Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuo on vähän niin ja näin, että miksi tuosta pitäisi raippaa antaa. Jos auto antaisi lämmittää akkua ihan 0%:n asti niin silloin riski kasvaa sille, ettei laturilla pääsee ollenkaan. Varsinkaan kun nuo 800V korealaisten akku ei pidä olla ihan tyhjä ottaakseen hyvin latausta vastaan. Paljon huonompi minusta se on, että laturille pitää päästää mahdollisimman tyhjällä akulla, jotta lataus on nopeaa. Paljon joustavampaa, että akku latautuu hyvin akun tasosta riippumatta.
Ainoa järkevä syy pakottaa se esilämmitys navigaattoriin (kuten se korealaisissa vissiin on) on nimenomaan se, että silloin käytännössä varmistetaan ettei akku voi loppua kesken. Nyt jostain syystä estetään lämmitys kun seisotana valoissa odottamassa ABC:n pihaan kääntymistä vaikka akkua on 19% ja 70km jäljellä…
 
[Lataustestitkin oli iomeisesti tehty laturilla joka ollut alitehoinen ja täten rajoittanut latausnopeutta. Kuulostaa vähän oudolta.

Pitänee hommata tuo lehti jostain
 
Kyllähän tuo testi nyt kuitenkin suuntaa antaa siitä, että mikä on kelpo talviauto ja mikä ei niin kelpo. Harmillisesti toki muutamia epätarkkuuksia testissä liittyen latausnopeuteen.

1678309847624.png

1678309818316.png

1678309791635.png

Ja tuon volkkarin jääjarrutuksen tulosta ei voi kuin ihmetellä. Miten päin persettä voi abs-järjestelmän suunnitella, jos jäällä pysähtymiseen menee useampi sata metriä!?

1678310056680.png

1678310083545.png
 
Joku koti/matkalaturin tapainen varmaan pitää hommailla. Kun tuon Enyakin mukana tulee vain 22kw latauspömpeleihin käyvä kaapeli.
Täällä on muistaakseni tapeltu paljonkin eri laturien hyvyydestä/huonoudesta.
Uskaltaiskohan tällaisen käydä paikallisesta motonetista ja latailla kotipuolessa maalla käydessä varaston seinästä.

Kaupunkiasunnolla varmaan mennään työpaikan viereisillä 22kw paikoilla tai vähän matkan päässä oleva cittarin k-latauksella kun ei omaa latauspistettä ole.
 
Joku koti/matkalaturin tapainen varmaan pitää hommailla. Kun tuon Enyakin mukana tulee vain 22kw latauspömpeleihin käyvä kaapeli.
Täällä on muistaakseni tapeltu paljonkin eri laturien hyvyydestä/huonoudesta.
Uskaltaiskohan tällaisen käydä paikallisesta motonetista ja latailla kotipuolessa maalla käydessä varaston seinästä.

Kaupunkiasunnolla varmaan mennään työpaikan viereisillä 22kw paikoilla tai vähän matkan päässä oleva cittarin k-latauksella kun ei omaa latauspistettä ole.

Itse tuotteessa tuskin on suurempaa ongelmaa, enemmän olisin huolissani sen varaston seinän pistorasian kestävyydestä.

Itse ostaisin minkä tahansa sähkärin kylkeen voimavirtapistokkeeseen menevän laturin, jos vain voimavirtaa on saatavilla.

Esim. Skodalla on oma, aika kallis versio

Autotarvikeliikkeistä saa vastaavia perusversioita luokkaa 400-500€ hintaan.
 
[Lataustestitkin oli iomeisesti tehty laturilla joka ollut alitehoinen ja täten rajoittanut latausnopeutta. Kuulostaa vähän oudolta.

Pitänee hommata tuo lehti jostain
Niin oliko käytetty pikalaturi edes 800V tukeva vai vanhempaa 400V mallia?
 
Kyllähän tuo testi nyt kuitenkin suuntaa antaa siitä, että mikä on kelpo talviauto ja mikä ei niin kelpo. Harmillisesti toki muutamia epätarkkuuksia testissä liittyen latausnopeuteen.
Mitä ihmeen painotuksia siinä on käytetty? Lähinnä, että miten helvetissä täysin käyttökelvoton Toyota on saatu taiottua mihinkään muuhun sijaan kuin viimeiseksi?
 
Mitä ihmeen painotuksia siinä on käytetty? Lähinnä, että miten helvetissä täysin käyttökelvoton Toyota on saatu taiottua mihinkään muuhun sijaan kuin viimeiseksi?
Tm talvitestissä testataan muutakin kuin latausta ja rangea. Painotuset samat kuin vaikkapa viimevuoden testissä.
 
Tm talvitestissä testataan muutakin kuin latausta ja rangea. Painotuset samat kuin vaikkapa viimevuoden testissä.
Kyllä siinä joo testataan muutakin, mutta ihan päin persettähän tuo on painotettu, jos sähköauton kriittinen perusominaisuus ei painota tuloksia merkittävästi. "Samat kuin viime vuonna" ei paljoa lohduta, kun siitäkään ei näy taulukkoa missään.
 
Ja tuon volkkarin jääjarrutuksen tulosta ei voi kuin ihmetellä. Miten päin persettä voi abs-järjestelmän suunnitella, jos jäällä pysähtymiseen menee useampi sata metriä!?
Oho. Toihan voi jo ihan oikeasti olla vaarallinen talvella jääpintaisella tai liukkaaksi kiillottuneella tiellä. Peräänajoriskikin kasvaa melkoisesti mm. liikennevaloissa jos jarrutusmatka yli tuplat normaaliin nähden liukkaalla.
 
Noh lataushommat yms.

Bemari tuon testin oli muistaakseni voittanut ja Mersu toisena.

Kokonaistulokset ja hinta/piste

BMW: 8,8, 7985 €/piste
Mersu: 8,5, 9835 €/piste
Rellu: 8,3, 6625 €/piste
Nisu: 7,9, 7076 €/piste
Kia: 7,7, 6948 €/piste
Tojo: 7,7, 7191 €/piste
Huihai: 7,2, 7915 €/piste
Volkkari: 6,9, 10368 €/piste
Rellulta kova suoritus kun hengittää noin paljon kalliimman mersun niskaan. Volkkarilta aika mahalasku varsinkin lämmityslaitteen suhteen. Puoli tuntia ajoa ja edelleen etujalkatilassa pakkasta. Toki sen ymmärtää jos lämmityslaite mitoitettu alunperin ID4:lle niin eihän se tuollaista kaappiautoa jaksa lämpimänä pitää.


Keskiarvo noin viisi astetta. Näköjään ihan aiheesta TM:n testaajat totesivat että lämmityslaite näkyy suunnitellun lähinnä Kalifornian talvea silmälläpitäen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä siinä joo testataan muutakin, mutta ihan päin persettähän tuo on painotettu, jos sähköauton kriittinen perusominaisuus ei painota tuloksia merkittävästi. "Samat kuin viime vuonna" ei paljoa lohduta, kun siitäkään ei näy taulukkoa missään.
Painotuksia voi muuttaa itse ja katsoa sen jälkeen mikä on tulos.
 
Buzzissa taisi olla pelkät vastukset, eikä lämpöpumppua (kustannussyistä?). Ja muistaakseni sinne ei taakse edes kovin kummoista lämmityskanavia tule.
ABS homma on kyllä ihmeellistä, ettei ole korjattu. Mutta varmaan noudattaa samoja laatustandarteja mobiiliapplikaationkin, eli korjausta ei ole tulossa :)
 
Itse tuotteessa tuskin on suurempaa ongelmaa, enemmän olisin huolissani sen varaston seinän pistorasian kestävyydestä.

Itse ostaisin minkä tahansa sähkärin kylkeen voimavirtapistokkeeseen menevän laturin, jos vain voimavirtaa on saatavilla.

Esim. Skodalla on oma, aika kallis versio

Autotarvikeliikkeistä saa vastaavia perusversioita luokkaa 400-500€ hintaan.

Tätä itsekin mietin kans että pitänee käyttää sähkäriä paikalla ainakin tarkistamassa kaapelointi ja rasiat. Tuolla on kyllä voimavirtaakin mutta ei ole vielä sopivassa paikkaa ja ne mitä on niin on vielä sitä jotain ikivanhaa neliskanttista mallia olevaa töpseliä.
Kyllä tuo varmaan vaatii nyt vähän sähkötöitä että uskaltaa latailla kotona.
Saahan nähdä miten kalliiksi tuo autoilun sähköistäminen vielä tulee.
 
Tuo TM talvisähköautojen vertailu oli kyllä aika hämmentävä.
Autot niin eri hinta- ja kokoluokista. On matalaa sedania, SUV:ta, hatcbackia ja pakettiauto. Hintahaitari tosi iso myös.
Renaultilta ihan hyvä tulos tuossa seurassa.
Nissanilta olisi odottanut parempaa tulosta akkulämmityksineen yms.
Hyundain tulos oli yllättävän heikko kun vertaa miten hyvin on pärjännyt muissa lämpimän kelin vertailuissa, tainnut ottaa liikaakin mallia Teslasta alustan yms. suhteen.
 
Tuo TM talvisähköautojen vertailu oli kyllä aika hämmentävä.
Autot niin eri hinta- ja kokoluokista. On matalaa sedania, SUV:ta, hatcbackia ja pakettiauto. Hintahaitari tosi iso myös.
Renaultilta ihan hyvä tulos tuossa seurassa.
Nissanilta olisi odottanut parempaa tulosta akkulämmityksineen yms.
Hyundain tulos oli yllättävän heikko kun vertaa miten hyvin on pärjännyt muissa lämpimän kelin vertailuissa, tainnut ottaa liikaakin mallia Teslasta alustan yms. suhteen.

Eihän siinä ole mitään hämmentävää jos on lukenut viimeiset 20 vuotta talviauto-vertailuja.

Ainahan siellä on ollut mukana isoja ja pieniä, halpoja ja kalliita.
 
Niin oliko käytetty pikalaturi edes 800V tukeva vai vanhempaa 400V mallia?
Tuolla ei ole merkitystä noilla reilun 100kW tehoilla mitä kylmässä saadaan. Joka tapauksessa laturin valinta on epäonnistunut Hyundain osalta ja testi mennyt reisille.
 
En kyllä tajua ruikutusta tästä testistä, lämpötilojen mittailu on aina ns. suuntaa antavaa eikä tilanne hirveästi muutu oli niitä antureita 3:n sijaan kymmenen tai sata.

Samaten noiden arvosanojen painotus on ollut vakiovinkuna esson baarilla jo ties kymmeniä vuosia, siellä taitaa vieläkin lukea että kannattaa laittaa omat painotuskertoimet omien prioriteettien mukaan.

Se ettei ladattu 800V teholla on sitten jo eri asia, oliko tilanne sitten vain niin ettei tällaista saatu testiin järkevään paikkaan vai mikä oli kyseessä, joku artikkelin lukenut voi varmaan referoida mitä siitä sanottiin.
 
Hyundaissahan oli testissä toiseksi heikoin (hitain) lämmitin ID buzzin jälkeen joka ei näyttänyt lämpiävän ollenkaan. Käytännössä ainakin täällä E-Suomessa auto on silti ollut lämpimämpi kuin mikään aiempi polttomoottoriautoni sillä auto on aina esilämmitetty mukavaksi ennenkuin hyppään sisään. Tämä tekee tuosta lämpenemisen nopeudesta ihan yhdentekevän jos vaan tehoa riittää niin ettei ala viilenemään. TM testissä hyny lämpeni aika hitaasti -16C:ssä joten jossain -30 asteessa voisi sitten ollakin hankaluuksia?
 
Tm talvitesti kyllä jokavuotinen maksimaalinen ulinan aiheuttaja :).
Tosin tänävuonna aika kevyttä verrattuna teslan ”suoritukseen” viime testissä.
 
Mielestäni tuo testi on hyvä, samalla siinä on hyvin tuotu esille erilaisten autojen eri tulokset jne. Pentti-Peruskäyttäjää tuskin kiinnostaa kikkailla 400V ja 800V latureiden välillä ja suurinta osaa sähköautoilijoista ei voisi vähempää muutenkaan kiinnostaa lataustekniset yksityiskohdat - tämä ihan työpaikan otannalla, jossa sähkäreitä on useampi ja yhtäkään ei kiinnosta se, et Jeren Hyundai ottaa 800V vastaan, kun taas Tarjan ID.5 ei näin tee (eipä sille et Jerekään ois tiennyt mitään volteista, koska häntä kiinnostaa ajaminen). Aina täällä vääristyy tämä kokonaisuus, koska normaalia tavallista ihmistä ei sähköautoilussa kiinnosta tai aiheuta tunteita mikään latausjännite tai muu. He vain ajaa autoa, niin ihmeelliseltä kuin täällä se voikaan kuulostaa. Tuota tarkoitusta TM:n testi palvelee hyvin.
 
Tuo on vähän niin ja näin, että miksi tuosta pitäisi raippaa antaa. Jos auto antaisi lämmittää akkua ihan 0%:n asti niin silloin riski kasvaa sille, ettei laturilla pääsee ollenkaan.

Onhan tässä kaksi puolta, mutta paljon mielummin ottaisin esilämmityksen mahdollisuuden alle 20%:ssa kuin että auto kaitsee noin vahvasti kuskia. Pikalatausnopeus talvella on kuitenkin yksi sähköauton haasteellisimmista asioista, ja jos nyt auto ei vain esilämmitystä suostu aloittamaan, vaikka mitään ongelmaa ei rangen osalta olisi, niin ei se ainakaan mikään positiivinen asia ole.
 
Mielestäni tuo testi on hyvä, samalla siinä on hyvin tuotu esille erilaisten autojen eri tulokset jne. Pentti-Peruskäyttäjää tuskin kiinnostaa kikkailla 400V ja 800V latureiden välillä ja suurinta osaa sähköautoilijoista ei voisi vähempää muutenkaan kiinnostaa lataustekniset yksityiskohdat - tämä ihan työpaikan otannalla, jossa sähkäreitä on useampi ja yhtäkään ei kiinnosta se, et Jeren Hyundai ottaa 800V vastaan, kun taas Tarjan ID.5 ei näin tee (eipä sille et Jerekään ois tiennyt mitään volteista, koska häntä kiinnostaa ajaminen). Aina täällä vääristyy tämä kokonaisuus, koska normaalia tavallista ihmistä ei sähköautoilussa kiinnosta tai aiheuta tunteita mikään latausjännite tai muu. He vain ajaa autoa, niin ihmeelliseltä kuin täällä se voikaan kuulostaa. Tuota tarkoitusta TM:n testi palvelee hyvin.

Näkisin että alan lehti vois silti vähäsen panostaa laatuun. Tuskin noi ihmiset joita ei autot kiinnosta vaan pelkästään ajelevat myöskään TM:ää tilaa.

Jos ei kiinnosta testata kunnolla niin miksi testata ollenkaan?
 
Näkisin että alan lehti vois silti vähäsen panostaa laatuun. Tuskin noi ihmiset joita ei autot kiinnosta vaan pelkästään ajelevat myöskään TM:ää tilaa.

Jos ei kiinnosta testata kunnolla niin miksi testata ollenkaan?

Aika moni tilaa ja lukee. Tämä foorumi ja täällä olevat ihmiset vaan vääristää mukavasti reaalimaailmaa.
 
Onhan tässä kaksi puolta, mutta paljon mielummin ottaisin esilämmityksen mahdollisuuden alle 20%:ssa kuin että auto kaitsee noin vahvasti kuskia. Pikalatausnopeus talvella on kuitenkin yksi sähköauton haasteellisimmista asioista, ja jos nyt auto ei vain esilämmitystä suostu aloittamaan, vaikka mitään ongelmaa ei rangen osalta olisi, niin ei se ainakaan mikään positiivinen asia ole.
Hyundaihan aloittaa esilämmityksen todellä hyvissä ajoin ainakin jos akku on kylmä. Itselläni jääkalikka-akun lämmitys alkoi yli tunti ennen laturia. Käytännön elämässä tällaisilla vivahteilla ei ole lopultakaan suurta merkitystä. Lataako auto 120kW vai 150kW latauksen alussa ei ratkaisevasti muuta pysähdyksen aikaa. Pääasia että joku esilämmitys on ettei ihan mateluvauhdista lähdetä.

Muutenkin omassa ajossa pikalatausta tulee käytettyä todella harvoin, vaikka valitsin auton nörttimäisesti juuri nopean latauksen vuoksi. Olen siis koko esilämmitystä käyttänyt vain kerran koko talvena.
 
Ilmeisesti VAG ei ilmoittele tarpeeksi TM:ssä kun arpoivat Buzzin noin surkeaksi. Hymiö.
Lukematta artikkelia, eli vain ketjuun postattujen lainausten perusteella jää mielikuva ettei tuota suorittamista olisi pelkillä mainoksilla nostettu kärkeen. Ei vaikka nyt olisi valmistaja/maahantuoja jotenkin onnistunut sössiin asiasit. (suututtaan)
 
Lukematta artikkelia, eli vain ketjuun postattujen lainausten perusteella jää mielikuva ettei tuota suorittamista olisi pelkillä mainoksilla nostettu kärkeen. Ei vaikka nyt olisi valmistaja/maahantuoja jotenkin onnistunut sössiin asiasit. (suututtaan)

Joo jos jäällä jarruja ei käytännössä ole niin siinä kohtaa VAG joutuisi ostamaan TM:n julkaisijan jotta saisi tuon jotenkin kärkeen. Tuon pitäisi olla iso uutinen jo päivälehdissäkin ja TRAFIllakin pitäisi jonkun herätä
 
Joo jos jäällä jarruja ei käytännössä ole niin siinä kohtaa VAG joutuisi ostamaan TM:n julkaisijan jotta saisi tuon jotenkin kärkeen. Tuon pitäisi olla iso uutinen jo päivälehdissäkin ja TRAFIllakin pitäisi jonkun herätä
Pitäisi itse lukea, mutta ei lehteä tässä luetavana.
Mikä tuossa jarrutuksessa mättää, oliko sitä artikkelissa avattu. Lumella kuitenkin tontilla, toki ihan eri luoka autot, vähän päärynöiden ja omenoiden vertaamista. Mutta silti. Renkaat, jarrut, vai mikä. ei kai alusta jäällä voi noin pahasti pilata vs lumi.

Ja vielä kriittisempää, onko hidastuvuus ongelma alussa, vai lopussa.
Kuvainnollisesti tuossa jyrtätään kaksi Toytotaan niippuun kolmannen perään.

Toki MB EQ painaa ~ 300Kg enemmän kuin Toytota ja Buzz vajaa parisataa enemmän kuin EQ (paino arviot tarkistamattomia)
 
Tuon Buzzin jarrujen softassa on pakko olla jotain sekoilua regenin ja/tai jarrujen suhteen eli kun pitoa on todella vähän niin sekoaa ja jarruttaa pelkällä regenillä tai hyvin kevyellä mekaanisella jarrulla ilman regeniä, jarruissa itsessään ei ole mitään fyysistä vikaa kerta lumella pysähtyy suht ok.
 
Voihan siinä olla, että todettu peräpään olevan vaan liian herkkä tulemaan rinnalla tyhjänä ja jarrut sitten pyrkivät pitämään kontrollin. Pitääkin lukea testi lehdestä jossain vaiheessa. Kiinnostaisi onko tehty testi myös jos sinne lastataan tavaraa reippaasti että muuttuuko tulos kuinka paljon ja mihin suuntaan.
 
Lähinnä minä tähän keskustelun tueksi niitä painotuksia haluaisin tietää, varsinkin kun ei ole pääsyä ko. taulukkoon...
Talviajo maantie 15%
Hallittavuus 10%
Etenemiskyky 10%
Jarrut 10%
Kulutus 5%
Toimintasäde ja lataus 10%
Lämmityslaite 20%
Sähkölämmittimet 5%
Valot ja näkeminen 10%
Talvivarusteet ja käytettävyys 5%
 
Joo aika jännä, itse sähköautossa näkisin tuon toimintasäde + lataus ainakin 30% painotuksena, siinähän ne isoimmat erot autojen välillä tulee ja talvella kitkutellaan toimintasäteessä siedettävän rajamailla nykysähköautoilla.
 
Joo aika jännä, itse sähköautossa näkisin tuon toimintasäde + lataus ainakin 30% painotuksena, siinähän ne isoimmat erot autojen välillä tulee ja talvella kitkutellaan toimintasäteessä siedettävän rajamailla nykysähköautoilla.
Testissä oli sekalainen joukko autoja, jos toimintasäde painotuksella ne tarkoitus laittaa järjestykseen, niin ihan markkinointi hömpää.

Nyky tekniikalla se on plussaa ja se on miinusta milestäni vaikea pistetyttää ja painottaa tässä ympäristössä.

Testin lukia saa parhaan irti jos hänelle kerrotaan se talvinen toimintasäde haarukka, ja latautuminen.

Jos testissä oli lapinlomareissu autot, piiriedustajan autot, niin isojuttu, jos testissä taajama, työssäkäynti autot, niin ihan toinen tarina.


Siksi vähän kärkkäästi kritision, polttiksella ajallut kiinittää niin kovasti huomiota tuohon toimintasäteeseen polttis pohjalta, ja osa latoo turhaa siihen rahaa, vaikka pienemmällä pärjäisi ja sen rahan käyttää paremmin johonkin muuhun. Lisäksi se ylimääräinen toimintasäde on haitakasi ihan eri tavalla kuin jonkin polttiksen parikymmentä litraa isompi tankki
 
Ihan markkinointipaskaa tuo koko juttu on muutenkin. Autojen hintahaitari ihan järjetön ja käyttötarkoitukset mitä sattuu. Siltikin on outoa pistää 20% lämmitykseen ja 5% kulutukseen, kun sähköautojen tapauksessa kyseessä on hyvin voimakas vaihtokauppa.
 
Ei mainintaa tuleeko Suomeen, jutun mukaan Ruotsiin olisi tulossa nelivetoinen versio
Kyse siis kiinalaisen Nion tuotteesta (Nio ET 5 Shooting Brake ), joka farmarin lisäksi erottuu
IS.fi sanoi:
75 ja 100 kWh:n akun lisäksi tarjolla on huima 150 kWh:n ”paristo”. Huipputehot ovat akusta riippuen 150 kW ja 210 kW. Huippunopeus on 200 km/h.

Mitat
Nio ET5 Shooting Brake on 4,790 metriä pitkä. Akseliväli on 2,888 metriä. Korkeudeksi on mitattu 1,499 metriä ja leveydeksi 1,960 metriä. Auton vetokyky on 1 400 kiloa.

Hinnoista ei tietoa, tämän vuoden puolelle tulossa markkinoille.
 
Viimeksi muokattu:
Tuon Buzzin jarrujen softassa on pakko olla jotain sekoilua regenin ja/tai jarrujen suhteen eli kun pitoa on todella vähän niin sekoaa ja jarruttaa pelkällä regenillä tai hyvin kevyellä mekaanisella jarrulla ilman regeniä, jarruissa itsessään ei ole mitään fyysistä vikaa kerta lumella pysähtyy suht ok.
Sisarmerkin MEB kanssa olen välillä ihmetellyt tuota liukuu kuin kelkka efektiä. Ajattelin että olisiko se massasta johtuva tai renkaat tai vaan aistiharha. Edellisessä diisselissä oli noin 450 kg enemmän massaa ja kitkat mutta en siinä muista että näin pahalta olisi tuntunut. Todennäköisesti kuitenkin vain virhe perstuntumassa. Pitää kuitenkin seurata tilannetta.
 
Uutuudenhaluisille tulee sähköfarkku:
Kiinalainen vähän kyllä epäilyttää mutta toisaalta jos tuo olisi se odotettu A6 Avant niin tuskin riittäisi tilillä valuuttaa. Buzzi kun ei kiinnosta ja Stellantiksen pakut on ominaisuuksiltaan vähän aneemisia niin KIA EV9 odotan mielenkiinnolla. Ehkä se voisi olla jo kunnollisen perheauton kokoinen, tosin siinäkin varmaan hinta karkaa turhan pitkälle eikä käytettynä uskalla ostaa.
 
Joo aika jännä, itse sähköautossa näkisin tuon toimintasäde + lataus ainakin 30% painotuksena, siinähän ne isoimmat erot autojen välillä tulee ja talvella kitkutellaan toimintasäteessä siedettävän rajamailla nykysähköautoilla.

Kitkutellaanko? Ei se ainakaan itselläni ole edes top 10 asioissa jotka olisi mielessä talviajossa. Lähtö on täydellä akulla ja sitten tullaan takaisin ei niin täydellä. Jos keskimääräinen ajosuorite per päivä on luokkaa 50km, niin jokainen noista pärjää sen latausvälin joka yöllä sitten täytetään.

Jos se 1% kaikista ajoista on enemmän, niin aika pienellä painotuksella sellaista pitääkin painottaa. Se on kohtuu merkityksetöntä auton käytössä loppujen lopuksi.
 
Kitkutellaanko? Ei se ainakaan itselläni ole edes top 10 asioissa jotka olisi mielessä talviajossa. Lähtö on täydellä akulla ja sitten tullaan takaisin ei niin täydellä. Jos keskimääräinen ajosuorite per päivä on luokkaa 50km, niin jokainen noista pärjää sen latausvälin joka yöllä sitten täytetään.

Jos se 1% kaikista ajoista on enemmän, niin aika pienellä painotuksella sellaista pitääkin painottaa. Se on kohtuu merkityksetöntä auton käytössä loppujen lopuksi.
Jos autolla ajaa paljaalla asfaltilla 99% ajasta, niin pitäiskö sitten laittaa noi 35% painotuksista niihin liittyen nolliin? Kyllä se joku tasapaino täytyy olla ja 5 % kulutuspainotus on ihan täysi vitsi, oli kyse mistä tahansa voimanlähteestä. Jos hyvittävät lämpimästä kabiinista, niin kyllä silloin täytyy myös "rangaista", jos se nostaa kulutusta. Kuten varmasti tekee.

e: Eniten minua kyllä närästää noi niiden kabiinin lämpömittaukset. Yhtäkään sähköautoa ei ole voinut kylmäksi sanoa vastaavaan polttikseen verrattuna, niin nuo lämpenemisajat tuntuvat aivan ylipitkiltä. Ts. mittausjärjestelyissä on jotain perustavalla tavalla viturallaan. Esilämmitystä eivät tainneet edes testata :D
 
Joo itellä esim M3 on nyt näinä muutamana -15 asteen aamuna lämmennyt lämpöseks alle kymmenessä minuutissa. Aamulla eka homma autoon mennessä on ottaa talvitakki pois päältä.
 
Jos autolla ajaa paljaalla asfaltilla 99% ajasta, niin pitäiskö sitten laittaa noi 35% painotuksista niihin liittyen nolliin? Kyllä se joku tasapaino täytyy olla ja 5 % kulutuspainotus on ihan täysi vitsi, oli kyse mistä tahansa voimanlähteestä. Jos hyvittävät lämpimästä kabiinista, niin kyllä silloin täytyy myös "rangaista", jos se nostaa kulutusta. Kuten varmasti tekee.

Kulutus+toimintasäde+lataus on yhteensä 15%. Se on jo aika paljon, jos esim. lampuille ja näkemiselle annetaan vain 10%. Suomessa ajetaan talvisin pimeässä ja huonolla näkyvyydellä, sekö sitten on mielestäsi vähemmän arvoinen kuin se että latauksessa pari kertaa vuodessa menee muutama minuutti enemmän?

Itse painottaisin kyllä tuon kulutus+toimintasäde+lataus kohdan alemmaksi, se ei loppujen lopuksi ole kovin merkittävä itselleni. Monet noista muista ovat paljon tärkeämpiä.

e: Eniten minua kyllä närästää noi niiden kabiinin lämpömittaukset. Yhtäkään sähköautoa ei ole voinut kylmäksi sanoa vastaavaan polttikseen verrattuna, niin nuo lämpenemisajat tuntuvat aivan ylipitkiltä. Ts. mittausjärjestelyissä on jotain perustavalla tavalla viturallaan. Esilämmitystä eivät tainneet edes testata :D

TM:n lämmitysmittauksien tekotapa on kerrottu kyllä. Ainakin ennen (vuosia sitten) se oli mainittu itse artikkelissa, nykyisin en tiedä. Samalla tavalla se on aikanaan mitattu polttomoottoreille, niin kai se nyt pitäisi toimia sähkövehkeilläkin. Ei sillä, eihän mulla esim. varpaat lämpene Teslassa välttämättä koskaan, jos ulkona sataa lunta. Koska Teslan AI-softakehittäjät ovat keksineet "Auto defogging" ja sitten ei varpaita lämmitetä vaikka istuisi tunteja siellä. Kyllä siitä pisteitä pitäisikin menettää.
 
Kulutus+toimintasäde+lataus on yhteensä 15%. Se on jo aika paljon, jos esim. lampuille ja näkemiselle annetaan vain 10%. Suomessa ajetaan talvisin pimeässä ja huonolla näkyvyydellä, sekö sitten on mielestäsi vähemmän arvoinen kuin se että latauksessa pari kertaa vuodessa menee muutama minuutti enemmän?

Itse painottaisin kyllä tuon kulutus+toimintasäde+lataus kohdan alemmaksi, se ei loppujen lopuksi ole kovin merkittävä itselleni. Monet noista muista ovat paljon tärkeämpiä.



TM:n lämmitysmittauksien tekotapa on kerrottu kyllä. Ainakin ennen (vuosia sitten) se oli mainittu itse artikkelissa, nykyisin en tiedä. Samalla tavalla se on aikanaan mitattu polttomoottoreille, niin kai se nyt pitäisi toimia sähkövehkeilläkin. Ei sillä, eihän mulla esim. varpaat lämpene Teslassa välttämättä koskaan, jos ulkona sataa lunta. Koska Teslan AI-softakehittäjät ovat keksineet "Auto defogging" ja sitten ei varpaita lämmitetä vaikka istuisi tunteja siellä. Kyllä siitä pisteitä pitäisikin menettää.

Tuo autodefoggin on kyllä tympeä. En oo vielä keksinyt millä tuo arpoo kun joskus on pitkäänkin päällä ja joskus ei ollenkaan. Olisiko riippuvainen esilämmityksen pituudesta?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 528
Viestejä
4 491 211
Jäsenet
74 253
Uusin jäsen
petelius

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom