Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Perjantaina meinasin mennä koeajamaan MG:tä. Olisiko suositusta mitä mallia kannattaa koeajaa?
Lähinnä yksin työmatkaa ajelen, mutta tarvittaessa 5h perhe pitäisi ahtaa kyytiin.
Yksi istuin, muut menee korokkeella. BYD myös koeajolistalla, mutta koestetaan ensin tuo MG.Jätit mainitsematta että tarviiko takaluukkua tai lastenistuimia.
Yksi istuin, muut menee korokkeella. BYD myös koeajolistalla, mutta koestetaan ensin tuo MG.
Eli hieman pienempi akku ja hieman suurempi kulutus kuin käyttämässäni mallissa.2022. Olen käyttänyt ABRP:tä ja tiedän että nuo sen range-arviot eivät osu talvella lähimainkaan kohdalleen. Väitän että Model 3 LR:ää ei ajeta 400km:aa -40 asteessa edes ajamalla koko matka vakkarilla 60km/h. Kesällä menee joillain teillä +600km, mutta se on eri peliä se.
Ehkä parempi vertaus olisi polttomoottoriauto jonka tankki täyttyy noin puoleen väliin.Toisaalta eipä ole tullut vastaa polttomoottoriautoa, jonka tankki automaattisesti täyttyy yön aikana eikä maksa kuin muutaman euron..
Niin mä tiedän. Silti olen joutunut useammankin kerran jonottamaan. En myöskään ilahdu ajatuksesta tehdä 20km lenkkiä siksi, että siellä sattuu olemaan vapaa laturi. Tai edes 2km lenkkiä.
Facebookissa oli aika mainiot matkakertomukset Sähköautot - Nyt! -ryhmässä Jani Suominen nimiseltä henkilöltä. Mielestäni kuvaa tätä talven 2024 tilannetta aika osuvasti. Ei sillä, etteikö suurin osa fanaatikoista koittaisi noita ongelmia vähätellä, mutta monelle nuo ongelmat ovat ihan oikeita ja kaikille eläminen niiden kanssa ei ole ok - eikä pidäkään olla.
Itekkin ajellut aikaa monta tuollaista yli 1000 km päiväreissua sähköllä sekä tietty polttoaineilla. Sähköllä useimmat reissut toistaiseksi tehty etelän talvella. Siinä olen kyllä samaa mieltä että jos ei ole kiire niin ihan mukavaa hommaa suristella sähköllä menemään.Näin lonkalta omien Enyaq kokemusten ja ABRP laskelman mukaan pahimmassa talvipakkasessa arvioisin tuolle Oulu-Kiiruna välille (noin 500km) varaavani noin 7h aikaa.
Kesäkelissä 6h 30min
Tosin jos oikeasti pitäisi olla kello 10 aamupäivällä Kiirunassa ja lähtö olisi Oulusta, niin menisin kyllä jo edellisenä päivänä kaikessa rauhassa majoittumaan Kiirunaan.
Kyllä sillä sähköautolla vaan pidemmillä matkoilla joutuu varautumaan hitaampaan matkantekoon kuin polttiksella. Kuten olen monasti maininnut niin sähköauton kanssa joutuu opettelemaan uusia tapoja reittisuunnitteluun. Itselle tämä ei ole ollut (vielä) ongelma, mutta jokainen harkitsee asiaa omalta kantiltaan. Kuitenkin reissattu viimevuonnakin Pohjois-Savon perukoilta mm. Nuorgam, 2x Saariselkä, Tampere, Ilmajoki, Oulu kun käyty tapahtumissa, sukuloimassa ja lomareissuilla.
Kyllä ainakin Skodaan on 3.0 jälkeen tullut OTA päivityksiä. Mitä ne päivitykset tekee niin sitä ei auto ainakaan kovin hyvin kerro.Osaavatko aikaisemmat versiot jo päivittää? Ei?
Perjantaina meinasin mennä koeajamaan MG:tä. Olisiko suositusta mitä mallia kannattaa koeajaa?
Lähinnä yksin työmatkaa ajelen, mutta tarvittaessa 5h perhe pitäisi ahtaa kyytiin.
Yksi istuin, muut menee korokkeella. BYD myös koeajolistalla, mutta koestetaan ensin tuo MG.
Kiitos arvokkaista kommenteista. Ei tässä todellakaan ostopapereita vielä allekirjoiteta koeajon jälkeen. Lähinnä vaihtoehtoja halvemmasta hintasegmentistä.
Muista sitten surkea kaistavahti ja se, että parin nopean kiihdytyksen jälkeen auto ei enää kiihdy. Muuten hyvä vehje toki, mitä nyt toki Kiinassa tehty kasa paskaa.
Eli hieman pienempi akku ja hieman suurempi kulutus kuin käyttämässäni mallissa.
Uskon kyllä, että ABRP heittää sinulla pakkasella ja paljon. Muillakaan se ei huomioi kunnolla yli 10-20 asteen pakkasia, mutta sinulla tulee lisäheittoa siitä, ettet aja lähimainkaan kohdalleen. Voihan sitä jatkaa ylinopeuden ajamista ja kaasulla leikkimistä, muttei pidä ihmetellä toimintamatkan eroa säntillisemmin ja hitaammin ajaviin tai sovelluksen antamiin. Autokin oli eri.
Kaistanvahtin tuli marraskuussa päivitys joka korjasi tilannetta jonkin verrankin.
Myös adaptiiviseen tutkaan tuli tätä ennen päivitystä.
Erinomaista. Adaptiivinen on varmaan vähemmän töksähtelevä nykyisin? Vähän se oli levoton kun kävin koeajolla, muttei nyt mikään katastrofi kuitenkaan, tuo kaistavahti oli ehkä huonoin ikinä.
Tuo sähköutoilun paras puoli, ainakin vielä. Kauheasti ei tarvitse murehtia mitä ajelu jonnekin maksaa. Kunhan nyt käyttää järkevän hintaista latureita.Tässä kun tulee iha pian vuosi täyteen sähköautoilua Polestar 2 autolla, niin oli mielenkiintoista saada s-mobiilista vuoden lataustiedot. 32 kertaa tuli käytyä ABC laturilla vuoden aikana ja 315 euroa maksoi yhteensä koko vuoden pikalatailut. Loput latauksista on tehty kotona, työpaikalla tai matkan määränpäässä ilmaiseksi. Kilometrejä on vuodessa kertynyt 21000. Eihän tuo kovin paha hinta ole matkustaa ympäri Suomea.
Kyllä, sitähän tässä on hauska (pelottavaa) seurailla miten auton arvolle käy! Tuossa katselin Porsche Taycan 2021 olisi myynnissä jo alle 80te ja nekin on uutena maksaneet varmaan sen 120t+Tuo sähköutoilun paras puoli, ainakin vielä. Kauheasti ei tarvitse murehtia mitä ajelu jonnekin maksaa. Kunhan nyt käyttää järkevän hintaista latureita.
Tietty jos olisi ostanut sen vanhan 4000 € Mersun sillä 4 litran diisselillä niin vaikka ajaisi sen rotkoon 21000 km jälkeen olisi rahaa mennyt alle 10k€. Noin kalliissa autossa kuin tuo P2, varmaan 15k€ suli arvosta ensimmäisenä vuonna.
Kyllä, sitähän tässä on hauska (pelottavaa) seurailla miten auton arvolle käy! Tuossa katselin Porsche Taycan 2021 olisi myynnissä jo alle 80te ja nekin on uutena maksaneet varmaan sen 120t+
Id 4:n kahva episodi jatkuu. Liike tulisi 1/3 vastaan tehtaan 70 prossan lisäksi. Eli maksettavaa jäisi vielä 580e.
Ilmoitimme ettei riitä ja että onko oikeasti niin, että kahvan kuuluu kestää vain 2,5 vuotta.
Saa nähdä mikä on vastaus ja pitääkö alkaa iltapska lehdistöllä ja somekampanjalla vihjaileen. Niin ja tietenni kuluttaja asiamiehellä. Oikeudella sit viimeseks.
Juu ei toimi ollenkaan. Tuolla ylempänä ketjussa lisää tietoa.Minkälaisia oireita täysin kaput?
Pakko kyllä kysyä, että mitä mä edes mielestäsi väännän? Enkä ole missään vaiheessa sanonut, että ajaisin kilometriäkään dieselillä. Myöskin kommentoin edelleen aluksi ihan toista asiaa, mistä selkeästi joku pahoitti mielen tai vähintäänkin ärsyyntyi, kun mainitsin, että sähköautolla ei voi ajaa tonnia yhdellä latauksella. Asia käännettiin niin, että bensa-auton tankki ei täyty kotipihassa yön aikana puoli ilmaiseksi. No edelleen tämä ei silti vaikuta siihen miten pitkälle sillä sähköautolla pääsee. Toki tähän olisi voinut vastata yhtä vitsikkäästi, vaikka että itsellä on jerrykannu josta käyn kaatamassa 2 litraa tunnissa tankkiin, niin aamulla tuntuu samalta, kuin että olisi ladannut sähköautoa koko yön.
Myös erikoista, että ketju on "Yleistä keskustelua sähköautoista", johon kuuluu aloituspostauksen mukaan "mallit, uutuudet, näkemykset, kysymykset, hankintapohdiskelu, koeajokokemukset, vertailu yms." niin uppoaa kyllä jokainen oma kommentti varmasti näkemyksiin, kysymyksiin, vertailuun, hankintapohdiskeluun yms.
Eli tuskin tämän ketjun idea on se, että ylistetään ringissä sähköautojen hyvyyttä. Tosiaan ihmisillä on hyvin erilaisia tarpeita autojen suhteen ja myös näkemyksiä asioista. Jos itse omistaisin 2 autoa, niin toinen olisi aika varmasti sähköauto. Toisaalta jos asuisin kuvitteellisesti vaikka Etelä-Afrikassa, niin joutuisin miettimään sähköauton suhteen jo ihan toisenlaisia asioita, kuin vain matkaa jonka autolla pystyy ajamaan yhdellä latauksella. Esimerkiksi koko maan sähkön riittävyyttä, latausinfran olemattomuutta ja miten hyvin sähköautot kestävät pölyä ja hiekkaa, onko lähemmäs 50 astetta nousevat lämpötilat ongelma jne. Siitähän tässä ketjussa on ainakin aloituspostauksen puitteissa tarkoitus keskustella.
Edelleen kommentoin ihan eri asiaa ja itse en aloittanut edes koko keskustelua, joten kannattaa varmaan kaivaa tosta lista käyttäjiä jotka keskustelun aloittivat + siihen osallistuivat ja kohdistaa raivosi sinnekin suuntaan. Toisaalta en ymmärrä, että miksi edes luet tätä keskustelua jos noin paljon ahdistaa.Onhan tässä nyt ainakin viimeset pari sivua (en jaksanut lukea pidemmälle) väännetty siitä kuinka sähköauto ei sovi sinulle kun ajat 60-70k vuodessa norjassa ja ruotsissa etkä lataa kotona. Mielestäni karkaa kyllä vähän aiheen ulkopuolelle ja sopisi paremmin tuonne käyttövoima keskusteluun. Tämä nyt toki on vain minun mielipide, mutta aidosti kyllä ihmettelin miksi täällä väännät (usean viestin voimin) kun selkeästi sähköauto ei ole sinulle sopiva vaihtoehto.
Jos oikeasti hankkimassa auto ympäristöön joss ns mitoitus lämpötilat on -40 c astetta, niin käyttövoimasta riippumatta valintakriteerit vähän toiset kuin etelän -30 leudommissa ympäristössä.Toki akateemisesta mielenkiinnosta voi olla kiinnostunut kulutuksesta (-40 asteessa) mutta noin sähköauton tapauksessa se tarkoittaa hivenen useammin latausta. Toki auton valinnassa kannattaa ehkä käyttää hivenen enemmän aikaa...
No juurikin näin. Jos uuden auton ostaminen (molemmatkin autoni uutena ostaneena) on rahan heittämistä roskiin, on tuollainen uuden auton vuoden-parin jälkeen ostaminen kyllä suoraan jo rahan polttamista. Uusi lelu on ilmeisesi se ID Buzz ja jotenkin epäilen, että arvonalenema on siinä vielä järkyttävämpää. Aivan järkyttävän kallis peli jo uutena.
Totta kyllä tuokin, mutta on siellä myös vähän ajettuja joukossa, tosin vain etuvetona. Polestar 2 on mielestäni ihan hyvä ostos käytettynä jos tolla 38t€ sellaisen ostaa. Mutta täysin uusi Model 3 on toki sekin "vain" 44 tonttua. Siinä tulee uuden auton takuu, enemmän rangea ja lataustehoa ja se ilmalämpöpumppukin heti mukana. Polestar karvalakista ilman lisäpaketteja puuttuu vaikka mitälie varustetta aina adaptiivisesta vakkarista ilmalämpöpumppuun.
Kun puhutaan sähköautojen hintojen laskusta, niin jäännös arvoa syö, kuten pohditkin, niin uusien autojen hintojen lasku, teknologinen kehitys, kuka maksaa käytetystä jos uutta parempaa/sopivampaa saa edullisemmin, hyvillä takuilla. Sähkisten hinta kehitys syö myös käytettyjen polttisten hintoja, miksi maksaa käytetystä polttiksesta, jos uudella sähkiksella tarpeet tyydyttää halvemmalla.Tuo uutinen varmasti pitää paikkansa, mutta ongelma tulee lähinnä siitä millaisella aikaskaalalla tuo lasku mitataan. Nyt on vuodessa tapahtunut niin paljon (sekä sitä ennen hintojen paisumista että sen jälkeen hintojen leikkuuta), että vaikka tapahtuma on sinänsä selvä ei ole mitään selkeää sääntöä miksi se jatkuisi myös seuraavana vuonna.
Akustojen hinnan lasku on selkein tuollainen merkki, mutta niidenkin lasku on ennemmin tasaista kuin äkkinäistä. Kiinalaisten valmistajien vyöryminen markkinoille toki tuo kilpailua reilusti lisää.
Vähintäänkin haluaisin saman näkymän kahden, kolmen tai vaikka viiden vuoden aikajänteellä taaksepäin. Lisäksi paljon vaikuttaa mikä on ostettujen uusien autojen hinta. Jos kalliimmat ja isommat autot ovat yhä useammin sähkiksiä niin niiden hinnat laskevat enemmän kuin pienempien autojen (ovat ne sitten sähköisiä tai polttomoottorilla kulkevia) kun käyttöarvo kasvaa enemmän pienemmässä kokoluokassa.
Id 4:n kahva episodi jatkuu. Liike tulisi 1/3 vastaan tehtaan 70 prossan lisäksi. Eli maksettavaa jäisi vielä 580e.
Ilmoitimme ettei riitä ja että onko oikeasti niin, että kahvan kuuluu kestää vain 2,5 vuotta.
Saa nähdä mikä on vastaus ja pitääkö alkaa iltapska lehdistöllä ja somekampanjalla vihjaileen. Niin ja tietenni kuluttaja asiamiehellä. Oikeudella sit viimeseks.
Mitenköhän hemmetissä tuo on onnistuttu laskemaan. Jos unohdetaan kokonaan tuo sähköautojen hinta, niin missä maailmassa polttisauton arvonalenema on vain 3,7% vuodessa?Tämänpäiväisessä Financial Times:ssa: "Electric cars resale value fall sharply" artikkelissa on juttua käytettyjen sähköautojen arvonalentumisesta USA:ssa ja UK:ssa. Kymmenen suosituimman sähkömallin hinnat tippuivat jenkeissä vuodessa keskimääriin 28%, suurimpana menettäjänä Model X 36% hinnanpudotuksella. Briteissä sähköautot halpenivat keskimäärin viidenneksen kun ICE autot halpenivat 3,7% vuodessa. Hintapaineita aiheuttavat uusien autojen hinnanpudotukset sekä halvempien kiinalaismallien tulo markkinoille.
Taitaa olla sanamuodoista kiinni.Mitenköhän hemmetissä tuo on onnistuttu laskemaan. Jos unohdetaan kokonaan tuo sähköautojen hinta, niin missä maailmassa polttisauton arvonalenema on vain 3,7% vuodessa?
Kyllähän sitä vuokra-autolla vedetään sutaria aina kun mahollista. Ei oo omat kumit. Ja jos holtittomassa menossa vähän sattuu pahemminkin niin omavastuu on pienehkö. Hanaa vaan. Omalla autolla sitten ajellaan pienestäkin hidastustöyssystä 3km/h ja ajetaan ECO moodi päällä ettei ainakaan sutaria pääse edes jäällä tulemaan.En tiedä päteekö tämä analogia yksityisiin kuluttajiin, mutta vuokrafirmalle korjauskulut kovat. Toki vuokraautojen kohtelu on välillä kovaa ja niille sattuu ja tapahtuuu.....
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Eipä taida muuta eroa olla kuin se että vuonna 2044 Jonne 18v kiittää kun säästelit hänelle akkua.Onkohan missään vielä koeponnistettu tuon akun latauksen vaikutusta akun odotettuun elinikään? Tuo 80% latausrajoitus vähän harmittaa näin talvella ja nostinkin tuon 90%.
Eli muuttuuko SER:ksi erityisen nopeasti?
Onneksi Bilian kanssa ei ainakaan koskaan tarvinnut tapella kuka maksaa, korjattiin useampaan Volvoon ja nyt vielä Polestariin Uusittiin kaikki lukot kun kerran jäätyivät, ei ongelmia sen jälkeen.Et oo vissii omistanut Volvoa/Polestar . Kahvat marmorilla tulisi tutuiksi...
Mikään yhteiskäytössä oleva ei pysy kunnossa... Vuokrafirmat nysväävät jotain millin naarmuja maalipinnassa, mutta tekniikkaa on vaikeampi kytätä, niin sitä sitten rääkätään mielin määrinEn tiedä päteekö tämä analogia yksityisiin kuluttajiin, mutta vuokrafirmalle korjauskulut kovat. Toki vuokraautojen kohtelu on välillä kovaa ja niille sattuu ja tapahtuuu.....
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Akulle eniten vahingollisia tilanteita ovat näin ulkomuistista:Onkohan missään vielä koeponnistettu tuon akun latauksen vaikutusta akun odotettuun elinikään? Tuo 80% latausrajoitus vähän harmittaa näin talvella ja nostinkin tuon 90%.
Eli muuttuuko SER:ksi erityisen nopeasti?
Tuossa katselin Porsche Taycan 2021 olisi myynnissä jo alle 80te ja nekin on uutena maksaneet varmaan sen 120t+
Ennakkohinnastot 12.1.2024
smart #1
Varustetaso Vetotapa Akusto kWh netto Teho kW/hv Vääntö Nm Toimintamatka WLTP km WLTP kWh/100 km Suositushinta € Pro Takaveto 47 200 (272) 343 310 18,1 39 390 Pro+ Takaveto 62 200 (272) 384 420 17,4 44 390 Pulse Neliveto 62 315 (428) 584 400 18,2 48 500 BRABUS Neliveto 62 315 (428) 584 400 18,2 53 250
smart #3
Varustetaso Vetotapa Akusto kWh netto Teho kW/hv Vääntö Nm Toimintamatka WLTP km WLTP kWh/100 km Suositushinta € Pro Takaveto 47 200 (272) 343 325 17,2 41 600 Pro+ Takaveto 62 200 (272) 343 435 16,8 45 700 BRABUS Neliveto 62 315 (428) 543 415 17,6 55 700 25th Anniversary Edition Takaveto 62 200 (272) 343 455 16,3 51 390