Yleistä keskustelua sähköautoista

Itsellä on kolmosessa koko talven ollut manuaalimoodi päällä ja puhallus ylös, keskelle ja alas. Ei ongelmia kylmien varpaiden kanssa tai muutakaan.
 
Kulutus+toimintasäde+lataus on yhteensä 15%. Se on jo aika paljon, jos esim. lampuille ja näkemiselle annetaan vain 10%. Suomessa ajetaan talvisin pimeässä ja huonolla näkyvyydellä, sekö sitten on mielestäsi vähemmän arvoinen kuin se että latauksessa pari kertaa vuodessa menee muutama minuutti enemmän?

Itse painottaisin kyllä tuon kulutus+toimintasäde+lataus kohdan alemmaksi, se ei loppujen lopuksi ole kovin merkittävä itselleni. Monet noista muista ovat paljon tärkeämpiä.
No pitää varmaan sitten todeta, että jos ei aja pimeässä, niin ei väliä. Ymmärtänet jo, että sun ajatusmalli siitä, että jotain toimintoa voisi henk. koht. arvauksen perusteella pienentää ei oikein toimi? Kulutus ja lämmitys on sähköautossa kiinteä pari, ne pitäisi olla yhdessä tai vähintään samanlaisella painoarvolla. Vai olisko ihan ok talviauto sellainen, joka pitää kabiinin kyllä tulikuumana ja kantama on 20% kesäkantamasta? Tai ansaitseeko toyota vain vähän moitteita, kun talvilatausnopeus romahtaa?

Joku 20 % painoarvo sille, että saavuttaako auto 23 astetta sisällä on ihan päätön. Munasillaanko ne siellä ajaa? Talvikamoissa 18 astettakin alkaa olla jo tukala.

TM:n lämmitysmittauksien tekotapa on kerrottu kyllä. Ainakin ennen (vuosia sitten) se oli mainittu itse artikkelissa, nykyisin en tiedä. Samalla tavalla se on aikanaan mitattu polttomoottoreille, niin kai se nyt pitäisi toimia sähkövehkeilläkin. Ei sillä, eihän mulla esim. varpaat lämpene Teslassa välttämättä koskaan, jos ulkona sataa lunta. Koska Teslan AI-softakehittäjät ovat keksineet "Auto defogging" ja sitten ei varpaita lämmitetä vaikka istuisi tunteja siellä. Kyllä siitä pisteitä pitäisikin menettää.
Huomaat selkeästi itsekin ongelman tuossa testissä. TM raportoi lämpötilan keskiarvon, anturi ties missä. Kertooko se oikeasti mitään järkevää siitä autosta ja sen lämpötilakäytöksestä talvikäytössä. Ei. Se, että "tekotapa on kerrottu" ei kovin paljon lämmitä tätä keskustelua, kun ko. kohtaa artikkelista ei tähän hätään ole saatavilla.
 
No pitää varmaan sitten todeta, että jos ei aja pimeässä, niin ei väliä. Ymmärtänet jo, että sun ajatusmalli siitä, että jotain toimintoa voisi henk. koht. arvauksen perusteella pienentää ei oikein toimi? Kulutus ja lämmitys on sähköautossa kiinteä pari, ne pitäisi olla yhdessä tai vähintään samanlaisella painoarvolla. Vai olisko ihan ok talviauto sellainen, joka pitää kabiinin kyllä tulikuumana ja kantama on 20% kesäkantamasta? Tai ansaitseeko toyota vain vähän moitteita, kun talvilatausnopeus romahtaa?

20% kesäkantamasta voisi varmaan toimiakin (jos nyt yhtään ymmärrät, niin jo 15% tuosta kokonaistuloksesta tuottaa aika suuren osuman lopputulokseen). Jääkylmä auto ei, tai auto jossa valoilla ei näkisi mitään. Sellaisia ei saisi päästää liikenteeseen edes yhdeksi kilometriksi.

Toyotan talvilatausnopeus ei varmaan itseeni vaikuttaisi mitenkään, en ole sitten marraskuun kuin kotona ladannut (kilometreja on 10-15k sen jälkeen tullut). Joten jos painottaisin sitä kovin suuresti, niin aika heikosti siitä hyötyisin. Suurin osa autoilijoista osunee samaan kategoriaan tilastojen perusteella, joten onhan tuo painotus aika hyvin onnistunut.

Se, että jos sinulle kylmä auto kunhan pääsee pitkälle on se tärkein, niin voit muuttaa painotuksia - sen takia ne taulukot on siellä TM:n lopussa joista voit itse laskea painoarvosi.

Joku 20 % painoarvo sille, että saavuttaako auto 23 astetta sisällä on ihan päätön. Munasillaanko ne siellä ajaa? Talvikamoissa 18 astettakin alkaa olla jo tukala.

Jos ajat pitkiä matkoja, niin et kai nyt talvikamoissa sitä aja? Jos et aja pitkiä matkoja, niin sittenhän ne edelliset mainostamasi toimintasäteet ovat merkityksettömiä. Kumpaa nyt haet?

Huomaat selkeästi itsekin ongelman tuossa testissä. TM raportoi lämpötilan keskiarvon, anturi ties missä. Kertooko se oikeasti mitään järkevää siitä autosta ja sen lämpötilakäytöksestä talvikäytössä. Ei. Se, että "tekotapa on kerrottu" ei kovin paljon lämmitä tätä keskustelua, kun ko. kohtaa artikkelista ei tähän hätään ole saatavilla.

Eli arvelet sen olevan pielessä, koska et ole samaa mieltä tuloksien kanssa? Voinet esittää omat mittauksesi ja näyttää niiden olevan parempia, mutta nuo TM:n tulokset ovat vertailukelpoisia muihin autoihin joka lienee tärkeää useimmille.
 
Se, että jos sinulle kylmä auto kunhan pääsee pitkälle on se tärkein, niin voit muuttaa painotuksia - sen takia ne taulukot on siellä TM:n lopussa joista voit itse laskea painoarvosi.
Eihän tässä nyt todellakaan ollut kyse siitä mitä minä tai sinä painotan/t vaan mikä on järkevä keskimääräistys. Edellä selitetyistä syistä TM:n perusarvio on ihan perseellään. Sitä ei muuta se, että sä keksit yhden kerrallaan rajata jonkun käyttötilanteen pois.

Jos ajat pitkiä matkoja, niin et kai nyt talvikamoissa sitä aja? Jos et aja pitkiä matkoja, niin sittenhän ne edelliset mainostamasi toimintasäteet ovat merkityksettömiä. Kumpaa nyt haet?
No riippuu nyt varmaan mitä tarkoitat talvikamoilla. Vähän paksummalla 0-kelin takilla yleensä ajelen. Oli matka sitten 10 tai 400 km. Ja edelleen kyse ei ollut mistään minun haluamasta toimintasäteestä vaan siitä, että painotus on yksiselitteisesti ristiriitainen ja palkitsee ei-talviautoa. Se talvikelpaavuushan tässä kai oli tarkoitus selvittää ja vituiksi meni urakalla. Liekö nämä ymmärtäneet mitään sähköautoista, kun laturinkin valinta meni perseelleen ja esilämmityksen testaus 404.

Eli arvelet sen olevan pielessä, koska et ole samaa mieltä tuloksien kanssa? Voinet esittää omat mittauksesi ja näyttää niiden olevan parempia, mutta nuo TM:n tulokset ovat vertailukelpoisia muihin autoihin joka lienee tärkeää useimmille.
Mistä sinä tiedät, että ne ovat vertailukelpoisia :D Pelkällä mittarin sijoittelulla johonkin kylmään pintaan saa varmasti oudon tuloksen. Sitä en epäile etteikö tuloksia olisi kerätty mittareista oikein, mutta kun mittausjärjestelyn tulos on kautta linjan käyttäjien kokemuksien vastainen (sähköautot lämpeää todella nopeasti), niin pakkohan noihin on hyvin epäillen suhtautua. Testiä lukematta en toki tiedä mitä siellä lämpötilamittauksista on kerrottu. Tulokset ainakin taulukossa on raportoitu siitä missä aita on matalin.

Tämä on täysin overkill, mutta vähän ideaa siitä mitä tiheämmällä sensoriverkolla olisivat voineet tehdä (ajan funktiona):
1678386396842.png
 
Ihan markkinointipaskaa tuo koko juttu on muutenkin. Autojen hintahaitari ihan järjetön ja käyttötarkoitukset mitä sattuu. Siltikin on outoa pistää 20% lämmitykseen ja 5% kulutukseen, kun sähköautojen tapauksessa kyseessä on hyvin voimakas vaihtokauppa.

Edelleen, kuinka vaikea on ymmärtää, että kyseessä on TM:n talvitesti, joka on tehty samalla mallilla jo toistakymmentä vuotta. Erilaisia ja hintaisia autoja samassa testissä, tarkoituksenaä selvittää talviominaisuuksia.

Ja mitkä ne prosentit sitten pitäisi olla? Anna tulla niin laitan ne exceliin jonka tein tuolta TM:n sivuilta löytyvästä pohjasta.
 
Yksi näkökulma vielä lämpemisjuttuun: sähköauto varmasti lämpenee tiettyyn pisteeseen saakka nopeasti, jossain kohtaa vastaava polttis varmasti pesee sähköauton, jos on paljon pakkasta. Johtuu ihan jäähdytysnesteen lämpötilasta, sähköautoilla tyypillisesti n. 60°C ja polttiksilla 87°C.
 
Edelleen, kuinka vaikea on ymmärtää, että kyseessä on TM:n talvitesti, joka on tehty samalla mallilla jo toistakymmentä vuotta. Erilaisia ja hintaisia autoja samassa testissä, tarkoituksenaä selvittää talviominaisuuksia.

Ja mitkä ne prosentit sitten pitäisi olla? Anna tulla niin laitan ne exceliin jonka tein tuolta TM:n sivuilta löytyvästä pohjasta.
Johan mä totesin, että minusta lämmitys 20 tai 25 % (mikä tuo sähkölämmittimet on) pitäisi olla tasapainossa kulutuksen kanssa, kun ovat toisiinsa suoraan kytköksissä. Talviajo, hallittavuus, etenemiskyky ja talvivarusteet ei sano ihan tarkkaan mitä niissä haetaan, mutta niistä voisi varastaa toimintamatkaan ja lataukseen. Tekisin jaottelun eri tavalla, esim. latauksen ottaisin erilleen.
Talviajo maantie 10%
Hallittavuus 10%
Etenemiskyky 10%
Jarrut 10%
Kulutus 12,5%
Toimintasäde ja lataus 15%
Lämmityslaite 12,5%
Sähkölämmittimet 5%
Valot ja näkeminen 10%
Talvivarusteet ja käytettävyys 5%
Samalla mallilla toistakymmentä vuotta tehty varmaan toimi silloin, kun autot olivat päällisin puolin teknisesti suht samanlaisia (polttiksia).
 
Johan mä totesin, että minusta lämmitys 20 tai 25 % (mikä tuo sähkölämmittimet on) pitäisi olla tasapainossa kulutuksen kanssa, kun ovat toisiinsa suoraan kytköksissä. Talviajo, hallittavuus, etenemiskyky ja talvivarusteet ei sano ihan tarkkaan mitä niissä haetaan, mutta niistä voisi varastaa toimintamatkaan ja lataukseen. Tekisin jaottelun eri tavalla, esim. latauksen ottaisin erilleen.
Talviajo maantie 10%
Hallittavuus 10%
Etenemiskyky 10%
Jarrut 10%
Kulutus 12,5%
Toimintasäde ja lataus 15%
Lämmityslaite 12,5%
Sähkölämmittimet 5%
Valot ja näkeminen 10%
Talvivarusteet ja käytettävyys 5%
Samalla mallilla toistakymmentä vuotta tehty varmaan toimi silloin, kun autot olivat päällisin puolin teknisesti suht samanlaisia (polttiksia).

1678388494132.png
 
Ja toyo 6 toimintamatkasta ja latauksesta. Hynyn 6 talviajosta kuulostaa myös oudolta, varsinkin Buzzin 9 kanssa. Lämmityslaitteen tuloksen näköjään arponeet lotolla, kun mersu saa 9 ja nopeammin lämminnyt kia 8.

e: Mites noissa on akut? Lähinnä Hynyn pikalatauksen näkökulmasta katson, nopeimmasta päästähän tuo lataamaan on.
e2: Mersun jarrut olis kyllä saanut saada myös pienemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Kitkutellaanko? Ei se ainakaan itselläni ole edes top 10 asioissa jotka olisi mielessä talviajossa. Lähtö on täydellä akulla ja sitten tullaan takaisin ei niin täydellä. Jos keskimääräinen ajosuorite per päivä on luokkaa 50km, niin jokainen noista pärjää sen latausvälin joka yöllä sitten täytetään.
Onko tuollaisella ajoprofiililla sitten oikeastaan mitään väliä koko talvitestillä? Kyllähän kaikki sähköautot tuollaisesta ajosuoritteesta selviävät ihan ok.

Jos ei ole mahdollisuutta öiseen kotilataukseen, talvinen toimintamatka vaikuttaa esim. siihen, tarvitseeko autoa käydä latailemassa joka toinen vai joka kolmas päivä jossain (esim. kaupassakäynnin yhteydessä julkisella latausasemalla). Se on jo aika merkittävä mukavuustekijä, vaikka ei ajaisikaan joka päivä Nuorgamiin ja takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
En ole Ioniqqia kokeillut mutta talviajo maantiellä vain 6? Onko jollain kokemusta siitä vehkeestä?
 
Eihän tässä nyt todellakaan ollut kyse siitä mitä minä tai sinä painotan/t vaan mikä on järkevä keskimääräistys. Edellä selitetyistä syistä TM:n perusarvio on ihan perseellään. Sitä ei muuta se, että sä keksit yhden kerrallaan rajata jonkun käyttötilanteen pois.

Keskimääräisesti ihmisille toimintasäde on täysin arvoton. Sen verran kuin ihmisten ajamista on tutkittu, niin keskimääräinen päivittäinen ajosuorite ei vaan ole sellainen mihin mikään nykyautoista ei oikein kykenisi talvella. Eli turhaan painotat nyt asioita, joilla ei ole merkitystä ihmisille.

Mutta kaikki joutuvat Suomessa yllättäen kylmässä ja pimeässä ajamaan. Tai liukkaalla.

Mistä sinä tiedät, että ne ovat vertailukelpoisia :D Pelkällä mittarin sijoittelulla johonkin kylmään pintaan saa varmasti oudon tuloksen. Sitä en epäile etteikö tuloksia olisi kerätty mittareista oikein, mutta kun mittausjärjestelyn tulos on kautta linjan käyttäjien kokemuksien vastainen (sähköautot lämpeää todella nopeasti), niin pakkohan noihin on hyvin epäillen suhtautua. Testiä lukematta en toki tiedä mitä siellä lämpötilamittauksista on kerrottu. Tulokset ainakin taulukossa on raportoitu siitä missä aita on matalin.

Koska ne testit tehdään vuodesta toiseen samalla tavalla ja joka kerta ne on kerrottu, miten. Lämpötilat muuttuvat toki (vai oliko nämä testit ne siinä jäähdytyskontissa tehdyt?), mutta kyllä ne testitavat on lueteltu ja tehty. Se, miten ihmiset tuntevat asiat ei aina ole fakta. Jos ne prkleen nopeasti lämpenee oikeasti, niin kyllähän lämpömittarinkin tarvitsee se nähdä. Jos lämpömittari ei tunnista sisätilojen lämmenneen, niin housuihin kuseminenko se oikea mittari ajalle on? Tuleeko niin kova jännitys toimintasäteen puolesta että hytkytään ja lämmetään?

Vai kerrotko minulle mikä se sellainen lämpeneminen on, joka ei näy ollenkaan lämpömittarissa? Saadaan termodynamiikkakin varmaan kohta keksittyä uudestaan.
 
Onko tuollaisella ajoprofiililla sitten oikeastaan mitään väliä koko talvitestillä? Kyllähän kaikki sähköautot tuollaisesta ajosuoritteesta selviävät ihan ok.

On, koska tuollainenhan suomalaisen ajoprofiili on. Talvitesti sen takia testaa myös hassuja asioita autoilussa, kuten jarrutusmatkat jäällä/lumella, vetopito jäällä/lumella, lämmityslaitteet, lamput (koska Suomessa on kuulemma joskus pimeää) ja muita vastaavia auton tärkeitä osia.

Toimintasäteellä on keskimäärin yhtä vähän merkitystä kuin paljonko tankillisella bensaa pääsee. Kyllähän jotkut siitäkin mesoavat toki, kun pitää päästä 18h lapset takapenkillä ilman pysähdystä. Vaan minä kun luulin että ne "pääseekö autolla Lappiin silmiä räpsyttämättä" jutut olisivat jo jääneet muualle maailmaan. Selvästi ainakin Kvarkkia ja sinua kuitenkin se edelleen häiritsee, pääseekö. Itse olen jo ajat sitten päässyt yli sen prosenttimittarin jatkuvasta tuijottelusta.

Jos ei ole mahdollisuutta öiseen kotilataukseen, talvinen toimintamatka vaikuttaa esim. siihen, tarvitseeko autoa käydä latailemassa joka toinen vai joka kolmas päivä jossain (esim. kaupassakäynnin yhteydessä julkisella latausasemalla). Se on jo aika merkittävä mukavuustekijä, vaikka ei ajaisikaan joka päivä Nuorgamiin ja takaisin.

Sähköautossa ei pahemmin ole järkeä jos ei kotilatausta ole, itse en ainakaan ostaisi. Mutta ei liity talviautoiluun mitenkään.
 
Itsellä on työpaikalla mahis ladata mutta kotona ei ja hyvin toimii, mutta joo jommassa kummassa päässä pitää käytännössä päästä lataamaan että toi toimii. Työmatka edestakas on noin 110km.
 
Keskimääräisesti ihmisille toimintasäde on täysin arvoton. Sen verran kuin ihmisten ajamista on tutkittu, niin keskimääräinen päivittäinen ajosuorite ei vaan ole sellainen mihin mikään nykyautoista ei oikein kykenisi talvella. Eli turhaan painotat nyt asioita, joilla ei ole merkitystä ihmisille.
Väität ettei ole merkitystä ihmisille, mutta muisteles nyt vähän mikä vitunmoinen ulina siitä joku aika sitten tuli, kun ilmoitetut kantamat eivät pitäneetkään paikkansa. Se siitä "ei merkitystä ihmisille".
Koska ne testit tehdään vuodesta toiseen samalla tavalla ja joka kerta ne on kerrottu, miten. Lämpötilat muuttuvat toki (vai oliko nämä testit ne siinä jäähdytyskontissa tehdyt?), mutta kyllä ne testitavat on lueteltu ja tehty. Se, miten ihmiset tuntevat asiat ei aina ole fakta. Jos ne prkleen nopeasti lämpenee oikeasti, niin kyllähän lämpömittarinkin tarvitsee se nähdä. Jos lämpömittari ei tunnista sisätilojen lämmenneen, niin housuihin kuseminenko se oikea mittari ajalle on? Tuleeko niin kova jännitys toimintasäteen puolesta että hytkytään ja lämmetään?

Vai kerrotko minulle mikä se sellainen lämpeneminen on, joka ei näy ollenkaan lämpömittarissa? Saadaan termodynamiikkakin varmaan kohta keksittyä uudestaan.
Jos kylmä johtuu siihen lämpömittariin kiinnistyspisteen kautta, niin se mittari näyttää ihan mitä sattuu muuta kuin ilman lämpötilaa. Tai jos auton sisäilmaan lämpöä puhaltava suutin on sopivassa kohtaa, niin mittari näyttää toiseen suuntaan ihan mitä sattuu. Nämä sankarit yrittävät muutamalla mittauspisteellä mallintaa koko ohjaamon käyttäytymisen ja eihän siitä nyt tule hevon helvettiä varsinkaan kun joka autossa on vähän erilaiset muodot ja ilman virtausreitit. Lopuksi vielä keskiarvoistavat koko komeuden. Amatöörien puuhastelua.

Ihan uteliaisuudesta, jos näitä on aiemminkin tehty, niin paljos polttiksilta on mennyt vastaaviin lämpöihin?
 
TM talvitesti 2020 polttomoottoriautoille:
1678425603941.png


TM talvitesti 2023 sähköautoille:
1678425971085.png


Volkkarin sähkömallien jarruissa on jotain vikaa. Omituista ettei tuohon ole kiinnitetty enemmän huomiota. Sama asia onko ID3, ID4 vai ID5, ehkä Eniaqissakin samaa?Jos kesäkelissä yhden auton jarrutusmatka oli 40 metrin sijaan 120 metriä, tästä nousisi iso haloo. Nyt ei mitään? Vuosikymmen sitten Mersu A:n hirviväistötesti johti muutoksiin autossa, ehkä nytkin olisi siihen aihetta. Ja joo, ajan Volkkarilla.
 
Tuo TM:n Talvitesti lisää kyllä itselle tullutta hahmotelmaa, että tuo Relllu olis kyllä itselle paras tähän astisista sähköautoista. Siinä ei ainakaan itselle ole mitään fataalia, eikä edes isoa miinusta mikä estäisi. Tälläistä +- listausta olen omassa päässä laittanut:
+ Ei ole Senior Utililty Vehicle, toisin kuin suurin osa vetokyvylliseistä sähköautoista.
+ Sähköautoksi kevyt
+ Keveyden ja ilmeisesti hyvän ilmanvastuksen takia kulutus on aika pieni
+ Saa vetokoukun, jolla voi myös vetää (esim. ID3 ei saa vetää), taitaa olla myös pienin sähköauto jolla voi vetää kärryä
+ Ohjaamo vaikuttaisi olevan kunnossa, fyysiset napit ilmastoinnin säätöön, viikset, Android Auto infotainmentissä
+ Pieneksi autoksi hyvän kokoinen tavaratila ja tavaratilan luukku isokokoinen, toisinkuin sedan malliseissa
+ Ilmeisesti hiljainen (Youtube kommenttien perusteella), ilmeisesti akun suunnittelussa on tätä mietitty ja jotain äänenvaimennusmattoa akussa
+ Talviominaisuudet näyttäisi olevan hyviä, valoissa jäi parhaimmista valokuvion leveydestä, mutta pituutta näytti olevan valokuviossa
+ Ulkonäkö on hyvä (Tesloissa ei ole) ja saa punaisen värin (Polestaria saa vain harmaan eri sävyillä)

- Takapenkillä ei ole käsinojaa, parissa viime autossa ollut, mutta 7v aikana käytetty ehkä 1 kerran, eli ei siis minulle ole iso miinus
- Takapenkin istuinosa on matala, joten polvet koukussa istuttaisi siellä, tämä tahtoo olla aika monessa aähköautossa, jos ei ole todella iso auto niinkuin ID.buzz. Ei ole minulle iso vika, koska harvoin on nykyisissäkään ollut takapenkillä pitkiä matkoja ketään
- Takakontin luukku ei ole sähköistetty ja nappi on paikassa jossa se tulee likaiseksi, tämä on kohtuu iso vika kyllä, mutta voisin elää asian kanssa
- Latausluukun paikka voi olla hankala jossain tapaukssa, tämä taitaa olla kaikissa autoissa, koska se paikka on aina kompromissi eikä voi olla joka paikkaan oikea
- Takaikkuna ei ole iso, eli siitä näkyvyys on aika vähäinen, ei ole ongelma minulle koska kuorma-autoilu ajalta on jäänyt päälle se että pääosin katson sivupeileistä.

- Ja sitten isoin miinus, eli hinta ja varsinkin kun haluan adaptiivisen vakkarin ja hyvän penkin hyvillä säädöillä, joutuu ostamaan paremmalla varustetasolla ja ottamaan lisävarustepaketteja ja kokonaishinta nousee lähelle 60ke, joka on kyllä paljon tuon kokoisesta autosta. Toki koska olen nuuka, tulen sähköautonkin ostamaan käytettynä muutaman vuoden päästä, ehkä sähkö-Rellu toteutuu sama kuin polttisranskalaisissa, eli arvonalenema on isoa. Toki käytettynä ostaessa joutuu tinkimään jostain varustevaatimuksesta, todennäköisemmin punaisesta väristä.

Tuon Rellun lisäksi nuita mahdollisia sähköautoja mitä tässä muutaman vuoden seuraan tuleeko niissä esimerkiksi fataaleja luotettavuusvikoja on: Mersun EQA, BMW i4, Polestar 2, Ford Mustang Mach-e.

Sitten tulevia autoja mitäs seutaan on Fisker Karma ja Peugeot e308 sw. Farmari olisi kyllä paras korimalli.
 
TM talvitesti 2020 polttomoottoriautoille:
1678425603941.png


TM talvitesti 2023 sähköautoille:
1678425971085.png


Volkkarin sähkömallien jarruissa on jotain vikaa. Omituista ettei tuohon ole kiinnitetty enemmän huomiota. Sama asia onko ID3, ID4 vai ID5, ehkä Eniaqissakin samaa?Jos kesäkelissä yhden auton jarrutusmatka oli 40 metrin sijaan 120 metriä, tästä nousisi iso haloo. Nyt ei mitään? Vuosikymmen sitten Mersu A:n hirviväistötesti johti muutoksiin autossa, ehkä nytkin olisi siihen aihetta. Ja joo, ajan Volkkarilla.
Nämä luvut ovat kyllä todella kaukana omista kokemuksista. Tuon mukaan valtaosa polttiksista lämpenisi nopeammin +15 asteeseen kuin sähköautot, mitä on todella vaikea kuvitella.
 
Nämä luvut ovat kyllä todella kaukana omista kokemuksista. Tuon mukaan valtaosa polttiksista lämpenisi nopeammin +15 asteeseen kuin sähköautot, mitä on todella vaikea kuvitella.

polttiksia testatessaan ulkolämpötila -7, sähköautoilla -16.
Ihmettelin aluksi samaa.
 
polttiksia testatessaan ulkolämpötila -7, sähköautoilla -16.
Ihmettelin aluksi samaa.

Huomasin heti.

Muuten monesti mediassa olevissa käppyröissä saadaan tulosta haluttuun suuntaan muuttamalla skaalaa ja laittamalla viivat tyyliin 1, 2, 3, 5 ja 7. Ja sitten kunnon klikkiotsikot. Nyt on toki inhimillinen syy erolle.
 
Lisäksi tietysti melkein kaikissa sähköautoissa etäkäynnistyksellä auton saa valmiiksi lämpimäksi. Itellä katoksesta lähtiessä 5min lämmitys riittää tekemään ajoon lähdöstä mukavaa normaalina talvipäivänä.
 
Lisäksi tietysti melkein kaikissa sähköautoissa etäkäynnistyksellä auton saa valmiiksi lämpimäksi. Itellä katoksesta lähtiessä 5min lämmitys riittää tekemään ajoon lähdöstä mukavaa normaalina talvipäivänä.
Ja auto puhaltaa heti lämmitä kun lähtee. Esilämmitettynä tai ei. ICE pukkaa aina sitä kylmää taikka haaleaa jos oli esilämmitetty.
 
Autojen myyntimäärät romahtivat – ympäristötavoitteisiin vaikea päästä, vaikka myytäisiin pelkästään täyssähköautoja

Mitä ajatuksia tämä herättää? Mikä avuksi siihen, että uuden sähköauton hinta on huomattavan korkea etenkin nyt kun inflaatio jyllää ja elämisen kustannukset ovat nousseet merkittävästi. Vai pitääkö tuo valtioneuvoston tavoite heittää jorpakkoon ja hyväksyä se, että sähköautojen yleistyminen ei tule olemaan lähelläkään tavoitetta?

Itsellä iso ongelma tässä on myös se, että edes käytettynä ei löydy järkevään budjettiin sähköautoa mikä sopisi perhekäyttöön. Pieniä sähköautoja saisi käytettynä ihan kohtuulliseen hintaan, mutta noihin ei kyllä runnota kahta lasta, vaunuja ja koiraa. Hybridit tietysti laajentaa valikoimaa ja sieltä alkaa jo jotain löytymään.
 
Itsellä iso ongelma tässä on myös se, että edes käytettynä ei löydy järkevään budjettiin sähköautoa mikä sopisi perhekäyttöön.
Mikä se budjetti on ja oletko laskenut josko se vähän kalliimpi sähköauto olisi kuitenkin järkevä verrattuna polttikseen? Tesla model y rwd on tällä hetkellä vastaus aika moneen tarpeeseen. Mahtuu koirat, lapset, kissat ja muut kamppeet ja maksaa 49k€.
 
No pitää varmaan sitten todeta, että jos ei aja pimeässä, niin ei väliä. Ymmärtänet jo, että sun ajatusmalli siitä, että jotain toimintoa voisi henk. koht. arvauksen perusteella pienentää ei oikein toimi? Kulutus ja lämmitys on sähköautossa kiinteä pari, ne pitäisi olla yhdessä tai vähintään samanlaisella painoarvolla. Vai olisko ihan ok talviauto sellainen, joka pitää kabiinin kyllä tulikuumana ja kantama on 20% kesäkantamasta? Tai ansaitseeko toyota vain vähän moitteita, kun talvilatausnopeus romahtaa?

Joku 20 % painoarvo sille, että saavuttaako auto 23 astetta sisällä on ihan päätön. Munasillaanko ne siellä ajaa? Talvikamoissa 18 astettakin alkaa olla jo tukala.

Huomaat selkeästi itsekin ongelman tuossa testissä. TM raportoi lämpötilan keskiarvon, anturi ties missä. Kertooko se oikeasti mitään järkevää siitä autosta ja sen lämpötilakäytöksestä talvikäytössä. Ei. Se, että "tekotapa on kerrottu" ei kovin paljon lämmitä tätä keskustelua, kun ko. kohtaa artikkelista ei tähän hätään ole saatavilla.
Tämäntyyppisessä testissä sähkäautossa kulutus, lataus, toimintasäteen painoarvolla ei kannata viedä muiden ominaisuuksien merkitystä. Iso painoarvo, sopiva pisteytys, niin saa toki markkinointiosasta hykerteleen.

Viivoilla miksi ei.

- Kulutusta enemmän vaikuttaa käyttäjä profiilin sähkönhinta, kyse ei ole foosilipolttiksesta jossa kustannukset laskee kun kulutus laskee
- Yhdellä latauksella ajomatka, se on tärkeä tieto valintaa tehdessä, mutta jos ensimmäiselle 200km on hyvä, niin toiselle se on surkea, hänelle 500km olisi hyvä, mutta nyky tekniikalla se olisi ensimmäiselle huono. Kyse ei ole bensatankista, jossa 30 litraa ylimääräistä ei paljoa haittaa pikkuatuossakaan.
- Lataus ominaisuudet on tärkeitä, ja valinta peruste. mutta testissä missä testaan sekalaisia autoja on niiden pisteytys ja painotus mielivaltaista, jos keskitytään talveen, niin talviominaisuudet toki tärkeitä arvosteltavia asioita.

Joku 20 % painoarvo sille, että saavuttaako auto 23 astetta sisällä on ihan päätön. Munasillaanko ne siellä ajaa? Talvikamoissa 18 astettakin alkaa olla jo tukala.
Talviautotesti, painoarvoa lämmityksellä.

Ei tuon testin idea ole siinä että kaikkia ajaisi 23 sisälämpötilalla, vaan sillä että lämpiääkö auto täkäläisissä talvioloissa.

Noin yleistäen jos auto ei testi oloissa lämpene 23 plussalle , niin se nyt on yhden vw auton poikkeus ja kelinbussin kohdalla voidaan pitää ihan plussana, viileä tuulahdus 60 luvulta.

Ei tuossa ollut ongelma se lämpiääkö 23, vaan se ettei se lämpiä edes pikkupakkasella riittävästi. Artikkelin mukaan -16 pakkasella se ei saavuttanut edes +15 asteen lämpötilaa, puolen tunnin ajon jälkeen lattialla pakkasta.

Jos kylmäparkki, ajoi sitten työmatka-ajoa tai pitkää taivalta, niin kyllä se lämpeäminen on tärkeää niin 200km kuin 500km akkuiselle.

Samoin ne talvi hidastuvuudet, pysähtymiset, talvi eneteneminen, kaarre ominaisuudet.

Talvi "näkyminen", talvi käyttökokemus. Ne on tärkeitä paljon tasapuolisemmin kuin se akku.

Edit:
Polttiksiin verrattuna, sähkiksissä lämmityksen osalta on tärkeää myös sen lämmityksen energiatehokkuus.

Edi2:
Toki voi pohtia sitä että pitäisiko noissa painoarvoissa olla miinuspisteitä, jos TALVIautotestissä auto ei suoriudu perusjutuissa, jos se ei pysähdä, jos se ei lämpiä. niin onko se tähdenkään arvoinen, vaikka yhdellä latauksella ajaisi leville ja valot kuin rekan lisäpitkät, ja sukosta 200kw lataus 0-100%
 
Ja auto puhaltaa heti lämmitä kun lähtee. Esilämmitettynä tai ei. ICE pukkaa aina sitä kylmää taikka haaleaa jos oli esilämmitetty.
Tätä toistellaan jossain sähkömiesten podcastissakin enkä ymmärrä millä romuilla ihmiset on aikaisemmin ajanut. Väitän että entinen diesel lämpeni vähintään yhtä nopeasti vaikka oli tilavuudeltaa varmaan tuplat Skodaan verrattuna. Vaikka kone on alkuun hetken kylmä niin kyllä se webasto pukkaa lämmintä samantien ja hyvällä voimalla. Ehkä jopa huonommin lämpenee tämä sähköauto jos siis ihan kylmänä lähdetään liikkeelle ilman esilämmityksiä.
 
Nämä luvut ovat kyllä todella kaukana omista kokemuksista. Tuon mukaan valtaosa polttiksista lämpenisi nopeammin +15 asteeseen kuin sähköautot, mitä on todella vaikea kuvitella.

Spekuloin:

sähkövastuksilla alkaa tulemaan lämmintä nopeasti joka voi antaa monelle mielikuvan että sähkis on aina parempi lämpiämään kaikessa. Käsittääkseni sähkäreissä on maks 5kw vastukset plus lämpöpumppu mutta toisaalta polttiksessa about 75% kaikesta käytetystä energiasta muuttuu lämmöksi ja sitten kun lämpöä alkaa tulemaan niin sitä tuleekin hyvin.

Jos nyt heitetään ihan hatusta että polttiksen moottori toimii normiajossa jollain 30kw keskiteholla niin siitä tulee karkeasti jotain 23kw lämpötehoa, kuinka suuri osa tästä siirtyy lämmöksi kabiiniin on arvailua mutta jos puoletkin tulisi niin puhutaan jostain 10-15kw lämpötehosta joka todennäköisesti on selvästi enemmän kuin sähkiksessä.

end speculation.

En siis tiedä, kunhan tätä asiaa pohdin.
 
Myös polttiksissa on joissain autoissa ollut sähkövastuksia lämmityksessä. Edellisessä W211 Mersussa oli ainakin, toki se oli rikki, ja nykyisen S212 Mersusta tulee lämpöä nopeammin, eli lienee tässäkin ja jopa toiminnassa vielä. Ja molemmat on dieseleitä.

Olisiko tässä kyse siitä, että sähkövastuksesta tulee nopeammin lämpimältä tunnostavaa ilmaa -> joka tuntuu lämpimämmältä kuin onkaan, koska tullut ulkoa kylmästä ja se lämpötilaero tuntuu lämpimältä. Mutta sitten koska polttismoottorista tulee enemmän lämpötehoa kun on lämmennyt tarpeeksi -> mittari näyttää nopeammin isompaa lukemaa.

Eli siis sähkövastuksella tulee nopeammin lämpimältä tunnostavaa, mutta kun polttis lämpiää tarpeeksi, tulee sieltä vielä lämpimämpää ilmaa joka sitten lämmittää kabiinin nopeammin lämpimämmäksi joka on lämpömittarilla todennettavissa.
 
Nämä luvut ovat kyllä todella kaukana omista kokemuksista. Tuon mukaan valtaosa polttiksista lämpenisi nopeammin +15 asteeseen kuin sähköautot, mitä on todella vaikea kuvitella.
Juu ei vastaa käytännön tuntumaa, lämmintä ilmaa tulee samointein kun polttomoottoriautossa tähän menee aikansa. Voihan se olla että johonkin korkeaan lämpötilaan polttis sitten lämpeä nopeammin kun pääsee käyntiin. Mutta hyvin harvoin tulee edes mentyä autoon jota ei ole esilämmitetty..
 
Asiaa on helppo testata siten että antaa polttiksen lämmetä kunnolla ja sitten vetää kaikki lämmöt kaakkoon eli niin lämmintä kuin mahdollista, uskallan tässä ja nyt väittää että suuttimista tulee selvästi lämpimämpää ilmaa kuin sähkiksissä maksimissaan.
 
Oma näppituntuma 2 sähköauton ja 8 bensa/diesel -auton kokemuksella on, että sähköauto lämpenee n 80% nopeammin. Bonuksena etäohjaus kännykästä, eikä tarvitse haistella webaston dieselsavuja autokatoksessa (lisäävät mm. roimasti lasten astmariskiä).
 
Asiaa on helppo testata siten että antaa polttiksen lämmetä kunnolla ja sitten vetää kaikki lämmöt kaakkoon eli niin lämmintä kuin mahdollista, uskallan tässä ja nyt väittää että suuttimista tulee selvästi lämpimämpää ilmaa kuin sähkiksissä maksimissaan.
Kaikki polttomoottorit eivät ole tässä samanarvoisia. 3,5L V6 lämpeni nopeasti ja tehokkaasti mutta diesel passat ei jaksanut tyhjäkäynnillä pakkasella edes pitää jäähdytysvettä lämpimänä.
 
Spekuloin:

sähkövastuksilla alkaa tulemaan lämmintä nopeasti joka voi antaa monelle mielikuvan että sähkis on aina parempi lämpiämään kaikessa. Käsittääkseni sähkäreissä on maks 5kw vastukset plus lämpöpumppu mutta toisaalta polttiksessa about 75% kaikesta käytetystä energiasta muuttuu lämmöksi ja sitten kun lämpöä alkaa tulemaan niin sitä tuleekin hyvin.

Jos nyt heitetään ihan hatusta että polttiksen moottori toimii normiajossa jollain 30kw keskiteholla niin siitä tulee karkeasti jotain 23kw lämpötehoa, kuinka suuri osa tästä siirtyy lämmöksi kabiiniin on arvailua mutta jos puoletkin tulisi niin puhutaan jostain 10-15kw lämpötehosta joka todennäköisesti on selvästi enemmän kuin sähkiksessä.

end speculation.

En siis tiedä, kunhan tätä asiaa pohdin.
Jos puhutaan piheistä polttiksista ilman lisälämmittimiä niin ovat todella surkeita lämpiää vaikka olisi millaiset kennot.
Jos puhutaan vanhoista paljon kuluttavista polttiksista niin oli kiinni lähinnä termarista, ja patterien koosta (eli osa vanhoista surkeita), toki sekin oli sössittävissä ei kaikki ei lämmenneet).

Vanhat tuhlailevat polttiksetaan ei lämmeneet ennenkuin se moti oli hukkalämpöä tuottanut niin paljon että vesi lämpeni. Eli kylmää tulee alkuun.

Kupla volkkari/bussi ei nyt lämmennyt kuin helteillä.

Eli kuten kirjoitit, niin ne polttikset jotka nykyään lämpiävät nopeasti, lämpiävät sähköllä, tai niissä on erillinen polttoaineella toimiva lisälämmitin (*

Jälkimmäinen sähkiksissä ymmärettävästi harvinainen, tuohon volkkariin testin mukaan kannattaa hankkia. toivottavasti jotkut alan liikkeet sellaisen ottaa ohjelmaansa.



Voivat olla ruksittavia lisävarusteita, osassa ei polttainetoiminen välttämättä tehdaslisävaruste, mutta myyjän lisävaruste, näissä myös niitä verojuttuja, kannattaa hankkia ns kaupan jälkeen jälkiasennuksella

Osassa sähkiksissä se etu että lämmitys voidaan laittaa päälle ennen ajoon lähtöä, joka etänä tai siinä vaiheessa kun saapuu autolle. Mitä tehokkaampi, niin sitä parempi. Lisäksi sähkiksissä lämmitus alkaa heti, tai pumppu versiolla hetikohta vertaa "webastot".

Osassa sähkiksiä on lämpöpumput, se taasen on etu energiatehokkuuden takia. hakintakustannus ei välttämättä iso, koska jopa Suomessa nykyään halutaan ilmastointi.

Edit:

Tilanne, kokemus ei ole ihan noin suoraviivainen, polttiksissa , (ja sähkiksissä) on täsmä sähkölämmityksiä, istuinlämmitys, lasien, peilien lämmitystä, ratin lämmitystä, joidenkin ulkopuolisten laitteiden lämmitystä, esim tuulilasin pesuun liittyviä.

Nopeasti lämpiävä penkki, ratti, lasit, peilit, lämittää ja lisäksi antaa anteeksi siinä että koppi lämpiää muuten hitaasti, varsinkin silloin jos pukeutunut ulko-oloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä toistellaan jossain sähkömiesten podcastissakin enkä ymmärrä millä romuilla ihmiset on aikaisemmin ajanut. Väitän että entinen diesel lämpeni vähintään yhtä nopeasti vaikka oli tilavuudeltaa varmaan tuplat Skodaan verrattuna. Vaikka kone on alkuun hetken kylmä niin kyllä se webasto pukkaa lämmintä samantien ja hyvällä voimalla. Ehkä jopa huonommin lämpenee tämä sähköauto jos siis ihan kylmänä lähdetään liikkeelle ilman esilämmityksiä.
Edellinen autoni oli 2015 vuoden Diesel-Audi Eberillä. Vaikka nuo polttoainekäyttöiset lisälämmittimet tuovat lämpöä "nopeasti", niin kyllä siinä silti menee minuutteja ennen kuin palotapahtuma pääsee vauhtiin ja ennen kuin jäähdytysneste lämpenee niin, että lämpöä oikeasti alkaa tulla. Osassa uusista polttiksista (myös tuossa Audissani) on lisänä joku aneeminen sähkövastus tuomassa pientä lehmänhenkäystä alusta alkaen, mutta sitä voi hädintuskin kutsua lämmöksi.

PTC-Teslalla kestää alle minuutti niin kanavista tulee oikeasti kuumaa ilmaa. Mikä sähköauto lämpenee mielestäsi huonommin kuin entinen Dieselisi?
 
Olisiko tässä kyse siitä, että sähkövastuksesta tulee nopeammin lämpimältä tunnostavaa ilmaa -> joka tuntuu lämpimämmältä kuin onkaan, koska tullut ulkoa kylmästä ja se lämpötilaero tuntuu lämpimältä. Mutta sitten koska polttismoottorista tulee enemmän lämpötehoa kun on lämmennyt tarpeeksi -> mittari näyttää nopeammin isompaa lukemaa.
No en tiedä mistä sinulla kyse, mutta kommentoin yleisesti.

Jos polttiksessa ei ole mitään lisälämmittimiä, niin siinä ei ole mitään lämmitystä ennenkuin se polttiksen vedet on lämmineet, nykyisillä nuukilla polttiksilla siihen voi kovilla pakkasilla mennä aikaa, vartti, puolituntia. kaikki ei edes lämpiä kaikissa oloissa.

Koska tuossa ajassa on jo työmaan parkkisella, ja sitä lämpöä tarvitaan heti ajoon lähdössä, ja kun laki kieltää tyhjäkäynnin, niin autoissa on lisälämittimiä.

- Lasien sähkölämmitys, mahdollistaa liikkeelle lähdön "heti", ei tarvi odotella että vedet lämpiää että pääsisi edes aloitteleen paikkojen sulattelua.
- Penkin sähkö lämmittimet, lämmin pennki niin ei niin väliä mikä sisäilman lämpö
- Ratin sähkö lämmitin, lämmin ratti mahdollistaa tyydyttävän ajon pakkasella ilman talvirukkasia
- Sähköinen ilmanlämmitin, saadaan lämmitettyä ilmaa puhallettua
- Muita sähköisiä lämmittimiä
- Polttaiane toiminen lisälämmitin, saadaan vedet lämpöiseksi nopeasti ja vesikertoinen lämmitys lämmitään sen myötä, koppi lämpöiseksi, polttiksessa käytännössä ainoa konsi esilämittää ilman valtakunnan verkkoa.


Asiaa on helppo testata siten että antaa polttiksen lämmetä kunnolla ja sitten vetää kaikki lämmöt kaakkoon eli niin lämmintä kuin mahdollista, uskallan tässä ja nyt väittää että suuttimista tulee selvästi lämpimämpää ilmaa kuin sähkiksissä maksimissaan.
Polttiksen ilmanvaihdon max teho riippuu, vedenlämmöstä, siitä kuinka paljon sitä kautta on mahdollista saada, ja sen lämmönvaihtimen "tehosta", joskus joillain automerkeillä on voinut tuossa patterissa olla eroja riippuen markkinasta, varustelusta.

Se kuinka lämmintä ilmaa riippuu lisäksi siitä ilmamäärästä, ja siitä kuinka kylmää ilmaa lämmitetään. Eli jos vedet on lämpimiä, mutta patterin teho ei riitä mielyttävään lämpöön, niin vähentää ilmavirtausta, jos otto ulkoa niin tilanteen salliessa kytkee sisäilman kierron.

Jos autossa on sähkötoimisest liisälämmittimet niin ei välttämättä käyttäjän hallittavissa vaan automaatti toimiset.
 
Edellinen autoni oli 2015 vuoden Diesel-Audi Eberillä. Vaikka nuo polttoainekäyttöiset lisälämmittimet tuovat lämpöä "nopeasti", niin kyllä siinä silti menee minuutteja ennen kuin palotapahtuma pääsee vauhtiin ja ennen kuin jäähdytysneste lämpenee niin, että lämpöä oikeasti alkaa tulla. Osassa uusista polttiksista (myös tuossa Audissani) on lisänä joku aneeminen sähkövastus tuomassa pientä lehmänhenkäystä alusta alkaen, mutta sitä voi hädintuskin kutsua lämmöksi.

PTC-Teslalla kestää alle minuutti niin kanavista tulee oikeasti kuumaa ilmaa. Mikä sähköauto lämpenee mielestäsi huonommin kuin entinen Dieselisi?
Mulla edellinen oli 2009 GL Mersu. Webasto taisi olla 5 kW. Nykyään sitten tuo Skoda Enyaq. Näissä on mielestäni juuri päinvastoin kuin sinulla, Skodassa ehkä sitä lämpimältä tuntuvaa lehmänhönkää tulee heti mutta tuossa diisselissä sitten kuumaa kunnolla. No se on totta että ehkä siinä webaston startissa joku minuutin viive oli ennen kuin se puhallusilma oikein kuumaksi muuttui.
 
Linkissä ote tai mainos TM talvitestistä.
Kyse ketjussa mainitusta volkkarin huonosta etenemisestä peruuttaessa, artikkelissa epäiltiin automatiikka haasteeksi, mutta ketjussa myös epäilty panopiste juttu, kun kyse takavetoisesta pakettiautosta.

Mutta saata toi mieleen sen että sähkiksissä takavedosta on tulossa se perusmalli, valmistajat perusteelle sillä että se on edullisempi, yksinkertaisempi ja sähkiksissä ei ole polttisten painopiste ongelmaa (minkä takia etuvetoa tuli niihin), lisäksi automatiikka/robotiikka hanskaa niitä vanhoa perätuupparien ongelmia.

Autojen myyntimäärät romahtivat – ympäristötavoitteisiin vaikea päästä, vaikka myytäisiin pelkästään täyssähköautoja

Mitä ajatuksia tämä herättää? Mikä avuksi siihen, että uuden sähköauton hinta on huomattavan korkea etenkin nyt kun inflaatio jyllää ja elämisen kustannukset ovat nousseet merkittävästi. Vai pitääkö tuo valtioneuvoston tavoite heittää jorpakkoon ja hyväksyä se, että sähköautojen yleistyminen ei tule olemaan lähelläkään tavoitetta?

Itsellä iso ongelma tässä on myös se, että edes käytettynä ei löydy järkevään budjettiin sähköautoa mikä sopisi perhekäyttöön. Pieniä sähköautoja saisi käytettynä ihan kohtuulliseen hintaan, mutta noihin ei kyllä runnota kahta lasta, vaunuja ja koiraa. Hybridit tietysti laajentaa valikoimaa ja sieltä alkaa jo jotain löytymään.

Jos autonvaihto on tänään tapetilla niin tilanne on haastava, ja sen kanssa on elettävä. Jos se auton vaihto ei ole juuri nyt välttämätön niin ei kannata panikoida. Tietenkin jos vaihtoehto on tulevahintapommi, niin se toki pistää miettiin, vaihtaako riskin toiseen, vai odottaako vain.

Jos nyt kuitenkin vaihtaa, niin mieti hybrideistä lataushybridit.

Jos käyteyillä meinaat mennä, niin sähkisten osalta pahin piikki taitaa taittua, mutta jos ihan lompakko edellä, pariksivuodeksi liikuntaväline haussa, niin ynnää myös vanhat polttikset, jos ajot (polttiaineen kulutus) ei isot, niin voi siitä jotain löytyä, jolloin voit seurata sähkismarkkinaa rauhallisemmin vaikka 2-3 vuotta ja tarttua kun sopii tulee.


Lisäksi tietysti melkein kaikissa sähköautoissa etäkäynnistyksellä auton saa valmiiksi lämpimäksi. Itellä katoksesta lähtiessä 5min lämmitys riittää tekemään ajoon lähdöstä mukavaa normaalina talvipäivänä.
Jos puhutaan tuoreista autoista joissa on etähallinta tuet ruksittu niin usein se esilämmitys on mahdollista, polttiksessa jos se "eberi" löytyy. perus juttua vuosikymmeniä, jälkiasenetuissa jo ruksinyt varusteen. (roikalla) Polttiksen sähköinen sisätilan lämmitin ei lämmitä vesiä, mutta kopin saa lämpöiseksi, ja se puhallus ei sisäkierrolla tunnun niin kylmältä.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä se budjetti on ja oletko laskenut josko se vähän kalliimpi sähköauto olisi kuitenkin järkevä verrattuna polttikseen? Tesla model y rwd on tällä hetkellä vastaus aika moneen tarpeeseen. Mahtuu koirat, lapset, kissat ja muut kamppeet ja maksaa 49k€.

Budjetti on ajateltu johonkin noi 30 k€ tienoille. Siihen ajateltuna noin 50 k€ Tesla on kyllä melkoinen jytky vaikka käyttökulut olisivatkin pienemmät kuin nykyisessä dieselissä.

Jos autonvaihto on tänään tapetilla niin tilanne on haastava, ja sen kanssa on elettävä. Jos se auton vaihto ei ole juuri nyt välttämätön niin ei kannata panikoida. Tietenkin jos vaihtoehto on tulevahintapommi, niin se toki pistää miettiin, vaihtaako riskin toiseen, vai odottaako vain.

Jos nyt kuitenkin vaihtaa, niin mieti hybrideistä lataushybridit.

Jos käyteyillä meinaat mennä, niin sähkisten osalta pahin piikki taitaa taittua, mutta jos ihan lompakko edellä, pariksivuodeksi liikuntaväline haussa, niin ynnää myös vanhat polttikset, jos ajot (polttiaineen kulutus) ei isot, niin voi siitä jotain löytyä, jolloin voit seurata sähkismarkkinaa rauhallisemmin vaikka 2-3 vuotta ja tarttua kun sopii tulee.

Ajatuksena olisi hankkia sellainen auto millä nyt pötkisi seuraavat ~5 vuotta eteenpäin niin, että saisi seurata sähköistymisen kehitystä ja saisi kuitenkin jotain muutakin takaisin kuin lämmintä kättä seuraavassa autovaihtokaupassa. Niin kuin sanoit niin on melko hankala tilanne, kun ei tiedä miten polttiksille tulee lähitulevaisuudessa käymään ja kuinka hinnat käyttäytyy. Alas todennäköisesti tullaan mutta kysymys on se, että kuinka kovaa. Toisaalta taas voisi ajatella, että myös sähköautojen valikoima tulee kasvamaan ja samalla hinnat tulee painumaan niissäkin vähän alas. Tai ainakin valikoima suurempiin perhekäyttöön sopiviin sähköautoihin tulisi kasvamaan.
 
Käsittääkseni sähkäreissä on maks 5kw vastukset plus lämpöpumppu
Pikku miissäkin autosta saa lämmitystehoa irti yli 7 kW, jos kaikki mahdolliset vastukset on päällä. Veikkaisin, että VW on käyttänyt samaa 6.x kW vastuslämppäriä mitä Buzzissakin käytettiin. Jossain testin autoista (BMW?) muistaakseni näin yli 8 kW vastuksen lämpöpumpun kera.
 
Ajatuksena olisi hankkia sellainen auto millä nyt pötkisi seuraavat ~5 vuotta eteenpäin niin, että saisi seurata sähköistymisen kehitystä ja saisi kuitenkin jotain muutakin takaisin kuin lämmintä kättä seuraavassa autovaihtokaupassa. Niin kuin sanoit niin on melko hankala tilanne, kun ei tiedä miten polttiksille tulee lähitulevaisuudessa käymään ja kuinka hinnat käyttäytyy. Alas todennäköisesti tullaan mutta kysymys on se, että kuinka kovaa. Toisaalta taas voisi ajatella, että myös sähköautojen valikoima tulee kasvamaan ja samalla hinnat tulee painumaan niissäkin vähän alas. Tai ainakin valikoima suurempiin perhekäyttöön sopiviin sähköautoihin tulisi kasvamaan.
Jos unohdetaan tulevat veroriskit, eli uskotaan että uudessa autossa verokohtelu pysyy entisellään.

Korona, ukraina ym syiden johdosta sähköautojen kustannuskehitys otti vähän takapakkia, mutta sen uskotaan olevan väliaikaista ja kehitys palaa aiempiin ennusteisiin.

5v aikajakso on jo niin pitkä että arvoisin vaihtoarvon olevan riippuvainen siitä mikä auton kierrätysarvo.

Perustelu, alla 5v sisään arvioidaan sähköautojen valmistus kustannusten alittavan polttisten, ja jos ei oletetaa sen siihen jäävän, vaan jatkavan, niin parhimillaan tuolloin ero voi jo olla merkittävä. Jos se kehitys siirtyy myyntihintoihin niin se syö vaihtoarvoja sähkiksiltä.

Jos oletetaan, tai tiedetään että valikoima monipuolistuu ja itse tekniikka kehittyy, niin se syö vaihtoarvoja.

Mutta ehkä vielä isompi juttu, jakelu on kehittynyt, ja sitä kriisi vähän sekoittu, mutta oletus että auton omistaminen muuttuu, auton rahoitus muuttuu, auto kauppa muuttuu. Se syö vaihtoarvoja. Miksi maksaa vanhasta sähkiksestä, jos samoilla kustannuksilla saat uuden.

5v on myös lyhytaika, usein lyhye ennusteet yliarvoi, ja pitkät aliarvio, mutta ollaanko nyt siinä yliarvoidussa ennustetilanteessa ja 5v päästä aliarvoidussa.

edit:

Ajatuksena olisi hankkia sellainen auto millä nyt pötkisi seuraavat ~5 vuotta eteenpäin niin, että saisi seurata sähköistymisen kehitystä ja saisi kuitenkin jotain muutakin takaisin kuin lämmintä kättä seuraavassa autovaihtokaupassa.
Jos ostat autoa seuraavaksi 5v vuodeksi, niin keskity siihen millä haluat ajaa seuraavat 5v, jos ei ihan epäonninen susi valinta, niin ehkä pidempäänkin.

Jos optimistisimmat ennusteet toteutuu, niin et siinä häviä, vaihtoarvo romutuspalkkionverran, mutta silloin tarjolla laajasta valikoimasta halpoja autoja, itselle sopivilla rahoitusvaihtoehdoilla. Onhan se parempi tilanne että saa paritonni romuttamolta, parilla kympillä saa uudella tasolla olevan, kuin se että vaihdossa saa kahdeksan tonnia ja uudesta vähän paremmasta joutuu maksaa kolmekymppiä.

Jos verrottaja sotkee pakettia, niin sitten sotkee.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 410
Viestejä
4 555 445
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom