Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aikoinaan 2000-luvun alkupuolella oli aikamoinen polemiikki johon autolehdet ja TM:kin teki arktikkeleita.Äkkiseltään väittäisin ettei moottorin sijainnilla ole mitään merkitystä latausportin sijainnin kanssa, esim. Stellantiksen kieseissä moottori on järjestään vain edessä ja portti takana kyljessä.
Kyseessä ilmeisesti siis on tämä latauspaikka, missä ilmeisesti vanhojen bensamittareiden tilalle on vain vaihdettu latausasemat?Yhtä Zoeta kironnut Lahnajärvellä, kun se pysäköi entisen bensa-aseman katoksen eteen suurinpiirtein maksimoiden haitan. Ilmeisesti pelkää, että johto ei riittäisi keulalle, jos menisi "mittarille" kuten normaalit autot.
No yleensä minä ainakin menen pikalatauksessa takaisin autoonkin. Omalla johdolla kivempi operoida myös takana, kun se johto ja pistoke on molemmat "hollilla". Ei tämä nyt mikään iso ongelma ole, mutta ylimääräistä kävelyä se ainakin minun käyttöpaikoissa aiheuttaisi, jos pistoke olisi keulassa.Nyt en ymmärrä. Mitä ovea tarvitsee kiertää? Kuski avaa latausluukun istuessaan autossa (Zoessa se avautuu ohjaamossa olevasta napista painamalla), nousee autosta ulos ja sulkee oven, ottaa kaapelin esim. takakontista ja liittää sen latausasemaan ja auton latausporttiin.
Niin, mutta se idiootti pysäköi tuohon pumppukorokkeen jatkoksi. Varsinkin rakennuksen puolella siitä ei mahdu ohi ja toisellakin puolella se auto on niin keskellä, että aiheuttaa täysin turhaa vekslaamista. Talvella vielä enemmän, kun lumikasat vie paljon asfalttia.Kyseessä ilmeisesti siis on tämä latauspaikka, missä ilmeisesti vanhojen bensamittareiden tilalle on vain vaihdettu latausasemat?
Joutuvathan kylkilatailijatkin tuossa arpomaan sen mukaan kummalla puolella vapaa latausasema on omaan autoon verrattuna, ja saattavat "maksimoida haitan" toisilleen jos vievät tilaa toiselta latailijalta jolla latausportti on ehkä toisessa kyljessä.
Edestä lataavalle tuollainen ei ole yhtään paha, monia eri tapoja ja suuntia saada oma auto siihen mahtumaan.
Jos siinä vapaita latauspaikkoja oli, tuskin hänellä oli oikeasti tarvetta pysäköidä siihen niin lataamaan. Jostain syystä vain päätti tehdä niin.Niin, mutta se idiootti pysäköi tuohon pumppukorokkeen jatkoksi. Varsinkin rakennuksen puolella siitä ei mahdu ohi ja toisellakin puolella se auto on niin keskellä, että aiheuttaa täysin turhaa vekslaamista. Talvella vielä enemmän, kun lumikasat vie paljon asfalttia.
Samainen paska on ollut useamman kerran siinä tasan samalla tavoin väärin pysäköitynä. Pitkälle päälle tuntiakin on näkynyt latauslaitteessa, niin liekö joku paikallinen eläkeläinen. Minkäänmoista ruuhkaa tuolla asemalla ei ole.Jos siinä vapaita latauspaikkoja oli, tuskin hänellä oli oikeasti tarvetta pysäköidä siihen niin lataamaan. Jostain syystä vain päätti tehdä niin.
Renaultissa auton sisäinen laturi käyttää sähkömoottorin käämejä sen sijaan että laturilla olisi omat kääminsä, joten on loogista laittaa se latausliitinkin lähelle sähkömoottoria. Muilla valmistajilla on laturissa omat kääminsä joten se on sama missä se töpseli on.Äkkiseltään väittäisin ettei moottorin sijainnilla ole mitään merkitystä latausportin sijainnin kanssa, esim. Stellantiksen kieseissä moottori on järjestään vain edessä ja portti takana kyljessä.
Miehet peruuttavat auton parkkiin joten ei.Jos toinen vahvistus sille, että paras paikka latauspistokkeelle on keskellä auton edessä. Valitettavan harvassa asiaa on mietitty käytännöllisyyden mukaan.
Lähde? Miten niillä käämeillä oikein ladataan/millaisia käämejä sähköauton AC-laturissa oikein olisi?Renaultissa auton sisäinen laturi käyttää sähkömoottorin käämejä sen sijaan että laturilla olisi omat kääminsä, joten on loogista laittaa se latausliitinkin lähelle sähkömoottoria. Muilla valmistajilla on laturissa omat kääminsä joten se on sama missä se töpseli on.
Lähde? Miten niillä käämeillä oikein ladataan/millaisia käämejä sähköauton AC-laturissa oikein olisi?
Enpä noita ole sen tarkemmin tutkinut. Ilmeisesti tuo on systeemi on kuitenkin eduksi, jonka takia renuissa on keskimääräistä tehokkaammat ac laturitLähde? Miten niillä käämeillä oikein ladataan/millaisia käämejä sähköauton AC-laturissa oikein olisi?
Rellu käyttää moottorin käämejä tasasuuntaimen jälkeisenä muuntajana. Nopeassa AC-laturissa tämä säästää fiksusti tilaa ja painoa.Lähde? Miten niillä käämeillä oikein ladataan/millaisia käämejä sähköauton AC-laturissa oikein olisi?
Rellu käyttää moottorin käämejä tasasuuntaimen jälkeisenä muuntajana. Nopeassa AC-laturissa tämä säästää fiksusti tilaa ja painoa.
@dmn
Jos periaate kiinnostaa:
Rellu käyttää moottorin käämejä tasasuuntaimen jälkeisenä muuntajana. Nopeassa AC-laturissa tämä säästää fiksusti tilaa ja painoa.
@dmn
Jos periaate kiinnostaa:
Onko jollekkin toimitettu hullut päivät e-2008 lähiaikoina?
Yritin pösö-foorumiltakin katsoa väliaikatietoja mutta sieltä oli koko hp ketju jostain syystä lähtenyt tai sitten en vaan löytänyt sitä.
25k lainasummalle 15e/kk vastaa 0.7% korkoa - ja mitä pidempään rahoitus rullaa, sitä korkeammaksi vaikutus muuttuu -> 10k jäljellä olevalla erällä puhutaan jo 1.8%:sta koko lainasummaan verrattuna.Korko "alas", kulut ylös? Rahoituslaskelma tietysti tehtynä mahdollisimman isolla lainasummalla, että todellinenkin näyttää kulujen jälkeen siedettävältä. Polestarin tapauksessa tietysti rahoitettava summa on sen verran iso, että iso avausmaksu + joku 15 e/kk ei vielä kokonaiskorkoa ihan hirveästi kasvata.
Enhän minä kuluja todellakaan merkityksettömäksi väittänyt 30-40 k€ summalla se on kuten laskit kuitenkin suht siedettävä lisä nykytilanteessa. 10 k€ asti nyt edes kukaan pääsee, jämärihän on yleensä sen 20 k€. Siis kalliimmissa autoissa.25k lainasummalle 15e/kk vastaa 0.7% korkoa - ja mitä pidempään rahoitus rullaa, sitä korkeammaksi vaikutus muuttuu -> 10k jäljellä olevalla erällä puhutaan jo 1.8%:sta koko lainasummaan verrattuna.
Kaukana merkityksettömästä ainakin minusta.
Auton kokonaishinta 57 700,00 €, käsiraha 0,00 €, luottosuhteen perustamiskulu 190,00 €, sopimusaika 72 kk, käsittelymaksu 9,00 €/erä, korko 2,99%, rahoitettava osuus 57 890,00 €, kk-erä 888,30 €. Viimeinen suurempi maksuerä 0,00 €. Todellinen vuosikorko 3,50%. Rahoituksen tarjoaa DNB Auto Finance Oy, Urho Kekkosen katu 7B, 00100 Helsinki. Rahoitus edellyttää myönteisen luottopäätöksen sekä rahoitus- ja kaskovakuutuksen.
Tammikuun lopulla sain omani.Onko jollekkin toimitettu hullut päivät e-2008 lähiaikoina?
Yritin pösö-foorumiltakin katsoa väliaikatietoja mutta sieltä oli koko hp ketju jostain syystä lähtenyt tai sitten en vaan löytänyt sitä.
ABCMitäs kaikkia latausäppejä nyt sitten kannattaa suomenmaassa ajellessa olla?
ABC Lataus, K-Lataus, mitä muuta?
Eipä ne tainnu kovin vertailukelpoisia olla kun osa autoista oli testattu -10c pakkasessa ja osa (mm burzum) -4c pakkasessa.TM sähköautotesti on ilmestynyt tänään niin miten mahtoi tulokset mennä?
Ilmeisesti osalla foorumin keskusteluketjuista on meno mennyt administratorin mielestä liian villiksi ja siksi niihin pääsy edellyttää rekisteröitymistä, ei sen ihmeempää.Onko jollekkin toimitettu hullut päivät e-2008 lähiaikoina?
Yritin pösö-foorumiltakin katsoa väliaikatietoja mutta sieltä oli koko hp ketju jostain syystä lähtenyt tai sitten en vaan löytänyt sitä.
No onhan ne nyt aika vertailukelpoisia. Tietysti jos vain ja ainoastaan rangella on merkitystä niin ehkä sitten.Eipä ne tainnu kovin vertailukelpoisia olla kun osa autoista oli testattu -10c pakkasessa ja osa (mm burzum) -4c pakkasessa.
Noh lataushommat yms.No onhan ne nyt aika vertailukelpoisia. Tietysti jos vain ja ainoastaan rangella on merkitystä niin ehkä sitten.
Noh lataushommat yms.
Bemari tuon testin oli muistaakseni voittanut ja Mersu toisena.
Kokonaistulokset ja hinta/piste
BMW: 8,8, 7985 €/piste
Mersu: 8,5, 9835 €/piste
Rellu: 8,3, 6625 €/piste
Nisu: 7,9, 7076 €/piste
Kia: 7,7, 6948 €/piste
Tojo: 7,7, 7191 €/piste
Huihai: 7,2, 7915 €/piste
Volkkari: 6,9, 10368 €/piste
EiSiis voittiko bmw siksi että sitä oltiin ladattu lämpimämmässä kuin muita?
Eikö näissä juurikin ole paras tehdä jokavuosi samalla tavoin, että pystyy näkemään eroja vuosien välillä?Missäköhän ne piti noita kolmea lämpömittaria, kun perinteisesti loistanut merssukin jäi tuollaiseen tulokseen. Jotenkin tuntuu, että tässä testaaja sais ehkä vähän pohtia uusiksi miten tuli testattua. Voi toki olla, että artikkelissa itsessään olisi paremmin tietoa.
Tuo on vähän niin ja näin, että miksi tuosta pitäisi raippaa antaa. Jos auto antaisi lämmittää akkua ihan 0%:n asti niin silloin riski kasvaa sille, ettei laturilla pääsee ollenkaan. Varsinkaan kun nuo 800V korealaisten akku ei pidä olla ihan tyhjä ottaakseen hyvin latausta vastaan. Paljon huonompi minusta se on, että laturille pitää päästää mahdollisimman tyhjällä akulla, jotta lataus on nopeaa. Paljon joustavampaa, että akku latautuu hyvin akun tasosta riippumatta.Ioniq5 sai raippaa kun akun esilämmitys loppuu heti kun akku tippuu alle 20%
Missä niillä sitten on vakiopaikat sensoreille? Lähinnä, jos ajattelee että vertailevat kuitenkin täysin erilaisia autoja, niin jotenkin sekin tulee ottaa huomioon. Buzzin ohjaajan paikka voi olla täysin lämmin, kun joku peränurkka on jääkylmä tms. Vain 3 mittauspistettä autossa, niin johan pelkkä ilman kulkeutumistapa autokohtaisesti voi sotkea tuloksen täysin.Eikö näissä juurikin ole paras tehdä jokavuosi samalla tavoin, että pystyy näkemään eroja vuosien välillä?
Viimevuoden paras lämpenijä mersu lämpeni +15 asteeseen minuutin nopeammin kuin nyt voittanut bmw vaikka pakkasta mersun testissä oli puolet nyt testatuista.
Lopettavan Teslakin. Lopettaa myös jos ylitunnin pöhöttää. Tesla toki kysyy oletko varma kun mennään alle 20.Etenkin tuo Buzzin lämmitysratkaisu on aika mielenkiintoinen päähänpisto.
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Ioniq5 sai raippaa kun akun esilämmitys loppuu heti kun akku tippuu alle 20%
Muistaakseni on 3-5 mittauspistettä. Jalkatila edessä/takaa, kuski, katto.Missä niillä sitten on vakiopaikat sensoreille? Lähinnä, jos ajattelee että vertailevat kuitenkin täysin erilaisia autoja, niin jotenkin sekin tulee ottaa huomioon. Buzzin ohjaajan paikka voi olla täysin lämmin, kun joku peränurkka on jääkylmä tms. Vain 3 mittauspistettä autossa, niin johan pelkkä ilman kulkeutumistapa autokohtaisesti voi sotkea tuloksen täysin.
Mut kuten totesin, niin en ole nähnyt varsinaista artikkelia miten nämä asiat on esitetty. Nykypäivänä on kuitenkin helppo iskeä vaikka 20 ruuvitägiä eri puolille autoa ja piirtää graafinen esitys miten auton eri osat lämpeää ajan funktiona - jos mennään ihan överipäähän mittausten tekemisessä.