Hyvin satunnaisesti tarvitsevan ei tarvitse laskea yhtään mitään, senkun maksaa ne muutamat eurot extraa kerran vuodessa jos ionity on kätevimmin matkan varrelle osuva laturi ja siellä lataamalla säästää aikaa.
Toki millään hitaasti lataavalla autolla ionitylle ei kannata mennä kuin pakon edessä, mutta nykyiset uudet autot ottavat lähes poikkeuksetta tehoa sisään yli 100kW tyhjään akkuun + melkein kaikissa uusissa autoissa on joku akun esilämmitys joka mahdollistaa tuohon nopeuteen pääsyn.
100kW keskiteholla jos vetää 15min stopin, niin 70snt/min hinnalla se maksaa 10.5eur ja sähköä saa tankkiin 25kWh, eli hinnaksi tulee 40snt/kWh. Jos jollain halvemmalla asemalla saa ladattua vaikka 25snt/kWh ja lataa samat 25kWh perille pääsyä varten, niin hintaeroa tulee kokonaiset 3.5eur.
Jokainen voi sitten itse miettiä, että paljonko jaksaa nähdä vaivaa 3.5e säästöä varten jos on tarve vain päästä perille. Tietysti jos tarve pikalataukselle on jatkuva, niin silloin kannattaa vähän miettiä missä lataa. Mutta silloin toisaalta voi käyttää ionityn hintaa alentavia kk-maksullisia paketteja.
Jep tuo on totta, satunnaisesti tai reissussa ei ehkä niin justiinsa. Mulla on tuo klubijäsenyys jolla saa 0,35€/min mutta Suomessa silti olen käyttänyt Mäkisen latureita koska hinta 0,31€/min. Ulkomailla sitten Ionityä koska siellä on kwh hinta. Oma auto kun ei esimerkiksi tämän viikon latauksilla kertaakaan ottanut yli 100kW sisään.
Olen nyt vaihtoehtoa miettinyt kotilataukselle koska sähkö kotona on aika arvokasta.
-0,14€/kWh McDonalds, teoreettinen jos saisi täyttä tehoa
-0,16€/kWh IONITY, teoreettinen jos saisi täyttä tehoa
-0,19€/kWh Lidl, ei vielä lähistöllä, paikkoja vain 2 ja pieni teho. Ei taida jaksaa niin kauaa Lidlissä olla että viitsisi kytkeytyä.
-0,22€/kWh ABC ja K 11kW. Ehkä joo kun aikaa menee helposti kaupassa reilu tunti
-0,23€/kWh McDonalds realistisempi 80kW keskiteho
-0,26€/kWh IONITY realistisempi 80kW keskiteho
-0,29€/kWh kotona öisin 11kW. Käyttömukavuudessa ehdoton 1.
Aika nappikauppaa jokatapauksessa. Ehkä sen noin 4€/kerta maksaa kotilatauksen helppoudesta.
edit: 50kW k-lataus olikin minuuttihintaista