Hyvää:
- Yllättäen ajoavustin ja kaukovaloavustin ovat toimineet oikein hyvin. En kumpaakaan uskonut käyttäväni.
- Ajettavuus ok, snow mode todella kiva lumella
- En tiedä mistä korealaiset pimputtaa kommentti on peräisin, tästä ainakin sai pois kaikki häiritsevät
- Nopeusmuistutin lähti kerta-asetuksella kokonaan pois
- Yleinen laatutuntuma, pl. muutama korjauksen vaativa kolinalähde (kts. alempana)
- Tilat
- Kulutus moottoritieajossa, myös talvella. Hitaassa nurkka-ajossa kulutus tuntuu ehkä vähän isolta, mutta toisaalta verrokkina minulla on Mii...
- (Takuun pituus ilman km-rajaa)
- Melutaso sen jälkeen, kun myyjän idioottien pistämä 3,5 bar oli korjattu speksin mukaiseksi. Jahka nuo kolinat saa vielä pois, niin varsinkin kitkoilla menee ihan sukkasiltaan.
- Ratin toiminnot sen jälkeen kun RTFM
- Jos sopivaa regen-tasoa ei löydä tai yhden polkimen taktiikka ei kelpaa, niin ihme on. Vakioasetus on kiva/toimiva rullaamaan tottuneelle. Snow-mode rajaa regenin <=1.
- Latausnopeudet. Pieni miinus siitä, että kusellakin käynti tulee kalliiksi, jos ei tarvitse akkuun kuin vähän lisää kotiin pääsyä varten. Miillä sai rauhassa käydässä vaikka purilaisella (joka ilo ihan kivaa, kun aina oli nälkä ko. kohtaa reissua).
Hoitaa asiansa:
- Radion vakioasetus paskaa, äänenlaadun "parannukset" kokonaan pois, niin kuulostaa normaalilta - Ehkä tästä syystä haukkuja koeajajilta
- Kaistavahti vetelee talvella omiaan, pääasiassa pysyy pois päältä, mutta heti kun tunnistaa rajat menee päälle -> vetelee ko. kohdissa omiaan, jos auto ei ole vahdin mielestä keskellä kaistaa. 3 s painallus ratista ottaa pois ko. ajon ajaksi -> Ei suuri ongelma, mutta joku 4-5 sekunnin viive aktivoinnissa tekisi täydellisen
- Käyttöliittymä ihan ok tottumisen jälkeen, pikavalintojen puuttuminen puhelinmenusta hieman hämmentää. Puheohjaus toimii toisaalta ok.
- Kartta sinänsä ok, vähän vanhahtava käyttöliittymä, mutta ajaa asiansa.
- Takaluukun tilat tiesin jo ostaessa, joten en voi miinukseksi laskea. Rullaverho on vähän kömpelö. Kannattaa testata itse voiko tuon kanssa elää.
- Appi vaatii totuttelua, mutta sen jälkeen ajaa asiansa. Aina on autoon saatu yhteys (jos 12 V akku on ok )
- Carplay sopii hyvin keskiruutuun ja hoitaa asiansa. Sitä en vaan ymmärrä miksi helvetissä se data-portti on pitänyt pistää eteen alas keskikonsolin "vain lataus" liitäntöjen sijaan. Tästä johtuen langaton carplay ei yhtään haittaisi.
- Ovenkahvat popup toiminnolla. Talvella pieni ongelma automaattisen avauksen kanssa - Lumet kannattaa putsata kahvat sisässä.
- Takalasin pyyhintä ei ole ja lasi on helposti paskainen. Tämän tiesin ostaessa ja ei minulle ongelma. Jotain muuta voisi ärsyttää.
- Peruuttaessa toiminnot hyvät, mutta takakamera tietysti on helposti likainen. Auton ryöminnän saa on/off erillisestä mekaanisesta auto hold napista. Auto hold saa olla jatkuvasti päällä, jos kerralla osuu ruutuun. Jos pysähtyy ja pitäisi ryömittää senttejä auto hold on pakko ottaa pois päältä. Toimii ihan ok, mutta esim. volvoissa homma on toiminut ilman mitään eri asetuksia. Tässä poljinvasteessa on pieni turha kynnys, jos on hold päällä.
- Sähköpenkit
Voisi parantaa:
- 12 V akku feat mekaaninen kuskinlukko sähköisellä koneistolla
- Navin karttadata on jotain ihan paskaa. Esim. Länsiväylältä lännestä kehä 1:lle navi ei osaa reitittää kuin Hanasaaren (tai mikä se se seuraava ramppi oli) kautta koukaten. Kotitien läpiajo -kielletty pätkän puutteen vielä ymmärtää, mutta kehä 1 puute
- Takaluukun kiinnitys vähän väljä ja kolisee. Ilmeisesti hankala saada tehtaalla osumaan, kun vaatii vähän ajoa ennen kolinoita - Korjaussarja olemassa, mutta kuitenkin "turha" huoltokäynti.
- Kuskin penkki ottaa kiinni keskikonsoliin, ts. keskikonsoli liikaa vasemmalla. Tämänkin olisi voinut jo tehtaalla hoitaa.
- Takaistuimien turvavyöt menevät helposti "väärinpäin" paikoilleen ja kolisevat runkoa vasten. Toiselle puolelle turvavyön solkea hyny on asentanut pehmusteet, jotka estävät kolinat. Jos takapenkki on jatkuvassa käytössä, niin vaatii huomiota (tai kolinoista nauttimista).
- Tuuletuksen automaattitoiminnot aiheuttavat satunnaisen hullun puhalluksen tuulilasiin käynnistäessä. Defog poistamalla taisi lähteä suurin osa.
- Appi lämmittää auton ja ratin, jostain syystä kuskinpenkin lämmitintä eivät kytke.
- Pissapoika ei talvella truuttaa tarpeeksi pitkälle, kesänesteillä ei ongelmaa.
- Automaattipyyhkimen auto-asennuksen herkkyysskaala saisi olla vähän isompi. Pieninkin herkkyys pyyhkii minusta liikaa tihkusateessa - Tässä tiedän olevan "mitä vähemmän sen parempi" osaston ääripäässä käyttäjäskaalassa eli jollekin toisella varmaan ihan ok (ja volvoissa tämä on parempi...).
- Auton jättäminen käyntiin ovet lukossa (taitaa koskea myös camp-modea) vaatii pienen kikkailun, kts. toinen spoiler.
Jos tämän vetää yhteen, niin ihan ok perusauto. Pieniä parannuskohtia/mieltymyksiä olen tunnistanut, mutta pääasiassa sellainen kuin tilatessa kuvittelin saavani. Jos ilkeästi kärjistäen sanoisin, niin Tesla-fanien tunnistamat/väittämät "ratkaisevat viat" loistavat poissaolollaan. Enemmän minä tässä ärsytyksen aiheita löydän perustekemisestä, jossa on filosofiaeroja korean ja euroopan välillä. Talviominaisuuksiin tai ratin nappien logiikkaan ei ole tarvinnut kiinnittää erityistä huomiota esim. lukuisissa 60/90 sarjan volvoissa tai omassa edeltävässä 508 farkussa. Näitä ei tietysti lyhyehköllä koeajolla pääse kokeilemaan/huomaamaan vaan vasta pidemmän käytön kautta. Mikään ei ole varsinaisesti rikki tms. mutta omaan logiikkaan/tottumukseen toimisi paremmin eri lähestymistapa.
Jos juuri nyt ostaisin auton, niin varmaan päivitetty XC40 nelivetona olisi valinta. Ihan puhtaasti ratti-kuski käyttöliittymän, sähköpenkin ja kunnon ovenkahvojen takia. Takakontin käytettävyys olisi varmaan myös parempi, mutta toisaalta takapenkin tiloissa tulisi jonkun verran takapakkia. Ts. ihan perus-perus-asioita kuntoon, joita ei ole XC40:ssä ehditty pilata mallisarjan iästä johtuen. Täytyy toivoa, että 60-sarja kun joskus tulee säilyttää hyvät puolet. EX30 apinoi keskinäytöllään liikaa Teslaa, ratin toimintoihin en voi koeajamatta ottaa kantaa. Ikonit oli vanhemmista volvoista tuttuja, että ehkä se puoli kuitenkin on kunnossa.