Seuraava koskee ainakin Teslaa. Jos auto pitää jättää pidemmäksi ajaksi parkkiin esim. -25c, niin ongelmaa ei tule kunhan akussa on latausta riittävästi, että sillä saa auton sulatettua ja seuraavalle laturille. Auto on kyllä ajokuntoinen tuonkin lämpöisenä. Ei tarvitse piuhaan jättää kiinni.
Itsellä seisoi auto 10 päivää vuoden vaihteessa Pirkkalan lentokentällä, varmaan ainakin 5 päivää oli pakkasta yli 20 astetta. Akkua oli mennyt ehkä 5% takaisin tullessa, sekin osittain siksi että tsekkasin tilannetta välillä sovelluksesta herättäen auton.
Tosin tilanne voi tosiaan muuttua 30-35+ asteen pakkasella, suositushan näissa on ainakin ollut ettei saisi seisottaa yli 24 tuntia alle -30c. Varmaan se noissa lämpötiloissa alkaa jo syömään vähän sähköä itsekseen?
Onkohan vaan varman päälle otettu varoitus tuo ettei saisi olla yli 24h alle -30°c
Voihan siinä jotain oikeaa ilmiötä tietysti olla.
Mutta on kyllä vielä naurettavan paljon noita rajoitteita sähköautoissa, osaa ne ei haittaa, osa sopeutuu ja osa pitää liian suurina ongelmina.
Bensa autoa voi seisottaa vaikka kuukauden -30°C ilman ongelmia, akku saattaa hyytyä jos on vanha, mutta joku 4A ylläpitolaturi 2h päivässä riittää hyvin, eikä ole muuta haittaa toisin kuin ilmeisesti sähköautolla voi olla jos varoitus pitää paikkansa.
Sitten kun latureita on yhtä paljon kuin bensa-asemia, akun saa täyteen ~1-4 minuutissa, range on +600km kesät talvet, ei tarvitse kelejä stressata ja tuollaisen saa uutena alkaen 15 000€ niin alkaa varmasti yleistymään nopeasti
Nyt kun nuo ei pärjää edes halvimmille hinnat alkaen kipoille noissa ominaisuuksissa, vaan on pakko ostaa joku 40-50 000+€ sähköauto että perusominaisuudet on samalla tasolla, niin kyllähän se rajoittaa.
Itse en halua autoa josta saa jatkuvasti stressata että milloin pitää etsiä paikka missä ladata ja riittääkö akku nyt paikkaan x, tai jos tulee yllättävä lähtö kauemmaksi ja akku onkin lähes tyhjä, vaikka sitten leikkaa veitsellä sormen pahasti mökillä ja pitäisi lähteä päivystykseen kauas.
Bensaa taas saa hetkessä tankillisen ja problem solved.
Mutta jos nuo asiat ei haittaa, on rahaa maksaa helvetin kalliit vakuutukset ja muut kulut, on rikas joka talo missä ladata tai on useampi auto varalla niin onhan ne varmasti hyvä ratkaisu