2022. Olen käyttänyt ABRP:tä ja tiedän että nuo sen range-arviot eivät osu talvella lähimainkaan kohdalleen. Väitän että Model 3 LR:ää ei ajeta 400km:aa -40 asteessa edes ajamalla koko matka vakkarilla 60km/h. Kesällä menee joillain teillä +600km, mutta se on eri peliä se.
Eli hieman pienempi akku ja hieman suurempi kulutus kuin käyttämässäni mallissa.
Uskon kyllä, että ABRP heittää sinulla pakkasella ja paljon. Muillakaan se ei huomioi kunnolla yli 10-20 asteen pakkasia, mutta sinulla tulee lisäheittoa siitä, ettet aja lähimainkaan kohdalleen. Voihan sitä jatkaa ylinopeuden ajamista ja kaasulla leikkimistä, muttei pidä ihmetellä toimintamatkan eroa säntillisemmin ja hitaammin ajaviin tai sovelluksen antamiin. Autokin oli eri.
Minä ajoin hiljattain Miillä 89 km 22,0-25,5 asteen pakkasessa. Puolivälissä pysähdyin reilu vartiksi valokuvaamaan. Tasan 50 % SoC kohdalla toimintamatkaennuste näytti 81 km (= 160 km täydellä akulla). Painoin huvikseni hetkeksi päälle eco+, mikä jättää puhalluksen ilman lämmitystä, niin range pomppasi 130 km:iin, eli täydellä akulla noin 260 km. Sellainen vaatisi lämmintä ylle ja tuulilasin vastusten käyttöä (mikä vie alle kymmenesosan lämppärin vastauksista), jottei näkyvyys heikkenisi.
Jos uudessa Model 3 LR:ssä on tuulilasissa vastukset, sillä pystynee vastaavalla tyylillä ajamaan 400 km@-40 C, koska nettoakku on 75,0 vs. Miin 32,3 kWh.
Kokeillaanpa kännykän laskimella lukuja.
EVdatabase real range highway 110 km/h +23 C no A/C:n 480 km perusteella 2024 Model 3 LR:n hyötysuhde on 69,9 %, kun ilma 1,2 kg/m3, 2,22 m2, Cd 0,219, 110 km/h, 1899 kg, Cr 0,0065. Mennään 69,9 %:lla.
Pakkasen ollessa 40 astetta, tulee ilmasta selvästi raskaampaa, 1,514 kg/m3. Kasvatetaan myös Cr:ää 50 %. Lähdetään lämpimästä tallista, jottei akkua ja rakenteita tarvitse alkaa lämmittämään. Lämpimässä akussa on täydet 75 kWh, joten 400 km sallii enintään 18,75 kWh/100 km.
Liikkuminen:
(1,514 * 0,5 * 2,22 * 0,219 * (60 km/h / 3,6) ^ 2 + 1899 * 9,81 * 0,0065 * 1,5) * (100 / 3600) / 0,699 = 11,28 kWh/100 km (60 km/h, ei lämmitystä, -40 C)
Lämmitykseen jää varaa:
(18,75 - 11,28) * 60 km/h / 100 km = 4,48 kW
Tuollainen 4,48 kW lämmitys riittää ihan ok 20-30 pakkasiin, joten -40 C tapahtuisi reilu kymmenisen astetta normaalia viileämmässä kabiinissa, mikä vaatii vaatetusta ja/tai reisien pumppausta välillä. Ihan mahdolliselta vaikuttaa 2024 LR:llä ajaa lämpimästä tallista täydellä akulla 400 km@-40 C, kun ajaa 60 km/h ja käyttää 4,48 kW lämmitykseen. Muu liikenne (Mikä muu liikenne, kysyy herra-40 C) voi tykätä kyttyrää, joten en suosittele päiväsaikaan. Enkä kyllä muutenkaan ilman apujoukkoja.
Lämmitykseen jää varaa seuraavasti eri nopeuksilla (jotta 400 km onnistuisi):
10 km/h, 1,14 kW (erittäin kylmää kyytiä@-40 C)
20 km/h, 2,22 kW (erittäin kylmää kyytiä@-40 C)
30 km/h, 3,15 kW (kylmää kyytiä@-40 C)
40 km/h, 3,89 kW (kylmää kyytiä@-40 C)
50 km/h, 4,36 kW (viileää kyytiä@-40 C)
60 km/h, 4,48 kW (optimi)
70 km/h, 4,20 kW (viileää kyytiä@-40 C)
80 km/h, 3,45 kW (kylmää kyytiä@-40 C)
90 km/h, 2,15 kW (erittäin kylmää kyytiä@-40 C)
100 km/h, 0,25 kW (ei riitä edes tuulilasin vastuksille)
110 km/h, -2,34 kW (mahdoton)
Heitit hatusta (?) juuri optiminopeuden, 60 km/h.
Edit. Kaavassa oli yksi ykkönen nollan paikalla, mutta nyt tarkistettu ja korjattu.