Tutuilla useillakin sähköautoja. Kokeneet jossain määrin hankalaksikin tuon suuren kulutuseron. Tesla tuttu sanoi useamman Teslan kokemuksella, että kulutusero voi olla yhdeksänkertainen talvisen loskakelin ja kesäisen kuivan kelin välillä. Kesälläkin sateella lyhenee akun kesto aika paljon. Mitenkähän alppimaissa kokemukset? Ilmeisesti siis pitkässä alastulossa liki nollakulutus ja ylös alpeille noustessa sitten moninkertainen? Norjassa sähköautokanta iso, mitenkähän latailut alkavat tuntua sähköverkoissa? Jotain uutisia ollut, ettei Norja myisi sähköään talvella. Sveitsissä puuhaavat ihan lataus- ja käyttökieltoakin talven sähköpulaan hätähoidoksi. Tuskin sentään voivat milläänlailla turistien sähköautoiluun puuttua paitsi tietenkin sähkön hinnoittelulla.
Elförsörjningen kommer att vara under stark press i vinter i hela Europa. Nu behandlar Schweiz en plan för att förhindra elavbrott där körförbud för elbilar ingår. I takt med att elbilar blir allt fler är elnätet hårt ansträngt på många håll. Experter i Schweiz fruktar nu strömavbrott under...
samtiden.nu
Ei se kulutusero voi olla yhdeksänkertainen saman nopeuden matka-ajossa, vaan ennemminkin 1,9-kertaisesti. Arkijärkikin jo sanoo, ettei jonkun 500 km WLTP-auton kesäinen 400 km maantie-range ole loskassa 44 km.
Tehonkin kautta voi ajatella asiaa. Em. auton akku on vaikkapa 77 kWh. Jotta se tyhjenisi loskassa 44 km matkalla kasikympin keskinopeudella, tulisi keskitehon olla 139 kW. Lämmitys vienee enintään 2 kW (kun siis loskaa, eli plussakeli), joten etenemiseen 137 kW. Eihän noin raskaassa ajosuoritteessa keskitason parilitraisen turbodieselin teho riitä 80 km/h nopeuteen edes kolmosvaihteella. Todellisuudessa yksilitraiset vaparitkin kuitenkin pääsevät eteenpäin loskaisella maantiellä, joten sähköauton matkakulutus ei voi yhdeksänkertaistua kesäisestä edes loskassa.
Yhdeksänkertaistus tietysti onnistuisi, jos verrataan loskaisella parkkipaikalla pyörimistä kesäiseen taajama-ajoon. Vertailussa ei kuitenkaan juuri ole mieltä, koska harvaa kiinnostaa ajaa koko akkua tyhjäksi parkkipaikalla. Taajama-ajon rangekaan ei ole kovin oleellista, koska harvemmin sitä tehdään satoja kilometrejä saman päivän aikana. Yöllä voi ladata lisää.
Eri olosuhteiden kulutuserolla on merkitystä lähinnä maantiellä 80/100 nopeuksilla (120-rajoituksella harvemmin on kovaa pakkasta/loskaa) ja silloinkin vain pidemmillä matkoilla. Olen sähkö-Miillä ajanut erään 30 km pätkän kesällä 12 kWh/100 km ja talvella@-22 C meni pahimmillaan kylmältä parkkikselta tahallaan ilman esilämmitystä lähtien 19 kWh/100 km, eli ~60 % enemmän kuin kesällä. Paksua loskaa ei ole tullut vastaan kuin taajamassa, ja siellä rangella ei juuri ole merkitystä. Kulutus oli noin nelinkertainen vs. kesä, mutta matka oli vaivaiset 4 km, eli matkustamon alkulämmitys näytteli suurta roolia. Lyhyen 4 km matkan johdosta energiaa kului absoluuttisesti vähän vaikka per 100 km -lukema olikin suuri.
Kaverin Tesla Model S85 on vienyt Espoo-Oulu-Espoo -työreissulla kesällä vähimmillään 17 kWh/100 km ja viiden talven aikana huonoin lukema samalla reitillä on ollut 24 kWh/100 km. Huonoin on siis 41 % korkeampi kuin eco-enkka kesällä. Kilsoja autossa 300 tkm, mistä kaveri ajanut 160 tkm.
Alpit:
Vuoristossa ajaminen on vaativaa niin kuskille kuin autollekin. Perinteisillä polttomoottoriautoilla jäähdytysjärjestelmä on kovilla ja jarrujen kuumeneminen voi olla ongelma. Mutta entäpä Teslalla?Sähköauton perusominaisuuksiin kuuluva liike-energian talteenotto auttaa vuoristoajoa...
www.teslaclub.fi
Reitti kulki Italian Aostasta (570 m merenpinnasta) Gran San Bernandon ylityspaikan (2470 m) kautta Sveitsiin, kunnes korkeus merenpinnasta oli sama 570 m kuin lähtöpaikassa Italiassa. Tällöin matkaa oli kertynyt 83,5 km.
Nousuvaihe alkupuoliskolla, 570 m -> 2470 m:
-matka 43,1 km
-energiaa kului 21,8 kWh
-keskikulutus oli 50,5 kWh/100 km
Laskeutuminen loppupuoliskolla, 2470 m -> 570 m:
-matka 40,4 km
-energiaa kului -6,6 kWh (eli kertyi akkuun vaikka ajettiin samalla 40,4 km)
-keskikulutus oli -16,3 kWh/100 km
Nousu ja lasku yhteensä, 570 m -> 570 m:
-matka 83,5 km
-energiaa kului 15,2 kWh (~20 %, jos akun netto olisi 75 kWh)
-keskikulutus oli 18,2 kWh/100 km
"Alamäessä ajaminen oli helppoa. Jarrupolkimeen ei tarvinnut koskea käytännössä kertaakaan, sillä "moottorijarrutus" eli liike-energian talteenotto riittää hidastamaan vauhtia riittävästi jopa jyrkimmissä kohdissa serpentiinitiellä."
Vaikka akkua kuluisi 75 kWh akulla vain ~20 %, niin täydellä akulla ei silti voisi ajaa viittä vastaavaa reissua, koska reitin korkeimmassa kohdassa varausta on hetkellisesti vähemmän. Neljä reissua kuitenkin onnistuisi ilman välilatausta, ja silloin perillä akkua olisi ~20 % jäljellä. Alimmillaan SoC olisi tällaisessa kuvitteellisessa testissä neljännen reissun puolivälissä, ~5-10 %.
Auto oli Model S 75/85, eli ei aivan suurimpia akkuja. Massaa oli noin 2 400 kg (45 MJ / 1900 m / 9,8 m/s2 = 2 417 kg).