- Liittynyt
- 28.01.2017
- Viestejä
- 481
Jos unohdetaan tulevat veroriskit, eli uskotaan että uudessa autossa verokohtelu pysyy entisellään.
Korona, ukraina ym syiden johdosta sähköautojen kustannuskehitys otti vähän takapakkia, mutta sen uskotaan olevan väliaikaista ja kehitys palaa aiempiin ennusteisiin.
5v aikajakso on jo niin pitkä että arvoisin vaihtoarvon olevan riippuvainen siitä mikä auton kierrätysarvo.
Perustelu, alla 5v sisään arvioidaan sähköautojen valmistus kustannusten alittavan polttisten, ja jos ei oletetaa sen siihen jäävän, vaan jatkavan, niin parhimillaan tuolloin ero voi jo olla merkittävä. Jos se kehitys siirtyy myyntihintoihin niin se syö vaihtoarvoja sähkiksiltä.
Jos oletetaan, tai tiedetään että valikoima monipuolistuu ja itse tekniikka kehittyy, niin se syö vaihtoarvoja.
Mutta ehkä vielä isompi juttu, jakelu on kehittynyt, ja sitä kriisi vähän sekoittu, mutta oletus että auton omistaminen muuttuu, auton rahoitus muuttuu, auto kauppa muuttuu. Se syö vaihtoarvoja. Miksi maksaa vanhasta sähkiksestä, jos samoilla kustannuksilla saat uuden.
5v on myös lyhytaika, usein lyhye ennusteet yliarvoi, ja pitkät aliarvio, mutta ollaanko nyt siinä yliarvoidussa ennustetilanteessa ja 5v päästä aliarvoidussa.
edit:
Jos ostat autoa seuraavaksi 5v vuodeksi, niin keskity siihen millä haluat ajaa seuraavat 5v, jos ei ihan epäonninen susi valinta, niin ehkä pidempäänkin.
Jos optimistisimmat ennusteet toteutuu, niin et siinä häviä, vaihtoarvo romutuspalkkionverran, mutta silloin tarjolla laajasta valikoimasta halpoja autoja, itselle sopivilla rahoitusvaihtoehdoilla. Onhan se parempi tilanne että saa paritonni romuttamolta, parilla kympillä saa uudella tasolla olevan, kuin se että vaihdossa saa kahdeksan tonnia ja uudesta vähän paremmasta joutuu maksaa kolmekymppiä.
Jos verrottaja sotkee pakettia, niin sitten sotkee.
Nämä syyt huomioiden voisi olla siis turvallinen ratkaisu koittaa liisata sähköauto jostain. Kuulostaa kyllä ihan järkeviltä ajatuksilta. Täytyy pohtia asiaa.