EU standardointi taas tappaisi kehityksen tyystin, kun kaikki pakotettaisi käyttämään jotain vanhaa tekniikkaa. Jos EU sanoo että akut pitää olla vaikka 800v jännitteellä ja tietyillä liittimillä, niin eipä paljoa kannata kehitellä enää uutta tekniikkaa jos vaikka 1000v jännite olisikin vielä parempi.
Sama kuin nyt on pakotettu USB-C jokapaikkaan, onhan se nyt vielä kätevää, mutta kun USB-C:stä alkaa tulevaisuudessa hönkä loppumaan kesken niin mitäs sitten, muuta et saa käyttää kun EU kieltää, vaikka tietäisit paremman tekniikan.
Standartointi on pienempi paha, kuin systeemi, jossa on valmistajalla joka mallissa erilainen akku ja kaikilla valmistajilla erilaiset.
Kun malli vaihtuu, niin akkujen valmistus loppuu ja kun sitä on vain pienessä valmistuserässä ja kyseinen kulkuväline on tuomittu romuttamoon, kun akkuun tulee vika.
Sillisalaatti kaikki erilaisia tekniikalla saadaan aikaan aivan massiivinen määrä jätettä ja kierrätettävyyskin / korjattavuus kusee, kun rakenteita on paljon erilaisia.
Standardeja voidaan kehittää pikkuhiljaa ei se ole ongelma.
Vaikka esim USB on standardi, niin sen ominaisuudet ovat kehittyneet paljonkin ja yhteensopivuus on hyvä..
Ei ole Microsoft USB, DellUSB, HP USB jne jne, jotka tekisivät saman asian, mutta kaikilla olisi esim yhteensopimaton liitin tai vaikka kävisi paikoilleen, niin ei toimisi, koska kommunikointi olisi eri tavalla tai jännitetasot eivät täsmäisi jne jne.
Tai jos meillä ei olis standardi AAA, AA, C, D jne paristoja vaan joka valmistajalla olisi vähän erikokoinen pökkelö, niin jopa vituttaisi 100-0 kun joka laitteeseen joutuisi metsästämään valmistajan pariston, jossa saman energiamäärän saisi paljon korkeampaan hintaan ja laite menisi sitten vaihtoon, kun valmistaja lopettaisi paristojen valmistamisen..
-------------
JA onhan meilla open sitä ja open tätä, avoimia, standartoituja systeemiä.. Ehkä voisi olla open car battery, joka hallinnoisi noita ja niitä voisi käyttää kuka hyvänsä, ilman, että tarvitsisi uhrata suunnitteluun resursseja.
No kuinka monta viikkoa vuodessa on tällaisia pakkasia? Lapissa ehkä vähän enemmän, mutta muualla suomessa ehkä kuukausi vuodesta on oikeasti kovia pakkasia.
Hyvin monella se auto ei voi seistä viikkoakaan, vaan sitä tarvitsee esim joka työpäivä. Eli täytyy toimia myös pakkasella.