Yleistä keskustelua sähköautoista

Perjantaina meinasin mennä koeajamaan MG:tä. Olisiko suositusta mitä mallia kannattaa koeajaa?
Lähinnä yksin työmatkaa ajelen, mutta tarvittaessa 5h perhe pitäisi ahtaa kyytiin.

Marvel R tai Mg5.

Jätit mainitsematta että tarviiko takaluukkua tai lastenistuimia.
 
Yksi istuin, muut menee korokkeella. BYD myös koeajolistalla, mutta koestetaan ensin tuo MG.


Tässä Marvel R vs MG 4. Muutenkin hyvin tehty sivusto mielestäni.

Käy istumassa molemmissa niin että pisin lapsi olisi takapenkillä ja itse menet kuskin paikalle ja otat sen hyvän ajoasennon.

 
2022. Olen käyttänyt ABRP:tä ja tiedän että nuo sen range-arviot eivät osu talvella lähimainkaan kohdalleen. Väitän että Model 3 LR:ää ei ajeta 400km:aa -40 asteessa edes ajamalla koko matka vakkarilla 60km/h. Kesällä menee joillain teillä +600km, mutta se on eri peliä se.
Eli hieman pienempi akku ja hieman suurempi kulutus kuin käyttämässäni mallissa.

Uskon kyllä, että ABRP heittää sinulla pakkasella ja paljon. Muillakaan se ei huomioi kunnolla yli 10-20 asteen pakkasia, mutta sinulla tulee lisäheittoa siitä, ettet aja lähimainkaan kohdalleen. Voihan sitä jatkaa ylinopeuden ajamista ja kaasulla leikkimistä, muttei pidä ihmetellä toimintamatkan eroa säntillisemmin ja hitaammin ajaviin tai sovelluksen antamiin. Autokin oli eri.

Minä ajoin hiljattain Miillä 89 km 22,0-25,5 asteen pakkasessa. Puolivälissä pysähdyin reilu vartiksi valokuvaamaan. Tasan 50 % SoC kohdalla toimintamatkaennuste näytti 81 km (= 160 km täydellä akulla). Painoin huvikseni hetkeksi päälle eco+, mikä jättää puhalluksen ilman lämmitystä, niin range pomppasi 130 km:iin, eli täydellä akulla noin 260 km. Sellainen vaatisi lämmintä ylle ja tuulilasin vastusten käyttöä (mikä vie alle kymmenesosan lämppärin vastauksista), jottei näkyvyys heikkenisi.

Jos uudessa Model 3 LR:ssä on tuulilasissa vastukset, sillä pystynee vastaavalla tyylillä ajamaan 400 km@-40 C, koska nettoakku on 75,0 vs. Miin 32,3 kWh.

Kokeillaanpa kännykän laskimella lukuja.
EVdatabase real range highway 110 km/h +23 C no A/C:n 480 km perusteella 2024 Model 3 LR:n hyötysuhde on 69,9 %, kun ilma 1,2 kg/m3, 2,22 m2, Cd 0,219, 110 km/h, 1899 kg, Cr 0,0065. Mennään 69,9 %:lla.

Pakkasen ollessa 40 astetta, tulee ilmasta selvästi raskaampaa, 1,514 kg/m3. Kasvatetaan myös Cr:ää 50 %. Lähdetään lämpimästä tallista, jottei akkua ja rakenteita tarvitse alkaa lämmittämään. Lämpimässä akussa on täydet 75 kWh, joten 400 km sallii enintään 18,75 kWh/100 km.

Liikkuminen:
(1,514 * 0,5 * 2,22 * 0,219 * (60 km/h / 3,6) ^ 2 + 1899 * 9,81 * 0,0065 * 1,5) * (100 / 3600) / 0,699 = 11,28 kWh/100 km (60 km/h, ei lämmitystä, -40 C)

Lämmitykseen jää varaa:
(18,75 - 11,28) * 60 km/h / 100 km = 4,48 kW

Tuollainen 4,48 kW lämmitys riittää ihan ok 20-30 pakkasiin, joten -40 C tapahtuisi reilu kymmenisen astetta normaalia viileämmässä kabiinissa, mikä vaatii vaatetusta ja/tai reisien pumppausta välillä. Ihan mahdolliselta vaikuttaa 2024 LR:llä ajaa lämpimästä tallista täydellä akulla 400 km@-40 C, kun ajaa 60 km/h ja käyttää 4,48 kW lämmitykseen. Muu liikenne (Mikä muu liikenne, kysyy herra-40 C) voi tykätä kyttyrää, joten en suosittele päiväsaikaan. Enkä kyllä muutenkaan ilman apujoukkoja.

Lämmitykseen jää varaa seuraavasti eri nopeuksilla (jotta 400 km onnistuisi):

10 km/h, 1,14 kW (erittäin kylmää kyytiä@-40 C)
20 km/h, 2,22 kW (erittäin kylmää kyytiä@-40 C)
30 km/h, 3,15 kW (kylmää kyytiä@-40 C)
40 km/h, 3,89 kW (kylmää kyytiä@-40 C)
50 km/h, 4,36 kW (viileää kyytiä@-40 C)
60 km/h, 4,48 kW (optimi)
70 km/h, 4,20 kW (viileää kyytiä@-40 C)
80 km/h, 3,45 kW (kylmää kyytiä@-40 C)
90 km/h, 2,15 kW (erittäin kylmää kyytiä@-40 C)
100 km/h, 0,25 kW (ei riitä edes tuulilasin vastuksille)
110 km/h, -2,34 kW (mahdoton)

Heitit hatusta (?) juuri optiminopeuden, 60 km/h. :)

Edit. Kaavassa oli yksi ykkönen nollan paikalla, mutta nyt tarkistettu ja korjattu.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: P.T
Toisaalta eipä ole tullut vastaa polttomoottoriautoa, jonka tankki automaattisesti täyttyy yön aikana eikä maksa kuin muutaman euron..
Ehkä parempi vertaus olisi polttomoottoriauto jonka tankki täyttyy noin puoleen väliin.

Niin mä tiedän. Silti olen joutunut useammankin kerran jonottamaan. En myöskään ilahdu ajatuksesta tehdä 20km lenkkiä siksi, että siellä sattuu olemaan vapaa laturi. Tai edes 2km lenkkiä.

Facebookissa oli aika mainiot matkakertomukset Sähköautot - Nyt! -ryhmässä Jani Suominen nimiseltä henkilöltä. Mielestäni kuvaa tätä talven 2024 tilannetta aika osuvasti. Ei sillä, etteikö suurin osa fanaatikoista koittaisi noita ongelmia vähätellä, mutta monelle nuo ongelmat ovat ihan oikeita ja kaikille eläminen niiden kanssa ei ole ok - eikä pidäkään olla.
Näin lonkalta omien Enyaq kokemusten ja ABRP laskelman mukaan pahimmassa talvipakkasessa arvioisin tuolle Oulu-Kiiruna välille (noin 500km) varaavani noin 7h aikaa.
Kesäkelissä 6h 30min

Tosin jos oikeasti pitäisi olla kello 10 aamupäivällä Kiirunassa ja lähtö olisi Oulusta, niin menisin kyllä jo edellisenä päivänä kaikessa rauhassa majoittumaan Kiirunaan.

Kyllä sillä sähköautolla vaan pidemmillä matkoilla joutuu varautumaan hitaampaan matkantekoon kuin polttiksella. Kuten olen monasti maininnut niin sähköauton kanssa joutuu opettelemaan uusia tapoja reittisuunnitteluun. Itselle tämä ei ole ollut (vielä) ongelma, mutta jokainen harkitsee asiaa omalta kantiltaan. Kuitenkin reissattu viimevuonnakin Pohjois-Savon perukoilta mm. Nuorgam, 2x Saariselkä, Tampere, Ilmajoki, Oulu kun käyty tapahtumissa, sukuloimassa ja lomareissuilla.
Itekkin ajellut aikaa monta tuollaista yli 1000 km päiväreissua sähköllä sekä tietty polttoaineilla. Sähköllä useimmat reissut toistaiseksi tehty etelän talvella. Siinä olen kyllä samaa mieltä että jos ei ole kiire niin ihan mukavaa hommaa suristella sähköllä menemään.

Jos taas on vähän hoppu niin alkaa jännitys, mitä jos onkin ruuhkaa laturilla, tai jos nyt ajan poikkeuksellisen kovaa niin joudunkohan lataamaan enemmän ja onkin hitaampaa jne. Dieselillä voi soittaa menemään sen mitä uskaltaa mennä.

ABRP ennustukset on ollut omissa kokeiluissanikin ihan metsässä. Liian optimistinen lähes aina. Ehkä ei osaa korkeuseroja ym. ottaa huomioon.

Osaavatko aikaisemmat versiot jo päivittää? Ei?
Kyllä ainakin Skodaan on 3.0 jälkeen tullut OTA päivityksiä. Mitä ne päivitykset tekee niin sitä ei auto ainakaan kovin hyvin kerro.
 
Perjantaina meinasin mennä koeajamaan MG:tä. Olisiko suositusta mitä mallia kannattaa koeajaa?
Lähinnä yksin työmatkaa ajelen, mutta tarvittaessa 5h perhe pitäisi ahtaa kyytiin.

Muista sitten surkea kaistavahti ja se, että parin nopean kiihdytyksen jälkeen auto ei enää kiihdy. Muuten hyvä vehje toki, mitä nyt toki Kiinassa tehty kasa paskaa.
 
Yksi istuin, muut menee korokkeella. BYD myös koeajolistalla, mutta koestetaan ensin tuo MG.

Kannattaa katsoa että mahtuu 2 koroketta ja 1 istuin leveyssuunnassa, ei mene kaikkiin autoihin. Enyaq taitaapi olla näistä "keskihintaisista" se levein takaistuimen suhteen mutta esim. väitän ettei esim. ID3:een nuo mene.
 
Kiitos arvokkaista kommenteista. Ei tässä todellakaan ostopapereita vielä allekirjoiteta koeajon jälkeen. Lähinnä vaihtoehtoja halvemmasta hintasegmentistä.
 
Kiitos arvokkaista kommenteista. Ei tässä todellakaan ostopapereita vielä allekirjoiteta koeajon jälkeen. Lähinnä vaihtoehtoja halvemmasta hintasegmentistä.

Vaikkei tässä nyt suositella varauksitta esim. Enyaqia tai ID.4, niin nuo kaksi ovat ainakin hieman laadukkaampia ja tasaisempia kuin MG. BYD Han oli aika kova, mutta se lienee hintasegmentin korkeusasteen vuoksi pois pelistä. Siinä ei ainakaan tuntunut kiinalaisuus oikein missään ja vaikutti fiksulta autolta.
 
Muista sitten surkea kaistavahti ja se, että parin nopean kiihdytyksen jälkeen auto ei enää kiihdy. Muuten hyvä vehje toki, mitä nyt toki Kiinassa tehty kasa paskaa.


Kaistanvahtin tuli marraskuussa päivitys joka korjasi tilannetta jonkin verrankin.

Myös adaptiiviseen tutkaan tuli tätä ennen päivitystä.
 
Tässä kun tulee iha pian vuosi täyteen sähköautoilua Polestar 2 autolla, niin oli mielenkiintoista saada s-mobiilista vuoden lataustiedot. 32 kertaa tuli käytyä ABC laturilla vuoden aikana ja 315 euroa maksoi yhteensä koko vuoden pikalatailut. Loput latauksista on tehty kotona, työpaikalla tai matkan määränpäässä ilmaiseksi. Kilometrejä on vuodessa kertynyt 21000. Eihän tuo kovin paha hinta ole matkustaa ympäri Suomea.
 
Eli hieman pienempi akku ja hieman suurempi kulutus kuin käyttämässäni mallissa.

Uskon kyllä, että ABRP heittää sinulla pakkasella ja paljon. Muillakaan se ei huomioi kunnolla yli 10-20 asteen pakkasia, mutta sinulla tulee lisäheittoa siitä, ettet aja lähimainkaan kohdalleen. Voihan sitä jatkaa ylinopeuden ajamista ja kaasulla leikkimistä, muttei pidä ihmetellä toimintamatkan eroa säntillisemmin ja hitaammin ajaviin tai sovelluksen antamiin. Autokin oli eri.

Se, että ajelen normaalisti kutakuinkin kuvailemallasi tavalla enkä yritä pihistää jokaista kilowattia joka sinne autoon mahtuu, ei tarkoita ettenkö olisi kartalla autoni kulutuksesta ja suorituskyvystä kun asiaa aletaan optimoimaan. Nappaat Teslan alle seuraavaksi kun on -40 astetta ja lähdet täydellä akulla itse kokeilemaan sitä ABRP:n lupailemaa 400km:n ajamista (300km:in voi olla vaikea). Suosittelen pakkaamaan pipon ja hanskat mukaan. Hinuria odotellessa tulee varmasti sillä kelillä kylmä.
 
Kaistanvahtin tuli marraskuussa päivitys joka korjasi tilannetta jonkin verrankin.

Myös adaptiiviseen tutkaan tuli tätä ennen päivitystä.

Erinomaista. Adaptiivinen on varmaan vähemmän töksähtelevä nykyisin? Vähän se oli levoton kun kävin koeajolla, muttei nyt mikään katastrofi kuitenkaan, tuo kaistavahti oli ehkä huonoin ikinä.
 
Itselle taas ihan yks hailee millainen kaistavahti autossa on. Ainoastaan sillä on merkitystä että kaistavahdin saa napsaistua riittävän helposti pois päältä.
Ei ole vielä tullut sellaista kaistavahtia vastaan jonka kanssa oltaisi samaa mieltä missä kohtaa omaa kaistaa tulee ajaa.

Miten helppo lienee MG 4:ssä ottaa kaistavahti pois.
Enyaqissa vaatii 3 painallusta keskinäytössä. (3.0 softalla)
Pitäis joskus jaksaa homma obd eleven jolla ilmeisesti sais pysyvästi pois päältä.
 
Tässä kun tulee iha pian vuosi täyteen sähköautoilua Polestar 2 autolla, niin oli mielenkiintoista saada s-mobiilista vuoden lataustiedot. 32 kertaa tuli käytyä ABC laturilla vuoden aikana ja 315 euroa maksoi yhteensä koko vuoden pikalatailut. Loput latauksista on tehty kotona, työpaikalla tai matkan määränpäässä ilmaiseksi. Kilometrejä on vuodessa kertynyt 21000. Eihän tuo kovin paha hinta ole matkustaa ympäri Suomea.
Tuo sähköutoilun paras puoli, ainakin vielä. Kauheasti ei tarvitse murehtia mitä ajelu jonnekin maksaa. Kunhan nyt käyttää järkevän hintaista latureita.

Tietty jos olisi ostanut sen vanhan 4000 € Mersun sillä 4 litran diisselillä niin vaikka ajaisi sen rotkoon 21000 km jälkeen olisi rahaa mennyt alle 10k€. Noin kalliissa autossa kuin tuo P2, varmaan 15k€ suli arvosta ensimmäisenä vuonna.
 
Tuo sähköutoilun paras puoli, ainakin vielä. Kauheasti ei tarvitse murehtia mitä ajelu jonnekin maksaa. Kunhan nyt käyttää järkevän hintaista latureita.

Tietty jos olisi ostanut sen vanhan 4000 € Mersun sillä 4 litran diisselillä niin vaikka ajaisi sen rotkoon 21000 km jälkeen olisi rahaa mennyt alle 10k€. Noin kalliissa autossa kuin tuo P2, varmaan 15k€ suli arvosta ensimmäisenä vuonna.
Kyllä, sitähän tässä on hauska (pelottavaa) seurailla miten auton arvolle käy! Tuossa katselin Porsche Taycan 2021 olisi myynnissä jo alle 80te ja nekin on uutena maksaneet varmaan sen 120t+:hmm:
 
Kyllä, sitähän tässä on hauska (pelottavaa) seurailla miten auton arvolle käy! Tuossa katselin Porsche Taycan 2021 olisi myynnissä jo alle 80te ja nekin on uutena maksaneet varmaan sen 120t+:hmm:

Ei kai, takavedothan lähti uutena 90k€. Nuo takavetoiset ovat niitä halvimpia olleet ja koska varusteilla ei ole jälleenmyydessä arvoa yleensä, niin aika kalliiltahan tuo pikemminkin tuntuu kolme vuotta vanhasta autosta.
 
Id 4:n kahva episodi jatkuu. Liike tulisi 1/3 vastaan tehtaan 70 prossan lisäksi. Eli maksettavaa jäisi vielä 580e.
Ilmoitimme ettei riitä ja että onko oikeasti niin, että kahvan kuuluu kestää vain 2,5 vuotta.
Saa nähdä mikä on vastaus ja pitääkö alkaa iltapska lehdistöllä ja somekampanjalla vihjaileen. Niin ja tietenni kuluttaja asiamiehellä. Oikeudella sit viimeseks.
 
Id 4:n kahva episodi jatkuu. Liike tulisi 1/3 vastaan tehtaan 70 prossan lisäksi. Eli maksettavaa jäisi vielä 580e.
Ilmoitimme ettei riitä ja että onko oikeasti niin, että kahvan kuuluu kestää vain 2,5 vuotta.
Saa nähdä mikä on vastaus ja pitääkö alkaa iltapska lehdistöllä ja somekampanjalla vihjaileen. Niin ja tietenni kuluttaja asiamiehellä. Oikeudella sit viimeseks.

Minkälaisia oireita täysin kaput?
 
Pakko kyllä kysyä, että mitä mä edes mielestäsi väännän? Enkä ole missään vaiheessa sanonut, että ajaisin kilometriäkään dieselillä. Myöskin kommentoin edelleen aluksi ihan toista asiaa, mistä selkeästi joku pahoitti mielen tai vähintäänkin ärsyyntyi, kun mainitsin, että sähköautolla ei voi ajaa tonnia yhdellä latauksella. Asia käännettiin niin, että bensa-auton tankki ei täyty kotipihassa yön aikana puoli ilmaiseksi. No edelleen tämä ei silti vaikuta siihen miten pitkälle sillä sähköautolla pääsee. Toki tähän olisi voinut vastata yhtä vitsikkäästi, vaikka että itsellä on jerrykannu josta käyn kaatamassa 2 litraa tunnissa tankkiin, niin aamulla tuntuu samalta, kuin että olisi ladannut sähköautoa koko yön.

Myös erikoista, että ketju on "Yleistä keskustelua sähköautoista", johon kuuluu aloituspostauksen mukaan "mallit, uutuudet, näkemykset, kysymykset, hankintapohdiskelu, koeajokokemukset, vertailu yms." niin uppoaa kyllä jokainen oma kommentti varmasti näkemyksiin, kysymyksiin, vertailuun, hankintapohdiskeluun yms.

Eli tuskin tämän ketjun idea on se, että ylistetään ringissä sähköautojen hyvyyttä. Tosiaan ihmisillä on hyvin erilaisia tarpeita autojen suhteen ja myös näkemyksiä asioista. Jos itse omistaisin 2 autoa, niin toinen olisi aika varmasti sähköauto. Toisaalta jos asuisin kuvitteellisesti vaikka Etelä-Afrikassa, niin joutuisin miettimään sähköauton suhteen jo ihan toisenlaisia asioita, kuin vain matkaa jonka autolla pystyy ajamaan yhdellä latauksella. Esimerkiksi koko maan sähkön riittävyyttä, latausinfran olemattomuutta ja miten hyvin sähköautot kestävät pölyä ja hiekkaa, onko lähemmäs 50 astetta nousevat lämpötilat ongelma jne. Siitähän tässä ketjussa on ainakin aloituspostauksen puitteissa tarkoitus keskustella.

Onhan tässä nyt ainakin viimeset pari sivua (en jaksanut lukea pidemmälle) väännetty siitä kuinka sähköauto ei sovi sinulle kun ajat 60-70k vuodessa norjassa ja ruotsissa etkä lataa kotona. Mielestäni karkaa kyllä vähän aiheen ulkopuolelle ja sopisi paremmin tuonne käyttövoima keskusteluun. Tämä nyt toki on vain minun mielipide, mutta aidosti kyllä ihmettelin miksi täällä väännät (usean viestin voimin) kun selkeästi sähköauto ei ole sinulle sopiva vaihtoehto.
 
Onhan tässä nyt ainakin viimeset pari sivua (en jaksanut lukea pidemmälle) väännetty siitä kuinka sähköauto ei sovi sinulle kun ajat 60-70k vuodessa norjassa ja ruotsissa etkä lataa kotona. Mielestäni karkaa kyllä vähän aiheen ulkopuolelle ja sopisi paremmin tuonne käyttövoima keskusteluun. Tämä nyt toki on vain minun mielipide, mutta aidosti kyllä ihmettelin miksi täällä väännät (usean viestin voimin) kun selkeästi sähköauto ei ole sinulle sopiva vaihtoehto.
Edelleen kommentoin ihan eri asiaa ja itse en aloittanut edes koko keskustelua, joten kannattaa varmaan kaivaa tosta lista käyttäjiä jotka keskustelun aloittivat + siihen osallistuivat ja kohdistaa raivosi sinnekin suuntaan. Toisaalta en ymmärrä, että miksi edes luet tätä keskustelua jos noin paljon ahdistaa.

Ehkä täällä pitäisi olla myös erikseen sähköautojen ylistysketju, missä kenelläkään ei saa olla edes poikkipuolisia ajatuksia asiasta, niin voisit lukea sitä rauhallisin mielin, eikä kukaan vahingossakaan edes pohdi että sopiiko sähköauto itselle. Se oli kuitenkin tämän ketjun ensimmäisessä viestissä ihan erikseen mainittu, että siitä saa keskustella!
 
Noi kovat pakkaset reitillä kuuluu kategoriaan lataa kerran enemmän reissulla.
Jos taas pätkä on sellainen, jota kulkee töihin niin sitten muuttaa reittiä hitaammaksi että pääsee sen kerran lataamaan. Jos sekään ei onnistu niin vuokraa/lainaa polttisauton sen kerran kun -40 luvataan sille yhdelle reissulle (päiväkohtaisestikin tietty, mutta esim. Toyotan saa myös ainakin kuukaudeksi kerrallaan ja varmaan on muitakin vastaavia palveluja isommilla ja pienemmillä toimijoilla).

Toki akateemisesta mielenkiinnosta voi olla kiinnostunut kulutuksesta (-40 asteessa) mutta noin sähköauton tapauksessa se tarkoittaa hivenen useammin latausta. Toki auton valinnassa kannattaa ehkä käyttää hivenen enemmän aikaa ja välttää esim. kiinalaisia kun tuntuvat vaativan sen +7 astetta ilmastointiin lisää niin voi olla että teho loppuu kesken (-28 oli esim. Björnin testissä MGn Xpowerissa motarilla power Limited siinä määrin että ylämäkeen ei pitänyt nopeutta siinä satasessa).

Ei sähköauto välttämättä kaikkiin ajoprofiileihin sovi (tai nykyiset sähköautot), mutta vaikka ei sopisi niin aika pientä ja väliaikaista ongelmaa noista tulee ja jos sitä ei halua niin polttis on toistaiseksi vaihtoehto (ja varmaan alkoholin tai muu polttoaine pysyy käytössä näissä tapauksissa vielä aika pitkään). Jos range meinaa loppua kesken niin Mersun eqs taitaa olla nykyisistä se pisimmälle yhdellä akullisella kulkeva laite, joten varmaan sellainen sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Toki akateemisesta mielenkiinnosta voi olla kiinnostunut kulutuksesta (-40 asteessa) mutta noin sähköauton tapauksessa se tarkoittaa hivenen useammin latausta. Toki auton valinnassa kannattaa ehkä käyttää hivenen enemmän aikaa...
Jos oikeasti hankkimassa auto ympäristöön joss ns mitoitus lämpötilat on -40 c astetta, niin käyttövoimasta riippumatta valintakriteerit vähän toiset kuin etelän -30 leudommissa ympäristössä.

Kantama ilman muuta yksitekiä, katsotaan ne todelliset käyttöympäristön mukaan, mutta se että pääsee edes siitä nauttiin vaatii sen että rakkine yleensäkkin toimii riittävän luotettavasti, ei sellaista malli joka -20 on erinäisiä luukkuja jäässä, startti vaatii ennakkotoimia, -25 alkaa musuttaa pienjännite akusta, -30 on tuurista kiinni "starttaako", -35 jäätyykö vedet ja nesteet, ja onko startti yrityksiä toinenkin jos ei ekalla onnistu.

Kiva jos voi ajella varavastossuilla paitasillaan (1h ajon takia en kyllä riisupue jumppaa viitsis), mutta iso juttu jos voi lämitellä sormia ratilla ja pärjää helposti etelän talvivaatteissa sisällä.

Jäänyt mielikuva että tuollaisiin oloihin valitaan koeteltuja malleja, jos ei kyse isosta organisaatiosta niin halua lähteä kokeileen välimerenmalleja on korkea. "Etelässä" suomalaisien hiihtokeskusten korkeudella sähkikset jo arkea. Taksejakin yllättävän korkealla, vaikka pohjoisessa voi tulla niitä pitkiä kyytejä.(toki etelässäkin)
 
No juurikin näin. Jos uuden auton ostaminen (molemmatkin autoni uutena ostaneena) on rahan heittämistä roskiin, on tuollainen uuden auton vuoden-parin jälkeen ostaminen kyllä suoraan jo rahan polttamista. Uusi lelu on ilmeisesi se ID Buzz ja jotenkin epäilen, että arvonalenema on siinä vielä järkyttävämpää. Aivan järkyttävän kallis peli jo uutena.



Totta kyllä tuokin, mutta on siellä myös vähän ajettuja joukossa, tosin vain etuvetona. Polestar 2 on mielestäni ihan hyvä ostos käytettynä jos tolla 38t€ sellaisen ostaa. Mutta täysin uusi Model 3 on toki sekin "vain" 44 tonttua. Siinä tulee uuden auton takuu, enemmän rangea ja lataustehoa ja se ilmalämpöpumppukin heti mukana. Polestar karvalakista ilman lisäpaketteja puuttuu vaikka mitälie varustetta aina adaptiivisesta vakkarista ilmalämpöpumppuun.

Tämänpäiväisessä Financial Times:ssa: "Electric cars resale value fall sharply" artikkelissa on juttua käytettyjen sähköautojen arvonalentumisesta USA:ssa ja UK:ssa. Kymmenen suosituimman sähkömallin hinnat tippuivat jenkeissä vuodessa keskimääriin 28%, suurimpana menettäjänä Model X 36% hinnanpudotuksella. Briteissä sähköautot halpenivat keskimäärin viidenneksen kun ICE autot halpenivat 3,7% vuodessa. Hintapaineita aiheuttavat uusien autojen hinnanpudotukset sekä halvempien kiinalaismallien tulo markkinoille.
 
Tuo uutinen varmasti pitää paikkansa, mutta ongelma tulee lähinnä siitä millaisella aikaskaalalla tuo lasku mitataan. Nyt on vuodessa tapahtunut niin paljon (sekä sitä ennen hintojen paisumista että sen jälkeen hintojen leikkuuta), että vaikka tapahtuma on sinänsä selvä ei ole mitään selkeää sääntöä miksi se jatkuisi myös seuraavana vuonna.

Akustojen hinnan lasku on selkein tuollainen merkki, mutta niidenkin lasku on ennemmin tasaista kuin äkkinäistä. Kiinalaisten valmistajien vyöryminen markkinoille toki tuo kilpailua reilusti lisää.

Vähintäänkin haluaisin saman näkymän kahden, kolmen tai vaikka viiden vuoden aikajänteellä taaksepäin. Lisäksi paljon vaikuttaa mikä on ostettujen uusien autojen hinta. Jos kalliimmat ja isommat autot ovat yhä useammin sähkiksiä niin niiden hinnat laskevat enemmän kuin pienempien autojen (ovat ne sitten sähköisiä tai polttomoottorilla kulkevia) kun käyttöarvo kasvaa enemmän pienemmässä kokoluokassa.
 
Tuo uutinen varmasti pitää paikkansa, mutta ongelma tulee lähinnä siitä millaisella aikaskaalalla tuo lasku mitataan. Nyt on vuodessa tapahtunut niin paljon (sekä sitä ennen hintojen paisumista että sen jälkeen hintojen leikkuuta), että vaikka tapahtuma on sinänsä selvä ei ole mitään selkeää sääntöä miksi se jatkuisi myös seuraavana vuonna.

Akustojen hinnan lasku on selkein tuollainen merkki, mutta niidenkin lasku on ennemmin tasaista kuin äkkinäistä. Kiinalaisten valmistajien vyöryminen markkinoille toki tuo kilpailua reilusti lisää.

Vähintäänkin haluaisin saman näkymän kahden, kolmen tai vaikka viiden vuoden aikajänteellä taaksepäin. Lisäksi paljon vaikuttaa mikä on ostettujen uusien autojen hinta. Jos kalliimmat ja isommat autot ovat yhä useammin sähkiksiä niin niiden hinnat laskevat enemmän kuin pienempien autojen (ovat ne sitten sähköisiä tai polttomoottorilla kulkevia) kun käyttöarvo kasvaa enemmän pienemmässä kokoluokassa.
Kun puhutaan sähköautojen hintojen laskusta, niin jäännös arvoa syö, kuten pohditkin, niin uusien autojen hintojen lasku, teknologinen kehitys, kuka maksaa käytetystä jos uutta parempaa/sopivampaa saa edullisemmin, hyvillä takuilla. Sähkisten hinta kehitys syö myös käytettyjen polttisten hintoja, miksi maksaa käytetystä polttiksesta, jos uudella sähkiksella tarpeet tyydyttää halvemmalla.
 
Id 4:n kahva episodi jatkuu. Liike tulisi 1/3 vastaan tehtaan 70 prossan lisäksi. Eli maksettavaa jäisi vielä 580e.
Ilmoitimme ettei riitä ja että onko oikeasti niin, että kahvan kuuluu kestää vain 2,5 vuotta.
Saa nähdä mikä on vastaus ja pitääkö alkaa iltapska lehdistöllä ja somekampanjalla vihjaileen. Niin ja tietenni kuluttaja asiamiehellä. Oikeudella sit viimeseks.

Et oo vissii omistanut Volvoa/Polestar :). Kahvat marmorilla tulisi tutuiksi...
 
Tämänpäiväisessä Financial Times:ssa: "Electric cars resale value fall sharply" artikkelissa on juttua käytettyjen sähköautojen arvonalentumisesta USA:ssa ja UK:ssa. Kymmenen suosituimman sähkömallin hinnat tippuivat jenkeissä vuodessa keskimääriin 28%, suurimpana menettäjänä Model X 36% hinnanpudotuksella. Briteissä sähköautot halpenivat keskimäärin viidenneksen kun ICE autot halpenivat 3,7% vuodessa. Hintapaineita aiheuttavat uusien autojen hinnanpudotukset sekä halvempien kiinalaismallien tulo markkinoille.
Mitenköhän hemmetissä tuo on onnistuttu laskemaan. Jos unohdetaan kokonaan tuo sähköautojen hinta, niin missä maailmassa polttisauton arvonalenema on vain 3,7% vuodessa?
 
Mitenköhän hemmetissä tuo on onnistuttu laskemaan. Jos unohdetaan kokonaan tuo sähköautojen hinta, niin missä maailmassa polttisauton arvonalenema on vain 3,7% vuodessa?
Taitaa olla sanamuodoista kiinni.

"In the UK, the value of used EVs fell about a fifth, far higher than the overall market where resale values dropped only 3.7 per cent "

Itse tulkitsisin tuon siten, että koko myytävänä olevan autokannan hinta on tippunut 3.7%. Ei autojen vuosittainen arvonalenema.
 
Brittien arvonalenema keskimäärin:
"
  • Year 1: 15-35% depreciation. 65-85% of the original value.
  • Year 3: 40-60% depreciation. 40-65% of the original value.
  • Year 5: 60-70% depreciation. 30-40% of the original value.
  • Year 8-10: 80% depreciation. 20% of the original value.
"
 
En tiedä päteekö tämä analogia yksityisiin kuluttajiin, mutta vuokrafirmalle korjauskulut kovat. Toki vuokraautojen kohtelu on välillä kovaa ja niille sattuu ja tapahtuuu.....

 
En tiedä päteekö tämä analogia yksityisiin kuluttajiin, mutta vuokrafirmalle korjauskulut kovat. Toki vuokraautojen kohtelu on välillä kovaa ja niille sattuu ja tapahtuuu.....

Kyllähän sitä vuokra-autolla vedetään sutaria aina kun mahollista. Ei oo omat kumit. Ja jos holtittomassa menossa vähän sattuu pahemminkin niin omavastuu on pienehkö. Hanaa vaan. Omalla autolla sitten ajellaan pienestäkin hidastustöyssystä 3km/h ja ajetaan ECO moodi päällä ettei ainakaan sutaria pääse edes jäällä tulemaan. :D
 
Onkohan missään vielä koeponnistettu tuon akun latauksen vaikutusta akun odotettuun elinikään? Tuo 80% latausrajoitus vähän harmittaa näin talvella ja nostinkin tuon 90%.

Eli muuttuuko SER:ksi erityisen nopeasti? ;)
 
Kolmevuotiaan ID3:en takaluukun kaasujouset kuolivat, kun oli monta päivää -35 asteen pakkanen. Enää ei nollakelissäkään nosta luukkua yhtään, käsin pitää nostaa ja huomaa kyllä miten ei ole muovinenkaan luukku ihan kevyt. Sentään vielä ylhäällä pysyy juuri ja juuri itsekseen. Kävikö muille samaa?
 
En tiedä päteekö tämä analogia yksityisiin kuluttajiin, mutta vuokrafirmalle korjauskulut kovat. Toki vuokraautojen kohtelu on välillä kovaa ja niille sattuu ja tapahtuuu.....

Mikään yhteiskäytössä oleva ei pysy kunnossa... Vuokrafirmat nysväävät jotain millin naarmuja maalipinnassa, mutta tekniikkaa on vaikeampi kytätä, niin sitä sitten rääkätään mielin määrin :)
 
Onkohan missään vielä koeponnistettu tuon akun latauksen vaikutusta akun odotettuun elinikään? Tuo 80% latausrajoitus vähän harmittaa näin talvella ja nostinkin tuon 90%.

Eli muuttuuko SER:ksi erityisen nopeasti? ;)
Akulle eniten vahingollisia tilanteita ovat näin ulkomuistista:
- täytenä säilyttäminen yli 80%, mitä täydempi sen pahempi
- tyhjänä säilyttäminen alle 20%, mitä tyhjempi sen pahempi
- lataaminen täyteen
- purkaminen tyhjäksi
- korkeat lämpötilat
- korkea purkuteho tyhjänä
- korkea purkuteho kylmänä
- korkea latausteho täynnä

Näitä yhdistelemällä saadaan ne pahimmat olosuhteet, eli esim. 100% ladattu akku kesähelteillä, tai auton polkeminen kuin viimeistä päivää tyhjällä akulla talvipakkasilla.

Jos on tarve ladata 90% matkojen vuoksi, niin suosittelisin käyttämään ajastettua latausta niin, että akku latautuu tuolle tasolle juuri ennen lähtöä. Tällöin akkua pidetään korkealla varaustasolla mahdollisimman lyhyen aikaa.
 
Ei itseä ainakaan pelota/häiritse akun kapasiteetin lasku, kyseessä ei kuitenkaan ole kyse niin merkittävästä asiasta vaikka range olisikin laskenut 10-20% kun auto on kymmenvuotias.

Isompi ongelma on akun totaalinen hajoaminen akkutakuun ulkopuolella, mutta uskoisin että nämäkin tapaukset tulevat harvinaistumaan kun akkujen valmistus solu- ja pakettitasolla laadullisesti kehittyy. Voi olla että tämäkään ei tule olemaan ongelma tänä päivänä ostettaville sähkiksille.
 
Tuossa katselin Porsche Taycan 2021 olisi myynnissä jo alle 80te ja nekin on uutena maksaneet varmaan sen 120t+:hmm:

Karvalakkimallin sai 100k (-tinkimiset) mutta joo noissa on hinnat tippuneet vähän enemmän kuin normaalisti. Sitä ihmettelen kun nettiautossa on niin paljon (154 kpl) Taycaneja myynnissä. Kuitenkin Suomen markkinat aika rajalliset. Onkohan jotain dumppausta.
 
Näyttää siltä että vakuutusyhtiöt joutuvat miettimään vakuutuspolitiikkaansa sähkisten suhteen. Ainakin kalliiden sellaisten:

 
smart-malliston tilauskirjat aukeavat - ePressi


Ennakkohinnastot 12.1.2024

smart #1
VarustetasoVetotapaAkusto kWh nettoTeho kW/hvVääntö NmToimintamatka WLTP kmWLTP kWh/100 kmSuositushinta €
ProTakaveto 47 200 (272) 343 310 18,1 39 390
Pro+Takaveto 62 200 (272) 384 420 17,4 44 390
PulseNeliveto 62 315 (428) 584 400 18,2 48 500
BRABUSNeliveto 62 315 (428) 584 400 18,2 53 250


smart #3

VarustetasoVetotapaAkusto kWh nettoTeho kW/hvVääntö NmToimintamatka WLTP kmWLTP kWh/100 kmSuositushinta €
ProTakaveto 47 200 (272) 343 32517,2 41 600
Pro+Takaveto 62 200 (272) 343 43516,8 45 700
BRABUSNeliveto 62 315 (428) 543 41517,6 55 700
25th Anniversary EditionTakaveto 62 200 (272) 343 45516,3 51 390

Vilkaisin noita hinnastoja pdf:nä tarkemmin ja sieltä varustelistausta ja kiinnitti huomiota, että Pro ja Pro+ ei sisällä ilmalämpöpumppua.

1705062846767.png


Mielestäni typerä rampautus tänne pohjolan oloihin. Jos katsoo Smart#3 hinnastoa niin tuo 25th anniversary editionissa on pumppu ja siinä on parikymmentä kilometria isompi range mitä Pro ja Pro+ versiossa, eli voisi olettaa, että takaveto + iso akku + lämpöpumppu saisi myös #1:ssä hitusen lisää rangea tuon melko vaatimattoman 420km wltp:n päälle. Mutta ilmeisesti se pumppu on sitten sen verran kallis että ei saataisi eroja aikaan.

Myös takaluukun avausautomatiikka ja matriisivalot on varattu noille kärkimalleille. Plussaa toki siitä, että vakiovarustelu on varsin kattava ja 22kW laturi löytyy kaikista paitsi karvalakista.

Toisekseen eikös EX30, Smart #1/#3 ja Zeekr X pitäisi olla lähes sama auto eli SAE pohjalevylle tehty. Kuitenkin Volvossa on noista isompi akku kuin muissa, netto 69kWh muistaakseni?
 
Eikö tesloissakin ainakin joissain malleissa akku ole rungon sisällä niin ettei sitä käytännössä pysty vaihtamaan vaan auto menee paaliin?
 
EX30 koeajettu. Ei ainakaan näin 2007 vuoden pikkuvolvosta tulevalla ole mitään valittamista ajotuntumasta tai mistään muustakaan. Näytöstä oli myös helppo seurata nopeutta.

Ainoa erikoisuus oli se, että näyttö oli nopeuksia lukuunottamatta mustana. En tiedä oliko joku koeajoasetus ettei ihmiset sörki asetuksista omiaan tai mistä johtui, mutta olisi sitä mielellään kuunnellut muutakin kuin järviradiota. Eipä ainakaan sisäiselle audiofiilille herää kateutta oman auton karvalakkisoundbarista. :D

Pirun hieno peli ja huhtikuuta odottavan polte on kova. Mahdolliseen arvonalenemaan taidan varautua tarttumalla autoliikkeen taattuun takaisinostotarjoukseen kolmen vuoden ajelun päätteeksi.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 340
Viestejä
4 427 498
Jäsenet
73 319
Uusin jäsen
Linde_8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom