Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No pitää varmaan sitten todeta, että jos ei aja pimeässä, niin ei väliä. Ymmärtänet jo, että sun ajatusmalli siitä, että jotain toimintoa voisi henk. koht. arvauksen perusteella pienentää ei oikein toimi? Kulutus ja lämmitys on sähköautossa kiinteä pari, ne pitäisi olla yhdessä tai vähintään samanlaisella painoarvolla. Vai olisko ihan ok talviauto sellainen, joka pitää kabiinin kyllä tulikuumana ja kantama on 20% kesäkantamasta? Tai ansaitseeko toyota vain vähän moitteita, kun talvilatausnopeus romahtaa?Kulutus+toimintasäde+lataus on yhteensä 15%. Se on jo aika paljon, jos esim. lampuille ja näkemiselle annetaan vain 10%. Suomessa ajetaan talvisin pimeässä ja huonolla näkyvyydellä, sekö sitten on mielestäsi vähemmän arvoinen kuin se että latauksessa pari kertaa vuodessa menee muutama minuutti enemmän?
Itse painottaisin kyllä tuon kulutus+toimintasäde+lataus kohdan alemmaksi, se ei loppujen lopuksi ole kovin merkittävä itselleni. Monet noista muista ovat paljon tärkeämpiä.
Huomaat selkeästi itsekin ongelman tuossa testissä. TM raportoi lämpötilan keskiarvon, anturi ties missä. Kertooko se oikeasti mitään järkevää siitä autosta ja sen lämpötilakäytöksestä talvikäytössä. Ei. Se, että "tekotapa on kerrottu" ei kovin paljon lämmitä tätä keskustelua, kun ko. kohtaa artikkelista ei tähän hätään ole saatavilla.TM:n lämmitysmittauksien tekotapa on kerrottu kyllä. Ainakin ennen (vuosia sitten) se oli mainittu itse artikkelissa, nykyisin en tiedä. Samalla tavalla se on aikanaan mitattu polttomoottoreille, niin kai se nyt pitäisi toimia sähkövehkeilläkin. Ei sillä, eihän mulla esim. varpaat lämpene Teslassa välttämättä koskaan, jos ulkona sataa lunta. Koska Teslan AI-softakehittäjät ovat keksineet "Auto defogging" ja sitten ei varpaita lämmitetä vaikka istuisi tunteja siellä. Kyllä siitä pisteitä pitäisikin menettää.
No pitää varmaan sitten todeta, että jos ei aja pimeässä, niin ei väliä. Ymmärtänet jo, että sun ajatusmalli siitä, että jotain toimintoa voisi henk. koht. arvauksen perusteella pienentää ei oikein toimi? Kulutus ja lämmitys on sähköautossa kiinteä pari, ne pitäisi olla yhdessä tai vähintään samanlaisella painoarvolla. Vai olisko ihan ok talviauto sellainen, joka pitää kabiinin kyllä tulikuumana ja kantama on 20% kesäkantamasta? Tai ansaitseeko toyota vain vähän moitteita, kun talvilatausnopeus romahtaa?
Joku 20 % painoarvo sille, että saavuttaako auto 23 astetta sisällä on ihan päätön. Munasillaanko ne siellä ajaa? Talvikamoissa 18 astettakin alkaa olla jo tukala.
Huomaat selkeästi itsekin ongelman tuossa testissä. TM raportoi lämpötilan keskiarvon, anturi ties missä. Kertooko se oikeasti mitään järkevää siitä autosta ja sen lämpötilakäytöksestä talvikäytössä. Ei. Se, että "tekotapa on kerrottu" ei kovin paljon lämmitä tätä keskustelua, kun ko. kohtaa artikkelista ei tähän hätään ole saatavilla.
Eihän tässä nyt todellakaan ollut kyse siitä mitä minä tai sinä painotan/t vaan mikä on järkevä keskimääräistys. Edellä selitetyistä syistä TM:n perusarvio on ihan perseellään. Sitä ei muuta se, että sä keksit yhden kerrallaan rajata jonkun käyttötilanteen pois.Se, että jos sinulle kylmä auto kunhan pääsee pitkälle on se tärkein, niin voit muuttaa painotuksia - sen takia ne taulukot on siellä TM:n lopussa joista voit itse laskea painoarvosi.
No riippuu nyt varmaan mitä tarkoitat talvikamoilla. Vähän paksummalla 0-kelin takilla yleensä ajelen. Oli matka sitten 10 tai 400 km. Ja edelleen kyse ei ollut mistään minun haluamasta toimintasäteestä vaan siitä, että painotus on yksiselitteisesti ristiriitainen ja palkitsee ei-talviautoa. Se talvikelpaavuushan tässä kai oli tarkoitus selvittää ja vituiksi meni urakalla. Liekö nämä ymmärtäneet mitään sähköautoista, kun laturinkin valinta meni perseelleen ja esilämmityksen testaus 404.Jos ajat pitkiä matkoja, niin et kai nyt talvikamoissa sitä aja? Jos et aja pitkiä matkoja, niin sittenhän ne edelliset mainostamasi toimintasäteet ovat merkityksettömiä. Kumpaa nyt haet?
Mistä sinä tiedät, että ne ovat vertailukelpoisia Pelkällä mittarin sijoittelulla johonkin kylmään pintaan saa varmasti oudon tuloksen. Sitä en epäile etteikö tuloksia olisi kerätty mittareista oikein, mutta kun mittausjärjestelyn tulos on kautta linjan käyttäjien kokemuksien vastainen (sähköautot lämpeää todella nopeasti), niin pakkohan noihin on hyvin epäillen suhtautua. Testiä lukematta en toki tiedä mitä siellä lämpötilamittauksista on kerrottu. Tulokset ainakin taulukossa on raportoitu siitä missä aita on matalin.Eli arvelet sen olevan pielessä, koska et ole samaa mieltä tuloksien kanssa? Voinet esittää omat mittauksesi ja näyttää niiden olevan parempia, mutta nuo TM:n tulokset ovat vertailukelpoisia muihin autoihin joka lienee tärkeää useimmille.
Ihan markkinointipaskaa tuo koko juttu on muutenkin. Autojen hintahaitari ihan järjetön ja käyttötarkoitukset mitä sattuu. Siltikin on outoa pistää 20% lämmitykseen ja 5% kulutukseen, kun sähköautojen tapauksessa kyseessä on hyvin voimakas vaihtokauppa.
Johan mä totesin, että minusta lämmitys 20 tai 25 % (mikä tuo sähkölämmittimet on) pitäisi olla tasapainossa kulutuksen kanssa, kun ovat toisiinsa suoraan kytköksissä. Talviajo, hallittavuus, etenemiskyky ja talvivarusteet ei sano ihan tarkkaan mitä niissä haetaan, mutta niistä voisi varastaa toimintamatkaan ja lataukseen. Tekisin jaottelun eri tavalla, esim. latauksen ottaisin erilleen.Edelleen, kuinka vaikea on ymmärtää, että kyseessä on TM:n talvitesti, joka on tehty samalla mallilla jo toistakymmentä vuotta. Erilaisia ja hintaisia autoja samassa testissä, tarkoituksenaä selvittää talviominaisuuksia.
Ja mitkä ne prosentit sitten pitäisi olla? Anna tulla niin laitan ne exceliin jonka tein tuolta TM:n sivuilta löytyvästä pohjasta.
Johan mä totesin, että minusta lämmitys 20 tai 25 % (mikä tuo sähkölämmittimet on) pitäisi olla tasapainossa kulutuksen kanssa, kun ovat toisiinsa suoraan kytköksissä. Talviajo, hallittavuus, etenemiskyky ja talvivarusteet ei sano ihan tarkkaan mitä niissä haetaan, mutta niistä voisi varastaa toimintamatkaan ja lataukseen. Tekisin jaottelun eri tavalla, esim. latauksen ottaisin erilleen.
Samalla mallilla toistakymmentä vuotta tehty varmaan toimi silloin, kun autot olivat päällisin puolin teknisesti suht samanlaisia (polttiksia).Talviajo maantie 10%
Hallittavuus 10%
Etenemiskyky 10%
Jarrut 10%
Kulutus 12,5%
Toimintasäde ja lataus 15%
Lämmityslaite 12,5%
Sähkölämmittimet 5%
Valot ja näkeminen 10%
Talvivarusteet ja käytettävyys 5%
Onko tuollaisella ajoprofiililla sitten oikeastaan mitään väliä koko talvitestillä? Kyllähän kaikki sähköautot tuollaisesta ajosuoritteesta selviävät ihan ok.Kitkutellaanko? Ei se ainakaan itselläni ole edes top 10 asioissa jotka olisi mielessä talviajossa. Lähtö on täydellä akulla ja sitten tullaan takaisin ei niin täydellä. Jos keskimääräinen ajosuorite per päivä on luokkaa 50km, niin jokainen noista pärjää sen latausvälin joka yöllä sitten täytetään.
Eihän tässä nyt todellakaan ollut kyse siitä mitä minä tai sinä painotan/t vaan mikä on järkevä keskimääräistys. Edellä selitetyistä syistä TM:n perusarvio on ihan perseellään. Sitä ei muuta se, että sä keksit yhden kerrallaan rajata jonkun käyttötilanteen pois.
Mistä sinä tiedät, että ne ovat vertailukelpoisia Pelkällä mittarin sijoittelulla johonkin kylmään pintaan saa varmasti oudon tuloksen. Sitä en epäile etteikö tuloksia olisi kerätty mittareista oikein, mutta kun mittausjärjestelyn tulos on kautta linjan käyttäjien kokemuksien vastainen (sähköautot lämpeää todella nopeasti), niin pakkohan noihin on hyvin epäillen suhtautua. Testiä lukematta en toki tiedä mitä siellä lämpötilamittauksista on kerrottu. Tulokset ainakin taulukossa on raportoitu siitä missä aita on matalin.
Onko tuollaisella ajoprofiililla sitten oikeastaan mitään väliä koko talvitestillä? Kyllähän kaikki sähköautot tuollaisesta ajosuoritteesta selviävät ihan ok.
Jos ei ole mahdollisuutta öiseen kotilataukseen, talvinen toimintamatka vaikuttaa esim. siihen, tarvitseeko autoa käydä latailemassa joka toinen vai joka kolmas päivä jossain (esim. kaupassakäynnin yhteydessä julkisella latausasemalla). Se on jo aika merkittävä mukavuustekijä, vaikka ei ajaisikaan joka päivä Nuorgamiin ja takaisin.
Väität ettei ole merkitystä ihmisille, mutta muisteles nyt vähän mikä vitunmoinen ulina siitä joku aika sitten tuli, kun ilmoitetut kantamat eivät pitäneetkään paikkansa. Se siitä "ei merkitystä ihmisille".Keskimääräisesti ihmisille toimintasäde on täysin arvoton. Sen verran kuin ihmisten ajamista on tutkittu, niin keskimääräinen päivittäinen ajosuorite ei vaan ole sellainen mihin mikään nykyautoista ei oikein kykenisi talvella. Eli turhaan painotat nyt asioita, joilla ei ole merkitystä ihmisille.
Jos kylmä johtuu siihen lämpömittariin kiinnistyspisteen kautta, niin se mittari näyttää ihan mitä sattuu muuta kuin ilman lämpötilaa. Tai jos auton sisäilmaan lämpöä puhaltava suutin on sopivassa kohtaa, niin mittari näyttää toiseen suuntaan ihan mitä sattuu. Nämä sankarit yrittävät muutamalla mittauspisteellä mallintaa koko ohjaamon käyttäytymisen ja eihän siitä nyt tule hevon helvettiä varsinkaan kun joka autossa on vähän erilaiset muodot ja ilman virtausreitit. Lopuksi vielä keskiarvoistavat koko komeuden. Amatöörien puuhastelua.Koska ne testit tehdään vuodesta toiseen samalla tavalla ja joka kerta ne on kerrottu, miten. Lämpötilat muuttuvat toki (vai oliko nämä testit ne siinä jäähdytyskontissa tehdyt?), mutta kyllä ne testitavat on lueteltu ja tehty. Se, miten ihmiset tuntevat asiat ei aina ole fakta. Jos ne prkleen nopeasti lämpenee oikeasti, niin kyllähän lämpömittarinkin tarvitsee se nähdä. Jos lämpömittari ei tunnista sisätilojen lämmenneen, niin housuihin kuseminenko se oikea mittari ajalle on? Tuleeko niin kova jännitys toimintasäteen puolesta että hytkytään ja lämmetään?
Vai kerrotko minulle mikä se sellainen lämpeneminen on, joka ei näy ollenkaan lämpömittarissa? Saadaan termodynamiikkakin varmaan kohta keksittyä uudestaan.
Nämä luvut ovat kyllä todella kaukana omista kokemuksista. Tuon mukaan valtaosa polttiksista lämpenisi nopeammin +15 asteeseen kuin sähköautot, mitä on todella vaikea kuvitella.TM talvitesti 2020 polttomoottoriautoille:
TM talvitesti 2023 sähköautoille:
Volkkarin sähkömallien jarruissa on jotain vikaa. Omituista ettei tuohon ole kiinnitetty enemmän huomiota. Sama asia onko ID3, ID4 vai ID5, ehkä Eniaqissakin samaa?Jos kesäkelissä yhden auton jarrutusmatka oli 40 metrin sijaan 120 metriä, tästä nousisi iso haloo. Nyt ei mitään? Vuosikymmen sitten Mersu A:n hirviväistötesti johti muutoksiin autossa, ehkä nytkin olisi siihen aihetta. Ja joo, ajan Volkkarilla.
Ulkolämpötila -7 vs -16 voi olla jotain tekemistä asian kanssa.Nämä luvut ovat kyllä todella kaukana omista kokemuksista. Tuon mukaan valtaosa polttiksista lämpenisi nopeammin +15 asteeseen kuin sähköautot, mitä on todella vaikea kuvitella.
Nämä luvut ovat kyllä todella kaukana omista kokemuksista. Tuon mukaan valtaosa polttiksista lämpenisi nopeammin +15 asteeseen kuin sähköautot, mitä on todella vaikea kuvitella.
Hups, tuo jäi havaitsematta. Sittenhän nuo luvut ovatkin ihan järkeviä ja tuo osoittaa kuinka hyvin sähköauto lämpenee, kun noin 10 asteen erosta huolimatta lähes sama lämpenemisaika.Ulkolämpötila -7 vs -16 voi olla jotain tekemistä asian kanssa.
polttiksia testatessaan ulkolämpötila -7, sähköautoilla -16.
Ihmettelin aluksi samaa.
Ja auto puhaltaa heti lämmitä kun lähtee. Esilämmitettynä tai ei. ICE pukkaa aina sitä kylmää taikka haaleaa jos oli esilämmitetty.Lisäksi tietysti melkein kaikissa sähköautoissa etäkäynnistyksellä auton saa valmiiksi lämpimäksi. Itellä katoksesta lähtiessä 5min lämmitys riittää tekemään ajoon lähdöstä mukavaa normaalina talvipäivänä.
Mikä se budjetti on ja oletko laskenut josko se vähän kalliimpi sähköauto olisi kuitenkin järkevä verrattuna polttikseen? Tesla model y rwd on tällä hetkellä vastaus aika moneen tarpeeseen. Mahtuu koirat, lapset, kissat ja muut kamppeet ja maksaa 49k€.Itsellä iso ongelma tässä on myös se, että edes käytettynä ei löydy järkevään budjettiin sähköautoa mikä sopisi perhekäyttöön.
Tämäntyyppisessä testissä sähkäautossa kulutus, lataus, toimintasäteen painoarvolla ei kannata viedä muiden ominaisuuksien merkitystä. Iso painoarvo, sopiva pisteytys, niin saa toki markkinointiosasta hykerteleen.No pitää varmaan sitten todeta, että jos ei aja pimeässä, niin ei väliä. Ymmärtänet jo, että sun ajatusmalli siitä, että jotain toimintoa voisi henk. koht. arvauksen perusteella pienentää ei oikein toimi? Kulutus ja lämmitys on sähköautossa kiinteä pari, ne pitäisi olla yhdessä tai vähintään samanlaisella painoarvolla. Vai olisko ihan ok talviauto sellainen, joka pitää kabiinin kyllä tulikuumana ja kantama on 20% kesäkantamasta? Tai ansaitseeko toyota vain vähän moitteita, kun talvilatausnopeus romahtaa?
Joku 20 % painoarvo sille, että saavuttaako auto 23 astetta sisällä on ihan päätön. Munasillaanko ne siellä ajaa? Talvikamoissa 18 astettakin alkaa olla jo tukala.
Huomaat selkeästi itsekin ongelman tuossa testissä. TM raportoi lämpötilan keskiarvon, anturi ties missä. Kertooko se oikeasti mitään järkevää siitä autosta ja sen lämpötilakäytöksestä talvikäytössä. Ei. Se, että "tekotapa on kerrottu" ei kovin paljon lämmitä tätä keskustelua, kun ko. kohtaa artikkelista ei tähän hätään ole saatavilla.
Talviautotesti, painoarvoa lämmityksellä.Joku 20 % painoarvo sille, että saavuttaako auto 23 astetta sisällä on ihan päätön. Munasillaanko ne siellä ajaa? Talvikamoissa 18 astettakin alkaa olla jo tukala.
Tätä toistellaan jossain sähkömiesten podcastissakin enkä ymmärrä millä romuilla ihmiset on aikaisemmin ajanut. Väitän että entinen diesel lämpeni vähintään yhtä nopeasti vaikka oli tilavuudeltaa varmaan tuplat Skodaan verrattuna. Vaikka kone on alkuun hetken kylmä niin kyllä se webasto pukkaa lämmintä samantien ja hyvällä voimalla. Ehkä jopa huonommin lämpenee tämä sähköauto jos siis ihan kylmänä lähdetään liikkeelle ilman esilämmityksiä.Ja auto puhaltaa heti lämmitä kun lähtee. Esilämmitettynä tai ei. ICE pukkaa aina sitä kylmää taikka haaleaa jos oli esilämmitetty.
Nämä luvut ovat kyllä todella kaukana omista kokemuksista. Tuon mukaan valtaosa polttiksista lämpenisi nopeammin +15 asteeseen kuin sähköautot, mitä on todella vaikea kuvitella.
Juu ei vastaa käytännön tuntumaa, lämmintä ilmaa tulee samointein kun polttomoottoriautossa tähän menee aikansa. Voihan se olla että johonkin korkeaan lämpötilaan polttis sitten lämpeä nopeammin kun pääsee käyntiin. Mutta hyvin harvoin tulee edes mentyä autoon jota ei ole esilämmitetty..Nämä luvut ovat kyllä todella kaukana omista kokemuksista. Tuon mukaan valtaosa polttiksista lämpenisi nopeammin +15 asteeseen kuin sähköautot, mitä on todella vaikea kuvitella.
Kaikki polttomoottorit eivät ole tässä samanarvoisia. 3,5L V6 lämpeni nopeasti ja tehokkaasti mutta diesel passat ei jaksanut tyhjäkäynnillä pakkasella edes pitää jäähdytysvettä lämpimänä.Asiaa on helppo testata siten että antaa polttiksen lämmetä kunnolla ja sitten vetää kaikki lämmöt kaakkoon eli niin lämmintä kuin mahdollista, uskallan tässä ja nyt väittää että suuttimista tulee selvästi lämpimämpää ilmaa kuin sähkiksissä maksimissaan.
Jos puhutaan piheistä polttiksista ilman lisälämmittimiä niin ovat todella surkeita lämpiää vaikka olisi millaiset kennot.Spekuloin:
sähkövastuksilla alkaa tulemaan lämmintä nopeasti joka voi antaa monelle mielikuvan että sähkis on aina parempi lämpiämään kaikessa. Käsittääkseni sähkäreissä on maks 5kw vastukset plus lämpöpumppu mutta toisaalta polttiksessa about 75% kaikesta käytetystä energiasta muuttuu lämmöksi ja sitten kun lämpöä alkaa tulemaan niin sitä tuleekin hyvin.
Jos nyt heitetään ihan hatusta että polttiksen moottori toimii normiajossa jollain 30kw keskiteholla niin siitä tulee karkeasti jotain 23kw lämpötehoa, kuinka suuri osa tästä siirtyy lämmöksi kabiiniin on arvailua mutta jos puoletkin tulisi niin puhutaan jostain 10-15kw lämpötehosta joka todennäköisesti on selvästi enemmän kuin sähkiksessä.
end speculation.
En siis tiedä, kunhan tätä asiaa pohdin.
Edellinen autoni oli 2015 vuoden Diesel-Audi Eberillä. Vaikka nuo polttoainekäyttöiset lisälämmittimet tuovat lämpöä "nopeasti", niin kyllä siinä silti menee minuutteja ennen kuin palotapahtuma pääsee vauhtiin ja ennen kuin jäähdytysneste lämpenee niin, että lämpöä oikeasti alkaa tulla. Osassa uusista polttiksista (myös tuossa Audissani) on lisänä joku aneeminen sähkövastus tuomassa pientä lehmänhenkäystä alusta alkaen, mutta sitä voi hädintuskin kutsua lämmöksi.Tätä toistellaan jossain sähkömiesten podcastissakin enkä ymmärrä millä romuilla ihmiset on aikaisemmin ajanut. Väitän että entinen diesel lämpeni vähintään yhtä nopeasti vaikka oli tilavuudeltaa varmaan tuplat Skodaan verrattuna. Vaikka kone on alkuun hetken kylmä niin kyllä se webasto pukkaa lämmintä samantien ja hyvällä voimalla. Ehkä jopa huonommin lämpenee tämä sähköauto jos siis ihan kylmänä lähdetään liikkeelle ilman esilämmityksiä.
No en tiedä mistä sinulla kyse, mutta kommentoin yleisesti.Olisiko tässä kyse siitä, että sähkövastuksesta tulee nopeammin lämpimältä tunnostavaa ilmaa -> joka tuntuu lämpimämmältä kuin onkaan, koska tullut ulkoa kylmästä ja se lämpötilaero tuntuu lämpimältä. Mutta sitten koska polttismoottorista tulee enemmän lämpötehoa kun on lämmennyt tarpeeksi -> mittari näyttää nopeammin isompaa lukemaa.
Polttiksen ilmanvaihdon max teho riippuu, vedenlämmöstä, siitä kuinka paljon sitä kautta on mahdollista saada, ja sen lämmönvaihtimen "tehosta", joskus joillain automerkeillä on voinut tuossa patterissa olla eroja riippuen markkinasta, varustelusta.Asiaa on helppo testata siten että antaa polttiksen lämmetä kunnolla ja sitten vetää kaikki lämmöt kaakkoon eli niin lämmintä kuin mahdollista, uskallan tässä ja nyt väittää että suuttimista tulee selvästi lämpimämpää ilmaa kuin sähkiksissä maksimissaan.
Mulla edellinen oli 2009 GL Mersu. Webasto taisi olla 5 kW. Nykyään sitten tuo Skoda Enyaq. Näissä on mielestäni juuri päinvastoin kuin sinulla, Skodassa ehkä sitä lämpimältä tuntuvaa lehmänhönkää tulee heti mutta tuossa diisselissä sitten kuumaa kunnolla. No se on totta että ehkä siinä webaston startissa joku minuutin viive oli ennen kuin se puhallusilma oikein kuumaksi muuttui.Edellinen autoni oli 2015 vuoden Diesel-Audi Eberillä. Vaikka nuo polttoainekäyttöiset lisälämmittimet tuovat lämpöä "nopeasti", niin kyllä siinä silti menee minuutteja ennen kuin palotapahtuma pääsee vauhtiin ja ennen kuin jäähdytysneste lämpenee niin, että lämpöä oikeasti alkaa tulla. Osassa uusista polttiksista (myös tuossa Audissani) on lisänä joku aneeminen sähkövastus tuomassa pientä lehmänhenkäystä alusta alkaen, mutta sitä voi hädintuskin kutsua lämmöksi.
PTC-Teslalla kestää alle minuutti niin kanavista tulee oikeasti kuumaa ilmaa. Mikä sähköauto lämpenee mielestäsi huonommin kuin entinen Dieselisi?
Linkissä ote tai mainos TM talvitestistä.
Autojen myyntimäärät romahtivat – ympäristötavoitteisiin vaikea päästä, vaikka myytäisiin pelkästään täyssähköautoja
Mitä ajatuksia tämä herättää? Mikä avuksi siihen, että uuden sähköauton hinta on huomattavan korkea etenkin nyt kun inflaatio jyllää ja elämisen kustannukset ovat nousseet merkittävästi. Vai pitääkö tuo valtioneuvoston tavoite heittää jorpakkoon ja hyväksyä se, että sähköautojen yleistyminen ei tule olemaan lähelläkään tavoitetta?
Itsellä iso ongelma tässä on myös se, että edes käytettynä ei löydy järkevään budjettiin sähköautoa mikä sopisi perhekäyttöön. Pieniä sähköautoja saisi käytettynä ihan kohtuulliseen hintaan, mutta noihin ei kyllä runnota kahta lasta, vaunuja ja koiraa. Hybridit tietysti laajentaa valikoimaa ja sieltä alkaa jo jotain löytymään.
Jos puhutaan tuoreista autoista joissa on etähallinta tuet ruksittu niin usein se esilämmitys on mahdollista, polttiksessa jos se "eberi" löytyy. perus juttua vuosikymmeniä, jälkiasenetuissa jo ruksinyt varusteen. (roikalla) Polttiksen sähköinen sisätilan lämmitin ei lämmitä vesiä, mutta kopin saa lämpöiseksi, ja se puhallus ei sisäkierrolla tunnun niin kylmältä.Lisäksi tietysti melkein kaikissa sähköautoissa etäkäynnistyksellä auton saa valmiiksi lämpimäksi. Itellä katoksesta lähtiessä 5min lämmitys riittää tekemään ajoon lähdöstä mukavaa normaalina talvipäivänä.
Mikä se budjetti on ja oletko laskenut josko se vähän kalliimpi sähköauto olisi kuitenkin järkevä verrattuna polttikseen? Tesla model y rwd on tällä hetkellä vastaus aika moneen tarpeeseen. Mahtuu koirat, lapset, kissat ja muut kamppeet ja maksaa 49k€.
Jos autonvaihto on tänään tapetilla niin tilanne on haastava, ja sen kanssa on elettävä. Jos se auton vaihto ei ole juuri nyt välttämätön niin ei kannata panikoida. Tietenkin jos vaihtoehto on tulevahintapommi, niin se toki pistää miettiin, vaihtaako riskin toiseen, vai odottaako vain.
Jos nyt kuitenkin vaihtaa, niin mieti hybrideistä lataushybridit.
Jos käyteyillä meinaat mennä, niin sähkisten osalta pahin piikki taitaa taittua, mutta jos ihan lompakko edellä, pariksivuodeksi liikuntaväline haussa, niin ynnää myös vanhat polttikset, jos ajot (polttiaineen kulutus) ei isot, niin voi siitä jotain löytyä, jolloin voit seurata sähkismarkkinaa rauhallisemmin vaikka 2-3 vuotta ja tarttua kun sopii tulee.
Pikku miissäkin autosta saa lämmitystehoa irti yli 7 kW, jos kaikki mahdolliset vastukset on päällä. Veikkaisin, että VW on käyttänyt samaa 6.x kW vastuslämppäriä mitä Buzzissakin käytettiin. Jossain testin autoista (BMW?) muistaakseni näin yli 8 kW vastuksen lämpöpumpun kera.Käsittääkseni sähkäreissä on maks 5kw vastukset plus lämpöpumppu
Jos unohdetaan tulevat veroriskit, eli uskotaan että uudessa autossa verokohtelu pysyy entisellään.Ajatuksena olisi hankkia sellainen auto millä nyt pötkisi seuraavat ~5 vuotta eteenpäin niin, että saisi seurata sähköistymisen kehitystä ja saisi kuitenkin jotain muutakin takaisin kuin lämmintä kättä seuraavassa autovaihtokaupassa. Niin kuin sanoit niin on melko hankala tilanne, kun ei tiedä miten polttiksille tulee lähitulevaisuudessa käymään ja kuinka hinnat käyttäytyy. Alas todennäköisesti tullaan mutta kysymys on se, että kuinka kovaa. Toisaalta taas voisi ajatella, että myös sähköautojen valikoima tulee kasvamaan ja samalla hinnat tulee painumaan niissäkin vähän alas. Tai ainakin valikoima suurempiin perhekäyttöön sopiviin sähköautoihin tulisi kasvamaan.
Jos ostat autoa seuraavaksi 5v vuodeksi, niin keskity siihen millä haluat ajaa seuraavat 5v, jos ei ihan epäonninen susi valinta, niin ehkä pidempäänkin.Ajatuksena olisi hankkia sellainen auto millä nyt pötkisi seuraavat ~5 vuotta eteenpäin niin, että saisi seurata sähköistymisen kehitystä ja saisi kuitenkin jotain muutakin takaisin kuin lämmintä kättä seuraavassa autovaihtokaupassa.