Yleistä keskustelua sähköautoista

Toisaalta teslan kolarikorjauksen hintaahan on moitittu kokoajan, joka ei sinänsä liity auton voimalinjaan. Herz ei oikein voi nyrkkipaljoilla noita teettää, vaan kaikki on tehtävä valmistajan ohjeistukden mukaisesti, ja jos ohjeessa lukee että lommoutunutta lokasuojan kaarta ei saa oikaista, vaan se pitää vaihtaa, niin sitten se vaihdetaan.

Herz on kyllä sen vertan iso putiikki että kaiken järjen mukaan toimii itse omana vakuutusyhtiönään.

Älkää nyt vain luoko itsepetoksen illuusiota, että ne akut olisi noin vain korjattavissa halvalla. Ei käytettyjen kuluneiden kennojen sekaan voida heitellä uusia noin vain ilman ongelmia....... Vai olenko väärässä?
Eihän se uuden kennon laittaminen ole optimaalista, mutta ei järkevääkään, koska yhdestä kolariautosta irtoaa melkoinen määrä käytettyjä kennoja varaosiksi. Sitten kun on eriverran käytettyjä tai muuten purettuja sähköautoja on laaja valikoima eri kuluneita kennoja joista valita parhaiten korjattavan auton kennoa vastaava.
 
Onhan noi tiettyjen automerkkien akkujen vaihdot älyttömiä. Kalliita vahvistettuja akkujen vaihtoja on tullut esiin mm. Taycan ja E-Tron GT 80000e, Mercedes EQC 50000e, Hyundai Ioniq 5 (ja samalla Kia EV6) 50-60000e. Onkohan muita erittäin kalliita tullut vielä esiin. Tuskin Bemarillakaan halpaa on.
Vai vahvistettuja akkujen vaihtoja :asif: Hyny nyt ainakin on todennut, että jälleenmyyjä oli laskenut väärin.
 
Taitaa olla lataushäviöineen lähempänä 1,5kW kuin 2kW...
Mitenkäs se vaikuttaa siihen paljonko laite ottaa verkosta tehoa?

Tarkoitin sitä, että jos sähkö maksaa 20c/kWh, niin miettisin kahteen kertaan akun lämmittelyä 8A laturilla.
 
Toisaalta autoja rutataan siihen vauhtiin kummiskin niin aikanaan akkutakuiden ollessa ohi on markkinoilla pilvin pimein edullisia vaihtoakkuja ja varmastikin kunnostettuja käytettyjä.
Katselin niin i4 saisi alle 1000km ajetun, eli käytännössä uuden akun reilusti alle 10k. Ja nyt niitä ei vielä hirveästi markkinoilla ole.
 
Toisaalta autoja rutataan siihen vauhtiin kummiskin niin aikanaan akkutakuiden ollessa ohi on markkinoilla pilvin pimein edullisia vaihtoakkuja ja varmastikin kunnostettuja käytettyjä.
Katselin niin i4 saisi alle 1000km ajetun, eli käytännössä uuden akun reilusti alle 10k. Ja nyt niitä ei vielä hirveästi markkinoilla ole.
Mistä saa? Laita linkkiä?
 
Mitenkäs se vaikuttaa siihen paljonko laite ottaa verkosta tehoa?

Tarkoitin sitä, että jos sähkö maksaa 20c/kWh, niin miettisin kahteen kertaan akun lämmittelyä 8A laturilla.
No sitähän minä alunperin yritinkin kysyä, että kuinka paljon sähköauto tarvitsee ulkopuolista tehoa pysyäkseen "ajokuntoisena" kovalla pakkasella?
Sinulla on vain jotain arvauksia, että autoon syötetään jatkuvasti 2kW kelistä riipumatta...
edit. Akku ei toimi jos se on -35 asteinen. Ei sitä huvikseen lämmitellä 8A laturilla jos tarvetta ei ole, mutta kovalla pakkasella auton on pakko "lämmitellä" jos sillä meinaa myös ajaa...
 
Viimeksi muokattu:
No sitähän minä alunperin yritinkin kysyä, että kuinka paljon sähköauto tarvitsee ulkopuolista tehoa pysyäkseen "ajokuntoisena" kovalla pakkasella?
Sinulla on vain jotain arvauksia, että autoon syötetään jatkuvasti 2kW kelistä riipumatta...
edit. Akku ei toimi jos se on -35 asteinen. Ei sitä huvikseen lämmitellä 8A laturilla jos tarvetta ei ole, mutta kovalla pakkasella auton on pakko "lämmitellä" jos sillä meinaa myös ajaa...
Seuraava koskee ainakin Teslaa. Jos auto pitää jättää pidemmäksi ajaksi parkkiin esim. -25c, niin ongelmaa ei tule kunhan akussa on latausta riittävästi, että sillä saa auton sulatettua ja seuraavalle laturille. Auto on kyllä ajokuntoinen tuonkin lämpöisenä. Ei tarvitse piuhaan jättää kiinni.

Itsellä seisoi auto 10 päivää vuoden vaihteessa Pirkkalan lentokentällä, varmaan ainakin 5 päivää oli pakkasta yli 20 astetta. Akkua oli mennyt ehkä 5% takaisin tullessa, sekin osittain siksi että tsekkasin tilannetta välillä sovelluksesta herättäen auton.

Tosin tilanne voi tosiaan muuttua 30-35+ asteen pakkasella, suositushan näissa on ainakin ollut ettei saisi seisottaa yli 24 tuntia alle -30c. Varmaan se noissa lämpötiloissa alkaa jo syömään vähän sähköä itsekseen?
 
No sitähän minä alunperin yritinkin kysyä, että kuinka paljon sähköauto tarvitsee ulkopuolista tehoa pysyäkseen "ajokuntoisena" kovalla pakkasella?
Sinulla on vain jotain arvauksia, että autoon syötetään jatkuvasti 2kW kelistä riipumatta...
edit. Akku ei toimi jos se on -35 asteinen. Ei sitä huvikseen lämmitellä 8A laturilla jos tarvetta ei ole, mutta kovalla pakkasella auton on pakko "lämmitellä" jos sillä meinaa myös ajaa...
Eihän nyt toki ole pakko pitää piuhassa jos akkua on riittävästi.

Kovissa pakkasissa ei kannata ladata 8A virralla ollenkaan, ainakaan jos joutuu sähköstä maksamaan enemmän kuin 10c/kWh. Halvemmaksi tulee mennä johonkin pikalaturille. Kovassa pakkasessa siis 8A latauksesta suurin osa menee lämmittämiseen, eli 10kWh akkuun lisää saattaa pahimmillaan tarkoittaa vaikka 40kWh tai suurempaa kokonaiskulutusta.

Toki kaikilla ei ole vaihtoehtoja, eli lähin pikalaturi voi olla kaukana tms. Tai muuten on vaan pakko ladata. Mutta saattaa tulla yllättävän kalliiksi hidas lataaminen pakkasilla.
 
Toisaalta en ymmärrä, että miksi edes luet tätä keskustelua jos noin paljon ahdistaa.

Olisin halunnut lukea keskustelua sähköautoista ja kokemuksista niiden kanssa, mutta sitten turhauduin luettuani kaksi sivua siitä miksei ne sovi sinulle. En siis yhtä tai kahta viestiä vaan kaksi sivua siitä väännettiin. En kumminkaan jaksa vääntää tästä tämän enempää joten jatketaan eteenpäin :rolleyes: Jos kumminkin loukkasin teitä hyvä herra niin pahoittelen vilpittömästi..
 
Viimeksi muokattu:
Muuten hyvä, mutta varmasti lämpimämpiä talvella kuin polttikset. Volvolla (XC40 P8) ei mitään ongelmaa -34 asteen pakkasessa, 10 min esilämmityksellä hyttilämmin ja jos piuhassa, niin antaa 30min olla niin akkukin aika lämpöisä.. osaa esilämmittää laturille.. Kia EV6, sama homma.. talvella lataa -26 asteen pakkasessa vielä yli 200 kW tehoilla, kun on esilämmittänyt akkua.. lämpenee alta 6 min kun vain puhelimesta laittaa lämmityksen päälle.. parhaimpia talviautoja.. Kia'ssa range vielä -24 asteen pakkasellakin karvan yli 300km, jos ajelee tasaista 80km/h..

Omalla audilla 10 minuuttia tyhjäkäyntiä ja lämmin hytti -30 asteessa. -24 asteessa vielä range 800km ja bensaa ottaa tankillisen alle kahteen minuuttiin. Onko mulla parempi talviauto?
 
Volvolla (XC40 P8) ei mitään ongelmaa -34 asteen pakkasessa, 10 min esilämmityksellä hyttilämmin ja jos piuhassa, niin antaa 30min olla niin akkukin aika lämpöisä

Onkos tietoa miten tuo volvon akun pysäköinti esilämmitys tarkemmin toimii? Kun volvo kauppiaan mukaan ei toimi, mutta lupasi selvitellä asiaa. Ohjekirjassa taas mainitaan jotenkin epämääräisesti että "lämmitetään tarvittaessa" tms. Volvo/polestar forumeilla taas mutuillaan että ehkä lämmittää ja ehkä ei, mutta joku sanoi siellä että lämmittää akkua vain jos on latauksessa ja 90% varausta.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos tietoa miten tuo volvon akun pysäköinti akun esilämmitys tarkemmin toimii? Kun volvo kauppiaan mukaan ei toimi, mutta lupasi selvitellä asiaa. Ohjekirjassa taas mainitaan jotenkin epämääräisesti että "lämmitetään tarvittaessa" tms. Volvo/polestar forumeilla taas mutuillaan että ehkä lämmittää ja ehkä ei, mutta joku sanoi siellä että lämmittää akkua vain jos on latauksessa ja 90% varausta.
Ehdin kokeilla kaikki tuossa viikon - 25 - - 33 viikon aikana.

Töistä lähdin niin että auto kylmänä 13h. Auto ilmoitti että nyt ei tarvii yrittää täysiä tehoja, akku jäässä. Laitoin navin päälle lähimmälle absille että akku lämpimäksi. Puolen tunnin päästä otti 40kW sisään.

Kotipihassa tuo on 8a pistokkeen päässä. Ei se tuolla - 30 lämpötilalla juuri ladannut mutta pääsi lämpimällä akulla liikkeelle.

Eli selvisi testistä. Jos jotain opin tuosta niin sen että akkua saa lämmitellä lähemmäksi tunnin jos pikalatausta haluaa.

Pysyi siis käynnissä, lämpöä riitti ja kulutus oli jotain 35kW /100km. Ei noita pakkasia kyllä huvikseen kärsi

Edit. Ja ei kyllä paljoa akkua lämmitellyt kun seisoi ilman piuhaa työpaikan pihassa 13h - 30 pakkasella. Lähti kyllä käyntiin kui palmun alta mutta tehot oli rajoitettu ja auto varoitti jäisestä akusta.

Edit 2. Olen omistanut kaksi uutta bensa Volvoa ennen tätä. Niillä pahimmat kelit oli - 25. Ei ihan terveeltä kuulostanut moottori kun kylmiltään polkaisi käyntiin. Noin niinkuin vertailu kohdaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Autojen ominaisuuksista useimpia eli pitkää rangea, nelivetoa, suurta maavaraa, vetokykyä sekä äärimmäisissä lämpötiloissa toimivuutta tarvitaan aika minimaalinen aika tavallisen työssäkäyvän arjessa. Suurin osa meistä suhaa samaa nurkka-ajoa päivästä toiseen kohtuu hyvässä kelissä päällystetyllä ja auratulla tiellä. Pohjois-Karjalan metsästäjillä auton tarve on aivan eri kuin stadin personal trainerilla.
 
Autojen ominaisuuksista useimpia eli pitkää rangea, nelivetoa, suurta maavaraa, vetokykyä sekä äärimmäisissä lämpötiloissa toimivuutta tarvitaan aika minimaalinen aika tavallisen työssäkäyvän arjessa. Suurin osa meistä suhaa samaa nurkka-ajoa päivästä toiseen kohtuu hyvässä kelissä päällystetyllä ja auratulla tiellä. Pohjois-Karjalan metsästäjillä auton tarve on aivan eri kuin stadin personal trainerilla.
Aika harva kuitenkin haluaa ostaa autoa, jolla pärjää vain osassa ajoista, missä autoaan haluaa käyttää. Toki ennemmin kannattaa kunnostaa se mökkitie, kuin ostaa sitä varten nelivetoa suurella maavaralla, tai vuokrata kerran vuodessa matka- tai vetoauto, mutta jos vähänkin enemmän on tarvetta niin kyllä sen oman auton pitäisi suoriutua myös siitä tavanomaisen ajon ulkopuolisesta tilanteesta.
 
Hullaripösö kuluttaa kovalla pakkasella prosentin pari per vuorokausi. Kapasiteetista myös katoaa ja palautuu lämpötilan laskiessa ja noustessa muutama prosentti. Luulen, että 8A riittäisi. Raja taitaa olla -10'C kun lämmitys käynnistyy.
Corsa vei pahimmillaan 20 %/vrk yli 30 asteen pakkasilla seisoessaan parkkipaikalla ilman latausta. Sähköä meni siis vajaa 8 kWh/vrk eli vajaan 400 W:n teholla. 8 A:n lataus siis riittää hyvin ylläpitämään varausta.
 
Omalla audilla 10 minuuttia tyhjäkäyntiä ja lämmin hytti -30 asteessa. -24 asteessa vielä range 800km ja bensaa ottaa tankillisen alle kahteen minuuttiin. Onko mulla parempi talviauto?
"Moottorikäyttöisen ajoneuvon seistessä muualla kuin tieliikennelainsäädännössä tarkoitetulla tiellä ei ajoneuvon moottoria saa käyttää enempää kuin kaksi minuuttia. Lämpötilan ollessa alle –15 °C saa moottoria ennen ajoon lähtemistä kuitenkin käyttää enintään neljä minuuttia." Finlex

Sähkärillä ei tartte rikkoa lakia eikä paskoa ilmaa.
 
Omalla audilla 10 minuuttia tyhjäkäyntiä ja lämmin hytti -30 asteessa. -24 asteessa vielä range 800km ja bensaa ottaa tankillisen alle kahteen minuuttiin. Onko mulla parempi talviauto?
Kaikki autoni ovat toistaiseksi olleet sellaisia, joilla uskaltaa lähteä pakkasella liikkeelle vaikka heti käynnistyksen jälkeen. Joskus lasien skrabaukseen on mennyt muutama minuutti, mutta jos lähtöä pitäisi odotella 10 minuuttia harkitsisin vahvasti auton vaihtoa.
Sähköautolla voi lähteä liikkeelle heti (tai jos lautauksessa, niin latausjohdon irrotuksen jälkeen).
Vastaus kysymykseesi on siis ei.
 
Omalla audilla 10 minuuttia tyhjäkäyntiä ja lämmin hytti -30 asteessa. -24 asteessa vielä range 800km ja bensaa ottaa tankillisen alle kahteen minuuttiin. Onko mulla parempi talviauto?

Enyaqilla 8min esilämmityksellä lämmin hytti -30 asteessa, eikä koko lähitienoo ole tukehdutettu pakokaasuun. Tosin rangessa ja tankkausnopeudessa ei pärjää. Life on valintoja.
 
Seuraava koskee ainakin Teslaa. Jos auto pitää jättää pidemmäksi ajaksi parkkiin esim. -25c, niin ongelmaa ei tule kunhan akussa on latausta riittävästi, että sillä saa auton sulatettua ja seuraavalle laturille. Auto on kyllä ajokuntoinen tuonkin lämpöisenä. Ei tarvitse piuhaan jättää kiinni.

Itsellä seisoi auto 10 päivää vuoden vaihteessa Pirkkalan lentokentällä, varmaan ainakin 5 päivää oli pakkasta yli 20 astetta. Akkua oli mennyt ehkä 5% takaisin tullessa, sekin osittain siksi että tsekkasin tilannetta välillä sovelluksesta herättäen auton.

Tosin tilanne voi tosiaan muuttua 30-35+ asteen pakkasella, suositushan näissa on ainakin ollut ettei saisi seisottaa yli 24 tuntia alle -30c. Varmaan se noissa lämpötiloissa alkaa jo syömään vähän sähköä itsekseen?
Onkohan vaan varman päälle otettu varoitus tuo ettei saisi olla yli 24h alle -30°c

Voihan siinä jotain oikeaa ilmiötä tietysti olla.

Mutta on kyllä vielä naurettavan paljon noita rajoitteita sähköautoissa, osaa ne ei haittaa, osa sopeutuu ja osa pitää liian suurina ongelmina.

Bensa autoa voi seisottaa vaikka kuukauden -30°C ilman ongelmia, akku saattaa hyytyä jos on vanha, mutta joku 4A ylläpitolaturi 2h päivässä riittää hyvin, eikä ole muuta haittaa toisin kuin ilmeisesti sähköautolla voi olla jos varoitus pitää paikkansa.

Sitten kun latureita on yhtä paljon kuin bensa-asemia, akun saa täyteen ~1-4 minuutissa, range on +600km kesät talvet, ei tarvitse kelejä stressata ja tuollaisen saa uutena alkaen 15 000€ niin alkaa varmasti yleistymään nopeasti

Nyt kun nuo ei pärjää edes halvimmille hinnat alkaen kipoille noissa ominaisuuksissa, vaan on pakko ostaa joku 40-50 000+€ sähköauto että perusominaisuudet on samalla tasolla, niin kyllähän se rajoittaa.

Itse en halua autoa josta saa jatkuvasti stressata että milloin pitää etsiä paikka missä ladata ja riittääkö akku nyt paikkaan x, tai jos tulee yllättävä lähtö kauemmaksi ja akku onkin lähes tyhjä, vaikka sitten leikkaa veitsellä sormen pahasti mökillä ja pitäisi lähteä päivystykseen kauas.

Bensaa taas saa hetkessä tankillisen ja problem solved.

Mutta jos nuo asiat ei haittaa, on rahaa maksaa helvetin kalliit vakuutukset ja muut kulut, on rikas joka talo missä ladata tai on useampi auto varalla niin onhan ne varmasti hyvä ratkaisu
 
Onkohan vaan varman päälle otettu varoitus tuo ettei saisi olla yli 24h alle -30°c

Voihan siinä jotain oikeaa ilmiötä tietysti olla.

Mutta on kyllä vielä naurettavan paljon noita rajoitteita sähköautoissa, osaa ne ei haittaa, osa sopeutuu ja osa pitää liian suurina ongelmina.

Bensa autoa voi seisottaa vaikka kuukauden -30°C ilman ongelmia, akku saattaa hyytyä jos on vanha, mutta joku 4A ylläpitolaturi 2h päivässä riittää hyvin, eikä ole muuta haittaa toisin kuin ilmeisesti sähköautolla voi olla jos varoitus pitää paikkansa.

Sitten kun latureita on yhtä paljon kuin bensa-asemia, akun saa täyteen ~1-4 minuutissa, range on +600km kesät talvet, ei tarvitse kelejä stressata ja tuollaisen saa uutena alkaen 15 000€ niin alkaa varmasti yleistymään nopeasti

Nyt kun nuo ei pärjää edes halvimmille hinnat alkaen kipoille noissa ominaisuuksissa, vaan on pakko ostaa joku 40-50 000+€ sähköauto että perusominaisuudet on samalla tasolla, niin kyllähän se rajoittaa.

Itse en halua autoa josta saa jatkuvasti stressata että milloin pitää etsiä paikka missä ladata ja riittääkö akku nyt paikkaan x, tai jos tulee yllättävä lähtö kauemmaksi ja akku onkin lähes tyhjä, vaikka sitten leikkaa veitsellä sormen pahasti mökillä ja pitäisi lähteä päivystykseen kauas.

Bensaa taas saa hetkessä tankillisen ja problem solved.

Mutta jos nuo asiat ei haittaa, on rahaa maksaa helvetin kalliit vakuutukset ja muut kulut, on rikas joka talo missä ladata tai on useampi auto varalla niin onhan ne varmasti hyvä ratkaisu

Monta kertaa on kokemusta sähköautolla ajamisesta matkassa? Vaikka Oulu-Helsinki tai joku muu pätkä näin alkuun? Oma kokemus, että kusitauot riittää kuten ennenkin ja jos syöt auto on ennen syöjää valmis. Jostain syystä en lähde ajamaan pitkää matkaa tuolla tonnin kakkosautolla vaikka "se on ylivoimainen matka auto". Matka töihin ja takaisin on sillä n. 30x kustannus..
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan vaan varman päälle otettu varoitus tuo ettei saisi olla yli 24h alle -30°c

Voihan siinä jotain oikeaa ilmiötä tietysti olla.

Mutta on kyllä vielä naurettavan paljon noita rajoitteita sähköautoissa, osaa ne ei haittaa, osa sopeutuu ja osa pitää liian suurina ongelmina.

Bensa autoa voi seisottaa vaikka kuukauden -30°C ilman ongelmia, akku saattaa hyytyä jos on vanha, mutta joku 4A ylläpitolaturi 2h päivässä riittää hyvin, eikä ole muuta haittaa toisin kuin ilmeisesti sähköautolla voi olla jos varoitus pitää paikkansa.

Sitten kun latureita on yhtä paljon kuin bensa-asemia, akun saa täyteen ~1-4 minuutissa, range on +600km kesät talvet, ei tarvitse kelejä stressata ja tuollaisen saa uutena alkaen 15 000€ niin alkaa varmasti yleistymään nopeasti

Nyt kun nuo ei pärjää edes halvimmille hinnat alkaen kipoille noissa ominaisuuksissa, vaan on pakko ostaa joku 40-50 000+€ sähköauto että perusominaisuudet on samalla tasolla, niin kyllähän se rajoittaa.

Itse en halua autoa josta saa jatkuvasti stressata että milloin pitää etsiä paikka missä ladata ja riittääkö akku nyt paikkaan x, tai jos tulee yllättävä lähtö kauemmaksi ja akku onkin lähes tyhjä, vaikka sitten leikkaa veitsellä sormen pahasti mökillä ja pitäisi lähteä päivystykseen kauas.

Bensaa taas saa hetkessä tankillisen ja problem solved.

Mutta jos nuo asiat ei haittaa, on rahaa maksaa helvetin kalliit vakuutukset ja muut kulut, on rikas joka talo missä ladata tai on useampi auto varalla niin onhan ne varmasti hyvä ratkaisu
Hohhoijjaa taas. Suosittelen eka edes koeajamaan sähköautoa niin huomaat kuinka paljon parempi kulkine se on jokapäiväiseen ajoon kuin polttis.
 
Monta kertaa on kokemusta sähköautolla ajamisesta matkassa? Vaikka Oulu-Helsinki tai joku muu pätkä näin alkuun? Oma kokemus, että kusitauot riittää kuten ennenkin ja jos syöt auto on ennen syöjää valmis. Jostain syystä en lähde ajamaan pitkää matkaa tuolla tonnin kakkosautolla vaikka "se on ylivoimainen matka auto". Matka töihin ja takaisin on sillä n. 30x kustannus..
Näin se on 3/4 vuodesta mutta kovemmilla pakkasilla nykyisillä akuilla joutuu jo aika paljon pysähtelemään ja latauksetkin hidastuvat.
 
Taitaa aika hyviin lataustehoihin päästä pakkasillakin ne sähköautot joissa on akun esilämmitys.
Bemarilla kokeilin niin latautuu lämmitettynä samaa vauhtia ku kesälläkin joten ainakaan se ei juuri matkantekoa hidasta. Ei pitkää pätkää ajaessa kulutuskaan niin paljon isompi ole, itseasiassa talvirajoitukset nollaa eron aika tehokkaasti. Pätkäajossa kulutus toki on hurja, jos joutuu aina lämmittämään hytin kovasta pakkasesta.
 
Taitaa aika hyviin lataustehoihin päästä pakkasillakin ne sähköautot joissa on akun esilämmitys.
Kohtuullisiin kyllä, ei välttämättä kesää vastaaviin. Jos laturi ei ole tukossa kylmistä autoista kuten joka paikassa oli tuossa vikko-kaksi sitten.
 
Miksi tuosta asiasta pitää edes kinata, kun se ei ole edes mielipidekysymys? Se on ihan puhdas fakta, että sähköautolla pitkän matkan taittaminen on hitaampaa kuin polttiksella ja se johtuu juurikin siitä, että sähköautoa pitää välillä pysähtyä lataamaan. Ei sitä millään selittelyllä saa siloteltua. Sitä vain ihmettelen, että miten jotkut voivat olla niin fanaattisia omasta sähköautostaan, että tuollaiset päivänselvät tosiasiatkin pyritään kiistämään.

Minä ajan sähköautolla ja aina kun teen pitkää matkaa, niin minua vituttaa ne lataustauot. Ei niistä pääse mihinkään. Mutta minä olen tehnyt sen päätöksen, että otin tuon huononnuksen sitä vastaan, että arkiajoissa sitten saan vastineeksi sen, ettei tartte koskaan käydä huoltoasemalla, vaan auto latautuu pihalla.

Ja toisaalta on täysin ymmärrettävää, että monet muut valitsevat mieluummin sen kerran tai kaksi kuukaudessa auton tankkaamisen, jotta ei tarvitse ottaa pidemmille reissuille noita lataushärdellejä riesakseen. Jos ajelisin vähänkään enemmän pitkiä matkoja, niin minäkin valitsisin noin.
 
Taitaa aika hyviin lataustehoihin päästä pakkasillakin ne sähköautot joissa on akun esilämmitys.

Ilman esilämmitystäkin imaisi noin -35´C Pudasjärven rechargella keskiteholla 70kW, jolla pärjäilee just sopivasti, että ehti syödä. Varsinkin kun naapuri-apsilla oli paikat täynnä eli ihan sama oliko esilämmitetty vai ei niin kuormantasauksen takia saivat reilusti väemmän kuin tuo.
 
Miksi tuosta asiasta pitää edes kinata, kun se ei ole edes mielipidekysymys?
Koska mustavalkoisesti kinataan vain yhden kriteerin perusteella. Paremmuus riippuu käyttötarkoituksesta ja itselle tärkeiden asioiden painotuksesta.

Iso saksalaisdiesel on aivan kurko Suomen halkomiseen joka päivä kesät talvet, mutta aivan paska 15 km nurkka-ajoon muutaman kerran talvipäivässä. Kuten kirjoitit, niin jos ajoprofiiliin kuuluu harvoin pitkän matkan taipaleet, vaaka helposti kallistuu sähköauton suuntaan. Jos taas nurkka-ajoa tapahtuu harvoin, niin diesel voi olla parempi. Sitten jotkut laskevat säästöjä ja hyväksyvät sen perusteella odottelut latausasemilla.

Sitten tulevat muut asiat päälle. Minun ei tule ikävä ensimmäistäkään polttomoottoriautoon liittyvää ominaisuutta pl. pitkän matkan etenemiskyky ajan funktiona. Maastoautoa en tarvitse enkä myöskään kotia tai hevosta rahtaa mukana. Saksalaispremiumien varusteita on ikävä, mutta ne eivät ole polttiksien yksinoikeuksia.
 
Autojen ominaisuuksista useimpia eli pitkää rangea, nelivetoa, suurta maavaraa, vetokykyä sekä äärimmäisissä lämpötiloissa toimivuutta tarvitaan aika minimaalinen aika tavallisen työssäkäyvän arjessa. Suurin osa meistä suhaa samaa nurkka-ajoa päivästä toiseen kohtuu hyvässä kelissä päällystetyllä ja auratulla tiellä. Pohjois-Karjalan metsästäjillä auton tarve on aivan eri kuin stadin personal trainerilla.

Eikö sinne Helsinkiin ole jo tulossa se sähköautopakko?

Meillä muualla asuvilla pitää kuitenkin jokapäivä käydä töissä ja hoitaa siihen liittyvät ajot. Samoin on lapsilla harrastuksia jotka ajatuttavat ulkolämpötilasta riippumatta. Peräkärryäkin tulee vedettyä. Ei nämä (sähkö)autolle asetettavat vaatimukset ole mielestäni mitään pienen piirin tarpeita vaan ihan mainstreamia muualla kuin aivan kaupunkien keskustoissa asuville.
 
Meillä muualla asuvilla pitää kuitenkin jokapäivä käydä töissä ja hoitaa siihen liittyvät ajot. Samoin on lapsilla harrastuksia jotka ajatuttavat ulkolämpötilasta riippumatta. Peräkärryäkin tulee vedettyä. Ei nämä (sähkö)autolle asetettavat vaatimukset ole mielestäni mitään pienen piirin tarpeita vaan ihan mainstreamia muualla kuin aivan kaupunkien keskustoissa asuville.

Monta sataa kilometriä tarvitsee ajaa päivittäin? OKT-asujana saat yössä ladattua helposti 80 kWh ja sillä ajaa pahimmallakin talvikulutuksella 250-350 km.
 
Jos kotona on 3-vaihe (11kw tai 22kw) latausmahdollisuus, työmatka on noin 70km suuntaansa, työpäivän jälkeen pitää ajella kotoa 10km suuntaansa lapset harrastukseen ja takaisin, niin sähköautolla pärjää vallan mainiosti päivittäiset ajot kesät talvet.
Varsinkin jos työpäivän jälkeen kotona ennättää latailla vaikka puolikin tuntia lisää sähköä ennen harrastuksiin ajelua.

Tähän haarukkaan uskoisin solahtavan melkoisen monen suomalaisen perheen. Toki löytyy niitä 120km+ suuntaansa joka päivä työmatkaa ajavia, ja heille se diesel on edelleen toimivampi kampe kuin sähköautot. Tai jos harrastuksiin kuuluu se trailerin veto satoja kilometrejä usein. Joku syksyinen haravointijätteiden vienti peräkärryllä kaatopaikalle kyllä menee sähköautollakin ihan yhtälailla kuin polttiksella. Myös satunnainen lapinmatka onnistuu.

Toki sähköauton hankintahinta on edelleen kovahko verrattuna polttiksiin, etenkin etenkin perus golf/id.3/astra kokoluokan ympärillä.
Mutta kovempaa hankintahintaa vastaan sitten ajelu voi olla huomattavasti edullisempaa sähköautolla. Rahallisesti kun vertaa hankinta/ylläpitokuluja niin todennäköisesti menee vakuutukset yms. mukaanluettuna plus miinus nolla. Eli aikalailla makuasiaa millä ajelee, ja skenaariosta riippuen jommalla kummalla voi saada etua.
 
Käyttöskenaariostahan tuo on kiinni ja varsinkin onko kotilatausmahdollisuutta. Helsingissä kaupunkipyörittely muuntuu välittömästi hankalammaksi kun näillä pakkasilla kulutus on hurjaa jos ei pysty lataamaan kotona. Kyllä se siis onnistuu mutta kylmällä akulla lataukselle kun ei kannata mennä niin ajojen suunnittelu muuttuu kertaluokkaa tärkeämmäksi.
 
Meillä muualla asuvilla pitää kuitenkin jokapäivä käydä töissä ja hoitaa siihen liittyvät ajot.
Muualla minäkin asun, maaseudulla ihan. Kaupungissa käyn töissä, tässä sitä suhataan sähköllä kolmen kunnan alueella. Välillä käydään "isolla kirkolla" 60km päässä. Akun koko 28kWh, hyvin on riittänyt ja kotona "tankataan".
Mutta tottahan se on ettei sähköauto kaikille sovi, koska autoilun tarpeet on erilaisia, enkä toivo kovin ripeää siirtymää sähköautoiluun muiden osalta, koska sitten alkaa verotus kiristyä.
 
Sitten kun latureita on yhtä paljon kuin bensa-asemia, akun saa täyteen ~1-4 minuutissa, range on +600km kesät talvet, ei tarvitse kelejä stressata ja tuollaisen saa uutena alkaen 15 000€ niin alkaa varmasti yleistymään nopeasti
No latureita on jo nykyisellään enemmän kuin bensa-asemia, mutta jos et ole huomannut, niin sähköautot yleistyvät jo nyt nopeasti.

Tietysti jos ihminen on tottunut ostamaan niitä muutaman tonnin pommeja, niin se sähköauto on kallis, mutta toisaalta keskimääräinen ihminen, joka kykenee suunnittelemaan talouttaan seuraavaa kapakka tai pelireissua pidemmälle tajuaa että jos autoa tarvitsee, ei se nopea bensan tankkaaminen ole taloudellsesti järkevää.

Jos auto on vain huvin ja harrastuksen vuoksi sillä bensan hinnalla ei tietenkään ole merkitystä, kun sitä ei tarvitse juurikaan ostaa.
 
Katselin tämän talvitesin viikonlopun ratoksi ja jäin miettimään että kuinka huono sen auton pitää olla, että ei ole "paras talviauto ikinä". Leaf 40kwh siis testissä.



Huomioita videosta:
-pakkasta -30,5 astetta eli suomalainen talvisää (okei, aika rapsakka oli)
-maantie range < 100km (= puolet kesäkelistä)
-kabiinin lämpötila < 10 astetta (= pipo päässä ja hanskat kädessä)
-alinopeutta koko matka (<80kmh), että päästiin edes tuo etäisyys
-iloittiin hitaasta isosta autosta edellä, jotta voidaan peesata sen perässä
-vauhti ei tainnut kuitenkaan riittää edes sen kuorkin perässä pysymiseen?
-stressitasot ylhäällä ennen lähtöä, syynä range ahdistus
-stressitasot ylhäällä testin keskellä kun piti tehdä u-käännös, syynä range ahdistus
-stressitasot ylhäällä testin loppupuolella, range ahdistus päästäänkö takas kotio. Osasyynä ahdistukseen kojelaudan arviot rangesta, joka heilui kuin hullun kulli mielettömän perseessä.
-vastaantulijoita oli tiellä paljon, edessä ei näkynyt ruuhkaa. Muutama raivokas ohitus testiautosta kertoo, että takana oli tod.näk pitkät jonot. Video ei valitettavasti sitä kertonut.

En ostanut ajatusta tälläkertaa. Harrasteautoja nämä taitaa olla eikä ole itselle sellaiselle tarvetta.
 
No. ko. leafilla ajetaan arkena se alle 10km ja ko. auto jäähtyy nimenomaan noilla isommilla nopeuksilla (kaupunkipyörityksessä lämmin), joten kyseessähän on tarkoitukseen täydellinen auto.

Marko ei missään vaiheessa pidä laitetta pitkän matkan kulkineena vaan juuri autona joka ladataan kotona ja ajellaan päivän lähiajot lämpöisenä ilman lähipäästöjä.
 
Leaffin käyttäminen verrokkina ajatuksena keskiverrosta sähköautosta ontuu hyvin monella tapaa, en jaksa edes alkaa ruotimaan.

Varsinkin kun kyseessä oli halvin sähköauto joka on ollut saatavilla (oliko hinta jossain 6000-7000e haarukassa). Keskivertoa sähköautoa siitä ei saa millään.
 
Monta sataa kilometriä tarvitsee ajaa päivittäin? OKT-asujana saat yössä ladattua helposti 80 kWh ja sillä ajaa pahimmallakin talvikulutuksella 250-350 km.
Kyllä varmaan sais, jos pakko olis. Nallit pitäisi vaan vaihtaa isompiin koska varaaja pelkästään vie yöllä jo 12 kW. 3*35A maksaisi liittymähintaa reilu 2200 euroa lisää ja ja siirron kuukausimaksu nousisi monta kymppiä. (Jos tänne saa isompaa sulakekokoa). Onneksi ei tarvitse ajella pitkiä siivuja. Kerran viikossa tai kahdessa kylille 18 km päähän asioille. Mut ymmärrän kyllä että joillekin tuo olisi silti kannattavaa.
 
Katselin tämän talvitesin viikonlopun ratoksi ja jäin miettimään että kuinka huono sen auton pitää olla, että ei ole "paras talviauto ikinä". Leaf 40kwh siis testissä.
Voin todeta, että polttikset ovat täyttä schaissea, koska lada on polttis.

Noh, vitsit vitsinä. Minusta sähköauto on oikein hyvä talviauto, kunhan:
- Siinä on ohjattavissa oleva akun lämmitys
- Akun koko +60kWh, eikä 75-80 kWh ole haitaksi
- Toimiva sovellus

Noiden avulla latausnopeudet ovat julkisillakin latauspisteillä kunnossa, akku piisaa yllättävissä tilanteissa ja auton (sekä tarvittaessa akun) saa lämpimäksi siellä sun täällä. Löytyy sähköauto, jossa nuo asiat ovat ja sähköauto, jossa noita listaamiani asioita ei ole. Ei ole kivaa talviautoilu jälkimmäisellä pl. säännölliset alle 100 km arjen rutiiniajot.
 
Monta sataa kilometriä tarvitsee ajaa päivittäin? OKT-asujana saat yössä ladattua helposti 80 kWh ja sillä ajaa pahimmallakin talvikulutuksella 250-350 km.

80 kW akku on ja 11 kW kotilataus. Työn puolesta tulee viikon aikana 1-2 kertaa 400-500-800 km reissuja joihin lähden aina 100%:lla latauksella. Näiden työmatkojen aikana luonnollisesti joudun tuota tienpäällä latausta käyttämään ja suunnittelemaan.
 
Kyllä varmaan sais, jos pakko olis. Nallit pitäisi vaan vaihtaa isompiin koska varaaja pelkästään vie yöllä jo 12 kW. 3*35A maksaisi liittymähintaa reilu 2200 euroa lisää ja ja siirron kuukausimaksu nousisi monta kymppiä. (Jos tänne saa isompaa sulakekokoa). Onneksi ei tarvitse ajella pitkiä siivuja. Kerran viikossa tai kahdessa kylille 18 km päähän asioille. Mut ymmärrän kyllä että joillekin tuo olisi silti kannattavaa.
No jos sulla on tosiaan 12kw varaaja koko yön hehkuttamassa, niin jää sinne vielä 5kw reserviä sen sähköauton lataamiseen.. 12h ailana tekisi 60kwh.

Tosin noin vähäisillä ajoilla sähköautossa ei ole oikein mieltä, kun käyttökulut ovat jokatapauksessa merkityksettömät.
 
Enyaqilla 8min esilämmityksellä lämmin hytti -30 asteessa, eikä koko lähitienoo ole tukehdutettu pakokaasuun. Tosin rangessa ja tankkausnopeudessa ei pärjää. Life on valintoja.
Saako etänä lämpiämään vai pitääkö nauttia auton starttaamisesta livenä?
Retorinen kysymys.
 
EU epäilee, että kiinalaisten sähköautojen hinnan takana epäreilut valtion antamat tuet. Jos tuo epäilys osottautuu todeksi niin voi tulla jonkinsortin tullisota kiina vs. eu välille
“Their price is kept artificially low by huge state subsidies. This is distorting our market,” European Commission President Ursula von der Leyen said in September of Chinese EVs. “And as we do not accept this distortion from the inside in our market, we do not accept this from the outside.”
In the coming weeks, the EU investigators will visit BYD, Geely, and SAIC, according to Reuters. Their visits will help determine whether the EU imposes higher tariffs to protect European carmakers.
 
Bemarilla kokeilin niin latautuu lämmitettynä samaa vauhtia ku kesälläkin joten ainakaan se ei juuri matkantekoa hidasta. Ei pitkää pätkää ajaessa kulutuskaan niin paljon isompi ole, itseasiassa talvirajoitukset nollaa eron aika tehokkaasti. Pätkäajossa kulutus toki on hurja, jos joutuu aina lämmittämään hytin kovasta pakkasesta.
Mikä Bemari kyseessä?
 
Talvella tosiaan joutuu vähän useammin lataamaan pitkillä matkoilla. Kesällä menee helposti 1 pysähdyksellä esim. hki-oulu, nyt talvella joutuu 2 kertaa stoppaamaan. Tulee tuollaisia vastaavia ajoja lähes viikottain ja vuodessa siis reilu 40 000 km. Tosin nuo työajoja ja pakko tehdä myös matkalla töitä niin hyvin kerkeää läppäriä näppäillä ladatessa. Polttisautollakin piti pysähtyä välillä tekemään töitä.
 
EU epäilee, että kiinalaisten sähköautojen hinnan takana epäreilut valtion antamat tuet. Jos tuo epäilys osottautuu todeksi niin voi tulla jonkinsortin tullisota kiina vs. eu välille

Tuo olisi hyvä. Ja sen suuruiset tullit että loppuu kinukkiautojen tuonti kokonaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 288
Viestejä
4 502 864
Jäsenet
74 377
Uusin jäsen
hcolyle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom