Ei noissa huomioida pakkasta mitenkään. +200km jälkeen 50% akkua jäljellä.. Jep. Heinäkuussa. -40 ja siellä on ehkä 10% ja risat. Tolle 280km päässä olevalle laturille en lähtisi edes yrittämään.
Kyllä selvästi huomioidaan, mutta -20 ja alemmat eivät vaikuta toimivan.
Model 3 LR 2024 18"-aero (Sinullako on juuri tämä malli ja rengastus?):
Lämpötila/aika/latausaika/deltaSoC
+30 C/5:16/0 min/87 % (viilennys kuluttaa)
+20 C/5:16/0 min/84 % (optimi)
+10 C/5:27/5 min/84 + 14 = 98 %
+0 C/5:40/14 min/46 + 68 = 114 %
-10 C/5:46/17 min/64 + 62 = 126 %
-20 C/5:47/17 min/64 + 63 = 127 %
-30 C/5:47/18 min/65 + 63 = 128 %
-40 C/5:47/18 min/65 + 63 = 128 %
Kulutus kasvaa/vaikeampaa, jos:
-kuluneempi akku kuin 5 %
-lähdetään alle 100 %:lla reissuun
-ei uskalleta ajaa 10 %:iin
-lämmitetään ylettömästi
-otetaan kuormaa
-ajetaan yli 100 km/h
-ei ajeta pienemmillä nopeuksilla 108 % vs. rajoitus
-pumppaa turhaan nopeutta
-ei ennakoi
-ohittelee turhia
-on luminen tie
-on tuulta (minulla oli kaikissa 0 m/s, kun kerran homma lähti 30-40 pakkasista)
Liitteenä +30 C ja -20 C.
Edit.
1. Sinulla on pari vuotta vanhempi malli, missä on hieman suurempi kulutus ja pienempi akku, 72,0/75,0 kWh vs. uudessa mallissa 75,0/78,1 kWh. EVdatabase real range highway cold on 335 km vs. uuden 365 km. Kesällä 440 km vs. 480 km. Noiden lukemien perusteella range-ero@110 km/h on 30-40 km, eli pienemmillä 80-100 nopeuksilla noin 50 km eroa.
2. Sinulla saattaa jo uupua kapasiteetista enemmän kuin käyttämäni 5 %.
3. En tiedä, ovatko renkaasi 18" aero-vanteilla.
4. Jotain nypytystä talvirenkaissasi on vanhojen viestien perusteella. Sellainen ei ainakaan pienennä kulutusta. Eivät kuulostaneet ykkösluokan renkailta, koska halusit niistä pian eroon. Halvemmissa renkaissa on yleensä suurempi vierinvastus ja siten kulutuskin kasvaa.
5. Olet kertonut ajavasi maanteillä ja motareilla 10-20 yli rajoituksen, jos ei ole kameroita. Tuollainen lisää kulutusta vs. minun käyttämäni maks. 100 km/h.
6. Kerroit tykkääväsi leikkiä kaasulla ja säädellä nopeutta fiilispohjalta/tien mukaan. Tuollainen ajotapa kasvattaa kulutusta pyörivien massojen, ilmanvastuksen ja regen-häviöiden takia.
7. Et omien sanojesi mukaan ikinä yritä minimoida kulutusta.
8. Sulatat lasit ennen lähtöä, joten et lähde lämpimästä tallista lämpimällä autolla ja lämpimällä akulla, kuten minun esimerkissäni lähdettiin +20 asteesta liikkeelle.
9. Kohdasta nro 5 voi päätellä sinun ohittelevan tavallista useammin.
Onhan tuossa aika tavalla syitä, miksi kokemukseksi toimintamatkasta eroaa. Kohtiin 4, 5, 6, 7 ja 9 voit pikkurahalla/maksutta vaikuttaa, jos pidempi toimintamatka nykyisellä autolla kiinnostaa. Samalla inhoamasi lataustauot lyhenisivät.
Aivan vm. 2024 LR:n latausaikoihin ei silti voi päästä, koska siinä on enemmän energiaa lähtiessä, se kuluttaa vähemmän ja sen keskimääräinen latausnopeus välillä 10-80 % on 780 km/h vs. 670 km/h. Heikommasta 150 kW-pisteestä se lataa 640 km/h vs. 570 km/h.
Alla vanhempi Model 3 LR 19"-renkailla ja 10 % kuluneella akulla. Nopeutta 110 % ja maks. 120 km/h@-20 C. Nyt 210 km ajon jälkeen akkua jäljellä 28 %. Olit oikeassa, ettei tuolla autolla ja nopeudella voisi turvallisesti ajaa 280 km. Yhteensä akkua kuluu 169 %, mikä on reilusti enemmän kuin uudemman 127 %@100 km/h. Saattoi mulla lipsahtaa vastatuulta 3 m/s, mutta sehän on vain realismia. Pienemmän akun ja suuremman kulutuksen takia latauskertoja on kaksi vs. yksi, ja niissä kuluu tuplaten aikaa, 35 min. vs. 17 min. Prosentteja ladataan vastaavasti 80 % vs. 37 %, joten tuossa syytä, miksi latausaika (ja -hinta) tuplaantuu. Kulutuksen ja ylinopeuden vastapainoksi perille ehtii 5 min aikaisemmin, 5:42 vs. 5:47.