Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muurahaispesään oli jännä lapsena sohaista. Mutta tottakai hermostuisin, jos olisin tottunut tankkaamaan autoni bensalla jotain 30 snt litralta ja sitten sähköautoilijat hermostuneena euron kilowattihinnoista haluaisivat talkoisiin mukaan, heh. Oma lompakko ja suu pakkaavat olemaan lähinnä.Hei hei nyt tulee kyllä tosi ikävästi faktat pilaamaan hyvää öyhötystä
Ihme ulinaa kyllä. Kuka sitten määrittelisi muutenkaan mikä on "turhaa" sähkön kulutusta? Yhtä hyvin voisi sanoa että uunilla ruuan lämmittäminen on väärin kun voi syödä kylmääkin ruokaa jne.Mitä selität? Ihmiset lataavat autonsa kaupallisin sähkösopimuksin markkinahintaan.
Suomen päästömaksut tosiasiassa kevenee jokaisen nollapäästöisen ajoneuvon takia niin paljon, että näistä voisi valtio ja veronmaksajat maksaa enemmänkin.
Minä en ole näistä mitenkään perillä, mutta onko EU:ssa joku sakko systeemi tms? Eli päästöraja ja jos ei maa siihen pääse niin joutuu maksamaan?Tarkennatko, mitä päästömaksuja tällä tarkoitat?
WLTP range saisi olla 400 tai enemman. Kotona olisi hyva olla 3x6A type 2 lataus mahdollisuus.Matkaa tulee n.200km per päivä 100km suuntaansa, maantietä,
Miten sitten huollot sähköissä?
Jaahas, aiempia viestejä vilkaistuani tulinkin juuri sopivaan aikaan kysymään enemmän ajavilta sähköauton omistajilta mitä mieltä ovat kun harkitsen nykyisen dieselin vaihtamista sähkäriin?
Kannattaako? Tarkoituksena juurikin vähentää kustannuksia, polttoaine, huollot jne.
Autossa nyt 30tkm huoltoväli ja 60tkm tulee DSG ja Haldex huollot vastaan, reiluun vuoteen saa nekin olla teettämässä.
Miten sitten huollot sähköissä? Nyt olisi käytetty Kona 64kWh tähtäimessä. Sen verran asiaa selvittelin että 60tkm kohdalla ainakin Konassa on kalliimpi huolto, muista en ole varma.
Matkaa tulee n.200km per päivä 100km suuntaansa, maantietä, ajatuksena oli ladata enimmät yön aikana kotona ja tarvittaessa matkan varrella.
Minä en ole näistä mitenkään perillä, mutta onko EU:ssa joku sakko systeemi tms? Eli päästöraja ja jos ei maa siihen pääse niin joutuu maksamaan?
En juuri Polestarin osalta tilannetta tunne, mutta itse olen juuri autoa vaihtamassa Honda e:stä -> ID.3 suurelta osin lämpöpumpun puuttumisen takia. Toinen iso syy oli tilanpuute, mutta se on asia erikseen.Miten järkevä tuo plus paketti on siihen jossa tulee lämpöpumppu mukana? Onko ihan must?
Noilla kilsoilla pitäisi olla kannattavaa sähköillä, riippuen toki sähkösopparin hinnasta. Huollot varmasti halvempia ja jos diisseliin menee about 10e per 100km niin 30s/kwh sähkölläkin menee 5-6e/100km sähköautolla.
Muistanko oikein, että tuolla plus paketilla saat sen tuohon touko-kesäkuulle, mutta ilman plus pakettia tuohon vielä +8 viikkoa. Eiköhän se ole hyvä paketti ja lämpöpumppu on hyvä (ei tietty pakollinen). Itse pidän tärkeimpänä pakettina polestaria ostaessa tuota pilot liteä. En suostuisi ostamaan +50k€ autoa ilman adaptiivista vakkaria. Tämä tietty vähän yksilöllistä, mutta jälleenmyyntiä ajatellen voi olla fiksu veto.Miten järkevä tuo plus paketti on siihen jossa tulee lämpöpumppu mukana?
Siis joo pilot lite itselle ihan must. Single motor long rangea olen ajatellut, nelivetoa en sinänsä tarvitse, nopeasti toimituksessa on pari autoa mutta nuo kaikki dual moottorilla..toki jos otan pilot liten, pluspaketin ja toki talvirenkaat niin silloinkin auton hinta on 63600..Tietysti noihin toimitusvalmiisiin autoihinkin pitää ne talvirenkaat ottaa/hommata..Muistanko oikein, että tuolla plus paketilla saat sen tuohon touko-kesäkuulle, mutta ilman plus pakettia tuohon vielä +8 viikkoa. Eiköhän se ole hyvä paketti ja lämpöpumppu on hyvä (ei tietty pakollinen). Itse pidän tärkeimpänä pakettina polestaria ostaessa tuota pilot liteä. En suostuisi ostamaan +50k€ autoa ilman adaptiivista vakkaria. Tämä tietty vähän yksilöllistä, mutta jälleenmyyntiä ajatellen voi olla fiksu veto.
Muistuttaa enemmän pakkasella raudan nuolemista.Muurahaispesään oli jännä lapsena sohaista.
Hiukkasen yliarvoit auton lämmittämiseen tarvittavaa jatkuvaa lämpötehoa ja lämpöpumpun hyötysuhdetta. Kaupunkiajossa ei myöskään millään saa kulumaan 30 kWh/100km.Jos lammitys vastus on 5kw ja ILP 1kw niin hyvin karkealla olettamalla talvella paasee 24 sijaan 20kwh/100km maantiella ja kaupungissa tuo voin varmaa kertoa 3 eli paasee 15kwh/100km eika 30kwh/100km.
Hiukkasen yliarvoit auton lämmittämiseen tarvittavaa jatkuvaa lämpötehoa ja lämpöpumpun hyötysuhdetta. Kaupunkiajossa ei myöskään millään saa kulumaan 30 kWh/100km.
2-5 kilowattituntia per 100 km lämpöpumpulla voi tyypillisesti säästää talvikelissä tilanteesta riippuen, mitä on kokemuksia tullut vastaan erinäisistä lähteistä. Ei mikään mitätön säästö, sillä kyllähän sen itse vastuksilla varustetulla Teslalla huomaan kuinka kulutus kasvaa merkittävästi kun ilmat tässä viilenee.
Tuo kaupunki juttu. ilmanvastus pienempi, niin ajokulutukseen vähentävä vaikutus, mutta tuo lämmitys, kuinka paljon eroja, kaupunkiajossa aikaa kohti pienempi lämmitystarve, mutta kilometreja kiertyy vähemmän. miten paljon tuossa on eroja, jos jätetäään ne esilämmitykset sun muut pois. No kaupungeissa ja ajanhetkissäkin eroja isoja keskinopeus eroja(jos seisoskelut lasketaan)Hiukkasen yliarvoit auton lämmittämiseen tarvittavaa jatkuvaa lämpötehoa ja lämpöpumpun hyötysuhdetta. Kaupunkiajossa ei myöskään millään saa kulumaan 30 kWh/100km.
2-5 kilowattituntia per 100 km lämpöpumpulla voi tyypillisesti säästää talvikelissä tilanteesta riippuen, mitä on kokemuksia tullut vastaan erinäisistä lähteistä. Ei mikään mitätön säästö, sillä kyllähän sen itse vastuksilla varustetulla Teslalla huomaan kuinka kulutus kasvaa merkittävästi kun ilmat tässä viilenee.
Tarkoitinkin yhtäjaksoisessa ajossa. Sisältääkö lukemasi myös esilämmitykset vai pelkän ajonaikaisen kulutuksen?Helposti saa, pikemminkin ei saa alle 30. Mulla nyt esimerkiksi joulukuun 3:n ensimmäisen päivän tilastot: 114km, 16 matkaa, keskinopeus 46km/h ja kulutus 34kWh/100km. Y tesla, pelkkää taajamaa
Kai tassa pointti on se etta ILP on suomessa hyva ja siita kannattaa se muutama tonni maksaa eika millin tarkat arviot.Tarkoitinkin yhtäjaksoisessa ajossa. Sisältääkö lukemasi myös esilämmitykset vai pelkän ajonaikaisen kulutuksen?
Itseasiassa Honda e lämmittää sitä akkua vielä rajummin. Ekat kilometrit on nollan tienoilla liikkelle lähdettäessä 80kWh/100km kulutusta, josta suurin osa menee akun lämmitykseen. Mikä on huvittavaa, koska maksimilatausteho on kuitenkin sen 50kW.Varsinkin ID3 saattaa helposti viedä jopa enemmän kuin tuo Honda, kun nuo tuppaavat lämmittämään akkua rajusti lyhyissäkin siirtymisissä ja Hondan lyhyt range kertoo enemmänkin pienestä akusta kuin suuresta kulutuksesta.
Hyppiikö tässä nyt ajoneuvot, jos seuraavassa virkkeessä puhut VW ID 3sta ja Hondasta.Samalla ajoprofiilille päädyt lähes samaan kulutukseen myös sillä lämpöpumpullisella autolla, ei se mikään ihmelaite ole autossa. Tai jos kulutus pikkupakkasissa onkin 45 sijaan 42 kWh/100km niin onko se nyt niin iso ero?
Siis joo pilot lite itselle ihan must. Single motor long rangea olen ajatellut, nelivetoa en sinänsä tarvitse, nopeasti toimituksessa on pari autoa mutta nuo kaikki dual moottorilla..toki jos otan pilot liten, pluspaketin ja toki talvirenkaat niin silloinkin auton hinta on 63600..Tietysti noihin toimitusvalmiisiin autoihinkin pitää ne talvirenkaat ottaa/hommata..
Minun alkuperäinen viestini koski siis ristiin nykyistä autoani (Honda e) ja tulevaa (ID.3). Siksi Maakuntahimmelin vastausviestissäkin puhutaan niistä molemmista.Hyppiikö tässä nyt ajoneuvot, jos seuraavassa virkkeessä puhut VW ID 3sta ja Hondasta.
Keräilen juuri leuanpalasia lattialta. Kyllähän maailma ja mieli muuttuvat, mutta en olisi uskonut näin nopealla aikataululla.Siis joo pilot lite itselle ihan must. Single motor long rangea olen ajatellut, nelivetoa en sinänsä tarvitse, nopeasti toimituksessa on pari autoa mutta nuo kaikki dual moottorilla..toki jos otan pilot liten, pluspaketin ja toki talvirenkaat niin silloinkin auton hinta on 63600..Tietysti noihin toimitusvalmiisiin autoihinkin pitää ne talvirenkaat ottaa/hommata..
Jokainen yhtään maailmaa seuraava tietää että sähkön hinta on noussut ihan muista syistä kuin sähköautojen takia.Vakavaa pohdintaa sähköverkon riittämisestä viime kesäkuulta, kun sähkö oli halpaa ja sähköautoilu liki ilmaista. Ei kai ole käymässä niin, että sähkömme ja talojemme lämmittäminen alkaa käydä mahdottomaksi ainakin pörssisähköllä. Olisiko sähköautojen lataus siirrettävä kokonaan latausasemille? Autojen ja kodin lämmityssähkö eriytetään täysin. Autolle 1€ ja kodeille 0.1€ kWh:lta.
Yllättävän pieni, vain noin 0.5 TW:n lisäkuormitus nostaa pörssisähkön hinnan 4€:oon. Sähköautojen (täys+hybridi) määrä on juuri tuloillaan 150 tuhanteen. Vaikka ottaisivat vain 10-15 kWh per päivä sähköä, se on helposti parin ydinvoimalan verran, jos latailu osuu kapealle tuntiskaalalle. Ilmeisesti nyt 30+ kWh-hintataso johtuu sähkäreiden yöajastuksista. Se voisi olla öisin 5-15 snt välillä ilman autojen latailua. En usko, että öisin klo 01/02 alkavat alkaen 11 kW latailut noin 150000 sähkärin voimilla jäisivät vaikutuksettomiksi. Ei, epäilen, että sähkönhinta on kriisissä kotien kannalta juuri liian äkkiä isoksi kasvaneen sähköauton boomin takia. Ensiapuna voisi olla erittäin ripeä erottelu sähkön käytössä auton 'polttoaineena' versus kotien lämmitykseen, valaistukseen ja ruuanlaittoon. Käsittömätöntä, että koko sähköautoilussa lähdettiin liikkeelle agendalla, että sähkärit liikkui liki ilmaiseksi ja muut veronmaksajat pönkittivät agendaa hankintatuilla.
![]()
Töpseliautot yleistyvät vauhdilla, mutta riittääkö niille kaikille sähköä? Yksi asia saa alan ammattilaisen mietteliääksi: "Se vähän huolettaa"
Onko vihreä siirtymä uhka Suomen sähköverkolle? Asiantuntija kertoo, kuinka paljon sähkönkulutus lisääntyisi, jos kaikki autot kulkisivat sähköllä.www.mtvuutiset.fi
Jos nyt puhe siitä että ajoneuvon liikkuminen vie 40kWh/100km ja lämmitys 2-5kWh/100km, lämpöpumpulla tai ilman, niin ajomatkan kannalta tuskin se juttu, eli kannattavuus lasketaan pitkälti lataushinnan mukaan ja 3-6 kWh netto akkun hinta (oletus että 100-200km range)
Katsotaan nyt rauhassa. Ei tosiaan mikään muu tällä hetkellä kiinnosta kuin tuo polestar 2. Xc40/c40 voisi olla myös mutta jotta uuden auton hankkisin ni se vaatisi tosiaan järkevän rahoituksen. 72kk maksuaika ja silti isohko loppuerä mutta en tätä välttämättä sähkärien kanssa näe isona ongelmana.Keräilen juuri leuanpalasia lattialta. Kyllähän maailma ja mieli muuttuvat, mutta en olisi uskonut näin nopealla aikataululla.Toivottavasti saat mahdollisen sähköauton alle lämpimämpään vuodenaikaan, jotta tulee pehmeä lasku talveen.
Yleistä keskustelua sähköautoista
No riippuu ihan mitkä autot on kyseessä. Jos tosissaan verrataan jotain renault zoeta ja vaikka uudempia diesel maastureita/farmareita ni kyllä se diesel auto yhä voittaa kaikessa muussa paitsi kustannuksiltaan vaikka se rellu olisikin kuinka sähköinen. Taitaa jopa kokonaispäästöt valmistuksesta...bbs.io-tech.fi
Täyssähköisten henkilöautojen 2 000 euron suuruista hankintatukea voi hakea vielä joulukuun ajan, muistuttaa Autoalan Tiedotuskeskus. Lisämäärärahan ansiosta budjettia on jälleen hieman jäljellä ja sitä saattaa vapautua lisää peruuntuneista ja virheellisistä hakemuksista.
Mitään takeita tuen saamisesta ei kuitenkaan ole.
Omaan ID.3:een sain hankintatuen, kun laitoin hakemuksen sisään maanantaina. En olisi ilman myyjän vinkkausta tajunnut sitä edes hakea.En tiedä oliko jo täällä, mutta hankintatukeen tuli lisämääräraha ja saattaa vielä olla mahdollista saada 2000e tuki.
Yllättävän pieni, vain noin 0.5 TW:n lisäkuormitus nostaa pörssisähkön hinnan 4€:oon.
Mulle tulossa tuo C40 twin motor plussa paketilla. Siinä näyttäisi lämpöpumppu olevan kaikissa varustetasoissa.Katsotaan nyt rauhassa. Ei tosiaan mikään muu tällä hetkellä kiinnosta kuin tuo polestar 2. Xc40/c40 voisi olla myös mutta jotta uuden auton hankkisin ni se vaatisi tosiaan järkevän rahoituksen. 72kk maksuaika ja silti isohko loppuerä mutta en tätä välttämättä sähkärien kanssa näe isona ongelmana.
Itselläni tuli sama mieleen kun kyseinen nimimerkki kirjoitti tuon viestinsä. Yhtä nopeaa kyllä tosin muuttui ”aikoinaan” oman isäni mieli näissä asioissa. Vannoutunut bensalenkkari haukkui sähköautot ja hybridit viherpiipertämiseksi, mutta nykyään ajelee hybridillä ja sanoi, että seuraava auto on varmasti täyssähkö.Keräilen juuri leuanpalasia lattialta. Kyllähän maailma ja mieli muuttuvat, mutta en olisi uskonut näin nopealla aikataululla.Toivottavasti saat mahdollisen sähköauton alle lämpimämpään vuodenaikaan, jotta tulee pehmeä lasku talveen.
Yleistä keskustelua sähköautoista
No riippuu ihan mitkä autot on kyseessä. Jos tosissaan verrataan jotain renault zoeta ja vaikka uudempia diesel maastureita/farmareita ni kyllä se diesel auto yhä voittaa kaikessa muussa paitsi kustannuksiltaan vaikka se rellu olisikin kuinka sähköinen. Taitaa jopa kokonaispäästöt valmistuksesta...bbs.io-tech.fi
Itselle voisi se sähkäri sopia profiiliin kun taas plugari vähän turhahko kun pääsisin vain toisen suunnan sähköllä. En tiedä paljonko se säästäisi kuluissa ja sitten on kahta tekniikkaa autossa vaikka periaatteessa tässä kevythybridissäkin on. 900km range mutta jos sähkärillä saa samalla rahalla/halvemmalla nautintoa ja tehoa niin why not.Itselläni tuli sama mieleen kun kyseinen nimimerkki kirjoitti tuon viestinsä. Yhtä nopeaa kyllä tosin muuttui ”aikoinaan” oman isäni mieli näissä asioissa. Vannoutunut bensalenkkari haukkui sähköautot ja hybridit viherpiipertämiseksi, mutta nykyään ajelee hybridillä ja sanoi, että seuraava auto on varmasti täyssähkö.
No tämähän se monilla plugarin kanssa onkin, että sitten se alkaa vain ärsyttämään kun se sähkö loppuu kesken ja polttomoottori hörähtää käyntiin. Turha välivaihe mielestäni, mutta henkisesti saattaa olla ainakin vanhemmalle väestölle ja true bensalenkkareille tärkeä steppi ennen täyssähköä.Itselle voisi se sähkäri sopia profiiliin kun taas plugari vähän turhahko kun pääsisin vain toisen suunnan sähköllä. En tiedä paljonko se säästäisi kuluissa ja sitten on kahta tekniikkaa autossa vaikka periaatteessa tässä kevythybridissäkin on. 900km range mutta jos sähkärillä saa samalla rahalla/halvemmalla nautintoa ja tehoa niin why not.
Autoguiden sivuilta:Kyllähän tuota 6:sta on tosiaan asemoitu ylempään luokkaan kuin käyttöesine 5:sta. Vähän kuin mersulla vertais EQB/C ja EQE/S. Teslalla vastaavat verrokit pitäisi mielestäni enemmän olla Y vs. S kuin 3 vs. Y. Tekniikka (5 vs 6) on varmasti samaa, mutta esim. äänieristyksessä ja muussa näkymättömässä voi tulla eroja. Ei ole tainnut kukaan koeajaa kutosta vielä.
Tässä jutussa taisi olla maininta, että kuskinpaikalla on pari senttiä vähemmän korkeutta kuin vitosessa. Takana ero oli jo 5 senttiä ja 175 cm kaveri alkoi olla katossa kiinni.
![]()
Vuoden 2023 kuuma uutuusauto Hyundai Ioniq 6 sai Suomen hinnat
Hyundain hiljattain esittelemän täyssähkösedanin myynti alkaa, sillä auto on nyt saanut Suomi-hinnaston. Iltalehti kävi tutustumassa uutuuteen pikaisesti Ruotsissa.www.iltalehti.fi
Headroom is 40.2 inches (1,022 mm) up front, which shrinks to 38.3 inches (974 mm) if the sunroof is present. Regardless of which roof is chosen, rear headroom comes in at 36.7 inches (932 mm).
Jos lammitys vastus on 5kw ja ILP 1kw niin hyvin karkealla olettamalla talvella paasee 24 sijaan 20kwh/100km maantiella ja kaupungissa tuo voin varmaa kertoa 3 eli paasee 15kwh/100km eika 30kwh/100km.
Autoasi ei tarvinnut lammittaa 5kw teholla. En sitten tieda missa lampotilassa se toteutuu ja toteutuuko missaan missa ILP toimii jarkevasti. On niin vaikea arvioida auton lammityksen tarvetta. Mutta mutta olet sita mielta etta Ilppiin ei kannata laittaa rahaa koska se 10% energian saasto talvella tulee loppujen niin kalliiksi?Höpö höpö. Itse ajelin juuri mökille omalla Model 3:llani, jossa ei ole siis lämpöpumppua ja suurin osa matkasta on 100km/h aluetta. Keskikulutus oli 176Wh/km (~400km matka), -5C lämpötilassa. Jos tästä siihen 160Wh/km tai vastaavaan olisi päässyt, niin se ei oikeasti muuttaisi tätäkään matkaa mitenkään. Björn tätä testasi myöskin, ei se ero ollut maantieajossa kuin 5-10% pakkasella.
Autoasi ei tarvinnut lammittaa 5kw teholla. En sitten tieda missa lampotilassa se toteutuu ja toteutuuko missaan missa ILP toimii jarkevasti. On niin vaikea arvioida auton lammityksen tarvetta. Mutta mutta olet sita mielta etta Ilppiin ei kannata laittaa rahaa koska se 10% energian saasto talvella tulee loppujen niin kalliiksi?
Tämä tilanne vastaa ihan hyvin uuden vähäruokaisen bensa-auton kulutuksia aina kylmästä pakkasesta startattuna ja muutaman kilsan lenkkejä ajettuna. Näin voi päästä helposti lukemiin 20 l/100 km ja ylikin, vaikka normaalikulutus talvinopeuksilla maantiellä alle 6 l/100 km.Paljon vaikuttaa keskikulutukseen se, että montako kertaa auto pääsee päivän mittaan viilenemään. Jos heittää useita muutaman kilsan lenkkejä ja auto on aina välissä ulkona seisomassa, saa helposti kulutuksen nousemaan. Honda e:llä sain yhdellä akullisella keskikulutukseksi 45 kWh/100km, kun ainoat ajot oli kotoa töihin ja takaisin (noin 8 km suuntaansa) ja auto pääsi aina välissä jäätymään ulkoparkkiksella.