Yleistä keskustelua sähköautoista

Näissä on ongelmana valmistaja / maahantuoja joka veloittaa akun vaihtotyöstä lähes tai kokonaan uuden ajoneuvon hinnan. Toivottavasti tämä saa valmistajat heräämään siihen ettei heidän autoihin saa kohta vakuutuksia, jos eivät hinnoittele korjauskustannuksia realistisesti ja todellisten kustannusten mukaan.

EU:ta syytetään monesti monesta asiasta, mutta kuten tuo latausasemille pakotettava korttimaksu on osoittanut, niin regualatiota saisi olla joissain teknisissäkin asioissa vastaavasti kuin USB-C.

En näe mitään syytä miksei autojen akkuja voitaisi paketoida koriin siten, että ne on a) suojassa kolhuilta b) helposti luoksepäästävissä vikatilanteissa. Käytännössä pohjassa voisi olla pohjapanssari sopivaa profiloitua teräslevyä kolhuilta suojaamassa ja akku paljastuisi kyseisen luukun alta varsin vähin toimenpitein. Pohjakolhun yhteydessä kansi voitaisiin ottaa pois ja tarkistaa akku, sekä vaihtaa pelkkä kansi.

Nyt sitten sen sijaan annetaan marmorilta aivan jotain höpö-höpö korjaussummia uudesta akusta, jotka ylittää uuden auton arvon(Case Hyundai Kona + Porschet jne?) ja vakuutusyhtiö lunastaa auton varmuuden vuoksi.
 
En näe mitään syytä miksei autojen akkuja voitaisi paketoida koriin siten, että ne on a) suojassa kolhuilta b) helposti luoksepäästävissä vikatilanteissa. Käytännössä pohjassa voisi olla pohjapanssari sopivaa profiloitua teräslevyä kolhuilta suojaamassa ja akku paljastuisi kyseisen luukun alta varsin vähin toimenpitein. Pohjakolhun yhteydessä kansi voitaisiin ottaa pois ja tarkistaa akku, sekä vaihtaa pelkkä kansi.

Siitähän se riemu syntyisi ja vakuutusyhtiöt kiittäisivät kun autoista alkaisi yön aikana häviämään katalysaattorin sijaan +10k€ akut :think:
 
Eikö nuo akkupaketit kuitenkin paina sen verran, ettei ihan joka raineri sitä pudota/siirrä/nosta hallitusti auton alta…
 
Muutamalla tusinalla pultilla kiinni, että ei onnistu, vaikka olis Leif ja Valtekin apuna tunkkaamassa. :smoke:
 
Siitähän se riemu syntyisi ja vakuutusyhtiöt kiittäisivät kun autoista alkaisi yön aikana häviämään katalysaattorin sijaan +10k€ akut :think:

Eiköhän viisaat insinöörit kehitä tarvittaessa systeemin, joka tekee sen irroittamisen ilman asianmukaisia työvälineitä/tapoja riittävän vaikeaksi hyötyyn nähden. Ihan samalla tapaa kuin mikä muu tahansa varkaudenesto.

Kaikki on mahdollista varastaa, jos löytyy tekijä jolla on riittävä motiivi ja resurssit. Aika usein ei ole.
 
Siitähän se riemu syntyisi ja vakuutusyhtiöt kiittäisivät kun autoista alkaisi yön aikana häviämään katalysaattorin sijaan +10k€ akut :think:

Noh katit lähtee ammattilaisilta parissa minuutissa, akun kanssa saa kyllä temppuilla ihan pikkasen pidempään.

Mutta veikkaan että EU:lta tulee jossain vaiheesa ns. right to repair -direktiivi myös autojen akuille eli pitää pystyä korjaamaan.
 
Realistisestihan akkupaketin hinnan pitää tulla alaspäin reilusti. Ja ovat jo tulleetkin.

Jos nykyään/kohta akkupaketin hinta on vaikka 100 euroa per kWh, 75 kWh akku maksaisi 7500 euroa. Vaihdettuna kymppitonnin.

Kymmenkertaiset hinnat ovat pelkkää vittuilua/kusetusta.
 
Niin, no noi hinnat ovat valmistajalle. Korjausportaalle/kolmansille osapuolille todennäköisesti tuplat.
 
Näyttää siltä että vakuutusyhtiöt joutuvat miettimään vakuutuspolitiikkaansa sähkisten suhteen. Ainakin kalliiden sellaisten:

Eikö tesloissakin ainakin joissain malleissa akku ole rungon sisällä niin ettei sitä käytännössä pysty vaihtamaan vaan auto menee paaliin?
Eikös tällaisen pitänyt olla essonbaaria ja valeuutista vähän aikaa sitten? Ranen paja korjaa akut halvalla.
 
Noita "structural battery" Model Y -malleja tehtiin pieni erä jenkeissä ja niiden valmistus on jo lopetettu. Ei noita ole suomessa yhtään kappaletta eikä ole tulossakaan. Ainakaan toistaiseksi, voi muuttua jos saksassa ruvetaan 4680-akkuja tekemään.
 
Näissä on ongelmana valmistaja / maahantuoja joka veloittaa akun vaihtotyöstä lähes tai kokonaan uuden ajoneuvon hinnan. Toivottavasti tämä saa valmistajat heräämään siihen ettei heidän autoihin saa kohta vakuutuksia, jos eivät hinnoittele korjauskustannuksia realistisesti ja todellisten kustannusten mukaan.
Kyseessä voi olla audin akun todellinen kustannus valmistajalle. Iso akku(93kwh) ja "erikoismalli". Tappiollahan kaikki valmistajat myy sähköautojaan(pl.tesla)
 
Kyseessä voi olla audin akun todellinen kustannus valmistajalle. Iso akku(93kwh) ja "erikoismalli". Tappiollahan kaikki valmistajat myy sähköautojaan(pl.tesla)

No ei kyllä ole. Se et noita ylipäätään korvataan jostain vakuutuksesta johtaa kyllä siihen et siellä vedetään välistä niin v*tusti.
 
Kyseessä voi olla audin akun todellinen kustannus valmistajalle. Iso akku(93kwh) ja "erikoismalli". Tappiollahan kaikki valmistajat myy sähköautojaan(pl.tesla)

Eivätköhän useimmat myy voitolla noita sähköautojaan, ei ainakaan hirveästi uutisia ole ollut että tappiolla myisivät. Onko tämä taas se ankka, jossa ihmiset eivät ole ymmärtäneet lukemaansa?
 
En tiedä onko ollut ketjussa jo esillä, mutta onko kukaan mitannut, kuinka paljon sähköauto kuluttaa kovalla pakkasella ollessaan parkissa?
Eikös noissa (ainakin osassa) auto lämmitä akkua jos se meinaa mennä liian kylmäksi? Riittääkö esim 8A tilpäislaturi edes pitämään akkua tarpeeksi lämpimänä?
Mietin vaan skenaariota missä auto on pitkiä aikoja ajamatta talvella ja vaikka olisi piuhan päässä, niin paljon on esim.kulutus/vrk vaikka 25 asteen pakkasella vaikka autolla ei ajeta?
 
Eikö tesloissakin ainakin joissain malleissa akku ole rungon sisällä niin ettei sitä käytännössä pysty vaihtamaan vaan auto menee paaliin?
Sinänsä se että akku on osa runkoa tekee sen vaihdosta tietysti työläämpää, mutta ei edes tuo Tesla Model Y ole oikeastaan sen työläämpi ole kuin perinteinen moottorin vaihto polttikseenkaan. Sen sijaan suurempi ongelma on se että itse akku on valettu täyteen liimaa, niin että se akku pitää vaihtaa kokonaisena, eikä sitä voi enää korjata kuten normaalin akun, joka ei oikeastaan ole kovin hankalaa. Valmistajan kannalta korjattavuus on tietysti huono asia, ja jos tuohon ei jotain lainsäädäntöä saada toteutettua, niin tuollaiset kertakäyttöakut tulevat normiksi.
 
Eivätköhän useimmat myy voitolla noita sähköautojaan, ei ainakaan hirveästi uutisia ole ollut että tappiolla myisivät. Onko tämä taas se ankka, jossa ihmiset eivät ole ymmärtäneet lukemaansa?

Meinaat, että ne myy auton akun hinnalla ja loppu osa autonvalmistuksesta menee tappiolla? :asif: Sehän tarkoittaisi, että arviolta 50% jokaisesta myydystä yksilöstä tulisi suoraan tappiota.

Harva perinnevalmistaja erittelee sähköautoja erilleen kirjanpidossa. Ford tämän tekee ja ilmoittaa 32 000 dollaria tappiota per myyty auto.

Audipomo puhuu polttisten kanssa tasoihin pääsemisestä, joka tulee luultavasti venymään vuosikymmenen puolivälistä. https://europe.autonews.com/automakers/audi-ceo-says-ice-and-ev-profit-margins-taking-longer-match
"Audi expects its battery-electric cars to take longer to be as profitable as its combustion engine vehicles, CEO Gernot Döllner said.
"Originally, we at Audi assumed that we would reach these returns by the middle of the decade. Now, against this background of current developments, this is likely to be delayed," Döllner told Handelsblatt business paper in an interview."
"Specifically, Audi is struggling with the high costs of batteries and the raw materials needed for electric cars. "

Volkkaripomo puhuu 6% katteista 2026-27

GMn sähköautot voitolliseksi ehkä 2025(en tiedä sisältääkö hybridit) GM believes it will start making money on electric vehicles in 2025 as higher margin models arrive

Tämän jutun mukaan stellantis olisi juuri heilahtanut plussan puolelle sähköistettyjen(sis. hybridit) suhteen: Stellantis 'In The Black' On EVs In The U.S. And Europe, CEO Says

Puhtaista sähköautovalmistajista lucid tekee tappiota $430,000 per myyty auto.:lol: Lucid Lost $430,000 For Every Car It Sold In Q3

Tesla tekee voittoa $5,328 per auto Here's How Much Profit Tesla Makes on Each EV It Manufactures (Spoiler Alert: The Number Is Still Shrinking) | The Motley Fool

Muita voitollisia Teslan lisäksi voisi olla kiinalaisista esim BYD $1,440 per auto(en tiedä onko täyssähköjä kaikki tässä). Tämä on vielä vähän hähmäistä valtion spekuloidun roolin takia. BYD averages about $1,440 in profit per vehicle in Q3
 
Audipomo puhuu polttisten kanssa tasoihin pääsemisestä, joka tulee luultavasti venymään vuosikymmenen puolivälistä.

Joka taas ei edelleenkään tarkoita tappiota, vaikka kuinka haluaa ymmärtää väärin. 5% voittoa on voittoa, vaikka se on vähemmän kuin 6% voittoa. Porsche taitaa per auto tehdä eniten voittoa sähköautoissa, jonka jätit toki mainitsematta (17-19% taitaa olla Porschen voitto per auto).

Puhtaista sähköautovalmistajista lucid tekee tappiota $430,000 per myyty auto.

Joka ei tarkoita muuten myöskään, että Lucid tekisi aina tappiota per auto tuon verran, koska tuossa summassa on kiinteät kulut mukana. Ethän sekoita bruttokatetta valmistajan tulokseen? Jälkimmäinen sisältää kaikenlaista, joka ei liity mitenkään auton valmistamiseen.

Volkkaripomo puhuu 6% katteista 2026-27

Volkswagenin kate on perinteisesti ollut ~3-4%, joten tuo olisi aika hyvä nousu. Polttomoottorien kohdalla siis oltiin 3-4% tilanteessa. Tuota kutsutaan voitoksi, ei tappioksi.

Eli sinäkään et osannut vielä lukea artikkeleita, joita linkkasit, tätähän juuri tarkoitin edellisessä viestissäni.
 
Onko täällä Nissan Leaf ammattilaisia paikalla? Katson paraikaa Saksasta tuotua 2019 Leaffia ja mietin, että onkohan noissa Saksan markkinoiden autoissa akunlämmitintä? Jossain päin maailmaa ilmeisesti myyty Winter Package nimellä lisävarusteena?
 
Kiitos kommenteista.
Joka taas ei edelleenkään tarkoita tappiota, vaikka kuinka haluaa ymmärtää väärin. 5% voittoa on voittoa, vaikka se on vähemmän kuin 6% voittoa. Porsche taitaa per auto tehdä eniten voittoa sähköautoissa, jonka jätit toki mainitsematta (17-19% taitaa olla Porschen voitto per auto).
Löytyykö tuohon Porschen voittoprosenttiin lähdettä? Etsin lähteet vastaukseeni googlettamalla "ev profits per car", "ev profitability", tai "*automerkki* ev profitability". Ja jos puhutaan 6% voitosta 2025 tai sen jälkeen, voi olla melko varma että tällä hetkellä tehdään tappiota.

Joka ei tarkoita muuten myöskään, että Lucid tekisi aina tappiota per auto tuon verran, koska tuossa summassa on kiinteät kulut mukana. Ethän sekoita bruttokatetta valmistajan tulokseen? Jälkimmäinen sisältää kaikenlaista, joka ei liity mitenkään auton valmistamiseen.
Kai kiinteät kulut lasketaan mukaan, kun lasketaan mitä jää viivan alle?

Volkswagenin kate on perinteisesti ollut ~3-4%, joten tuo olisi aika hyvä nousu. Polttomoottorien kohdalla siis oltiin 3-4% tilanteessa. Tuota kutsutaan voitoksi, ei tappioksi.
Jutussa luki "Volkswagen's CEO, Thomas Schäfer, guarantees small EVs will maintain a 6% profit margin." eli ilmeisesti tuossa tarkoitetaan samaa tasoissa olemista kun audi pomon jutuissa.
 
Viimeksi muokattu:
Joka taas ei edelleenkään tarkoita tappiota, vaikka kuinka haluaa ymmärtää väärin. 5% voittoa on voittoa, vaikka se on vähemmän kuin 6% voittoa. Porsche taitaa per auto tehdä eniten voittoa sähköautoissa, jonka jätit toki mainitsematta (17-19% taitaa olla Porschen voitto per auto).



Joka ei tarkoita muuten myöskään, että Lucid tekisi aina tappiota per auto tuon verran, koska tuossa summassa on kiinteät kulut mukana. Ethän sekoita bruttokatetta valmistajan tulokseen? Jälkimmäinen sisältää kaikenlaista, joka ei liity mitenkään auton valmistamiseen.



Volkswagenin kate on perinteisesti ollut ~3-4%, joten tuo olisi aika hyvä nousu. Polttomoottorien kohdalla siis oltiin 3-4% tilanteessa. Tuota kutsutaan voitoksi, ei tappioksi.

Eli sinäkään et osannut vielä lukea artikkeleita, joita linkkasit, tätähän juuri tarkoitin edellisessä viestissäni.
Myös bmw sanonut että voittoa tulee sähkiksistä saman verran ku polttiksista.
 
Onko täällä Nissan Leaf ammattilaisia paikalla? Katson paraikaa Saksasta tuotua 2019 Leaffia ja mietin, että onkohan noissa Saksan markkinoiden autoissa akunlämmitintä? Jossain päin maailmaa ilmeisesti myyty Winter Package nimellä lisävarusteena?
Winter package/ Cold weather package se olisi. Aika nihkeesti löytyy tietoa, ehkä kaikissa 40kWh versioissa, koska vakiovarusteena edellisessä mallissakin vuodesta 2013. Mutta ei varmaa.
 
Mutta veikkaan että EU:lta tulee jossain vaiheesa ns. right to repair -direktiivi myös autojen akuille eli pitää pystyä korjaamaan.

Muistan lukeneeni jostain, että e-308:ssa ja Astran sähköversiossa akku on sellainen joka voidaan korjata rikkinäisiä moduuleja vaihtamalla.

En nyt vain löydä asiasta mainintaa kun googlaan.

Mutta todellakin hyvä juttu olisi jos right to repair laajentuisi moneen muuhunkin asiaan ml. sähköautojen akut.
 
Löytyykö tuohon Porschen voittoprosenttiin lähdettä? Etsin lähteet vastaukseeni googlettamalla "ev profits per car", "ev profitability", tai "*automerkki* ev profitability". Ja jos puhutaan 6% voitosta 2025 tai sen jälkeen, voi olla melko varma että tällä hetkellä tehdään tappiota.

Porschen osavuosikatsauksesta löytyy kateprosentit, löytyy ihan . Jos nyt tekee 6% voittoa, niin se ei tarkoita että nyt tekee tappiota. Älä tee oletuksia, joissa ei ole mitään järkeä. Ei kateprosentti ole mikään nouseva mittari, vaan yleensä näillä teollisilla aloilla hyvin tasaisena pysyvä.


Kai kiinteät kulut lasketaan mukaan, kun lasketaan mitä jää viivan alle?

Jos puhutaan pelkästään sähköauton valmistamisesta, niin ei. Ethän Teslan tulokseenkaan laskenut mukaan niiden aurinkopaneeleita, vaan ilmoitit niistä jostain syystä bruttokatteen. Tai silloinhan laskit Volkswagenin kohdalla myös polttomoottoriautojen kulut mukaan, etkös? Koska kyllähän niiden markkinointi nostaa myös EV markkinointia. Tai sähköautoihin kulutettu ratin kehitys yhdistetään polttomoottoriauton ratin kehitykseen.

Muussa tapauksessa, ota mukaan aina vain bruttokate, kun puhut valmistamisen tuotosta (sähköautojen valmistus), älä kiinteitä kuluja.

Jutussa luki "Volkswagen's CEO, Thomas Schäfer, guarantees small EVs will maintain a 6% profit margin." eli ilmeisesti tuossa tarkoitetaan samaa tasoissa olemista kun audi pomon jutuissa.

Eli tekevät voittoa, eivät tappiota. Pienissä autoissa kate per auto on pieni, aina ollut.
 
Porschen osavuosikatsauksesta löytyy kateprosentit, löytyy ihan . Jos nyt tekee 6% voittoa, niin se ei tarkoita että nyt tekee tappiota. Älä tee oletuksia, joissa ei ole mitään järkeä. Ei kateprosentti ole mikään nouseva mittari, vaan yleensä näillä teollisilla aloilla hyvin tasaisena pysyvä.

Katsoin täältä löytyvästä Quarterly Statement Q3 2023.pdf tiedostosta, mutta en löytänyt mitään sähköautojen kateprosentteihin liittyvää. Otan kyllä apua vastaan jos joku haluaa neuvoa. En ole mikään finanssivelho.
Kun sanot että "Jos nyt tekee 6% voittoa" niin mitä tarkoitat? Missä sanottiin että joku tekee nyt sen verran voittoa sähköautoilla? Ymmärsinköhän jotakin väärin?

Jos puhutaan pelkästään sähköauton valmistamisesta, niin ei. Ethän Teslan tulokseenkaan laskenut mukaan niiden aurinkopaneeleita, vaan ilmoitit niistä jostain syystä bruttokatteen. Tai silloinhan laskit Volkswagenin kohdalla myös polttomoottoriautojen kulut mukaan, etkös? Koska kyllähän niiden markkinointi nostaa myös EV markkinointia. Tai sähköautoihin kulutettu ratin kehitys yhdistetään polttomoottoriauton ratin kehitykseen.

Muussa tapauksessa, ota mukaan aina vain bruttokate, kun puhut valmistamisen tuotosta (sähköautojen valmistus), älä kiinteitä kuluja.
Tässä Teslan tapaukessa on ilmeisesti kyseessä ihan sen alimmaisen viivan alle jäävä: "That translates to an average gross profit of $8,431 and an overall net profit of $5,328 (when including Tesla's solar and storage battery businesses, which are basically breaking even) "
En toki laskenut volkswagenin kohdalla mukaan mitään muita kuluja. Varsinkaan kun en itse laske tässä mitään vaan viittaan artikkelihin, joissa on yhtiöden tilinpäätöstietoja ja johtajien kommentteja. Ajattelisin niin että jos polttis ja sähkö liiketoimintoja ei ole eriytetty niin ei voi tehdä mitään johtopäätöksiä tilinpäätöstiedoista vaan täytyy luottaa johtoportaan kommentteihin. Se on sitten toinen asia miten luotettavia ne kommentit ovat eli mitä kaikkea on otettu laskuihin mukaan ja mitä ei.
Oletko löytänyt autovalmistajien tilinpäätöstiedoista noita bruttokatteita sähköautojen osalta?
Eli tekevät voittoa, eivät tappiota. Pienissä autoissa kate per auto on pieni, aina ollut.
Ymmärsin että tuossa puhutaan tulevaisuudessa olevasta 6% katteesta, ei tällä hetkellä toteutuvasta.
 
Älkää nyt vain luoko itsepetoksen illuusiota, että ne akut olisi noin vain korjattavissa halvalla. Ei käytettyjen kuluneiden kennojen sekaan voida heitellä uusia noin vain ilman ongelmia....... Vai olenko väärässä?
 
Älkää nyt vain luoko itsepetoksen illuusiota, että ne akut olisi noin vain korjattavissa halvalla. Ei käytettyjen kuluneiden kennojen sekaan voida heitellä uusia noin vain ilman ongelmia....... Vai olenko väärässä?
GM Ultium tavalla toteutettuna voit heittää sekaisin eri akkukemioita tai vaikka superkondensaattoreita ja käytettyjä LFP akkuja.
 
Ymmärsin että tuossa puhutaan tulevaisuudessa olevasta 6% katteesta, ei tällä hetkellä toteutuvasta.

Sekoitat nyt kovasti nykyisin katteen ja voiton. Kaikki kate, joka on ]0, 6[ välissä on "alhaisempi kuin 6%", mutta on silti voitollista. Yksikään valmistaja ei ole sanonut tekevänsä mitään tappiolla, vaan pienemmällä katteella. Jokainen myyty sähköauto on siis luultavasti voitollinen, mutta ei yhtä hyvällä prosentilla kuin polttomoottoriauto. Se ei tee toiminnasta edelleenkään tappiollista.

Teslan kohdallakin voidaan kysyä, onko Model S/X tuotanto tappiollista, mutta emmehän me sitä tiedä. Autovalmistajat eivät erottele per myyty auto tuotantokustannuksia, koska se on kilpailullista tietoa heille. Eikä myöskään "sähköautot" vs. "polttomoottoriautot" segmenttiä, koska paljon tuosta R&D:stä on yhteistä, joten kiinteät kulut eivät osuisi kohdalleen.

Sekoitat edelleen sanat "alhaisempi" ja "tappiollinen", ne eivät vain ole mitenkään toistensa kanssa tekemisissä. Ennen kuin joku sanoo sen tuotannon olevan tappiollista, niin ei kannata sellaisia johtopäätöksiä vetää.
 
Riittääkö esim 8A tilpäislaturi edes pitämään akkua tarpeeksi lämpimänä?
Ohhoh. 8A "tilapäislaturi" on kuitenkin 1,8kW tehoinen. Itse en laittaisi melkein 2kW lämmitintä näillä sähkön hinnoilla lämmittämään auton akkua 24/7 "varmuuden vuoksi".
 
Ohhoh. 8A "tilapäislaturi" on kuitenkin 1,8kW tehoinen. Itse en laittaisi melkein 2kW lämmitintä näillä sähkön hinnoilla lämmittämään auton akkua 24/7 "varmuuden vuoksi".
Taitaa olla lataushäviöineen lähempänä 1,5kW kuin 2kW...
"Varmuuden vuoksi" lämmittäminen ei liene mahdollista, vaan auto päättää milloin tarvitsee lämmittää ja milloin ei?
Monen sadan kilon akkupaketin pitäminen järkevissä lämmöissä voi viedä paljon virtaa kun yli viikon pitää 30 asteen pakkasia ja autolla ei ajeta?
Ilman virtaa jättämien edellä mainittuihin olosuhteisiin todennäköisesti hyydyttäisi akun/auton.
Kysyinkin alunperin onko jollain kokemusta kysesistä olosuhteista, mutta kiitos omasta arviostasi ja "varmuuden vuoksi" lämmittämisestä...
 
Taitaa olla lataushäviöineen lähempänä 1,5kW kuin 2kW...
"Varmuuden vuoksi" lämmittäminen ei liene mahdollista, vaan auto päättää milloin tarvitsee lämmittää ja milloin ei?
Monen sadan kilon akkupaketin pitäminen järkevissä lämmöissä voi viedä paljon virtaa kun yli viikon pitää 30 asteen pakkasia ja autolla ei ajeta?
Ilman virtaa jättämien edellä mainittuihin olosuhteisiin todennäköisesti hyydyttäisi akun/auton.
Kysyinkin alunperin onko jollain kokemusta kysesistä olosuhteista, mutta kiitos omasta arviostasi ja "varmuuden vuoksi" lämmittämisestä...

Veikkaan että riippuu paljolti autosta. Mazda lämmittelee akkuaan ja sen jälkeen lataa siihen menen energian, eli tuo 8A laturi riittää sille, koska se ei ole siitä riippuvainen lämmittäessään akkuaan. Muut autot voivat olla sitten taas, ainakin Tesla kait?
 
Sekoitat nyt kovasti nykyisin katteen ja voiton. Kaikki kate, joka on ]0, 6[ välissä on "alhaisempi kuin 6%", mutta on silti voitollista. Yksikään valmistaja ei ole sanonut tekevänsä mitään tappiolla, vaan pienemmällä katteella. Jokainen myyty sähköauto on siis luultavasti voitollinen, mutta ei yhtä hyvällä prosentilla kuin polttomoottoriauto. Se ei tee toiminnasta edelleenkään tappiollista.

Teslan kohdallakin voidaan kysyä, onko Model S/X tuotanto tappiollista, mutta emmehän me sitä tiedä. Autovalmistajat eivät erottele per myyty auto tuotantokustannuksia, koska se on kilpailullista tietoa heille. Eikä myöskään "sähköautot" vs. "polttomoottoriautot" segmenttiä, koska paljon tuosta R&D:stä on yhteistä, joten kiinteät kulut eivät osuisi kohdalleen.

Sekoitat edelleen sanat "alhaisempi" ja "tappiollinen", ne eivät vain ole mitenkään toistensa kanssa tekemisissä. Ennen kuin joku sanoo sen tuotannon olevan tappiollista, niin ei kannata sellaisia johtopäätöksiä vetää.
Joo ei tietenkään ole sama asia alhaisempi ja tappiollinen. Toisaalta samalla tavalla ei voi tehdä johtopäätöksiä että tuotanto on voitollista. Omia arvioita saa toki esittää!
 
Taitaa olla lataushäviöineen lähempänä 1,5kW kuin 2kW...
"Varmuuden vuoksi" lämmittäminen ei liene mahdollista, vaan auto päättää milloin tarvitsee lämmittää ja milloin ei?
Monen sadan kilon akkupaketin pitäminen järkevissä lämmöissä voi viedä paljon virtaa kun yli viikon pitää 30 asteen pakkasia ja autolla ei ajeta?
Ilman virtaa jättämien edellä mainittuihin olosuhteisiin todennäköisesti hyydyttäisi akun/auton.
Kysyinkin alunperin onko jollain kokemusta kysesistä olosuhteista, mutta kiitos omasta arviostasi ja "varmuuden vuoksi" lämmittämisestä...
Ei ihan noin kylmässä mutta noin -27 oli bemari 5 päivää ilman johtoa ja ei tuntunut missään. Ei merkittävästi akkua ollut käyttänyt mihinkään (tai ei ainakaan niin merkittävästi että olisi kiinnittänyt huomiota). Lähdettäessä sanoi että menee pari minsaa kun lämmittää hieman itseään ennen ajoa.
 
Hyundai ei ainakaan lämmittele akkua parkissa tai AC-ladatessakaan mitenkään havaittavasti. Latauksen osalta tietty vaikeampi sanoa mutta vaikuttaa lukemien perusteella karkeasti että akkuun se sähkö menee. Ajossa kyllä.
 
Latasin Bornia 1.8kwlla kun auto oli seissyt useamman päivän -20 asteessa. Aluksi akun varaus laski 2% ja tämän jälkeen lataus tuntui toimivan normaalisti, eli varmasti lämmitti akkua hieman aluksi.
 
Vakuutusyhtiö If ei myönnä kaskoja Taycaniin ja e-troniin. Liian kalliita korjata. Että sellaista.
 
Onhan noi tiettyjen automerkkien akkujen vaihdot älyttömiä. Kalliita vahvistettuja akkujen vaihtoja on tullut esiin mm. Taycan ja E-Tron GT 80000e, Mercedes EQC 50000e, Hyundai Ioniq 5 (ja samalla Kia EV6) 50-60000e. Onkohan muita erittäin kalliita tullut vielä esiin. Tuskin Bemarillakaan halpaa on.

Aika uhkarohkea saa olla sellainen joka mm. noilla autoilla edellä mainituilla ajaa akkutakuun ulkopuolella. Teslallahan akun vaihdot on todella halpoja moneen muuhun merkkiin verrattuna, vaikka Teslan akkuvaihdot on aina ne mistä lehdistössä on perinteisesti kohuttu.
 
Tästähän on jo täällä jauhettu ja todellinen syy näyttäisi olevan että tehokas sähkis on liikaa perus vuokraajalle joka tietty kokeilee miten kulkee ja sitten kolisee.
Hertzihan alensi noiden tehoja mutta ei sekään muuttanut asiaa.
 
Kirppiksellä oli ratkaisu sähköautojen lämmitykseen pakkasella.

IMG_1190.jpeg
 
Kirppiksellä oli ratkaisu sähköautojen lämmitykseen pakkasella.

IMG_1190.jpeg

Muuten hyvä, mutta varmasti lämpimämpiä talvella kuin polttikset. Volvolla (XC40 P8) ei mitään ongelmaa -34 asteen pakkasessa, 10 min esilämmityksellä hyttilämmin ja jos piuhassa, niin antaa 30min olla niin akkukin aika lämpöisä.. osaa esilämmittää laturille.. Kia EV6, sama homma.. talvella lataa -26 asteen pakkasessa vielä yli 200 kW tehoilla, kun on esilämmittänyt akkua.. lämpenee alta 6 min kun vain puhelimesta laittaa lämmityksen päälle.. parhaimpia talviautoja.. Kia'ssa range vielä -24 asteen pakkasellakin karvan yli 300km, jos ajelee tasaista 80km/h..
 
Tästähän on jo täällä jauhettu ja todellinen syy näyttäisi olevan että tehokas sähkis on liikaa perus vuokraajalle joka tietty kokeilee miten kulkee ja sitten kolisee.
Tuollahan oli todettu, että tehoja on rajoitettu, mutta se ei auta, kun mm. noiden vahingot vain yksinkertaisesti ovat liian kalleita, joka ei ole ollenkaan yllättävää.. Samaahan ne ovat vakuututyhtiötkin pohtineet ja hintakorotuspaineita on..
 
Tästähän on jo täällä jauhettu ja todellinen syy näyttäisi olevan että tehokas sähkis on liikaa perus vuokraajalle joka tietty kokeilee miten kulkee ja sitten kolisee.

Ei, vaan että niiden korjaaminen on liian kallista. Vuokrausfirmathan eivät perinteisesti ihan jokaista klommoa korjaa (ne voi olla aika hurjassa kunnossa välillä peltien osalta), enkä edes ole varma käyttävätkö vakuutusyhtiötä tuohon vai onko halvempaa vain itse korjauttaa lopulta noin isossa määrässä autoja. Teslalla varaosat eivät tunnetusti kovinkaan halpoja ole, eivätkä ne niitä muille korjaamoille halvalla myy.

Eihän Hertz tainnut mainita, että vahinkoja sattuu reippaasti enemmän, vaan että vahinkojen korjaus maksaa reippaasti enemmän. Itseasiassa kyseinen uutinen sanoi, että per auto korjaus on kalliimpaa:

"“[C]ollision and damage repairs on an EV can often run about twice that associated with a comparable combustion engine vehicle,”"

Eikä suinkaan että vahinkoja sattuu enemmän (jota Hertzin viestinnässä ei mainittu, vaan on jonkun journalistin omaa keksintöä).

Lähtökohtaisesti voit ajatella yksinkertaisen tilanteen, auton pohja osuu johonkin. Sähköautossa uusi akkupaketti, polttomoottoriautossa ehkä pakoputki.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 842
Viestejä
4 485 443
Jäsenet
74 005
Uusin jäsen
S Mike

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom