- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 606
Kolmesta ne tuossa linkatun artikkelinpätkän videolla puhui. Toivottavasti artikkelissa on muutakin kuin keskiarvo annettuna.Muistaakseni on 3-5 mittauspistettä. Jalkatila edessä/takaa, kuski, katto.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kolmesta ne tuossa linkatun artikkelinpätkän videolla puhui. Toivottavasti artikkelissa on muutakin kuin keskiarvo annettuna.Muistaakseni on 3-5 mittauspistettä. Jalkatila edessä/takaa, kuski, katto.
Ainoa järkevä syy pakottaa se esilämmitys navigaattoriin (kuten se korealaisissa vissiin on) on nimenomaan se, että silloin käytännössä varmistetaan ettei akku voi loppua kesken. Nyt jostain syystä estetään lämmitys kun seisotana valoissa odottamassa ABC:n pihaan kääntymistä vaikka akkua on 19% ja 70km jäljellä…Tuo on vähän niin ja näin, että miksi tuosta pitäisi raippaa antaa. Jos auto antaisi lämmittää akkua ihan 0%:n asti niin silloin riski kasvaa sille, ettei laturilla pääsee ollenkaan. Varsinkaan kun nuo 800V korealaisten akku ei pidä olla ihan tyhjä ottaakseen hyvin latausta vastaan. Paljon huonompi minusta se on, että laturille pitää päästää mahdollisimman tyhjällä akulla, jotta lataus on nopeaa. Paljon joustavampaa, että akku latautuu hyvin akun tasosta riippumatta.
Joku koti/matkalaturin tapainen varmaan pitää hommailla. Kun tuon Enyakin mukana tulee vain 22kw latauspömpeleihin käyvä kaapeli.
Täällä on muistaakseni tapeltu paljonkin eri laturien hyvyydestä/huonoudesta.
Uskaltaiskohan tällaisen käydä paikallisesta motonetista ja latailla kotipuolessa maalla käydessä varaston seinästä.
Deltaco e-Charge 10-16 A kannettava sähköauton laturi 3,6 kW 5 m latauskaapelilla | Motonet Oy
Kannettavalla Deltaco e-Charge EV-1225 -laturilla hybridin tai sähköauton lataaminen onnistuu helposti tavallisesta maadoitetusta pistorasiasta...www.motonet.fi
Kaupunkiasunnolla varmaan mennään työpaikan viereisillä 22kw paikoilla tai vähän matkan päässä oleva cittarin k-latauksella kun ei omaa latauspistettä ole.
Niin oliko käytetty pikalaturi edes 800V tukeva vai vanhempaa 400V mallia?[Lataustestitkin oli iomeisesti tehty laturilla joka ollut alitehoinen ja täten rajoittanut latausnopeutta. Kuulostaa vähän oudolta.
Pitänee hommata tuo lehti jostain
Mitä ihmeen painotuksia siinä on käytetty? Lähinnä, että miten helvetissä täysin käyttökelvoton Toyota on saatu taiottua mihinkään muuhun sijaan kuin viimeiseksi?Kyllähän tuo testi nyt kuitenkin suuntaa antaa siitä, että mikä on kelpo talviauto ja mikä ei niin kelpo. Harmillisesti toki muutamia epätarkkuuksia testissä liittyen latausnopeuteen.
Tm talvitestissä testataan muutakin kuin latausta ja rangea. Painotuset samat kuin vaikkapa viimevuoden testissä.Mitä ihmeen painotuksia siinä on käytetty? Lähinnä, että miten helvetissä täysin käyttökelvoton Toyota on saatu taiottua mihinkään muuhun sijaan kuin viimeiseksi?
Kyllä siinä joo testataan muutakin, mutta ihan päin persettähän tuo on painotettu, jos sähköauton kriittinen perusominaisuus ei painota tuloksia merkittävästi. "Samat kuin viime vuonna" ei paljoa lohduta, kun siitäkään ei näy taulukkoa missään.Tm talvitestissä testataan muutakin kuin latausta ja rangea. Painotuset samat kuin vaikkapa viimevuoden testissä.
Oho. Toihan voi jo ihan oikeasti olla vaarallinen talvella jääpintaisella tai liukkaaksi kiillottuneella tiellä. Peräänajoriskikin kasvaa melkoisesti mm. liikennevaloissa jos jarrutusmatka yli tuplat normaaliin nähden liukkaalla.Ja tuon volkkarin jääjarrutuksen tulosta ei voi kuin ihmetellä. Miten päin persettä voi abs-järjestelmän suunnitella, jos jäällä pysähtymiseen menee useampi sata metriä!?
Rellulta kova suoritus kun hengittää noin paljon kalliimman mersun niskaan. Volkkarilta aika mahalasku varsinkin lämmityslaitteen suhteen. Puoli tuntia ajoa ja edelleen etujalkatilassa pakkasta. Toki sen ymmärtää jos lämmityslaite mitoitettu alunperin ID4:lle niin eihän se tuollaista kaappiautoa jaksa lämpimänä pitää.Noh lataushommat yms.
Bemari tuon testin oli muistaakseni voittanut ja Mersu toisena.
Kokonaistulokset ja hinta/piste
BMW: 8,8, 7985 €/piste
Mersu: 8,5, 9835 €/piste
Rellu: 8,3, 6625 €/piste
Nisu: 7,9, 7076 €/piste
Kia: 7,7, 6948 €/piste
Tojo: 7,7, 7191 €/piste
Huihai: 7,2, 7915 €/piste
Volkkari: 6,9, 10368 €/piste
Painotuksia voi muuttaa itse ja katsoa sen jälkeen mikä on tulos.Kyllä siinä joo testataan muutakin, mutta ihan päin persettähän tuo on painotettu, jos sähköauton kriittinen perusominaisuus ei painota tuloksia merkittävästi. "Samat kuin viime vuonna" ei paljoa lohduta, kun siitäkään ei näy taulukkoa missään.
Oletan että 400V mutta en nyt varmaksi sanoNiin oliko käytetty pikalaturi edes 800V tukeva vai vanhempaa 400V mallia?
Itse tuotteessa tuskin on suurempaa ongelmaa, enemmän olisin huolissani sen varaston seinän pistorasian kestävyydestä.
Itse ostaisin minkä tahansa sähkärin kylkeen voimavirtapistokkeeseen menevän laturin, jos vain voimavirtaa on saatavilla.
Esim. Skodalla on oma, aika kallis versio
SKODA iV YLEISLATAUSLAITE 11kW | Lämpö & Lataus | Enyaq | Enyaq | shop.skoda.fi
ŠKODA Shopista löydät laajan valikoiman alkuperäisiä lisävarusteita ja tuotteita niin autollesi, kuin itsellesi ja perheellesi. Tutustu jatkuvasti monipuolistuvaan tuotevalikoimaan.shop.skoda.fi
Autotarvikeliikkeistä saa vastaavia perusversioita luokkaa 400-500€ hintaan.
Tuo TM talvisähköautojen vertailu oli kyllä aika hämmentävä.
Autot niin eri hinta- ja kokoluokista. On matalaa sedania, SUV:ta, hatcbackia ja pakettiauto. Hintahaitari tosi iso myös.
Renaultilta ihan hyvä tulos tuossa seurassa.
Nissanilta olisi odottanut parempaa tulosta akkulämmityksineen yms.
Hyundain tulos oli yllättävän heikko kun vertaa miten hyvin on pärjännyt muissa lämpimän kelin vertailuissa, tainnut ottaa liikaakin mallia Teslasta alustan yms. suhteen.
Tuolla ei ole merkitystä noilla reilun 100kW tehoilla mitä kylmässä saadaan. Joka tapauksessa laturin valinta on epäonnistunut Hyundain osalta ja testi mennyt reisille.Niin oliko käytetty pikalaturi edes 800V tukeva vai vanhempaa 400V mallia?
Tuo on vähän niin ja näin, että miksi tuosta pitäisi raippaa antaa. Jos auto antaisi lämmittää akkua ihan 0%:n asti niin silloin riski kasvaa sille, ettei laturilla pääsee ollenkaan.
Mielestäni tuo testi on hyvä, samalla siinä on hyvin tuotu esille erilaisten autojen eri tulokset jne. Pentti-Peruskäyttäjää tuskin kiinnostaa kikkailla 400V ja 800V latureiden välillä ja suurinta osaa sähköautoilijoista ei voisi vähempää muutenkaan kiinnostaa lataustekniset yksityiskohdat - tämä ihan työpaikan otannalla, jossa sähkäreitä on useampi ja yhtäkään ei kiinnosta se, et Jeren Hyundai ottaa 800V vastaan, kun taas Tarjan ID.5 ei näin tee (eipä sille et Jerekään ois tiennyt mitään volteista, koska häntä kiinnostaa ajaminen). Aina täällä vääristyy tämä kokonaisuus, koska normaalia tavallista ihmistä ei sähköautoilussa kiinnosta tai aiheuta tunteita mikään latausjännite tai muu. He vain ajaa autoa, niin ihmeelliseltä kuin täällä se voikaan kuulostaa. Tuota tarkoitusta TM:n testi palvelee hyvin.
Näkisin että alan lehti vois silti vähäsen panostaa laatuun. Tuskin noi ihmiset joita ei autot kiinnosta vaan pelkästään ajelevat myöskään TM:ää tilaa.
Jos ei kiinnosta testata kunnolla niin miksi testata ollenkaan?
Hyundaihan aloittaa esilämmityksen todellä hyvissä ajoin ainakin jos akku on kylmä. Itselläni jääkalikka-akun lämmitys alkoi yli tunti ennen laturia. Käytännön elämässä tällaisilla vivahteilla ei ole lopultakaan suurta merkitystä. Lataako auto 120kW vai 150kW latauksen alussa ei ratkaisevasti muuta pysähdyksen aikaa. Pääasia että joku esilämmitys on ettei ihan mateluvauhdista lähdetä.Onhan tässä kaksi puolta, mutta paljon mielummin ottaisin esilämmityksen mahdollisuuden alle 20%:ssa kuin että auto kaitsee noin vahvasti kuskia. Pikalatausnopeus talvella on kuitenkin yksi sähköauton haasteellisimmista asioista, ja jos nyt auto ei vain esilämmitystä suostu aloittamaan, vaikka mitään ongelmaa ei rangen osalta olisi, niin ei se ainakaan mikään positiivinen asia ole.
Tm talvitesti kyllä jokavuotinen maksimaalinen ulinan aiheuttaja .
Tosin tänävuonna aika kevyttä verrattuna teslan ”suoritukseen” viime testissä.
Lukematta artikkelia, eli vain ketjuun postattujen lainausten perusteella jää mielikuva ettei tuota suorittamista olisi pelkillä mainoksilla nostettu kärkeen. Ei vaikka nyt olisi valmistaja/maahantuoja jotenkin onnistunut sössiin asiasit. (suututtaan)Ilmeisesti VAG ei ilmoittele tarpeeksi TM:ssä kun arpoivat Buzzin noin surkeaksi. Hymiö.
Lukematta artikkelia, eli vain ketjuun postattujen lainausten perusteella jää mielikuva ettei tuota suorittamista olisi pelkillä mainoksilla nostettu kärkeen. Ei vaikka nyt olisi valmistaja/maahantuoja jotenkin onnistunut sössiin asiasit. (suututtaan)
Pitäisi itse lukea, mutta ei lehteä tässä luetavana.Joo jos jäällä jarruja ei käytännössä ole niin siinä kohtaa VAG joutuisi ostamaan TM:n julkaisijan jotta saisi tuon jotenkin kärkeen. Tuon pitäisi olla iso uutinen jo päivälehdissäkin ja TRAFIllakin pitäisi jonkun herätä
Lähinnä minä tähän keskustelun tueksi niitä painotuksia haluaisin tietää, varsinkin kun ei ole pääsyä ko. taulukkoon...Painotuksia voi muuttaa itse ja katsoa sen jälkeen mikä on tulos.
Talviajo maantie 15%Lähinnä minä tähän keskustelun tueksi niitä painotuksia haluaisin tietää, varsinkin kun ei ole pääsyä ko. taulukkoon...
Testissä oli sekalainen joukko autoja, jos toimintasäde painotuksella ne tarkoitus laittaa järjestykseen, niin ihan markkinointi hömpää.Joo aika jännä, itse sähköautossa näkisin tuon toimintasäde + lataus ainakin 30% painotuksena, siinähän ne isoimmat erot autojen välillä tulee ja talvella kitkutellaan toimintasäteessä siedettävän rajamailla nykysähköautoilla.
Ei mainintaa tuleeko Suomeen, jutun mukaan Ruotsiin olisi tulossa nelivetoinen versioUutuudenhaluisille tulee sähköfarkku:
https://www.is.fi/autot/art-2000009443180.html
IS.fi sanoi:75 ja 100 kWh:n akun lisäksi tarjolla on huima 150 kWh:n ”paristo”. Huipputehot ovat akusta riippuen 150 kW ja 210 kW. Huippunopeus on 200 km/h.
Nio ET5 Shooting Brake on 4,790 metriä pitkä. Akseliväli on 2,888 metriä. Korkeudeksi on mitattu 1,499 metriä ja leveydeksi 1,960 metriä. Auton vetokyky on 1 400 kiloa.
Sisarmerkin MEB kanssa olen välillä ihmetellyt tuota liukuu kuin kelkka efektiä. Ajattelin että olisiko se massasta johtuva tai renkaat tai vaan aistiharha. Edellisessä diisselissä oli noin 450 kg enemmän massaa ja kitkat mutta en siinä muista että näin pahalta olisi tuntunut. Todennäköisesti kuitenkin vain virhe perstuntumassa. Pitää kuitenkin seurata tilannetta.Tuon Buzzin jarrujen softassa on pakko olla jotain sekoilua regenin ja/tai jarrujen suhteen eli kun pitoa on todella vähän niin sekoaa ja jarruttaa pelkällä regenillä tai hyvin kevyellä mekaanisella jarrulla ilman regeniä, jarruissa itsessään ei ole mitään fyysistä vikaa kerta lumella pysähtyy suht ok.
Kiinalainen vähän kyllä epäilyttää mutta toisaalta jos tuo olisi se odotettu A6 Avant niin tuskin riittäisi tilillä valuuttaa. Buzzi kun ei kiinnosta ja Stellantiksen pakut on ominaisuuksiltaan vähän aneemisia niin KIA EV9 odotan mielenkiinnolla. Ehkä se voisi olla jo kunnollisen perheauton kokoinen, tosin siinäkin varmaan hinta karkaa turhan pitkälle eikä käytettynä uskalla ostaa.Uutuudenhaluisille tulee sähköfarkku:
Sähköauto farmarikorilla? Kyllä, sellaisiakin on – tässä Eurooppaan saapuva uutuus huimalla akulla
Autoilun sähköistyminen näkyy heikosti uusissa farmarikorisissa malleissa. Kiinalainen Nio ET 5 Shooting Brake on yksi harvoista sähköllä toimivista farkku-uutuuksista.www.is.fi
Joo aika jännä, itse sähköautossa näkisin tuon toimintasäde + lataus ainakin 30% painotuksena, siinähän ne isoimmat erot autojen välillä tulee ja talvella kitkutellaan toimintasäteessä siedettävän rajamailla nykysähköautoilla.
Jos autolla ajaa paljaalla asfaltilla 99% ajasta, niin pitäiskö sitten laittaa noi 35% painotuksista niihin liittyen nolliin? Kyllä se joku tasapaino täytyy olla ja 5 % kulutuspainotus on ihan täysi vitsi, oli kyse mistä tahansa voimanlähteestä. Jos hyvittävät lämpimästä kabiinista, niin kyllä silloin täytyy myös "rangaista", jos se nostaa kulutusta. Kuten varmasti tekee.Kitkutellaanko? Ei se ainakaan itselläni ole edes top 10 asioissa jotka olisi mielessä talviajossa. Lähtö on täydellä akulla ja sitten tullaan takaisin ei niin täydellä. Jos keskimääräinen ajosuorite per päivä on luokkaa 50km, niin jokainen noista pärjää sen latausvälin joka yöllä sitten täytetään.
Jos se 1% kaikista ajoista on enemmän, niin aika pienellä painotuksella sellaista pitääkin painottaa. Se on kohtuu merkityksetöntä auton käytössä loppujen lopuksi.
Jos autolla ajaa paljaalla asfaltilla 99% ajasta, niin pitäiskö sitten laittaa noi 35% painotuksista niihin liittyen nolliin? Kyllä se joku tasapaino täytyy olla ja 5 % kulutuspainotus on ihan täysi vitsi, oli kyse mistä tahansa voimanlähteestä. Jos hyvittävät lämpimästä kabiinista, niin kyllä silloin täytyy myös "rangaista", jos se nostaa kulutusta. Kuten varmasti tekee.
e: Eniten minua kyllä närästää noi niiden kabiinin lämpömittaukset. Yhtäkään sähköautoa ei ole voinut kylmäksi sanoa vastaavaan polttikseen verrattuna, niin nuo lämpenemisajat tuntuvat aivan ylipitkiltä. Ts. mittausjärjestelyissä on jotain perustavalla tavalla viturallaan. Esilämmitystä eivät tainneet edes testata
Kulutus+toimintasäde+lataus on yhteensä 15%. Se on jo aika paljon, jos esim. lampuille ja näkemiselle annetaan vain 10%. Suomessa ajetaan talvisin pimeässä ja huonolla näkyvyydellä, sekö sitten on mielestäsi vähemmän arvoinen kuin se että latauksessa pari kertaa vuodessa menee muutama minuutti enemmän?
Itse painottaisin kyllä tuon kulutus+toimintasäde+lataus kohdan alemmaksi, se ei loppujen lopuksi ole kovin merkittävä itselleni. Monet noista muista ovat paljon tärkeämpiä.
TM:n lämmitysmittauksien tekotapa on kerrottu kyllä. Ainakin ennen (vuosia sitten) se oli mainittu itse artikkelissa, nykyisin en tiedä. Samalla tavalla se on aikanaan mitattu polttomoottoreille, niin kai se nyt pitäisi toimia sähkövehkeilläkin. Ei sillä, eihän mulla esim. varpaat lämpene Teslassa välttämättä koskaan, jos ulkona sataa lunta. Koska Teslan AI-softakehittäjät ovat keksineet "Auto defogging" ja sitten ei varpaita lämmitetä vaikka istuisi tunteja siellä. Kyllä siitä pisteitä pitäisikin menettää.