No pitää varmaan sitten todeta, että jos ei aja pimeässä, niin ei väliä. Ymmärtänet jo, että sun ajatusmalli siitä, että jotain toimintoa voisi henk. koht. arvauksen perusteella pienentää ei oikein toimi? Kulutus ja lämmitys on sähköautossa kiinteä pari, ne pitäisi olla yhdessä tai vähintään samanlaisella painoarvolla. Vai olisko ihan ok talviauto sellainen, joka pitää kabiinin kyllä tulikuumana ja kantama on 20% kesäkantamasta? Tai ansaitseeko toyota vain vähän moitteita, kun talvilatausnopeus romahtaa?Kulutus+toimintasäde+lataus on yhteensä 15%. Se on jo aika paljon, jos esim. lampuille ja näkemiselle annetaan vain 10%. Suomessa ajetaan talvisin pimeässä ja huonolla näkyvyydellä, sekö sitten on mielestäsi vähemmän arvoinen kuin se että latauksessa pari kertaa vuodessa menee muutama minuutti enemmän?
Itse painottaisin kyllä tuon kulutus+toimintasäde+lataus kohdan alemmaksi, se ei loppujen lopuksi ole kovin merkittävä itselleni. Monet noista muista ovat paljon tärkeämpiä.
Joku 20 % painoarvo sille, että saavuttaako auto 23 astetta sisällä on ihan päätön. Munasillaanko ne siellä ajaa? Talvikamoissa 18 astettakin alkaa olla jo tukala.
Huomaat selkeästi itsekin ongelman tuossa testissä. TM raportoi lämpötilan keskiarvon, anturi ties missä. Kertooko se oikeasti mitään järkevää siitä autosta ja sen lämpötilakäytöksestä talvikäytössä. Ei. Se, että "tekotapa on kerrottu" ei kovin paljon lämmitä tätä keskustelua, kun ko. kohtaa artikkelista ei tähän hätään ole saatavilla.TM:n lämmitysmittauksien tekotapa on kerrottu kyllä. Ainakin ennen (vuosia sitten) se oli mainittu itse artikkelissa, nykyisin en tiedä. Samalla tavalla se on aikanaan mitattu polttomoottoreille, niin kai se nyt pitäisi toimia sähkövehkeilläkin. Ei sillä, eihän mulla esim. varpaat lämpene Teslassa välttämättä koskaan, jos ulkona sataa lunta. Koska Teslan AI-softakehittäjät ovat keksineet "Auto defogging" ja sitten ei varpaita lämmitetä vaikka istuisi tunteja siellä. Kyllä siitä pisteitä pitäisikin menettää.