Yleistä keskustelua sähköautoista

Jonkun epämääräisen postauksen mukaan ajoneuvon sisäisen laturin valmistaja on vaihtunut viime vuoden tuotantoon ja uusi ei kärsisi enää aiemman vioista. Mitä ne muut murheet ovat olleet?
Siihen luotan että tuotannossa vaihtunut jossain kohtaa, mutta nyt kyse siitä että vaihdetaanko vanhoihin toimivat.

Ko HP pösö on ollut murhe konsernin puolelta.
 
ID4 lataa hyvin pakkasessa jos pumppaat akun lämpimäksi regenillä tai ajat alle 10%. Kesällä maksimi 175kw isoakkusessa. Ei mitään ongelmia ollut itsellä latausten kanssa ja samaan hintaanhan ei oikein saa mitään käytettyä mikä kilpailisi tilojen ja akun koon ym. puolesta.
Muistan lukeneeni, että joku oli testannut pumppailua OBD-palikka kiinni ja todennut sen vaikutuksen vähäiseksi. Se on myös haastavaa yrittää ajoittaa laturille meno alta 10 %, kun pakkanen on kovaa ja kulutus suurta. Eli hankalaksi menee ilman akun lämmitystä. ID4 on käytettynä hinnaltaan kyllä kilpailukykyinen tilojen ja akun koon suhteen.
 
Muistan lukeneeni, että joku oli testannut pumppailua OBD-palikka kiinni ja todennut sen vaikutuksen vähäiseksi. Se on myös haastavaa yrittää ajoittaa laturille meno alta 10 %, kun pakkanen on kovaa ja kulutus suurta. Eli hankalaksi menee ilman akun lämmitystä. ID4 on käytettynä hinnaltaan kyllä kilpailukykyinen tilojen ja akun koon suhteen.
Ainut mikä tuossa mietityttää on että volkswagen on tunnetusti melko nihkeä mihinkään takuun umpeuduttua, toisaalta myyjällä on toki jonkinlainen takuu autosta. ID3:n kanssa ei juurikaan muuta ongelmaa ole ollut kuin jumiutunut latausluukku, joka meni takuuseen, eikä sekään käsittääkseni ole monen sadan korjaus vaikka joutuisi omista maksamaan. Lämpöpumppuja ilmeisesti joissain mennyt mutta niitä nyt menee toki mm. Teslassakin
 
Jos takuu on voimassa menee takuuseen ja tavallisesti nuo hajoaa ennen takuuajan päättymistä. Jos takuu ei ole voimassa virhevastuulaki toimii ja kun kyseessä on todisteiden valossa valmistusvika on tuotteessa virhe ja kustannukset jäävät joko kokonaan tai osittain myyjän korvattavaksi.
Nyt menee vähän sivuun, korjataanko se kestäväksi, linkkisi ei sitä kertonut. Se että eka kerta menee takuuseen, ei nyt auta jälleenmyyntiarvoa , ja virhevastuu ei koske kuluttajakauppaa. jos taasen kamux ottaa vaihdossa, niin se hinnoittelee vaihdokin riskin.

Toki kaikissa autoissa ja varsinkin sähkiksissä on se riksi osoittautuuko ne vuosien saatossa helmiksi, vai pommeiksi. Jos jäännösarvo on valinta peruste, niin en valitsisi tiedettyä pommia, joka ehkä korjataan kelvolliseksi sen tunnetun vian osalta. Toki jos noiden pyynnit kyykkää ja saa hyvän takuun + uskoo että vika kohtuudella saadaan kuntoon.
 
Siis ymmärsinkö oikein tuon pumppailun että kiihdyttelee nopeasti ja perään jarruttelee regenillä. Että akku tuollaisesta merkittävästi lämpenisi saisi ehkä jonkun sata kertaa kiihdyttää täysillä 120:iin ja jarruttaa 80:iin ja kuulostaa kyllä jo tähän mennessä tyhmimmältä jutulta sähköautoiluun liittyen :rofl:

Jos joku noin tekisi liikenteessä niin saattaisi jo poliisikin kiinnostua.
 
Nyt menee vähän sivuun, korjataanko se kestäväksi, linkkisi ei sitä kertonut. Se että eka kerta menee takuuseen, ei nyt auta jälleenmyyntiarvoa , ja virhevastuu ei koske kuluttajakauppaa. jos taasen kamux ottaa vaihdossa, niin se hinnoittelee vaihdokin riskin.

Vahva käsitys on että ei korjata vaan vaihdetaan kestävämpään laturiin.

Eihän se virhevastuu poistu vaikka kuluttaja myisi auton toiselle kuluttajalle?
 
Itseasiassa taitaa poistua, sopimustekninen asia joka solmittu ensimmäisen ostajan kanssa.
 
Ja vaikka olisi takuukin niin sen rajaaminen vain ensimmäiseen kuluttajaan on sekin yksiselitteisesti kiellettyä.
 
Nettiautosta yritin katsoa, ilmeisesti jossain 30k€ nurkilla pyyntejä (oli yli 35k€ pyyntejäkin, ja alle 30k€), mallihan on ollut murheellinen, mm paljon juttua sisäisestä laturista, joku postasi että ne vaihdetaan toimivaan, mutta kun kysyin onko fakta, niin jäi vähän ilmaan.

ID.4 22 vuosimalleissa ehkä vähän korkammat pyynnit. Mutta pösön kohdalla tärkeämpää kuin toimivista saa muutamanvuoden päästä on se miten oikeasti maahantuoja/valmistaja/käytetynmyyjä hoitaa nuo ongelmat, ja miten ne realisoituu. Yksityiseltä ostaminen riski, harkitsisin vain vakavaraista hyvämaineista myyjää.

Jos ID.4 ei iänmyötä osoitu pommiksi, niin vaikea nähdä että hp pösä pärjäisi hinnan pitäjänä.
Itse ainakin aikaisemmin kaivelin tietoja tuosta laturista, mutta vaikeahan siitä on mitään faktaa löytää, kun Pösö itse ei ole asiasta mitään maininnut. Uudemman mallisia latureita ei kai juurikaan ole ollut rikkoituneiden joukossa, mutta kun kukaan ei varmuudella tiedä edes milloin noita on alettu asentamaan, niin pelkkää arvailuahan tämä on.

2020 vuosimallin pösöjä saa jo nyt n. 20 000 eurolla, joten vaikea uskoa tuosta saavan 5 vuotiaana kuin jonkun 10-15k, riippuen tietysti mittarissa olevista kilsoistakin.
 
Nettiautosta yritin katsoa, ilmeisesti jossain 30k€ nurkilla pyyntejä (oli yli 35k€ pyyntejäkin, ja alle 30k€), mallihan on ollut murheellinen, mm paljon juttua sisäisestä laturista, joku postasi että ne vaihdetaan toimivaan, mutta kun kysyin onko fakta, niin jäi vähän ilmaan.

ID.4 22 vuosimalleissa ehkä vähän korkammat pyynnit. Mutta pösön kohdalla tärkeämpää kuin toimivista saa muutamanvuoden päästä on se miten oikeasti maahantuoja/valmistaja/käytetynmyyjä hoitaa nuo ongelmat, ja miten ne realisoituu. Yksityiseltä ostaminen riski, harkitsisin vain vakavaraista hyvämaineista myyjää.

Jos ID.4 ei iänmyötä osoitu pommiksi, niin vaikea nähdä että hp pösä pärjäisi hinnan pitäjänä.
En tiedä mikä laturi sinne vaihdetaan (merkki) mutta arvelen, että vain sitä uudempaa valmistajaa käytettäisiin nykyään.

Omassa Peugeot E-2008 joka on vanhaa mallia, mutta viime syksynä saatu, on se uudempi laturi. En vaan enää muista laturin valmistajan nimeä. Kumminkin syksy 2023 paikkeilla 11kW laturin valmistaja vaihtui. Uusi siis pitäisi olla kestävä?
 
Kyllä I5 latailee parkissa 12V pikkuakkua, tuosta on muilla foorumeilla tehty monenlaista analyysiä esim. BM2 mittareilla.

Jokin bugi aiemmin oli, että pikkuakkua ei ladata, jos auto jätetään päättyneen latauksen jälkeen pitemmäksi aikaa kiinni latauslaitteeseen.

Itsellä on parin vuoden aikana kertaalleen ollut auto mykkänä kun ajoakun lataus oli <20% ja auto yritti samalla ladata OTA-päivitystä jossain loputtomassa loopissa, joka lopulta tyhjensi 12V akun.
Mulle Huyndain samalla viikolla (2 kk sitten) kouluttama kaveri sanoi, että ei lataa kuin käynnissä. Käytännön kokemukset valitettavasti tukevat tätä vahvasti.
 
Aikamoisia vehkeitä nuo korealaiset tekee kun eivät osaa huolehtia 12V akun latauksesta. Teslan 16V litium akku toiminut täydellisesti pakkasilla. Ei herjan herjaa.
 
Vahva käsitys on että ei korjata vaan vaihdetaan kestävämpään laturiin.
Remppa postaukset ovat toki aiemmin kertoneet että samaa sontaa laitettu tilalle (tosin nimenomaan HP pösö mallien toimitukset pieniä ja varsinaiset HP toimitukset viivästy että remppa jutut käsitelleet konsernin/linjan tuotoksia laajemmin)

Mutta en kuluttajana lähtis itse luomaan oma keksimiä ajatuksia että kyllä ne varmaan kutsuu takaisin kaikki ja korjaa toimivaan komponenttiin. Vaan odottaisin päätöstä, tai jos vuoden sopparrista pitää tehdä päätös, niin vahvasti harkitsiin jatkoajasta luopumista.

Eihän se virhevastuu poistu vaikka kuluttaja myisi auton toiselle kuluttajalle?
Kuluttajien välisessä kaupassa ei ole virhevastuuta. yritysten välisellä kaupassa ei ole kuluttajasuojaa. Jos kuluttajana myyt sen jollekkin kamuxille niin kamux hinnoittelee tarjoukseen riskin, ja kun kamux myy sen kuluttajalle, niin kamuxilla on lain minimi vastuut.

Jos nyt ostat vuoden vanhan pösön joltain kuluttajalta ja jos sillä selviät muutaman vuoden ja myyt sen toiselle yksityiselle, ja se auto porsii hänellä, jos maahantuoja/jälleenmyyjä ei ota vapaaehtoisesti koppia, niin menee paljon sutkuisemmaksi, vs jos itse olisi liikkeestä ostanut. Kyllä se yksityinen hinnoittelee sen riskin tarjouksiin.

Ja vaikka olisi takuukin niin sen rajaaminen vain ensimmäiseen kuluttajaan on sekin yksiselitteisesti kiellettyä.
Millaisen takuun se pösö HP autoille antoi. oliko kolmevuotta ? laajennettua takuuta sai ostaa, oliko 5v jossa km raja, ja lista mitä ei koske. jos tällä pönkitetään sitä 10v arvoa, niin nuo on taputeltu 5v-7v ennen sitä.

No ei se muillakaan ole sen kummoisempaa, tämä nyt lähti siitä että pitää saada varmuus että heikot komponentit vaihdetaan koko auton elinkaaren kestäviin ja ettei tulee muita ylläreitä.
 
Piti Volvon ohjekirjasta käydä katsomassa tuo 12V akun lataus. Lataa sitä sekä piuhassa ollessa että ajossa. Joten luulisi olevan suht huoleton näilläkin pakkasilla.
 
Lämpöpumppujen hinnoissakin voisi kuvitella olevan eroja. Tuo Teslan systeemi on kyllä hieno, mutta korjattavuus takuun ulkopuolella voi olla aika kallista. Tosin eipä näissä aina toteutuksen monimutkaisuus vastaa korjattavuuden hintaa suoraan että voihan olla että Teslojen (ja mahdollisten vikojen) yleisyys pitää korjaushinnankin kohtuullisena kolmansien osapuolten toimesta.
 


Tässä videossa oli tuosta nopeammin kylmänä latautuvasta LFP akusta juttua. Ei siellä kerrottu varsinaisia lämpötiloja tosin, mutta mainitaan että blade akuilla tesla ei esilämmittänyt akkua pikalaturille mennessä, koska se ei ole tarpeellista. Tuo käytännössä lisää rangea kun akkua ei tarvitse käyttää akun lämmittämiseen.
 
Eihän se virhevastuu poistu vaikka kuluttaja myisi auton toiselle kuluttajalle?
Itseasiassa taitaa poistua, sopimustekninen asia joka solmittu ensimmäisen ostajan kanssa.
Virhevastuu on laissa määritelty eli ei ole sopimustekninen asia.
Ja vaikka olisi takuukin niin sen rajaaminen vain ensimmäiseen kuluttajaan on sekin yksiselitteisesti kiellettyä.
Joku voi toki yrittää todistaa asian olevan toisin, mutta kyllä se virhevastuu on voimassa vain yrityksen ja kuluttajan välisessä kaupassa, eli esim. Tesla ei ole vastuussa virhevastuun mukaisesti auton seuraavalle omistajalle.

Virhevastuu perustuu kuluttajansuojalakiin, joka pätee: "Tämä laki koskee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinonharjoittajilta kuluttajille. Lakia sovelletaan myös, kun elinkeinonharjoittaja välittää hyödykkeitä kuluttajille."

Yksityisten välisessä kaupassa pätee kauppalaki. Kauppalaki 355/1987 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
 
Siis ymmärsinkö oikein tuon pumppailun että kiihdyttelee nopeasti ja perään jarruttelee regenillä. Että akku tuollaisesta merkittävästi lämpenisi saisi ehkä jonkun sata kertaa kiihdyttää täysillä 120:iin ja jarruttaa 80:iin ja kuulostaa kyllä jo tähän mennessä tyhmimmältä jutulta sähköautoiluun liittyen :rofl:

Jos joku noin tekisi liikenteessä niin saattaisi jo poliisikin kiinnostua.

Porukka on saanu kesätehoja laturilla parin kilsan regen pumppailulla. Toki riippunee liikenteestä voiko moista harrastaa. Samallaillahan se akun lämmitys saattaa kuluttaa ja ladata akkua niin saa sen lämpimäksi.
 
Porukka on saanu kesätehoja laturilla parin kilsan regen pumppailulla. Toki riippunee liikenteestä voiko moista harrastaa. Samallaillahan se akun lämmitys saattaa kuluttaa ja ladata akkua niin saa sen lämpimäksi.
En usko tuota ellei akku ole valmiiksi ollut kohtuu lämmin.

Mitään -10 asteista akkua ei lämmitellä parin kilsan regeneillä.
 
Porukka on saanu kesätehoja laturilla parin kilsan regen pumppailulla. Toki riippunee liikenteestä voiko moista harrastaa. Samallaillahan se akun lämmitys saattaa kuluttaa ja ladata akkua niin saa sen lämpimäksi.
Uskoisin että Volkkarikuskeille tuommoinen ennakkopumppailu on ihan luontevaa ennen ns. h-hetkeä jotta kisakunto pysyy yllä. Kyllähän siinä kesässä oma taikansa on.
 
Joku voi toki yrittää todistaa asian olevan toisin, mutta kyllä se virhevastuu on voimassa vain yrityksen ja kuluttajan välisessä kaupassa, eli esim. Tesla ei ole vastuussa virhevastuun mukaisesti auton seuraavalle omistajalle.
Niin mutta Tesla on edelleen 1. ostajan ja 2. ostajan välisen kaupankin jälkeen virhevastuussa sen ensimmäisen kaupan perusteella. Tietenkin on selvää että jos kohtuulliseksi kestoajaksi katsotaan vaikka 10 vuotta, niin se ei ala alusta sen 1. ja 2. ostajan välisen kaupan perusteella. Siis ylipäätään sillä toisella kaupalla ei ole mitään vaikutusta asiaan.
 
En usko tuota ellei akku ole valmiiksi ollut kohtuu lämmin.

Mitään -10 asteista akkua ei lämmitellä parin kilsan regeneillä.



About 17.25 kohdasta (keli -16 astetta).
Ilman jojottelua 30+kW, jojottelulla 130+kW. En löhtenyt katsomaan koko videota, mutta eiköhän siitä selviä mikä oli ajomatka/aika ennen pikalatausta.
 
eiköhän siitä selviä mikä oli ajomatka/aika ennen pikalatausta.
Puoli tuntiahan se oli. "Parin kilsan" on vähän eri kuin puolen tunnin. En tiedä sanottiinko tarkkaa matkaa tuossa, mutta joku 30 kilsaa ajoivat.

Eli selvästikin tuo pumppaaminen sinänsä toimii, mutta edelelen olen sitä mieltä että aika perseestä jos on sellainen sähköauto jossa pakko pumpata puoli tuntia itsensä merisairaaksi että saa ladattua järkevällä nopeudella.
 
Viimeksi muokattu:
Niin mutta Tesla on edelleen 1. ostajan ja 2. ostajan välisen kaupankin jälkeen virhevastuussa sen ensimmäisen kaupan perusteella. Tietenkin on selvää että jos kohtuulliseksi kestoajaksi katsotaan vaikka 10 vuotta, niin se ei ala alusta sen 1. ja 2. ostajan välisen kaupan perusteella. Siis ylipäätään sillä toisella kaupalla ei ole mitään vaikutusta asiaan.
Ei ole. Ja jos sen auton ostaa käytettynä autoliikkeestä X, niin virhevastuu on autoliikkeellä X, ei Teslalla.


"Aikaisemman myyntiportaan vastuu koskee myös käytettyjä tavaroita. Vastuun edellytyksenä on, että yritys luovuttaa käytetyn tavaran jälleenmyytäväksi toiselle yritykselle. esimerkiksi autoliike A luovuttaa käytetyn auton autoliike B:lle, joka myy auton kuluttajalle. Tällöin kuluttaja voi esittää vaatimuksia myös autoliike A:lle. Käytetyn tavaran ostaja voi esittää vaatimuksia tavaran valmistajalle tai maahantuojalle vain, jos valmistajan tai maahantuojan antama takuu on voimassa."
 
Aikamoisia vehkeitä nuo korealaiset tekee kun eivät osaa huolehtia 12V akun latauksesta. Teslan 16V litium akku toiminut täydellisesti pakkasilla. Ei herjan herjaa.
Sattuu niitä softavikoja muillekin kuin Teslalle. Saas nyt nähdä mitä tekevät kun vien sen kolinoiden korjaukseen ja ICCUn tarkastukseen/vaihtoon.
 
Oikea talvi näyttää haittaavan sähköautoilijoita. Viime vuodet onkin etelässä talvet olleet lähinnä ikuista marraskuuta. Ilmasto <> sää.

HP-pösöllä 7777 km takana ja (vielä) ilman ongelmia. Keskikulutus toki pompannut 18 -> 24 kWh.

Edelliset ”marraskuu” talvet menneet nelivedolla ja nyt tietty vajaavetoinen alla kun nelivedolle olisi oikeasti käyttöä..
Omassa on nyt mittarissa joku noin 27tkm ja ei ole mitään ongelmia ollut. Pakkasessa toimii samallailailla kuin kesällä, mitä nyt kulutus tottakai on kasvanut. 22 asteen pakkasessa näytti latausnopeus olevan aika tasainen 45-50kw kun nyt ajoin yhden vähän pidemmän matkan, latauksen aloitin jostain vähän vajaa 30% kohdilta ja lopetin 70%
 
Omassa on nyt mittarissa joku noin 27tkm ja ei ole mitään ongelmia ollut. Pakkasessa toimii samallailailla kuin kesällä, mitä nyt kulutus tottakai on kasvanut. 22 asteen pakkasessa näytti latausnopeus olevan aika tasainen 45-50kw kun nyt ajoin yhden vähän pidemmän matkan, latauksen aloitin jostain vähän vajaa 30% kohdilta ja lopetin 70%

Kaipa noi muillakin merkistä riippumatta pääasiassa toimii. Ongelmat matkoilla liittyneet enemmänkin niihin laturijonoihin yhdistettynä siihen, että vaikka sinne lappiin suhatessa niitä jonotuksia on matkan aikana ollut aika monta näillä pakkasilla.

Vaikea uskoa etteikö mikä tahansa auto ottaisi sitä virtaa ihan hyvin vastaan parin tunnin maantieajon jälkeen. Kun vain pääsisi joskus siihen laturiin ja joidenkin asemien kohdalla ei varmaan myöskään oikein tule sitä virtaa vaikka pääsisikin (ABC, K).
 
Kaipa noi muillakin merkistä riippumatta pääasiassa toimii. Ongelmat matkoilla liittyneet enemmänkin niihin laturijonoihin yhdistettynä siihen, että vaikka sinne lappiin suhatessa niitä jonotuksia on matkan aikana ollut aika monta näillä pakkasilla.

Vaikea uskoa etteikö mikä tahansa auto ottaisi sitä virtaa ihan hyvin vastaan parin tunnin maantieajon jälkeen. Kun vain pääsisi joskus siihen laturiin ja joidenkin asemien kohdalla ei varmaan myöskään oikein tule sitä virtaa vaikka pääsisikin (ABC, K).
Empä meinannutkaan ettei muut toimisi. Varmasti isoin ongelma näinä pyhinä on nuo laturijonot, latureita kun on vieläkin aika vähän tai valmiiksi pieni teho on jaettu. Esim. iittalan lasimäellä 100kw on jaettu 4:ään letkuun.
 
Puoli tuntiahan se oli. "Parin kilsan" on vähän eri kuin puolen tunnin. En tiedä sanottiinko tarkkaa matkaa tuossa, mutta joku 30 kilsaa ajoivat.

Eli selvästikin tuo pumppaaminen sinänsä toimii, mutta edelelen olen sitä mieltä että aika perseestä jos on sellainen sähköauto jossa pakko pumpata puoli tuntia itsensä merisairaaksi että saa ladattua järkevällä nopeudella.

Itsellä lataili heti 70kw mitä et edes yleensä saa Abcltä tai moni auto anna koskaan. Ainoa "pumppaus" b-moodissa lasku mäen päältä Pulkkilan abc:n laturiin ajolämmin akku muuten. LÄMMITYS on hyvä ominaisuus muttei ehdoton, lisäksi jos päivän ajoilla ajat sen 600km on ensimmäisen stopin latailujen ja ajon jälkeen akku sen verran lämmennyt ettei todnäk tarvi pumpata. Itse olisin valinnut mieluummin lämmittävän auton muttei budjettiin ollut kilpailijaa ID4 hintalaatu suhteelle käytetyissä autoissa, kun vaatimus oli koukku ja tilat.
 
Empä meinannutkaan ettei muut toimisi. Varmasti isoin ongelma näinä pyhinä on nuo laturijonot, latureita kun on vieläkin aika vähän tai valmiiksi pieni teho on jaettu. Esim. iittalan lasimäellä 100kw on jaettu 4:ään letkuun.
Jeps. Infra on sontaa. Siinä mielessä hyvä, että noita valitusjuttuja näkyy. Ei asialle tapahdu mitään, jos ei ongelmaa nosteta isosti framille.
 
Ei ole. Ja jos sen auton ostaa käytettynä autoliikkeestä X, niin virhevastuu on autoliikkeellä X, ei Teslalla.
Niin no minä puhuin vain siitä loppuuko Teslan virhevastuu (alkuperäiselle myyjälle) siitä kun auto myydään eteenpäin. Esimerkissäni ei ollut autoliikettä. Eli jos auton teslalta ollut kuluttaja A myy auton kuluttajalle B, niin en näe millä perusteella Teslan virhevastuu siinä kohtaa päättyisi. Kenties kuluttaja B ei voi suoraan valittaa Teslalle, mutta jos hän valittaa tavaran virheestä kuluttajalle A, niin tämä kaiken järjen mukaan voi edelleen vedota Teslaan virhevastuusta.

Toki A voi olla kusipää ja todeta että "hajoo Teslaas"...
 
Niin no minä puhuin vain siitä loppuuko Teslan virhevastuu (alkuperäiselle myyjälle) siitä kun auto myydään eteenpäin. Esimerkissäni ei ollut autoliikettä. Eli jos auton teslalta ollut kuluttaja A myy auton kuluttajalle B, niin en näe millä perusteella Teslan virhevastuu siinä kohtaa päättyisi. Kenties kuluttaja B ei voi suoraan valittaa Teslalle, mutta jos hän valittaa tavaran virheestä kuluttajalle A, niin tämä kaiken järjen mukaan voi edelleen vedota Teslaan virhevastuusta.

Tesla on vähän huono esimerkki, koska heidän toimintatavat ja muu vastaava on melko erilainen kuin normaaleilla automerkeillä.
 
Ei kyllä lataile
Kyllä lataa. Näitä ovat innokkaat loganneet 12V akkuun kiinnitettävällä bluetooth-anturilla. Tämän näkee ulospäin kun ne keulan ilmaläpät aukeavat itsekseen (jos eivät ole jäätyneet)

edit: Fitting a BM2 Battery Monitor Device to the I5 vanha thread ajalta ennen softapäivityksiä mutta tuossakin näkyy latauksia parkissa. Voit itse etsiä uudemman noita tuolla foorumilla riittää. Nykyään lataa tiheämmin. Joku softabugi noita 12V akkuja on varmasti tyhjentänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Lämpöpumppujen hinnoissakin voisi kuvitella olevan eroja. Tuo Teslan systeemi on kyllä hieno, mutta korjattavuus takuun ulkopuolella voi olla aika kallista. Tosin eipä näissä aina toteutuksen monimutkaisuus vastaa korjattavuuden hintaa suoraan että voihan olla että Teslojen (ja mahdollisten vikojen) yleisyys pitää korjaushinnankin kohtuullisena kolmansien osapuolten toimesta.
Voisin kuvitella että menee suunnilleen samalla lailla kuin automaattien ja kaksoiskytkinlootien korjausten hinnoittelun kanssa.
Kohtuuyleisiä viat on niissäkin.
Merkkiliike vaihtaa uuden kokonaisuuden tai vaihtoehtoisesti joku paja myös korjaa niitä kullalla ja mirhamilla.
 
Kyllä lataa. Näitä ovat innokkaat loganneet 12V akkuun kiinnitettävällä bluetooth-anturilla. Tämän näkee ulospäin kun ne keulan ilmaläpät aukeavat itsekseen (jos eivät ole jäätyneet)

edit: Fitting a BM2 Battery Monitor Device to the I5 vanha thread ajalta ennen softapäivityksiä mutta tuossakin näkyy latauksia parkissa. Voit itse etsiä uudemman noita tuolla foorumilla riittää. Nykyään lataa tiheämmin. Joku softabugi noita 12V akkuja on varmasti tyhjentänyt.
No hynyn kouluttajalla on sitten väärää tietoa. Hyvähän se olisi jos lataisi, mutta FB on ainakin täynnä 12 V viasta kärsiviä ja apuvirtalaitteita ostaneita. Jos lataa niin taatusti ei tarpeeksi ja hommassa ei ole mitään älyä mukana. Loppujen lopuksi omistajan näkökulmasta ihan sama miksi auto vetää päivässä tiiliskiveksi 200 km ajon jälkeen, vaikka varausta olisi > 30% jäljellä. Jos auto hoitaisi hommansa, niin 12 V akku olisi täysimmillään pidempien ajojen jälkeen. Sillä onko autossa lataus kiinni ei tunnu olevan mitään vaikutusta, pitkä ajomatka alle puolen akun, niin auto on hyvällä todennäköisyydellä valmista kamaa. Pätkäajossa kun akun ajaa tyhjäksi, niin ei tee samaa.
 
En usko tuota ellei akku ole valmiiksi ollut kohtuu lämmin.

Mitään -10 asteista akkua ei lämmitellä parin kilsan regeneillä.

No nimeomaan puhutaan ajolämpimistä ja pitkänmatkan ajokyvystä akuista milloin tarvii kotilatauksen kanssa pikaladata -10 asteista akkua? Nythän kun kotoa lähtee esilämmityksen kanssa sekin lämmittää akun valmiiksi.
 
..

No ei se muillakaan ole sen kummoisempaa, tämä nyt lähti siitä että pitää saada varmuus että heikot komponentit vaihdetaan koko auton elinkaaren kestäviin ja ettei tulee muita ylläreitä.
Nykyautoissa elinkaari on 5 vuotta tai 150000, kumpi sitten tuleekaan ensin.. Senjälkeen on jokatapauksessa senverran pahoja vikapesiä, jotta jos ei itse pysty korjaamaan, niin ei kannata puuttua..
 
No hynyn kouluttajalla on sitten väärää tietoa. Hyvähän se olisi jos lataisi, mutta FB on ainakin täynnä 12 V viasta kärsiviä ja apuvirtalaitteita ostaneita. Jos lataa niin taatusti ei tarpeeksi ja hommassa ei ole mitään älyä mukana. Loppujen lopuksi omistajan näkökulmasta ihan sama miksi auto vetää päivässä tiiliskiveksi 200 km ajon jälkeen, vaikka varausta olisi > 30% jäljellä. Jos auto hoitaisi hommansa, niin 12 V akku olisi täysimmillään pidempien ajojen jälkeen. Sillä onko autossa lataus kiinni ei tunnu olevan mitään vaikutusta, pitkä ajomatka alle puolen akun, niin auto on hyvällä todennäköisyydellä valmista kamaa. Pätkäajossa kun akun ajaa tyhjäksi, niin ei tee samaa.
Juu ihmeellisiä bugeja autossa riittää.
 
Itsellä lataili heti 70kw mitä et edes yleensä saa Abcltä tai moni auto anna koskaan. Ainoa "pumppaus" b-moodissa lasku mäen päältä Pulkkilan abc:n laturiin ajolämmin akku muuten. LÄMMITYS on hyvä ominaisuus muttei ehdoton, lisäksi jos päivän ajoilla ajat sen 600km on ensimmäisen stopin latailujen ja ajon jälkeen akku sen verran lämmennyt ettei todnäk tarvi pumpata. Itse olisin valinnut mieluummin lämmittävän auton muttei budjettiin ollut kilpailijaa ID4 hintalaatu suhteelle käytetyissä autoissa, kun vaatimus oli koukku ja tilat.

Sama täällä, mitään pumppailuja ja kikkoja ei kylmällä isoakkuinen MEB tarvitse. Ainoastaan se ongelma tulisi silloin, jos semitäydellä akulla jääkylmänä menee DC-laturille.

Tiistaina Pudasjärvellä lataili vajaa 90%iin noin 65-70kW keskivauhdilla ja pakkasta -34’C. Tuossakaan aivan varma rajoittiko laturi-infra jossain vaiheessa kun paikat täynnä.

Pienemmällä pakkasella tyhjästä akusta (alle 10% SOC) puolen tunnin stopilla saa 100kW keskiarvolla.

Lievästi fiilis, että tuosta esilämmityksen puuttumisesta tulee kohkausta sellaisilta kenellä harmainta aavistustakaan miten noilla MEBeillä pitkä matka taittuu oikeasti talvikeleissä.
 
Hyvinhän tuo osaa pitää koko ajan siinä varauksen 80%.
Nykyään kyllä. Koska seuraavat. Ennen ei.
 
Sama täällä, mitään pumppailuja ja kikkoja ei kylmällä isoakkuinen MEB tarvitse. Ainoastaan se ongelma tulisi silloin, jos semitäydellä akulla jääkylmänä menee DC-laturille.

Tiistaina Pudasjärvellä lataili vajaa 90%iin noin 65-70kW keskivauhdilla ja pakkasta -34’C. Tuossakaan aivan varma rajoittiko laturi-infra jossain vaiheessa kun paikat täynnä.

Pienemmällä pakkasella tyhjästä akusta (alle 10% SOC) puolen tunnin stopilla saa 100kW keskiarvolla.

Lievästi fiilis, että tuosta esilämmityksen puuttumisesta tulee kohkausta sellaisilta kenellä harmainta aavistustakaan miten noilla MEBeillä pitkä matka taittuu oikeasti talvikeleissä.
Paljonkos noihin latauksiin oli ajoa alla ja oliko lähtö mistä olosuhteista? Kotilaturista, kylmästä, tallista? Pakkasellahan itsessään voi olla jopa latausta nopeuttava vaikutus, jos jotenkin se akku on hoidettu riittävän lämpimäksi, esilämmitys on vain yksi osa, joskin se toki ratkaisee useita tilanteita varsin tehokkaasti.
 
Paljonkos noihin latauksiin oli ajoa alla ja oliko lähtö mistä olosuhteista? Kotilaturista, kylmästä, tallista? Pakkasellahan itsessään voi olla jopa latausta nopeuttava vaikutus, jos jotenkin se akku on hoidettu riittävän lämpimäksi, esilämmitys on vain yksi osa, joskin se toki ratkaisee useita tilanteita varsin tehokkaasti.

Tuossa todella kylmässä lataus -30’C Oulussa josta ajo Pudasjärvelle (Oulussa jääkalikkaan 5min sisällä HPC:lla tuli 40kW ja 25min kohdalla otti 60kW josta pikkasen nousi). Ennen kun pääsin laturille oli kyllä aika tuskaa liian tyhjällä akulla.

Toisessa ka. 100kW -viittauksella pidempi matka etelästä täydellä ja yön yli kylmällä akulla pohjoiseen ja yhteensä kolme stoppia. Jokaisella kerralla latasi ok ja sitä mukaa kun pakkanen kiristyi pohjoiseen niin kW:t jopa parani kun paikat pysyi lämpimänä. Tulee ajeltua joka talvi pohjoiseen n. 6-9 kertaa per talvi niin kuvio aika tuttu
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, petti tänä aamuna Mersun EQA eikä lähtenyt liikkeelle pihasta. Oli ollut yön latauksessa ja kun aamukuudelta koitin lähteä liikkeelle niin auto totesi vain että "Moottorin käynnistäminen ei mahdollista".
Mercedes Me -napista soittelin Mersun tukeen ja lähettivät mekaanikon katsomaan, eikös tietenkin auto lähtenyt liikkeelle kuin palmun alta kun mekaanikko saapui paikalle.
Vähän kyllä sai kolauksen oma luotto autoon, vaikka muuten auto on toiminut pakkasilla täysin ilman ongemia.
 
Vähän vastaavan tapauksen tiedän eiliseltä ionic5:lla. Auto ei lähde käyntiin, mutta kun hakee buusterin mukaan (ilman sen kytkemistä mihinkään) niin käynnistyy normaalisti. Autot saisivat kyllä jakaa enemmän tietoa mikä hommassa epäonnistuu. Onko joku kontrollipiirilevy vähän jäässä ja joku läpikäyntilista tsekkauksista on viritetty liian kireälle eikä ehdi saada ok vastauksia kaikilta moduleilta ennen kuin luovuttaa. Eiköhän nämä todennäköisesti jollain tavalla pakkaseen liity ja tietty valmistajat saavat lisää kokemuksia koko ajan kun ovat suht uusia tapauksia kuitenkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 844
Viestejä
4 485 496
Jäsenet
74 006
Uusin jäsen
Venotide

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom