Yleistä keskustelua sähköautoista

Itse olen kiinittänyt ( kateellisenako ? ) huomiota siihen, että nämä normaalit työssäkäyvät ihmiset jotka ajelivat ennen 30-40 KEUR autolla, ostavat nyt surutta 50-60 KEUR batteriautoja. Onko kaikilla mennyt taloudellisesti hyvin lujaa vai lainallako näitä ostellaan ?
Minä luulin että suunnilleen kaikki ostavat yli 10000€ maksavat autonsa ja muutkin ostoksensa lainalla...

Minä ainakin pystyin perustelemaan itselleni polttisautoa kalliimman sähköauton ostamista sillä että säästän polttoainekuluissa useampia satasia joka kuukausi. Käytän niitä sitten sen isomman autolainan lyhentämiseen. Esim. marraskuussa sähköautoni latauskulut näyttävät olleen alle 30 euroa, bensaan minulle olisi edellisellä autolla mennyt samassa ajassa karkeasti arvioiden 300-400€.
 
Uudessa Moottorissa Passat vs ID4 vertailu, vähän vettä kiukaalle sähköautokeskusteluun. On kyllä mukavan halpaa ID4 valohoidot verrattuna Passatiin ja kilometrit eivät vaikuta.

Pentele kun ID4:ssä olisi 5 vuoden takuu (saiks siihen jotain jatkoja edes?) ja ne hiton hipaisunapit pois niin voisi jopa harkita.

Ja kysyjille tiedoksi Passat voitti vertailun 9.5 - 8.5.

Väärin testattu /s

3v saa volkkareihin jos on niihin jo ennestään sekaantunut. Jos taas seattina/cuprana ostaa niin tulee 5v takuu, mutta ei taida olla mitään id4 pohjaista tarjolla.

Nyt tuli omaan e-uppiinkin ensimmäinen vika, vaihdekepissä oleva mikrokytkin ei aina kerro latauslaitteelle että vaihde on P:llä, vaikka mittaristossa oikea pykälä näkyykin - latausportti jää vilkuttamaan keltaista valoa.

Renklaamalla tuo on toiminut, mutta katsotaan miten 3v takuu toimii, menee just parin 2kk:n päästä umpeen.
 
Tuo sinun kertoma 11 snt/km DC:llä kuulostaa tosi korkealta. Onko perävaunu aina perässä, vai onko joku kallis Ionity tms? Tokkopa löytyy yhtään sähköautoilijaa, jonka ympärivuotinen energiakulu olisi keskimäärin 11 snt/km. Keskimääräinen kulu on se mikä merkkaa, eikä joku yksittäinen pahin lataus.
Minuuttihintainen latailu talvella kun kaikki autot ei ole tesloja.

Ja tosiaan kun olen reissussa ihan hiton paljon niin kotona latailu ei lämmitä alkuunkaan.
 
omakotitalossa ja tulee paljon toistuvaa pätkäajelua ja vain harva pidempi reiss
En nyt ihan ymmärtänyt mitä yritit sanoa, mutta tuollaisilla mikkihiiri kilometreillä halpa sähköauto ( jossa ei ole huikeaa varustetasoa ) ei tuota ylivertaisuuta taloudellisuudessa tai käyttömukavuudessa vanhaan halpaan premium bensaan verrattuna.

Sähkis maksaa kuitenkin huomattavasti enemmän, niin et saa koskaan ajettua noilla kilmetreillä eroa kiinni.
Itse meitin 2,5v sitten kakkosautoa hankkiessa että se voisi olla sähkö, mutta silloin ei ainakaan ollut "mitään järkevää" tarjolla. Hetki (pari kuukautta) aiemmin vissiin myytiin uutta uppia/miitä "pilkkahintaan" ja ne meni kaikki heti (ja arvohan noissa jälkikäteen näsäviisaana tarkasteltuna ei ole edes juuri pudonnut).

Joku tommonen up/mii on ihan "katiska" kooltaan, mutta kaippa niilläkin pk-seudun kehä/sisääntulo motaria 15km/suunta ajaisi siinä missä vähän 'isommallakin', autossa kun ollaan keskimäärin max 20min/sivu ja jos vuosittaista arvonalenamaa ei ole niin mikä ettei :). Toisin sanoen vaakakupissa ei nyt itsellä varsinaisesti ajo-ominaisuudet/tunnelma ja lisävarusteet muutenkaan painanut (autossa esim on vakkari, mutta ei sitä mitään järkeä ole työmatkalla käyttää, radiosta tulee suomipopin aamu niin se riittää). Kuitenkin lasten harrastustoiminan ja kimppakyytien takia 3-4 esiteiniä pitäisi autoon sopia eli se tiputtaa viimeistään tuon ihan pienimmän kokoluokan pihalle. Itse en siis tuolloin saanut yhtälöä toimimaan sähköauton suuntaan mitenkään. Ostin sitten käytetyn (5v vanhan) ns. malliston tehokkaimman 110hv bensa ibizan joka maksoi 8,2ke, autolla ajetaan ~7000km/vuodessa ja se kuluttaa bensaa noin 5L satasella eli kuukaudessa ei mene edes satasta tankkiin.

Onko tilanne muuttunut nyt 2,5v aikana jotenkin jos nyt laskee vaikkapa 5% erotuksen hankinnan pääomakuluille ja polttikseksi valitaan sellainen katiska jonka arvonalenama on ~1ke/vuosi 4v pitoajalla (uskon siis saavani tulevaisuudessa 10v ja ~110tkm ajetusta vanhasta ibizasta 4ke, nettiauton halvin etäisesti samoilla kilsoilla oleva nykyään 10v ikäinen on muuten 6,5ke ja halvin 200tkm ajettu 5,1ke eli tuskin on arvonalenama edes tuota tonnia/vuosi, 750e lienee realistisempi, mutta tonnia aikoinaan ostaessa arvioin).

Mikä 'spekseiltään ibizaa vastaava' sähkis voisi olla nyt tai muutaman vuoden päästä kilpailukykyinen vaihtoehto nurkka-ajoon jos autoa vaihtaisi (vähät lataukset pystyy tekemään kotona, mutta tuskin vaikuttaa asiaan ko. kilsoilla)? Asiaan olettavasti vaikuttaa hyvin paljon toteutuva auton arvonalenema josta ei sähkisten osalta voine 'varmuudella' lausua oikein mitään. Itse lasken myöskin akun riskialttiihkoksi komponentiksi mitä vanhemmasta sähkiksestä kyse, 10v ikää ei ole oikein vielä mitään edes pikkukirppu polttikselle pienillä kilsoilla jos sen silloin pistää kiertoon, mutta iäkäs sähkis ei isoa akkuvikaa tarvitse ja romuttamo kutsuu nollaten auton arvon eli tällekin jonkun 'arvon' lasken polttiksen eduksi.
 
Minuuttihintainen latailu talvella kun kaikki autot ei ole tesloja.

Miksi mennä minuuttihintaiselle paikalle, jos ei kykene nopeasti lataamaan? Harvemmin tässä maassa on enää siirtymiä, joissa olisi matkan varrella vain minuuttihintaisia vaihtoehtoja.
 
K-lataus on tällä hetkellä minun suosikkilatauspiste. Toimii K-latauksen lätkällä samantien eikä ole ihmeellistä säätöä niinkuin esim. ABC-latauksen kanssa, jossa ongelmaksi muodostui viimeksi kun minulla ei ollut mobiilipankkia, jonka ainakin minun kokemuksen mukaan ABC-lataus vaatii toimiakseen. Täytyy vielä käydä kokeilemassa.
 
Eikös kaikki palvelut jotka käyttää luottokorttia vaadi nettipankilla tunnistautumisen. Toki vain kerran kun ottaa sovelluksen käyttöön.
 
Eikös kaikki palvelut jotka käyttää luottokorttia vaadi nettipankilla tunnistautumisen. Toki vain kerran kun ottaa sovelluksen käyttöön.
ABC-lataus syystä x vaatinut sitä usein latauksen yhteydessä eikä vain ensimmäisellä kerralla kun ottanut käyttöön
 
Kysyin että onko octovalveja ja superbottleja hajonnut niin vastaus oli:
"Ensimmäisiä varsinkin on mutta menee takuuseen niin ketä kiinnostaa."
Eli minkä lähteen mukaan näin on käynyt? Myös modernissa maailmassa väitteelle on yleensä joku peruste. Jos octovalve on susi jo syntyessään, se olisi hyvä tietää jos/kun joskus sähköautoa hommaa. Minusta yksittäiset facebook postaukset eivät ole luotettava lähde. Lämppärivikoja on ollut aina, itsekin ajelen tällä hetkellä autolla jossa tyyppivikana lämmönsäätö hajoaa jossain kohti. Sitten kun hajoaa niin korjataan tai vaihdetaan auto :D
Se että octovalve on Teslan suunnittelema ei tee siitä minusta automaattisesti hyvää tai huonoa. Mutta jos se ei yksinkertaisesti toimi tai se hajoaa nopeasti, tuskin sitä modernissa maailmassa saadaan salassa pidettyä? Toki se on aika uusi keksintö ja jos niitä tosiaan hajoaa niin takuuseenhan ne menee ja on tosiaan sitten vasta ongelma jos takuun jälkeen hajoaa uudelleen.
Eikö juuri tätä ole tapahtunut viime talvet ja taisi joku mainita että tänäkin talvena on alkanut jo jonoa syntyä Vantaan huoltoon?
Viime vuodelta on tämä uutinen

Tänäkin vuonna ihan uusista ja vanhoista hajonnut tuo. Valitettavasti tieto on vain Facebookin ryhmissä.
 
Mitä nyt omaa autoa olen seuraillut niin nuo ilmanoton siivekkeet on taipuvaiset jäätymään kun tuota loskapaskaa lentää 24/7. Jos autoa ei välillä sulattele esim. pysäköintihallissa näyttäisi ainakin läppien suunniteltu toiminta estyvän ja tämä altistanee erinäisille toimintahäiriöille ja mahdollisesti koko lämpöpumpun vikaantumiselle.

Puhdas suunnitteluvirhe omasta mielestä, josta kärsii tosin moni muukin auto, myös ihan perinteinen polttis. Niissä tosin hukkalämpö sulattaa nämä ja pitää toimintakuntoisena pidempään ja vikaantuminen tai toimintahäiriö itsessään ei aiheuta samanlaisia seurauksia.
Just tuli Facebookkiin postaus jossa auto ollut sisätiloissa ja ajettu ulos niin lämmitys sanoi itsensä irti. Eikä auto ollut luovutettu vaan siirtyi viikolla eteenpäin, jos osat tulee.

Eiköhän tuo ole joku softa/rautavika ja siitä kärsitään kunnes Tesla tekee refreshin.
 
Näissä epäily oli alihankkijan valmistusvirhe joka olisi päätynyt määräerään autoja, erityisesti Y performance.
Toki mutta nyt on kyseessä LR. Sekin Saksasta tosin mutta ongelmaa oli viime vuonna ja tänä vuonna taas samat toistuu. Kyllähän se kertoo että joko Teslaa ei kiinnosta tai eivät välitä mitä kamaa tulee kunhan autot saadaan ”valmiina” ulos.
 
Eikös kaikki palvelut jotka käyttää luottokorttia vaadi nettipankilla tunnistautumisen. Toki vain kerran kun ottaa sovelluksen käyttöön.
Kyllä, mutta ABC-lataus vaati ainakin minulta nimenomaan mobiilipankkiapplikaation, jolla tunnistautuminen tehdään. Eli pankkitunnuksilla en tehnyt mitään, kun ei ollut mobiilipankkia puhelimessa. Sitten kun latasin mobiilipankkiapplikaation niin meni neljäksi tunniksi juntturaan ennenkuin pystyi suorittamaan pankkiapplikaation asennuksen. Aivan uskomattoman kankea systeemi mielestäni, jossa ei ole lainkaan otettu huomioon käyttäjäystävällisyyttä. Tuohon en ole törmännyt muualla kuin ABC-latauksessa.

Tietenkin voidaan sanoa, että käyttäjävirhe. Saattaa vaan jollakin tavisautoilijalla hieman nostattaa verenpainetta, jos ei saa virtaa autoon tuollaisesta syystä johtuen. Olen menossa vielä kokeilemaan tuota ABC-latausta toki, mutta omalla lyhyellä sähköautoilukokemuksella mielestäni huonoin systeemi on ABC-latauksella. Saa nähdä tuleeko noihin vielä ihan normi korttimaksumahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Saksan ihan uusissa Y malleissa on nyt ollut noita lämpöpumppuvikoja, erityisesti performanceissa. Muuten on toistaiseksi näyttänyt suht rauhalliselta (ainakin toistaiseksi) noiden pumppuvikojen suhteen. Noita kolmosiakin on kuitenkin se yli 3000 tuotu tänä vuonna suomeen ja facebook-ryhmässä 6t jäsentä, niin luulisi näkyvän facebookissakin jos niitä paljon taas hajoilisi. Tilanne voi tietenkin muuttua, jää nähtäväksi.
 
Nyt kun pk-seudullakin on lunta niin huomioin ensimmäisen talven sähköautoilijana, että joutuu putsailemaan konepeltiä lumesta, kun konepelti ei sulatakaan itse itseään :)

Sanoisin, että sähköauto on hyvä talviauto. Sisätilat lämpenee tosi nopeasti.
 
Nyt kun pk-seudullakin on lunta niin huomioin ensimmäisen talven sähköautoilijana, että joutuu putsailemaan konepeltiä lumesta, kun konepelti ei sulatakaan itse itseään :)

Sanoisin, että sähköauto on hyvä talviauto. Sisätilat lämpenee tosi nopeasti.
Kyllä sen konepellin joutuu pahimmista harjaamaan oli polttis tai ei ellei ole tujua lohkaria ja/tai polttoainelämppäriä. Mutta ei nuo huonoja tosiaan ole, itselle yksi lemppari ominaisuuksista oli niinkin simppeli kuin penkinlämmittimet päälle luurista käsin. Auto lämpenemään kun herää/kun ajastettu ja penkinlämmitys päälle niin oli mukavan lämmin/kuuma nahkapenkki kun istui autoon ilman ennakkoon miettimistä vaan vaikka aikataulu muuttuisi niin auto ei olisi kylmä.
 
Muutamia sähköauton etuja talvikäytössä, mitä itsellä nyt pikaisesti tuli mieleen:
  • Auton esilämmitys etänä ja kaikki sen tuomat edut/ilot
  • Auton lämmityksen ylläpito kun odottaa jotain (esim. lapsia treeneistä). Polttiksella pitkä tyhjäkäynti lainvastaista.
  • Lähtee kylmänä käyntiin kuin kesällä
  • Voimalinjan pehmeys ja kautta lähtöjen helppous liukkaalla
  • Erinomainen luistonesto kiihdytettäessä
  • Penkinlämmittimien ja ratinlämmittimen päälle laitto etänä
  • Ei tarvi palella kylmällä kelillä tankkaamassa (iso plussa)
 
Huomautus - älä pakota offtopicia ketjuun, webasto ei liity mitenkään sähköautoihin, synnyttää polttis vs sähköauto vastakkainasettelua jolle tämä on väärä paikka
  • Auton esilämmitys etänä ja kaikki sen tuomat edut/ilot
  • WEBASTO
  • Auton lämmityksen ylläpito kun odottaa jotain (esim. lapsia treeneistä). Polttiksella pitkä tyhjäkäynti lainvastaista.
  • WEBASTO
  • Lähtee kylmänä käyntiin kuin kesällä
  • WEBASTO
  • Voimalinjan pehmeys ja kautta lähtöjen helppous liukkaalla
  • NELIVETO
  • Erinomainen luistonesto kiihdytettäessä
  • NELIVETO
  • Penkinlämmittimien ja ratinlämmittimen päälle laitto etänä
  • WEBASTO
  • Ei tarvi palella kylmällä kelillä tankkaamassa (iso plussa)
  • MENEEKÖ SE LATAUSJOHTO ITSESTÄÄN PAIKOILLEEN REISSUSSA KUN PITÄÄ KOLMANNEN KERRAN LADATA?
Sähköautoilu on erilaista, mutta ei mitään mullistavaa ja ihmeellistä...
 
Suurin vika sähköautoilussa on pikalatureiden vähäinen määrä. Vaikka rangea ei stressaa niin on se vaan hanurista saapua laturille ja huomata että kaikki täynnä. Jonossa vielä muutama niin aikaa menee.

Jopa ilman kotilatausta selviää hyvin jos ajomäärät on pieniä ja vaikka kaupassa käydessä saa virtaa. Tosin silloin se kehuttu ”kädet ei likaannu ikävistä diesel letkuista” on ihan höpöjuttuja.
 
Webasto on todella hidas verrattuna nopeaan sähköauton lämmitykseen. Sähköautolla riittää muutama minuutti, että sisällä on lämmin.

Tuokin etu on ulosmitattu sillä että on tyhmästi suunniteltu ovenkahvat ja ikkunat jotka laskeutuvat (jos laskeutuvat) alas. Loppujen lopuksi mulla oli ainakin Webasto edellisessä dieselissä yhtä kauan päällä kuin nykyisin esilämmitys. Toisekseen, Webasto toi ainakin siinä nopeasti lisälämpöä sisään, heti ajaessa tuli lämmintä.


Käytä biodieseliä.
 
Ei tarvi palella kylmällä kelillä tankkaamassa (iso plussa)

Uskon ja ostan kyllä sähkisten hyvät puolet mutta tämän sortit argumentit on jo sarjassa koomisia. Jos sen 2min ylimääräistä joutuu olemaan auton ulkopuolella kerran viikossa/kahdessa tankkaamassa niin se on kyllä aivan yksi ja sama. Ja tosiaan ei se kaapeli itsestään siihen autoon mene jos näitä sekunteja aletaan laskemaan.
 
Webasto on todella hidas verrattuna nopeaan sähköauton lämmitykseen. Sähköautolla riittää muutama minuutti, että sisällä on lämmin.Webasto myös kallis lisäosa, sähköautoissa lämmitys sisältyy autojen hintaan.

Webaston päästöt myös kovat: Suomalaistutkimus: Auton esilämmityksen päästöt voivat vastata lähes 100 kilometrin ajomatkaa
Totta, mutta silti sun luettelemat asiat ei ole mitään ainutlaatuisia, saatikka erikoisia mitkä olisi keksitty vasta sähköautoissa.
 
Uskon ja ostan kyllä sähkisten hyvät puolet mutta tämän sortit argumentit on jo sarjassa koomisia. Jos sen 2min ylimääräistä joutuu olemaan auton ulkopuolella kerran viikossa/kahdessa tankkaamassa niin se on kyllä aivan yksi ja sama. Ja tosiaan ei se kaapeli itsestään siihen autoon mene jos näitä sekunteja aletaan laskemaan.
Makunsa toki jokaisella. Itelle se on ollut positiivinen asia, vitutti ihan kunnolla laittaa satanen tankkiin joka viikko tuolla lumisateessa. Nyt ei tarvi sitä tehdä, lähes kaikki lataukset hoituu kotona ja latausjohdon laittaminen kestää sen 5s katoksessa.
 
Webasto on todella hidas verrattuna nopeaan sähköauton lämmitykseen. Sähköautolla riittää muutama minuutti, että sisällä on lämmin.Webasto myös kallis lisävaruste, sähköautoissa lämmitys sisältyy autojen hintaan.

Webaston päästöt myös kovat: Suomalaistutkimus: Auton esilämmityksen päästöt voivat vastata lähes 100 kilometrin ajomatkaa
Ne materiaalit siellä sisällä ei kyllä lämpiä yhtään sen nopeampaa vaan hohkaavat kylmää.
Ja mitä webaston päästöihin tulee niin en mä missään sisällä autotallissa sitä käytä vaan katoksessa.
 
Makunsa toki jokaisella. Itelle se on ollut positiivinen asia, vitutti ihan kunnolla laittaa satanen tankkiin joka viikko tuolla lumisateessa. Nyt ei tarvi sitä tehdä, lähes kaikki lataukset hoituu kotona ja latausjohdon laittaminen kestää sen 5s katoksessa.
Ainoa huono puoli tuon meidänkin LandCruiserin ylläpidossa on juuri tuo 150€/viikossa dieseliä tankkiin, mutta kaikessa muussa se hakkaa jokaisen patteriauton 6-0, mutta onneksi meillä kaikilla on mahdollisuus valita omanlaisensa ja itse ajon pysyä polttomoottoreissa niin pitkään kuin mahdollista.
 
Kyllä, mutta ABC-lataus vaati ainakin minulta nimenomaan mobiilipankkiapplikaation, jolla tunnistautuminen tehdään. Eli pankkitunnuksilla en tehnyt mitään, kun ei ollut mobiilipankkia puhelimessa. Sitten kun latasin mobiilipankkiapplikaation niin meni neljäksi tunniksi juntturaan ennenkuin pystyi suorittamaan pankkiapplikaation asennuksen. Aivan uskomattoman kankea systeemi mielestäni, jossa ei ole lainkaan otettu huomioon käyttäjäystävällisyyttä. Tuohon en ole törmännyt muualla kuin ABC-latauksessa.

Tietenkin voidaan sanoa, että käyttäjävirhe. Saattaa vaan jollakin tavisautoilijalla hieman nostattaa verenpainetta, jos ei saa virtaa autoon tuollaisesta syystä johtuen. Olen menossa vielä kokeilemaan tuota ABC-latausta toki, mutta omalla lyhyellä sähköautoilukokemuksella mielestäni huonoin systeemi on ABC-latauksella. Saa nähdä tuleeko noihin vielä ihan normi korttimaksumahdollisuus.

Minä olen tykännyt ABC apista. S-pankin kortilla kun aloittaa latauksen niin se verkkopankki varmennus on käytännössä sormen laittaminen lukijaan. Avautuu automaattisesti ja kestää kaikkineen muutaman sekunnin kun siihen on tottunut eikä tarvii lukea että mitä se on vailla.

Alussa oli kyllä hankaluuksia kun sattui olemaan sunnuntai kun ensimmäistä kertaa yritin ottaa käyttöön ja minkään maksukortin lisääminen ei onnistunut. Laitoin siitä aspaan viestiä ja kuulemma oli järjestelmän päivitys käynnissä ja sen takia ei onnistunut. Sillä kertaa jäi lataamatta, mutta seuraavana päivänä oli kortit ilmestyneet ja siitä lähtien toiminut hyvin.

Fortum appia olen rechargen tolpilla käyttänyt ja se ei kyllä kysele mitään verkkopankki varmennuksia. Silti sanoisin että ei isoa eroa ole miten nopeasti niillä saa latauksen alkamaan.
 
Makunsa toki jokaisella. Itelle se on ollut positiivinen asia, vitutti ihan kunnolla laittaa satanen tankkiin joka viikko tuolla lumisateessa. Nyt ei tarvi sitä tehdä, lähes kaikki lataukset hoituu kotona ja latausjohdon laittaminen kestää sen 5s katoksessa.

Rahasta en puhunut mitään, se on aivan selkeä etu sähkikselle mutta tuo itse tankkaustapahtuma on täysin irrelevantti kun se hoituu kauppareissulla tms ilman ylimääräistä efforttia.
 
Muutamia sähköauton etuja talvikäytössä, mitä itsellä nyt pikaisesti tuli mieleen:
  • Auton esilämmitys etänä ja kaikki sen tuomat edut/ilot
  • Auton lämmityksen ylläpito kun odottaa jotain (esim. lapsia treeneistä). Polttiksella pitkä tyhjäkäynti lainvastaista.
  • Lähtee kylmänä käyntiin kuin kesällä
  • Voimalinjan pehmeys ja kautta lähtöjen helppous liukkaalla
  • Erinomainen luistonesto kiihdytettäessä
  • Penkinlämmittimien ja ratinlämmittimen päälle laitto etänä
  • Ei tarvi palella kylmällä kelillä tankkaamassa (iso plussa)
Tjaaa...kyllä mullaki ainakin volvossa (kevythybridi) on moottorin jäännöslämmön käyttö pysäköitäessä kun moottori on sammutettu eli ei tarvitse tyhjäkäyttää autoa, toimii sen 10-15min kaiketi. Aika moni tossa listassa on kyllä ihan polttiksissakin eli ei ole mikään sähköautojen etu. Lisäksi nykyautoissa ei kyllä ole mitään käynnistymisongelmia jos vähääkään on pitänyt huolta omasta menopelistä.
 
Kyllä, mutta ABC-lataus vaati ainakin minulta nimenomaan mobiilipankkiapplikaation, jolla tunnistautuminen tehdään. Eli pankkitunnuksilla en tehnyt mitään, kun ei ollut mobiilipankkia puhelimessa. Sitten kun latasin mobiilipankkiapplikaation niin meni neljäksi tunniksi juntturaan ennenkuin pystyi suorittamaan pankkiapplikaation asennuksen. Aivan uskomattoman kankea systeemi mielestäni, jossa ei ole lainkaan otettu huomioon käyttäjäystävällisyyttä. Tuohon en ole törmännyt muualla kuin ABC-latauksessa.

Tietenkin voidaan sanoa, että käyttäjävirhe. Saattaa vaan jollakin tavisautoilijalla hieman nostattaa verenpainetta, jos ei saa virtaa autoon tuollaisesta syystä johtuen. Olen menossa vielä kokeilemaan tuota ABC-latausta toki, mutta omalla lyhyellä sähköautoilukokemuksella mielestäni huonoin systeemi on ABC-latauksella. Saa nähdä tuleeko noihin vielä ihan normi korttimaksumahdollisuus.
Olen vasta kolme kertaa ladannut ABC-sovelluksella, mutta olen yllättynyt miten kätevä se onkaan. Luulin sen olevan selvästi nihkeämpi kuin muiden asemien lätkät, mutta eipä siinä olekaan ihmeemmin eroa.

(0. Auto vapaaseen ruutuun ja letku kiinni)
1. Avaan sormenjäljellä kännykän.
2. Painan ABC-mobiilin kuvaketta (Tällöin avautuu suoraan oikean aseman latausnäkymä. Huom! Vaatii paikannusluvan ja sovelluksen asetuksista täpän, että avaa suoraan käynnistyksessä latausnäkymän.).
3. Painan sitä palkkia, joka vastaa auton latausruutua.
4. Vahvistan latauksen painamalla "aloita lataus".

Lähden jo ykköskohdassa kävelemään kohti kauppaa. Ehdin kävellä ehkä 50 m, ennenkuin lataus alkaa. Pidän tuota parempana kuin jonkun lähimaksukortin kaksin käsin kaivelemista tiukasta lompsasta ja takaisin laittamista. Kännykkä hoituu yhdellä kädellä ja samalla voi edetä, eikä tarvitse kaivella ja heilutella korttia päätteen edessä.

Listasta tuli vähän pitkän oloinen.

Lyhyemmin:
1. Painan sovelluksen kuvaketta.
2. Painan oikeaa vihreää palkkia.
3. Painan "aloita lataus".

Mitään koodeja tai nettipankkivarmistuksia ei ole tarvittu ensimmäistä käyttökertaa lukuunottamatta. Puhelimen lukituksen avaaminen sormella on ainoa tunnistusjuttu. Asetuksista toki löytyisi "vahvista maksut tunnusluvullasi", mutta pidän enemmän tuosta kolmen napinpainalluksen systeemistä. Katevaraus on 30 €.

Sovelluksesta näkee latauksen aikana mm. akun prosentit, lataustehon, eurot, kWh, kuluneen latausajan. Taitaa sieltä näkyä sekin, kauanko vielä kestää 80:een/100:aan prosenttiin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20221208-214840.png
    Screenshot_20221208-214840.png
    178,8 KB · Luettu: 63
Et sattumalta ole huomannut, että tämä ketju ei ehkä palvele sinun tarkoitusperiä ja ulosantisi tähän saakka ei ole palvellut ketjun tarkoitusta. En nimittäin itse ainakaan saa mitään kiksejä menemällä polttisautojen ketjuihin kertomaan kuinka paskoja ne ovat.
Näin on. Täältä löytyy tosiaan ihan oma ketjunsa käyttövoimien vertailuun ja aiheesta väittelyyn:

 
Et sattumalta ole huomannut, että tämä ketju ei ehkä palvele sinun tarkoitusperiä ja ulosantisi tähän saakka ei ole palvellut ketjun tarkoitusta. En nimittäin itse ainakaan saa mitään kiksejä menemällä polttisautojen ketjuihin kertomaan kuinka paskoja ne ovat.
Itse harrastat aivan samaa :facepalm:

10 vuotta vanhan sähköauton akusta on todennäköisesti vähintään 70-80% kapasiteetista jäljellä, todennäköisesti enemmänkin jos autoa on ladattu asianmukaisesti. Bensa-autojen tankit alkaa vuotamaan ja silloin voi puolet toimintamatkasta kadota, kuten kävi Corolla Verson kanssa. :cigar2:

Puhe oli siitä kun eräät pitää sähköautoilua jotenkin mullistavana ja erikoisena, mutta lopulta siinä ei mitään erikoista ja mullistavaa ole, se on melkeimpä samanlaista kuin kaikki muukin autoilu, vain tankkaus onnistuu kotona mikä on kyllä iso plussa.

Mulla ei ole mitään sähköautoilua vastaan, vaan päinvastoin on hyvä että kehitetään korvaavia muotoja liikkumiseen, mutta sähköautoilusta on tullut kuin kultti ja jotkut sähköautolijat kuvittelee olevansa jotenkin parempia ihmisiä ja sitten unohdetaan faktat ja vedetään mutkia suoriksi koska sähköauto.

Ja kerta puhutaan yleisesti sähköautoilusta niin kai sitä saa sanoa että itselle ei valitettavasti vielä sähköautoilu toimi niin hyvin että voisin siihen siirtyä, ainakaan kokonaan. Kyllä varmaan tulevaisuudessa kun hinnat saadaan oikeasti alas niin perheen toinen auto muuttuu sähköksi, mutta vaimo saa ajaa sillä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse harrastat aivan samaa :facepalm:



Puhe oli siitä kun eräät pitää sähköautoilua jotenkin mullistavana ja erikoisena, mutta lopulta siinä ei mitään erikoista ja mullistavaa ole, se on melkeimpä samanlaista kuin kaikki muukin autoilu, vain tankkaus onnistuu kotona mikä on kyllä iso plussa.

Mulla ei ole mitään sähköautoilua vastaan, vaan päinvastoin on hyvä että kehitetään korvaavia muotoja liikkumiseen, mutta sähköautoilusta on tullut kuin kultti ja jotkut sähköautolijat kuvittelee olevansa jotenkin parempia ihmisiä ja sitten unohdetaan faktat ja vedetään mutkia suoriksi koska sähköauto.

Ja kerta puhutaan yleisesti sähköautoilusta niin kai sitä saa sanoa että itselle ei valitettavasti vielä sähköautoilu toimi niin hyvin että voisin siihen siirtyä, ainakaan kokonaan. Kyllä varmaan tulevaisuudessa kun hinnat saadaan oikeasti alas niin perheen toinen auto muuttuu sähköksi, mutta vaimo saa ajaa sillä.
Minulle on ainakin aivan sama millä kukakin ajaa, mutta koska tämä on sähköautoketju niin täällä olisi tarkoitus keskustella sähköautoilusta.

Minulla on sähköauto, mutta en kuulu mihinkään kulttiin. Se on vain auto.
 
Puhe oli siitä kun eräät pitää sähköautoilua jotenkin mullistavana ja erikoisena, mutta lopulta siinä ei mitään erikoista ja mullistavaa ole, se on melkeimpä samanlaista kuin kaikki muukin autoilu, vain tankkaus onnistuu kotona mikä on kyllä iso plussa.

Mulla ei ole mitään sähköautoilua vastaan, vaan päinvastoin on hyvä että kehitetään korvaavia muotoja liikkumiseen, mutta sähköautoilusta on tullut kuin kultti ja jotkut sähköautolijat kuvittelee olevansa jotenkin parempia ihmisiä ja sitten unohdetaan faktat ja vedetään mutkia suoriksi koska sähköauto.

Hieman samoilla linjoilla tämän kanssa. Ei se mitään mullistavaa ole. Olen koeajanut useita erinlaisia sähköautoja ja istunut lukuisten kyydissä, mutta mitään mullistavaa en ole siinä huomannut. Alkuhuuma tai uutuudenviehätys laantuu siinä missä uuden polttisutonkin. Nytkun saa tuollaisen ID3:sen tai ID4:sen vuokraamosta allensa, niin ei siinä enään mikään säväytä. Kulkine siinä missä polttomoottorillakin oleva auto. Tehomalleissa tietty teho saa suun hymyyn, mutta niin saa polttisissakin. Samat kilowatit molempia liikuttaa.

Sähköauto on ehdottomasti tulevaisuutta ja hyppäys parempaan suuntaan, mutta ei se jokapäiväistä autoilukokemusta millään muotoa mullista. Ei ainakana minun. Harmillisen pitkään hintataso on huomattavasti korkeampi kuin polttisten, vaikka vuosikausia on jo lupailtu hintojen painuvan samalle tasolle kuin polttistenkin. Mutta itse en näe tättä vielä lähivuosina tapahtuvan. Harmi sillä olisihan tuollainen kiva.

Lisäksi jotenkin harmillisen hitaasti muutos kuitenkin tapahtuu, esim sähköfarkkutarjonta on edelleen aika minimaalista. Odotavan aika on pitkä ja nuukalle vielä pidempi.

Ja ennekuin joku taas sanoo, että nuukalle sähkis on oikea valinta, niin toistan tämän: Mielummin olen viisi vuotta "voitolla" kuin vasta viiden vuoden jälkeen. Tämä on sitä tarkan euron logiikkaa, varsinkaan kun auto ei näe sitä viidettä vuotta koskaan.

Tietty EU tässä pakottaa nuukankin tekemään siirtymän ennemmin tai myöhemmin. Varman polttisten verotus kovenee, polttoaineiden verotus konevee ja autotehtaat alasajavat polttikset. Ensi vuonna pitäisi kuitenkin vaihtaa auto ja hyvin todennäköistä on, että siellä jossain muodossa konepellin alla on edelleen polttomoottori. Valitettavasti.
 
Ny on noin 70% isompiakkuisista sähköautoista ajeltu ja mukana pari pienempiakkuistakin. Vielä olisi listalla mielenkiintoisia autoja. mm BMW I4 ja Kia Ev6 on ajamatta. Pitäisi varatakin koeajoa pikaisesti. Sunnuntaina tulee jo viikon tauko sähköautoilusta!
 
Menikö kysymykseni väärään threadiin kun kukaan ei ole kommentoinut mitään että löytyykö (käytettyjen autojen) markkinoilta ko. spekseillä nykyään sähkistä joka olisi halvempi kuin "nyky"polttis, voin tätä kyllä kysyä myöskin tuolla polttis vs sähkis threadissä, mutta kun varsinaisesti en etsi kilpailevaa polttista vaan sähkistä
Itse meitin 2,5v sitten kakkosautoa hankkiessa että se voisi olla sähkö, mutta silloin ei ainakaan ollut "mitään järkevää" tarjolla. Hetki (pari kuukautta) aiemmin vissiin myytiin uutta uppia/miitä "pilkkahintaan" ja ne meni kaikki heti (ja arvohan noissa jälkikäteen näsäviisaana tarkasteltuna ei ole edes juuri pudonnut).

Joku tommonen up/mii on ihan "katiska" kooltaan, mutta kaippa niilläkin pk-seudun kehä/sisääntulo motaria 15km/suunta ajaisi siinä missä vähän 'isommallakin', autossa kun ollaan keskimäärin max 20min/sivu ja jos vuosittaista arvonalenamaa ei ole niin mikä ettei :). Toisin sanoen vaakakupissa ei nyt itsellä varsinaisesti ajo-ominaisuudet/tunnelma ja lisävarusteet muutenkaan painanut (autossa esim on vakkari, mutta ei sitä mitään järkeä ole työmatkalla käyttää, radiosta tulee suomipopin aamu niin se riittää). Kuitenkin lasten harrastustoiminan ja kimppakyytien takia 3-4 esiteiniä pitäisi autoon sopia eli se tiputtaa viimeistään tuon ihan pienimmän kokoluokan pihalle. Itse en siis tuolloin saanut yhtälöä toimimaan sähköauton suuntaan mitenkään. Ostin sitten käytetyn (5v vanhan) ns. malliston tehokkaimman 110hv bensa ibizan joka maksoi 8,2ke, autolla ajetaan ~7000km/vuodessa ja se kuluttaa bensaa noin 5L satasella eli kuukaudessa ei mene edes satasta tankkiin.

Onko tilanne muuttunut nyt 2,5v aikana jotenkin jos nyt laskee vaikkapa 5% erotuksen hankinnan pääomakuluille ja polttikseksi valitaan sellainen katiska jonka arvonalenama on ~1ke/vuosi 4v pitoajalla (uskon siis saavani tulevaisuudessa 10v ja ~110tkm ajetusta vanhasta ibizasta 4ke, nettiauton halvin etäisesti samoilla kilsoilla oleva nykyään 10v ikäinen on muuten 6,5ke ja halvin 200tkm ajettu 5,1ke eli tuskin on arvonalenama edes tuota tonnia/vuosi, 750e lienee realistisempi, mutta tonnia aikoinaan ostaessa arvioin).

Mikä 'spekseiltään ibizaa vastaava' sähkis voisi olla nyt tai muutaman vuoden päästä kilpailukykyinen vaihtoehto nurkka-ajoon jos autoa vaihtaisi (vähät lataukset pystyy tekemään kotona, mutta tuskin vaikuttaa asiaan ko. kilsoilla)? Asiaan olettavasti vaikuttaa hyvin paljon toteutuva auton arvonalenema josta ei sähkisten osalta voine 'varmuudella' lausua oikein mitään. Itse lasken myöskin akun riskialttiihkoksi komponentiksi mitä vanhemmasta sähkiksestä kyse, 10v ikää ei ole oikein vielä mitään edes pikkukirppu polttikselle pienillä kilsoilla jos sen silloin pistää kiertoon, mutta iäkäs sähkis ei isoa akkuvikaa tarvitse ja romuttamo kutsuu nollaten auton arvon eli tällekin jonkun 'arvon' lasken polttiksen eduksi.
 
Nyt tuli omaan e-uppiinkin ensimmäinen vika, vaihdekepissä oleva mikrokytkin ei aina kerro latauslaitteelle että vaihde on P:llä, vaikka mittaristossa oikea pykälä näkyykin - latausportti jää vilkuttamaan keltaista valoa.

Hapettumista kontaktipinnoissa tjms?

ID4 (nelivetoversio) Seattina voisi olla kova juu.
 
Menikö kysymykseni väärään threadiin kun kukaan ei ole kommentoinut mitään että löytyykö (käytettyjen autojen) markkinoilta ko. spekseillä nykyään sähkistä joka olisi halvempi kuin "nyky"polttis, voin tätä kyllä kysyä myöskin tuolla polttis vs sähkis threadissä, mutta kun varsinaisesti en etsi kilpailevaa polttista vaan sähkistä
 
Moottorilehdessä uusi artikkeli tästä taloudellisuudesta, MTV siteeraa sitä.
Mutta tuon MTV:n jutun perusteella voi sanoa, kilsoja pitäisi tulla se 30tkm ennenkuin sitä vois ajatella taloudellisesti kannattavan ratkaisuna, ( 3 keur / vuosi säästöt ), ennenkuin korkeampi hankintahinta on kuitattu.


Pitäsi jostain lukaista tuo koko Moottorin juttu......

Pienillä kilsoilla takaisinmaksuaika bensavehkeeseen verrattuna vain kasvaa....kun ovat selvästi halvempia kuin diiselit.
 
Menikö kysymykseni väärään threadiin kun kukaan ei ole kommentoinut mitään että löytyykö (käytettyjen autojen) markkinoilta ko. spekseillä nykyään sähkistä joka olisi halvempi kuin "nyky"polttis, voin tätä kyllä kysyä myöskin tuolla polttis vs sähkis threadissä, mutta kun varsinaisesti en etsi kilpailevaa polttista vaan sähkistä

Ei, mutta ennen kuin tämä hintahullutus lähti käyntiin, niin löytyi kyllä. Jopa BMW i3:sta sai Saksasta noille paikkeille, joka toimisi kaupungissa mainiosti. Sitten niiden hinta yhtäkkiä tuplaantuikin (tuotiin varmaan Suomeen). Valitettavasti inflaatio teki entisestä 15k€ nykyisen 30k€.
 
Olen koeajanut useita erinlaisia sähköautoja ja istunut lukuisten kyydissä, mutta mitään mullistavaa en ole siinä huomannut. Alkuhuuma tai uutuudenviehätys laantuu siinä missä uuden polttisutonkin. Nytkun saa tuollaisen ID3:sen tai ID4:sen vuokraamosta allensa, niin ei siinä enään mikään säväytä. Kulkine siinä missä polttomoottorillakin oleva auto. Tehomalleissa tietty teho saa suun hymyyn, mutta niin saa polttisissakin. Samat kilowatit molempia liikuttaa.
Itse vielä näin vuodenkin jälkeen koen vahvaa positiivista fiilistä ajaessani sähköautolla, kun aiemmilla polttiksilla alkuhuuma kesti vain hetken. Alla siis Model 3. Kyse on ehkä kuitekin siitä, että pelkän sähköistetyn voimalinjan vuoksi on saanut paljon muutakin lisähyötyä ja käytännön mukavuuslisää autolla ajoon.

Aivan ykkönen on edelleen esilämmitys/-viilennys. Edellisessä autossa oli Webasto, mutta ei näistä voi puhua edes samassa lauseessa. Tesla lämpenee/viilenee viidessä-kymmenessä minuutissa etänä lähes kelistä riippumatta, kun Webastolla menee viisi minuuttia ennen kuin alkaa edes kunnolla tapahtua. Tähän samaan voi lisätä lämmityksen/viilennyksen ylläpidon jos vaikka käy kovilla pakkasilla/helteillä nopeasti kaupassa tai odottaa jotakuta autossa. Harrastuksiin liittyvissä odotustilanteissa on tullut vietettyä useampi tunti viilennetyssä autossa samalla kun ulkona on hellelukemat.

Heti kakkosena tulee se voimalinjan välittömyys, teho ja vääntö. Auto tuntuu kuin tarkkuusinstrumentilta, joka reagoi välittömästi kyselemättä kaasupolkimen asentoon. Voimalinjaa ei ikinä tarvitse odottaa tai sen lämpötiloista tms. murehtia. Puhumattakaan siitä, että kiihdyttely ja talvinen pelleily ei tunnu lompakossa tai näy energiataloudellisuudessa ainakaan niin paljoa, että asiaan kiinnostaisi kiinnittää mitään huomiota. Yhden polkimen ajo on huikea.

Sitten tulee oikeastaan se kaikki muu teknologia, joka ei suoraan liity sähköautoon vaan Teslaan yleisesti. Autopilotti, joka hoitaa merkittävän osan ajosuoritteesta. Erinomaiset kaiuttimet, jotka omalta osaltaan tekevät matkasta mukavan. Hyvä navigointi mukaan lukien akun varaustason ennusteet. Yllättävän runsas kokonaistavaratila, jolloin ongelmia tulee lähinnä vain jos pitää kuljettaa yksittäisiä isoja tuotteita.

Lopuksi vielä paljon ajavana ehdoton plussa on lähes huoltovapaus. Tänä vuonna tullut 25 000 kilometriä, mutta itse tehtyihin huoltoihin on mennyt noin 60 euroa (raitisilmansuodatin, pyyhkijänsulat). Luonnollisesti muuttuvat käyttökustannukset ovat ylipäätään plussa. Ei tarvitse miettiä kuinka paljon ajaminen paikkaan X maksaa ja voisiko reissun yhdistää johonkin toiseen.

Ja aina muistettava myös ne negatiiviset. Kaukovaloavustin voisi olla parempi, vaikka voittaakin edellisen auton manuaalipitkät. Karmittomat ovet aiheuttavat murhetta talvella, mutta ei eroa muista karmittomista. Pintakova jousitus on epämukava. Ilmastoinnin automatiikka vaatii välillä manuaalista hienosäätöä, ei ole siis "aseta ja unohda". Sisusta nitisee ja rämisee milloin mistäkin. Plussat kuitenkin pesevät miinukset niin suvereenisti, ettei tulisi mieleenkään vaihtaa autoa vaikka uuteen diesel-Audiin.
 
Joku aika sitten keskusteltiin rumpujarruista.... Kävi toinenkin Mii pesussa ja nyt siis 2/2 otannalla jääty rummut. Toki Shellin tornado sitä vettä pistää paineella juuri vääriin paikkoihin, että ei tämä nyt varsinaisesti yllätys ollut. Enemmän kyllä hämmentää, että ne eivät mene heti jumiin vaan vasta päivän parin viivellä. Suht helposti ne siitä aukeaa, mutta toki aikamoinen joulukuusi kojelauta siinä kohtaa, kun lähtee ajamaan rengas jumissa.
 
Muistan kun parilla tonnilla sai taunuksen. Markoilla siis.

Ketjuun liittymättä:

16 kesäisenä jolppina ostin isovanhempien kesäpaikan naapurin pojilta 2.0 litraisen Taunuksen 1000 markalla, kun joitain vuosia vanhemmat veljekset olivat löytäneet jostain ladosta samaa ikäluokkaa edustavan V6 Caprin ja Taunus sai lähteä.
Sivuhuomautuksena voin sanoa, että samana vuonna edellisen kesän kesätyörahoilla ostamani Nokia 7110 maksoi Anttilan tammialessa 1990 markkaa.

Taunuksella tuli sitten paineltua pitkin ja poikin metsäteitä sekä satunnaisesti myös niitettyjä peltoja pitkin.
Joitain vuosia myöhemmin möin Taunuksen takaisin samoille veljeksille jollain 250 eurolla, kun se oli lojunut aikansa ukin autotallin takana.

Ketjuun liittyen:

Onko miltään valmistajalta tulossa vuosina 2023 tai 2024 kelvollista vähintään nykyisten tonniluokan pakujen kokoista sähköpakua, jolla pääsisi yli 300 km yhdellä latauksella ja jolla voisi vetää 2000 kg kärryä?
Toki hinnankin pitäisi olla jossain 50-70 k€ välillä.
eTransit olisi kooltaan ja akkukapasiteetiltään hyvä, mutta vetää saa vain kevyimmällä versiolla ja siinäkin vetomassa on ainoastaan 750 kg + hinnat alkaen malli maksaa 72 k€ ilman varusteita.

ID Buzz Cargoa kävin vähän silmäilemässä ja laitoinkin siitä hankintatuki anomuksen, mutta siinä tökkii hiukan tavaratilan koko sekä 1000 kg vetomassa.
Pidennetty versio on toki tulossa ensi vuonna, mutta en usko että pidennys auttaa tavaratilan ahtauteen tai vetomassaan.

Täytyy käydä vielä koeajolla tuolla Buzzilla, mutta voi olla että en kuitenkaan tilaa sitä.
 
Aivan ykkönen on edelleen esilämmitys/-viilennys. Edellisessä autossa oli Webasto, mutta ei näistä voi puhua edes samassa lauseessa. Tesla lämpenee/viilenee viidessä-kymmenessä minuutissa etänä lähes kelistä riippumatta, kun Webastolla menee viisi minuuttia ennen kuin alkaa edes kunnolla tapahtua. Tähän samaan voi lisätä lämmityksen/viilennyksen ylläpidon jos vaikka käy kovilla pakkasilla/helteillä nopeasti kaupassa tai odottaa jotakuta autossa. Harrastuksiin liittyvissä odotustilanteissa on tullut vietettyä useampi tunti viilennetyssä autossa samalla kun ulkona on hellelukemat.

Tämö on kyllä hyvä, lyhyet odottelut vaikak kaupan parkkiksella. Mutta kuka hemmetti nyt seisoivassa autossa nyt tunteja jaksaa istuskella ? Lähden kyllä hyvin herkästi autosta ulos "lenkillle" , oli sitten talvi ja varsinkin kesällä. Sateella autossa istuskelun nyt ymmärrän.

Heti kakkosena tulee se voimalinjan välittömyys, teho ja vääntö. Auto tuntuu kuin tarkkuusinstrumentilta, joka reagoi välittömästi kyselemättä kaasupolkimen asentoon. Voimalinjaa ei ikinä tarvitse odottaa tai sen lämpötiloista tms. murehtia. Puhumattakaan siitä, että kiihdyttely ja talvinen pelleily ei tunnu lompakossa tai näy energiataloudellisuudessa ainakaan niin paljoa, että asiaan kiinnostaisi kiinnittää mitään huomiota. Yhden polkimen ajo on huikea.
Voimalinja nyt oman selvä plussa. Mutta ei tuo tavis ID3:ssa nyt säväytä ollenkaan, lieneekö teho kuitenkin se vaikuttavin asia kuitenkin, mitä vaikkapa M3 tarjoaa perus ID3:seen nähden ? Ei kai nyt missään normaaleissa autoissa lämpätiloista tarvii huolehtia ?

Yhden polkimen huikea ajo ?

Sitten tulee oikeastaan se kaikki muu teknologia, joka ei suoraan liity sähköautoon vaan Teslaan yleisesti. Autopilotti, joka hoitaa merkittävän osan ajosuoritteesta. Erinomaiset kaiuttimet, jotka omalta osaltaan tekevät matkasta mukavan. Hyvä navigointi mukaan lukien akun varaustason ennusteet. Yllättävän runsas kokonaistavaratila, jolloin ongelmia tulee lähinnä vain jos pitää kuljettaa yksittäisiä isoja tuotteita.
Tätä autopilottia on kyllä autoilussa ymmärrä. Mitä muuta järkevää tekemistä ajellessa voisi olla kuin ajaa ? Kuitenkin siellä on oltava jonkin verran "hereillä", joten totaalinen syventyminen johonkin muuhun ei käytännössä onnistu / ole sallittua. Mitä ihmettä puuhailette autossa kun autopilotti on päällä ?
Hyvää audiota ja navigointia nyt saa autoon kuin autoon.

Lopuksi vielä paljon ajavana ehdoton plussa on lähes huoltovapaus. Tänä vuonna tullut 25 000 kilometriä, mutta itse tehtyihin huoltoihin on mennyt noin 60 euroa (raitisilmansuodatin, pyyhkijänsulat). Luonnollisesti muuttuvat käyttökustannukset ovat ylipäätään plussa. Ei tarvitse miettiä kuinka paljon ajaminen paikkaan X maksaa ja voisiko reissun yhdistää johonkin toiseen.
Tämä varmasti totta varsinkin pitkässä juoksussa, mutta huoltokulut polttiksella lienee pudas nolla ensimmäisellä 30tkm stintillä. Eikä tuo 30tkm huolto montaa satasta maksa Olikohan oma nyt jotain 400 EUR marmorilla huollettuna. Eli ensimmäiset 60 tkm menee hyvin pienillä huoltokuluilla. 60tkm huolto sitten selvästi kalliimpi.


Summa summarum. Ainoa varsinain etu sähköautoisa itselleni olisi vain sähköinen voimalinja ja mahdollisuus saada tehokas auto kohtuukustannuksin. Iän myötä tuo tehontavevaatimuskun on painunut alaspäin. Mutta teho on aina silti kivaa.


:smuscle:
 
Tämö on kyllä hyvä, lyhyet odottelut vaikak kaupan parkkiksella. Mutta kuka hemmetti nyt seisoivassa autossa nyt tunteja jaksaa istuskella ? Lähden kyllä hyvin herkästi autosta ulos "lenkillle" , oli sitten talvi ja varsinkin kesällä. Sateella autossa istuskelun nyt ymmärrän.

Piti ottaa oikein kuva kun lähikaupan pikalatauspisteet olivat melkein täynnä. Siellä istuttiin autossa pimeässä joku laite kädessä josta hehkui valoa.

Mutta samalla tavalla siellä old school äijät istuu bensa/diesel autoissaan kun vaimot roudaavat selkä vääränä painavia kauppakasseja (kaljaa?) :)
 
Voimalinja nyt oman selvä plussa. Mutta ei tuo tavis ID3:ssa nyt säväytä ollenkaan, lieneekö teho kuitenkin se vaikuttavin asia kuitenkin, mitä vaikkapa M3 tarjoaa perus ID3:seen nähden ? Ei kai nyt missään normaaleissa autoissa lämpätiloista tarvii huolehtia ?

Yhden polkimen huikea ajo ?
Id sarjassa tuohon on tehty joku ohjelmallinen viive, että se tuntuisi mahdollisimman paljon polttikselta. Teslalla, polestarilla ja monilla muilla merkeillä tätä viivettä ei ole ja sitä myöten voimalinja on todella miellyttävä.

Yhden polkimen ajo kannattaa käydä kokemassa itse. Tätäkään ominaisuutta ei ole volkkarin insinöörit viitsineet niiden sähköautoihin koodata ja se on iso miinus.
 
Tjaaa...kyllä mullaki ainakin volvossa (kevythybridi) on moottorin jäännöslämmön käyttö pysäköitäessä kun moottori on sammutettu eli ei tarvitse tyhjäkäyttää autoa, toimii sen 10-15min kaiketi. Aika moni tossa listassa on kyllä ihan polttiksissakin eli ei ole mikään sähköautojen etu. Lisäksi nykyautoissa ei kyllä ole mitään käynnistymisongelmia jos vähääkään on pitänyt huolta omasta menopelistä.
Käytin edellistä bensa-Toyotaa aina määräaikaishuolloissa ja pidin hyvänä, eikä siinä varsinaisia käynnistysONGELMIA ollut, mutta kyllä siinä kuitenkin selkeä ero oli vaikka jossain -20 asteen pakkasessa, jos auto on ollut yötä ja varsinkin ilman lohkolämmitystä, kovin matalaäänisesti jurruttaen suostui käynnistymään, vaivalloisemmin kuin lämpimällä kelillä.

Nykyinen sähköauto, oltuaan yli vuorokauden n. -20 asteen pakkasessa ilman johtoa, puolestaan hyrähti käyntiin ilman mitään jurrutteluja. Kuin olisi pölynimurin tai hiustenkuivaajan laittanut päälle, ei väliä vaikka olisi ollut kylmässä. Ehkä aiempi kirjoittaja viittasikin tähän ilmiöön joka uudelle sähköauton omistajalle vpi tulla uutena kokemuksena. Tietysti sitten kylmästä tulee muitakin vähemmän positiivisia "uusia juttuja" kuten toimintamatkan selkeä lyhentyminen....
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 667
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom