Yleistä keskustelua sähköautoista

Hyvä kysymys ja tätä pohdittiin itse asiassa tuttujen kanssa, mutta ei päästy ratkaisuun. Mielestäni pitää akkua jossain lämpötilassa, mutta toisaalta tämä kyllä varsin tehokkaasti myös tyhjentäisi akusta varausta, joten se olisi tyhjä, kun pitäisi lähteä jonnekin.
Ainakaan BMW ei tee akulle mitään auton seistessä. Jos on liian kylmä, niin menee muutama minuutti, ennenkuin antaa auton liikkua, kun ensin lämmittää akkua.

Alla toisaalta napattu kuva (Autostadium).
 

Liitteet

  • bmw.jpeg
    bmw.jpeg
    118,1 KB · Luettu: 337
Ainakaan BMW ei tee akulle mitään auton seistessä. Jos on liian kylmä, niin menee muutama minuutti, ennenkuin antaa auton liikkua, kun ensin lämmittää akkua.
Tämähän muistuttaa dieselin hehkutusta kovilla pakkasilla. Ja pensamiehet on jo horisontissa. :)
 
Olenko väärässä, mutta eikö lähes jokainen sähköauton BMS ylläpidä akun lämpötilaa käyttökelpoisena sen ollessa paikallaan, oli varsinaista latauksen esilämmitystä tai ei. Oletan, että jos akun lämpötila laskisi vaikka ympäröivään lämpötilaan -30'C siitä ei saisi enää lainkaan virtaa eikä ajokki "inahtaisikaan" kun tarve olisi lähteä liikkeelle?
Li-ion ei vielä ihan hengetön ole -30:ssä, yli puolet kapasiteetistä ja ehkä kolmaosa maksimitehoista. Valmistajien toteutukset sitten vaihtelevat mitä sallitaan ja mitä ei.
Lataaminen on se suurempi ongelma mutta esim oma ev6 lataa vielä -5 asteista akkua 44kW teholla.
 
.

Eli joo, pidän täysin mahdollisena että -40 asteen pakkasissa monet sähköautot ja -autoilijat ovat helisemässä moninaisista syistä... mutta niin ovat polttomoottoriautoilijatkin. Katselin tuossa miten esim. Siperiassa asuvat autonomistajat pärjäilevät -50 asteen pakkasissa, siellä (polttomoottori)autot pidetään aina päivisin moottori käynnissä myös parkissa ollessa koska jos moottori sammutetaan ja se ehtii kylmetä, ei ole takeita että sitä saa enää käynnistettyä. Yöksi autoja ei sentään jätetä pörisemään, mutta taitaa paljon halpaa venäläisbensaa kulua kun parkissakin pidetään aina moottori käynnissä.

Itseasiassa se akku on ongelma tuollakin. Eli moottorin voisi kyllä sammuttaa useammaksi tunniksi, laittamalla jotain lämpöeristeitä laittamalla pidemmäksikin ajaksi, mutta lyijyakku ei toimi pakkasessa sekään.


Luulisi että helpoin keino tuohon taksiongelmaan olisi hinnoitella ne laturit niin, että pitkään roikkuminen tulee kalliiksi.

Eihän ne samat autot siellä koko päivää roiku. Yksittäinen lataus lienee melko lähellä optimaalista käyttöä.
 
Kaipa vähän kaikki autot on, jotkut "erityisherkkiä". Myrkkyä on ajella pakkasesta näihin puolilämpimiin kauppakeskusten sun muiden parkkiluoliin. Jäisessä autossa joka pintaan tiivistyy kosteutta, myös niihin lukitusmekanismeihin oven sisällä, ja pihalla jäätyy.
Vaikka auto olisi sulanut siellä luolassa, jokapaikassa on kosteutta.
Tämän kun toistaa muutaman kerran niin ongelmia tulee. Pitäis saada se auto jonnekin välillä pitkäksi aikaa lämpöiseen kuivaan paikkaan.
Tai sitten vältellä em. tilanteita.
Ei ole sähköauto, mutta omassa syksyllä ollut ongelma, kun sataa pari viikkoa vettä ja sen jälkeen pakastaa kunnolla, niin keskuslukitus jäätyy. Oven lukot ym toimii ok, mutta keskuslukko ei. Vaimolla työmaalla on parkkihalli ja siellä kun pitänyt viikonlopun yli, niin sen jälkeen toimii lopputalven.

Siperiassa vetävät auton päälle paksun "toppatakin" parkissa, niin säilyy yön yli jäätymättä ihan tönköksi.
 
Ei ole sähköauto, mutta omassa syksyllä ollut ongelma, kun sataa pari viikkoa vettä ja sen jälkeen pakastaa kunnolla, niin keskuslukitus jäätyy. Oven lukot ym toimii ok, mutta keskuslukko ei. Vaimolla työmaalla on parkkihalli ja siellä kun pitänyt viikonlopun yli, niin sen jälkeen toimii lopputalven.

Siperiassa vetävät auton päälle paksun "toppatakin" parkissa, niin säilyy yön yli jäätymättä ihan tönköksi.

Jes. Eipä nää ole mitenkään sähköautospesifejä ongelmia. Samaa ovien, ikkunoiden sisäpuolinen ja kaikkien mahdollisten liikkuvien osien jäätymistä tapahtui yhtälailla polttiksilla
 
Kun tuon oman Ariyan nyt pitäisi saapua parin viikon päästä, niin minkäslaisia kikkoja kannattaa tehdä ettei latausluukut ym. jäädy kiinni heti kättelyssä? Jotain rasvaa vissiin tiivisteisiin, mutta mitä?
 
Ei ole ajokokemusta mutta kiinnostaa minua, Tesla Model Y LR ohella.

Ariya pärjäsi toimintamatkan puolesta hyvin jossain talviajotestissä, isoakkuinen versio sai kunnon pakkasillakin ilmeisesti yli 400km todellista toimintamatkaa ajotestissä.

Kannattaa ehkä ottaa nelivetoversio, etuvetoversio ei päässyt jonkun jyrkän mäen päälle vaan jäi liukastelemaan mäen juurelle, samalla kun takavetoinen ID Buzz kyllä onnistui kiipeämään mäen ylös. Sähköautoissa etuveto ei kai sitten ole aina niin pop talviajossa jyrkkään ylämäkeen koska painopiste ei ole niin etukenoinen kuin polttisautoilla.
Joo etuvetoisessa olisi toki pidempi toimintamatka sekä edullisempi hankintahinta.
 
Siintomaa ainakin omassa Ariya testissään toi myös tuon etuvetoisen huonon vetopidon esiin, että siinä voi olla jotain perää kyllä (toki ko. testin aikana oli todella liukasta, mutta kuitenkin).
 
Nelikko ehdottomasti. Volvokin älysi äkkiä heivata etuvedosta takavetoon vajaamoottoriset sähköautonsa, erikoista mihin tämä nykytekniikka mahdollistaa.
 
Nelikko ehdottomasti. Volvokin älysi äkkiä heivata etuvedosta takavetoon vajaamoottoriset sähköautonsa, erikoista mihin tämä nykytekniikka mahdollistaa.

Kyllä takavedolla jää nopeammin kiinni kuin etuvedolla noin yleisesti, oli auto dino tai sähkö. Se että vetäviä pyöriä pääsee kääntelemään auttaa monesta paikasta pois.

Ylämäet tietysti vähän vaikeampia koska paino taempana.
 
Akun lämmityksen yhteydessä puhutaan yleensä vain latauksesta, mutta se tuntuu vaikuttavan myös kovasti kulutukseen.
Tämä liittyy teslan lämmönhallinnan toteutukseen jossa akkua lämmitetään aktiivisesti ja sieltä sitten kompuralla otetaan lämpöä kabiiniin. Pienentää kulutusta ajossa kun lämmitetty ensin töpselistä/pikalaturista.
 
Joku kyseli id sarjalaisten jäätymisistä, itsellä kolosessa kuskin peili ei enää liiku, pelkääjän kyllä, ja eilisestä saakka alkanut huutaa 12v akkua, tarvinee varmaan laittaa se erikseen latautuu laturilla, ko ees ajossa ei ole sitä lopettanut, tai sitten alkaa menee sököksi, oletettavasti on orkkis akku viellä 21 mallin autossa.

Edit: ja loskakelissä tms toi id3 on kyl melkonen lumen kaappari.. renkaiden takana aina kauheet möykyt, aivan ummessa, etureinkaista puolen väliä autoa helmoissa on jäätävät paakut, takaluukun päällä pahimmillaan mittasin yli 5cm kerroksen lunta
 
Ei ole vielä 3.2 ohjelmistolla, niihin 3.x päivityksiin muistaakseni autossa vaihdetaan myös (pikku)akku?
 
Ei ole vielä 3.2 ohjelmistolla, niihin 3.x päivityksiin muistaakseni autossa vaihdetaan myös (pikku)akku?
Oli mun syyskuussa 3.2 päivityksessä jos mulle toi oli, mutta ei kukaan ainakaan maininnut et 12v akku vaihdettu kans, ja jos on niin enempi ihmettelen miksei muka saa sinne virtaa ees ajossa, ja piuhan päässä oli auto viimeyönkin
Edit tosin ei toi taida sitä akkua ladata ko ajossa vaikka ajoakkua lataiskin
 
Ihan fysiikan kannalta, niin mitä suurempi sisäinen resistanssi akuissa on, niin sitä enemmän puretusta energiasta menee "hukkaan" lämmöksi akun sisään. Ja mitä kylmempi akku, sitä suurempi sisäinen resistanssi. Eli jos akut on lämmittänyt töpselin päässä, niin sitten akkuihin on varastoitunut enemmän energiaa (osa lämpönä) kuin jos akku olisi vain täyteen ladattu mutta -20°C.

Mutta se miksi tänne ketjuun eksyin oli kun ylen artikkelissa puhuttiin pakkaseen hyytyneiden autojen hinauskeikoista ja että "Ongelmia on ollut niin polttomoottoriautoissa kuin sähköautoissa." Niin jäin pohtimaan että onko kellään sähköauto "hyytynyt pakkaseen" ja jos on niin miksi? Akku loppu vai jokin muu?

Omalla kohdalla toki pakkasta on ollut vain -24°C joten tilanne ei ole yhtä paha kuin pohjoisemmassa, mutta eipä ole näistä pakkasista ollut mitään muuta "ongelmaa" kuin lyhentynyt range.
 
Ihan fysiikan kannalta, niin mitä suurempi sisäinen resistanssi akuissa on, niin sitä enemmän puretusta energiasta menee "hukkaan" lämmöksi akun sisään. Ja mitä kylmempi akku, sitä suurempi sisäinen resistanssi. Eli jos akut on lämmittänyt töpselin päässä, niin sitten akkuihin on varastoitunut enemmän energiaa (osa lämpönä) kuin jos akku olisi vain täyteen ladattu mutta -20°C.

Mutta se miksi tänne ketjuun eksyin oli kun ylen artikkelissa puhuttiin pakkaseen hyytyineiden autojen hinauskeikoista ja että "Ongelmia on ollut niin polttomoottoriautoissa kuin sähköautoissa." Niin jäin pohtimaan että onko kellään sähköauto "hyytynyt pakkaseen" ja jos on niin miksi? Akku loppu vai jokin muu?
Eikös ainakin tossa mun kyseisessä id3:ssa vissiin riitä et jos 12v akku kuolee ni auto ei lähe mihkään? Näin muistan lukeneeni. Eli siinämielessä voi hyvin jäädä ajot ajamatta
 
Eikös ainakin tossa mun kyseisessä id3:ssa vissiin riitä et jos 12v akku kuolee ni auto ei lähe mihkään? Näin muistan lukeneeni. Eli siinämielessä voi hyvin jäädä ajot ajamatta
Sama ominaisuus kai kaikissa sähköautoissa, suurjänniteakun relettä ohjataan 12v akun puolelta. Volkkareiden lisäksi ainakin korealaiset ovat kuuluisia 12v pikkuakun tyhjenemisestä.
 
Sama ominaisuus kai kaikissa sähköautoissa, suurjänniteakun relettä ohjataan 12v akun puolelta. Volkkareiden lisäksi ainakin korealaiset ovat kuuluisia 12v pikkuakun tyhjenemisestä.
Mikseivät ne voi si myös ladata sitä pikkuakkua samassa ko saavat virtaa ajoakkuun? Ei lieneis iso asia olla siinä ylläpitolaturia?
 
Hyvä kysymys. Kyllä esim. Ioniq 5 latailee 12V akkua, ihan ilman töpselissä oloa. Silti niitä on mennyt pimeäksi. Jossain vaiheessa algoritmia parannettiin tosin, ehkei enää niin tyhjäksi päästä.
 
Sama ominaisuus kai kaikissa sähköautoissa, suurjänniteakun relettä ohjataan 12v akun puolelta.
Varmaan jos pikkuakku sippaa niin se estää auton toiminnan, mutta se että tuollainen käytännössä tulisi vastaan asiallisesti huolletussa sähköautossa on kyllä aikamoinen aivopieru insinööreiltä ja sikäli en usko että kaikissa sähköautoissa olisi yleistä.

Itsellä on oman autoiluhistorian aikana useamman kerran kunnon pakkasilla hyytynyt polttiksen akku niin että auto ei ole lähtenyt käyntiin, mutta kyllä siinä aina silti on sen verran virtaa ollut että relettä naksuttaisi - ei vaan ole ollut tarpeeksi antaa virtaa vääntämään jäätyneen motin starttimoottoria. Nämäkin on olleet siinä kohti kun auto on seissyt kuukausia pihalla ja 12V akun varaus on hiipunut.

Eli jos EV:ssä 12V akku pääsee alle parin kuukauden käyttämättömyyden niin tyhjäksi, että relekään ei kytkeydy, niin kyllä syyttäisin autovalmistajaa ääripaskasta suunnittelusta.
 
Viimeksi muokattu:
Mikseivät ne voi si myös ladata sitä pikkuakkua samassa ko saavat virtaa ajoakkuun? Ei lieneis iso asia olla siinä ylläpitolaturia?
Kyllähän ne lataa, periaatteessa ajoakkua ladatessa, ajossa ja tarvittaessa parkkipaikalla seisoessakin.
Mutta jotain koodareiden tai nsinöörien aivopieruja noihin on useammalla merkillä eksynyt. Yks hyvä teoria oli että siinä on yritettty softalla/varauslaskurilla vähän liian pitkälle ja kun pikkuakun itsepurkautuminen ylittää jonkun rajan niin latauslogiikka ei pysy mukana. Ei pitäisi olla niin vaikeaa koodata akkuvahti joka pistää latauksen käyntiin jos pikkuakun jännite on esim alle 12,2v. Mutta näissä sähköautoissa on vielä monta muutakin softabugia joiden pitäisi olla kaiken järjen mukaan korjattu.

Kia EV6:ssa on ollut esimerkiksi 2022 vuosimallin autoissa ongelmia pikkuakun kanssa, ilemisesti huonolaatuisia akkuja yhdistettynä huonoon softaan. Nytemmin onglemat ainakin vähentyneet softapäivityksillä.
 
Kyllähän ne lataa, periaatteessa ajoakkua ladatessa, ajossa ja tarvittaessa parkkipaikalla seisoessakin.
Mutta jotain koodareiden tai nsinöörien aivopieruja noihin on useammalla merkillä eksynyt. Yks hyvä teoria oli että siinä on yritettty softalla/varauslaskurilla vähän liian pitkälle ja kun pikkuakun itsepurkautuminen ylittää jonkun rajan niin latauslogiikka ei pysy mukana. Ei pitäisi olla niin vaikeaa koodata akkuvahti joka pistää latauksen käyntiin jos pikkuakun jännite on esim alle 12,2v. Mutta näissä sähköautoissa on vielä monta muutakin softabugia joiden pitäisi olla kaiken järjen mukaan korjattu.

Kia EV6:ssa on ollut esimerkiksi 2022 vuosimallin autoissa ongelmia pikkuakun kanssa, ilemisesti huonolaatuisia akkuja yhdistettynä huonoon softaan. Nytemmin onglemat ainakin vähentyneet softapäivityksillä.
Ei niin kiva info kun eikös noiden vanhempien ideiden softapäivitysten aika ala olee jo aika ohi :( taino ainakaan 4.x ne ei saa mutta ei hirveetä luottoa ole kyl .x päivityksillekään. Ja tosiaan tuo omani ei sitä tunnu enää mitenkään lataavan, joskaan en oo viellä jaksanu vaivautuu alkaa mittailee sitä. Mutta piuhaa saanut ja ajoa ja samaa virhettä pukkaa... Jos huomen jaksais mitata sitä, ja ehkä ladata tarvittaessa? Vai onkohan niiden manuskoissa ettei saa ees ladata suoraan ulkosella?
 
Rapea ranskalainen hullupösö e-2008 ei ole pakkasesta kangistunut. Mitään vikoja tai vikavaloja ei ole pakkasjakson aikana esiintynyt ja lämpöäkin riittää. Range ei tunnu paljoakaan enää tippuvan, se radikaalein lasku tapahtuu heti kun ilma menee pakkaselle ja kissan tassuja alkaa palelemaan.

Jos et käytä eco modea niin range tippuu todella rankasti näissä -20C pakkasissa, koko ajan vasemman puolen kulutusmittari tapissa normi modessa. Pikkupakkasilla alussa lämmittelee mutta sitten tasaantuu.
 
"Miksuu, post: 14135738, member: 36886"]
Oli mun syyskuussa 3.2 päivityksessä jos mulle toi oli, mutta ei kukaan ainakaan maininnut et 12v akku vaihdettu kans, ja jos on niin enempi ihmettelen miksei muka saa sinne virtaa ees ajossa, ja piuhan päässä oli auto viimeyönkin
Edit tosin ei toi taida sitä akkua ladata ko ajossa vaikka ajoakkua lataiskin

Sivu aiemmin joku mitannut Enyaqista 15.5v latausjännitteen 12v akusta huolipois ja ajoa. Eiköhän tuo ole joku insinöörin varoitus "ääriolosuhteista" keskieurooppalaisille joka ei vaikuta käyttöön. Lataa ajoakusta tarvittaessa ja liittynee vain akun kylmyyteen.
 
Sivu aiemmin joku mitannut Enyaqista 15.5v latausjännitteen 12v akusta huolipois ja ajoa. Eiköhän tuo ole joku insinöörin varoitus "ääriolosuhteista" keskieurooppalaisille joka ei vaikuta käyttöön. Lataa ajoakusta tarvittaessa ja liittynee vain akun kylmyyteen.
Minäpä rykäsen kans tästä het kans katsoo mitä mun id sanoo nyt.. hetko ni palaan asiaan
 
Minäpä rykäsen kans tästä het kans katsoo mitä mun id sanoo nyt.. hetko ni palaan asiaan

Tuttu Enyaq kuski totesi myös ko olevan auton ominaisuus eli huoli pois. Edit. Itsellä kuukausi pari sitten päivitetty 12v akku ja 3.2 loimotellut päivän pari tuo akun kuva ei vaikuta käyttöön.
 
No lataahan tuo, 13.45vdc anto mittari ko auto oli piuhassa kii, piuhan otin pois ni tippu 12.15vdc. joka on kyllä musta aika alhanen tolle,eli oisko se akku si menossa? Vai kerkeekö se sitä heti kuluttaa samalla jonnekin ko ovet oli aukastu yms eli oli ns valmiudessa ajoon? Ko avaimetkin liki veikken ny penkillä ollutkaan?
 
Jahas ja ekas kertaa sovelus anto ny si heti 12v akun testien jälkeen tän, sattumaa? :D on täällä ollut jo kylmempääkin ja on piuhassa
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-01-03-20-30-42-12_917fc1f6c8d13b5e16f44b18369c5b6a.jpg
    Screenshot_2024-01-03-20-30-42-12_917fc1f6c8d13b5e16f44b18369c5b6a.jpg
    92 KB · Luettu: 314
Mikseivät ne voi si myös ladata sitä pikkuakkua samassa ko saavat virtaa ajoakkuun? Ei lieneis iso asia olla siinä ylläpitolaturia?
Pitäisi myös lämmittää. Kylmää lyijyakkua on aivan yhtä tyhjän kanssa ladata.

Ja jos akulle tulee lämmitys niin se on silloin jo sama päivittää litiumiksi samalla. Auton hinta tietysto nousee hieman siitä.
 
Pitäisi myös lämmittää. Kylmää lyijyakkua on aivan yhtä tyhjän kanssa ladata.

Ja jos akulle tulee lämmitys niin se on silloin jo sama päivittää litiumiksi samalla. Auton hinta tietysto nousee hieman siitä.
No totta, ja ko tuolla "konehuoneessa" se akku ei paljoa lämpöä saa niinkuin bensa tai ees diselin konehuoneessa
 
No lataahan tuo, 13.45vdc anto mittari ko auto oli piuhassa kii, piuhan otin pois ni tippu 12.15vdc. joka on kyllä musta aika alhanen tolle,eli oisko se akku si menossa? Vai kerkeekö se sitä heti kuluttaa samalla jonnekin ko ovet oli aukastu yms eli oli ns valmiudessa ajoon? Ko avaimetkin liki veikken ny penkillä ollutkaan?

Akku saattaa olla loppusuoralla, mutta todennäköisempi skenario on, että tuo matala latausjännite ei saa kylmää akkua ladattua käytännössä ollenkaan.
 
13.5v ei millään riitä kylmän lyijyakun lataukseen. 20 asteen pakkasessa 15-16v olisi sopiva.
Latautuu kohtuullisesti joo mutta myös elektrolyysin kautta vesihäviöt akusta on melkoiset jos ladataan noin korkealla jännitteellä. Ja vielä kun huoltovapaaseen akkuun ei voi lisätä akkuvettä.
 
Latautuu kohtuullisesti joo mutta myös elektrolyysin kautta vesihäviöt akusta on melkoiset jos ladataan noin korkealla jännitteellä. Ja vielä kun huoltovapaaseen akkuun ei voi lisätä akkuvettä.
15v -20 asteeseen on esim victronin agm-akuille vielä valmistajan suosittelemissa rajoissa. Nykyään nuo autonakut kuolevat yleensä alilataukseen ja sulfatoitumiseen, kaasuuntumisongelma on mitätön verrattuna wanhanajan (20v+ sitten) akkuihin joissa oli vielä antimonia.
 
Hyvä kysymys. Kyllä esim. Ioniq 5 latailee 12V akkua, ihan ilman töpselissä oloa. Silti niitä on mennyt pimeäksi. Jossain vaiheessa algoritmia parannettiin tosin, ehkei enää niin tyhjäksi päästä.
Ei kyllä lataile. 12 V saa virtaa *vain* kun auto on käynnissä. Sammutettuna seinässä ei lataa. Lisäksi softaan oli koodattu joku pääakun %-raja yläkanttiin, joka katkaisi ihan liian aikaisin 12 V latauksen. Nyt ko. rajaa on alennettu (vaatinee korjaamokäynnin), mutta perusongelma säilyy. Se on helvetin hieno tilanne, kun autossa on 77 kWh jäljellä ja homma kusee 12 V takia.

Ilmeisesti joissain autoissa lisäksi ollut haamukulutusta, mutta nämä jostain foorumeilta silmään osuneita. Saattaavat liittyä tuohon 12 V latausrajaankin. Tai sitten ICCU-ongelmiin.

1. Paina takaluukun avausnappia (autossa) 15 sekunttia, tämä syöttää purskeen pääakusta. Voi mennä hetki.
2. Avaa kuskin ovi mekaanisella avaimella. Mekaaninen avain, sähköinen lukko, joten kohta 1 on tehtävä. 7/5 suunnittelua.
3. Konepelti auki ja apuvirta kiinni.
4. Käynnistä auto. Jos autossa on laturin johto kiinni, auto estää käynnistämisen. En ole ihan varma mikä kombo saa laturin vapautuksen aikaan, saattoi ihan puhtaasti ajalla (apuvirta päällä) hoitaa.
5. Kun auto on käynnissä, älä sammuta vaan irrota apuvirtalähde.
6. Aja riittävästi, että akku latautuu tarpeeksi
7. Jos kuitenkin sammutit, aloita kohdasta 1.

Eniten tässä minua hämää, että insinööri on tunnistanut mahdollisuuden pikkuakun hyytymiseen ja tehnyt virran varastamisen pääakusta mahdolliseksi. Luulisi, että samalla vaivalla olisi voinut koodata jonkun kikan, jolla auton saa ko. tilanteessa myös käyntiin...

Jos 12 V tapaus on päässyt käymään ja ei ole pitkää ajoa, mutta auto on pakko pitää 12 V akun takia käynnissä, niin
1) Auto käynnissä parkki-asennossa
2) Kuskin ovesta kaikki ovet lukkoon
3) Kuskin kahvasta avaten ovesta ulos
4) Lukitse ovi mekaanisella avaimella, auto huutaa hetken sähköisen avaimen perään poistuessa mutta pysyy käynnissä
5) Avaa ovi mekaanisella avaimella.

Muutaman kk ajolla AWD Ioniq 5:sta (2023 premium), pitkä teksti niin spoileriin:
Hyvää:
  • Yllättäen ajoavustin ja kaukovaloavustin ovat toimineet oikein hyvin. En kumpaakaan uskonut käyttäväni.
  • Ajettavuus ok, snow mode todella kiva lumella
  • En tiedä mistä korealaiset pimputtaa kommentti on peräisin, tästä ainakin sai pois kaikki häiritsevät
  • Nopeusmuistutin lähti kerta-asetuksella kokonaan pois
  • Yleinen laatutuntuma, pl. muutama korjauksen vaativa kolinalähde (kts. alempana)
  • Tilat
  • Kulutus moottoritieajossa, myös talvella. Hitaassa nurkka-ajossa kulutus tuntuu ehkä vähän isolta, mutta toisaalta verrokkina minulla on Mii...
  • (Takuun pituus ilman km-rajaa)
  • Melutaso sen jälkeen, kun myyjän idioottien pistämä 3,5 bar oli korjattu speksin mukaiseksi. Jahka nuo kolinat saa vielä pois, niin varsinkin kitkoilla menee ihan sukkasiltaan.
  • Ratin toiminnot sen jälkeen kun RTFM
  • Jos sopivaa regen-tasoa ei löydä tai yhden polkimen taktiikka ei kelpaa, niin ihme on. Vakioasetus on kiva/toimiva rullaamaan tottuneelle. Snow-mode rajaa regenin <=1.
  • Latausnopeudet. Pieni miinus siitä, että kusellakin käynti tulee kalliiksi, jos ei tarvitse akkuun kuin vähän lisää kotiin pääsyä varten. Miillä sai rauhassa käydässä vaikka purilaisella (joka ilo ihan kivaa, kun aina oli nälkä ko. kohtaa reissua).
Hoitaa asiansa:
  • Radion vakioasetus paskaa, äänenlaadun "parannukset" kokonaan pois, niin kuulostaa normaalilta - Ehkä tästä syystä haukkuja koeajajilta
  • Kaistavahti vetelee talvella omiaan, pääasiassa pysyy pois päältä, mutta heti kun tunnistaa rajat menee päälle -> vetelee ko. kohdissa omiaan, jos auto ei ole vahdin mielestä keskellä kaistaa. 3 s painallus ratista ottaa pois ko. ajon ajaksi -> Ei suuri ongelma, mutta joku 4-5 sekunnin viive aktivoinnissa tekisi täydellisen
  • Käyttöliittymä ihan ok tottumisen jälkeen, pikavalintojen puuttuminen puhelinmenusta hieman hämmentää. Puheohjaus toimii toisaalta ok.
  • Kartta sinänsä ok, vähän vanhahtava käyttöliittymä, mutta ajaa asiansa.
  • Takaluukun tilat tiesin jo ostaessa, joten en voi miinukseksi laskea. Rullaverho on vähän kömpelö. Kannattaa testata itse voiko tuon kanssa elää.
  • Appi vaatii totuttelua, mutta sen jälkeen ajaa asiansa. Aina on autoon saatu yhteys (jos 12 V akku on ok :facepalm:)
  • Carplay sopii hyvin keskiruutuun ja hoitaa asiansa. Sitä en vaan ymmärrä miksi helvetissä se data-portti on pitänyt pistää eteen alas keskikonsolin "vain lataus" liitäntöjen sijaan. Tästä johtuen langaton carplay ei yhtään haittaisi.
  • Ovenkahvat popup toiminnolla. Talvella pieni ongelma automaattisen avauksen kanssa - Lumet kannattaa putsata kahvat sisässä.
  • Takalasin pyyhintä ei ole ja lasi on helposti paskainen. Tämän tiesin ostaessa ja ei minulle ongelma. Jotain muuta voisi ärsyttää.
  • Peruuttaessa toiminnot hyvät, mutta takakamera tietysti on helposti likainen. Auton ryöminnän saa on/off erillisestä mekaanisesta auto hold napista. Auto hold saa olla jatkuvasti päällä, jos kerralla osuu ruutuun. Jos pysähtyy ja pitäisi ryömittää senttejä auto hold on pakko ottaa pois päältä. Toimii ihan ok, mutta esim. volvoissa homma on toiminut ilman mitään eri asetuksia. Tässä poljinvasteessa on pieni turha kynnys, jos on hold päällä.
  • Sähköpenkit
Voisi parantaa:
  • 12 V akku feat mekaaninen kuskinlukko sähköisellä koneistolla
  • Navin karttadata on jotain ihan paskaa. Esim. Länsiväylältä lännestä kehä 1:lle navi ei osaa reitittää kuin Hanasaaren (tai mikä se se seuraava ramppi oli) kautta koukaten. Kotitien läpiajo -kielletty pätkän puutteen vielä ymmärtää, mutta kehä 1 puute :asif: :facepalm:
  • Takaluukun kiinnitys vähän väljä ja kolisee. Ilmeisesti hankala saada tehtaalla osumaan, kun vaatii vähän ajoa ennen kolinoita - Korjaussarja olemassa, mutta kuitenkin "turha" huoltokäynti.
  • Kuskin penkki ottaa kiinni keskikonsoliin, ts. keskikonsoli liikaa vasemmalla. Tämänkin olisi voinut jo tehtaalla hoitaa.
  • Takaistuimien turvavyöt menevät helposti "väärinpäin" paikoilleen ja kolisevat runkoa vasten. Toiselle puolelle turvavyön solkea hyny on asentanut pehmusteet, jotka estävät kolinat. Jos takapenkki on jatkuvassa käytössä, niin vaatii huomiota (tai kolinoista nauttimista).
  • Tuuletuksen automaattitoiminnot aiheuttavat satunnaisen hullun puhalluksen tuulilasiin käynnistäessä. Defog poistamalla taisi lähteä suurin osa.
  • Appi lämmittää auton ja ratin, jostain syystä kuskinpenkin lämmitintä eivät kytke.
  • Pissapoika ei talvella truuttaa tarpeeksi pitkälle, kesänesteillä ei ongelmaa.
  • Automaattipyyhkimen auto-asennuksen herkkyysskaala saisi olla vähän isompi. Pieninkin herkkyys pyyhkii minusta liikaa tihkusateessa - Tässä tiedän olevan "mitä vähemmän sen parempi" osaston ääripäässä käyttäjäskaalassa eli jollekin toisella varmaan ihan ok (ja volvoissa tämä on parempi...).
  • Auton jättäminen käyntiin ovet lukossa (taitaa koskea myös camp-modea) vaatii pienen kikkailun, kts. toinen spoiler.
Jos tämän vetää yhteen, niin ihan ok perusauto. Pieniä parannuskohtia/mieltymyksiä olen tunnistanut, mutta pääasiassa sellainen kuin tilatessa kuvittelin saavani. Jos ilkeästi kärjistäen sanoisin, niin Tesla-fanien tunnistamat/väittämät "ratkaisevat viat" loistavat poissaolollaan. Enemmän minä tässä ärsytyksen aiheita löydän perustekemisestä, jossa on filosofiaeroja korean ja euroopan välillä. Talviominaisuuksiin tai ratin nappien logiikkaan ei ole tarvinnut kiinnittää erityistä huomiota esim. lukuisissa 60/90 sarjan volvoissa tai omassa edeltävässä 508 farkussa. Näitä ei tietysti lyhyehköllä koeajolla pääse kokeilemaan/huomaamaan vaan vasta pidemmän käytön kautta. Mikään ei ole varsinaisesti rikki tms. mutta omaan logiikkaan/tottumukseen toimisi paremmin eri lähestymistapa.

Jos juuri nyt ostaisin auton, niin varmaan päivitetty XC40 nelivetona olisi valinta. Ihan puhtaasti ratti-kuski käyttöliittymän, sähköpenkin ja kunnon ovenkahvojen takia. Takakontin käytettävyys olisi varmaan myös parempi, mutta toisaalta takapenkin tiloissa tulisi jonkun verran takapakkia. Ts. ihan perus-perus-asioita kuntoon, joita ei ole XC40:ssä ehditty pilata mallisarjan iästä johtuen. Täytyy toivoa, että 60-sarja kun joskus tulee säilyttää hyvät puolet. EX30 apinoi keskinäytöllään liikaa Teslaa, ratin toimintoihin en voi koeajamatta ottaa kantaa. Ikonit oli vanhemmista volvoista tuttuja, että ehkä se puoli kuitenkin on kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
ID3:sta houkuttelisi vaihtaa isompaan ja tarjolla olisi ID4 pro performance 1st, eli ihan alkupään ID4. Onkohan tuo uhka vai mahdollisuus, onko noissa nelosissa kuinka paljon kehitystä tapahtunut 2021-2023? Uusissa on toki vihdoin akun esilämmitys mutta käsittääkseni tuo 77kw akku ottaa kuitenkin ihan ok virtaa vastaan muutenkin. Akkutakuu noissa vanhemmissa on toki jäljellä mutta muut takuut yleensä loppu, toki pienet viat saanee korjautettua myyjällä ainakin alkuun.
 
15v -20 asteeseen on esim victronin agm-akuille vielä valmistajan suosittelemissa rajoissa. Nykyään nuo autonakut kuolevat yleensä alilataukseen ja sulfatoitumiseen, kaasuuntumisongelma on mitätön verrattuna wanhanajan (20v+ sitten) akkuihin joissa oli vielä antimonia.
Joo on se varmasti pienempi paha. Mutta perin jännä silti ettei kenelläkään taida olla pikkuakulle lämmitystä.
 
Vasta nyt -24 valmistettavat ID:t osaa akkulämmityksen ja saavat jatkossakin päivityksiä, ID3 muistaakseni vasta kesän jälkeen tulee 4.x ohjelmistolla.

Jos et ajele pitkiä matkoja, vanhat ID:t voi olla riittäviä, koska kotilataus hoitaa kaiken. Mutta ryhmät on täynnä hitaasti latureilla matkaavia VAG omistajia ja he eivät ole kovin iloisia näin pakkasella.
 
Oikea talvi näyttää haittaavan sähköautoilijoita. Viime vuodet onkin etelässä talvet olleet lähinnä ikuista marraskuuta. Ilmasto <> sää.

HP-pösöllä 7777 km takana ja (vielä) ilman ongelmia. Keskikulutus toki pompannut 18 -> 24 kWh.

Edelliset ”marraskuu” talvet menneet nelivedolla ja nyt tietty vajaavetoinen alla kun nelivedolle olisi oikeasti käyttöä..
 
HP pösöjä näkyy olevan myynnissä joniun verran. Mikähän olisi oletettu arvonalenema tuollaiselle ranskalaiselle sähkölaitteelle lähivuosina?
 
Vasta nyt -24 valmistettavat ID:t osaa akkulämmityksen ja saavat jatkossakin päivityksiä, ID3 muistaakseni vasta kesän jälkeen tulee 4.x ohjelmistolla.

Jos et ajele pitkiä matkoja, vanhat ID:t voi olla riittäviä, koska kotilataus hoitaa kaiken. Mutta ryhmät on täynnä hitaasti latureilla matkaavia VAG omistajia ja he eivät ole kovin iloisia näin pakkasella.

ID4 lataa hyvin pakkasessa jos pumppaat akun lämpimäksi regenillä tai ajat alle 10%. Kesällä maksimi 175kw isoakkusessa. Ei mitään ongelmia ollut itsellä latausten kanssa ja samaan hintaanhan ei oikein saa mitään käytettyä mikä kilpailisi tilojen ja akun koon ym. puolesta.
 
Oikea talvi näyttää haittaavan sähköautoilijoita. Viime vuodet onkin etelässä talvet olleet lähinnä ikuista marraskuuta. Ilmasto <> sää.

Autot eivät pitkillä matkoilla olekaan enää olleet valmiita ennen kuljettajia ja se kymmenes kahvikuppikin yhden matkan aikana on monille liikaa. Odotan jo innolla helmikuisia hiihtolomakertomuksia kun etelästä ajellaan Leville ja Rukalle vielä isommin massoin.
 
Huomattavasti pienempi kuin millään muulla verrokilla. Tämä johtuu tarjouserän kohtuullisesta lähtöhinnasta muuhun markkinaan nähden.

Arvonalenema pienenee ikävuosien kertyessä painottuen omistamisen alkuvaiheeseen. Karkeasti arvioiden veikkaisin pyyntihintojen olevan 5 vuotiaana n. 20 000 ja 10 vuotiaana n. 10 000.
Lähinnä mietin sitä jos nyt ostaisi tuollaisen käytetyn ja myisi parin vuoden päästä pois. Se pieni arvonalenema voisi jäädä 1. omistajan iloksi ainoastaan.
 
Huomattavasti pienempi kuin millään muulla verrokilla. Tämä johtuu tarjouserän kohtuullisesta lähtöhinnasta muuhun markkinaan nähden.



Arvonalenema pienenee ikävuosien kertyessä painottuen omistamisen alkuvaiheeseen. Karkeasti arvioiden veikkaisin pyyntihintojen olevan 5 vuotiaana n. 20 000 ja 10 vuotiaana n. 10 000.
Nettiautosta yritin katsoa, ilmeisesti jossain 30k€ nurkilla pyyntejä (oli yli 35k€ pyyntejäkin, ja alle 30k€), mallihan on ollut murheellinen, mm paljon juttua sisäisestä laturista, joku postasi että ne vaihdetaan toimivaan, mutta kun kysyin onko fakta, niin jäi vähän ilmaan.

ID.4 22 vuosimalleissa ehkä vähän korkammat pyynnit. Mutta pösön kohdalla tärkeämpää kuin toimivista saa muutamanvuoden päästä on se miten oikeasti maahantuoja/valmistaja/käytetynmyyjä hoitaa nuo ongelmat, ja miten ne realisoituu. Yksityiseltä ostaminen riski, harkitsisin vain vakavaraista hyvämaineista myyjää.

Jos ID.4 ei iänmyötä osoitu pommiksi, niin vaikea nähdä että hp pösä pärjäisi hinnan pitäjänä.
 
ID4 lataa hyvin pakkasessa jos pumppaat akun lämpimäksi regenillä tai ajat alle 10%. Kesällä maksimi 175kw isoakkusessa. Ei mitään ongelmia ollut itsellä latausten kanssa ja samaan hintaanhan ei oikein saa mitään käytettyä mikä kilpailisi tilojen ja akun koon ym. puolesta.
Siinä voi käydä jännästi jos akkua yrittää ajaa pienille prossille (tai no voi käydä hassusti vaikka ei edes yrittäisi :)): Sähköautolla Lappiin 33 asteen pakkasessa? Sometähti jakoi videon siitä, mikä kaikki meni pieleen
Autot eivät pitkillä matkoilla olekaan enää olleet valmiita ennen kuljettajia ja se kymmenes kahvikuppikin yhden matkan aikana on monille liikaa. Odotan jo innolla helmikuisia hiihtolomakertomuksia kun etelästä ajellaan Leville ja Rukalle vielä isommin massoin.
Yllä on tarvittu jo hotellihuonettakin klo 0300 ja "heti" seuraavana päivänä on päästy jyväskylästä espooseen 16:00 :)... Tarinasta uupuu vain lähtöaika pyhätunturilta, mutta kokemuksesta sanon että se on polttisvehkeellä 12h ko. väli.
 
Hämmentävää. Ykkössukupolven Konassa oli jo paljon ongelmia 12V akun kanssa. Sitä sentään ladattiin auton ollessa parkissa ja siitä kertoi jonkun korealaisen mielipuolisuuden takia erillinen merkkivalo keulalogossa. Ei kyllä erityisesti herätä luottamusta korealaiseen insinööritaitoon jos eivät osaa edes lyijyakkua ladata oikein.

Kyllä I5 latailee parkissa 12V pikkuakkua, tuosta on muilla foorumeilla tehty monenlaista analyysiä esim. BM2 mittareilla.

Jokin bugi aiemmin oli, että pikkuakkua ei ladata, jos auto jätetään päättyneen latauksen jälkeen pitemmäksi aikaa kiinni latauslaitteeseen.

Itsellä on parin vuoden aikana kertaalleen ollut auto mykkänä kun ajoakun lataus oli <20% ja auto yritti samalla ladata OTA-päivitystä jossain loputtomassa loopissa, joka lopulta tyhjensi 12V akun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 844
Viestejä
4 485 496
Jäsenet
74 006
Uusin jäsen
Venotide

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom