kohdasta nro 5 voi päätellä sinun ohittelevan tavallista useammin.


Onhan tuossa aika tavalla syitä, miksi kokemukseksi toimintamatkasta eroaa. Kohtiin 4, 5, 6, 7 ja 9 voit pikkurahalla/maksutta vaikuttaa, jos pidempi toimintamatka nykyisellä autolla kiinnostaa. Samalla inhoamasi lataustauot lyhenisivät.

Aivan vm. 2024 LR:n latausaikoihin ei silti voi päästä, koska siinä on enemmän energiaa lähtiessä, se kuluttaa vähemmän ja sen keskimääräinen latausnopeus välillä 10-80 % on 780 km/h vs. 670 km/h. Heikommasta 150 kW-pisteestä se lataa 640 km/h vs. 570 km/h.

Alla vanhempi Model 3 LR 19"-renkailla ja 10 % kuluneella akulla. Nopeutta 110 % ja maks. 120 km/h@-20 C. Nyt 210 km ajon jälkeen akkua jäljellä 28 %. Olit oikeassa, ettei tuolla autolla ja nopeudella voisi turvallisesti ajaa 280 km. Yhteensä akkua kuluu 169 %, mikä on reilusti enemmän kuin uudemman 127 %@100 km/h. Saattoi mulla lipsahtaa vastatuulta 3 m/s, mutta sehän on vain realismia. Pienemmän akun ja suuremman kulutuksen takia latauskertoja on kaksi vs. yksi, ja niissä kuluu tuplaten aikaa, 35 min. vs. 17 min. Prosentteja ladataan vastaavasti 80 % vs. 37 %, joten tuossa syytä, miksi latausaika (ja -hinta) tuplaantuu. Kulutuksen ja ylinopeuden vastapainoksi perille ehtii 5 min aikaisemmin, 5:42 vs. 5:47.
Screenshot_2024-01-10-00-34-04-55_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-01-09-23-02-43-37_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-09-23-02-43-37_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    106,2 KB · Luettu: 12
  • Screenshot_2024-01-09-23-06-53-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-01-09-23-06-53-19_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    97,5 KB · Luettu: 12
Viimeksi muokattu:
No ei ihan mahdoton siis, mutta jos otetaan esimerkiksi väli Oulu - Kiruna ja olisi tarkoitus olla perillä aamulla klo. 10.00, niin aika ajoissa saa lähteä ajelemaan, että tämä onnistuu sähköautolla. Tosiaan noin 6h ton ajelee ihan bensakoneella ja siinä ehtii napata kupin kahvia mukaan (eli lähtö Suomesta siis vähän ennen viittä). En tiedä, miten osuu latauspaikat esimerkiksi tolla välillä, mutta siis nopealla matikalla varmastikin noin. 2 tunnilla pitenisi toi matka, kun pitää pysähtyä, kiinnitellä laturit, ladata jne. Välillä tosiaan pakkasta saattaa olla se 30-40 astetta, yleensä talvella 20-30. Sitten siitä illalla seuraavat 500km eri suuntaan. No juu, itselle ei siis ihan vielä sähköautot toimi, mutta ei toi nyt ihan mahdottomalta kuulosta. Toki jos ajelisi vain kehiä pk-seudulla, niin eipä sitä tarvisi paljon miettiä. Niitäkin tulee kyllä ajettua, mutta omat kilometrit silti kertyy pitkillä matkoilla ja "ikävissä" paikoissa.

Eikä tosta hinnasta bensa vs sähkö nyt kannata mieltä pahoittaa. Tänä vuonna se on 57 senttiä per kilometri. Itse jää vielä ihan mukavasti plussalle bensa koneellakin. Kyllähän noilla vuoden kilometreillä aina yhden auton ostaisi, jos rahat siihen tarkoitukseen laittaisi.

Edit: unohtui välistä toinen lainaus.

Miksi sä edes väännät täällä jos ei se sähkäauto sulle sovi? Tuolla on vissiin omat keskustelut sähkö vs diesel ja polttismiehillekin varmaankin omansa? Väsyttävää vääntöä tälläinen täällä, ei jaksa lukea eikä tämä oikestaan edes liity sähköautoihin että toistat itseäsi kuinka diesel sopii sulle paremmin?
 
No ei ihan mahdoton siis, mutta jos otetaan esimerkiksi väli Oulu - Kiruna ja olisi tarkoitus olla perillä aamulla klo. 10.00, niin aika ajoissa saa lähteä ajelemaan, että tämä onnistuu sähköautolla. Tosiaan noin 6h ton ajelee ihan bensakoneella ja siinä ehtii napata kupin kahvia mukaan (eli lähtö Suomesta siis vähän ennen viittä). En tiedä, miten osuu latauspaikat esimerkiksi tolla välillä, mutta siis nopealla matikalla varmastikin noin. 2 tunnilla pitenisi toi matka, kun pitää pysähtyä, kiinnitellä laturit, ladata jne. Välillä tosiaan pakkasta saattaa olla se 30-40 astetta, yleensä talvella 20-30. Sitten siitä illalla seuraavat 500km eri suuntaan. No juu, itselle ei siis ihan vielä sähköautot toimi, mutta ei toi nyt ihan mahdottomalta kuulosta. Toki jos ajelisi vain kehiä pk-seudulla, niin eipä sitä tarvisi paljon miettiä. Niitäkin tulee kyllä ajettua, mutta omat kilometrit silti kertyy pitkillä matkoilla ja "ikävissä" paikoissa.

Eikä tosta hinnasta bensa vs sähkö nyt kannata mieltä pahoittaa. Tänä vuonna se on 57 senttiä per kilometri. Itse jää vielä ihan mukavasti plussalle bensa koneellakin. Kyllähän noilla vuoden kilometreillä aina yhden auton ostaisi, jos rahat siihen tarkoitukseen laittaisi.

Edit: unohtui välistä toinen lainaus.
Jollai nissan leaffillä joo jos ajaa tuon välin saattaa mennä muutama tunti enemmän kuin polttiksella. Tuon oulu-kiiruna (490km) välin ajaa todella helposti millä vaan long range teslalla. Kerran joutuu pysähtymään lataamaan 20minuutiksi.
 
Näin lonkalta omien Enyaq kokemusten ja ABRP laskelman mukaan pahimmassa talvipakkasessa arvioisin tuolle Oulu-Kiiruna välille (noin 500km) varaavani noin 7h aikaa.
Kesäkelissä 6h 30min

Tosin jos oikeasti pitäisi olla kello 10 aamupäivällä Kiirunassa ja lähtö olisi Oulusta, niin menisin kyllä jo edellisenä päivänä kaikessa rauhassa majoittumaan Kiirunaan.

Kyllä sillä sähköautolla vaan pidemmillä matkoilla joutuu varautumaan hitaampaan matkantekoon kuin polttiksella. Kuten olen monasti maininnut niin sähköauton kanssa joutuu opettelemaan uusia tapoja reittisuunnitteluun. Itselle tämä ei ole ollut (vielä) ongelma, mutta jokainen harkitsee asiaa omalta kantiltaan. Kuitenkin reissattu viimevuonnakin Pohjois-Savon perukoilta mm. Nuorgam, 2x Saariselkä, Tampere, Ilmajoki, Oulu kun käyty tapahtumissa, sukuloimassa ja lomareissuilla.
 
Miksi sä edes väännät täällä jos ei se sähkäauto sulle sovi? Tuolla on vissiin omat keskustelut sähkö vs diesel ja polttismiehillekin varmaankin omansa? Väsyttävää vääntöä tälläinen täällä, ei jaksa lukea eikä tämä oikestaan edes liity sähköautoihin että toistat itseäsi kuinka diesel sopii sulle paremmin?
Pakko kyllä kysyä, että mitä mä edes mielestäsi väännän? Enkä ole missään vaiheessa sanonut, että ajaisin kilometriäkään dieselillä. Myöskin kommentoin edelleen aluksi ihan toista asiaa, mistä selkeästi joku pahoitti mielen tai vähintäänkin ärsyyntyi, kun mainitsin, että sähköautolla ei voi ajaa tonnia yhdellä latauksella. Asia käännettiin niin, että bensa-auton tankki ei täyty kotipihassa yön aikana puoli ilmaiseksi. No edelleen tämä ei silti vaikuta siihen miten pitkälle sillä sähköautolla pääsee. Toki tähän olisi voinut vastata yhtä vitsikkäästi, vaikka että itsellä on jerrykannu josta käyn kaatamassa 2 litraa tunnissa tankkiin, niin aamulla tuntuu samalta, kuin että olisi ladannut sähköautoa koko yön.

Myös erikoista, että ketju on "Yleistä keskustelua sähköautoista", johon kuuluu aloituspostauksen mukaan "mallit, uutuudet, näkemykset, kysymykset, hankintapohdiskelu, koeajokokemukset, vertailu yms." niin uppoaa kyllä jokainen oma kommentti varmasti näkemyksiin, kysymyksiin, vertailuun, hankintapohdiskeluun yms.

Eli tuskin tämän ketjun idea on se, että ylistetään ringissä sähköautojen hyvyyttä. Tosiaan ihmisillä on hyvin erilaisia tarpeita autojen suhteen ja myös näkemyksiä asioista. Jos itse omistaisin 2 autoa, niin toinen olisi aika varmasti sähköauto. Toisaalta jos asuisin kuvitteellisesti vaikka Etelä-Afrikassa, niin joutuisin miettimään sähköauton suhteen jo ihan toisenlaisia asioita, kuin vain matkaa jonka autolla pystyy ajamaan yhdellä latauksella. Esimerkiksi koko maan sähkön riittävyyttä, latausinfran olemattomuutta ja miten hyvin sähköautot kestävät pölyä ja hiekkaa, onko lähemmäs 50 astetta nousevat lämpötilat ongelma jne. Siitähän tässä ketjussa on ainakin aloituspostauksen puitteissa tarkoitus keskustella.

Tosin jos oikeasti pitäisi olla kello 10 aamupäivällä Kiirunassa ja lähtö olisi Oulusta, niin menisin kyllä jo edellisenä päivänä kaikessa rauhassa majoittumaan Kiirunaan.
Jos sattuisit olemaan, vaikka Kuopiossa tai Vaasassa silloin edellispäivänä vielä noin kello 17.00 aikaan, niin aika myöhäseksi menisi Kiirunaan ajelu. Ouluun pystyy ajamaan taas helposti ja jatkamaan siitä matkaa aamusta. Selkeästi ihmiset nyt takertuu vääriin asioihin, eli Oulu - Kiiruna ei ollut se pointti vaan pidempien matkojen ajelu Suomessa ja Ruotsissa (eli kyseessä oli yksi esimerkki, jonka voi aamusta tai illasta ajella). Ja jos vuorokaudessa kertyy kilometrejä vaikka se tuhat, niin ehtiikö välissä tehdä vielä 8 tuntisen työpäivän ja sen lisäksi ajella, nukkua sekä latailla autoa. Eli jos neljä päiväinen työviikko pitenee 6-7 päivään autovalinnan takia, niin ei sekään kuulostaa kovin mielekkäältä vaihtoehdolta.

Edit: Myös jos pidennät työviikkoa parilla päivällä kerran, niin ihan sama, jos taas pidennät työviikkoa 49 kertaa vuodessa auton takia, niin sillä yllättäen onkin paljon merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä selvästi huomioidaan, mutta -20 ja alemmat eivät vaikuta toimivan.

Model 3 LR 2024 18"-aero (Sinullako on juuri tämä malli ja rengastus?):

2022. Olen käyttänyt ABRP:tä ja tiedän että nuo sen range-arviot eivät osu talvella lähimainkaan kohdalleen. Väitän että Model 3 LR:ää ei ajeta 400km:aa -40 asteessa edes ajamalla koko matka vakkarilla 60km/h. Kesällä menee joillain teillä +600km, mutta se on eri peliä se.
 
2022. Olen käyttänyt ABRP:tä ja tiedän että nuo sen range-arviot eivät osu talvella lähimainkaan kohdalleen. Väitän että Model 3 LR:ää ei ajeta 400km:aa -40 asteessa edes ajamalla koko matka vakkarilla 60km/h. Kesällä menee joillain teillä +600km, mutta se on eri peliä se.
Millaisella kelillä olet tuolla ajellut ja mitkä ovat olleet todellisia. Siis pakkanen, muukeli, ja millainen kuorma esimerkeissä.
Ja millaisia ne kesä suorituset ovat olleet samalla lastilla ? keskinopeus varmaan isompi.
 
Millaisella kelillä olet tuolla ajellut ja mitkä ovat olleet todellisia. Siis pakkanen, muukeli, ja millainen kuorma esimerkeissä.
Ja millaisia ne kesä suorituset ovat olleet samalla lastilla ? keskinopeus varmaan isompi.
En ole -40:ssä ajellut ikinä, mutta 20:n pakkasessakaan ei enää alle 20kW/100km kulutuksiin ainakaan normaalilla ajamisella pääse, joten tuostahan se on jo helppo laskeskella. Realisimia 100km/h vauhdissa voisi olla -40:ssa joku 25-30kW/100km.

Kesällä menee 600km normaali maantienopeuksilla 70-100km/h. Norjassa tuli ajeltua viime kesänä useampi tuhat km (alhaisemmat nopeusrajoitukset) ja keskikulutus pyöri reipaassa 12-13kW/100km. Suomen rajoituksilla kesällä n. 15kW/100km (motariajot mukana)
 
En ole -40:ssä ajellut ikinä, mutta 20:n pakkasessakaan ei enää alle 20kW/100km kulutuksiin ainakaan normaalilla ajamisella pääse, joten tuostahan se on jo helppo laskeskella. Realisimia 100km/h vauhdissa voisi olla -40:ssa joku 25-30kW/100km.
30kWh/100km ei varmasti riitä, pelkkä kabiinin lämmitys veisi yli 10kW. Tuollaista lämmitystehoa ei takaveto model 3:ssa ole, eikä edes nelivedossa joten matka loppuisi omaan mahdottomuuteensa ja jatkuisi julkisilla.

100km/h viimassa -30C Ioniq 5:n kabiininlämmitysteho ei tunninkaan ajelussa tippunut 6kW alle. Lämpöä kuitenkin riitti eikä tarvinnut olla takki päällä.
 
30kWh/100km ei varmasti riitä, pelkkä kabiinin lämmitys veisi yli 10kW. Tuollaista lämmitystehoa ei takaveto model 3:ssa ole, eikä edes nelivedossa joten matka loppuisi omaan mahdottomuuteensa ja jatkuisi julkisilla.

100km/h viimassa -30C Ioniq 5:n kabiininlämmitysteho ei tunninkaan ajelussa tippunut 6kW alle. Lämpöä kuitenkin riitti eikä tarvinnut olla takki päällä.
Näin luulen itsekin, mutta koska ei ole tullut moista pakkasta vastaan, niin arvailin pienempien asteiden pohjaltakin, että noiden mainitsemieni lukemien alle ei päästä millään optimoinnilla.
 
En ole -40:ssä ajellut ikinä, mutta 20:n pakkasessakaan ei enää alle 20kW/100km kulutuksiin ainakaan normaalilla ajamisella pääse, joten tuostahan se on jo helppo laskeskella. Realisimia 100km/h vauhdissa voisi olla -40:ssa joku 25-30kW/100km.
20 pluskeleistä 20 pakkasiin, kulutuskasvaa, mutta yritän nyt mittiä mikä sen vaikutus on jos pakkenen kiristyy miinus neljäänkymmeneen. Joo lämmitykseen ja voin kuvitella että jossain se lämmityksen kulutus pomsahtaa rajusti.

Jos tässä ei nyt siperialaisille autoja valita, vaan suomalaisille jotka haluavat enemmän tai vähemmän vakavissaan varautua tuollaiseen keliin. siis tuon lämmityksen osalta silloin kiinnostaa mikä on se vaihteluväli, eli minkä joutuu siihen lämmitykseen uhraan ja mikä on valinnaista.
 
Olenko ihan hakoteillä kun ajattelen että jos autossa on vaikka 5kw lämppäri niin se voi lisätä kulutusta maksimissaan 5kwh tunnissa vaikka pakkanen olisi mitä?
 
Olenko ihan hakoteillä kun ajattelen että jos autossa on vaikka 5kw lämppäri niin se voi lisätä kulutusta maksimissaan 5kwh tunnissa vaikka pakkanen olisi mitä?
Ajattelisin samalla tavalla. Ajattelisin myös, että -40:ssa akku ei pysy yhtä kauaa lämpimänä kuin -20:ssa ja mitä kylmempi akku, sen suurempi kulutus (ja suurempi tarve lämmittää sitä akkua). Itselläni ei ole mitään hajua siitä mikä on sitten maksimi kW, joka tuohon lämmittämiseen voi palaa (5 vai 20 tms.)
 
Olenko ihan hakoteillä kun ajattelen että jos autossa on vaikka 5kw lämppäri niin se voi lisätä kulutusta maksimissaan 5kwh tunnissa vaikka pakkanen olisi mitä?
Kyllä ja ei. jos sinulla ei ole mielessä joku tietty lämmitys, niin huomioida lämppärissä karkeasti kaksi tehoa, lämmitys teho ja otto teho. ja tässä yhteydessä ottoteho varmaan sähköteho. (polttoaine lämppärit erikseen) :)

Jos maksimi ottoteho on 5kw, niin enempää se ei ime. Se sitten oma lukunsa mitä jossain esitteessä kerrotaan, ja jos ajoneuvossa on niitä lämmittimiä useampia niin mitä kaikkea eritelty/niputettu/jätettypois.

Suorata vastus lämmittimet, penkin, ratin, lasien lämmittimet, tuloilman vastuslämmitin, ilmalämpöpumput. Matkustusmukavuuden lisäksi sitten tekniikka lämmitys, varsinkin akkunlämmitys.
 
Perjantaina meinasin mennä koeajamaan MG:tä. Olisiko suositusta mitä mallia kannattaa koeajaa?
Lähinnä yksin työmatkaa ajelen, mutta tarvittaessa 5h perhe pitäisi ahtaa kyytiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 485 391
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom