Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei taida noin suurta sarjavalmisteista henkilöautoa olla liikenteessä.
Olet oikeassa, isoksi meni lonkka-arvio. Sisätilojen tilavuudesta on huonosti tietoa, mutta ulkomitoista on. Näyttäisi isoimmillaan olevan luokkaa 20m3 SUVit ala America, että taidat olla ainakin pääosin oikeassa.
 
Onko TM:n testistä mahdollista säätää omille tarpeille painotukset? Esimerkiksi Etelä- ja Pohjois-Suomessa asuvalla on oletettavasti hieman eri olosuhteet talviajolle.
On mahdollista jos olet tilaaja. Tai kysäise jos täältä joku tilaaja haluaa sulle painotukset tehdä.
 
Olet oikeassa, isoksi meni lonkka-arvio. Sisätilojen tilavuudesta on huonosti tietoa, mutta ulkomitoista on. Näyttäisi isoimmillaan olevan luokkaa 20m3 SUVit ala America, että taidat olla ainakin pääosin oikeassa.
Pakettiautoille on joskus ilmoitettu tavaratilan tilavuuksia ja jo oikein muistan (todennäköisesti en), niin Hiacella tilavuus oli 3,5 kuutiota ja Ducatolla 5 kuutiota. Tästä voidaan päätellä, että keskimääräisen henkilöauton sisätilojen tilavuus jää alle kahteen kuutioon.
 
Mulla on ollut go eCharger HOME nyt reilun pari vuotta käytössä, mutta nyt se hajosi. Sopivasti takuun ulkopuolella, niin korjauskin menisi omasta pussista. Mietin tässä vaihtoehtoina lähettää tätä Itävaltaan valmistajalle, joka tutkii ja antaa hinta-arvion korjauksesta, vai ostaisiko vain uuden latausaseman.

Olen tästä go-e:stä tykännyt, koska sitä on ollut kätevä ohjata ja ajastaa äpin kautta. Esim. ampeerimäärää olen useinkin säädellyt. Normisti 10A, mutta joskus jos tarvitsen nopeampaa latausta, niin äpistä sai vaihdettua 16A. En tiedä, miten standardeja ominaisuuksia tällaiset nykyään ovat.

Olisiko jollain suosituksia latausasemasta, jossa onnistuisi tämä etäohjaus, jos päädynkin uuden laitteen hankintaan?
 
Mulla on ollut go eCharger HOME nyt reilun pari vuotta käytössä, mutta nyt se hajosi. Sopivasti takuun ulkopuolella, niin korjauskin menisi omasta pussista. Mietin tässä vaihtoehtoina lähettää tätä Itävaltaan valmistajalle, joka tutkii ja antaa hinta-arvion korjauksesta, vai ostaisiko vain uuden latausaseman.
Mitä myyjä sanoo, vai suoraan Itävallasta valmistajalta ostanut.

Edit, tuos siis ihan irallinen laturi, eli voisi olettaa että vuosia kestää.
 
Mitä myyjä sanoo, vai suoraan Itävallasta valmistajalta ostanut.

Edit, tuos siis ihan irallinen laturi, eli voisi olettaa että vuosia kestää.
Kotilaturi.fi:stä ostin ja he sanoi, että takuuaika ohi, niin pitää asioida suoraan valmistajan kanssa. Valmistaja sanoi, että omakustanteisesti lähetän heille Itävaltaan, niin antavat arvion.
 
Kotilaturi.fi:stä ostin ja he sanoi, että takuuaika ohi, niin pitää asioida suoraan valmistajan kanssa. Valmistaja sanoi, että omakustanteisesti lähetän heille Itävaltaan, niin antavat arvion.
Kyllä minä lähtisin vetoamaan ihan suoraan virhevastuuseen. Jos Kotilaturi.fi on maahantuoja niin heidän vastuullaan.
 
Kotilaturi.fi:stä ostin ja he sanoi, että takuuaika ohi, niin pitää asioida suoraan valmistajan kanssa. Valmistaja sanoi, että omakustanteisesti lähetän heille Itävaltaan, niin antavat arvion.
Ilmeisesti kotimainen, jos kuluttajana ostit, niin vetoa virhevastuuseen ja kuvaile virhehuolellisesti. Jos olet takuusta kysynyt, niin ei ole omatoimisesti ottanut virheestä koppia

Jossain on ketju missä käsitellää kiistatilanteita myyjän kanssa, sieltä varmaan saat vinkkejä, jos alkaa väittään ettei virhettä.

Jos ohjeen mukaan olet käyttänyt niin mielestäni tuollaisen tuotteen oletettu elinikä on vuosia.
 
Ilmeisesti kotimainen, jos kuluttajana ostit, niin vetoa virhevastuuseen ja kuvaile virhehuolellisesti. Jos olet takuusta kysynyt, niin ei ole omatoimisesti ottanut virheestä koppia

Jossain on ketju missä käsitellää kiistatilanteita myyjän kanssa, sieltä varmaan saat vinkkejä, jos alkaa väittään ettei virhettä.

Jos ohjeen mukaan olet käyttänyt niin mielestäni tuollaisen tuotteen oletettu elinikä on vuosia.
Pitääpä siis yrittää vielä Kotilaturista.
Itse olen käyttänyt ohjeen mukaisesti, mutta voiko jälleenmyyjä vedota virheelliseen asennukseen? Sähkäri tän kävi asentamassa, niin luulisi siinäkin kaiken menneen pykälän mukaan.
 

Liitteet

  • laturi.jpg
    laturi.jpg
    248,2 KB · Luettu: 162
Lieneekö noissa latureissakin joku ajastinpiiri ohjelmoituna että kun tulee 2v (takuuaika siis) täyteen niin arvotaan random päivämäärä jonka tultua ohjelmointi muuttuu että joku komponentti lämpeää liikaa ja palaa rampauttaen laturin.
Kuka paljastaa salaliiton ensimmäisenä?

Ei ihan uskaltanut kiinakaupasta tilailla niin piti laittaa Kärkkäiseltä Tietoset eLoad+ 11kw laturi tilaukseen, kun näytti joku alennuskin vielä olevan päällä.
Kai tuolla jotain tehnee, kunhan saa pistokkeen johon tökätä.

Tänään käyty kokeilumielessä Rechargen asemalla kokeilemassa että miten se sähköauto ladataan, kun ei halvempaa tässä lähellä ollut. Neitsyys siis tältäkin osin menetty. Oli muuten ihan saamarin kallista, mikä oli kyllä jo ennakkoon tiedossakin, mutta kokeiluhalu vei voiton.
20min, 16,2kwh ja 10,60€
Ei olis varmaan noin pitkään tullut ladattua mutta aika lensi Android Auton kanssa painiessa kun ei näemmä tykkää toimia yhtään jos on Freedome luurissa ja VPN päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko TM:n testistä mahdollista säätää omille tarpeille painotukset? Esimerkiksi Etelä- ja Pohjois-Suomessa asuvalla on oletettavasti hieman eri olosuhteet talviajolle.
Itse en edes muista koska olen arjessa laittanut pitkiä valoja päälle
Tuli sama mieleen, taidan kerran olla laittanut pitkät päälle hetkeksi tämän puolentoista vuoden aikana kun nykyinen sähköautoni minulla on ollut (olin palaamassa viime talvena myöhään illalla Porvoon Emäsalosta autolla, ja siellä on joitakin kilometrejä missä ei ole katuvaloja).

Mielenkiintoista ajatella että tuo pitkien valojen kyvykkyys on talviominaisuus lähinnä vain täällä pohjoisessa. Jossain Thaimaassa ajellessa tulee kesällä(kin) pilkkopimeää joskus klo 20 maissa, ja keskiyöllä on oikeasti sysimustan pimeää, pimeämpää kuin Suomessa. Siellä etelässä niille pitkille valoille on enemmän päivittäistä tarvetta kuin Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Lieneekö noissa latureissakin joku ajastinpiiri ohjelmoituna että kun tulee 2v (takuuaika siis) täyteen niin arvotaan random päivämäärä jonka tultua ohjelmointi muuttuu että joku komponentti lämpeää liikaa ja palaa rampauttaen laturin.
Kuka paljastaa salaliiton ensimmäisenä?

Ei ihan uskaltanut kiinakaupasta tilailla niin piti laittaa Kärkkäiseltä Tietoset eLoad+ 11kw laturi tilaukseen, kun näytti joku alennuskin vielä olevan päällä.
Kai tuolla jotain tehnee, kunhan saa pistokkeen johon tökätä.

Tänään käyty kokeilumielessä Rechargen asemalla kokeilemassa että miten se sähköauto ladataan, kun ei halvempaa tässä lähellä ollut. Neitsyys siis tältäkin osin menetty. Oli muuten ihan saamarin kallista, mikä oli kyllä jo ennakkoon tiedossakin, mutta kokeiluhalu vei voiton.
20min, 16,2kwh ja 10,60€
Ei olis varmaan noin pitkään tullut ladattua mutta aika lensi Android Auton kanssa painiessa kun ei näemmä tykkää toimia yhtään jos on Freedome luurissa ja VPN päällä.
Eikö olisi kannattanut tilata jonkun autovalmistajan oma laturipiuha vai pitikö olla noilla ominaisuuksilla mitä tossa tietosetissä on? Ainakin BMW ja Volvo/Polestar myyvät 3vaihe 11kw matkalatauspiuhaa ~500€.
Recharge on nostanut hintojaan 0,64€/kwh joten niitä kannattaa välttää. ABC ja K-lataus puolet halvempia.
 
Eikö olisi kannattanut tilata jonkun autovalmistajan oma laturipiuha vai pitikö olla noilla ominaisuuksilla mitä tossa tietosetissä on? Ainakin BMW ja Volvo/Polestar myyvät 3vaihe 11kw matkalatauspiuhaa ~500€.
Recharge on nostanut hintojaan 0,64€/kwh joten niitä kannattaa välttää. ABC ja K-lataus puolet halvempia.

Skodan oma 11kw laturi on 890€ ja muita ei jaksanut alkaa kahlaamaan läpi.
Vaatimukset oli perus voimavirtapistokkeeseen kytkettävä että voi siirtää helpohkosti toiseen kohteeseen, ja noin 10m kaapelipituus. Tuossa eLoad+ mallissa on noin 10m kaapeli.
Aika monet 11kw laturit on 5m kaapelilla joka on vähän nafti omaan käyttöön.
Mieluummin otti sellaisen että varmemmin riittää kaapelin pituus, ettei harmita jos auton joutuu jättämään 7m päähän ja kaapeli on vaan 5m.
Tietosetin laturille jäi 549€ hintaa alennusten jälkeen Kärkkäiseltä.

Rechargen kalleus oli ennakkoon tiedossakin, piti vaan päästä kokeilemaan, ja kyllä tulee Rechargea vältettyä jatkossa. Onneksi tuolla toisella asuinpaikalla on K-lataus aika lähellä, ja tuon eLoadin ajattelin tyrkkää työpaikan viereiseen autohalliin niin saa siellä latailla kun kotona ei ole mahdollisuutta vielä.
Toki tuosta hallista maksan parkkimaksua ja jatkossa sähköstäkin, mutta ynnäsin että lataushinta olisi kutakuinkin samaa luokkaa kuin jos lataisi kotona.
 
Eikö olisi kannattanut tilata jonkun autovalmistajan oma laturipiuha vai pitikö olla noilla ominaisuuksilla mitä tossa tietosetissä on? Ainakin BMW ja Volvo/Polestar myyvät 3vaihe 11kw matkalatauspiuhaa ~500€.
Recharge on nostanut hintojaan 0,64€/kwh joten niitä kannattaa välttää. ABC ja K-lataus puolet halvempia.
Minä en ainakaan ostanut Renaultin omaa suko-matkalatauspiuhaa koska he veloittivat siitä muistaakseni yli 700€. Aika hemmetin rasvainen hinta autovalmistajan "omasta" piuhasta.

Ostin suomalaisesta nettikaupasta hyvin toimivan matkalatauspiuhan parilla sadalla, hyvin on toiminut nyt ainakin puolitoista vuotta.
 
Poimin linkeistä mainittuja uudistuksia ID3een

- Etupuskuri on saanut uuden, aiempaa terävämmän ilmeen
- Konepelti uusiksi, ja siitä on poistettu tuulilasiin asti yltänyt musta koroke.
- Etulokasuojasta sijainnut malli tarkennus pois
- Usi värivaihtoehto, uusi vannevaihtoehto.

Sisällä
- ovipaneleissa, kojelaudassa lisää pehmustetta
- etukyynärnojaa kasvatettu
- Hupinäyttö 10" -> 12"

EI TAPAHDU, mittaristo ennallaan, hipausunapit ennallaan, no niihin hupinäytönluonna oleviin ehkä puolentoistavuoden päästä valoa.


Ohjelmisto
- Tuki käyttömaksuihin, eli valmistaja voi peria kk/vuosimaksua ominaisuuksista.


No fiilis sellainen ettei tämä kiristyvässä kilpailussa paranna ko mallin kilpailukykyä.

Edit:
Ilmeisesti jokin ruksittava nopeampi pikalataustuki (joku kokoonpano)
 
Viimeksi muokattu:
Ohjelmisto
- Tuki käyttömaksuihin, eli valmistaja voi peria kk/vuosimaksua ominaisuuksista.

Tässähän oli kait jotain näitä kivoja, että 2-alue ilmastointi pitää ostaa erikseen, jotain nopeempaa latausta ostaa erikseen yms. Kiva et yleistyy tällainen Vehicle as a Service -tason paska.
 
-24 tulee vasta ID sarjaan näkyvempiä muutoksia, ihan turha hätäpäivitys tämän vuoden "facelift."
 
Iso osa artikkelista koskee selittelyitä, että nyt softa on ongelmatonta kun se tähän päivitetään?

Ja ton on kirjottanut joku toimittaja?

Jos mä olisin toimittaja ja auton valmistaja kehtaisi sanoa noin, painostaisin kyllä kovasti vanhojen autojen osalta. Ylipäätänsä, se että toimittajat antavat valmistajien perseillä on suuri syy miksi ne perseilevät (esim. Android valmistajien softa-tuki vielä 10v sitten).

VAG’in autoista ei pitäisi kirjoittaa artikkelia jossa mainitaan softa mainitsematta kuinka hitaasti sitä päivittävät, huonosti OTA on toiminut jne.
 
Onko model y tosiaan aina tuollainen paukkulauta? Tulin tänään lentokentältä model y taksilla ja oli ihan huomiota herättävän pomppuisaa kyyti, aiemmat kokemukset tesloista vain model3 performancesta missä tiukka jousitus kuulunee asiaan mutta tuo ei tainnut mikään performance malli olla.
Omaan makuun ei tosiaankaan sovi tuon hintaluokan citymaasturille mikään civic type-r tuntuinen jousitus.
Muutenhan se ihan asiallinen vehje tuntui olevan eikä narissut tai mitään kuten model3 aikoinaan, rengasmelu kyllä aika kova vaikka aika näytti jotkut ei massiiviset kitkat olevan alla.
Hämmentävän tarkka tunnistus istuuko penkillä joku kun rupesi keskipaikan turvavyöstä ulisemaan kun siinä oli muovipussi missä pari pitsaa ja limu.
 
Onko model y tosiaan aina tuollainen paukkulauta? Tulin tänään lentokentältä model y taksilla ja oli ihan huomiota herättävän pomppuisaa kyyti, aiemmat kokemukset tesloista vain model3 performancesta missä tiukka jousitus kuulunee asiaan mutta tuo ei tainnut mikään performance malli olla.
Omaan makuun ei tosiaankaan sovi tuon hintaluokan citymaasturille mikään civic type-r tuntuinen jousitus.
Muutenhan se ihan asiallinen vehje tuntui olevan eikä narissut tai mitään kuten model3 aikoinaan, rengasmelu kyllä aika kova vaikka aika näytti jotkut ei massiiviset kitkat olevan alla.
Hämmentävän tarkka tunnistus istuuko penkillä joku kun rupesi keskipaikan turvavyöstä ulisemaan kun siinä oli muovipussi missä pari pitsaa ja limu.

En ole Y:tä ajanut tai istunut kyydissä, mutta 2018 Model S oli melko pomppuinen kyyti talvikelissä myös. Ei nyt mikään pahin ikinä, mutta kyllä se Volvoon tottuneella takamuksessa tuntui.
 
Y riippuu onko se alle 6kk vanha malli vai ei, uusien jousitus on eri säädöissä. MYP on ihan mukava ajaa, rospuuttoa odotellessa. :nb:
 
Y riippuu onko se alle 6kk vanha malli vai ei, uusien jousitus on eri säädöissä. MYP on ihan mukava ajaa, rospuuttoa odotellessa. :nb:
Siitä ei mitään hajua luonnollisesti minkä ikäinen mahtoi olla, koska taksi ja kielimuurin takia en viitsinyt ruveta sen tarkemmin kyselemäänkään. Tuo oli kummiskin aika kauhea (kummiskin puhutaan varsin arvokkaasta autosta).
 
Onko model y tosiaan aina tuollainen paukkulauta? Tulin tänään lentokentältä model y taksilla ja oli ihan huomiota herättävän pomppuisaa kyyti, aiemmat kokemukset tesloista vain model3 performancesta missä tiukka jousitus kuulunee asiaan mutta tuo ei tainnut mikään performance malli olla.
Omaan makuun ei tosiaankaan sovi tuon hintaluokan citymaasturille mikään civic type-r tuntuinen jousitus.
Muutenhan se ihan asiallinen vehje tuntui olevan eikä narissut tai mitään kuten model3 aikoinaan, rengasmelu kyllä aika kova vaikka aika näytti jotkut ei massiiviset kitkat olevan alla.
Hämmentävän tarkka tunnistus istuuko penkillä joku kun rupesi keskipaikan turvavyöstä ulisemaan kun siinä oli muovipussi missä pari pitsaa ja limu.
Takaloota oli siellä se suoja tai ei, niin saa hyvin nostatettua tuota rengasmelua.
 
Olisi käytettynä tuollaisen ostaminen kyllä aika hankalaa kun pitäisi tietää milloin on valmistettu, että saa hyvän. Ulkonäöstä sitä ei taida nähdä mistään? Siihen kiinnitti huomiota että oli mustat ovenkahvat eikä kromiset elikä kummiskin edes hieman tuoreempi oli?
 
Olisi käytettynä tuollaisen ostaminen kyllä aika hankalaa kun pitäisi tietää milloin on valmistettu, että saa hyvän. Ulkonäöstä sitä ei taida nähdä mistään? Siihen kiinnitti huomiota että oli mustat ovenkahvat eikä kromiset elikä kummiskin edes hieman tuoreempi oli?
"Parempi" alista on ilmeisesti tullut aikaisintaan joskus viime vuoden loppupuolella (lokakuu tms?) ja silloinkin vain ilmeisesti joihinkin tehtaisiin
 
Kysymys liittyen sähkärikauppaan. Ostin autoliikkeestä corsa e:n. Auto oli vm. -21 ja ajettu vain reilu 10 tkm. Oston jälkeen kuitenkin kävi ilmi, että autosta on tekemättä vuoden -22 huolto. Kyselin Opelin maahantuojalta, niin huoltoväli on 1v tai 12,5 tkm. Eli nyt mahdollinen takuu saattaa olla rajoitettu. Etukäteen sitä ei voi tietää, vaan mahdollisessa takuutilanteessa Opel voi kysyä huoltokirjaa ja rajoittaa takuuta tai sitten ei. Tämä asia ei tullut ilmi mitenkään kaupanteossa. Vaan myyjä (ja minäkin oletin) takuun voimassaolemisesta.

Autossa on vielä 14 pv:n etäoston mukainen perumisaika. Joten kaupan voisi vielä perua. Reklamaatio on myyjällä käsittelyssä. Mitä tekisitte itse tai vaatisitte tässä tilanteessa? Jos perun kaupan, niin jokusen satasen väkisin menetän siinä. En tiedä voiko tehdä sopimusta missä autoliike vastaisi kuluista, jos takuu ei korvaakaan jotain. Myös mahdollisen lisätakuun menettäisin tässä.
 
Kysymys liittyen sähkärikauppaan. Ostin autoliikkeestä corsa e:n. Auto oli vm. -21 ja ajettu vain reilu 10 tkm. Oston jälkeen kuitenkin kävi ilmi, että autosta on tekemättä vuoden -22 huolto. Kyselin Opelin maahantuojalta, niin huoltoväli on 1v tai 12,5 tkm. Eli nyt mahdollinen takuu saattaa olla rajoitettu. Etukäteen sitä ei voi tietää, vaan mahdollisessa takuutilanteessa Opel voi kysyä huoltokirjaa ja rajoittaa takuuta tai sitten ei. Tämä asia ei tullut ilmi mitenkään kaupanteossa. Vaan myyjä (ja minäkin oletin) takuun voimassaolemisesta.

Autossa on vielä 14 pv:n etäoston mukainen perumisaika. Joten kaupan voisi vielä perua. Reklamaatio on myyjällä käsittelyssä. Mitä tekisitte itse tai vaatisitte tässä tilanteessa? Jos perun kaupan, niin jokusen satasen väkisin menetän siinä. En tiedä voiko tehdä sopimusta missä autoliike vastaisi kuluista, jos takuu ei korvaakaan jotain. Myös mahdollisen lisätakuun menettäisin tässä.

En nyt ihan usko että noin pieni huoltoväli voisi olla? Ja jos sitä ei olisi tehty, niin auto varmaan kokoajan muistuttaisi siitä ...
 
Kysymys liittyen sähkärikauppaan. Ostin autoliikkeestä corsa e:n. Auto oli vm. -21 ja ajettu vain reilu 10 tkm. Oston jälkeen kuitenkin kävi ilmi, että autosta on tekemättä vuoden -22 huolto. Kyselin Opelin maahantuojalta, niin huoltoväli on 1v tai 12,5 tkm. Eli nyt mahdollinen takuu saattaa olla rajoitettu. Etukäteen sitä ei voi tietää, vaan mahdollisessa takuutilanteessa Opel voi kysyä huoltokirjaa ja rajoittaa takuuta tai sitten ei. Tämä asia ei tullut ilmi mitenkään kaupanteossa. Vaan myyjä (ja minäkin oletin) takuun voimassaolemisesta.

Autossa on vielä 14 pv:n etäoston mukainen perumisaika. Joten kaupan voisi vielä perua. Reklamaatio on myyjällä käsittelyssä. Mitä tekisitte itse tai vaatisitte tässä tilanteessa? Jos perun kaupan, niin jokusen satasen väkisin menetän siinä. En tiedä voiko tehdä sopimusta missä autoliike vastaisi kuluista, jos takuu ei korvaakaan jotain. Myös mahdollisen lisätakuun menettäisin tässä.

Kirjalllinen sitoumus maahantuojalta että takuu voimassa ja/tai myyjältä kirjallinen sitoumus että ottavat vastuun kaikesta takuunalaisesta duunista jota tehdastakuu ei korvaa.
 
Edellinen omistaja vain kuitannut itse mittarista huollon tehdyksi ei tee sitä tehdyksi. Tämä vain yksi potentiaalinen vaihtoehto jos huollosta ei löydy asiakirjoja tai merkintää mistään.

Jos viime vuoden huolto on tekemättä niin vaikea kuvitella että takuu evättäisiin reilun 3kk ylityksen takia, mutta onhan sekin mahdollista.

Jaa vieläkös niitä voi itse kuittailla ilman diagnostiikkaa...
 
Edellinen omistaja vain kuitannut itse mittarista huollon tehdyksi ei tee sitä tehdyksi. Tämä vain yksi potentiaalinen vaihtoehto jos huollosta ei löydy asiakirjoja tai merkintää mistään.

Jos viime vuoden huolto on tekemättä niin vaikea kuvitella että takuu evättäisiin reilun 3kk ylityksen takia, mutta onhan sekin mahdollista.

Tämä siinä luultavasti on käynyt. Autohan ilmoittaa viesteistä, mutta ne pystyy kyllä yleensä itse kuittaamaan. Ja niistä ei jälkeä jää kuulemma tuossa autossa lokiin. Maahantuoja tarkasti sähköisen kirjan sekä huoltokirjassa ei ole merkintää, niin silloin sitä ei ole tehty.

Kuulemma aika paljon on tällaisia, kun huoltoväli on noin lyhyt. Autolla ajetaan muutama tuhat, niin ne kuittaillaan pois ja sitten ihmetellään miten voi vaatia huoltoa noin pienillä kilometreillä.

Edit: Ja siis tuo huolto olisi siis pitänyt tehdä 5/22, eli on kohta vuoden myöhässä.
 
Viimeksi muokattu:
Joskus noi myös jäävät vähälle huomiolle jos auto on ollut esim. esittelyautona ja se on rekisteröity paljon aiemmin. Anoppi ehti ajamaan polttiksellaan muutaman tuhannen kilometrin verran kun huoltojakoavain syttyi. Tätä sitten ihmetteli ja tosiaan aika tuli ensirekisteröimispäivästä jolloin ajoaikaa tuli sen vuoden/kilometrirajoituksen sijaan joku 3-4kk. Lähinnä itseäni yllätti tuossa, että jakoavain sai yleensä aikaan jonkinlaisen reaktion.
 
Näillä taustatiedoilla mielestäni paras purkaa kauppa, liikaa päänsärkyä ja vaivaa luvassa. Ainoastaan maahantuojan toimittama asiakirja takuun voimassaolon normaalista jatkumisesta olisi riittävä vakuus pitää kauppa voimassa. Tuo on todennäköisesti jälleenmyydessäkin jonkin asteinen riski. Jälleenmyyjän vakuutukset takuun voimassaolosta eivät välttämättä siirtyisi uudelle omistajalle ja mahdollinen konkurssi tai yrityskauppa voisi tehdä asiasta kohtuullisen hankalaa.
Täysin samaa mieltä, vaikka ei olisi ongelma nyt. niin viimeistään edelleen myytäessä kädessä iso ongelma.
 
Näissä on kyllä paha, kun virhevastuukysymyksien kohdalla olisi oikeuskäsittelyjen varassa ja akustojen ja sähkölaitteiden takuuksien voimassaolo olisi hyvin epävarmaa. Myyntiä tuo varmasti vaikeuttaa merkittävästi ja sitä enemmän mitä pidemmälle aikaa kuluu. Mokasta tuntunut hajoavan se sisäinen laturi muutamista yksilöistä muutamankin kerran (pikalataus toimi vielä) joten sen osalta takuusta olisi todennäköisesti oikeaa hyötyä.
 
Edit: Ja siis tuo huolto olisi siis pitänyt tehdä 5/22, eli on kohta vuoden myöhässä.
Mielestäni sinulla on auto käsissä jossa ei ole minkäänlaista takuuta voimassa. Hankkiudu eroon tai pyydä myyjää hommaamaan jo ehdotettu maahantuojan lausunto että pitkäksi menolla ei ko. auton tapauksessa ole takuulle mitään merkitystä.

Kannattaa sitten huomioida että vaikka huolto-ohjelmassa olisi käytännössä mitä tahansa olematonta joka ei suoraan liity hajoavaan osaan tyyliin öljyjen vaihto pitkäksi ja kampiakseli katkeaa niin vetoavat siihen että eivät ole voineet tehdä autoon "yleissilmäystä" jolla todennäköisesti olivat tuon alkaneen kampiakselin katkeamisen huomanneet ajoissa ja ennalta ehkäisevästi pystyneet korjaamaan. Kuluttajariitalauta sitten ostaa kyselemättä tuollaiset 'bullshit' selitykset mikä toistaalta on ymmärrettävää kun takuu on eri asia kuin virhevastuu ja periaatteessa takuunantaja saa hyvin laveasti määritellä olosuhteet joissa takuu on voimassa.
 
Renaultilla olisi auto vuodeksi-kampanja. Onko tämä nyt sitten hyvä vai huono tarjous..

60kWh 220hv Equilibre 489 €/kk, sisältäen City-paketin

60kWh 130hv Evolution ER 499 €/kk, sisältäen ajoavustinpaketin (mm. älykäs mukautuva vakionopeudensäädin, kaistakeskitin…)

60kWh 220hv Techno 529 €/kk, sisältäen ajoavustin- ja lisätyn näkemisen paketit
 
Autoverkkokaupalla ollut noita vastaavia, muistaakseni myös tuosta E-tech:stä, hinnat oli samaa luokkaa.
 
Tuohon "tarjoukseen" täytyy laskea vielä talvirenkaat, metalliväri ja palautushuolto päälle, jos meinaa vuodessa max. 15 tkm päästä eroon. Rahoituksessa oli 3,9%, 9 e/kk ja 190 e. Jos ehdottomasti haluaa vain vuodeksi, niin maybe, mutta muuten en kyllä rellun riistohintoja maksaisi. Varsinkin Teslan hinnanalennusten jälkeen Rellusta pyydetty hinta on posketon.

e: Rellulla näyttää kyllä olevan joku kamppis tuossa hinnassa. Hinnat lähempänä julkaisuhintoja (jotka nekin oli yläkanttiin autoon nähden).
 
Kysymys liittyen sähkärikauppaan. Ostin autoliikkeestä corsa e:n. Auto oli vm. -21 ja ajettu vain reilu 10 tkm. Oston jälkeen kuitenkin kävi ilmi, että autosta on tekemättä vuoden -22 huolto. Kyselin Opelin maahantuojalta, niin huoltoväli on 1v tai 12,5 tkm. Eli nyt mahdollinen takuu saattaa olla rajoitettu. Etukäteen sitä ei voi tietää, vaan mahdollisessa takuutilanteessa Opel voi kysyä huoltokirjaa ja rajoittaa takuuta tai sitten ei. Tämä asia ei tullut ilmi mitenkään kaupanteossa. Vaan myyjä (ja minäkin oletin) takuun voimassaolemisesta.

Autossa on vielä 14 pv:n etäoston mukainen perumisaika. Joten kaupan voisi vielä perua. Reklamaatio on myyjällä käsittelyssä. Mitä tekisitte itse tai vaatisitte tässä tilanteessa? Jos perun kaupan, niin jokusen satasen väkisin menetän siinä. En tiedä voiko tehdä sopimusta missä autoliike vastaisi kuluista, jos takuu ei korvaakaan jotain. Myös mahdollisen lisätakuun menettäisin tässä.

Itse palauttaisin auton heti!
 
Tuohon "tarjoukseen" täytyy laskea vielä talvirenkaat, metalliväri ja palautushuolto päälle, jos meinaa vuodessa max. 15 tkm päästä eroon. Rahoituksessa oli 3,9%, 9 e/kk ja 190 e. Jos ehdottomasti haluaa vain vuodeksi, niin maybe, mutta muuten en kyllä rellun riistohintoja maksaisi. Varsinkin Teslan hinnanalennusten jälkeen Rellusta pyydetty hinta on posketon.

e: Rellulla näyttää kyllä olevan joku kamppis tuossa hinnassa. Hinnat lähempänä julkaisuhintoja (jotka nekin oli yläkanttiin autoon nähden).
Pyysin tuosta huvikseni tarjouksen.

E-TECH Electric 60kWh 220hv Techno kustantaisi talvirenkaineen 563€/kk (myyntihinta 52 174,00). Todellinen vuosikorko 4,38%. Ei ole kovin fiksu hankinta, kun Tesla Y:n saa muutaman tonnin kalliimmalla.

Kymppitonni Meganen hinnasta pois, niin voisi kauppa käydä paremmin.
 
Pyysin tuosta huvikseni tarjouksen.

E-TECH Electric 60kWh 220hv Techno kustantaisi talvirenkaineen 563€/kk (myyntihinta 52 174,00). Todellinen vuosikorko 4,38%. Ei ole kovin fiksu hankinta, kun Tesla Y:n saa muutaman tonnin kalliimmalla.

Kymppitonni Meganen hinnasta pois, niin voisi kauppa käydä paremmin.
Pointtihan tuossa on se, että se on lähtökohtaisesti vuoden liisari, eli voit sitten vuoden jälkeen vaihtaa uuteen tai jatkaa sopparia.
 
Pointtihan tuossa on se, että se on lähtökohtaisesti vuoden liisari, eli voit sitten vuoden jälkeen vaihtaa uuteen tai jatkaa sopparia.
Ilmeisesti pohjaa tälläiseen tarjoukseen (metroauto.fi)
ERÄ VUODEKSI
alk. 489 €/kk
NOPEA TOIMITUS!
Ilman käsirahaa
Ajokilometrit 15 tkm/12 kk
Nopeaan toimitukseen
Palauta auto 12 kk:n päästä tai jatkaa sopimuskauden loppuun!
Eli 40 senttiä tai enemmän km. + pakolliset mitkä ei kuulu kk maksuun. vakuutukset ?

Rahoitusesimerkki: 60kWh 220hv Equilibre kampanjahinta 45.590 €, rahoitettava osuus 45.780 €, käsiraha 0 €, sopimusaika 72 kk, korko 3,9 %, perustamismaksu 190 €, käsittelykulu 9 €/kk, kk-erä 489 €/kk, viim. suurempi erä max 19.440 €, luottokust. 8.578,21 €, tod. luottohinta 58.168,21 €, tod. vuosikorko 4,41 %. Rahoitus edellyttää hyväksytyn luottopäätöksen ja kaskovakuutuksen.
Eli teknisesti on luotto, jossa sitoutuvat ostamaan takaisin 12kk päästä jos 15tkm rajaa ei ole ylitetty.

Jos ei ota kantaa itse autosta, niin tuossa jonkinlainen hintatakuu vuodeksi.
 
Viimeisen erän suuruus (yli 19k€ halvemmallakin vaihtoehdolla 72kk jälkeen!) pitää huolen ettei kannata yli vuotta pitää.
Sillä ovat tuon kk-erän pudottaneet siedettävälle tasolle.
Hyvähuomio,
6 vuotta, ehkä pieni riski ettei ranskatar ei ole enään sen arvoinen... En ainakaan laskis sen varaan että tuosta ajanmyötä muodustuu poikkeuksellisen onnistunut laatupeli joka viedään käytettynä käsistä.

(Se uusi sähkö Dacia verottomana taitaa jo tänäpäivänä olla parikympinauto, julkistuksen yhteydessä ainakin oli halvempi)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 590
Viestejä
4 492 849
Jäsenet
74 262
Uusin jäsen
ambigrammi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom